-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20190822

Ilmu oh Ilmu

selamat; makanya;
harta kalau dicari,
tak pernahnya cukup,

lagi dicari lagi terasa sikit,
sebab orang sebelah lagi banyak dari kita,

maka,
belumba-lumbalah kita
dengan jiran-jiran kita
mengejar dan mengumpul harta,

lepas tu dok jeling-jeling sesama sendiri,
setakat lawan jeling je lah.

makanya;
bergitu jugalah kepada ilmu,
lagi dicari lagi terasa tak cukup
dan terasa dangkalnya diri.
[sepatutnyalah],
dan bukannya lagi dicari lagi gah diri.

[kita lah kononnya orang nya].

makanya;
sepatutnya nilai ilmu
dan nilai harta kekayaan tidak dapat
di perbandingkan antara keduanya.

sebaliknya sekarang ini.

mereka melihat kepada keduanya
seperti firaun, qorun dan hamman melihat.

inshaallah.
on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/26/19

3 comments:

Anonymous said...

selamat;

makanya; tatacara perjalanan sejarah kehidupan manusia@diri. itu yang dimaksudkan kepada adab adat fekahnya ilmu. atau dalam kapal disebutkan sebagai buku log pelayaran kapal,atau kepada musafir di sebutkan catatan pengembaraan.

makanya; apanya yang pelik sangatnya. dah masing-masing tak reti baca lognya diri sendiri,nak buat macammana.

makanya; log kepada kejadian dan perjalan penghidupan manusia letaknya dalam al qraan serta al sunnah.

makanya; lognya memanglah di tuliskan kias,semacammana,pengembara dan kapten kapal mencatatkan log perjalanan dan laluan mereka dengan ringkas tapi padat dan tegas.didalam log itu tercatatnya betul dan silapnya perjalan laluan mereka. sebagai panduan kapal dan pengembara yang kemudian,agar tidak membuat salah seperti mereka dan ikut laluan yang betul seperti yang di beritakan oleh mereka itu.dan di lukiskan rajah laluan bersekali jika itu keperluan kepadanya log.

makanya; orang melayu ni nak ber arab sangat,jadinya dah lupa sebutan dalam bahasa melayu kepada adab adat hukum pengetahuan perjalanan penghidupan sejarahnya sendiri. semuanya di alih bahasa kepada bahasa arab.arab sangat lah mereka itu.sampaikan maksud arab itu pun mereka dah tak tahu lagi. orang sebut ARAB,mereka pun sebut ARAB. maka jadilah melarab,dah tak ada makna padanya lagi.

makanya; kalau nak berilmu,kenalah ada adab[tasawuf],adat[kenal diri atau sejarah],fekah[tetap hati atau peraturan],ilmu[pengetahuan atau diri].

makanya; dalam kata mudahnya;kenal diri dan kenal allah. kenalah mengenal kedua-duanya. menyempurnakan adab manusia.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; sesungguhnya tidak matang dan celaka kepada manusia yang menggunakan aura dalaman manusia lain dan digunakan dengan salah.aura sendiri tidak digunakan dari sebab tidak mengenal diri,habis rosak manusia lain yang mereka pinjam pakai auranya itu.harapkan ilmu saja tinggi melangit tapi baral dan dangkal akal.

makanya; al quraan[ayat-ayat nya itu] apabila diniatkan dengan salah walaupun bacaan atau sebutannya betul,manusia yang menggunakannya adalah manusia yang derhaka kepada allah.

makanya; kami dan sahabat-sahabat kami telah berulang-ulang kali membentangkan perkara ini,sebaliknya manusia melayu ini lansung tidak menggunakan akal. mereka menyalahgunakan rukun iman walaupun mereka seorang ahli sufi atau ulama sekali pun.

makanya; kedangkalan akal mereka yang menyebabkan mereka terpengaruh dan termakan dengan kata-kata fitnah yang halus yang telah meresap kukuh dalam hatidiri mereka itu.sebab mereka kebanyakan sibuk dengan mengumpul saham akhirat sahaja. sampaikan mereka di perbodoh-bodohkan oleh duri dalam daging dan batu api dalam kalangan manusia melayu sendiri pun mereka masih redho lagi.mereka itu dinamakan manusia celaka.

makanya; mereka bersubahat dan bersekongkol dengan duri dalam daging dan batu api itu sendiri.apa yang mereka hendak beri alasan kepada masyarakat mangsa melayu?.adab mereka buang,adat mereka ketepikan,fekah mereka mainkan,dan ilmu mereka salahgunakan.

makanya;memang bahasa kami kasar; sebaliknya cuba pergi lihat kanak-kanak dan orang tua yang terlantar di hospital yang terlalu ramai sekarang ini.buta ke mata-mata mereka itu,dan buta ke hati-hati mereka itu dari melihat perkara ini. sudah menjadi seperti wabak penyakit yang berjangkit.penyakit yang tidak diketahui,terlantar tanpa dapat dirawat dikesan dan tidak diketahui punca sakitnya mereka. sampaikan doktor pun pening kepalanya mencari punca. orang yang cerdik sudah menjadi dungu.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; pada tabung masjid itu,hanyalah 10 peratus sahaja yang boleh di gunakan untuk diambik sebagai wang pengurusan,dan yang 90 peratus lagi adalah hak-hak asnaf baitulmaal.lima kumpulan asnafnya.ambik athulah dan belajarlah,jangan buat bodo semata aje.kata warak dan alim sangat.

makanya; bergitu jugalah dalam zakat[serupa jugalah,jumlah yang boleh dgunakan sebagai pengurusan dan penyelegaraan kepada pemegang amanah].tujuh kumpulan asnafnya. kalau di bahagikan dengan adil dan seksama atau samarata.dah lama dah malysia ini tiada orang fakir miskinnya,cakap pakai hukum,dalam masa yang sama hukum dilanggar. macam orang ramai terutamanya orang melayu yang melenggek bendera malaysia,bilang tahun setiap bulan ogas atas jalan raya yang tercabut dan tercecir dari kendaraan mereka. petriotik lah sangatnya mereka tu.[orang putih tu lagi puloknya; bendara mereka,mereka buat seluar dalam lagi,tak ada yang meloncat-loncat pun sampai nak bertumbuk macam orang kat malaysia ni].[sampai riuh satu muka bumi dibuatnya. buat malu bangsa melayu aje.

inshaallah.