-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20190815

Akal oh Akal

selamat; makanya;
paramiswara itu adalah sultan yang pertama Melaka,

datuknya adalah adik kepada syeh kadir jailani,
moyangnya[ayah kepada neneknya]
adalah orang yang telah pergi berperang
membantu sultan salahuddin al ayobi
di palastin.

mengapa dia pakai gelaran paramiswara?,

ikut suka dialah,
nak pakai nama gelaran apa-apa pun.
ada salah ka?.

tak payah kata sepatutnya
atau patut-patutnya lah.
dia tetap dia,
tak berubah ,
walaupun pakai nama apapun.

[ yang kena berubah,
manusia yang membaca akan sejarah nya tu.

ada akai tak terpakai,
simpan beku aje.

dah susah kemudian hari.
yang itu[akai yang beku]
barulah sepatutnya ada tanda tanya,?????].

makanya;

kasi celik lah itu akai dan mata,

jangan jadi itu mata kayu lah
[itu buta punya mata],

dan itu akai ha kasi selalu senaman lah,

jangan badan saja kasi senaman.
[10 ribu langkah lah]
belum tentu akai sihatlah.

itu akai kasi gilap jernih lah,
hali-hali gilap,

baru dia ada pancar itu cahaya lah.

baru boleh fikir-fikir lah.
inshaallah.

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
on 7/27/19

2 comments:

Anonymous said...

selamat;

makanya; [belajar sains sikitlah]:[sains fekah orang melayu].

makanya; dalam diri manusia ini akan kejadiannya adalah seperti berikut:[ada gaya macam cikgu sains bercakap ke?].tak kan?.
jasad manusia diperbuat dari tanah untuk kali pertamanya,dan kemudiannya terbuat dari nufta[air] dan menjadi darah sejurus kemudian menjadi seketul daging,[yang belum boleh di sebut sebagai manusia pun lagi tu.

makanya; pada daging yang seketul itu lah di bentukkan bermacam-macam segman organ.[tanah itu menjadikan manusia lelaki,dan manusia perempuan tidak dijadikan asalnya dari perumpamaan tanah][hah,dari apa?] baca lah al quraan tu,baru dapat ilmunya.

makanya; kalau setakat dari tanah aje tak menjadi organ atau bahagian lain manusia ni,tanah itu bagi membentuk pernampakan rupa manusia dan di campurkan dengan lain-lain zat-zat yang di berikan khas,barulah terjadinya manusia ni.

makanya; tulang terbuat dari apa;urat terbuat dari apa;darah terbuat dari apa;kulit terbuat sebagaimana disebutkan isi dan kulit tu;rambut terbuat dari apa; dan bunyi suara itu terbuat bagaimana dan dari apa;kenapa kena ada tiga jenis darah;merahnya putihnya dan kuningnya; dan pertukaran dari tanah kepada air{nufta] kepada darah kepada daging yang seketul;dan duduknya dari dalam tulang sulbi lelaki,dan lalu di masukkan tapa kedalam rahim perempuan,dan masuk semula kedalam sulbi lelaki akan zuriatnya manusia dan telornya kedalam sulbi perempaun,berulang-ulang dari mula kejadian sehingga lah kepada kejadian yang terakhir nanti.[atau disebutkan dna lelaki dan dna perempuan yang di persenyawakan dlam bekas yang tertutup rapi jagaannya].

makanya;marilah solat dan marilah menuju kejayaan,diulang-ulang dalam azan lima kali sehari semalam.telah tidak menjadi satu berita atau cerita yang ajaib dan memelikkan lagi ajaib.dah biasa kata mereka,bila di tanyakan. sebaliknya harta qorun itu yang dijadikan cerita ajaib dan ghaib.apa dah? akai dah senget ke?.bab diri sendiri tak pelik,bab harta yang jadi pelik dan di rebutkan.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; itu baru berita cerita jasad yang nyata nya sahaja[sebahagian],dan berita cerita kejadian nyawanya,dan rohnya manusia;gona gayanya pulok beritanya;bab kejadian diri sendiri itulah yang ajaibnya serta ghaibnya,dan bukanya cerita berebut makan,berebut harta dan duit,berebut pangkat,berebut perempuan,berebut jantan,berebut tanah ladang atas muka bumi ni.[semuanya tu tak pergi kemana-mana pun,yang pergi adalah kita manusia ni.[mati] bawah bumi ke atas bumi ke. atau terus tak kebumi[hilang tak dapat dikesan].

makanya; amanah atas diri tu dulu perlu di fikirkan oleh akal sempurna tu;[kejadian akal dan nafsu nya lagi][banyak amanahnya tu]seluruh batang tubuh nyata dan ghaib,dan jangan rosakkan amanah diri tu.sebab tu tak bagi buat zalim pada diri sendiri dan pada manusia dan makhluk lain atas muka bumi ni.[ini tidak;sedap-sedap je buat sihir pada orang,kena atas batang tubuh sendiri,.....]jawab sendiri.

inshaallah.