-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
MESTI BUAT SEMAKAN DAN PENGESAHAN SEBELUM MENGGUNAKAN MAKLUMAT DISINI.

20220930

Pendekatan 60: Antara keadilanNYA dan kurniaNYA.

Tidak ada dosa kecil jika Allah menghadapi engkau dengan keadilanNya, dan tidak berarti dosa besar jika Allah menghadapimu dengan kurniaNya. 

Nabi saw. bersabda : 

Tidak ada artinya dosa besar jika disertai dengan Istighfar (minta ampun), dan tidak dapat dianggap dosa kecil jika dikerjakan terus menerus. 


Yahya bin Mu’aadz r.a. berkata : Jika Allah menggunakan keadilannya tidak berarti segala amal kebaikan, dan bila Allah menghadapi dengan kurniaNya maka tidak ada artinya segala dosa. 


Yahya bin Mu’aadz dalam berdoa ia berkata : Tuhanku, jika Engkau kasih kepadaku. Engkau ampunkan semua dosaku, tetapi jika Engkau murka kepadaku tidak Engkau terima amal kebaikanku. 

121 comments:

Anonymous said...

neguai,
salam;


bangsa melayu dengan bani melayu atau/dan suku bangsa melayu;sama atau tak sama?.

dan apa pulok yang dimaksudkan bani jawi?

khutbah jumaat hari ini,jumaat,30/9/2022...negeri pahang.

menekankan supaya orang melayu bersatu dibawah satu kebangsaan dan agama..acu terangkan sikit mende ke maksudnya tu.

betul ke ayat tu?...bukan ke sepatutnya ayatnya; bersatu dibawah islam baru kebangsaan>???

keduanya ayat tu boleh pakai belaka lah. jangan buat pening.

jadinya bangsa melayu tu apa?..dan agama islam tu apa?

al quraan serta al sunnah dengan jelasnya menerangkan maksud keduanya sebutan islam serta melayu;bani dan bangsa itu merujuk kepada keturunan.mana nya yang dimaksudkan bangsa melayu tu?;dan agama itu merujuk kepada pegangan atau asal tuju atau ikatan;mana yang dimaksudkan nya agama islam tu?.

iqra lah dengan aman,jangan dok terburu-buru,nanti kemudian hari jadi haruburu.jangan buat perasaan sangka tak tentu pasai.

orang tua-tua dah sebutkan; gi ngaji,jangan malas,nanti tak reti baca kitab.zaman ni sape yang susah,bacanya tak berapa nak reti dah dan fahamnya tepuk dada tanya lah diri sendiri.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


perkara atau urusan ghaib;sellunya disalah anggap oleh manusia zaman ini terutamanya orang melayu.

urusan ghaib duduknya dalam rukun iman;sebaliknya kerapkali dipertikaikan oleh orang islam sendiri sehingga menjadi urusan yang disangsikan dalam pegangan mereka.

sedangkan islam dan melayu itu sendiri adalah sebutannya ghaib,yang manusia melayu serta islam tidak dapat merujuk kepada sandaran apa-apa pun,yang mana maksud atau maknannya tidak dapat di terangkan dengan penjelas yang ringkas.

kalau betul tuanpuan dan mereka di luar tu tahu dan faham,sebenarnya apa islam dan melayu tu,acu jelaskan,kami nak dengar sikit.

asal sebutan islam dan melayu,dari mana datang sebutannya?.

memang lah ramai yang boleh mengaku islam serta melayu;dan maksudnya apa?.


macam lah juga kepada masaalah sebutan 'hantu;'hantu tu apa;datang dari sebutan apa asalnya,makhluknya bentuk macam mana?.[boleh jawab ke[boleh terangkan atau jelaskan ke],mereka yang sibuk berborak atau bercerita atau membentangkan bab hantu ni].

jangan berada dalam yakin pegangan sangsi atau was-was;yakin kena bersekali dengan hukumnya atau fekahnya.[kena ada faktanya yang jelas,bukannya boleh main rasa-rasa;kalau buah-buahanpun kena tahu,bila disebutkan durian,kena makan baru tahu macammana rasanya,setakat tengok,itu pedoohlah namanya,bila kata durian tak sedap,makannya tidak,setakat tengok,atau setakat dengar cakap orang,dah kata tak sedap].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


syurga serta neraka;adalah dalam urusan ghaib.

tiada sesiapa dari kalangan makhluk terutamanya mmanusia yang mahu dimasukkan kedalam neraka,beriktiar untuk mengelak darinya;dan syrga pulok,berlumba-lumba mencari,dan mendapatkannya,betul,ke salah ni.

maka mana sejarahnya akan keduanya urusan syurga serta neraka tu,sehingga ramai kalangan manusia yang setakat menduga-duga sahaja.

tak mahu dihumban kedalam neraka,kononnya;ingkarnya kelakuan tetap juga dibuat tanpa berusaha untu mendapatkan pengampuan,dan tidak memperbetulkan salahlaku-salahlaku sekeliling,dan hanya menjada perut memasing.[betul kan lah;pulihkan lah;siapkan lah;sempurnakan lah].

berangan untuk bersimpuh sebelah nabi muhammad saw,kononnya;tapi hidup masih lagi menjadi orang awam,dan tidak berhajatpun untuk meninggikan darjat;sama duduk,sama berdiri,sama tinggi seperti nabi dan para sahabatnya]

[dan tak habis-habis,dengan cerita dan angan-angan saham akhirat;tuanpuan ingat,nak masuk syurga tu macam nak masuk sarkis atau funfair ke][pahala sebagai tukaran tiket masuk pintu].

persoalan akhirat[gahib mahupun nyata] telahpun dijelaskan dalam al quraan serta al sunnah[soalannya pun dah lama bocornya;suruh cari jawapannya aje,itupun susah sangat ke?.

jawapannya duduk dalam kias dan khilaf sejarah lah,dan sejarah pulok duduknya dalam al quraan serta al sunnah,dan selainnya dalam mitos,lengenda,sumpah,dan juga dalam fitnah.hurai dan rungkaikan lah.

kalau malas,rugi aje lah jadi manusia.
[malas bermaksud tidak berminat dan tidak berhajat]


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


jangan salah gunakan sebutan inshhallah.

selalu orang melayu salahgunakan sebutan itu untuk melepaskan diri.

kalau tak tahu atau tak nak buat atau tak nak pergi;tak payah nak berselindung belakang sebutan itu.[sebab memasing memang tak berniat pun untuk menunaikan urusan yang di isnhaallahkan tu].

sebab nak mengambik hati,digunakan lah sebutan tu sebagai penepis dan pelindung diri. ada ka patut.

berapa banyak dah salahguna atas penggunaan sebutan itu yang tuanpuan telah lakukan.

ada orang akan tanya;kenapa?

dan ini jawapannya.

salah satu sebabnya doa atau permintaan manusia tidak diterima oleh allah adalah membuat fitnah kepada sebutan inshaallah.[memperalatkan sebutan nama tuhan bagi tujuan mengelak dari tanggungjawab diri dan memberi alasan lupa/tak ingat/atau alasan yang kononnya munasabah untuk atau sebagai alasan melepaskan diri].

kalau tak boleh tunaikan;katakan tak boleh atau tak sanggup;senang sikit, tuhan nak bagi kifarah. jangan jadi macam lidah bercabang atau talam dua muka. dan orang lain atau manusia lain atau makhluk lain pun tak mengharapkan bantuan atau pertolongan.

apabila menipu diri sendiri,itu bermakna tuanpuan membuat penipuan terhadap tuhan lah.

jangan jadi seperti hamba allah yang hidup zaman nabi ibrahim;yang mempertikaikan anugerah tanggungjawab amanah yang di beri allah kepadanya.
[tahu akan sejarahnya,dan tahu siapa dianya?][orang yang kami gelarkan sebagai orang ketar tangan dan seorang lagi orang buta mata;itu kifarah atas mereka sebagai balasan,engan menerima amanah dan tanggungjawab anugerah allah].

nama mereka berdua ada tercatat dalam al quraan].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


kisahnya kepada seekor serigala dan lima anjing;[....]

seekor serigala betina dan lima ekor anjing jantan,yang asalnya manusia,yang dengan sebab salahlaku mereka,mereka telah di sumpah menjadi binatang sebagai kifarah keatas mereka oleh allah.

sejarah kejadiannya dalam zaman nabi ibrahim;

siapa mereka itu,sehingga kifarah sumpahan yang dikenakan keatas mereka sebagai hukuman timbalbalas dengan salahlaku kufur mereka.

salahlaku mereka,ada tercatat dalam al quraan.

kalau ada tuan guru yang tahu dengan sejarah ini,tanyakan lah kepada mereka.
ini adalah salah satu sejarah dalam al quraan dalam kias khilaf.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


dalam kisah sejarah zaman nabi nuh;apabila diarahkan dan dikumpulkan seluruh haiwan untuk di muatkan keatas bahtera;ada sepasang kinzir dan sepasang anjing yang turut sama,selepas mereka berselawat salam hormat keatas nabi nuh.

mereka ditahan dari menaiki bahtera selagi mereka tak memberi selawat salam keatas nabi nuh,selepas mereka akur bari lah mereka dibenarka menaiki bahtera.

rujuk lah tuan guru yang tahu apa disebalik kias khilaf atas mereka.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


telor dihujung tanduk; apa ke kias khilafnya yang dimaksudkan dengan nya.

kias khilaf ini diterangkan dalam al quraan al sunnah;dan ia dibacakan dalam jawi melayu.

jawapannya terpampang dengan jelas dalam al quraan;jangan kata tak jumpa.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


tempat nabi isa dilahirkan[dibawah pokok apa] dan siapa nama bapanya dijelaskan dalam kias khilaf al quraan dan berserta sejarahnya,telah di ceritakan oleh bangsanya dan siapa keturunannya.


inshallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


setiap yang tercatatnya dalam al quraan serta al sunnah,ada faktanya,ada buktinya,ada sejarahnya; dan bukan setakat diakhir bercerita ,menyebut wallahhuaalam.

tidak ada penggunaan sebutan kalau dan contohnya sebagai sandaran menyelamatkan diri dalam bercerita atau penerangan kepada orang awam. dan tidak disandarkan kepada kitab yang dikarang manusia atau kepada ulama atau penulis.

kesemuanya wajib tersandar dalam al quraan serta al sunnah,dan hanya sejarahnya yang dibawa oleh manusia dari zaman ke zaman sehingga kepada zaman kita ini.

dimana buktinya dan faktanya;iqra lah; kaji lah; benar atau salahnya sesebuah penceritaan/berita/fitnah/lengenda/mitos/sumpahan,yang di bawa dari mulut ke muluk tu.

akai ada,tak guna dengan sempurna[setakat guna dengan betul,tak guna,itu yang terjadi disebut orang tua;tak masuk akal@di akal; sebabnya hanya menggunakan otak tanpa guna akal untuk berfikir].kalau guna otak,itu boleh menyebabkan sakit kepala,otak tu hanya perpustakaan aje.[perpustakaan atau memori otak bersawang,dan bervirus;tengok komputer atau handfon tu lah,kalau dah kena virus atau tepu memorinya tak di selengara,tak boleh pakai lah namanya tu].

logik akal;gunakan akal berserta otak serta hati;baru betul bersandar kepada al quraaan serta al sunnah.ini belum apa-apa,dah sanggah menyanggah,dah bantah membantah,muzakarah apa ke mendenya macam tu.[sedangkan sains itu bersertanya duduknya dalam al quraan,mana ada perbandingan al quraan dengan sains];boro punya orang.[sains tu satu dari ilmu dalam al quraan].[tak boleh lah buat perbandingan diantara al quraan dengan sains].tak faham lagi ke.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


pada setiap andaian berita dan cerita,tidak boleh kekal sebagai andaian selama-lama,wajib di sahkan,ada ke ianya benar atau fitnah yang wajib di perbetulkan,atau fitnah yang wajib dibatalkan.

pada asalnya benar pada mulanya alam;maka wajib ianya benar pada akhirnya alam[kiamat];fitnah dan andaian wajib dibatalkan dan dilupuskan oleh setiap khalifah[manusia kan khalifah];manusia lah yang wajib perbetulkan pulihkan siapkan sempurnakan,apapasai pulok makhluk lain yang dipertanggungjawabkan dan apa pasai pulok allah yang kena tanggung kelakuan manusia pulok.habis tu apa kerjanya khalifah atas muka bumi ni.[makan tidur aje ke].

hidup dan dihidupkan itu bermaksud dinyatakan dalam bentuk ghaib serta bentuk nyata],dan barulah di sebutkan kenyataan,dan kenyataan itu lah yang menjadi sejarahnya,dan yang belum atau kejadian yang akan datang.

semuanya nyata serta ghaib[kenyatan] di catatkan dalam kitab yang sejak azali,lalu diterangkan dengan tulisan dan kata-kata dalam kitab-kitab yang empat termasuk mushsaf yang diberikan kepada nabi-nabi.

asalnya tak bernama tak berbunyi,selepas terbentuk [ghaib serta nyata[,tak bernama dan tak berbunyi diberikan nama dan bunyi kepada bentuk.

dan semuanya diajar kepada khalifah pertama dari manusia. sebaliknya sebahagian besar anak cucu cicitnya khalifah pertama itu merosakkannya dengan membuat salah laku dan ego.

[kenyataan-kenyataan itu lah yang seluruhnya dibentangkan dalam al quraan serta al sunnah;mahu kasi tengok,manusia@orang zaman ini ada kerja atau makan tidor;lagi mahu dipertikaikan oleh orang zaman ini;muzakarah sepatutnya membawa kepada penyelesaian;sebaliknya zaman ini;muzakarah jadi debat;debat jadi bertekak;bertekak jadi dendam dan dengki;dendam dan dengki jadi gaduh kelahi;gaduh kelahi jadi perang;perang jadi bunuh membunuh sesama manusia]boro punya kerja].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


disebelah alam melayu nusatara sini[tanah melayu]terutamanyalah; hanya kiasnya; tiga campur satu buah lian.

tiga itu buah perang;dan satu itu buah fekah.

kalau mempelajari buah perang,dan tidak mempelajari buah fekah;itu yang dinamakan masuk kiri keluar kanan atau juga disebut makan asap.

asalnya hanya satu buah fekah sahaja,dan dikeluarkan buah perang darinya untuk kemakmuran manusia,sebaliknya,betul-betul manusia buat untuk berperang,lalu meninggalkan buah asalnya fekah[ada yang campak dalam longkang dan ada yang buang dalam tong sampah,dan ada yang simpan dalam stor];dan hanya menggunakan buah perang sahaja,apa tak punah ranahnya manusia.

belajar tak mahu;alih-alih ajak kembali kepada al quraan;belajar lah dulu[iqra,iqra],barulah jumpa jalan balik atau kembali kepada al quraan serta al sunnah.

rasanya lah; orang melayu zaman ni kekenyangan[serba serbi malas jadinya];tuhan pun ingat separuh jalan aje,itu pun masa lapar perut,bila perut dah kenyang,lupa daratan;seolah-olah dunia ini ana yang punya;harta ini ahmad albab yang punya,bukan ante yang punya.[dialog cerita ahmad albab]

orang tengok cerita katunpun boleh dapat ilmu,sebaliknya orang melayu zaman ni tengok cerita katun, cuma dapat gelak aje,apa yang kelakarnya tak diketahui.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


faraid bermaksud pecahan;danbila disebut hukum faraid jadi bermaksud hukum pecahan.

dalam islam serta al quraan; budibicara adalah yang teratas,dan faraid itu panduan jika tiada kata putus budibicara.

contohnya; kalau sebahagian dari ahlinya,kaya mempunyai berjuta duit dan bertimbun harta dan tanah;tak payah lah dia menuntut bahagiannya tu,bagi lah pada ahli lain yang miskin sebagai hadiah darinya serta halalkan lah bahagiannya yang di hadiahkan tu;dan kalau dia ambik dan tuntut juga,jenis orang tamak lah namanya tu dan tak faham bahasa lah nama nya tu.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


jebok dengan serindik;

jebok tak pernah lupakan erindik;serindik seringkali terlupa dengan jebok.

gitu lah ibaratnya, manusia dengan dugaan.

allah dah sebutkan dalam al quraan; manusia tidak akan dibiarkan;mereka mengata mereka beriman tampa dikenakan dugan.

lepas diduga,baru lah dapat tengok,yang mana dikalangan manusia yang sebenarnya imannya teguh atau imannya goyang.

kalau guna pepatah;jerat dengan pelanduk,nanti tuanpuan kata ;itu pepetah lama dah basi.

selalunya lah serindik yangterjebok,sampai bila-bila pun tak dapat melepaskan dirinya,melainkan tuannya sukarela lepaskan.

anggap lah ego dalam diri itu sebagai jeboknya;dan sebelum terjebok,iqra lah.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


unsur kepada manusia;adalah;

jasad/nyawa/roh/dan yang keempatnya bebayang[bayang-bayang].

bebayang tu adakalnya duduknya depan kita,dan adakalanya duduknya belakangkita,dan kekadangnya merata keliling kita,dan ada masa tak nampak[bila dalam gelap].

bila kita menoleh kepada bebayang,apa yang kita nampak/fikirkan/bayangkan.

masa silam/masa depan/semasa-semasa.

dalamnya bebayangitu ada tersimpan sejarah diri.[atau juga disebut cerita diri kita sendiri],sebabnya kita yang mencoretkan cerita kita,untuk menjadi sejarah,dan kita yang berangankan cita-cita kita kemasa depan sebagai sejarahnya nanti.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


kiasnya kepada; ada beberapa pintu yang masih terkunci@berkunci,yang tersimpan @ dipegang, anak kuncinya ada pada manusia@orang.

anak kunci itu wajib dikembalikan ke hadrat ilahi dengan sempurna.

jiakalau anak kunci itu rosak,wajib di baiki atau dibetulkan atau dipulihkan.
[jangan disebabkan diri, seorang pemegang anak kunci[rosak pulok tu];orang lain tak lepas masuk melalui pintu tersebut]

tiada istilah ganti baru kepada kunci fekah/adat/adab/ilmu; semuanya kunci wajib di pulihkan siapkan lengkapkan sempurnakan,dikenbalikan ke hadrat ilahi. seperti mana diberikan allah kepada manusia awalnya dahulu.
[tiada anak kunci gantian atau pendua].

jangan buat pesaka jadi pekasam,dan kalau tak tahu hujung pangkal,iqra.[disebutkan orang tua,kalau sesat jalan,balik pangkal jalan],tak gitu kaedahnya. yang pergi redah onak berduri tu buat apa. JKR dah buat jalanraya siap dengan singbord lagi,takkan tak reti tengok penunjuk arah dan amaran].buta warna lah nama nya tu.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,;
salam;


ilmu tak datang melutut;siapa tuanpuan dan mereka-mereka tu yang nakkan ilmu datang melutut.[kalau dugaan tu betul datang,tak panggilpun dia datang;tak ajakpun dia datang;dihalang sekalipun dia tetap datang,dengan senyum simpulnya].

sedangkan melayu itu sendiri tuanpuan dan mereka tak kenal/tak tahu.

nabi muhammad sendiripun di arah jibril supaya baca[iqra][sebanyak tiga kali];dan nabi jawab,dia tak tahu baca;baru lah jibril ajar baca;jadinya tuanpuan dan mereka tu lebih tinggi ke darjatnya dari nabi muhammad.
[boleh main arah-arah ilmu datang mengadap dan berlutut].

dua tiga hari lagi ni, nak sambut maulud nabi ni; apa ke hal nya dok selawat atas nabi,sebaliknya tak kenal nabi dengan sebenar,setakat angguk dengar orang bawak cerita nabi semata.

nak bangga atas dasar apa?; bila berselawat nanti.

atas dasar islam;tak tahu dengan sebenar islam tu apa;setakatnya tahu disebut orang;islam itu agama yang benar;diri adalah seorang islam;

ini akhir zaman; dan buat heboh kiamat nak dekat dah,tapi apa persediaan diri;kalau jawapannya;....geleng kepala/angguk kepala.

nak harapkan saham akhirat yang di kumpul; entah lah.[itu pun dah lari dari maksud sebenar[pahala].

kemarahan orang setakat jadi perang yang membawa kematian aje;sebaliknya kemarahan allah.......[tengok[baca] dan fikir sendiri;kami tak mahu sebut].



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


ada orang memegang harta atau amanah orang lain,dan menjadikannya pusaka keluarga,disebabkan benda atau harta itu telah turun menurun dari tangan; dari satu tangan ke tangan pewaris mereka,tanpa mereka sedar yang harta atau barang itu bukannya milik keluarga mereka, hatta sekalipun diberitahu oleh orang lain yang tahu berkenaan kebenarannya,tetap mereka engan mempercayai,malah sangsi dengan berita sepertinya itu yang didengar.

dalam setiap harta atau barang yang di didalam pegangan pesaka,ada amanah yang wajib di selesaikan dan dilansaikan,oleh salah seorang waris kepada pesaka.

dan amanahnya dalam bentuk apa?,yang ini lah yang kena iqra nya.

satu dari penyakit yang terjadi[dikenakan] adalah akibatnya dari yang disebutkan penyakit keturunan dan pesaka[orang melayu sebut sebagai saka].
[amanah pesaka yang tidak di jalankan dan tidak disempurnakan oleh waris keturunan][amanah pesaka itu lah yang tuanpuan gelarkan saka].

yang selalu disalah anggap,dan menjadi fitnah dalam masyarakat melayu.

iqra lah;[jangan nak sedap berlagu aje].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


kemana perginya penghulu kawasan[penghulu adat@pertugas] yang sepatutnya menarik dan membatalkan fitnah dikawasan masing-masing,bagi menepis atau mengenepikan bala yang akan di kenakan dikawsan memasing.

pemegang amanah dan pertugas kawasan yang di lantik menjadi ketua@penghulu kawasan bertanggungjawab keatas ahli dan kawasannya.[ilmu tinggi dan goyang kaki;itu salah laku namanya][setakat nak nama dan jawatan semata,kerjanya lepas tangan,jag perut sendiri,konon kumpul saham akhirat untuk diri sendiri;itu orang mabuk namanya].

tugas penghulu kawasan adalah seperti tugas dan tanggungjawab rasul atau khalifah;menjaga keharmonian seluruh makhluk dalam kawasan memasing,dan bekerjasama membantu penghulu kawasan lain untuk meharmonikan mukabumi.

dan bukan setakat, dok sibuk menegur[nasihat] orang ramai dan masyarakat semata.

kena lah belajar macammana nak melepaskan dan mengurangkan fitnah yang berlegar,sebelum jadi bala.
[kalau hijau,itu aman;kalau kuning,itu ambik perhatian;kalau jingga,itu kena lah buat sesuatu,tarik dan batalkan fitnah;kalau merah,itu bala sampai].

jangan salah guna tawakal/redho/inshaallah;kalau salah guna juga,bodosombong lah namanya tu.

menarik dam batalkan fitnah,bukan kerja dua tiga orang [wali-wali] atau dua tiga orang ulama sahaja;itu sepatutnya dikerjakan oleh seluruh ulama kawasan.\[tak tahu macammana nak buat?;zaman tinggalkan tuanpuan atau tuanpuan tinggalkan zaman].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


macammana akad untuk mendapatkan naskah al quraan dari toko buku;

bila kita pergi sebuah toko,adakah kita;mendapatkan senaskah al quraan atau kita membeli senaskah al quraan.

bagaimana akadnya untuk pertukaran senaskah al quraan dengan nilai ringgit yang diletak sebagai lebel atau tanda nilai senaskah al quraan.

macam biasa ke?,akad jualbeli. atau; macammana kaedahnya.
[menggunakan akad jualbeli;tak sah;kita tak beli atau jual al quraan atau ayat al quraan].

iqra lah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


orang yang bankrap atau muflis adalah orang yang tidak ada kelayakan atau di batalkan kelayakannya dari hak;[diistihar oleh mahkamah;ataupun...].

bergitu juga dalam islam dan fekah/adat/adab/ilmu;macammana seorang yang bangkrap atau muflis boleh di lantik menjadi ketua,sedangkan kelayakannya telah terbatal[ini yang dikiaskan kepada pepatah;mendukung biawak hidup].

banyak sejarahnya keatas manusia yang bangkrap atau muflis pada zaman nabi dan sahabat[termasuklah sejarah orang yang dihukum dari sebab kesalahan,mabuk/../../..],yang di ketepikan terlebih dahulu dan dihukum sehingga lah dia habis hukuman dan insaf.

sejarah,kena juga baca yang buruk tu,jangan setakat baca yang baik-baik aje.

sejarah yang baik jadi ikutan;[...]

sejarah yang buruk jadi sempadan;[...]

semuanya boleh jadi tauladan; sebaliknya zaman ni; sejarah baik tak berapa nak diikut sebab sangsi dan pelik;dan sejarah buruknya ditompang sekaki,menambah fitnahnya. barai lah jadinya.

sejarah kesultanan melaka;1] yang sultan melaka di buang@dipecat dari jawatannya,sebab salahlaku,mabuk[penyalahgunaan candu].dia dipecat oleh jamaah istana kerajaan melaka pada zaman itu,dan diarah meninggalkan kerajaan negara[walaupun dia seorang sultan dan ulama,tetap dikenakan hukuman]. dan sultan melaka yang baru dilantik menggantikannya.

2] yang sultan melaka dibuang@di pecat oleh jamaah kerajaan melaka dari jawatannya sebab terlalu ego,juga diarah meninggalkan istana dan kerajaan negara.[beliau juga seorang ulama].

kata bunuh yang tercatat dalam sejarah itu hanyalah kias kepada dipecat;dan bukannya dihukum bunuh mati.
[tidak ada seorang pun kalangan sultan-sultan melaka yang terbunuh mati kecuali sultan mahmud mangkat dijulang[itu pun mati selepas beberapa tahun,tak matipun atas julang,matinya atas katil juga].[dimana?,maaf lah].

syeh siti jinah juga tidak mati,hanya lah hukuman bunuh atasnya sebagai kias hukuman dibuang dari jemaah ulama dan negeri.dia dibawa oleh abangnya keluar dari sumatra[hidup elok sepanjang hayatnya tanpa dikenali orang yang ramai termasuk oleh cucu cicit keluarganya].ketempat yang orang tidak mengenali akannya di tanah melayu.

sebaliknya fitnah atas mereka,berlegar-legar sehingga sekarang.

macammana nak jadi islam dan melayu,kalau fitnah tak renti-renti dibuat.[hidup dalam fitnah].[hurai dan rungkai lah kebenarannya].
[kaya atas mukabumi;dan muflis diakhirat].

saka dianggapkan hantu jembalang jin; antu tu salah satu nama moyang kami lah.nama adatnya putera antu.[macammana boleh jadi fitnah antu menjadi hantu;tak dapatlah di kesan tarikh sejarahnya].[sejarahnya telah kami bentangkan beberapa waktu yang lepas dalam blok ini].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


kebanyakan dari nama-nama moyang-moyang yang kami bentangkan[dan juga yang tuanpuan sebut/tanyakan, adalah nama moyang-moyang kami serta moyang-moyang saudara kami.[ada sabitan,kekeluargaan keturunan, mereka dengan kami/pihak kami].

sejarah mereka lah yang pihak kami jejak dan kesan[tak kira baik mahupun buruk sejarahnya],pihak kami tetap akan mendapatkan sejarah-sejarah mereka.
[yang kami sebutkan sebagai; susunan darah ke darah].
[tidak lahir kami atas mukabumi,jika tidak melalui mereka-mereka].

sebab itu lah pihak kami menyebutkan;tidak ada kebanggaan atau/dan aib,dalam penyusunan keturunan.
[yang buruk,tidak kami buang,kami perbetulkan pulihkan urusan mereka]
[cerita buruk itu,hanya sejarah silam mereka yang telah mati lama dahulu,yang telah mereka lakukan semasa hidup mereka;dan kami tidak akan malu untuk mengakuinya mereka adalah moyang-moyang kami]

dan sebahagian besar yang pihak kami bentangkan adalah sejarah keluarga pihak kami sebagai satu keluarga melayu nusatara.

sebab itu lah kami bercerita bermula dengan kejadian salah laku adam[manusia/serta khalifah pertama atas muka bumi] serta hawa wanita pertama atas muka bumi[bini kepada khalifah pertama].

agar-agarnya,tuanpuan mengambik tauladan iktibar;sadar dan sedar,kita ini sape yang disebut sebagai manusia atas mukabumi.

sedangkan nabi ibrahim itu datangnya dari darah keluarga namrud.
dan nabi ishak itu [ibunya] dari darah keluarga namrud.
dan nabi ismail itu dari gabungan darah keluarga namrud dan keluarga firaun.[ibunya[siti hajar] puteri dari firaun mesir semasa zaman nabi ibrahim].
katurah[bini ketiga nabi ibrahim itu dari darah keluarga namrud dan darah keluarga dinasti china sebelum zaman nabi ibrahim.

makanya; apa fitnah yang tuanpuan wajib/patut betulkan atau buang.[sebagai seorang islam serta melayu]
[ke/atau, buat selambaland]

[sedangkan;keseluruhan nabi-nabi dan rasul-rasul[terutamanya yang 25 itu] datangnya dari keturunan darah yang tersebut; namrud serta firaun].

iskandar zulkarnai itu datangnya dari darah keluarga campuran namrud/dinasti china/maharaja melayu.[zaman nabi ibrahim sehingga nabi yusuf].

[sangsi?/teperanjat? atau tanda soal???] dalam pembentangan ini.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


tidak ada penderhaka ataupun waris-waris penderhaka yang akan mendapat daulah @ daulat,selagi pertuduhan atau istihar derhaka keatasnya[moyang yang di anggap @ fitnah derhaka] sebagai penderhaka tidak di batalkan.

[ramai kalangan melayu sekarang yang beriman tanpa daulah]

kerana peristiharan penderhaka itu tertulis diatas kertas dengan dakwat;dan dimashurkan kepada umum;jadinya pembatalannya ,wajib juga dengan kaedah yang sama.

ini mengikut kaedah orang besar qurais mekkah yang memulaukan nabi serta umat islam dahulu.[baca lah sejarahnya tu].[selagi tidak luput huruf-hurf pada kertas,selagi itu tidak terbatal peristiharannya].

jadinya kalangan yang menjadi ketua dan dilantik menjadinya,hanya ketua tanpa.........[jawab lah sendiri].

sebab itu sebutan islam dan melayu wajib bersekali dan;tak boleh dipisahkan.

jangan ingat atau beranggapan;kita dah zaman moden;itu semua tahyul dan mitos sahaja.

[itu yang disebut meludah kelangit,akhirnya jatuh ke....;paku dulang,paku....;menepuk air dalam dulang,perciknya....].


untuk mengembalikan daulah islamiah serta daulah melayu;wajib di istiharkan pembatalan derhaka sesama melayu@islam seluruh malaysia.
[selgi tidak dibatalkan,selagi itu malaysia terumbangambing,terutamanya orang melayu].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;

daulah @ daulat itu ceritanya dalam al quraan serta al sunnah;dan daulah @daulat paling besar dimiliki oleh nabi muhammad saw dan nabi adam as.

kalau tuanpuan dan mereka diluar sana terbuat salahlaku,bermaknanya tuanpuan dan mereka diluar sana tu telah menderhaka kepadaa nabi muhammad saw dan kepada nabi adam as.[itu belum bercerita bab sebab derhaka kepada allah].

yang seterusnya ;fikir sendiri lah,masing-masing dah balir besar serta dah tua,akal pun sempurna.bukan budak tadika lagi.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


dalam filem lakonan p ramlee;dialognya;[tiga abdul][tengok sendiri lah filem tu;malas nak komen].

penasihat 10 persen;

kalau berjaya[sain aje],20 persen;

lama dah,tegur dek orang;dah melarat jadi karat,baru nak dibacakan dalam khutbah jumaat[14/10/2022;khutbah jumaat negeri pahang].

orang melayu sendiri yang rabun kala/warna.[taat tak bertempat/derhaka tak bertempat].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


anak itik tok wee main dalam kolam,sakit apa tok wee,sakit sengal tulang,ubat apa tok wee,ubat limau lelam.


di lagukan sebagai gurindam kanak-kanak;[tapi,apa ke nya???].
[gurindam melayu;bukan bangsa asing punya].
[kenapa senyum-senyum sumbing].
[dilagukan sebagai kias kepada orang melayu].



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


tidak ada selain bangsa melayu yang berkias selari dengan kias al quraan. sebaliknya orang melayu sendiri memandang rendah dan hina dengan kias bangsa sendiri.

tidak ada selain bangsa melayu yang berpantun selari dengan al sunnah.
sebaliknya orang melayu sendiri yang merosakkan pantun bangsa sendiri.

ego orang melayu menunjukkan betapa bodohnya orang melayu memperbodohkan diri sendiri kerana sesuap nasi.

dalam bangsa melayu lah yang terdapatnya ramai wali-wali selepas dari para sahabat, sehingga bangsa arab sendiri terpaksa akur dengan sunnah nabi;'tuntut lah ilmu walaupun sehingga ke negeri china'.

zaman dah berubah;para wali dah tiada;tugas mereka telah selesai dan sempurna;sebaliknya orang melayu masih dok berangan-angan dengan kisah pelik para wali.

hidup terumbang ambing;tidak tahu mana barat mana timur;hinggakan arah kiblatpun terkeliru dalam diri sendiri.

memuliakan al quraan hanya setinggi almari sahaja tidak lebih;dan al sunnah tiada dalam rak bacaaan.rujuknya hanya pada tv;radio dan telipon binbit.

macam disebutkan pepatah melayu;'indah kata dari rupa'.;orang zaman ini cakap;'cakap tak serupa bikin'.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


cerita yang indah orang melayu duduknya bersekali dalam cerita aibnya orang melayu,ceritannya seiring.

kalau dah takut aib terbuka;itu macam orang melayu takut ke hantu lah,sebut aje hantu,jembalang,saka;sebaliknya tak ketahuan pun apa ke bendanya hantu,jembalang,saka yang di sebut-sebutkan tu.

pakai pendiding bagai nak rak,melindungi diri darinya,sebaliknya kepada tuhan...[jawab sendiri]. sehingga menghalang ilmu yakin dari sampai kedalam diri.[takutnya sangat kepada bayang-bayang sendiri].

sampai menyalahgunakan maksud ilmu dari al quraan serta al sunnah,dijadikan pendinding,dan sebahagian lainnya menjadikannya sebagai sihir.

ilmu al quraan serta al sunnah sepatutnya mendisplinkan diri bagi keharmonian hidup manusia diatas mukabumi,bukannya dipergunakan[...] dan menyelarukan pemikiran manusia.

bila kami katakan melayu zaman ini bodohsombong dengan ego memasing;tuanpuan dan mereka itu marah;[hakikatnya];lihat sekekliling tuanpuan dengan akal,apa dah jadi manusia melayu zaman ini,terutamanya dimalaysia.[makin ramai yang tak senonohnya perangai-kelakuannya].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


takut;satu benda yang tersuruk dan terperuk dalam kalbu orang melayu;takut ke apa?;takut sebab tak faham; takut sebab ada buat salah; takut sebab termakan budi; takut sebab tak tahu apa sebab takut;takut sebab saja-saja dan suka-suka nak takut;takut sebab tak pecaya;takut sebab geli;takut sebab orang kata takut.

apa sebenarnya maksud sebutan TAKUT ???;

takut ini serupa lah dengan MALAS;dua perkatan yang sangat-sangat senonen dalam masyarakat melayu yang bermaksud tidak berhajat dan mengelak diri dari urusan yang wajib keatas manusia yang diperintahkan allah mengikut perjanjian antara manusia dan allah dahulu itu dari sebab tak tahu dan tak faham dengan jelas akan duduk perkara urusannya yang di pacu oleh fitnah dan ego diri manusia sendiri.

[satu sahaja yang wajib ditakutkan; takut lah kepada allah atau disebut taqwa]

berani kerana benar,takut kerana salah;

berani kerana benar;apa yang benar nya kalau tak faham dan tak tahu perkara dan urusannya,dok main dengar cakap orang aje;itu pak turut namanya.makan hati berulang jantung lah,jawabnya.

takut kerana salah;apa yang salahnya kalau was-was dan sangsi kebal dalam hati,belakang parang kalau diasah hari-hari,bukan setakat tajam,boleh makan diri sendiri.

berpada-pada lah,sebelum kiamat sampai;kalau kiamat depan mata,menangis tak berlagu lah,jawabnya.
[jangan jadi ibarat; harapkan...., pagar@sokong membawa rebah].
[kena kenal lah betul-betul;mana sireh,dan mana kaduk].



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


pada cerita lakonan p ramlee dalam filem bertajuk'anak bapak';kias sinisnya kepada masyarakat melayu.

ada orang melayu ambik pusing dengan teguran itu;takde pun,sekarangpun tak de juga pun. banyak gelak ketawa aje,tak ambik peduli pun.

dah terantuk lama dah,tak tegadah juga pun;


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


keris melayu;

bermaksud???;[....].[huraiannya???].

kalau tak dapat jawab; main masak-masak lah tuanpuan.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


tamim israil jawi;

bermaksud???;[...].[huraiannya???].

yang ni kut-kut tak pening kepala nak menjawabnya.[ke pening juga].


inshaallah.


Anonymous said...

neguai,
salam;


ibarat peperiksaan;belajarnya sebelas tahun;dan soalan spm nya hanya di suruh jawab tak sampai sepuluh soalan.

bergitu juga dengan yang ini;belajarnya seumur hidup;soalannya hanya dua soalan aje

soalan 1] keris melayu;...

soalan 2] tamim israil jawi;...



itu tak termasuk soalan bocor yang di bacakan oleh tok imam masa baca talkin dikubur tu.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


tak kan lah;tiada seorang pun dari orang susur keturunan melayu yang boleh dan berani nak jawab soalan itu.[dua soalan je].

[tak berani mencuba]

[kita buka lah soalan itu kepada susur lain lah;terbuka];tapi ingat,tiada perpaganda atau tiada penghinaan atau tiada yang mengaibkan dalam jawapan yang di bentangkan].



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


nak soalan yang mudah sikit;[boleh].


keris tamingsari;

bermaksud;...[huraiannya].



inshaallah.

Anonymous said...

Anonymous said...
neguai,
salam;


ibarat peperiksaan;belajarnya sebelas tahun;dan soalan spm nya hanya di suruh jawab tak sampai sepuluh soalan.

bergitu juga dengan yang ini;belajarnya seumur hidup;soalannya hanya dua soalan aje

soalan 1] keris melayu;...

soalan 2] tamim israil jawi;...

Jawapannye. Kalau salah kabo semula ya..
1) keris melayu
Senjata berbilah lurus atau kelok yang berasal dari jawa. Terbina 3 bahagian utama mata atau bilah(wilah). Pangkal(hulu) dan sarungan atau kerangka( warangka), nama daripada aksara jawa dan jawi berasal dari kepulauan nusantara. Kebanyakannya bermotif laut ombak dan bahtera kapal.perlambangan laut sakti rantau bertuah bumi melayu nusantara.
Taming sari adalah flower shield atau main shield melayunye pelindung sejagat raya kot jolokannya. Dimiliki HangTuah dulu kalanye,. Kata orang kedah hang yang bertuah,..
Moto kota jambi:
Tanah pilih pesako betuah.
Dijelaskan tanah merupakan permukaan bumi atau lapisan bumi diatas sekali atau keadaan bumi di sesuatu tempat. Pilih adalah pilihan yang dipilih dari yang lain dengan teliti. Pesako adalah warisan harta benda peninggalan turun temurun. Sedangkan Betuah adalah yang memiliki kelebihan luar biasa yang tidak dimiliki oleh orang lain. Warisan kosmologi melayu multiverst nusantara, warisan Hang Tuah yang Betuah.
2)Tamim israil keturunan bani Tamim rasanye,
Pemuda bani nie dah ade dah, telah melaksanakan amanah dan tugas tanggungjawab.. sejak tahun 2013 lagi..
Emir Qatar Tamim bin Hamad Al Thani..
Susur galur dari Tamim Al Dhari pedagang yang menceritakan tentang dajjal pada Nabi Muhammad Saw..
Emir yang kaya , tegas menjaga agama islam dan ulama sedunia..
Malaysia sudah gagal dalam menjadikan malaysia Bank Qatar Malaysia berlandaskan syariat islam., Bank Qatar Malaysia mengurus urusan ekonomi, pendidikan. Sosial. Pelaburan di negara islam Asia. Mana mana negara bukan islam hendak berurusan dgn negara islam di Asia kena melalui Jaringan BankQatar Malaysia.. manakala Turki Bank Qatar Turki di sebelah Negara islam eropah.. Qatar Negara islam Asia barat., jalinan kerjasama antara silk road china dan rusia. Dunia tak suka . Makanya disabotage sane sini, , perubahan dari malaysia ke indonesia, Sekarang Bank Qatar Indonesia. Pejuangan masih diteruskan. Warisan kebangkitan Dewataraya Maharaja mandalika di ibu negara indonesia, nusantara, .nama yang terpahat pada batu bersurat Terengganu di guna di litar gp mandalika , lombok. Indonesia,.
Kita bukan bangsa suka berperang, kita suka kedamaian., islam mengajar erti kemanusiaan.
Taming adalah pelindung. Kosmologi Laut Sakti Rantau Bertuah,. Tak berganjak , berat sama dipikul, ringan sama dijinjing. Jujur bertutur bijak bertindak, berpancang amanah bersauh marwah.. sekian
Neguai.

Inshaallah

Anonymous said...

neguai,
salam
w/salam;


jawapannya;maksudnya tak betul,bukan salah[huraiannya tersempang][semua jawapannya ada dalam al quraan serta al sunnah];....[inshaallah jumpa;cuba lagi].

kami tunggu jawapan yang betul dan huraian yang tepat;tak kira lah bila.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


ada pepatah atau ibarat orang melayu;

kalau mendengar guruh di langit; air tempayan dicurah jangan.

air kalau di cincang tak akan putus,sepatutnya lah;sebaliknya mereka merubahnya dengan bekukan @ keraskan,lalu mereka cincang dan asing-asingkan mengikut acuan mereka.

tak bercantum lah air tu sebab ada sekatan-sekatan;sekatan yang mereka cipta sendiri.

itu yang mudaratkan kias pepatah;adat bersandar kitabullah.
adat dan fekah tak selari dan tak selaras.

nabi muhammad saw dah tinggal pesan; aku tinggalkan dua perkara,dengannya kamu tidak akan tersesat[al quraan serta al sunnah].

ikut celah mana sekalipun,jawapannya tetap duduknya dalam al quraan serta al sunnah[semua perkara jawapan] dan [kitab ulama tu huraian pendapat atau pandangan mereka berkenaan apa yang mereka tahu serta faham dalam bab-bab yang mereka mahir atau prof dalam bidang masing-masing].



inshaallah

Anonymous said...

neguai,
salam;


takut apa bossku;[ini ungkapan orang melayu] yang mutahir];[berkobar-kobar mereka dan tuanpuan melaongkan setahun yang lepas.

jadinya apa yang takut kan sangat untuk membentangkan pendapat serta jawapan sebagai pembentangan muzakarah.[jangan usik isu sensitif sudah lah].

kalau dalam hal kekayaan,[mereka sebut; jangan putus asa,cuba dan cuba lagi,gagal sekali tak bermakna kalah;pandai pulok sebut ayat macam tu].

dalam bab fekah,adat,adab serta ilmu;??????.[berat sebelah][ketar lutut sebab apa?][dalam kubur nanti lagi ketar dibuatnya].

nak jaga perut;lama dah perut terbuat salah lakunya;perbetulkan lah selagi hayat masih ada.

tengok cerita melayu,filem musang berjangut.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


nama allah seratus kurang satu;[tak disebut]sebagai berikut;sembilan puluh sembilan nama allah.

yang satu nama tu dah dapat ke belum? ,[jawapannya]......


kalau rasa nak bangga menjadi[ melayu islam @ islam melayu]; jawapannya kena tahu;kalau tidak, mengabiskan beras aje lah.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;

ada 13 anak kunci yang belum dipulangkan ke hadrat allah;

mana-mana pewaris yang menyimpannya,harap dan sila kembalikannya,atau kami gunakan kaedah lain;......

anak kunci tersebut wajib dikembalikan dalam keadaan baik sempurna sepertimana moyang mereka yang pertama menerimanya dari allah dahulu.

jawapan;tidak tahu,tidak terpakai sebagai jawapan melepaskan diri; nabi muhammad saw telah sempurnakan dan muktamadkannya lebih 1400 tahun dahulu.[sebelum nabi muhammada saw,telah datang 24 rasul yang wajib di kenal,serta 3 kitab sebelum al quraan serta al sunnah].

manusia zaman ini banyak bermain dengan angan-angan dan ego mereka sendiri.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


kesemua 13 anak kunci telah kami temui,12 darinya siap pulih lengkap sempurna,dari izin allah.[dengan kaedah lain];dan satu masih kiv,karana kami mahu pemegangnya sendiri menyerahkannya,kalau dia tahu serta faham,dan kalau dia tak faham juga,kami akan menggunakan kaedah lain seperti yang telah kami buat terhadap 12 anak kunci.

inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


khutbah jumaat,21/10/2022,pahang; ceritanya tu nak tuju pada siapa;orang-orang yang makan cili tu tak dengarpun;entah-entah tak pergi pun solat jumaat.

kalau nak buat ibarat;marah anak sindir menantu;tak kena pada masa dan waktunya;dan tak kena pada batang hidungnya.buat sakit telinga orang ramai aje ada lah.

ibarat batuk di.......[dehemnya kuat,tapi tak menaikkan bulu roma orang yang makan cili tupun].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;

10 dari 13 anak kunci,dipegang oleh pewarisnya kepada
cucu cicit ulama/hulubalang/raja@sultan/panglima.

tiga anak kunci[itu rahsia] siapa pemegangnya.


kalangan mereka berilmu[cucu cicit];bukan calang-calang,sebaliknya mereka tidak perasanpun,amanah yang di pewariskan kepada mereka,yang sepatutnya mereka perlu tahu. ada di beritakan dalam al quraan.

dan sebelum yang 13 itu,telah disiapkan pulihkan lengkapkan sempurnakan dikembalikan kehadrat allah berjumlah berpuluh,dan 13 itu adalah yang terakhir.

pemegang amanah terpaksa campur tangan,kerana pewaris yang dipertanggungjawab tidak dapat menyiapkannya, disebabkan hilang punca ilmunya/sejarahnya/kaedahnya.

pembentangan oleh kami,hanya memperingatkan kepada seluruh pewaris[manusia];

walaupun urusan telah banyak yang telah disiapkan,tuanpuan tidak boleh lepas tangan;hak mengenal diri dan hak mengenal allah adalah wajib atas manusia.

pintu-pintu yang telah di pulihkan itu,hanya untuk mereka-mereka,manusia yang mengenal diri mereka dan mengenal allah serta diberikan rahmat.bukan untuk yang banyak pahala berlonggok-longgok tanpa hak tujuan sebenar.



inshaallah.

Anonymous said...

Salam,
Neguai,

Neguai je berkata kata ,mane yang lain.
Jadi pemerhati , pemantau atau sibuk berkempen? Gurau gurau je,
Kias dan khilaf diatas tu pencerahan atau soalan.?
13 rukun solat, yang ke 13 tertib
Maksudnye tertib dalam soal mengadap Allah swt
3 anak kunci tu ade jawapannye, tapi kabo rahsia , tak boleh bagile jawapannye.
Takde nama boleh Tuan,
3 anak kunci di pegang oleh 3 pemegang amanah pahang. Panglima hitam 3 serangkai.
1)panglima hitam 1- menyimpan dan menjaga amanah 12 ahlulbait dari jambi.
2) panglima hitam 2- menjaga dan menyimpan amanah dari Ulama Tok Ku paloh( ilmu fekah)
3)Panglima hitam 3- menjaga dan menyimpan amanah dari Mat Kilau ( ilmu persilatan dan perubatan islam ( mencegah santau atau sihir)
Jika betul jawapannye terubatle sikit bagi yang mencari dan baru nak ngerti nie,
3 kunci nie disatukan menjadi satu
Dikabarkan melalui ghaib tapi dalam nyata
Tiada cerita nye dari sang ayah dan datuk.
Dari ghaib dalam ghaib. Dari ghaib dalam nyata, dari nyata dalam ghaib hanya tinggal jawapannye nyata dalam nyata. Tolong neguai beri jawapannye. Betul atau salah, kalau salah dilupakan je. Pejuangan nie diteruskan juga tapi dgn cara dan corak lainlee. Kemanapun kembalinya kita kepada Allah Swt jua.Boleh Tuan neguai beri pencerahan sikit. Kefahaman masing masing mungkin tak sama tapi tujuan asal sama.

Inshaallah

Anonymous said...

Salam
Neguai
Saya ade gambar menarik hendak diberi Pihak Tuan Neguai. Saya recording selama 15minute sebelum Azan marghrid berkumandang. Pembentukan awan bergerak kearah menuju ke atas Istana Abdul Aziz di indera mahkota , kuantan, pahang.
Gambaran tu ade cerita jelas, tak kabur , terang. Hari jumaat. 19 june 2022 Jika pihak neguai mau saya boleh send kan. Lampirkan gmail saya send , gambar aje le,
Gambar nie menarik ade ceritenye.. gambar khas untuk laman Pahang.
Inshaallah

Anonymous said...

neguai,
salam;
w/salam;

1] rukun solat; itu peraturan tatatertip hidup manusia.[kalau ikut kaedah rukun tu dengan sebenar,tak sesat].[sebaliknya manusia ni pelik; solat nya aje ikut rukun,dan kehidupannya tak berapa ikut rukun]

2]3 anak kunci; itu ceritanya duduk dalam nama allah.[sebab tu pemegang amanahnya di suruk].[13 itu pun bab dalam nama allah]

[cerita anak kunci 13,dengan rukun 13;lain-lain;dua cerita berasingngan]

3] nanti kami bincangkan dengan panjaga laman.[bab gambar awan tu].


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


nama allah seratus kurang satu;[tak disebut]sebagai berikut;sembilan puluh sembilan nama allah.

yang satu nama tu dah dapat ke belum? ,[jawapannya]......


kalau rasa nak bangga menjadi[ melayu islam @ islam melayu]; jawapannya kena tahu;kalau tidak, mengabiskan beras aje lah


Terima Tuan neguai pencerahan yang disampaikan. Semoga jadi peringatan dan pelajaran pada diri saya.

Dari Abu Hurairah ra bahawa Nabi saw bersabda: “Sesungguhnya Allah mempunyai 99 nama, iaitu 100 kurang satu. Siapa yang menghafalnya akan masuk syurga.” Sahih Bukhari.

Inshaallah

Anonymous said...

neguai,
salam;


hadis nabi,jangan diterjemahkan macam tu[itu khilaf kiasnya];mana sejarah hadisnya,dan hadis tu panjang riwayatnya;baca dengan habis riwayat hadis tu.


seratus kurang satu;dalam tulisan ditulis bergini;[ 1001]atau ulama yang mengarangnya menyebut seribu satu. atau seribu langkah atau langkah seribu. atau langkah ibu.

sebab tu tak disebut oleh ulamanya sebagai sembilan puluh sembilan nama[takde makna kat kata-kata tu atau takde kias khilaf kat sebutan 99].

sape pulok yang mengubah sebutan tu. dari 100 kurang 1,kepada 99.

hapal tak bermaksud macam tu;[wajib bersekali dengan tahu serta faham,dan tidak disalahgunakan


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


seperti juga air yang sekarang kita minum;air tu di proses tapis di suling;

air sungai kelang/air sungai pahang,semuanya berkelodak dengan lumpur dan sampah; dan air minum di arab saudi tu asalnya dari air laut yang di proses suling.[melainkan air zam-zam].

bergitu juga dengan sejarah;ia ada dalam al quraan/dalam al sunnah/ dalam mitos/dalam hikayat/dalam lengenda/dalam cerita kartun pun ada juga.

prosesnya tetap sama lah macam proses air tu.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


kaedah solat sama macam kaedah al quraan;

dalam al quraan dengan surah-surahnya[setiap surah ada riwayatnya sendiri seperti kitab[perbandingan persamaannya surah dan kitab sahaj sebutannya].
dan seluruhnya disebutkan al quraan.[sebab itu disebut ulama induk kitab kepada al quraan].

bergitu juga lah solat; rukun 13 itu satu kitab cerita; lima waktu wajib itu satu kitab cerita; 17 rakaan itu satu kitab cerita; niat itu satu kitab cerita; doa iftitah itu satu kitab cerita; tahiyat itu satu kitab cerita;dan bacaannya setianya ada kitab ceritanya sendiri-sendiri;termasuk lah salam satu kitab cerita; dirangkumkan seluruhnya selaras disebut solat.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


sebagaimana manusia menyisihkan ilmu fekah adat adab dengan ego mereka;bergitu juga keadaannya ilmu fekah adat adab menyisihkan manusia yang ego darinya.

mereka yang ego mengehyahkan empat perkara itu dari dalam diri tanpa sebab munasabah,yang kononnya perkara yang empat itu ketinggalan zaman yang mendatangkan syirik kepada mereka yang ego.[itu yang menyebabkan kebanyakan manusia hilang punca ilmu dalam diri.

ilmu jika diketepikan tanpa sebab yang benar ataupun rosak yang tidak dipulihkan;.......[jawab sendiri lah.

ilmu ada milik allah,dan mengenepikan ilmu ,bersamaan lah dengan mengenepikan.....[jawab sendiri lah]

inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


ego orang yang dangkal atau bodoh,nampak pada bodoh dan dangkalnya perangai atau kelakuan mereka;

ego orang cerdik dan berilmu,nampak pada;......;mereka tak perasanpun yang mereka itu ego,dan masyarakat ada kala tertipu,apa tah lagi diri mereka sendiri sama-sama tertipu dengan ego diri mereka.

nak patah balik,rasa janggal dan malu,kononnya terhina kalau masyarakat tahu,jadinya mereka menyalahgunakan pepatah; alang-alang menyeluk pekasa,biar sampai kepangkal lengan. alangkah aib nya berperangai sebegitu.
sedangkan mereka berkata kepada masyarakat; keampunan dan rahmat allah itu luas,cari dan dapatkan lah.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


pahang ini;dah terlalu lama dan tua untuk berkrisis;dan untuk merasa ego pun dah takde keperluannya;pemerintahannya silih berganti;akur dengan tidak akur aje atas mereka yang mentadbirnya dengan perintah allah.

keletihan berperang yang membawa kepada berundurnya orang besar pahang;seperti disebut;menang jdi arang,kalah jadi abu;keduanya tidak menguntungkan mana-mana pihak;tetap kais pagi makan pagi,kais petang makan petang juga keadaaannya.

serata negeri di tanah melayu,orang besar dan orang pahang melibatkan diri kepada krisis perang keluarga,tiada yang untung,akhirnya balik bertanam padi juga mereka akhirnya untuk menyara keluarga.

kini,waris mereka sendiri tidak dapat mengenal pasti siapa sebenarnya moyang mereka yang gagah dan perkasa itu yang di sebutkan orang sebagai pahlawan. ibarat pertelagahan hak cipta kepada lagu yang sedih.

cucu cicit,bertelagah sesama sendiri,tanpa mereka sedari yang meeka adalah bersaudara,berpangkalkan kepada moyang yang satu.

sejarahnya,hanya memakai versi tanpa mengetahui cerita sebenar,yang di dengar pakai dari berita luar,dan berita dari dalam hanya dianggap sebagai dongeng dan mitos belaka. sehingga terkeliru yang mana alif yang mana satu.

dahulunya pahang adalah satu seluruh tanah melayu, yang di jaga oleh seorang sahaja dalam satu keluarga,yang kemudiannya berpecah membuat penempatan sendiri diseluruh tanah melayu. itu jauh zamannya sebelum nabi ibrahim lagi.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


sumatra; adalah tanah yang di jaga oleh asalnya satu orang berserta keluarganya[penjejaknya].ramai penjejak yang diarahkan untuk mendapatkan tanah tumpah asal mereka yang sebelum banjir besar.[ada lima puluh ke lapan puluh penjejak berserta keluarga mereka yang berpecah mendapatkan tanah asal keluarga mereka di seluruh muka bumi]

dua keluarga penjejak yang mendapatkan semula tanah-tanah keluarga,satu keluarga menjejak tanah melayu;dan satu lagi mendapatkan sumatra. daa tanah jawa itu terkemudian darinya penempatannya dari keluarga dari tanah sumatra serta tanah melayu.

sejarah ini lah yang disebut sejarah tidak didendangkan[tidak diberitakan dalam al quraan,untuk melihat akan kelakuan manusia akhir zaman].
[ada yang kami beritakan,dan ada yang kami tidak beritakan;ayat maksud dari surah apa dalam al quraan;cari lah].


sejarah adat berselari dan diselaraskan dengan fekah[sejarahnya];

rakaat pertama waktu ishak;duduk dalam zaman nabi adam.
rakaat kedua waktu ishak; duduk dalam zaman nabi nuh.
rakaat ketiga waktu ishak; duduk dalam zaman nabi ibrahim.
rakaat keempat waktu ishak; duduk dalam zaman nabi muhammad.

ini lah yang disebut sebagai akhir zaman[zaman terakhir sebelum kiamat];dan kita sekarang berada pada tempoh masa terakhir akhir zaman[rakaat keempat dalam tempoh tahiyat akhir sebelum salam];[kiamatnya bila;???]kalau tahu,tahu lah;dan kalau tak tahu,jangan buat berserabut dengan cerita kiamat dah nak dekat][itu menyusahkan masyarakat aje cakap macam tu]

cerita sejarah setiap rakaan dalam waktu subuh/zuhur/asar/magrib; itu sejarah lama untuk diperkasamkan.
[sebab tu ada 17 rakaat sahaja dalam waktu yang wajib]



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


hanya kisah sejarah bermula zaman nabi nuh sahaj yang akan di bentangkan,yang sebelumnya tiada keperluan;

maka,selepas bahtera siap dan hujan serta air dari perut bumi melinpahi memenuhi muka bumi yang dalam al quraan sebut selama empat puluh,bahtera mengharungi lautan air yang bergelombang dengan tidak tahu hulu hilirnya.

dalam al quraan,tidak disebutkan berapa lama bahtera berlayar,hanya disebut beberapa waktu[masa berlayarnya bahtera itu adalah tiga ratus tahun].

dan apa yang dimakan oleh gagak itu adalah bangkai haiwan laut dan ikan,bukannya jasad manusia.

selepas air surut,bahtera itu mendarat terdanpar di bukit atau gunung....[tempat sebenar.......cari sendiri lah].


besar bahtera; kena pakai matematik lah[nisbah orang zaman itu dengan orang zaman sekarang,mengikut nisbah dada atau 12 depa nisbah 1 kaki dada manusia]



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


manusia zaman ini memegang fitnah,terutamanya orang islam khasnya orang melayu;tak caya ke?;

perhatikan dalam pembentangan yang sedang kami hidangkan;

bentangan yang baru lepas pun dah berapa fitnah yang dipeluk kemas oleh orang melayu;rugi aje lah dengan pahala yang menggunung dan dalam masa yang sama memeluk erat dan kemas fitnah.

sebab itu banyak pepatah dan peribahasa yang dibuat oleh orang tua zaman dahulu adalah mengkias tegur orang melayu sendiri[batang hidung sendiri sebenarnya],dan kebanyakan dari nya disalahgunakan oleh orang melayu, untuk menyalahkan kias,atau kepada orang atau bangsa lain.

sejarah akan menunjukkan siapa sebenarnya melayu;tapi orang melayu hanya berbangga dengan nama dan gelarannya sahaja.



inshaallah.


Anonymous said...

neguai,
salam;


maka;turun lah nabi nuh serta manusia lain yang besertanya sehingga lah kematiannya nabi nuh;membina penempatan baharu dimerata rantau muka bumi,dan zaman semasa itu yang di gelar tamadun seribu tahun,yang ilmu mereka sama seperti yang dimiliki oleh moyang-moyang mereka@anak-anak nabi adam serta hawa yang dua puluh dahulu itu, sehingga lah penyalahgunaan ilmu yang sama seperti sebelum nya.kamajuan dan kepintaran umat zaman tamadun seribu tahun itu telah dilaknat oleh allah sepertimana umat sebelum mereka yang dilaknat dan ditenggelamkan dengan banjir yang meliputi dan menutupi muka bumi.

mereka yang hidup hanyalah lapan puluh sahaja dengan menaiki kapal besar;hanya tiga buah kapal besar yang dibina,satu untuk muatan manusia/satu untuk muatan barangan/satu untuk muatan haiwan dan tumbuhan.

ketiga buah kapal besar itu berlayar mengharungi lautan banjir besar seperti bahtera sebelum ini[mereka bermukim dalam kapal besar itu selama tiga ratus tahun,masa yang sama seperti nabi nuh serta pengikutnya dahulu itu.

pelayaran ketiga buat kapal besar itu memdarat di suatu tanjung apa bila air yang melaut itu serut separuh yang menanpakkan daratan;[ini lah daratan yang ada tercatat seperti sekarang,hanya tinggal beberapa benua sahaja[tujuh benua].


inshaallah.



Anonymous said...

neguai,
salam;


berteliti lah dalam menilai sejarah,jangan sampai sejarah menjadi fitnah yang digigit dengan geraham.

mudaratnya pada diri tuanpuan sendiri,bukan pada kami.

sejarah wajib di sandarkan kepada al quraan serta al sunnah;dan bukan kepada tokoh ulama atau tokh sejarahwan atau kepada toko kitab dan buku.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


perdaratan ketiga-tiga buah kapal besar itu pada tanjung di afrika,yang di gelar orang dan ahli sejarah sebagai tanjung pengharapan.

mereka bermukim disana untuk beberapa waktu,dan selepas dibuat persetujuan pada sidang pertemuan mereka yang terakhir di tanjung pengharapan itu,kumpulan-kumpulan kecil berpecah menuju ke arah yang mereka diarahkan pergi untuk menjejak keseluruh muka bumi.

dua dari penjejak dari keseluruhan penjejak telah mendapatkan; satu semenanjung tanah melayu dan satu tanah sumatra.

penjejak lainnya mendapatkan; tanah india,tanah china,tanah mekong,tanah eropah,tanah amerika,dan tanah kawasa yang dimana dahulunya sebelum banjir ada tamadun bernegara,kecuali tanah bernegara yang tidak timbul dan masih tenggelam dalam lautan banjir.

maka; pahang akan bermula dari zaman itu yang disebut pahang tua. termasuklah sumatra.

sejarah itu telah dicatitkan dalam pantun dan dikitabkan dengan jumlah pantun lebih kurang 100 atau 1500 pantun,yang dahulunya ada tersimpan diperpustakaan seluruh malaysia.[kitab pantun itu sekarang telah tiada,telah diaambik dan disimpan suruk dari sebab orang melayu sendiri yang telah merubah tertil serta tertipnya rangkap pantun dalam kitab yang tersebut]

satu dari pantun yang senpat kami ambik dari kitab itu;

pulau pandan jauh ketengan,gunung daik bercabang tiga,hancur badan dikandung tanah,budi yang baik dikenang jua.

rangkap 1 adalah pelembagaannya kepada pulau sumatra.[pantun yang ke 200 lebih dari dalam kitab yang tersebut].

orang tua kat;sesal dahulu pendapatan,sesal kemudian tidak berguna;
nasi dah jadi bubur;makan dan telan lah bubur tu jika termampu;jangan sampai bubur menjadi basi;ketanahlah ia akan kembali.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


zaman pahang tua ini bermula sebelum zaman nabi ibrahim lagi;beberapa masa waktunya tidak dapat dikenal pasti,sehinggalah kezaman pertelingkahan di semenanjung tanah melayu,[ada bebrapa tahap zaman]sehinggalah disatukan seluruh asia nusatara oleh seorang maharaja,yang kemudiannya di sambung oleh dua anaknya;seorang menjadi raja[adik];seorang menjadi bendahara[abang];dengan gelaran maharaja raja[memerintah];dan maharaja bendahara[mentadbir].

[kisah mereka hanya di catatkan sebagai hikayat sahaja;
1]hikayah adyputra[abang]
2]hikayat inderaputra[adik]

dari kedua beradik itu lahir pulok[melalui maharaja raja tiga beradik lelaki[...] dan seorang perempuan dengan gelaran [...];dan melalui maharaja bendahara,lahir tujuh beradik lelaki[...] dan enam perempuan dengan gelaran [...].[yang memerintah nusatara semasa].

beberapa masa kemudiannya;baru lah di sambungkan dengan sejarah anak raja tiga orang yang turun dari kayangan pada bukit seguntang;dan wan empok serta wan malini,dan demang lebar daun.[membuat perjanjian].
melalui keturunan ini lah yang ramai menjadi raja-raja dinusatara.

bermula dari ini,sejarah nusatara wajib diambik dari berkerajaan samudra pasai sebelum bersambung kepada kerajaan melaka. kerana semuanya adalah pahang belaka. atau pahang tua sebelum melaka.nama dan tempat aje berubah,asalnya tetap sama.[ jadinya nak kelahi buat apa].

ini satu dari sejarahnya susur jaluran keturunan melayu dari jalur penjejak[dua penjejak].

macammana bercantum dengan waris keturunan penjejak yang lainnya;[....]


inshaallah.






Anonymous said...

neguai,
salam;


ada orang takut nak membaca da mengetahui sejarah,takut kena batang hidung sendiri.

memangpun kita akan membaca sejarah kita sendiri,dicelah-celah sejarah orang lain.

itu sebab,jangan terlalu gah dengan sejarah yang dibaca.


bila kita membuang sejarah;lansung dah tak kenal susur jalur keturunan sendiri.itu yang terjadi kat malaysia ni,bila matapelajaran sejarah di anaktirikan. dan sekarang nampak gayanya mata pelajaran islam pun dah hampir nak di anaktirikan juga oleh orang melayu islam sendiri.

kalau takde sejarah,mana ada bangsanya;sejarah menunjukkan turunnaik sesuatu bangsa. macam orang asli tu,dah tak tahu mereka tu bangsa apa.dan bila sebut bangsa malaysia???,itu bangsa apa sebenarnya. hanya akan disebut atnit melayu sahaja,bangsa dah hilang.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;



apa yang disebut sebagai keturunan jalur iskandar zulkarnai di nusatara;

dia ni siapa?;[boleh jelaskan sikit][sesiapa];

apa yang disebut keturunan jalur nabi muhamaad saw;

apa yang disebut sebagai keturunan jalur benua china;

dan lagi;dan lagi;dan lagi sebagai keturunan jalur;


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


namrud adalah gelaran raja yang memerintah babylon atau juga disebut parsi atau juga disebutkan[..];

semasa zaman namrud sebelum nabi ibrahim[zaman ayah nabi ibrahim lah];dua orang menteri kanannya[keluarga namrud] telah melarikan diri;melarikan diri menuju ke timur;seorang ketanah besar china,dan seorang menuju lebih jauh ketimur atau asia.

seorang yang menuju ke tanah besar china itu telah bermukim disana dan menjadi menteri kanan kepada maharaja china zaman itu yang kemudiannya berkhawin dengan puteri maharaja[jadi menantu].

dari perkhawinannya dengan puteri maharaja,mereka di kurniakan anak,[jumlah tidak dipastikan];seorang anak perempuan mereka telah kembali merantau mencari keluarga bapanya di asia baratparsi,dan kemudiannya berkhawin dengan nabi ibrahim[saudara sebelah bapanya,bini ketiga nabi ibrahim;bernama siti katurah].

perkhawinan mereka telah mendapat beberapa orang anak; seorang dari anak mereka itu lah yang dikias khilafkan dalam surah lailatu qada;[seorang hamba allah yang diberikan kelebihan 80 tahun].

selepas dia dikianati oleh bininya yang pertama[dibunuh oleh kaum yahudi],dia telah merantau jauh ketimur mendapatkan keluarga ibunya dan berkhawin dengan dengan anak maharaja mambang kuning yang memerintah di asia.[bini kedua].

bapa mertunya telah memberikan gelaran kepadanya serta cucu-cucunya dengan nama gelaran iskandar zulkarnai diatas kerana menegakkan kebenaran[agama allah] atas muka bumi;mereka ini lah yang berjalan atas muka bumi dari sebelah timur sehingga kesebelah barat,

memerintah dengan aman separuh muka bumi pada zaman itu.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


hikayat kepada sejarah namrud semasa zaman ayah nabi ibrahim hanya di kias dalam kitab lima puluh dua[apa kitab lima puluh dua tu?].[daun terop atau kad poker].[siapa yang faham untuk membaca akannya;cuba lah baca;kalau digunakan dan dibacakan untuk bermain judi,itu ramai yang tahu].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


n.muhammad bin abdullah bin abdul mutalib bersusur kepada n. ismail bin n.ibrahim.

[fatimah binti muhammad],suami;ali bin abi talib bin abdul mutalib.

kepada anak;husain bin ali bin abi talib; hassan bin ali bin abi talib.

kepada[keturunannya yang di nusatara melalui]; empat orang;dua jalur husain,dan dua jalur hassan;

jalur husain; syed husain al qubro[tanah melayu] dan nuruddin[sumatra].[dari kesultanan delhi].

jalur hassan; syeh kadir jalaini[...],dan syeh abdullah[tanah melayu].[dari tanah arab].[juga disebut orang sebagai anak raja mekkah tiga beradik].
[seorang lagi jaga kota mekkah sebelum kabbah di diserang dan ajr aswad di curi].

keempatnya bergabung menjadi satu dalam jalinan semenda di sumatra dan tanah melayu.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


susur dari tanah besar china dan jepun;


hang tuan membawa balik seorang darinya,cucu kepada maharaja china[hang li po] yang berkhawin dengan sultan mansor shah melaka.

ibunya anak kepada maharaja china dan ayahnya anak kepada shogun jepun[jawatan shogun hanya dua sahaja;shogun barat dan shogun timur].

laksamana ching ho anak maharaja china,dan ibunya puteri maharaja jepun,dan berkhawin dengan waris maharaja awang bertatar berunai.[anaknya bernama hang nadim khawin dengan anak hang tuah yang bongsu].

puteri yang bongsu maharaja china yang melarikan diri[adik beradik ching ho dan mak hang li po],berkhawin dengan sultan abdullah pagar ruyung[bini keempat].

benua china asalnya lebih luas dari yang sekarang,termasuklah monggol.
[tapi sejarah tidak pernah membongkar akannya].hanya yang diceritakan sebagai kias adalah tembok besar china][raja monggol pernah menjadi satu dinasti di tanah besar china].

dan korea itu adalah sebahagian dari tanah besar china,dan bangsa ini pernah menjadi dinasti china suatu masanya dahulu.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;



suatu masa dahulu;lama dah le gamaknya;satu pemilihan untuk melantik firaun di mesir,akibat dari kematian firaun;seorang dari calonnya adalah dari tanah benua amerika selatan.

maka,waris amerika selatan itu dipanggil ke mesir sebagai salah seorang yang akan di tabalkan sebagai firaun,sebaliknya sesanpainya dia di mesir,dia telah melarikan diri,enggan untuk di tabalkan.

dia berkelana;menghilangkan jejaknya dari di tangkap oleh tentera kerajaan,sehingga dapat melepaskan dirinya dan tinggal bermukim di sebelah asia nusatara;tidak dapat kembali kenagara asalnya di amerika selatan kerana bimbang di tangkap[pulau mana yang dia bermukim, tidak dapat dikenal pasti].



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


waris eropah;

dalam kapal portugis yang dietuai oleh vasco digama,terdapat seorang dari waris ratu portugis yang menyetainya;

semasa serangan portugis keatas melaka dia terlibat sama,sebaliknya dan selepas dari itu,dia berpaling tadah dan menyertai pihak melaka,melawan belanda di naning.

dia berkhawin dengan salah seorang anak perempuan pembesar melaka.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


sultan sulaiman mesir othmaniah;

mesir pada masa itu memerintah sendiri,walaupun mesir masih di bawah kekuasaan kerajaan othmaniah turki.[sebagai kerajaan otonomi].

sultan sulaiman telah melarikan diri berserta kelurganya,dari sebab diserang oleh sekumpulan ketua puak badwi yang marah kepadanya,kerana tidak menunaikan janji.

sultan sulaiman telah meralikan diri ke tanah melayu dan berlindung dibawah kerajaan [dipahang] pada masa itu.dan dilantik menjadi penasihat kerajaan.

anak-anaknya telah berkhawin dengan anak pembesar dipahang.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


telah kami sebutkan rahsia tetap rahsia;apa yang kami bentangkan adalah sebahagian darinya rahsia yang orang melayu beranggapan dan memeluk sebagai sejarah fitnah.

tidak akan menjadi islam sebenar seseorang manusia selagi dirinya memegang fitnah.

fitnah itu lah nanti yang akan menolak pahala-pahala yang terkumpul yang dicari dan di simpan oleh tuanpuan.[yang disebut manusia yang muflis diakhirat kelak]

macammana dalam sejarah pun dah bertimbun-timbun fitnah yang di peluk kemas;belum lagi di bentangkan bab fekah.[baru bab berketurunan aje tu].

kalau dibentangkan bab pusaka dan harta;mahunya ada yang pensan.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


ada kalangan tuanpuan yang 50-50,pada pembentangan yang dihidangkan; [ya/tidak].

memang lah,sebahagiannya nampak tidak masuk diakal;[ada keraguan].
[kaji lah pengesahan akannya pembentangan itu].

nak pakai boleh;taknak pakai pun boleh;
[masalah pada tuanpuan;bukan pada kami].

alangkan/hatta, al quraan serta al sunnah pun ada kalangan manusia yang pertikaikan;[kalangan orang islam sendiri]
[sedangkan nabi muhammad saw yang membentangkan].

Anonymous said...

neguai,
salam;


elexender the gret[betul ke ejaannya tu] dengan eropah adalah orang yang sama,itu adalah gelaran nama kepadanya.

zaman itu;agama yahudi dan hasrani atau kristian masih tidak ujud lagi sebagai agama,kalau ada pun penyembah berhala atau majusi atau ateis[tiada pegangan agama]

bermulanya yahudi sebagai agama selepas masa nabi musa;dan bermulanya agama nasrani selepas mana nabi isa,dan kristian bermula sebagai pengganti nama nasrani dan agama sebelum perang salib.[baca lah sejarahnya dahulu].

elexendar atau eropah itu salah seorang dari empat iskandarzulkarnai,dia berjalan disebelah barat dengan bala tenteranya.[abangnya berjalan di tengah]dan[ adiknya berjalan di timur][ayahnya sebagai ketua kepada mereka bertiga].
[macammana pulok dia disebut sebagai.......]
zamannya pada zaman diantara nabi yaakob/nabi yusuf,dan jauh sebelum zaman nabi musa].
[dia adalah cucu nabi ibrahim dengan bininya katurah;dan hanya diasebut sebagai hamba yang dirahmati].


kalau dah tuanpuan menjatuhkan fitnah dan pertuduhan atasnya[tanpa ilmu yang hak];apa yang tuanpuan dapat ???].


dan kebawah kepada susur keturunannya yang terkemudian yang ingkar;biar lah mereka yang jawab sendiri dalam kubur.kenapa mereka buat fitnah keatas moyang mereka itu tanpa ilmu.


inshaallah.






Anonymous said...

neguai,
salam;


bodohnya manusia bukan sebab tak berakal,sebaliknya bodohnya manusia kerana tidak menggunakan akal dan bodohnya manusia kerana menyalahgunakan akal[merosakkan akal].

itu aje sebab sebenarnya menjadi bodohnya.

sehingga berbunuh-bunuh sesama manusia sebab memperbodohkan akal sendiri dan akal orang lain.
[dengan sebab itu lah kifarah dihantar untuk menginsafkan manusia;itupun kalau manusia nak sedar lah,kalau tak sedar-sedar juga,bala lah sebagai hukuman sebagai pengganti kifarannya].



inshaallaah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


ego dan bodoh adalah satu pasangan, orang yang sebenar cerdik,tidakkan menggunakan keduanya atau salah satu darinya.

ego dan bodoh itu boleh merosakkan hati dan diri,yang menyebabkan penyakit[perbagai penyakit]

maka;jangan salahkan makanan dari sebab kelakuan ego dan bodoh diri.

jangan salahkan hantu,jin dan saka dari sebab ego dan bodoh diri.

jangan salahkan orang lain dari sebab ego dan bodoh diri.

jangan salahkan ulama silam dari sebab ego dan bodoh diri.


nabi muhammad saw telah sebutkan; dia di turunkan untuk sempurnakan adab manusia.
[setiap masa umat islam terutamanya orang melayu baca dan dengar ayat yang nabi sebutkan tu]
ada ambik kisah;[ramai yang salahgunakannya;timbul batu tenggelam sabut].



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


perbetulkan salah faham/salah tanggapan/salah guna ilmu dalam diri;

jangan memandai menyebut sebutan syirik;sebaliknya tak tahu pun apa yang dimaksudkan.

mempergunakan salah faham/salah tanggapan/salah guna ilmu/ego orang lain keatas diri,itu membunuh diri namanya. dan mengsyirikkan orang,itu membunuh orang namanya.

kedua kelakuan itu adalah salah,kerana mengambik alih urusan allah.



inshaallah.

Anonymous said...

nuguai,
salam;


yang merah itu saga,yang kurek itu kendi;

apa yang orang kenal zaman ini, adalah kereta proton saga[pokok saga tak masuk dalam senarai pemikiran;dan kalau di sebut kendi,main pakat tak jumpa le,kalau jumpa dibuatnya bahan penarik harta atau wang alam ghaib.

semuanya dibuat menjadi laba sehinggakan pahala pun di ibaratkan laba juga.
usul entah kemana,adab entah kemana;hilang di tiup angin.

[lalang tu nampak aje takde haluannya mengikut angin bertiup,angin kehulu dia kehulu,angin kehilir dia kehilir;tapi akarnya kukuh memasak bumi.[jangan tak tentu pasal, nak kata orang macam lalang].



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


setinggi mana sekalipun ilmunya,tetap kena menamatkan pengajiannya kepahang,tiada negara atau universiti yang boleh ambik alih tempat pahang, hatta sekalipun ada phd dan master sekalipun,sekalipun bergelar perfesor atau ulama;[kalau tak kepahang;tak tamat lagi lah pengajiannya.

sedangkan syeh siti janah dan hamzah fansuri pun belajar kepahang untuk menamatkan pengajian ilmu mereka;



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


ramai kalangan tuanpuan[wakil pemegang amanah/pertugas/pelapis],bila disuruh melakukan solat dua rakaat; bertanya semula;macammana nak malakukannya.

bakpe jadi gitunya?;[soalan tu tak munasabah ditanya oleh tuanpuan sepatutnya].[kalau masyarakat awam bukan pertugas,betul,itu soalan mereka].

dan bila disebut atau disuruh melakukan pemutihan diri;masing-masing meremang bulu roma dan ketar lutut;bakpenya?.[orang putih kata; way???].

ada sesuatu yang tak beres ke dalam pengajian ilmu tuanpuan???.

iqra lah semula,sebelum terlambat,dan berenti dari berpegang pada fitnah.


tok wee dah sebutkan; sakit apa tok wee;sakit sengal tulang;ubat apa tok wee;ubat limau lelam.[tak gitu kaedahnya]. ataupun [jong jong inai] ataupun [ wau bulan ooo wau bulan].

atau [tombak awang pulang ke dayang] aje.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


madu yang diberi tuba yang dibalas;

madu tak kenal,tuba tak kenal;gonna gayanya;ego dan haloba yang lebihnya dalam perangai dan kelakuan.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


sampai bila!!!,sampai bila!!!!;nak berada bawah ketiak mak ayah[ketiak orang lain];

wanginya sekejap aje;lepas tu baunya hapak semerbak;

adat istiadab melayu, lansung tak difahami;bila terjadi macam tu,tak lepas fekah dalam diri tuanpuan.

takut derhaka???; dah tak katam bab derhaka,itu pasal duk menderhaka selalu tu.

derhaka tu apa???.[pokok ke/bangunan ke/ haiwan ke/ atau ke ke ke??? ke?].



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


ada kalangan tuanpuan[mereka-mereka] diluar sana tu yang bertanyakan persoalan yang remeh dan bukan kepada persoalan pokok.[dan menyandarkan jawapan jawapan ustaz dan kepada hadis ulama].

itu adalah persoalan yang disebut orang yang banyak tanya.[bertanya kepada perkara yang bukan berkaitan,yang mereka sendiri tak tahu jawapannya].[atau juga disebut memutar belit akan persoalan dan jawapan].

kami sebutkan sekali lagi;al quraan dan al sunnah itu adalah khilaf kias,dan jawapan sebenarnya wajib di cari dengan ainulyakin akal,dan bukan bersandar kepada jawapan orang lain.[kalau jawapan orang lain tu salah atau tak tepat dengan jawapan sebenar al quraan dan al sunnah,gonnagayanya?].



inshaallah.



Anonymous said...

neguai,
salam;


orang yang melakukan aib/salahlaku dengan orang yang bersubahat dengan perkara aib/salahlaku,akan sama-sama tertanggung kifarah akannya.[dengan sengaja dan dengan tidak sengaja,sama sahaja dikenakan kifarahnya].

tidak dilepaskan,melainkan buat permutihan atas diri[taubat].selagi tidak dibuat pemutihan atas diri, dia tetap di kenakan kifarah sehingga dia dikiamatkan[mati].

[dan terkadang-kadang,kifarah diri boleh menurun kepada pewaris[anak atau keluarga yang lain].

jadinya,sebelum diri dikenakan kifarah atau menurun menjadi jangkitan kepada anak dan keluarga;terlebih baik buat pemutihan diri.[atau yang tuan sebutkan sebagai penyakit keturunan,atau salah faham dengan sebutan saka].



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


merahsilu dengan moyang orang asli tanah melayu adalah satu keluarga[waris penjejak tanah melayu,dan berkhawin dengan waris penjejak sumatra;dan menjadi sultan samudra pasai yang terakhir sebelum negara samudra pasai dipecah-pecahkan menjadi negeri kecik-kecik.[waris ini lah yang menjadi tungjang/tulangbelakang kepada melaka dan pahang.[dulu/kini/akan datang].

waris jalur ini lah yang bersemenda bergabung dengan seluruh waris penjejak lain dari seluruh dunia termasuklah waris nabi muhammad dan waris iskandar zulkarnai.

dimana mereka???;jejak lah[kalau kami boleh menjejak mereka,kenapa tuanpuan tak boleh???.



inshaallah.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


kalau hidup seribu tahun,tapi tak sembahyang,apa gunanya.[senikata lirik lagu nasyib].[melagukan pandai?,...............]

sembahyang atau solat; tahu dan faham ke apanya?.

rukun kedua dalam rukun islam tuuu. ke ikut dan buat je?.

orang kata senang je tu;betul ke dah khatam bab solat?.
kalau di tengok;setiap tahun,pusing-pusing dok mentelaah bab solat tu,tak emboh habis-habis?.[menambah baik mereka kata].

tambah baik apanya;perkara urusan solat tu dah tetap seperti yang rasulullah saw ajar dan tunjukkan;jangan memandai buat pernambahan baik.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


cari laba tak salah;tapinya meraba-raba tu yang salah;

tak ada yakin dalam diri sendiri;asik ikut punggung orang aje; orang tak betulpun diikut juga;orangsalah lakupun diikut juga;orang pergunakan diri orang lainpun diikut juga.janji boleh laba.

apa yang nabi suruh,tak reti nak diikut;ikut redahkan aje.
dalam kubur,malu sendiri.

itupun kalau kain putih beli pakai duit sendiri,kalau orang yang sedekah,???.[jawab sendiri]
laba yang dikumpul entah kemana. silap haribulan laba yang ditinggal disalahgunakan.masa tu baru lah teraba-raba namanya.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


tuanpuan dan mereka kata; kalau pinjam kena pulangkan semula,dan kalau hutang kena bayar.

sebaliknya hutang dan pinjam dengan allah;ramai yang buat muka seposen aje,minta lagi ada,duat kebajikan minta dibrikan pahala.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


khutbah jumaat;11/11/2022;pahang;[....].

betul apa yang mereka sebutkan dalam khutbah,

tapi kenapa pulok orang yang mengislamkan diri mereka di bezakan panggilan dan gelaran mereka???

india disebut india muslim mualaf
cina disebut cina mualaf
termasuklah orang bangsa lain kat melaysia.[digelar sebagai mualaf sahaja]

kekadang tu disebut masuk melayu???

sepanjang hayat mereka dalam gelaran itu,sehinggakan dah mati pun mereka di panggil dengan mualaf lagi.

apa lebihnya orang melayu islam dengan orang bangsa lain yang islamnya???

acu terangkan sikit?


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


mereka bercakap je;ikut sunnah nabi,mereka sendiri tak ikut pun.

salah satu nya dalam bab perkhawinan;

betul;disebutkan khawin lah 4/3/2,dan kalau tak mampu cukuplah seorang,dan kalau tak berkemampuan,berpuasalah.

kalau ikut sunnah nabi;mati bini pertama,baru lah boleh khawin ramai atau berpoligami.

nabi muhammad tak khawin dengan orang lain semasa bini pertamanya ada[siti khatijah];selepas kematian siti khatijah,barulah nabi berkhawin ramai atau berpoligami.

bab kaya; nabi berharta,tapi tak pernah berlonggok harta yang tersimpan padanya untuk masa yang lama,semuanya di agih-agihkan,sehingga ada kalanya tiada apa yang tinggal dalam poket atau dalam rumahnya.

matinya nabi;yang tinggal hanyalah 7 keping wang dinar sahaja[itupun untuk pengurus jenazahnya/untuk bayaran hutangnya/dan untuk di agih-agihkan kepada fakir miskin;tak ada pun harta dan wang yang di tinggalkan sebagai pusaka kepada anak dan cucunya sendiri.

tak ada berita yang mengatakan cucu cicit nabi kelaparan atau kebulur selepas dari kematian nabi.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


siakap sinohong gelama ikan duri;[....].

cakap tak serupa biki;zaman aje eyang berubah,ini tidak; dengan perangai manusia pun ikut berubah macam pantun tu le.

berapa ramai manusia zaman ini yang buat kerja pedooh dengan terang-terang,dan bila dikenakan denda oleh allah,dikatanya dugaan dari allah.

dulu sekolah kat mana.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


untuk ditanyakan kepada cucu cicit tok merah;

siapa nama tok merah yang sebenar???



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


boleh dikatakan seluruh pertugas yang ada[yang masih hidup],telah dikenakan kifarah[denda].

mereka atau tuanpuan telah didenda sekurang-kurangnya 3 tahun dah.

untuk pemulihan atau mengubatnya,cari dan berjumpalah dengan penghulu atau pawang atau imam keluarga masing-masing.

danda atau penyakit tuanpuan dan mereka itu dikenakan sekatan mengubat oleh allah.

ada sejarah untuk dijadikan contoh;[kisah wali yang di sekat keberkatannya]

dia dilindungi oleh awan [segumpal awan],dari terik panas matahari.lalu allah menarik balik kemudahannya itu diatas kelalaian dirinya.

maka;satu suara menyuruh dia mencari dan mendapatkan seorang raja atau penghulu wali yang boleh menolong dirinya untuk pelepas atau menyelesaikan urusan dirinya.

[baca sendirilah kisah wali itu;cari lah kisah tu].



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


urusan kepadanya bahtera;siap pulih lengkap sempurna,dari izin allah.inshaallah. dihantar simpan kehadrat illahi,dicop cokma urusannya.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


gayanya; ramai yang keliru dan terkeliru dengan;yang disebut perang pahang,dan krisis pahang;

perang pahang; adalah perang saudara dalam perebutan kerusi buruk pemerintahan kerajaan pahang.[selepas kematian bendahara ali].

krisis pahang; adalah penolakan seluruh pembesar-pembesar pahang kepada istana pahang.[boikot;yang membawa kepada keluarnya seluruh pembesar dan pentaranya dari dalam istana].[zaman sultan abdullah].[krisis ini yang dicampuri oleh pihak inggeris].

diantara perang saudara pahang dengan krisis pahang;diselangi dengan perang saudara selangor atau perang kelang/ perang saudara perak/perang dikelantan/perang di negeri lain.

jangan campur adukkan sejarah perang saudara pahang dengan sejarah krisis pahang; bukan setakat tak betul,tepi teramatlah salah bila di campuradukkan sejarahnya.

krisis pahang serta campurtangan pembesar pahang dalam perang seluruh negeri ditanah melayu itu lah yang menyebabkan peristiharaan penderhaka keatas pembesar pahang.




inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


dari sebab penglibatan pembesar pahang dalam perang di negeri seluruh tanah melayu itu yang menyebabkan dua perjanjian telah di lakukan oleh pihak inggeris;

1]perjanjian inggeris belanda.

2]perjanjian inggeris siam.

bagi menyekat pergerakan kumpulan pembesar pahang dari bergerak.

pihak inggeris memanggil mereka sebagai pemberontak kepada mereka;tapi sebaliknya kenapa pulok istihar derhaka di kenakan atas mereka.........[...].

sejarah wajib di teliti dengan betul dan saksama,bukan main tangkap muat.
sebabnya boleh merosakkan sejarah itu sendiri.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


khamis/17/11/2022;dato abd rahman@ tok raja perba jelai[mati;pagi tadi].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


pucuk dicita ulam mendatang;
gelugur dan kandis;keduanya sama terpakai,dipanggil orang asam keping belaka;
sama lah dengan kadok dan sireh,sama aje;hanya pungsinya berbeza;
gajah dengan gajah berjuang,pelanduk yang tersepit ditengah-tengah;
jangan tegakkan benang basah;

walau macammana sekalipun,ular menyusur akar tak hilang bisanya;
seperti kata si hang tuah;takkan melayu hilang didunia;
nabi muhammad saw sebutkan; aku di utuskan sebagai menyempurnakan adab manusia;
pemegang amanah pagar ruyung@melaka tetap berkeliling atas muka bumi,tanpa tuanpuan menyedari kehadiran mereka dalam kalangan tuanpuan;

jangan dah terantuk baru nak tergadah;
jadinya,sudah jatuh ditimpa tangga;
peringatan terakhir dan pembetulan dah dimaklumkan 1450 tahun dahulu melalui nabi muhammad saw;

jangan menangguk diair keruh;
api/air/ angin,masa kecik jadi kawan,dah besar jadi[bukan jadi lawan];jadi hukuman denda[bala] kepada manusia yang kerana buat salahlaku[fitnah] dan bersubahat;
pahala tak dapat membantu,kalau bala dah datang.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


wan muhammad @ tok raja perba jelai adalah waris keturunan tok merah[bersemenda ke keluarga tok rompin];pak mertua serah jawatan orang besar perba jelai kepada menantu;

bermula dari zaman itu lah tok raja perba jelai di pangku oleh keluarga bergelar wan sehingga lah kemasa ini.[penyusunannya melalui perempuan;bini kepada wan muhammada@tok raja perba jelai].

maka; bicara dengan aman;



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


hidup manusia tanpa angan-angan,akan jadi tak seronok;dan bila angan-angan dijadikan tujuan hidup,akan rosak kehidupan manusia;kerana kebanyakan dari angan-angan manusia itu,merapu;merapu yang membawa kepada kerosakan diri.
manusia yang berangan dan pengikutnya;kedua-duanya rosak binasa oleh salahlaku perangai mereka sendiri.

orang yang banyak angan-angan,mesti di perbetulkan,sebelum mereka merosakkan dirinya dan masyarakat.

hasutan angan-angan boleh membawa bala yang berat kepada masyarakat dan tamadun manusia.

berangan tak salah;jangan pulok berlebihan.sampai merosakkan akal dan iman.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


bila orang muda cakap,katanya kami makan garam dulu;
bila orang tua cakap,katanya dah ketinggalan zaman;

duri dalam daging dibiarkan tak bercabut,tak berbuang;
bengkak menjadi nanah,merosakkan daging sekeliling;

nak menangis;tak tahu nak pakai lagu apa dah;
air yang bergenang dimata,dah meleleh kepipi.

fitnah sepatutnya di rungkai,bukan di simpan sebagai pekong.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


sekilas ikan diair,tahu jantan betinanya;[jenis tak faham juga rupanya].

nak kena ada ilmunya;baru lah tahu kilas ikan;

jenis, sudah gaharu cendana pulok;[dah terang lagi bersuloh]

semuanya terbentang dalam al quraan dan al sunnah;macammana pulok ada orang terpedaya dengan maklumat macam ni; akhir zaman sepenuhnya bermula 2027;dulu-dulunya mengaji kat mana?.[sampai tak faham-faham maksud yang nabi muhammad saw terangkan].

ini lah jenis orang;cerdik tak boleh diikut,bodo tak boleh diajar.

p ramlee dah sebutkan dalam lakonannya filem nujum pak belalang;

[taa dengan baa;kalau tertukar,akan salah sebutannya;tuah jadi buah].
[ayatnya perlu di baca dengan teliti,jangan main redah nak cepat pandai].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


dah jadi macam anak itik dengan anak ayam pulok kat malaysia ni;

macam upin dan ipin menyanyikan lagu tu.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


buai tinggi-tinggi sampai pucuk atab;
belum tumbuh gigi dah pandai baca kitab;

kitab apa yang dibaca jadi pandai?;
macammana orang melayu kat tanah melayu ni boleh berterabur,kata belum tumbuh gigi dah pandai baca kitab.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


cakap siang pandang-pandang;
cakap malam dengar-dengar;

kalau di laut lepas dan dipadang pasir,orang pandukan bintang dilangit untuk tunjuk arah.

kalau dalam hutan tebal;guna sungai;dah tentu sungai menunjukkan hulu hilirnya.

tuanpuan terlepas pandang apa?



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


kalau dengar guruh dilangit,air tempayan dibuang jangan;

awan tu berlapis-lapis,tak tahu lagi; yang mana membawa dan menurunkan air,dan yang mana membawa kilat dan petir serta bala ujiannya.

kalau turun hujan panas waktu mambang hari;masak lah tuanpuan belaka.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


pinjam lagu m nasir jap;


tujuh puluh tiga .....,tujuh puluh tiga ....;hanya satu yang ....;
nanti dulu,nanti dulu;berikan kami kesempatan .........;

pinjam senikata lagu nasyid jap;

kami tak ..... surga; tapi tak......neraka.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


sejarah silam belakang tak ditelek;sejarah depan yang nak di wartakan.

kejadian demi kejadian berulang-ulang,hanya versinya aje yang baru.

fitnah tetap fitnah selagi tak di hurai dan di selesaikan,sehingga fitnah tepu memenuhi seluruh alam,sehingga tiada tempat bagi udara tempat manusia untuk bernafas.

hati-hati lah.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai.
salam;


kalangan pertugas zaman ni,ada yang menduga lautan dalam,walhal kailnya panjang sejengkal.

orang tua-tua kata;kalau nak berenang ke[menyeberangi lautan],nak menyelam ke[mencari mutiara],menjala ke[memburu todak];itu kail[joran] dan itu tali[tangsi] wajib kukuh dan cukup ukurnya;bekalnya kena ada cukup;silap langkah mati kering[kebulur] aje dalam perahu.

penduganya dari jenis hulubalang,bukan dari jenis menjaga diperut dan bukan jenis kais pagi makan pagi kais petang makan petang.

kalau tak cukup bekal,tak bertemu buku dengan ruas.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


kenapa banyak sangat orang islam[terutamanya orang melayu] zaman ni yang lintangpukang fahamnya dalam bab ilmu islam.

fekah itu hukum,diatasnya budibicara;dan jikalau budibicara tak terpakai,baru lah hukum diguna pakai.

atau budibicara disalahgunakan;maka,hukum @ fekah lah yang mengmuktamatkan keputusan[dalam pada muktamat keputusan fekah,budibicara tetap juga ada dan digunakan].

itu pasai lah diletakkan akal dan hati kepada manusia.[jangan salah guna akal dan hati tu].

dalam sejarah hidup dan pentadbiran nabi,ada hukum dan budibicara;baca lah;jangan dok baca bab pahala semata.

inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


dah ada jawapan dan huraian serta sejarahnya pada persoalan rukun islam lima perkara?

kalau dah ada; sila bentangkan.


kami akan rujukkan pembentangan tuanpuan kepada pemegang amanah.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


takkanlah,tiada seorangpun kalangan orang,terutamanya wakilpemegang amanah/pertugas/pelapis;yang dapat membentangkan.

kita mengaku islam;sepatutnya ada jawapannya yang membolehkan kita merasa, islam itu milik kita;dan bukan setakat menumpang.

[tidak akan ada orang lain atau makhluk lain yang boleh atau berani menggoyangkan kita atau mengganggugugat keislaman kita].

tahu jawapannya kepada rukun islam lima perkara itu;maka kita tahulah islam yang sebenar.

dan rukun iman akan turut terjawab bersekali berserta rukun islam.

sepertimana kita berbangga dengan berketurunan kepada sipulan-sipulan;ada dan mengetahui jawapan kepada rukun islam,akan lebih nikmatnya dari kebanggaan berketurunan itu sendiri.

yang membolehkan kita merasa kita setara dengan para sahabat nabi,kalaupun tidak setaraf dengan pengetahuan nabi saw sendiri.

maka;boleh lah kita duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi,dan berpeluang sama rata untuk duduk bersebelahan dengan nabi saw dalam syurga seperti para sahabat.

dan kalau setakat nak kumpul pahala dari rukun islam yang lima tu; rasanya,buat perabis beras aje lah.
[kumpul pahala banyak-banyak,dan akhirnya hempap dik pahala yang banyak tu;penyek macam lemping lah kita]
[harapkan padi untuk mengalas perut,rupanya padi hama[kosong tidak berisi],pokok aje tinggi melampai].



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


islam tidak membenarkan umatnya membuat seperti usahawan buluh kasap[pangkal hilang,hujung lesap].

modalnya kena kukuh[ilmu];

baru untungnya lekat[pahala];

tak pakai jalan pintas[salahlaku];

sebab musabab jadi muflis[dosa];

lalu dikenakan kifarah[bala];


pokok pangkal kepada islam adalah ilmu; ilmu yang benar[tahu serta faham],bukan yang salah[disalahguna dan digunasalah].



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


beberapa zaman abad dahulu sebelum muhammad menjadi nabi serta rasul saw;[umat sebelumnya];telah menyalahi peraturan ilmu yang di turunkan sebagai kegunaan umat atas muka bumi.

beberapa kitab@ilmu yang diberikan,telah di salahgunakan atau digunakan dengan salah;sehinggalah di turunkan atau diberikan al quraan serta al sunnah[penutup segala kitab @ ilmu];kepada umat terakhir diakhir zaman.

zaman ini;kitab terakhir itu[al quraan serta al sunnah]juga turut disalahgunakan oleh umat manusia,yang kononnya ayatnya digunakan untuk pendiding kepada sihir dan syaitan.

digunakan sebagai ayat penunduk atau pelemah kepada sesama manusia[dalam bentuk sihir yang baru].

zikir-zikirnya digunakan untuk berhubung dengan makhluk ghaib atau menarik bagi mendapatkan harta dan duit dari alam ghaib.

ayatnya digantung dan dijadikan pelaris dan pemanis dalam perniagaan.

sebagai pengunci atau pemagar kepada makhluk selain dan haiwan dan juga kepada umat manusia.

sedangkan kitab dan ilmu nya digunakan sebagai pemulih[sepatutnya lah];membetulkan akal/hati/iman, diri umat manusia yang rosak atau yang tergelincir atau yang kucarkacir[bukan dijadikan lagi sebagai perosak atau penepat kepada kekeliruan dalam diri manusia].

jangan jadikan al quraan serta al sunnah[ilmunya] sebagai ilmu helah atau ilmu perang;itu adalah membuat fitnah namanya.[yang boleh merosakkan umat manusia;makhluk serta seluruh alam.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


urusan terlepas pandang;

tidak disangka;ingatkan hujan ditengah hari,rupanya panas terik sampai kepetang.

sifat penakut dan pengecut yang terbuku dalam diri nya susur sekelurga telah membawa kepada berita yang aib;[terbuka pekong didada].

ditunjukkan beritanya melalui seorang dari waris keturunan keluarga;berumur lapan tahun. sejak dilahirkan;penyakit itu tiada ubatnya dalam perubatan moden.[dia menanggung seorang,tanpa waris lain faham,apa yang diberitakan melaluinya]

penyakit rapuh kulit.

sedangkan dalam waris keluarga;ada bergelar tahfis;ada yang bergelar tuanguru;ada yang bergelar hartawan;ada yang bergelar jutawan,ada yang bergelar usahawan,ada yang bergelar penguasa.[tidak seorangpun kalangan mereka yang mengenali akan pembawa berita]

kalau penyakit takut dan pengecut menyelubungi hati dan diri,tak ada gunanya berkobar bercakap tentang islam dan tentang melayu.

buat malu nama moyang aje dihadapan[allah serta rasulullah] dan pemegang amanah,bila cucu cicit menyimpan penyakit penakut dan pengecut dalam dada mereka.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


kepada urusannya;penyakit rapuh kulit;

inshaallah,siap pulih lengkap sempurna,dari izin allah.inshaallah.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


penyakit rapuh kulit;[.....];

perkara berbangkit kepada urusan diatas telah kami[pemegang amanah] selesaikan dari izin allah; dapatkan lah penawarnya dalam kalangan mereka yang ada di keliling dengan kebenaran serta izin allah.

kepada urusan terbuka pekong didada atas penyakit penakut dan pengecut;cari dan dapatkan lah keampunan allah.

seorang khalifah yang hidup tidak akan merasakan dirinya seorang yang hina dihadapan makhluk,selain dihadapan allah dan rasulullah.

hina kerana penakut dan pengecut sesama manusia/makhluk adalah satu aib yang besar kerana kalah kepada/berdepan dengan kufur/kekufuran.[menjadikan martabatnya lebih rendah dari haiwan yang melata].

mulut bergema lantang bersuara;hati kecik kecut bersembunyi dibelakang tabir.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


ingat tarikh ini; lima haribulan dua belas dua ribu duapuluh dua;[..].



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


dalam satu lagu,disebutkan bergini liriknya;[pinjam jap].


malam bermimpi siang berangan;[itu yang terjadi keatas; wakil amanah/ pertugas/ pelapis].



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


kalau menunggu,orang lama atau para wali datang;tak payah tunggu lah.

nampak sangat lah, yang tuanpuan tak faham dan tak tahu dengan ilmu yang dimiliki.

kalau menunggu bantuan dari allah;atau pertolongan allah; memang tuanpuan dah sah salahguna,sebutan; usaha tangga kejayaan.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


ramai dari manusia terutamanya orang melayu zaman ini yang,berangan untuk menjadi ahli pasukan imam mahdi[tentera akhir zaman atau pasukan bendera hitam dan pasukan bendera putih].

setiap dari ahli tentera pasukan akhir zaman,wajib lulus bab fekah[soalan rukun islam,terutamanya rukun pertama];dan bukan setakat pandai main pedang serta panah.

[kerana soalan pada rukun islam pertama itu,adalah persoalan mengenal diri serta mengenal allah;dan besertanya persoalan mengenal muhammad saw serta mengenal islam].

kalau empat perkara pokok ini tak terjawab,gonna gayanya nak jadi pasukan akhir zaman.[walaupun pasukan itu tak diketahui dimana lagi keberadaannya].

[persoalan itu lah, pertanyaan pemegang amanah yang diajukan kepada kami untuk di bentangkan jawapannya].[menjawab dengan yakin tahu serta faham akan ilmu serta sejarah kepadanya]
[kalau tidak,tidak layak untuk menjadi penjejak dan pembentang,bertugas kepada pemegang amanah].

makanya;tuanpuan telah mentelaah al quraan serta al sunnah,dan sejarah kitab-kitab ulama;[dalamnya tersedia kesemua jawapan yang berkenaan].


semoga berjaya;



inshaallah.



Anonymous said...

neguai,
salam;


takdir manusia telah tersurat dalam kitab sejak azali,[dengan sekali tulis sahaja takdirnya].

semuanya benar dan lurus keatas seluruh manusia;dan manusia sendiri yang mengubahnya takdir diri mereka sendiri dengan melakukan salahlaku[mereka sendiri meminda takdir baik dan lurus kepada bengkok dan berceramok].

makanya; bagi membetulkan semula takdir yang rosak kepada baik dan lurus,wajib atas manusia memperbetulkan salahlaku mereka sendiri dan mohon keampunan allah.

takdir yang baik dan lurus yang telah rosak itu diletakkan diatas bahu para pewaris zuriat sebagai dugaan dan sebagai persoalan untuk di perbetulkan dan dijawab;siapakah diri mereka,siapa keturunan mereka,moyang mereka yang mana yang telah tersilaplangkah dari jalan yang lurus dan baik.

hanya yang hidup sahaja yang boleh membantu dan memperbetulkan takdir diri dan keturunan mereka;yang mati,dah mati, dan tanggung kesiksaan silaplangkah;yang hanya disebutkan sebagai;anak yang soleh/solat/sedekah;yang hidup sahaja yang boleh dan diberi peluang melakukan; bersedekah/yang boleh solat/yang boleh jadi anak yang soleh;yang dah matipeluang mereka dah habis atau dah tamat.

dan kalau persoalan rukun islam tak terjawab;rasa-rasanya boleh ke bantu diri sendiri serta waris keturunan dari siksaan allah.

sejarah silam telah menunjukkan beritanya dan kaedah-kaedahnya[salahlaku dan pembetulan].

rahmat allah turun setiap masa dan waktu tanpa manusia menyedarinya;sebaliknya manusia mensia-siakannya dan merosakkan rahmat yang diberi tanpa mereka menyedarinya.[boleh pilih;o.k/k.o].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


rezeki jangan ditolak,bala jangan dicari;

kedua-duanya bersekali pada zaman ini;manusia yang wajib memilih dan mengasingkan[menerima dan menolak];yang mana rezeki, yang mana bala[sampainya serentak].

zaman ini bala dan rezeki,nampak sama,tiada beza yang ketara;maka,kenalah tahu dan faham bab fekah dengan yakin.kalau tidak kena tipu atau tertipu oleh dugaan depan muka.[baru padan muka memasing diri].


inshaallah.