-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
MESTI BUAT SEMAKAN DAN PENGESAHAN SEBELUM MENGGUNAKAN MAKLUMAT DISINI.

20220915

Pendekatan 59: Andaikan kamu tidak berbuat dosa niscaya Allah akan mematikan kamu.

Jangan sampai terasa bagimu kebesaran sesuatu dosa itu, hingga dapat merintangi engkau dari husnudh-dhan (baik sangka) terhadap Allah ta’ala, sebab siapa yang benar-benar mengenal Allah ta’ala, maka akan menganggap kecil dosanya itu di samping keluasan kemurahan Allah. 

Merasa besarnya suatu dosa itu baik, jika menimbulkan rasa akan bertobat dan niat tidak akan mengulanginya untuk selamanya. Tetapi jika merasa besarnya dosanya itu akan menyebabkan putus rahmat dan Allah, merasa seolah-olah rahmat dan maaf Allah tidak akan dapat memaafkan padanya, maka perasaan yang demikian itu lebih bahaya baginya dari dosa yang telah dilakukannya, sebab putus harapan dari rahmat Allah itu dosa besar dan itu perasaan orang kafir semata-mata. 


Abdullah bin Mas’ud ra. berkata : Seorang mukmin melihat dosanya bagaikan bukit yang akan merubuhinya, sedang orang munafik melihat dosanya bagaikan lalat yang hinggap diujung hidungnya, maka diusir dengan tangannya, nabi saw. telah bersabda : Demi Allah yang jiwaku 

ada di tanganNya, andaikan kamu tidak berbuat dosa niscaya Allah akan mematikan kamu, dan mendatangkan suatu kaum yang berbuat dosa lalu istighfar (minta ampun) dan diampunkan bagi mereka itu. 


Nabi saw. bersabda : Andaikan perbuatan dosa itu tidak lebih 

baik bagi seorang mukmin daripada ujub (merasa sombong karena 

amal kebaikannya), maka Allah tidak akan membiarkan seorang 

mukmin berbuat dosa untuk selamanya. 


Sebab ujub itu menjauhkan seorang hamba dari Allah, sedang 

dosa itu menarik hamba mendekat kepada Allah. Dan ujub merasa 

besar diri, sedang dosa merasa kecil dan rendah dari sisi Allah. 


23 comments:

Anonymous said...

neguai,
salam;


alangkan azazil yang bersalah itu lagikan mengintai-ngintai keampunan serta rahmat dari allah.
[dia dihukum sehingga hari kiamat diatas muka bumi].

apa yang menyebabkan manusia di akhir zaman ini yang ego sangatnya.

diri sendiri tak dikenal
allah tak dikenal
nabi muhammad tak dikenal
adam tak dikenal
hawa tak dikenal
apa tah lagi,azazil pun tak dikenali;

apa yang mereka tahu,hanyalah sejarah nya yang samar-samar[bersangka-sangka].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


siapa nama moyang nabi muhammad saw,yang tercatat dalam al quraan[anak nabi ismail]?

siapa nama ayah nabi isa al masih yang tercatat dalam al quraan?

jangan kata tak tahu,sebab tuanpuan baca al quraan setiap hari[khatam setiap bulan ramahdan].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


andai kata yakin itu boleh di lihat dengan pandangan mata kasar,hatta dengan pandangan mata halus@mata hati sekalipun;kita akan melihat ia berbolok-bolok atau surut dan pasang atau turun dan naik nya yakin atau keyakinan dalam diri masing-masing.[ibarat air laut;ada masanya tenang,ada masanya gelombang besar,ada masanya.....jawab sendiri lah].

yakin itu wajib;dan untuk mendapat kan yakin adalah dengan mendapatkan jawapan tahu serta faham kepada berita bersangka-sangka dan fitnah yang di baca atau di dengari dari kisah; sejarah/mitos/legenda/hikayat/sumpahan/kitab/lainlain berita yang sampai kepada kita[khabar angin].

yakin itu tidak boleh dipegang dengan membutatuli;dari sebab itu kita wajib mengkaji sesuatu urusan perkara berita yang sampai sehingga mendapat jawapannya yang sebetul seperti yang dicatatkan kias khilafnya dalam al quraaan serta al sunnah.

yakin akan ada,bila sejarahnya disusun dengan tertip dan tertil[tidak tungganglanggang atau lintangpukang]
[yakin tidak kesampaian dalam diri,selagi sangkaan dan fitnah ada dalam diri dan tidak dihurai rungkai kebenarannya].

sepertimana tertip serta tertilnya wuduk dan solat;bergitu juga lah kaedahnya kepada yakin[mendapatkan percaya serta yakin].

dari situ lah kaedah khusuk serta ikhlas akan timbul dalam diri.[kesemuanya bersatu;yakin/percaya/khusuk/ikhlas].

dimana?;dalam solat/dalam hati diri.

ibarat kepada peta harta karun tinggalan lanun lah.[hanya dilukiskan petanya sebagai kias pedoman supaya tidak hilang jejak dimana harta itu di sembunyikan].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


kemarin kita di sajikan dengan berita fitnah,yang mengatakan semalam akan kiamat;hari ini tuanpuan hidup lagi,ke dah mati.

ramai orang dimalaysia yang terpedaya dengan berita fitnah itu.dan kalau betul pun kiamat semalam;tuanpuan takut ke,tuanpuan takut apa?

rentetan kepada kiamat sudah bermula,apabila nabi muhammad lahir, dan turutannya tertip serta tertil,sehingga lah kepada hari terakhir sebelum kiamat berlaku,dan dimasa kiamat berlaku.

ini lah akibatnya,kalau tak baca kitab sejarah fekah,sejarah adat,sejarah adab,serta sejarah ilmu dengan betul,dok pakai tangkap muat belaka.

seperti kata dialog dalam filem pendekar bujang lapok;

mak dengan bapak,sama saja;..kalu mak dengan bapak sama,sape jantan,sape betina;

dugaan..dugaan....ini betul-betul lah,bukan dugaan;.....dugaan..dugaan;...[tengok semula lah cerita tu].

dalam melihat filem lakonan p ramlee;selain dari gelak dek geli hati,hati-hati sikit,dalamnya ada kias sinis untuk menegur orang melayu. sebaliknya orang melayu gelak sinis tak tahu hujung pangkal.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


benar kah ini musang berjanggut;...
patik tak belajar ilmu haiwan...
guru patik tak sempat ajar...
patik tak khatam...
mike semua bodoh...

itu diantara diolog dalam cerita filem musang berjanggut.


mana bapak mike pergi..
bapak pergi gunung fuji..
gunung fuji tu kat mana..
kat negeri jepun..
kalau jalan kaki...kalau naik kereta...
bapak mike pergi dengan,,,jangan bohong..nanti beta ikat macam tok penghulu..
cakap betul-betul..bapak mike pergi mana..

itu diolog dalam filem nujum pak belalang.


tolong...tolong...
hantu...
dalam hutan macam ni...
bukan...
kalau hantu..dia sebut help..help...

itu diolog dalam filem laksamana doreme.


banyak kias menegur telah di masukkan dalam filem-filem melayu zaman lalu,dan bukan setakat dalam filem lakonan p ramlee sahaja.

sebaliknya orang melayu masih juga santai..sesantai-santainya,yang membawa akibat kemudian hari.

selepas 60 tahun merdeka...akibatnya...sendiri mau ingat dan lihat.

inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


banyak ilmu yang disisihkan oleh orang melayu sendiri.

banyak tanggapan orang melayu terhadap ilmu yang dikata sebagai syirik,belajarnya tidak,mengkajinya tidak,alih-alih kata salah kepada ilmu bangsa sendiri.

sedangkan ilmu maki memaki,ilmu dendam mendemdam,ilmu jatuh menjatuh;semuanya masih terpakai dalam bangsa melayu zaman ini.

macammana pulok ilmu dari fekah,dari adat,dari adab;sebahagian besarnya dikatakan sebagai salah dan syirik.

dulunya orang melayu sekolah kat mana;sek atap/menara gading/pondok/atau....[jawab sendiri lah].

ilmu yang sepenuhnya datang dari al quraan serta al sunnah;telah dianaktirikan oleh orang melayu sendiri;itu pun masih nak marahkan orang lain ke?

ilmu yang salah atau disalahgunakan,wajib dibetulkan atau diperbetulkan.

sampai bila orang melayu nak jadikan ilmu fekah/adat/adab dari al quraan serta al sunnah ,dijadikan sebagai ilmu perang.

nak berperang dengan siapa sebenarnya?

kalau faham yang salah,perbetulkan fahaman dan kefahaman tu.perbetulkan tahu tu;baru lah tanggapan menjadi betul,dan baru lah ilmunya duduk dilandasan yang lurus dan betul;dan baru lah yakin itu ujud dalam diri.[tak gitu kaedahnya].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


alif baa taa sehingga .....[ada berapa huruf kesemuanya?].

disini asasnya; kalau tak betul disini;yang kemudian dari asasnya;bukan tak betul sebaliknya lintangpukang lah jadi kejadiannya.

setiap pekara akan ada sejarahnya serta huraiannya;
ulama zaman dahulu,membuka kias khilafnya aje;dalam kias khilaf itu lah berita atau cerita sebenarnya ujud,dan tiada yang disebut;ilmu tinggi atau ilmu menengah atau ilmu rendah@bawah.[dah belajarnya tak habis atau tak lengkap],atau orang zaman ini sebutkan;[biar papa asalkan bergaya].

dan mereka tiada menyembunyikan apa ilmu yang pelik-pelik kepada umum.
kaedahnya mereka adalah sama seperti mana nabi muhammad saw mengajar kepada sahabat-sahabatnya.

belajar atau mengambik ilmu kena tertip serta tertil,tak boleh keh hendak keh sebut; keh bior le.[bila orang tak faham dan tak tahu dielek bahasa,apa yang terjadi; sorang diberikan beer,dan sorang lagi diberikan casbert[minuman dari dua jenama arak].

kemabukan orang melayu zaman ini untuk menimba ilmu dengan tidak mengikut kaedahnya tertil dan tertip menyebabkan diri masing-masing pada kedudukan tergantung antara bumi dengan langit[bumi tak berpijak,langit tak bercapai].
ibarat layang-layang tiada tali,bukannya ter putus tali.

layang-layangnya cantik buatannya,anginnya baik bertiup,cuacanya juga baik tapi tak tahu macammana nak menerbangkan nya layang-layang.[sebab tak bertali,malah tak tahu terajunya layang-layang].

cari lah jauhari yang mengenal manikam,jangan lah cari johari anak kepada manikam,untuk belajar[nak belajar bahasa inggeris boleh lah dengan johari anak kepada manikam].

jangan lah beri asalan;orang tua-tua dah tak ada untuk tempat bertanya atau tempat rujuk,itu alasan orang malas[cari ilmu untuk dapatkan duit,harta,pangkat,kuasa,bini@laki atau perempuan @ jantan;tak pulok malas;cari ilmu sebenar,boleh sebut malas].

melayu tu sape haa?[yang dimaksudkan oleh al quraan serta al sunnah].


inshaallah.



Anonymous said...

neguai,
salam;


urusan kepadanya, yakin; siap pulih lengkap sempurna dari izin allah.inshaallah.seluruh hal ehwal kepadanya dikembalikan ke hadrat illahi,disimpan dalam kitab sejak azali disisinya loh mahfuh dicop mohor.

inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


yakin itu ada jenisnya;

yakin dengan hak; perkara yang sah lagi betul seperti yang dicoretkan dalam al quraan serta al sunnah.

yakin membuta tuli; yakin juga,tapi tak tahu hujung pangkal,pakat ikut atau tiru orang lain.tak selidik,tak kaji,terima bulat-bulat dengan sangkaan atau tohmahan orang.

yakin 50-50;ini puak yang paling ramai dalam kalangan orang melayu.[bacanya baca tapi tak serupa baca punya orang].

yang susahnya lagi bebalnya,kalau tak yakin,semuanya mereka tak yakin,dan takde apa yang diyakininya.[itu yang disebut jadi macam haiwan yang melata dipadang dan lebih terok dari itu lagi].

inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


seperkara yang penting dari al quraan serta al sunnah itu,bukan setakat membaca atau dibacakannya dan dikatamkan bilang tahun bacaannya;tahu isi sebenar kepada nya bukan setakat mengetahui makna atau maksud terjemahannya.

al fatihah contohnya;kenapa menjadi wajib dalam setiap rakaat solat.

sebab;uztat atau tok guru yang cakap ;[alasan yang tak kukuh lansung].

dalan azan dan qamat; disebut; marilah solat dan mari menuju kejayaan;[ kalau dah tak tahu apa ke berita atau cerita sebenarnya;boleh ke mencapai atau menunaikannya seruan azan dan qamat tu].

kesemuanya adalah wajib di kaji selidik serta disahkan;dan bukan dibuat kajian perbandingan serta didebatkan.[itu bukan hebat, sebaliknya habat;tahu maksud habat?,tanya orang temerloh].

sampai bila tuanpuan,nak berada pada kedudukan tingkatan awam[menjadi umat islam],dan bilanya nak sampai ketaraf islam sebenarnya.[yang membolehkan duduk bersama nabi muhammad saw dalam syurga firdaus].

atas muka bumi tak pernah jumpa nabi,kat akhirat[padang mahsyar] dan syurga pun tak dapat bersua nabi juga;[gonna gayanya]. dan kalau masok neraka,lansung lah laginya tak jumpa.

iqra.lah;[itu ayat pertama dari wahyu yang turun dan sampai kepada nabi muhammad saw]. jangan lah kata; takde masa/,tak sempat dah/,banyak kerja/,dan paling tak guna bila diberikan alasan,itu kerja tok guru dan uztat.[bangsat punya alasan].

inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;



manusia diberikan dalam diri mereka dengan sifat 20[sebab tu kena belajar ilmu sifat 20 tu];dan bukannya dibuat perbandingan,[yang menyebabkan ramai kalangan manusia menyalahgunakan sifat itu terus menerus dalam diri mereka dan juga kepada orang lain].

yang mana membolehkan manusia dijadikan sebagai khalifah diatas muka bumi.maka,khalifah yang tahu serta faham,wajib menegur khalifah yang membuat atau membina salahlaku.[tapinya perlukan tertip dan tertil atau sopan dalam menegur atau membetulkan salahlaku khalifah]dan[kaedah kasar atau perang,itu adalah jalan paling terakhir,yang tidak dapat dielak sama sekali,jadi elakkan dari menggunakan kaedah merusuh atau perang itu].

apabila kaedah perang digunakan juga,salahlaku keatas sifat 20 akan terjadi oleh kedua belah pihak;pihak yang betul atau pihak yang salah,sama saja akan merosakkan sifat 20 itu.
[sebab itu kena bacakan sejarah anak-anak adam hawa zaman dahulu tu sehingga mereka dilupuskan dengan banjir besar seluruh muka bumi dalam masa zaman nabi nuh].[sejarah itu menunjukkan siapa kita][dan[ apa salahlaku yang telah dilakukan oleh moyang kita kali pertama dahulu tu keatas sifat 20].[untuk dijadikan tauladan serta sempadan kelakuan dalam diri kita;yang di sebut oleh orang tua-tua; ambik yang jernih,buang yang keroh,dan jangan menanggok diair keroh,dan jangan disangka air yang tenang tiada buaya.[lubuk itu banyak ikannya,tapi ingat ia juga dalam dan bahaya].

[tiada keperluan untuk dibacakan sejarah bangsa jin,atau bangsa lain sebelum kita[adam@hawa];salahlaku mereka ke atas sifat tuhan yang diberiguna kepada mereka lebih tidak terperi lagi.[memalukan].

sebaliknya;bila khalifah bergaduh sama khalifah diatas mukabumi,ianya tersangat lah memalukan,dari sebab jin dan bangsa lain sebelum kita bukan khalifah yang dilantik untuk mentadbir mukabumi;kita yang dilantik sebagai khalifah dan kita juga yang menyagupi memegang jawatan khalifah itu.[kalau bergaduh juga,itu adalah khalifah yang bodoh lagi tak menggunakan akal lah namanya].

jawatan khalifah atas mukabumi yang di pegang oleh manusia,bukan nya untuk dipergunakan sewenang-wenangnya;kalau betul keputusan,mendapat dua pahala;kalau tersilap,dapat satu pahala;kalau ingkar dan salahlaku,neraka tempatnya.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


nabi muhammad saw berdoa kepada allah dengan tiga permohonan;dua dikabulkan,dan satu lagi tidak dijawab oleh allah.

nabi memohon umat islam di satukan [bersatu];itu doa yang tidak dijawab oleh allah.[bukan di tolak doa itu].

disitu lah rahsianya yang wajib di jawab oleh orang islam sendiri terutamanya orang melayu.

[macam lagu yang dinyayikan oleh sang kancil lah; siapa yang cepat dia yang dapat/satu dua tiga lekok jantan betina aku ketok].

sebab jawapannya memang ada dalam al quraan bagi doa nabi tu.


cari lah.[cari jangan tak cari]. iqra...

melayu tu siapa haa?


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


yakin;itu yang disuruh cari oleh ulama zaman dahulu kepada kita[orang-orang zaman ini].
[keyakinan pada diri atau untuk diri].

berita atau cerita bab yakin ini ada bercatat dalam al quraan serta al sunnah.
[apa nya dan bagaimana nya,semua tercatat dengan lengkap tertip tertil,orang tua-tua kata, tersusun rapi].

faham dengan tidak aje;dan tahu dengan tidak aje. dengan apa-apa yang di iqra[baca].dari dalam al quraan serta al sunnah tu.

iqra serta muzakarah. ada susah ke?, akan kaedahnya.
[bukannya ajak bertekak atau bertumbuk pun].

melayu tu siapa haa?.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


kalangan tuanpuan,ramai yang berasa berbangga dengan melayu[pahlawan melayu];dan berbangga dengan arab[bercakap arab sebab mereka kata bahasa arab itu bahasa al quraan].

melayu tu apa?;arab tu apa?;mendenya maksud keduanya sebutan tu.nak rujuk kias kepada siapa atau apa?

kalau main ikut-ikut je;orang kata melayu,kita kata melayu;orang kata arab,kita kata arab,pakat angguk kepala je,tak jadi.[itu jenis orang yang garu kepala yang tak gatal].

semua persoalan kepada kedua sebutan melayu serta arab tu boleh didapatkan dari dalam al quraan serta al sunnah.

macammana nak dapatkan?; macam para sahabat dapatkan dari nabi lah.
[bukannya dari intenet/bukan dari radio/bukan dari tv].

baru lah boleh dapat ijazah dari allah;dan bukan nya yang diambik dari menara gading semata-mata.
[kelas pertama/kelas kedua/kelas ketiga atau ijazah am sahaja/atau phd/atau master].[allah yang anugerahkan,itu yang terjadi keatas para sahabat nabi zaman itu dahulu].
[dan kalau mendapat dari kedua-duanya,dari allah.dan dari menara gading;lagi bagus].[ijazah dunia dapat/ijazah akhirat dapat]

kalau disatukan kedua ijazah tu,maka selamat dunia akhirat diri.[itu pun kalau guna dengan betul;kalau salahguna,masuk habuk keluar asap juga lah].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


pada setiap tugasan yang didalamnya amanah;ada tempohnya tertentu yang wajib di siap tunaikan[macam waktu solat tu lah],terlepas dari waktunya ,akan dikenakan denda;dan tugas utu tetap wajib disiap tunaikan juga walaubagaiman sekalipun terlupa.

bergitu juga lah urusan dalam al quraan serta al sunnah.

bergitu juga lah kepada urusan mengenal diri serta mengenal allah.juga tidak terkecuali atas diri masing-masing.[walaupun pahala berlori-lori banyaknya].

iqra, lah.

melayu siapa haa?.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


sebutan bersangka;selalu dipergunakan oleh orang melayu.

bersangka baik;

bersangka buruk;

apa yang nak di parasangkakan oleh manusia kepada allah;manusia tiada hak untuk berperasaan sebergitu.

manusia sendiri yang hanya bersangka-sangka,kenapa pulok melibatkan allah.

dari sebab itu lah,disuruh iqra bab fekah/adat/adab;dengan ilmunya itu yang boleh mengnyahkan sifat sangka-sangka dalam diri.

manusia dicipta oleh allah,mana ada sama taraf menusia dengan allah;jadi apa yang nak di bersangka kan terhadap allah.

jangan lah di salahgunakan sifat bersangka itu.buruk akibatnya untuk diri.

hukum yang sejak azali tu mutlak
[nak lari dari apa;dan nak menyuruk dari apa?]
[ada perasaan bermaksud sangsi ke dalam diri?,bila menyebut sebutan bersangka baik atau bersangka buruk]

manusia yang menebal sikap bersangka dalam diri,itu adalah orang yang bebal dan bersikap membutatuli dalam diri][orang islam tidak boleh ada sikap itu,dan kalau ada itu,tak senonoh lah namanya].

inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


masa hidup,tak nak berkenal dengan waris-waris;bila dah mati,baru terfikir[jasad dah masuk lubang kubur,takde gunanya dah]

apa punya makhluk lah diaorang ni[sesal dulu ....;sesal kemudian....sambung lah sendiri].

bila kami sebutkan sipulan bin sipulan berwaris kepada sekian-sekian moyang;buat muka seposen aje memasing.dan bila roh dengan jasad dipisahkan,itu lah masanya nak bertanya khabar waris-waris.

orang dah tak nampak pada penglihatan mata kasar;tak layan oleh orang.[beringgat sikit,buat sebelum ajal sampai,kalau dah aruwah,datang lah 1000 kalipun ,tak terlihat oleh sanak saudara yang masih hidup berjasad].

bergitu lah keadaannya bila dah bergelar aruwah; sesal akan hadir dalam diri mereka dengan perkara yang mereka lupa atau tertinggal melakukan semasa hidup.[nak mitak tolong,orang hidup bukannya dengar jeritan siaruwah;alam dah lain-lain]

sebelum bertukar alam,siap dan sempurnakan amanah diri kepada allah tu.supaya tidak terlalu sesal.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;



penyusunan keturunan atau menyusun teremba adalah untuk mendapatkan semula atau mengesan keluarga-keluarga asal di pahang atau tanah melayu atau juga disebutkan sebagai tanjung besar,yang mana dari satu keluarga yang kemudiannya terpecah-pecah seluruh tanah melayu.

mereka mendirikan negara dan kerajaan mereka,kelompok ini adalah kumpulan penjejak yang menjejak tanah tumpah air moyang mereka dahulu.

yang satu ketikanya dahulu,berperang sesama mereka,dan juga yang merajuk membawa diri.
jejak-jejak mereka itu lah yang kami turuti[yang kami hanya sebutkan sebagai orang yang merajuk].

dimana mereka itu dan anak cucu cicit mereka, mengelak dan sembunyikan diri mereka,selama berabat-abat lamanya.meninggalkan tanah dan negeri mereka.

seluruh perjalan mereka ada sejarah yang mereka tinggalkan dengan sengaja dan tanpa sengaja,walau macamana sekali pun mereka menyurukkan sejarah mereka itu.

jejak-jejak sejarah mereka itu lah yang kami kesan dan dapatkan.[berpandukan al quraan serta al sunnah].

al quraan serta al sunnah telah menyebutkan,asal mereka,dari mana pergi kemana mereka,yang kemudiannya dikiaskan pulok dalam kitab-kitab lama atau kitab kuno.

dengan panduan-panduan itu lah kami padankan serta selaraskan seluruh sajarah-sejarah mereka,perjalanan mereka,keturunan mereka.[dan tiada keperluan pun untuk membuat DNA TEST,seperti yang sesetengah orang bisingkan tu].

sebab itu kami dan kumpulan,meletakkan pembentangan sebagai versi,bagi mengelak pertikaian berlaku kemudian hari.

adakalanya pembentangannya tidak masok diakal,adakalanya betul,dan adakalanya masih samar-samar,yang perlu di buat pembetulan dikemudian masa.

kami kumpulkan seluruh sejarah yang ada dari seluruh mukabumi atau dunia[tamadun manusia/dan juga sebelum manusia],dan diletak serta disusun mengikut turutan seperti yang di iqra kan dalam al quraan serta al sunnah.

lalu di huraikan satu persatu dengan muzakarah ahlinya sebagai pemegang amanah kepadanya berita atau sumpahan atau barangan yang dimiliki.[setiapnya ada cerita serta sejarahnya yang menunjukkan bukti yang disebutkan dalam al quraan serta al sunnah].

hanyalah kami tidak membuka baritanya yang boleh membawa kepada salahguna dan pertelingkahan dalam kalangan orangramai.[berita atau cerita aibnya kalangan manusia].sebaliknya aibnya itu juga adalah satu dari bukti dalam sejarah penyusunan keturunan[adakalanya,nama yang sama/tempat yang sama;hanya kelakuannya yang menjadi penentu bukti kepada kepada diri].

tiada kebanggaan pun dalam kerja pembentangan serta penyusunan sejarah/keturunan yang kami dan kumpulan bentangkan kepada tuanpuan/orangramai dan masyarakat awam.

apa yang kami perolehi adalah mengenal diri/mengenal allah,belatabelakangkan sajarah sebagai bukti pencarian diri kami serta menemukan perjalanan balik untuk bertemu allah.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


imam kasim bin wan j @ wan y khawin dengan anak atau adik panglima perang weh[cari dan sahkan].

wan j atau wan y itu bermukim di kuala kaung[rumahnya disitu],dia juga digelar orang kaya h.binnya wan?;ibunya tak pasti orang lipis atau orang raub.

panglima perang weh bin abd rahman@bahaman bin imam nuh bin deraman perkasa. dan bininya, anak perempuan sutan mas bolok.

inshaallah.


Anonymous said...

neguai,
salam;


imam kasim;anak[salah seorang bernama samah]

nak menyusun kepada deraman perkara ,kena pakai jalur bini imam kasim.

inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;

nama to omar bukan nama dia,itunama anak dia;to omar tu cucu deraman perkasa[nama samaran dia].

ayah to omar tu ada 16 bini,dan 32 anak termasuklah to omar[adik beradik seayah][to omar tu anak bongsu,tunggal seibuseayah].

inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


urusannya kepada benar;siap pulih lengkap sempurna,dari izin allah. inshaallah.

[semuanya benar pada setiap turutan al quraaan serta al sunnah,seperti yang dituliskan oleh al kalam allah dalam kitabnya;hanya manusia yang tidak mengambik faham dari nya,dan bukan sebab pengetahuan serta akal mereka cetek atau dankal,sebaliknya,ego dan angan-angan mereka membawa kepada ingkar].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


sejarah itu adalah satu bab atau pelajaran yang wajib di ketahui oleh setiap manusia,yang kadangkala manusia ini menjadi insan;jadi wajib diingatkan dengan berita-berita yang lepas @ sejarah manusia yang terdahulu,agar mereka beringat dan sentiasa berwaspada dengan perangai mereka.

sejarah itu bukannya untuk menunjukkan bangganya sesebuah bani atau bangsa;atau aibnya bani atau sesebuah bangsa.

sejarah itu untuk menunjukkan kelakuan adabnya bangsa-bangsa manusia diatas mukabumi sejak dari awal ujudnya manusia itu sendiri.

kalau dah mata pelajaran sejarah atau bab sejarah tak dituntut oleh manusia;itu yang sampai ada yang mengatakan manusia dari berok tu.

berok itu haiwan atau disebut binatang.

dan manusia itu bukan bermaksud kepada haiwan.

kalau sampai umat islam sendiri dah tak mahu memperlajari sejarah;baik jangan mengaku menjadi manusia bertamadun,hanya manusia sahaja yang ada tamadun dan bertamadun;dan haiwan atau binatang pulok,tiada.[tidak disebut bertamadun] [tamadun haiwan atau tamadun binatang;ada pernah dengar ke?]

dan apa yang tercatat dalam al quraan itu adalah sejarah manusia yang lepas atau zaman dahulu kala.[tak baca al quraan apa ke?].

iqra......lah. baru lah manusia tak menjadi insan dan ego.[insan tu bermaksud pelupa@lupa].


inshaallah.