-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
MESTI BUAT SEMAKAN DAN PENGESAHAN SEBELUM MENGGUNAKAN MAKLUMAT DISINI.

20190708

Setelah 1400 tahun oleh Neguai

al sunnah: nabi muhammad saw menyabutkan:
aku di utuskan bagi menyempurnakan akhlak.

makanya;
setelah 1400 tahun hijrah,
akhlak yang telah disempurnakan
oleh rasulullah saw itu
telah di palitkan dengan fitnah.
dan akhlak manusia telah merosak
dari egonya hati manusia itu sendiri.

mereka bukannya mengikut akhlak
yang di tunjukkan oleh rasulullah saw,
sebaliknya meniru semata,
dari itu mereka hanya mengambik
apa yang mereka suka semata,
dan membuang akhlak yang tidak mereka sukai.
[mereka ambik setengah,
dan buang setengah dari akhlak itu]

[ makanya,
ramai dari mereka bercakap pedooh
pada orang yang ramai
dan kepada diri mereka sendiri,
kerana untuk menjaga perut mereka]

dengan itu,
peraturan,
adat,
adab kepada ilmu akhlak
yang disempurnakn
oleh rasulullah dahulu,
telah di bolak balikkan oleh manusia
zaman selepas dari ketiadaan rasulullah saw
dan para sahabatnya.

sebagai contohnya:
dalam bab khawin ramai atau poligami;

betul dibolehkan khawin ramai,
dipegang 4 orang isteri serentak,
tetapi peraturan pertama
yang manusia zaman ini langgar adalah;

rasulullah tidak berkhawin ramai
semasa isterinya siti khatijah hidup[bini pertama],
rasulullah berkhawin semula
dan ramai dan berpologami,
setelah isteri pertamanya mati,
beberapa tahun kemudian.

bacakan keseluruhan sunnah rasulullah saw itu,
barulah tahu duduknya
cerita yang sebenar.
jangan dok dengar al sunnah atau al hadis
yang tak habis dibacakan orang,
itu disebutkan sebagai;
tak senonoh namanya.
dalam bahasa kasarnya
disebutkan sebagai: pemalas.

SUMBER
http://lamanpahang.blogspot.com/2019/04/penulis-pahang-sempena-bengkel-puisi.html

124 comments:

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


akhlak:

habis dilanggar dek manusia selepas 400 tahun kematian rasulullah saw,melainkan segelintir dari mereka,itu pun mereka di kejar dan dihalau kemerata muka bumi ini,oleh...., oleh siapa?,agak-agaknyakan.

kalau mereka kata oleh orang itu dan itu...jawapannya tak tepat. mereka dihalau dan dikejar oleh,yang orang zaman sekarang ini sebutkan sebagai;kuasa yang zalim dalam kelangan mereka sendiri. tuanpuan terjemahkanlah sendiri,apa ke dianya kuasa yang zalim dari kalangan mereka sendiri itu.

dan kumpulan yang itu dan itu tu,hanya menumpang sambil menunggu masa aje,mereka tak perlu campur tangan,dalam krisis sesama sendiri berebutkan kuasa dan harta dan pangkat itu.

makanya,akhlak yang dunia muliakan telah hancur,dihancurkan sesama sendiri.
makanya,dilaongkan;kita perlu kembali kepangkal atau asas.macammana nak kembali,sedangkan mereka-mereka itu sendiripun tak reti kepada jawapan apabila disebut: satu campur satu jawapannya ? [berapa]

ada kata jawapannya: satu.

ada yang jawab; dua.

ada yang jawab; tiga.

ada yang jawab; banyak.

ada yang jawab; tak tahu.

jawapannya;semuanya boleh pakai,tapi perlulah ada huraiannya dan sandarannya kepada al quraan serta al sunnah.

yang bantai bertikam lidah sesama sendiri tu buat apa?.

kononnya;ajak bermuzakarah,dan bila masanya,bantai tegakkan benan basah memasing. ada akai ke macam tu?.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


kenapa dah jadi terok sangat akhlaknya ni;rukun islam serta rukun iman tak lengkang dari mulut,sebaliknya; dah jadi terbalik kod,kata percaya dan yakin,tapinya nya habis dok langgar keduanya rukun tu.

percaya serta yakin mestilah dengan ilmu serta akal.bukannya dok main buat perbandingan allah dengan makhluk atau manusia. sebabnya kesemuanya adalah hak mutlak allah[takde kongsi-kongsi,dan takde saham akhirat],dibandingkan buat apa,manusia atau makhluk yang dipinjamkan sifatnya,bagi membolehkan manusia dan makhluk hidup,dan kalau tak dipinjamkan akan sandaran sifatnya,tak ke hidup manusia ni.

suruh belajar sifat 20 tu,bukannya untuk di tandingkan perbezaan,ianya adalah nak bagi tahu sifat yang 20 tu telah diberikan pinjaman sandarannya kepada manusia,pakai atau bunakan elok-elok atau baik-baik,dan jangan disalahgunakan untuk kejahatan atau melawan,itu dinamakan kurang ajor,atau dalam kata lainnya kasar; pertualang.[tahu ke apa dia pertualang tu?][penderhaka],dalam bahasa lembut sikit; menconteng arang kemuka.

itu yang disebutkan sebagai oleh orang tua: bagi betis nak peha,bagi peha diinjaknya kepala.

disuruh belajar alif baa taa[jawi],dibantainya ubah dan pinda huruf tu,bila sampai masanya dah tak keruan jadinya.

ambik yang jernih buang yang keroh[betullah peribahasa tu]tapi dok pandai sebut je lah. yang jernih tu kedudukan dihulu,dan yang keruh tu ditengah sebab kerbau berkubang,maka keruhlah dihilir.kalau berangan duduk bertenggek dihilir seumur hidup,bila nya nak dapat minum air jernihnya.mudiklah kehulu,dan cari punca mata air jernih tu.

sebab tu suruh susun salasilah keturunan tu. barulah boleh perbetulkan mana-mana yang salah atau tak betul tu. dan bukannya ditambah buat fitnah tu.

susunan salasilah tu bukan setakat kepada keturunan samata,bahkan kepada cerita,sejarah,mitos atau riwayat atau sumpah,termasoklah akan sejarah kejadian.

bila dah tahu,dah reti,dah faham;barulah tak disalah gunakan huruf serta ayat-ayat al quraan serta al sunnah tu. makanya; tidak menjadi seorang pertualang atau penderhaka kepada allah dan rasulullah saw.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


menghina atau dengan niat,atau pun dari sebab marah,maka ter..atau mengeluarkan dengan di sengajakan dari mulut[atau tak sengaja],dengan cara atau kaedah berungut atau merungut[perli atau lepas cakap atau dengan menunjukkan wajah atau gerak gaya angota badan] dihadapan atau di belakang orang yang hendak di tujukan percakapan,bagi melepaskan imarah atau geramnya diri hati. itu sama saja.

tetap akan di kenakan kifarah kepada mereka,melainkan di maafkan dan tidak terasa dihati orang,sebaliknya orang menghina atau merungut itu tetap di hukum kifarah dari sebab melakukan salah laku ke atas diri sendiri[bersifat kuran ajar dengan diri sendiri].[yang ini kena mohon ampon kepada allah].

makanya ada dua salah laku disini:

1]salahlaku kepada orang.
2]salahlaku kepada diri sendiri.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


nasihat dari kami:[nak pakai boleh,tak pakai pun boleh].

hentikan bergambar dan penggunaan talifon atau handset untuk sementara waktu,semasa berada di tanah mekah dan madinnah,tumpukan urusan yang wajib kepada rukun islam kelima itu, tuanpuan bukannya pergi melancong,dan tuanpuan bukannya budak kecik atau kanak-kanak lagi.

bukan pemandangan dan kecantikan yang di wajibkan untuk dilihat dan dinikmati. yang perlu wajib ditaati adalah haji yang sedang dan yang akan di kerjakan.

buangkan sejenak keenakan[kelazatan,keseronokan,keasikkan dunia ini,dan hadapkan muka[hati diri] tuanpuan semata-mata kepada allah dengan tumpuan yang tidak berbelahbagi.

jangan sebab nila setitik rosak susu sebelanga.

dengan izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


telah di beritakan oleh rasulullah dalam al sunnahnya,semasa dia di israj mikraj kan; yang mana adam itu duduknya di langit pertama,dan dia sentiasa melihat akan tingkahlaku cucu cicitnya manusia,ingat sikit tu,tuanpuan.

sesipa yang sangsi dan kurang yakin,makanya kurang yakin lah dia kepada rukun iman;dalan bab percaya kepada nabi dan rasul.[ini rukun keberapa?].

bacakan semula kisah israj mikraj,inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


jangan lah dibuat jualbeli akannya kepada al quraan serta al sunnah.jika terjadi juga jualbeli keatasnya kedua,maka natijahnya amat-amat buruk,dari sebab penhinaan kepada rukun iman, ke berapa tuanpuan?.

memanglah mengasikkan akan kemerduan alunan al quraan serta al sunnah serta akan nama-nama allah yang dilagukan,kononnya untuk berdakwah,sebaliknya mereka menjadi leka dan melalaikan diri dengan keasikan alunan lagu itu.

dengan itu mereka tidak membawa kemana-mana pun akan dakwah itu,tidak untuk diri mereka sendri dan tidak kepada orang lain yang mendengar akannya,setakat syok sendiri aje lah mereka itu.

akan ramai yang marah dengan pembentangan ini,baiklah diamat-amati dengan akal yang sempurna.apa yang telah terjadi kepada kaum yahudi dan nasrani itu,tidakkah mereka telah melagukan ayat dalam kitab mereka itu?.

dari kejadian yang telah mereka lakukan itu,akibatnya,apa yang mereka dapat?,dan apakah hukumannya yang dikenakan kepada mereka-mereka itu?,tuanpuan.

sadarkah tuanpuan, yang umat islam zaman ini telah terikut-ikut atau meniru dengan atau tanpa ilmu yang sebenar.yang mengakibatkan mereka sedikit demi sedikit terlencong arah tanpa disedari oleh diri mereka sendiri.

makanya,dalam keadaan ini,nak disalahkan siapa?;diri sendiri atau syaitan?.
nak salahkan syaitan;itu memangmenjadi tugas mereka, dengan kebenaran allah.
tuanpuan kenal ke syaitan itu siapa dan apa ke bendanya?.

makanya lebih baik salahkan diri sendiri,kerana ingkar dengan perintah allah,dari sebab tak faham akan peritah yang tertulis dalam al quraan serta al sunnah.

tak kenal maka tak cinta,sepatutnyalah,ini tidak,tak kenal maka pakailah cinta buta.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


ahmad albab:

tuanpuan kenal ke siapanya ahmad albab tu;yang dikisahkan oleh kumpulan p ramlee dibawah tunjuk ajar habib nuh.

habib nuh kenal akan siapa yang empunya nama itu,dan kumpulannya,itu tidak dapat dipastikan kenal atau tidak.

kisah itu di ambik dari dalam al quraan,dan diolah untuk disampaikan sandaran kisahnya kepada orang yang ramai pada zamannya itu.

itu kaedahnya orang tahu serta faham akan al quraan serta al sunnah. makanya,dia menghuraikan fekah dalam ketawanya masyarakat tanpa sedar,yang mereka ditunjuk ajar dengan ilmu kias.

makanya;gelak ketawa lah orang ramai yang menonton akan cerita ahmad albab itu. tanpa mereka mengetahui cerita atau kisah sebenar yang hendak disampaikan kepada mereka.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


disebelah benua sini, ada banyak kisah yang tertulis dalam bentuk hikayat,yang mana orang ramai membacanya saja-saja aje,dan juga dalam bentuk mitos dan dongeng orang tua. maka peribahasanya;kalau tak ada angin,manakan boleh pokok bergoyang.

kalau tak ada puncanya berita,boleh buat cerita ke?

makanya bergitu jugalah dengan riwayat,hikayat,mitos,dongeng orang tua tu.

hang tuah ni siapa?
hang jebat ni siapa?
inderaputra ni siapa?
merong mahawangsa ni siapa?
iskandar zulkarnai ni siapa?
ramayana ni siapa?
pak pandir ni siapa?
wak dogol ni siapa?
bathin saridun ni siapa?
pak kadok ni siapa?
beberapa nama dalam al quraan yang diberitakan tu siapa?

siapa sebenarnya mereka ni semuanya?
alangkan diri sendiri pun tuanpuan belum kenal,kan?,ini kan pulok....,kan?

jadinya jangan lah dok sanggah cakap orang tua cepat sangat,dengar lah terlebih dulu dengan teliti dan cermat,barulah fikir,apa yang tak faham serta tak reti. ini bantai buat gelojoh,itu pendek akal namanya.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


perangai orang melayu:[zaman ini][fikir sendiri lah]
disandarkan kepada kelakuan atau perangai orang melayu;

bercerita sikit: ulat beluncas @ ulat bulu,difitnah atau dituduh orang sebagai perosak sebab memakan daun-daun habis,dan ada yang geli dan ada yang terkena gatal-gatal dari sebabnya,maka ulat itu pun membuat yang disebut kepongpong[sembunyikan dirinya dari sebab fitnah itu. alih-alih bila dia keluar dari kepongpong nya itu,orang kat dia cantik pulok,lalu di tangkap dan dijadikan perhiasan.

makanya bergitu jugalah yang dikenakan kepada katak[katak bawah tempurung];dan juga kepada biawak[ mendukung bawak hidup]; dan bergitu juga kera[kera dihutan disusu,anak di rumah mati kelaparan];dan bergitu juga kepada minyak[ menatang minyak yang penuh];dan juga kepada gajah serta kuman[kuman seberang laut nampak,gajah depan mata tak nampak];dan juga kepada tupai[sepandai-pandai tupai melompat,akhirnya ketanah juga],dan juga kepada pelandok[pelanduk dua serupa];dan juga[gajah sama gajah berjuang,pelanduk yang tersepit ditengah];dan kepada harimau buaya[keluar mulut harimau,masuk mulut buaya].

sambungan. inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


perangai orang melayu:[zaman ini].

macam kangeroo,mengkadak mengkadu macammana sianu tidur,anjing tersepit,anjing dengan bayang-bayang,anjing menyalak gunung,sekilas ikan diair,cacing kepanasan,kacang lupakan kulit,kadok naik jungjung,mati katak,mati kera,berok mendapat bunga,berakit kehulu,berenang ketepian,seluang melaut,sejauh mana bangau akhirnya kebelakang kerbau juga,cerdik macam kancil bodoh macam lembu,kubur masing-masing,air yang tenang jangan disangka tiada buaya,dah gaharu cendana pula,mati semut kerana gula,cakap siang pandang-pandang cakap malam dengar-dengar, dan macam-macam lagi da;bila mau habis da?

tuanpuan sambung lah sendiri,kami dah sakit jari nak taip bab sindiran kepada orang melayu ni..

semua benda dan perkara tidak terlepas dari sindiran,perbandingan,sandaran, kias,dan apa yang sama waktu dengannya;mulut orang melayu mengeluarkan bahasa yang halus dan berlapik bagi menegur kelakuan,perangai,sikap,permikiran,kefahaman akal orang melayu yang melakukan salah laku,sebaliknya ,mungkin jenis babel memasing[tak mahu dengar cakap orang tua,keras kepala dan keras hati dari rasa ego diri]tak mahu ambik tauladan,orang bisu itupun adakalanya berbunyi mulutnya bagi meluahkan tidak puas hatinya kepada orang yang dia marahkan.dah lah tak berilmu,tak faham pulak tu,[itu yang dinamakan tak; reti bahasa].
dari yang kecik sampailah yang tua,lebih kurang je perangainya.

dari haiwan sehinggalah kepada tumbuhan,dan kepada tubuh badan manusia,dan kepada benda seluruh alam,semuanya dijadikan ibarat sindiran penegur.

satu pun tak masuk dalam kepala,semuanya dijadikan hiburan. macam kanak-kanak digeletik,atau pahat dengan penukul. dan sampaikan al quraan serta al sunnah pun dijadikan hiburan mainan kepada mereka.

dibentangkan dari izin allah,inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


kita masih berbicara dalam rukun iman serta rukun islam,[asas] kepada akhlak.dan tidak akan kemana-mana selagi ilmu tahu serta faham kepada asas atau teras tidak di pegang dengan kukuh oleh tuanpuan serta mereka itu.

keilmuan yang tinggi itu mestilah ada tapak asas yang kukuh,ibarat bangunan tinggi tu,kalau tidak tumbang dan runtuhlah bagunan tu.

dan tidak ada nya jalan pintas dalam mempelajari asas rukun iman serta rukun islam ini. kalau digunakan jalan pintas juga[buat juga],makanya akan ada ruang kelompang atau kosong,kalau tali akan ada tempat yang terpintal,nak dihuraikan belum tentu ambik masa yang pendek atau singkat,nak dikerat,ia akan putus talinya[itu yang disebut putus nasab atau terputus keturunan].

apabila terputus atau terpintalnya nasab ilmu,disinilah ruangnya yang akan di gunakan oleh apa yang tuanpuan sebutkannya sebagai syaitan itu mengambik peluangnya mempengaruhi tuanpuan,itu sebablah banyaknya kod-kod atau takpe atau moga-moga atau kalaulah atau biasalah atau sibuk buat apa atau !!! atau ??? atau 'atau-atau',dalam hati diri tu.

makanya;kenalah belajar atau ambik ilmu kepada rukun iman tu dulu,barulah dapat mengerjakan rukun islam dengan lengkap serta sempurna.tak gitu kaedahnya.

izin dari allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


tabung masjid adalah baitulmaal:
[kalau tak percaya; tanya mufti sendiri]

makanya; duit yang di bagi orang ramai seperti sedekah,derma,hadiah,denda kifarah,dengan niat,nazar,sumbangan,dan yang sama waktu dengannya itu apabila di bagikan[dimasokkan][termasok tabung bergerak hari jumaat] kedalam tabung masjid atau surau atau ...; duit dan barangan itu adalah menjadi harta baitulmaal kawasan atau kariah atau kampong yang tersebut.

makanya harta dari baitulmaal kawasan koriah kampong itu, wajib di bahagi-bahagikan kepada asnaf ketageri baitulmaal kawasan koriah kampong yang tersebut itu,dan tidak boleh di simpan terlalu lama,dan atau di gunakan sewenang-wenangnya tanpa asnafnya di berikan hak mereka,sebagaimana rasulullah saw beri serta agihkan pada masa hidupnya dahulu itu.[janganlah menyeleweng kepada yang tidak berfaedah dalam perbelanjaan harta baitulmaal kampong kawasan koriah].

siapa dan berapa jumlah asnaf baitulmaal,kenalah tahu,dan macammana penggunaan harta baitulmaal perlulah adil dan saksama. jangan berat sebelah.

harta dan wang baitulmaal orang islam memang banyak[bertimbun-timbun],tapi 95 peratus di bekukan[menjadi beku],ada yang diselewengkan,ada yang tak tahu nak buat apa dengan harta dan duit itu, ada yang tak benarkan di gunakan dan diagihkan,dan ada yang tak tahu apa ke dianyan baitulmaal tu;dari sebab tak ada ilmu berkenaan dengannya baitulmaal. walaupun mereka didengarkan dengan sirah al sunnah rasulullah saw.[tara baca ka].

makanya; buka dan bacakan sejarah rasulullah itu.[belajarlah sikit berkenaan baitulmaal].

ingat sikit;hukumannya berat sama dengan hukuman kepada hukuman zakat yang di salah gunakan atau diselewengkan.

dari izin allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


gula melaka vs gula kabung:

gula melaka diperbuat dari kelapa,airnya boleh di minum yang dipanggil orang air nira atau dikelantan dipanggil tuak,dan bila air nira kelapa di proses masak,makanya jadilah ia gula melaka akan gelarannya.[tidak dipanggil nisan melaka,tak sedap bunyinyakan].

dan gula kabung diperbuat dari kabung[kenal ke pokok kabong],airnya tidak diminum orang,tapi kalau orang tahan tekoknya ,minumlah kalau nak rasa. dan bila air nira kabong diproses masak,makanya ianya di panggil gula kabung atau nisan kabong.

keduanya sedap di buat masakan,tetapi dalam sejarahnya dikiaskan kepada keduanya itu: ada aib serta fitnah kejadian sebenar didalamnya.[dalam sejarah adat,adab,fekah serta ilmu].

hati-hati janagn tersalah makan,keduanya adalah disebut gula belaka.

kalau tuapuan tahu akan sejarahnya,rasa-rasanya air mata tuanpuan tak akan berenti dari mengalir.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


selain gula kabong,masih ada yang lain lagi iaitu;ubi gadung;kadok;kacang;,,ini semuanya adalah kias kisah sebenar kepada salah laku pengkianatan persaudaraan dalam orang bangsa melayu dari sebab sikap ego,tamak,hasad,iri,kedekut,boros,lalai dari pegangan dalam diri mereka itu.

sehinggakan,kalaulah disukat akan egonya sikap atau perangai orang melayu ini dengan temometer kepanasan untuk menyukat demam itu,akan pecah lah temometer itu.macam dalam cerita katun tu.

dan sehingga kini, sikap ego itu masih tidak berganjak-ganjak dari tingkah laku orang bangsa melayu ini. walaupun telah merdeka 60 tahun dah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


babe:

babe ini adalah sama maksudnya dengan bebal,memang bebal ini amat tebal dan kuat dalam kalangan orang melayu.

bebal ini bukan dari sebabnya termakan atau tertelan semut tu,bbebal nya orang melayu ini adalah dari sebab ego yang ada dalam hati diri mereka sendiri itu.

sebab itu tak boleh fikir banyak-banyak,kalau gunakan otak untuk berfikir terus kena sakit kepala,macam iklan tv tu.[tuanpuan ingat saya ada masa untuk sakit kepala?] jalan selesai yang mereka ambik,telan ubat. mula-mula mereka makan ubat,lama-lama lepas tu ubat makan mereka. ada akai tak pakai akai.

otak tu bukannya digunakan untuk berfikir,dia digunakanuntuk simpan data memori,yang digunakan untuk berfikir adalah akal.ada faham.....

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


bersultan dimata beraja dihati:

tahu ke apa ke dianya maksud ayat yang tersebut tu?,tahu!!!,cuba cerita sikit.

dan kalau tak tahu;dengar sini,nak cerita sikit kiasnya; ini lah jenisnya kepada orang melayu yang suka main wayang depan orang,atau yang orang tua sebutkan:tengokkan gayanya pijak semut pun tak mati,kalau depan orang,dibelakang orang,jangankan orang,jumpa naga, naga di mengketedarahkan[dimakannya kalau boleh].

sifat inilah yang merosakkan orang bangsa melayu,khasnya dimalaysia.

akuan diri;kononnya akulah....moyang aku sekian nama atau aku naik dari usaha aku sendiri,takde sapa tolong.dengan gahnya mendabik dada.aku yang diberi kunci masa ni,lebih kuran macam perangai qorun lah tu:macam perangai hamman:macam perangai firaun: macam perangai bani israil zaman nabi musa.[tara baca ka itu sejarah?][lama punya sejarah lah,bukan baru punya sejarah].

dan ada pulok yang jenis;takpe hari ni hari dia,esok hari aku,dah jadi macam perangai.perangai siapa dalam sejarah?

dan ada pulok yang jenisnya;kat dunia ni buatlah,kat akhirat nanti tahulah akibatnya.

dan ada juga yang jenisnya;dugaan dari tuhan atau rezeki tuhan bagi

dan ada yang jenisnya; siapalah kita,kita pipit,dia enggan atau kita mentimun,dia durian;kita menggolek kita luka,dia menggolek kita juga yang luka.

ini semua ana yang punya,bukan anta yang punya,ana punya,kah kah kah,ana punya;dah macam orang hilang akal jadinya kepada mereka-mereka tu.

inilah akibatnya kalau cakapnya aje,buatnya tak juga,kepada amar makrof nahi mungkar.banyak sembang je orang melayu ni.dari sebab ilmunya tak berapa nak ada,lepas tu tak berapa nak digunakan dengan betul,dok main solobolo je.[tahu ke apanya dia tu solobolo?][gi tanyakan kat orang temerloh tu]

kat kedai kopi, sembang
kat surau, sembang
kat masjid, sembang
atas tangga, sembang
dalam pejabat, sembang
tepi jalan, sembang
tengah jalanpun, sembang
dalam tandaspun, sembang
sampai dalam mimpipun, sembang

sembang bodo memanjang,sampai yang betulpun dijadikan sembang bodo.,,tak cerdik lansung,bantainya buat cerita yang bodo belaka apatah lagi dah memang cerita bodo,lagi lah mereka seronok sembangkan,betul ke,tak ni?

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


susu punya lembu sapi punya nama:

ini adalah pepatah orang bangsa india,sebaliknya orang melayu yang paling ramai gunakannya dalam hidup mereka;ada percaya ka atau tara percaya punya?.

cerita sikit; lembu yang diperahkan susunya,dan disebut susu lembu,sebaliknya bila dah jadi minyak,disebutkan sebagai minyak sapi.

dan yang kedua ini lagi punyalah tak boleh guna; mereka terbalikkan kembali kepada lembu: apa bila minyak sapi yang digunakan untuk memasak,lalu makanan itu tak sedap atau tengi,maka di fitnahkan kepada ;ini minyak sapi,itu lembu punya susu tara elok,kasi buang sajalah,tara boleh makan.[tak ke jenis bansat manusia yang macam tu].[lebih kuranglah maksudnya].

sapi; itu untuk gelaran lembu betina,atau lembu jantan,???[gitanyakan pada orang india lah].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].

ralat: maaf;dengan cerita air kabong[tidak diminum orang];air nira kabung boleh diminum.

yang lain tetap sama seperti dibentangkan.maaf sekali ladi , dengan kekeliruan penjelasan.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[tahun 2018/bulan 11]


satu kejadian yang telah di selamatkan oleh pemegang amanah dari izin kebenaran allah,yang maklumatberitanya telah sampai kepada nya dari pertugas disebelah selatan tanah air,menghindarkan musibah berat dari melanda.

kami mewakili pemegang amanah mengucapkan terima kasih kepada pertugas diselatan tanah air itu yang telah memaklukkam maklumat yang tersebut.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


kalau sebatang lidi[patah],dan kalau seikat lidi[teguh]

1] kepada urusan kebaikan semata-mata,makanya perihatin itu amat penting dalam memjaga kebajikan semua manusia.

2] dan tidak berguna bila di sandarkan kepada melakukan kesalahan,yang di sebutkan sebagai; tangan-tangan yang merosakkan.[manusia akan menjadi lebih hina dari haiwan ternak yang melata dipadang].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


rukun iman:

asas kepada teguhnya hati diri kepada islam adalah dengan berpengetahuan atau berilmu dalam enam perkara rukun iman,dari situ membolehkan hatidiri melaksanakan rukun islam dengan kemas,tanpa terganggu gugat oleh prasangka atau was-was.

kurangnya atau tidak berkeyakinan dengan sepenuh hati akan rukun iman itu,boleh menyebabkan terpesongnya kaedah ibadah yang dilakukan oleh diri atau membolehkan hilang punca dalam beribadah.

maka;dengan itu diri tidak dapat menegakkan rukun islam dalam diri,dan hanya berlakun semata di hadapan orang yang ramai sahaja.

seperti yang telah kami katakan sebelum ini:

kalau nak duduk bersama-sama rasulullah saw di tingkatan syurga,makanya perlulah sama ilmunya dengan ilmu yang dimiliki oleh rasulullah saw..
sepertimana rasulullah tahu dan faham kepada ilmu serta islam,maka bergitu jugalah tuanpuan kena tahu dan faham kepada ilmu serta islam.

bergitu juga kalau nak bertelegu bersama-sama dengan para sahabat,wali-wali,tabii,tabii-tabii,ulama dan para syuhada,maka kenalah mempunyai ilmu yang sama seperti ilmu mereka-mereka itu.[ sama taraf ilmunya,sama taraf kukuhnya iman,sama taraf katnya pegangan silam].

yang ada sedikit masa ini,belajarlah,jangan duduk temengu tonkat dagu,jangan membuang masa yang hanya sedikit tinggal tu. inshaallah.

kalau tidak,tak payah .......leeeeeeeeeee.[faham-faham sendiri lah].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


rukun 13:

apa dia rukun 13?;angkat kening atau berkedut dahi!!!!?; tak payah pening-pening,nak diceritakan,kut-kut ada lupa punya cerita jam.

rukun 13 ni adalah yang selalu tuanpuan dan mereka tu dok gunakan dalam solat atau sembahyang tu lah. kalau tak gunakan rukun 13 tu dalam solat,tak lengkaplah solat, makanya tak sahlah solat tuanpuan tu,tak gitu kaedahnya.

makanya atau jadinya; kenapa tak digunakan rukun 13 dalam solat tu kepada rukun seharian dalam hidup,dan kenapa setakat digunakan untuk kegunaan dalam mendirikan solat semata.

alangkah baiknya jikalau rukun 13 itu di terapkan dalam kehidupan seharian, rasa-rasanya aman dunia kalau semua manusia gunakan rukun 13 itu dalam kehidupan masing-masing.

rukun 13 itu adalah syarat sah solat[taat dalam mengerjakan solat],dalam kata lain tata cara tertip atau siviknya[displin] dalam mengerjakan solat,makanya bergitu jugalah perlunya atau kata lainnya memang wajibnya lah dipergunakan ia[rukun 13] dalam penghidupan seharian bagi manusia yang berakal,barulah sempurna lengkap kehidupan atau diri manusia ini.

dalam solat; ada manusia itu bergerak,tak ada kan,kena berdiri tegak.
ada manusia itu bercakap-cakap,tak ada kan, semuanya senyap kusyuk dan membaca apa yang wajib dibenarkan sahaja.
ada manusia itu makan,tak ada kan,semuanya puasa[menahan dari makan,minum merokok].
ada manusia itu melakukan pekerjaan mungkar,tak ada kan, taatnya manusia semasa menjalani ibadah solat.

habih itu susah sangat ke,nak terapkan rukun 13 tu dalam kehidupan seharian diri sendiri?. fikir-fikir kan lah untuk diri sendiri,dan faham-faham kan lah untuk diri sendiri lah,dan timbang-timbang kan lah mana baik mana buruk kepada diri sendiri dan kepada manusia lain yang ramai.

kita ni bukannya boleh hidup sendirian atas muka bumi ni,tak seronok lansung kalau sendirian.hidup beramai-ramai lah baru seronok dan meriah,tapi kenalah jaga displin masing-masing. serupalah juga masa diakhirat tu nanti,masuk dan duduk sorang-sorang,peh....tak jemu ke?,bini tak ada[untuk lelaki],laki tak ada[untuk perempuan],saudara tak ada,sahabat tak ada,keluarga tak ada. dah jadi macam tunggul kayu sebatang tengah padang pasir je.[nak berborak@sembang atau nak membawang dengan sapa].[tak caya,tuanpuan cubalah].[mula tu seronoklah,lepas tiga hari jemu mula datang].

itu baru disebut jemaah,ini tidak ajak berjemaat dimasjid,solat berjemaah,sebaliknya pahalanya tak nak berjemaah[pahala masing-masing,tak nak kongsi],baik tak payah macam tu.jemaah apa ke dia gaya tu.yang cerdik ego dengan cerdiknya,yang bodo ego dengan bodonya,mana adanya muafakat serta budibicara dalam berjemaah macam tu.

yang salah tak nak diperbetulkan,yang uzur tak diringankan,yang mudah disusahkan,yang miskin dan fakir tak diamankan,yang ego tak di redakan. jemaah ke namanya tu?.yang zalim tak di.......[jawab sendirlah].

kalau nak tegur, di hentamnya tegur tengah ramai,[ada akai ke serta budibicara ke manusia macam tu],malulah orang yang di tegur tu,dah lari orang,tak datang berjemaah. tak baca sejarah rasulullah dan sejarah para sahabat ke?[nak tegur orang pun kena ada tatacara atau displin diri juga]tak gitu kaedahnya.

izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


tujuh belas @ [17]:

kira, kira ,jangan tak kira,ke tak pernah dikira jumlah rakaat dalam solat fardu yang dibuat sehari-hari tu?.

subuh 2 rakaat,zohor 4 rakaat,asar 4 rakaat,magrib 3 rakaat,ishak 4 rakaat;jumlahnya 17 rakaat. bagi solat fardu lima waktu sehari semalam.wajib.[kepada yang menggunakan akal lah,yang tak guna akal tu ikut dema lah,dah khatam dan tahfis lah agaknya].

17 rakaat aje,bukannya 170 rakaat pun,itu pun dipecah-pecahkan kepada lima,dalam waktu yang berasingan dalam tempoh 24 jam sehari semalam,dalam pada itu pun masih lagi ada yang mengelat. yang tak buat tu lain pulak ceritanya[macam-macam jawapan di bagi oleh mereka].

nak tanya kepada yang bersolat tu dulu;17 rakaat tu apa dan untuk kias apa?,dan solat tu apa dan untuk apa?,nama-nama solat lima waktu apa dan untuk apa?

tahu,atau tak?,;belajarlah, mengenali akan perkara=perkara yang tersebut tu.
jangan setakat ikut apa yang orang buat[orang buat kita buat,atau orang cakap,dan kita bantai ikut buat tanpa tahu serta faham,itu dinamakan meniru] tak gitu kaedahnya.

bersambung;izin kebanaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


lembing @ tombak awang pulang ke dayang:

urusannya baginya telah pulih lengkap sempurna,izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


sambungan:

17 rakaat untuk solat lima waktu. makanya,rasulullah telah diberikan oleh allah;pada asalnya solat 50,dan dikurangkan sehingga tinggal solat 5 sahaja. dan waktu itu pulak di letakkan kepada nama-namanya subuh,zuhur,asar,magrib,ishak. sedangkan sebelumnya,umat manusia sebelum[nabi dan rasul sebelum nabi muhammad],bersolat dengan dua rakaat satu salam sahaja ,dimasa yang telah ditentukan.

makanya rukun 13 itu telah di jalankan oleh nabi dan rasul serta umat terdahulu,[semenjak umat sebelum adam] dan diteruskan oleh adam pula.

makanya dalam solat itu telah di pergabungkan keseluruhannya perjalanan penghidupan manusia[yang telah disempurnakan oleh rasulullah]. makanya 17 rakaat itu tetaplah 17 juga[dan menyempurnakan 50 dengan 5][dan 13 tetap 13 juga],tidak berganjak. dan sepatutnya tiada pertikaian dalam kalangan manusia hari ini tentangnya.yang perlu manusia cari adalah apakah maksud kiasnya itu dan bukan di.....[jawab lah sendiri].

izin kebenaran allah.anshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


pembentangan berkenaan;rukun iman 6, rukun islam 5, rukun 13 solat, 17 rakaat solat lima waktu: kesemuanya adalah berkisar kepada diri sendiri[diri manusia itu sendiri].

yang disebutkan sebagai mengenal diri,dan dari mengenal diri itu barulah dapat mengenal allah.ini adalah asasnya ilmu,yang di perbentangkan secara kias atau disebut khilaf didalam al quraan serta al sunnah.

dan rasulullah saw adalah pembawa berita bagi menerangkan dengan lengkap serta sempurna akan kaedahnya untuk mengenal ...............;dengan betul tertip tertil.

dan jikalau di langgar atau di gunakan dengan salah,makanya hukumannya akan di kenakan,sukarela atau paksa rela,sama sahaja,tetap di hukum terlebih dahulu dengan adil,barulah betul. supaya manusia faham,mana yang baik,dan mana yang buruk.dan tidak menzalimi diri sendiri serta manusia lain.

itu yang disebutkan oleh orang tua sebagai: sepakat membawa berkat. atau;bersatu teguh bercerai roboh.[dalam solat dah tunjuk kan kan kan].

macam mana nak sepakat,kalau dalam diri sendiri pun tak ada pakat,hati kata lain,otak kata lain,akal kata lain, mulut kata lain,nafsu kata lain. itu yang disebut sebagai jiwa yang bergelora.

yang dikehendaki adalah: seperti yang disebutkan dalam al quraan: wahai jiwa yang tenang, kembalilah..........[carilah sambungan ayatnya itu].

izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


asam didarat ikan dilaut@garam dilaut dalam belanga bertemu juga@jua:

urusannya kepadanya pulih siap lengkap sempurna.

izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


kami berikan klu kalu reti dikupas,silakan.

klu ada dua jenis maksud;

1]klu [orang putih] bermaksud pembayang, pedoman,petunjuk.

2]klu [orang melayu] bermaksud terdiam,lidah keras,tergamam.

kalu ada dua jeni maksuds;

1]kalu; bawa maksud [kalau].

2]kalu; bawa maksud [kekalu atau emping kekalu]

maksud dibawa sandaran fekah:

1]lembing awang pulang ke dayang; kiasnya menceritakan pengkisahan satu dari urusan kepada nabi muhammad saw.[yang dibacakan dalam kias orang melayu yang kiasnya di buat oleh ulama silam].

2]asam didarat ikan dilaut dalam belaga bertemu juga; kiasnya menceritakan penkisahan satu dari cerita terfitnahnya adam dan hawa.yang dibacakan dalam kias orang melayu yang kiasnya dibuat oleh ulama silam].

makanya jangan pandang rendah dan remeh kepada ulama melayu silam,kalau tak kenal mereka mereka itu.

dalam bahasa arab tak reti dihurai,dan dalam bahasa sendiri[bahasa melayu] pun tak reti juga, macammana nak mengaku; takkan melayu hilang didunia.


kami dah bagi klunya,dan kalu yang lainnya,pandai-pandai dan faham-faham sendiri lah.

izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


ini ada sedikit klu untuk renungan tuanpuan dan mereka itu:

perkara pertama dalam rukun islam adalah mengucap dua kalimah syahadah.betul kan kan kan,ke ada sapa kata tak betul.

klu nya; kalimah itu adalah diambik dari ayat watikah pelantikan muhammad diangkat menjadi rasul dan nabi oleh allah.

dan nabi muhammad itu dilantik sebagai penghulu rasul dan nabi bagi seluruh rasul dan nabi. dan watikah itu adalah diberikan kepada nabi muhammad bagi
pihak keseluruhan rasul dan nabi.

itu sahaja watikah yang ada diatas muka bumi ini,tiada dua dan tiada tiganya.seluruh nabi dan rasul sebelum nabi muhammad saw menggunakan, lantikan mereka melalui watikah yang tersebut itu.

dan ayat watikah itu berada dalam al quraan,dan dua kalimah syahadah itu diambik dari ayat watikah yang tersebut.

makanya, duduk dimanakah ayat watikah itu serta dalam surah mana kah watikah itu berada?.

dan jangan ditanyakan hal urusan dilangit,ini adalah urusan diatas muka bumi.yang mana mereka kata dan laongkan:cinta allah cinta rasul.

izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


MASA:

tuanpuan; kita ini sekarang berada dipenghujung hayatnya dunia[bumi],dan panggilan balik akan sampai tak beberapa masa lagi,hati yang bergelora perlu ditenangkan.

tiada cepat dan tiada lambat walau sedetikpun pada masanya.perjanjian yang diikat dahulu itu telah bermula diingatkan dengan dikenakan kifarah keatas diri manusia itu.

kita ini telah berada di dalam tahiyat akhir waktu solat ishak,yang menandakan solat ishak akan tamat tidak lama lagi,dan seluruh waktu solat tidak akan berulang lagi selepas dari habisnya salam akhir waktu tersebut.

dan kita akan diletakkan dalam kegelapan untuk waktu masa yang tak diketahui lamanya tempoh sebelum di bangkitkan dan dikumpulkan semula dipadang yang tidak tahu dimanakah tepinya dengan masa waktu yang manusia tidak dapat membayangkan tempohnya.

ingatan telah di sampaikan semenjak lama dahulu lagi sebelum serta semasa dan selepas adam di turunkan keatas muka bumi.

makanya; diletakkan ingatan tersebut dalam ayat surah ke 103;al 'ashr[masa].

izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


akan salah laku yang dibuat oleh manusia ditunjukkan akan kiasnya bagi kasalanhan yang dilakukan dengan;ayat;kerosakan yang dilakukan oleh tangan-tangan mereka atau manusia itu sendiri;dan kelakuan itu dikiaskan[tangan yang merosakkan dan yang bersubahat dengannya di ceritanya kepada surah ke 111;al lahab[gejolak api].

ia ditujukan kepada seluruh manusia yang berkelakuan seperti itu[jangan buat yang seperti itu][yang menjadi pelakon atau modelnya adalah abu lahab dan isterinya,itu saja dan bukannya ditujukan khas kepada abu lahab dan isterinya itu],dan kias cerita abu lahab itu adalah bagi menunjukkan gambaran jalan ceritanya sahaja,itu hanyalah kisah tauladan lah.jangan jatuhkan fitnah kepada ilmu yang tuanpuan tak mengerti.[ada boleh faham ka?]

izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


bacakan kepada hatidiri sendiri tu dulu,selepas dari itu barulah dibacakan kepada manusia lain lah:

jangan baca ke orang je akan ayat-ayat al quraan tu,kat hatidiri sendiri tak dibacakan,lepas tu kata kat orang yang dibacakan tu'tak mahu dengar cakap',memanglah tak dengar cakap,sebabnya hatidiri sendiri pun tak mendengar apa yang mulut sendiri bacakan tu.setakat membaca atau dibacakan aje, untuk pahala atau orang sekarang sebutkan; saham akhirat, kononnya.

surah-surah juz amma tu sepatutnya di baca dan di hafal dan diamalkan dan didengarkan kepada hatidiri sendiri;apa ceritanya?,dan bukannya bertujuan untuk: [hei jin aku tahu asal usul mu,kalau engkau tak pergi,aku yang pergi,ada akai ka? buat kerja lagu tu] bukan penghalau dan bukan ayat untuk tangkap dan bukan untuk penunduk dan bukan untuk pengasih dan bukan untuk penguat semangat.[itu salah guna namanya].

kiasnya bercerita berkenaan diri sendiri lah.jadinya ,bacakan pada orang lain buat apa?[kita ni siapa?,manusia kan kan,cerita pasal manusia lah],makanya kita membaca cerita dan berita berkenaan diri kita sendiri lah.

bila dah tahu serta faham tentang hatidiri sendiri,barulah berceritakan beritanya kepada orang lain pulak.ini tidak,hal diri sendiri pun tak tahu dan tak faham,dah nak bercerita dengan orang lain. lagi mahu cerita hal ehwal langit dan bumi.

sebab tu juz amma tu kebanyakannya turun di mekkah.dan sekarang orang ramai atau manusia dok buat atau kerjakan perkara kelima dalam rukun islam,tak tahu lah apa sebenarnya yang mereka dok buat kat sana tu,pergi buat haji atau pergi dok main talipon,pergi tawaf atau pun pergi jalan-jalan cari makan. tak caya,nanti mereka-mereka tu balik dari mekkah tu,boleh tengok dan boleh dengar, apa cerita sebenarnya atau tujuannya mereka kesana tu.

inilah yang disebutkan; bacanya betul,niatnya lari,atau niatnya betul,bacanya pulak lari.lansung tak selaras akan tujuan atau matlamat hati diri.

izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


orang tua kata: kalau tak ada guruh tak adalah halilintarnya.

kepada pemegang amanah,pertugas,pelapis;tuanpuan merugikan diri sendiri je, dan merugikan manusia lain.

diberikan keistimewaan zahir dan bathin [nyatanya dan ghaibnya],sebaliknya tidak mendatangkan manafaat kepada diri sendiri dan juga kepada manusia lain dan juga makhluk lain.

harap kan pagar,pagar........[ sambunglah sendiri].

ramai manusia dan makhluk mengadu,memohon pertolongan;mereka di zalimi atau di anaktirikan dan disisihkan[minta diadili],merayu pertolongan serta bantuan dari tuanpuan dan mereka. sebaliknya mereka dan tuanpuan buat tak cekna je.

sibuk dengan ilmu dan perkara yang tidak mendatangkan safaat[manafaat].
ilmunya meninggi gunung,habis ditiup angin lalu sahaja.

antara akal dengan otak,tidak tahu yang mana satu kegunaannya.

izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


penyusunan:

benda perkara yang telah disusun dengan tepatpun dihuruharakan oleh mereka[ yang disusun dari atas kebawah][al quraan],mereka pulak nak menyusun dari bawah keatas,boleh sampai ke?,[telor dulu ke,ayam dulu].

cuba tuanpuan,buat ujikaji sikit:[ambik botol kaca dan diisi penuh dengan air atau pasir,lepas tu lepaskan botol yang berisi air atau pasir tu dari tempat yang tinggi,lepas tu kutip kaca,air atau pasir yang berterabur atas lantai tu,boleh dapat tak sama macam yang asal sebelum botol tu berkecai].

baru boleh fikir-fikirkan,faham atau tak nya diri kita ini dengan ilmu yang berada sekeliling kita.

izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


hatta,setinggi mana sekalipun ilmu yang ada pada hatidiri kita ini @ itu,kalau tak dibawa kepada fahamnya ilmu yang ada,serupa layang-layang yang terputus talinya lah.

kita menerbangkan layang-layang itu dengan tinggi sekali dengan pertolongan deruan angin,melayang-layang di angkasa,makanya kita mengawal layang-layang itu dengan tali. dan tali itu perlulah kukuh walaupun tali itu halus.

sebaliknya kalau dah layang-layang dan tali itu keduanya kita tak tahu buat,dan tak tahu kawal;gonagayanya.[yang retinya;tahu main layang-layang aje].tak gitu kaedahnya.

angin yang baik dapat menaikkan layang-layang.
angin yang pelahan tidak mampu menerbangkan layang-layang.
angin yang terlalu kuat boleh menyababkan hilang kawalan.
angin ribut akan menyebabkan kerosakan kepada layang-layang serta talinya.

aheem aheam.......faham-faham dan fikir-fikir lah.

izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


WAU BULAN:

padanya ada kias yang tersirat kepada ilmu nya fekah,yang orang melayu tahu dan laongkan hanyalah,satu permainan tradisi dan kebudayaan orang melayu.yang lain tara tahu juga.
[tanyakan lah pada ulama akan bab ini][dah tak tanya,mana ada sesiapa nak bagi tahu].tak gitu kaedahnya.

permainan wau bulan,dan menaikkan serta menerbangkan wau bulan,macammana pulok boleh jadi pertandingan;wau cantik,wau tinggi,wau wau wau pulok.berapa banyak wau da?

main permain fekah atau fekah dipermainkan. oleh mereka itu.

izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


bulat air kerana pembentong.
kerbau dipegang pada talinya.
ular menyusur akar.
tinggi-tinggi terbangnya bangau.
sejauh mana melaut seluang.
melukut ditepi gantang.
cubit peha kanan.
dah tersampuk.

izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


salah silap: tak faham dan tak reti lah tu.
[kalau kata, tak cerdik kang marah pulok] tak gitu kaedahnya.

tok karai[kubur di karai kuala bera], adalah seorang perempuan[nama gelaran dia],bini kedua kepada orang kaya indera pahlawan yang bernama[ ] semasa zaman [ ][bukannya lelaki],dan kubur disebelahnya adalah anaknya yang bergelar tok ngoh[adik beradik tok kandis[satu ayah berlainan ibu,dikg kandis chenor][ adik beradik pupu kepada tok bahaman][ipar kepada tok gajah][ipar kepada penghulu abdullah].

gonagayanya,sampai tak kenal batu nisan ni;[mana yang orang jantan punya,dan mana yang orang betina punya].

kena belajarlah,pakci makci woi.

izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepad;[ ].


kata pewaris nabi:

kalau pewaris nabi,dah tentu kenal kepada nabi;kalau tengok pada gayanya,tak berapa nak kenal pun.

macammana pulok,ramai sangat yang tak tahu mana duduknya ayat watikah nabi dalam al quraan,dan ada juga yang kata tak ada.apa ceritanya ni.

serupa juga dengan asura,ada yang kata tak ada cerita asura dalam al quraan.

ayoyo,cempedak dah jadi naka ke?,atau tembikai dah jadi semangka.

sekolah tinggi-tinggi empat lima tingkat,atas bukit pulok tu,dan lepas tu panggil pulok menara,ada gading lagi.tinggi tu.tinggi tinggi tinggi.[jangan mara ha].

ni,nak bagi tau sikit; semuanya perkara yang kami bentangkan selama sepuloh tahun tu,kesemuanya ada tuanpuan serta mereka-mereka itu belajar dan diajarkan,cumanya sadar dengan tidak je,orang tua temerloh kata,buat tak cakna,banyak berangan.tok guru mengajar didepan,murid bercinta dibelakang.[tidur].

kisah tauladan yang diberitakan itu; mata dia je yang katub,telinga tak katub dan hati dia tak katub walaupun badannya lesu. ini tidak habis semuanya terkatub,dan yang tak terkatub,hanyalah mulut,sampai berkeroh dan meleleh air liur.

izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepad;[ ].


mengucup atau mencium dan menjulang keris:

orang yang tak sekoloh je yang akan kata tak boleh;dan siapa pulok yang suruh cium atau kucup besi buruk tu.dan siapa pulok yang kata keris itu senjata tradisional orang melayu.

dah tak tahu makna dan maksud kepada keris,itu yang kata cium keris boleh jadi syirik tu.[lembu dengan selembu sudah bertukar,tara kenal]

orang yang tahu, tak buat gaya dema tu, cium atau kucup dan julang keris tu. mata bogel tak berbaju[sarung].

yang disebutkan keris adalah apabila ianya lengkap kesemuanya;
ulunya /matanya/ sarungnya[bersekali tidak dipisahkan]. dalam al quraan telah dengan nyatanya serta jelasnya mengajar cara kaedahnya cium atau kucup serta menjulang keris.tara jumpa ka itu cerita berita kiasnya..

menjulang keris,matanya tidak boleh ditarik keluar dari sarung dan di hala @ ditalakan keatas. itu disebutkan sebagai orang yang berhajat atau memberitahu yang mereka atau dia hendak menderhaka atau hendak merampas kuasa.

kalau dalam fekah,mereka atau dia memberitahu berniat atau berhajat hendak menderhaka atau hendak dengan sombong ingkar kepada allah. itu yang disebutkan sebagai iblis tu.

dan keris itu tidak digunakan sebagai senjata berlawan atau senjata dalam perang.orang benggong aje yang sebutkan, keris sebagai senjata peperangan orang melayu..dah buang tebiat ke orang yang bercakap tu.

kalau nak jadi ahlinya kepada sejarah,kena belajar sejarahnya dengan betul teliti,serta tertib,jangan belajar buat fitnah. nanti, tanah tak terima dan langit tak terima.

sejarah orang melayu dengan sejarah orang arab dan sejarah orang israil,takde dulu kendian,ketiga-tiganya seiring,tempat aje yang berlainan.

ulama ajar betul,dan siapa pulok yang jadikan nya tak betul ajaran.

izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


kami:

makanya;kami telah bentangkan [99%] kiasnya atau berikan klunya,yang tinggalnya pada kami hanyalah [1%] sahaja lagi.[yang tersimpan].

tuanpuan/mereka-mereka itu:

makannya;terserah kepada diri tuanpuan/mereka-mereka itu,tepuk dada tanya selera.

izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


kalau lah hatidiri tak mahu hormatkan diri sendiri,tak mengapa,sebaliknya hormat lah sedikit kepada orang lain. dan kalau nak menzalimi diri sendiri pun tak mengapa,sebaliknya janganlah sampai menzalimi orang lain. itu yang disebutkan sebagai tak senonoh dan tak beradab lansung.

kalau hatidiri nak mencampakkan diri sendiri kedalam neraka,ikut suka hatidiri sendirilah,tak mengapa,sebaliknya jangan tarik bersekali orang lain paksa ikut terjun dalam neraka tu.

sebab, itu dah jadi atau mengalahkan iblis dah.iblis hanya mohon kepada allah,untuk menghasud manusia supaya ingkar sahaja.sebaliknya mereka-mereka itu sudah lebih;mereka telah ambik alih kerja-kerja iblis tu. sikalang ha,itu iblis sudah tara ada job lah,mereka-mereka itu sudah rampas dia punya kelija lo. sikalang itu iblis mau apa makan lo?,gaji sula tiada lo. sikalang ha itu ibilis sudah jadi pengangur lo.,itu macam boleh ka?.

kerja dajal mereka rampas
kerja iblis mereka rampas
kerja syaitan pun mereka rampas
kerja jin lagilah mereka rampas,sampai ke seluar baju jin pun mereka rampas pakai,sebab tu jin yang belakun dalam filem,semuanya hanya pakai baju dalam dan seluar dalam je. tak bitu kaedahnya.

izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


bacaan basmalah:[erti atau maksud kepadanya]; dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

apabila tuanpuan dan mereka-mereka itu menyebutkan ayat yang tersebut yang membawa maksud seperti diatas tu;makanya; siapa tuanpuan dan mereka-mereka itu kepada yang maha pemurah lagi maha penyayang.

tuanpuan dan mereka-mereka itu tuan kepada atau hamba kepada;.....?

sebab tuanpuan dan mereka-mereka itu telah menyebutkan;...dengan nama dihadapan yang maha.jadinya siapa tuanpuan dan mereka-mereka tu?

tuanpuan dan mereka-mereka itu memohon daripada... atau memerintah kepada...;....?dengan nama yang maha pemurah lagi maha penyayang.

hati-hati tuanpuan,jangan sampai menjadi penderhaka kepada allah dari sebab tak tahu dan tak faham akan ilmu yang dipelajari.

dari sebab bacaan basmalah tak lengkap dan tak sempurna itu aje yang menyebabkan habis kesemua ibadah,solat,doa,,,hanyut ditiup angin. ha;itu barulah disebutkan,kosong-kosong[tak terpakai]. bukannya masa hari raya mengucapkan selamat hari raya tu.maaf zahir batin kosong-kosong. apa akai ada ka?

belajarlah jadi pandai,tak gitu kaedahnya.[tak guna pandai sebut aje; tuntutlah ilmu sampai negeri china].

izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


seratus kurang satu:

manusia yang tahu tidak akan menyebut bergini[nama-nama allah 99 atau 99 nama-nama allah],mereka akan menyebut mengikut apa yang tercatat atau seperti nabi sebutkan; nama-nama allah seratus kurang satu.maka,cari lah,apa sebutan nama yang satu itu dimana tersuruknya.didalam al quraan tu.

cari dan kesan dan belajar. dalam bab mengenal.....?

izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


dengan pembentangan kepada kiasnya;seratus kurang satu,makanya;

tugas kami,telah kami bentangkan kepada tuanpuan dan mereka-mereka itu,telah mencukupi 100%,dan tugas yang berikutnya akan bermula,dan di bentangkan oleh sahabat kami yang lain pula.[99%-1%]=[1%-99%].

izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya;jangan jadi seperti ibarat beruk mendapat bunga,dimakannya tidak,malah di rosakkan lagi bunga itu.

telah disediakan dengan yang terbaik dalam terbaik,tidak dimanafaatkan dengan baik,malah dihajatkan lebih dari kemanpuan yang mereka termampu pikul atas diri mereka.

tamak dan ego dalam diri telah membawa nafsu ke jalan kerosakan,sedangkan nafsu itu hanyalah sebagai penguji dalam diri manusia.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya;satu aduan dari seorang sahabat pertugas;menceritakan,dia didatangi oleh seseorang ghaib meminta pertolongan darinya,untuk dilepaskan dirinya dari musibah yang ditanggungnya,kerana dia telahpun selesai dari menerima hukumannya.

makanya; mana perginya imam kawasan itu yang sepatutnya membantu menyelesaikan aduan manusia yang ghaib itu.imam atau pawang kawasan itu tak belajar ke urusan seperti yang tersebut. urusan atau perkara sebergitu adalah sebahagian dari tugas-tugas mereka lah. tak kan tak faham juga.[membuat pelepasan,serta pulihkan mereka[ kepada makhluk],[dan bukan tangkap penjarakan atau buang dalam laut] itu dinamakan tak belajar punya orang,kitab duduk ditangan,tapi tak tahu urusan dan salah faham dan salah baca.

makanya; qalam al quraan telah menyebutkan akan perkara dan urusan seperti itu.macammana boleh jadi uztat uztazah,imam,pawang,bidan,bomoh,dukun,kiay,apalagi sebutan bagi mereka-mereka itu,dan termasuklah raja sultan amir negara atau negeri,mufti qadi.

macammana memegang gelarannya,tapi tak menjalankan tugas-tugasnya. mereka itu dilantik oleh allah,dan mereka mestilah bertanggungjawab dengan perlantikan yang mereka terima tu,mana boleh............buat dok je.

watikah,gelaran untuk bertugas diberikan,dan keistimewaan juga diberikan,tapi mamai dan tak cakna.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; aduan bagi urusan yang diadukan oleh sahabat pertugas itu,telah di urus selesaikan.dia telah kembali kepada asalnya kejadiannya.

makanya; berterima kasih kami kepada sahabat pertugas yang tersebut itu dari sebab melaporkan.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; sampai aduan dari sahabat pertugas;[dari perak] manusia ini telah sakit,demam tak kebah,paru-paru berair,pernafasan tak lawas,dan untuk minum air pun terpaksa bersukat dari sebabada air dalam paru-paru.[berada dalam hospital].

makanya; mana perginya ketua keluarga kepada manusia ini[pawangnya atau imamnya keluarga],yang sepatutnya menyelesaikan permasaalahan manusia dibawah jagaannya,tidur ke?,ataupun dok bermain lat talilat tali tamlong lagi.

makanya; jadilah dari tidur tu,bangun lah,dan berhentilah bermain-main tu.
jangan pakai cakap; ada gaji ada kerja,tara gaji tara kerja. tuan nak cari penyakit kalau pakai cakap tu.

inshaallah; kami membantu akan diri manusia itu,dan, inshaallah;kami menegur akan manusia yang mamai itu.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; wajib lah belajar menjadi manusia dan khalifah diatas muka bumi ni,dan kalau tidak,membazir je hidup ni.

orang bodoh,kalau buat kerja bodoh,........
orang bodoh,kalau buat kerja cerdik,.......
orang cerdik,kalau buat kerja bodoh,......
orang cerdik,kalau buat kerja cerdik,.....

tak boleh pakai punya orang belaka-laka tu.

buat lah kerja yang bermaruah lagi berfaedah, mengikut yang telah ditetapkan dan dibenarkan oleh allah.jangan buat kerja bodoh,dan jangan buat kerja cerdik.[kerja tak berfaedah].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; al quraan serta al sunnah itu adalah pedoman kepada manusia yang menggunakan akal,dan disebutkan oleh orang tua-tua sebagai; sudah terang lagi bersuluh.

makanya; manusia hari ini tetap berjalan meraba-raba dalam terang;ibarat orang buta yang tidak dipipin oleh tongkat.

makanya; setinggi mana sekalipun ilmunya manusia dalam hatidirinya,kalau tak dapat menyandarkan semula kepada al quraan serta al sunnah,makanya; belumlah lagi dia menjadi seorang manusia yang tahu serta faham.

makanya; belajarlah dengan orang yang buta itu.bagaimana dia menggunakan tongkatnya sebagai penunjuk dan sebagai peminpin kepada matanya.

Anonymous said...

selamat;

makanya; tidak ada silap dan salahnya kepada kitab-kitab ulama yang lepas itu,yang silap dan salahnya adalah mereka yang terkemudian dari mereka itu,yang silap faham dan salah niatnya dalam mempelajari pengajian dari kitab-kitab yang mereka pelajarinya.

makanya; kitab-kitab ulama itu hanyalah sebagai penghurai dalam memahami isi al quraan serta al sunnah,mengikut kefahaman dan pengetahuan yang ada pada mereka.[maka,itu yang disebutkan sebagai; pendapat dan pandangan ulama].

makanya; jawapan kepada huraian kitab-kitab ulama itu ,tetap juga dalam al quraan serta al sunnah. dan mengapa pula di sandarkan jawapan kepada pendapat dan pandangan kitab dan ulama.

makanya; kepada manusia yang berakal,tidak akan membiarkan diri mereka terbuai-buai kepada setakat kitab-kitab ulama semata,sebaliknya tetap mencari jawapannya terus menerus dari dalam al quraan serta al sunnah.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; rasulullah saw dahulu itu,berborok telah membawa dia dari mekkah[masjidil haram]hingga sampai ke baitulmaqdis[masjidil al aqsa].[perjalanan fekah].

dan makanya;manusia hari ini[terutamanya melayu]berborok,tak henti-henti[25 jam].sampai tak cukup jam ditangan.[masa berborok].

makanya; apa yang manusia hari ini dapat?.dapat angin satu badan.itu yang menyebabkan ramai yang bermastautin dan berumahtangga di hospital tu.[dapat penyakit yang pelik].[dari kerana mulut tak berdisplin dan sekarang ini pulok,jari tak tak berdisplin].

makanya; yang cerdik pandai dan yang bodoh tak pandai,dah jadi sama perangainya mereka.ego dan .......[yang sama waktu dengannya].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya;[nak cerita sikit bagi faham sikit-sikit]manusia yang namanya iskandar zulkarnai itu dengan alexzender the gred itu adalah adik beradik[dan seorang adik beradik perempuan]. anak saudara nabi ishak dan nabi ismail.cucu kepada nabi ibrahim berbinikan siti katurah.pupu kepada nabi yaakop.bapa saudara kepada nabi yusuf.[bacalah sejarah dalam al quraan tu serta al sunnah tu].

makanya; siapa namanya anak nabi ismail?

makanya; dah tak pandai[tak faham] baca kias sejarah dalam al quraan,janganlah dok buat fitnah pakai cakap orang luar. takabur namanya tu.

makanya; zaman nya mereka itu zaman bani israil[awal],dan mereka itulah yang digelar pemerintah antara dua tanduk.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; salah faham dan tak berapa dan buat tak faham itu adalah duri dalam daging kepada manusia.itu lah sebabnya tak yakin dan kurang yakin dalam dada manusia berkenaan islam,al quraan,al sunnah,rukun islam serta rukun iman.

makanya;belajarlah bagi dan sampai faham lah,barulah tak disalah tapsir dan tak disalah gunakan ayat-ayat al quraan serta ayat-ayat al sunnah.

makanya;[disalah guna ilmu]tidaklah dijadikan ilmu penunduk,ilmu kebal,ilmu hilang,ilmu terbang atau ilmu untuk berperang. bila mau dapat syahid kalau dah kebal,hilang,terbang tu.

makanya; manusia yang makan lada tahu akan pedasnya.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; jelebu, membawa maksud samar-samar atau kelabu asab.

makanya; ketuat, membawa maksud bertapak.

makanya; duri dalam daging, membawa maksud tiada penyelesaian.

makanya; dicantumkan keselurunan sebutan yang tersebut;menjadi;

jelebu ketuat duri dalam daging.

makanya; cari sandaran nya dalam surah ke 109 dalam al quraan.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; kelam terang faham [bergitulah sepatutnya kepada manusia yang berakal].

makanya; zaman ini,manusia bacanya terbalik;faham terang kelam[tak boleh pakai lah].

makanya; apa tahu,mana tahu, sapa tahu, tak tahu lah?.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; manusia atau hamba allah yang dikurniakan 1000 bulan[bulan yang manusia dok kejar sangat tu,malam lailatul qada],hamba allah tu adalah ayah kepada iskandar zulkarnai.[dia lah manusia yang diberikan gelaran iskandar zulkarnai bersama tiga anaknya].

makanya; berita itu disandarkan dalam surah ke 97 ,ayat: hujung ayat ke 3.[kiasnya sedikit sahaja.

makanya; hadis yang menghuraikan lebih lanjut berkenaan sejarah manusia itu,siapakah dia.

makanya datuknya[ayah siti katurah] adalah bersaudara dengan ayahnya nabi ibrahim.dan ayahnya nabi lut.[cukup setakat itu kias sejarah kepadanya dari kami].

makanya; cuma nak bagi celik sejarah sikit.jangan dok melalu tak tentu pasal,kalau tak tahu.

Anonymous said...

selamat;

makanya; adakah tulisan huruf-huruf dalam al quraan serta al sunnah itu tidak terang[kelabu] sehingga tidak boleh dibaca,dan adakah dengan memakai cermin mata sekalipun masih tidak jelas lagi penglihatan.

makanya; itulah yang disebutkan oleh orang tua sebagai;kuman seberang laut dapat dilihat,gajah didepan mata tidak........

makanya; anak ayam dengan anak itik,kalau dilihat dari kejauhan sama aje lebih kurang sama,kalau bergitu datanglah dekat,baru tahu apa yang dilihat depan mata.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; banyak sangat tanda tanya dan tanda soal dalam kepala orang melayu ni rupanya. otak mereka tak dijadikan perpustakaan atau kutubkanah. tiada data memori yang tersimpan atau disebutkan luss memori[lost],gamaknya elektrit terpadam atau litar putus ataupun komputer kena virus.

makanya; manusia melayu adalah islam dari dalam tulang sulbi serta dalam perut lagi[rahim ibu] islam berketurunan. sebaliknya semua bab urusan menjadi berkecamuk. tak tahu mana hulu dan mana hilir. sampaikan arah kiblatpun kena pakai orang tunjukkan[pakai penunjuk arah]kalau tidak boleh jadi bertumbuk sesama sendiri.

makanya; [buku memori,buku peringatan,yang disebutkan kitab al quraan serta al sunnah] tu ada depan mata lah,bukalah dan bacalah,dan belajarlah,tak reti tanyalah. buat malu aje orang melayu tanya sejarah melayu pada orang bukan melayu.[orang bukan melayu lagi fasih sejarah melayu].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; orang tua cakap,surung papan tarik papan buah kerangi dalam perahu;
woi dah 1400 tahun dah woi,semenjak nabi muhammad kali pertama terima wahyu dalam gua hira tu,lagi mau main surung papan tarik papan ke?.

makanya; kalau berjalan tu,pandanglah kedepan,jangan pandang ke handpond,dan sekali sekali pandang jugalah kiri kanan dan belakang,baru selamat dunia akhirat,jangan buat sombong atas muka bumi ni.

makanya; dalam al sunnah pulak; tuntutlah ilmu walaupun sampai ke negeri china: betul,mereka pergi ke negeri china tu,tapi bukannya untuk belajar,sebaliknya pulak urusannya mereka tu ???????.[tak ada kerja cari kerja:tak ada penyakit cari penyakit]

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; disebutkan;lagi kan nabi ampunkan umat: memanglah nabi ampunkan umat dia,sebab dia ingat dan sayang kan umat dia,yang bermasalahnya adalah umat dia;kata sayang cinta nabi,maulud nabi,selawat nabi;sebaliknya tak kenal pun nabi,dok main sayang buta je.

makanya; sampaikan watikah nabi pun tak tahu,nabi dari susur keturunan sapa pun tak tahu,yang tahu sebut kat mulut aje,itupun ada orang lain bacakan,kalau tidak,tak tahulah apa jadi pada orang melayu zaman ni.

makanya; orang tua kata; cakap siang pandang-pandang,cakap malam dengar-dengar; inilah yang kami buat; pandang-pandang dan dengar=denagr lah ni,itu sebablah kami bercakap. nak bagi berfungsi sikit akal orang melayu,jangan dok statik sangat,ikut dengar cakap orang tepi sokmo umur hidup.

makanya; marah ke?.rasa-rasanya nabi lagi marah pada manusia yang tak kenal diri dia,apatah lagi allah.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; persoalan pertama adalah bab al fatihah.

makanya; persoalan kedua adalah bab islam.

makanya; persoalan ketiga adalah bab dua kalimah syadah.

makanya; persoalan keempat adalah bab manusia.

makanya; bab allah tiada persoalan dalam urusannya,kerana ia mutlak,tak perlu dibahaskan,sebab yang lain itu tersebut,persoalan 1,2,3,4 diatas adalah duduknya didalam dan dibawahnya allah.

makanya; kalau dah tak dapat jawapannya kepada persoalan yang empat itu,bagaimana mereka-mereka terutamanya orang melayu dimalaysia hendak mengamankan dan mencorakkan negara malasia,dan terutama orang bangsa melayu yang berkecamuk zaman ini.[dok bermain politik tapi tak berpilitik lansung].

makanya; politik itu apa maknanya atau maksudnya?[dalam fekah]

makanya; melayu memang takkan hilang didunia[atas muka bumi selagi tak kiamat],walaupun orang sebelah sini nusatara pupus sekalipun. tetapi perangai orang melayu tu yang tak senonoh tu kenalah dihalang dan dihilangkan. barulah selamat dari urusan derhaka[kufur] tanpa sedar kepada allah.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; jawab jangan tak jawab.

makanya; taknak jawab,kena jawab juga.

makanya; mengatakan soalan ini main-main,pun tetap kena jawab juga.

makanya; kata ini setakat acah-acah je jangan layan, tetap wajib kena jawab juga.

maknya; kalau tak dijawab atas muka bumi,perlu dijawab dalam perut bumi,kalau tidak selepas bumi digulung nanti.tetap wajib dijawab persoalannya didepan allah robul alamin.[tiada pilihan][tuan ingat tuan-tuan dan puan-puan ada masa untuk sakit kepala?]

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; sebutan;sedekah membersih dosa dan menyuci akhlak, itu betul.

makanya; sebutan; tambah saham akhirat, itu salah.

makanya; hanya manusia yang tak beradab sahaja yang berangan kepada pahala sebagai saham akhirat.[bila masanya munusia ada syer saham dengan allah].[dan bila masanya allah ada buka kaunter jualbeli di bursa saham].[jangan main-main bercakap ikut sedap mulut,itu menipu diri sendiri namanya].

makanya; perbetulkan tanggapan dan niat di hati kalau tak mahu jadi manusia yang dicelakakan.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; janganlah menconteng arang kemuka rasulullah saw, lah. woi.iblis dan dajjal sekali pun tak mahu dan tak berani menconteng arang ke muka rasulullah saw.[mereka pun hormat kepada rasulullah,walaupun mereka itu dianggap sebagai....]. sebaliknya manusia akhir zaman sekarang ini,terutamanya orang melayu,tersangatlah beraninya menconteng arang kemuka rasulullah saw. ada perasan ka tara perasaan ka?.

makanya; jangan intai kepada orang sekeliling dahulu,intai kepada diri sendiri tu,solat ada betui ka?,doa ada betui ka? niat ada betui ka?,perbuatan dan kelakuan ada betui ka?,seperti mana yang rasulullah saw ajar dan perbuatkan.

makanya; lihatkan pulok sekeliling,ada berani ka? bercakap dengan betui,menegur kepada mereka yang buat tak sadar diri tu. seperti mana yang telah dilakukan oleh rasulullah saw dahulu tu.dan bukan dok main terkam melulu aje.[ buat fitnah]

makanya; ada berani ka untuk melepaskan hak-hak yang terkucil dalam dada tu,
ego tu,tamak tu,sombong tu,iri tu,kedekut tu,boros tu,dendam tu,tuntutan tu,bangga tu; kepada harta,pangkat,keturunan,kedudukan;seperti mana yang telah rasulullah saw serta para sahabatnya buat dan lakukan.

makanya; kata nak duduk bersebelahan mengadap dengan rasulullah saw dalam syurga.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; harta kalau dicari,tak pernahnya cukup,lagi dicari lagi terasa sikit,sebab orang sebelah lagi banyak dari kita,maka,belumba-lumbalah kita dengan jiran-jiran kita mengejar dan mengumpul harta,lepas tu dok jeling-jeling sesama sendiri,setakat lawan jeling je lah.

makanya; bergitu jugalah kepada ilmu,lagi dicari lagi terasa tak cukup dan tarasa dangkalnya diri.[sepatutnyalah],dan bukannya lagi dicari lagi gah diri.[kita lah kononnya orang nya].

makanya; sepatutnya nilai ilmu dan nilai harta kekayaan tidak dapat di perbandingkan antara keduanya. sebaliknya sekarang ini.mereka melihat kepada keduanya seperti firaun, qorun dan hamman melihat.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; kalau di telek dalam istegram,whatsapp,feasbook,dan tah apakebenda saluran lain lagi tu;wah cukup ada banyak sangat belani oooo,orang melayu bercakap suara,lantang oooo.

makanya; bila kami tanyakan persoalan asas dalam fekah adat dan adab[ilmu]; apa pasat ada sunyi aah?.itu soalan bukan kami yang bagi,itu soalan datang nya dari allah yang maha besar. dan telah lama ditanyakan kepada manusia,setiap kali jenazah masok dalam kubur setiap kali itulah soalan itu ditanyakan kepada orang hidup,bukan kepada orang yang terbaring dalam lubang kubur tu.

makanya; takkanlah takde lansung sekelumit jawapan yang boleh dikeluarkan dari mulut.[macam senikata lagu;[sunyi sepi alam maya],lagu sapa tah?

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; dalam khutbah jumaat dalam pahang pada hari ini[26/7/2019],telah menyebutkan;lantikan sultan atau raja dan pemerintah adalah dari kehendak allah,memakai ayat dalam surah ali imran.[ayat itu hanya menhuraikan aje lah],dan kehendak allah itu adalah terletak dalam watikah induknya yang di pegang oleh muhammad rasulullah saw[penghulu kepada rasul serta nabi seluruh alam][dan pemerintah atau raja atau sultan seluruh alam adalah bergantung [watikah lainnya adalah terletak dalam syahadah induk itu]kepada watikah induk itu[kalimah syahadah atau perkara pertama kepada rukun islam].[termasuklah imam,hakim, dan termasuklah ketua kampung sekalipun dan termasuk kepala keluarga atau wali keluarga].

makanya; guana gayanya terima jawatan sebagai pemerintah atau memerintah atau ketua,tapi tak tahu ayat watikah sebenar[surat @ ayat perlantikan] duduknya dimana dalam al quraan.[tak kan main cium serta junjung atas kepala gitu je].[ itu dah jadi macam kanak-kanak bermain masak-masak aje tu].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya;ini nak bagi cerahkan akal dan hati orang melayu tentang sejarah melayu melaka,ini ada berita yang hendak diceritakan; jangan jadi melayu yang dungu sejarah sendiri.

makanya; sultan kedua melaka itu bernama sultan iskandar shah[gelarannya], dan wak dogol nama gelarannya dalam wayang kulit kelantan,dan awang selamat nama gelarannya dalam hikayat melayu, dan adik kepada sultan melaka pertama yang memakai gelaran parameswara.[ini mesti orang-orang sejarah malaysia marah ni][sebahagian dari sejarah diri sultan iskandar shah melaka].

makanya; orang melayu ni ceritapun mereka bukannya nak berapa pecaya sangat jugakan.mereka kata, iya ke,boleh percaya ke cerita ni?[apa buktinya]mereka akan bertanya?.tengok lah diri sendiri tu,berita dalam al quraan pun tak berapa mereka yakin, siap bukti lagi pada al quraan tu,pun tak berapa percaya,inikan pulok, kan?.macammana nak kata mengaku melayu islam pada diri sendiri.[sejarah diri sendiri pun tak tahu].dok main bersangka-sangka.

makanya; sejarah yang tak bertulis ini diambik dari mulut ke hati. dan dari hati diluahkan melalui mulut,dari satu pemgang amanah ke satu pemegang amanah sehinggalah kehari ini kepada kami.

makanya;[seperti kata sahabat kami dalam pembentangannya] tiada kebagaan pun pada kami sebagai pemegang amanah bagi urusan ini,kami memegangnya sebagai tanda [jangan hilang amanahnya melayu itu ,seperti katanya hang tuan;takkan melayu hilang didunia]hanyalah mengelak dari bangsa melayu lupa akan sejarah sebenar mereka sendiri.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; sultan melaka ketiga;adalah sultan muhammad shah[gelarannya],anak kepada sultan jambi yang pertama,dan menjadi menantu kepada parameswara,dan dipahang dia di gelar suji dibilang.dan tok mengkarak itu adalah adik beradik pupunya.

makanya; dalam buku atau kitab sejarah ulama dulu itu telah dikiaskan,tapinya jenis orang melayu ni jenis.....,[mengaku sendirilah,dan kami tak nak sebutkan].[kononnya].

makanya; sejarah tetap sejarah,dan telah menjadi sejarah,dan baik dan buruk kisahnya tetap sejarah juga,tetap tidak boleh dipadamkan.yang baik dijadikan tauladan,dan yang buruk dijadikan sempadan. dan jangan dijadikan seperti sebahagian perangai orang melayu,tak kira apa,membujur lalu melintang patah.macam tak berugama,tak beradat,tak beradab dan tak berilmu memasing diri tu.[dengan al quraan habis dilanggarnya][salah guna ayat al quraan,dan kalau al sunnah@ hadis,lagilah pulaknya,lintangpukang diaorang buatkan].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; apabila kena penyakit pada diri atau keluarga,mereka kata mereka redo dengan ketentuan tuhan. iya ke?, diri mereka kena hukum pun mereka sendiri tak tahu ke,nak redo kemendanya. minta ampun, tidak. perbetulkan yang tersalah, tidak. pulihkan yang rosak pun,tidak. lagi mahu sebut diri redo ke?.

makanya; buatlah pemutihan kepada diri tu dahulu.hilangkan dulu titik-titik hitam yang melekat pada yang disebutkan[dalam diri manusia itu ada seketul daging],daging itulah yang perlu di jernihkan dahulu,barulah boleh reda dan redo.[ada boleh paham ka?].

makanya; jalan-jalan cari makan,[salah tu];yang betulnya,jalan-jalan cari keampunan,[itu betul]. perut kenyang,akal tak berpungsi dengan betul,asik dok ingat makan aje. dan bila perut lapar barulah ingat mati sebab tak makan lagi.takut kebulur. habis cacing dalam perut mati kelaparan.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; bercerita sikit berkenaan pemegang amanah;seseorang pemegang amanah yang dilantik wajiblah lulus dalam beberapa perkara;mereka akan diberikan persoalan atau soalan lah mudah cakapnya; kesemua soalan diuji dibacakan dalam kias atau khilaf bahasa;kias fekah,kias adat,kias adab,dan kias ilmu. dan wajib lulus kesemuanya,dan kalau tak lulus atau lulus sebahagiannya sahaja,mereka akan hanya jadi separa pemegang amanah sahaja[bukan pemegang amanah penuh],atau wakil amanah sahaja.

makanya; mereka [pemegang amanah] diberikan watikah yang bersandarkan kepada
watikah rasulullah saw itu.jadinya pemegang amanah wajib tahu dimanakah ayat watikah itu dalam al quraan. bagi mengesahkan lantikan diri mereka sebagai pemegang amanah.

makanya; mereka wajib membantu manusia lain,dalam suka atau terpaksa.dan dilarang meminta-minta dari kerja-kerja yang mereka berikan[sebab wajib atas mereka],sebab itu mereka bertugas belakang tabir sahaja. tiada dapat dikesan oleh orang yang ramai. [walaupun mereka dihina atau terfitnah sekalipun].

makanya; jikalau mereka meminta-minta juga habuan diri mereka,dan bergitu juga juka mereka memfitnahkan diri mereka sendiri atau kepada manusia dan makhluk lain],itu adalah salah laku kepada mereka dan mereka akan dikenakan hukuman oleh allah secara tunai,tiada hutang-hutang lagi. dari kerana mereka telah menyalahgunakan keistimewaan yang dianugerahkan oleh allah kepada mereka itu.[ beringat sikit][tiada tolak ansur dalam bab yang tersebut itu diakhir zaman ini].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; paramiswara itu adalah sultan yang pertama melaka,datuknya adalah adik kepada syeh kadir jailani,moyangnya[ayah kepada neneknya] adalah orang yang telah pergi berperang membantu sultan salahuddin al ayobi di palastin. mengapa dia pakai gelaran paramiswara?, ikut suka dialah,nak pakai nama gelaran apa-apa pun.ada salah ka?.tak payah kata sepatutnya atau patut-patutnya lah.dia tetap dia,tak berubah ,walaupun pakai nama apapun.[ yang kena berubah,manusia yang membaca akan sejarah nya tu.ada akai tak terpakai,simpan beku aje. dah susah kemudian hari.yang itu[akai yang beku] barulah sepatutnya ada tanda tanya,?????].

makanya; kasi celik lah itu akai dan mata, jangan jadi itu mata kayu lah[itu buta punya mata],dan itu akai ha kasi selalu senaman lah,jangan badan saja kasi senaman.[10 ribu langkah lah]belum tentu akai sihatlah.itu akai kasi gilap jernih lah,hali-hali gilap,baru dia ada pancar itu cahaya lah.baru boleh fikir-fikir lah.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; harapkan pagar,pagar membawa rebah;bila sudah kasi tukar itu pagar,baru mereka tersentak,itu dulu punya cerita,kasi tau,sama mereka,mereka kata itu lama punya pagar masih kukuh dan baik,tara apa punya kita selalu tengok.belakang cerita itu lama punya pagar sudah roboh sana tumbang sudah kasi hempap itu padi.apa guna,jadi, kasi tukar saja.

makanya; itu lama punya pagar kata,itu baru punya pagar tara gerenti;sudah kena ganti, baru mau ceritakah.apa bikin loo. dulu orang ramai bagi nasihat,tak mahu dengar,mereka kata mereka pagar yang baik dan serba kukuh.

makanya; memanglah dulunya baik serta kukuh,tapi lama-kelamaan,karat dan bubuk dah makan,jadinya pagar dah rapuh dan reput,pagar yang reput tak mahu di perbaiki,lama-lama tumbang,siapa nak guna lagi.buang aje lah,dan ganti pagar baru.[ dan pagar yang baru itu juga akan jadi rosak jika tak terjaga dengan betul serta baik][lagi cepat kena ganti nanti]baru tau.

makanya; apabila diberikan amanah,jaga lah betul-betul,jangan buat main-main. bila disampaikan takdir oleh allah,menyesal tak berguna lagi.[ ingat sikit tu].[ yang disebutkan sunatullah,dari sebab salahlaku yang melampaui batas sempadan yang terbenar].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; orang bangsa melayu ni,bijak bukanya tak bijak,dan sebab terlalu bijaklah yang menyebabkan mereka menyalahgunakan kebijakkan diri dan kebijakkan orang lain. sampaikan mereka sendiri tak tahu sejarah mereka sendiri,sejarah orang lain apatah lagi.[pandai sebut je].

makanya; sebutan arab dan ajam;mereka sebutkan setiap hari sebagai sebutan al sunnah,dan apa ke bendanya,rasa-rasanya mereka sendiri tak tahu maksud kepada sebutan itu.[tiada kelebihan atas orang arab dari orang ajam,melainkan takwa]lebih kuranglah maksudnya.

makanya; yang dimaksudkan itu,bukannya suruh tiru,suruh tahu serta faham,sapa pulok suruk ikut dan tiru macam orang arab tu[jenis otak meraban je tak tentu pasai,itu lah sebabnya].orang bermarhaban[berselawat].[tahu apa meraban tu,meraban tu adalah otak dan hati yang kacau bilau]. orang ajak bertabli[berdakwah],mereka jadikan diri tebelit[bercelaru].

makanya; kamus terjemahan banyak dalam pasaran,bacalah[macam-macam jenis],tak reti baca,tanyalah[kamus hidup ramai atas muka bumi ni,tak reti nak bertanya ke?]. ilmu itu seluas air dilautan lah,yang kita tahu hanya tempias dari setitik air nya sahaja.tapi kena ingat lah,jangan sampai disalah gunakan atau tersalah guna ilmu yang banyak tu atau yang sedikit tu.[dengan sengaja atau dengan tidak sengaja,hukumannya sama aje].

makanya; jangan guna kaedah, 'alang-alang menyeluk pekasam', apabila tersalah atau membuat salah lah.

makanya; orang tua-tua dah sebutkan; kalau tersesat jalan kembali kepangkal jalan, dan,buanglah yang keruh-keruh tu carilah yang airnya jernih-jernih, dan masaklah betul-betul dulu air tu sebelum minum.dan kalau nasi,tak cukup air atau api tak setaranya memasak,nasi akan jadi berjelantah,mentah,hangit, atau, mudah cakapnya tak boleh dimakan lah woi.[kasi ada tatatertip sikitlah atau tatarakyat atau sivik lah itu diri sendiri]

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; ada sebahagian bab yang kami tak buka kan,tuan dan mereka itu tunggu bab yang itu ke?.kan kan kan. tak perlu dibuka segera lah,dalam al quraan serta al sunnah dah buka dan dibentangkan oleh rasulullah saw lah, 1440 tahun yang lepas.[hanya segelintir sahaja dari manusia yang tahu serta faham,dan yang lain tak faham,dan yang ramai-ramainya buat-buat tak tahu serta buat-buat tak faham].[nabi muhammad saw telah menyebutkan; moga-mpga orang yang kemudian dari '....',dapat lebih memahaminya].

makanya; apa nya keperluan bagi pihak kami untuk menyegerakan membuka dan membentangkan huraiannya sebelum tempoh pembentangan.dan apa pulak keperluan bagi pihak tuan dan mereka dalam bab serta urusan yang tersebut itu.

makanya;kami hanya boleh berkata; inshaallah, inshaallah, inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; sebab nila setitik rosak susu sebelanga;macammana nak buat dah tahi kambing bulat-bulat,sepandai-pandai tupai melompat akhirnya ketanah juga,belut dengan ular tak sama,tapi ada sejarahnya,macam ada udang sebalik batu,seperti bayang-bayang dengan tuannya,dan takut kepada bayang-bayang sendiri,larilah sampai tak cukup tanah,nanti jadi macam arnab dengan kura-kura.

makanya; bintang kejora sebagai lampu pengembara,dan bayang-bayang juga sebagai penunjuk kiblat,ufuk barat penanda terakhirnya,dimana bumi dipijak disitu langit dijujung,ibarat orang di hulurkan bantal.nyenyak aman damai hingga ke pagi.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; mengapa yang penceramah suka sangat bila berceramah menggunakan contoh salah laku agama orang lain[rasul dah bagi tahu dulu lagi;jangan hina agama orang,nanti mereka bukan sahaja hina malah pijak agama islam],penceramah zaman ni,terutama penceramah melayu,tak reti bahasa orang cakap ke.

makanya; dah lah berceramah pakai sandaran kepada kitab dan ulama silam,tak pernahnya nak sandarkan pada diri sendiri.menghina agama orang lain pulak tu,tak cerdik punya penceramah.serupa orang buta mengajar orang buta aje.penceramnya buta dan hadirinnya pun buta.buta kayu.[berceramah dalam masjid pulok tu].

makanya; kalau orang melayu marah bila dihina tentang agama islam,maka,orang agama lain pun turut marah juga,bila agama mereka diperlekeh dan dihina,pakai akai lah sikit.

makanya; betulkan salah laku dan salah faham dalam kalangan orang melayu tentang islam tu sahaja,dan tak perlu ungkit urusan dalam agama orang lain.biar mereka dengan kaedah agama mereka selagi mereka tak memberontak.

makanya; macammana nak bagi orang dari bangsa lain faham dan reti berkenaan islam,dah kalau bangsa malalu sendiripun tak faham serta tak reti berkenaan islam itu sendiri.[berkenaan melayu pun terkapai-kapai tak reti,ini kan pulok......]. bangsa lain mabok sebab mereka ambik benda yang dibenarkan oleh agama mereka,dan sebaliknya orang melayu mabok,tak tahu dari sebab apa.
nak kata mengambik benda yang di haram[arak],tidak juga,jadinya mabok apa?.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; semenjak ada teknologi 3g, 4g dan sekarang 5g ni,orang melayu memjadi amat cangih,memang cangih cangih.dan amat bijak,bijak bijak.dalam mengumpat,dalam mencerce,dalam pakatan sulit,dalam cinta gelap,dalam propaganda,dalam fitnah lah mudah cakapnya.

makanya; siang malam,tak kira.dalam masjid semasa imam baca khutbah pun orang melayu dok main talipon. dan sebelah malam lagilah macam kalkatu nampak cahaya api,ingatkan cahaya dari mata kucing,bukan,rupa-rupanya cahaya dari talipon.malah dalam selimut sekalipun.

makanya; memanglah benda-benda tu menjadi keperluan zaman ini,tak dinapikan,sebaliknya menggunakan teknologi yang canggih kena guna akai.kalau tak guna akai,bermakna orang melayu ramai yang tak berakai,menggunakan teknologi dengan salah.bukan untuk kebaikan.[bila tak berakai,itu lagi rosak dari orang yang menginap di tanjung rambutan dan di tampoi,hospital tu lah].

makanya; fikir sendiri lah,nak jadi melayu berakal atau nak jadi melayu yang dicelakakan. masing-masing semuanya baca al quraan serta al sunnah[hadis],jadinya tak payah ditegur macam menegur kanak-kanak tadika.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; adakah mereka dan tuan kenal ke kepada apa atau siapa yang tersebut itu,sehingga bergitu lantang mempertikaikan urusan yang ghaib,sedangkan urusan yang nyatapun tak diselesaikan dengan sebenar selesai. perkara ghaib itu duduk perkaranya dalam rukun iman,jadinya berani sangat ke sehingga mencabar hal rukun iman,dan rukun iman itu pulak duduknya bersekali,[tiada asing-asing]dengan dan didalam rukun islam.gagal dalam rukun iman maka gagal lah juga dalam rukun islam.[tak lulus periksa lah tuan sekeliannya dan mereka itu].

makanya; mereka kata pada dahi dajjal tertulis huruf,maksudnya,sesiapa yang beriman akan dapat baca tulisan pada dahi dajjal itu[dapat kenal lah,kononnya].iya ke? kalau dilihat sekarang ini dajjal lalu depan mata pun,tuan dan mereka semua tak perasan lansung[tak kenal pun].macammana cakap kenal?.[dajjal menduga pun tak diperasankan].boleh mengumpat depan dajjal sendiri lagi.ada dajjal bagi penampar atau penerajang sulung dia?,tak pun.[dia senyum aje llihat gelagak tuan dan mereka tu]lagi mau cakap kenal dajjal.kenal pedooh ajelah.

makanya; kalau iblis yang hadir depan tuan dan mereka itu,gamak-gamaknya lah,lari tak cukup tanah atau tanah tak cukup lari atau tak cukup tanah lari?.

makanya; jangan minta atau mencabar kepada perkara atau benda yang tuan dan mereka itu tak tahu tak faham berkenaan ilmunya.nanti di gelak atau diketawakan oleh mereka aje.dan kalau nak mencuba atau nak jumpa mereka-mereka itu,kenalah tahu dan faham ilmu al quraan serta ilmu al sunnah.
jangan dok cakap tak serupa bikin: heeee jin,aku kenal asal usul mu,kalau engkau taknak pergi,biar aku yang akan pergi. apa?,ingat ini cerita katun ke?.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; pertugas dalam kalangan tuan dan mereka itu;telah di duga dan di kenakan kifarah oleh pemegang amanahnya sendiri[moyang],dari sebab salahlaku pertugas itu sendiri,sudah seminggu dia sekarang berada dalam hospital dalam semenanjung tanah melayu ni,dengan penyakit lukimia,jangan ingat berita nya tidak akan sampai kepada kami ini.[sebab-sebab:sakitnya,salahlakunya,siapa yang menjalankan hukumannya atau siapa yang menduganya,kepada siapa dia mengadu dan minta tolong] tetap akan sampai lambatlaun kepada kami,inshaallah.

makanya; dalam al quraan serta al sunnah telah dinyatakan,tangan-tangan mereka sendiri yang membuat kerosakan,dan rahmat allah itu luas,carilah pohon lah.dan,allah tidak akan merobah nasib seseorang itu,melainkan mereka sendiri yang merobahnya, dari izin kebenaran allah.inshaallah. tak kan tak faham-faham lagi kut.


inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya;dalam bahasa india; sapi itu bermaksud lembu jantan,macammana mereka terjemahkan al baqarah sebagai sapi betina pulok.


ini kepada yang menggunakan sandaran ayat 30: sebelum adam di jadikan.

ini kepada ayat 31 dan 32 dan 33: setelah adam dijadikan dan diajarkan nama-nama benda. mengajar kepada para malaikat.

ini kepada ayat 34: allah mengarahkan para malaikat memberi perhormatan kepada adam.sebelum hawa di jadikan.

ini kepada ayat 35: selepas hawa berkhawin dengan adam.

makanya; ayat-ayat yang tersebut itu kejadiannya tidak dalam satu masa lah,itu masa yang berlainan,dan sejarahnya lain-lain masa.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; parameswara dan adiknya[sultan iskandar shah] telah memulangkan kembali kerajaan tanah melayu kepada pewarisnya,sultan muhammad shah bin sultan jambi bin sultan samudara pasai[merah silu],melalui tahta kerajaan melaka,dan seluruh negeri-negeri semenanjung tanah melayu diletak dibawah kerajaan melaka.[yang asalnya tapak pemerintahan lamanya ditengah tanah melayu].[dan di kawasankan memerintah menjadi tujuh,dan kemudiannya menjadi sembilan,dan kemudiannya menjadi empat belas(melaysia lah tu)][cuma satu sahaja yang diluar tidak dapat dibawa masuk,pattani][dan satu terpaksa terkeluar,singapura][woi sejarah malaysia ni panjang sangat le woi,tujuh puloh tahun pun belum tentu habis bercerita].

makanya; tidak ada perkataan pendatang kepada mereka itu,mereka merantau keluar dari akibat di serang musuh,dan kembali semula memerintah mentadbir tanah tumpah darah mereka sendiri selepas lama terbuang.

makanya; kalau tak yakin dengan cerita ini,tuan dan mereka boleh tanya dan sahkan sendiri dengan raja kaum asli tanah melayu yang pewarisnya berada di cameron hingland,atau menterinya di terengganu,atau pawangnya di grik perak,atau bhatinnya di gunung inas.[kepada kaum yang merajuk itu][adik kepada merah silu]. dan[ tanyakan mereka ,mana cokma,mana bendera,mana keris,mana kitab kepada mereka].

makanya; kalau tak yakin juga, boleh tanyakan kepada penjaga ke bukit jugra bukit melawati selangor. atau kepada penjaga di gunung jerai kedah.[itu pun kalau dapat bersua dengan orang tua tu].

makanya; terjadilah kepada dua kumpulan melayu,yang satu tinggal tetap dalam tanah melayu menyuruk dan merajuk,dan satu keluar merantau dan kembali semula membangunkan semula peradapan melayu.

makanya; tak payah nak bertikam lidah sesama melayu.buat perabih beras aje.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; ilmu yang penuh,tidak di perbentangkan kepada halayak ramai,akan membawa padah kepada pemiliknya,sama sahaja akibatnya kepada orang yang tak menggunakan bagi membantu dalam kebaikan dengan orang yang menyalahgunakannya.

makanya; mereka tidak menjalankan amanah yang telah diperjanjikannya dahulu sebelum dilahirkan.[memanglah lupa sebab perjanjian itu dalam alam ghaib,dan bila lahir atas muka bumi,itu dah jadi alam nyata,lupa sangat-sangat kan]. itu alasan semata aje.

makanya; bermula umur empat tahun mak ayah dah ajar mengaji dah[dari dalam perut sehingga dalam buai],tapi sebab dah reti sangat sehingga jadi malas,malas segalanya,sehingga makan itu kalau boleh biar nasi tu masuk sendiri dalam mulut,tak payah di suap masuk. mulanya betul sebut,melayu,tapi lepas tu sebutan jadi, malas yu.

makanya; akan berulanglah sejarah kumpulan melayu pertama dahulu itu,habis hilang ditelah zaman sejarahnya. sampai orang melayu sendiri pun tak tahu siapa dianya sebenarnya melayu.

makanya; ada yang berkata,mereka tahu. dah kalau tahu,jawap le siapa dianya dirinya? itu. siapanya diri hang tuah pun dok terkapai-kapai,tercari-cari.

makanya; buka lah al quraan tu,dan semak lah al sunnah tu.inshaallah akan jumpa,kalau istiqoh lah . kalau sambil lewa je,ada harapan makan bubur nasi lah kat atas katil tu nantinya.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; ada yang mendapat berita dah;[dalam mimpi mereka,dan ada yang dapat berita dengan banyak kaedah lain selain mimpi],mereka kata,itu semua permainan tidur,dan permainan syaitan.

makanya; kalau tidur dan syaitan itu tidak memainkan permainan mereka, manusia ini lagi bertambah parah dengan salah laku mereka,nasib baik ada tidur dengan syaitan tu,adalah juga masanya emboh terkejat sejenak,dok memikirkan berita yang dapat tu.

makanya;itupun masih bersalah sangka lagi kepada tidur dan syaitan tu. pernah ke jumpa tidur dan syaitan tu?bergitu juga babi?[yang tuan dan mereka tengok selalu tu khinzir].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; rama-rama terbang nampak cantik;awan terbang nampak putih;habuk terbang nampak dimata;kupu-kupu terbang nampak api;kelip-kelip terbang nampak cahaya;gajah terbang nampak pelik;dan manusia atau orang terbang nampak?[nampak apa?],[apa nampak?].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; manusia atau orang terbang nampak perkara dan cerita sebenar diri.

makanya; orang yang terbang itu adalah orang yang terpisahnya jasad dengan nyawa.


inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; kita telah diberikan al fatihah sebagai induknya [al quraan],sebaliknya terjadi pulok krisis apabila al fatihah itu di sebut dalam kias atau khilaf bahasa adab melayu,sedangkan dalam al quraan itu huraiannya telah dijelaskan dalam perumpamaan dan perbandingannya;'pinjamkan allah',;'allah tidak meminta sebaliknya';.

makanya; apa yang mereka-mereka itu dari yang mengaku faham dan pahang,sebenarnya jauh api dari panggang atau jauh panggang dari api,mudah kata cakapnya;tak reti lah tak tahu tak faham,hanya berpegang kepada jual beli resam semata,tiada adab tiada adat tiada fekah dan lansung tak menjumpai ilmu dalam ucapan sumpah yang mereka pegang selama ini.

makanya; dari sebab itu lah mereka-mereka sesama mereka pewaris,berbolak-bolok dalam berebut kuasa harta pangkat gelaran keturunan di pahang ini.[malaysia pun sama digunakan yang seperti itu juga].akai sudah diketepikan dari sebab ego hatidiri yang kukuh.

makanya; harapkan banyak baca aje lah akan surah-surah juz amma atau juz 30 dalam al quraan tu,hanya segelintir sahaja yang dapat,dan yang lainnya macam buih yang banyak mengilir hanyut[bunga pasir].[apa bunga pasir tu?]

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; takut yang menjadi penyebab kepada tidak yakin atau was-was pada hati diri tu;orang sekarang sebutkan apa,takut apa bossku, atau disebut ketar hati.[hati kecik]

makanya; apa yang sebenarnya yang di ketarkan oleh hatidiri tu?. kalau lah orang tu sebagai penoreh getah,dan dia ketar-ketar untuk menarik pisau torehnya,tak bersusulah jawapannya,dan bila tak bersusu getah,harga mahal atau tinggi macammana sekalipun,tak berguna lansung.dah takut nak toreh batang pokok tu dan sayang, sampai takut luka batang getah.tak payah tanam pokok getah lah.

makanya; kalau orang tu seorang penternak,kalau dia sayang nak jual atau sayang nak memakan haiwan ternakannya,lapar seumur hiduplah jawapannya.

makanya; takut,sayang, kesian,kecik hati,besar hati,berhati-hati, ambik hati,itu adalah sifat tidak yakin hatidiri sendiri atau disebut juga sebagai tak percaya pada diri sendiri,apa tah lagi pada orang lain,lagilah dia tak percaya langsung. itu lah timbul sifat sak wasangka.[itu sebablah suka sangat buat cerita fitnah]

makanya; itu semua sifat adalah perangai dan kelakuan tak senonoh orang melayu lah tu.[bersifat yang tidak kena pada tempatnya].hari-hari ada baca itu al quraan dan itu al sunnah,tapi masih lagi pegang perangai tak senonoh tu. takut derhaka,derhaka pada siapa?.pada allah dan rasul atau pada ayah dan ibu ke?. habis tu tak guna akai bila bercakap dan bila buat kerja.

makanya; derhaka tu apa kebendanya maksud?.kalau dahaga itu maksudnya haus. kalau dake itu kena tanya orang yang menggali lubang kubur. dake tu apa ke dianya?. dhaka itu nama ibu negara. daki itu[nama ubat gigi].dari sebab banyak sangat daki pada diri tulah gamaknya yang menyebabkan tuan dan mereka itu tak yakin serta takut dan tak percaya pada hatidiri sendiri.[sentallah daki-daki pada hatidiri tu,barulah bersih.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; kita ni orang melayu, makan nasi sebagai makanan rugi[asasi], dan lain-lain lagi ikan ayam sayur petai jering durian pisang,dan minum air bersih atau air macam-macam lagi lah.

makanya; kesemuanya itu bila masuk dalam perut akan diambik zat-zatnya sahaja untuk tubuh badan selepas dicernakan,dan yang lainnya menjadi hampas; taiknya,air kencingnya angin kentutnya. betul ke, tidak ke ni?.

makanya; serupalah kepada ibadahnya doanya sedekahnya,solatnya,zakatnya hajinya;yang dibuat dengan secara nyata,yang kita manusia ni dapat kan sepatutnya zat kepada ibadah tu, tetapi manusia melayu dimalaysia ni buat ibadah nyatanya lalu zat nya pergi kemana[yang ghaibnya]. solat tonggang tongget,duit bayar zakat, sedekah,doa baca sampai berbuih-buih mulut tu,mana perginya,sehingga penyakit datang kepada diri sendiri bertalu-talu ,lansung tak dapat menolong diri sendiri.

makanya; manusia membuat kesalahan dan kejahatan tu melakukan dengan nyata,dan zat dari salahlaku kejahatan itu lah pulok yang mereka tanggungkan pada diri sendiri tu.[woi belajar dan dengar kuliah agama macammana? sampai tak tahu hujung pangkal usul dan urusannya agama ni.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; kalau kami katakan tuan dan mereka itu ngek-ngok,tuan dan mereka marah pada kami,tapi itu aje sebutan yang sesuai untuk kami sebutkan.

makanya; tok mengkarak 1 dan tok mengkarak 2;itu sebagai memudahkan kerja kumpulan kami dalam penyusunan diperingkat awal dahulu[keturunan].[sebab itu disebutkan versi]

makanya; kalau tahunnya 1700,itu bukannya lagi tok mengkarak 2 atau nur qodim bin dol bayan. yang pada tahun 1700 itu adalah cicit kepada tok mengkarak[keturunan ketiga tok mengkarak],memanglah dia sempat,tapi hujung-hujung nyawa tok shahibudin lah sahajanya.

makanya; nama dia adalah tuan rahim bin tuan sulong[penghulu di kawasan mukim mengkarak],kuburnya di kawasan kubur lama kg mengkarak,bukit celani[dah jadi tanah orang dah,harta orang][tak jadi tanah kubur dan tak jadi tanah wakaf,amanah pada tanah tu dah takde dah].waris anak perempuan kedua susur bini pertama tok mengkarak.

makanya; jangan main pakai kaji bodo semata,dan ikut dan aje lah. sahkan lah dengan pemegang amanah terlebih dahulu lah,dan kalau tak reti lah,mohonlah pada allah untuk diberikan pertunjuk lah pedoman pembayang kepada urusannya lah,bodoh sombong sangat tu dengan egonya lah.[jangan mare lah].

makanya; kalau perkara yang mereka buat itu betul,takpelah juga baguslah,ini terang-terang dah memang tak betul.ada akai ke,tara akai ke masa buat kerja.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya;sahabat kami telah membentangkan;hormatlah sikit pada orang,kalaupun tak hormat pada diri sendiri tu.

makanya; buang sampah merata-rata,terima duit rasuah,beri duit kopi bawah meja, pinjam duit atau barang tanpa ada niat nak bayar atau pulangkan semula,dengki,ego dan semua yang lain yang sama waktu denganya salah laku diri. semuanya adalah termasuk dalam tak hormat diri sendirilah tu. sebab tak pernah guna akai pun masa buat kerja tak senonoh tu. termasuklah meniru tanpa tujuan dan tanpa tahu serta tanpa faham apa yang di tiru tu.

makanya; bila kena pada orang,galak seronoknya,dan kalau kena pada batang hidung sendiri, ???.macam ayam berak kapor,dok salah kan orang lain pulok atas apa yang menimpa diri sendiri.tak sedar diri lah tu namanya.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; kami telah bertemu seorang sahabat ditempat kenduri;katanya; jauh datang!;kami katakan ;tak jauh pun,tiga langkah aje; sahabat;!!?;kami;maksudkan[satu langkah keluar pintu rumah,satu langkah masuk pintu kereta,satu langkah keluar pintu kereta,sampai tempat kenduri lah tu.

makanya; jauh sangat ke?,duduk dalam kereta aje, faham-faham sendiri lah.[ kepada; fekah,adat,adab,ilmu]

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; ada dapat mimpi ngeri ke?,sampai tak berbunyi untuk menjawab soalan fekah yang di bentang ajukan tu. rasa-rasnya sikit sangat soalan tu?.

makanya; di bentangkan semula untuk dijawab: perkara pertama dalam rukun islam adalah mengucap dua kalimah syahadah,jadinya ayat dua kalimah syahadah itu duduknya dalam ayat dan surah mana dalam al quraan???.

makanya; dalam azan setiap waktu di ucapkan sebanyak sepuluh kali untuk sehari semalam;dalam iqamat diucapkan lima kali;dalam solat fardu yang wajib diucapkan sebanyak: subuh sekali,zuhur dua kali,asar dua kali,magrib dua kali, ishak dua kali;berjumlah berapa kali-kali daa?,dalam satu hari banyak kali tu ucapan dua kalimah syahadah di sebutkan,itu tak termasuk solat dua rokaat tu. ada pernah buat kira-kira ke? atau matematik?

makanya; ada jumpa ka,tara jumpa ka?;kalu ada jumpa,???;dan kalu tara jumpa,apa pasal tara jumpa?,itu al quraan hari-hari juga baca,ada sapa-sapa tara baca ka?,orang buta juga ada baca juga.memanglah dia buta gerenti tara jumpa,sebab dia baca huruf brill tapi dia boleh baca juga.

makanya; kita yang celik ni,boleh ke tak tahu dan tak jumpa,ayat yang di bacakan hari-hari dalam al quraan tu,imposibel.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; tepuk amai-amai,belalang kupu-kupu;
makanya; dalam ramai-ramai,tak kan takde sorang pun yang tahu.

makanya; sorong papan tarik papan,buah keranji dalam perahu;
makanya; jalan-jalan cari makan,yang wajib buat jadi merapu.

makanya; buah cempedak diluar pagar,ambil galah tolong jolokkan;
makanya; dari kecik sampai tua belajar, tak kan tak jelas dan tak reti lagikan.

makanya; pisang emas dibawa belayar,masak sebiji diatas peti;
makanya; sama orang ada kasi bayar,sama tuhan apanya yang tak reti-reti.

makanya; tahu serta faham dalam ilmu dan dikerjakan dengan betul dan benar,itulah yang menjadikan manusia takwa.[dan bukannya takut].

makanya; sebut hantu,dan jin dan jembalang;kecut perut; sebut allah,buat tak pelik lansung. mana akai nya manusia macam tu.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; ramai yang biasa atau pernah panjat gunung[rombongan atau sendiri] atau traking hutan;dalam expedisi macam tu,kan kena persedian rapi,bekalannya,setaminanya,hatinya,otaknya,kelakuannya,kicapnya[kalau iklan tulah],pakaiannya yang sesuai kepada expidisi tu.

makanya; bergitu jugalah dengan apabila kita nak memanjat ilmu[kepada allah serta rasulullah].

makanya; bersedia lah dan buat persediaan tu,macam orang kacau dodol tu atau orang bakar lemang tu.[ makan nak sedap tapi buatnya cincai ] tak ikut lansung resepi orang tua-tua,dok main hentam buta semata. lepas tu dok salahkan orang tua tak mengajar[kononnya].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; nak bercerita sikit tetang durian;dua cerita;yang pertama,seorang sahabat sentiasa bertanyakan sahabatnya,sahabat 1;durian dah gugur dan banyak ke durian tahun ni;sahabat 2;belum,ada masa banyak ada masa sikit tengok cuacalah. bila musim durian sahabat 1 akan sentiasa bertanyakan durian dah gugur belum,dan sahabat 2 tetap menjawab dengan selamba,belum lagi.

makanya; beberapa tahun selepas dari itu sahabat 1 berjumpa semula dengan sahabat 2;dan tetap bertanyakan bab durian banyak ke,dan dah gugur ke,kalau gugur ajaklah dia makan durian,dan sahabat 2 tetap menjawab,belum dan nanti gugur diajaknyalah makan duriannya.

makanya; suatu hari dalam musim durian,sahabat 1 bersua dengan sahabat 2,lalu berkata sambil perli;sedapnyalah kalau dapat makan durian bawah pokok ni.dan sahabat 2 sambil senyum tanpa menjawab.dan berlalu dari situ.

makanya; macam mana nak diajak makan durian,dah kalu kali pertama sahabat 1 bertanyakan durian,sedangkan biji duriannya pun tak bersemai lagi,dan babarapa tahun dari itu baru sahabat 2 menyemai anak durian,makanya;pokok durian matangnya selepas lapan tahun[durian kampung],dan [durian khawin selepas empat ke lapan tahun].

makanya; semasa sahabat 1 perli dengan makan durian bawah pokok tu,pokok durian sahabat 2,belumpun lagi lapan tahun,jadinya macammana dia nak ajak makan durian bawah pokok.

makanya; kalau jenis manusia yang ....,[suka dengar khabar angin],dan tak lansung ....,faham-faham sendirilah.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makamyan; cerita durian yang kedua; yang kedua ini tak perlu banyak ceritanya,sendiri boleh tengok dan lihat,semenjak dua menjak ni, sebab durian manusia putus sedara,putus persahabat pada musim durian,dan bila habis musim durian tuan punya durian akan cari kawan-kawan sebab durian dah taknak berkawan dengan dia dah,kenalah cari sahabat dan kawan lama untuk berborak.durian dah balik kampung,dan tahun hadapan pulak baru hadirnya,itupun pada musim durian semata.

makanya; manusia ni ,dia boleh buang kawan sebab durian,bercakap dengan durian,tinggal semua kawan-kawan. takut kawan-kawan makan free,[duit bang duit]kalau makan free nanti tak dapat jual,rugilah[salah tu][lu gila].

makanya; jangan kecik hatilah dengan kawan yang berdurian tu,meerka berlagak pada musim durian aje,dan lepas musim durian,terjongollah mereka depan pintu rumah cari kekawan.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; korban adalah satu ibadah,tapinya[ada tapi juga],ia ke manusia zaman ni menunaikan korban atau setakat nakkan daging sembelihan.[setakat mengumpul pahala semata]

makanya; haiwan korban itu berapa jenis sebenarnya yang asal mulanya.kerbau unta kambing biri-biri[itu semuanya sandaran kepada haiwan asal.dalam sejarah islam haiwan korbannya adalah lembu jantan,kibas jantan,dan yang ketiganya apa ke haiwannya. dan bagaimana pengiraan kepada bahagian korban tu?[kibas satu bahagian][lembu tujuh bahagian],dan[.... .... bahagian].maka jumlah seluruhnya berapa.

makanya; bacakan semula sejarah haiwan ternakan yang bersama adam dahulu itu.apa jenis-jenisnya,dan apa bahagian-bahagian kepada haiwan itu?.

makanya; lembu dan kibas,tak menjadi kecukupan jumlahnya,dan haiwan yang lain itu hanya sandaran semata[boleh digunapakai juga],sebaliknya masih tidak mencukupkan bilangan kecukupan bahagian yang perlu atau wajib tahu.

makanya; kenapa wajib tahu,sebab ianya adalah satu bab dalam ilmu fekah yang wajib diketahui dan duduknya dalam rukun islam yang kelima bersama haji[rukunnya][sembelihan untuk melepaskan diri dalam rukun wajib haji].
tak tahu???,gi tanyakan pada imam masjid mekkah. atau imam masjid nabawi dimadinnah.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; keseluruhan berita dan ceritanya isi al quraan serta al sunnah itu di kiaskan atau di khilafkan dalam rukun iman enam perkara serta rukun islam lima perkara.[ siapa yang meletakan susunan[menyusun] akan perkara rukun iman dan rukun islam itu?][cari dan baca lah semula]

makanya; rasulullah sahabat tabii tabii-tabii serta para ulama wali menghuraikan dalam bentuk kias atau disebut khilaf aje.dan atas diri sendirilah nak faham, dan kena ambik tahu akan duduk perkaranya yang sebenarnya.

makanya; kenapa tak berterus terang?:[ sebab otak atau akal manusia ini tidak dapat menerima hakikat berita yang sebenar[pelik lagi ajaib] yang ceritanya tidak masuk atau disangsikan oleh akal atau otak],sebabnya rasulullah pernah melakukannya pada peringkat awal dakwahnya dahulu,batu dan taik unta yang dia terima dari masyarakat tempat dia pergi berdakwah,maka dia telah diperintahkan berdakwah secara khilaf atau kias,[khilaf atau kias yang terang][ berita dan cerita yang boleh difahami dalam pengetahuan manusia]. dan pada peringkat awal kejadian adam dahulu itu pun allah telah menyatakan bagi menjawab persoalan para malaikat;[cari dan bacakan semula sejarah itu].[dalam ayatnya allah:aku tahu apa yang kamu tidak tahu].

makanya; kepada contohnya israk mijrah,manusia yang pernah pergi ke baitul maqdis tahu cerita muhammad itu betul tapinya masih sangsi bagaimana muhammad boleh menerangkan dengan terperinci[bila masanya muhammad pergi sedangkan dia berada di mekkah][sedangkan perdagang mengambik masa enam bulan untuk pergi dan balik diatara kedua negeri itu.

makanya; ada otak pakai,ada akai fikirada telinga dengar,ada mata lihat,ada hati jaga lah molek-molek jangan sampai rosak. nanti dokter yang pening dok memikirkan[garu-garu dan geleng-geleng kepala] tak tahu apa sebab hati rosak. siapa susah,hospital juga yang susah.


inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; susunan pertama kias kepada tiga abdul,dan susunan kedua kias kepada ok ok;dicantumkan siap lengkap sempurna izin kebenaran allah.inshaallah.

makanya; tiga lelaki seorang perempuan kesemuanya mereka berempat.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; mereka meminta pertolongan dari sahabat kami dalam penyusunan susur keturunan keluarganya,apabila diberikan kepada mereka oleh sahabat kami itu,aleh-aleh,mereka mengatakan susunan yang diberikan salah atau tak betul,kerana tak sama dengan susunan yang ada pada keluarganya.

makanya; jangan minta tolong kalau tak berniat untuk memyakini akan pertolongan orang lain. buat sendiri dan cari sendiri,dan peganglah dengan kukuh dengan apa yang ada tergenggam dalam tangan itu.kami tidak merasa susah hati pun dengan ke tidak yakinan mereka atau tuan itu.sebab kami dan kumpulan tidak bermasalah dengan hal yang tersebut, yang bermasalah adalah mereka dan tuan. kami memberikan jawapan kepada apa yang diminta oleh mulut dan tidak kami ketahui hajat apa sebenar dihati.

makanya; kalau nak kami membenarkan apa yang tersusun dan tersimpan pada tuan dan mereka itu sebagai urusan yang betul lagi benar,minta maaf lah.kami tidak akan menurut dengan apa-apa yang bersalahan dari apa yang telah rasulullah saw kerjakan semasa hayatnya.[sebab kami akan menyemak terlebih dahulu urusan dan susunan yang ada dalam genggaman tuan dan mereka sebelum mengesahkan atau menegur akan urusan yang tersebut], maaf.

makanya; sebab itulah; seperti sahabat kami katakan; tiada kebanggaan kepada kami dalam urusan penyusunan keturunan,teremba atau salasilah warisan keluarga. dan apa yang kami cari adalah siapa diri kami sebagai yang bernama manusia.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; masih terlalu ramai manusia melayu di malaysia ini yang bacanya betul sebaliknya niatnya salah kepada ayat-ayat al quraan serta al sunnah. apa ke gilanyamemasing hatidiri mereka-mereka itu yang menjadikan ayat al quraan serta al sunnah sebagai ayat pengasih[untuk menyisir manusia lain];menjadikan ayat penunduk bagi menakutkan dan menundukkan manusia lain;menjadikannya sebagai faedah bagi mengubat; dan perbagai lagi penggunaan yang berniatnya salah yang menjadikan diri mereka itu hampir-hampir terjun kelembah syirik.

makanya; apa gunanya membaca dengan betul,sebaliknya dalam masa yang sama merosakkannya dengan hati[niat],itu salah laku lah namanya.mengamalkan amalan yang dengan sengaja di selewengkan oleh hati untuk kepentingan diri tanpa pengetahuan tahu faham kepada ilmu allah yang sebenarnya tahu serta faham.[ buat kerja atau perbuatan atau mengamalkan meniru tak habis-habis],bodo sombong lah namanya tu.[ itu yang disebutkan 2x5,5x2 ],orang yang mengambik dengan orang yang memberi sama ingkarnya,[mudah kata; murid dengan guru sama-sama buat kerja pedooh]tak berakai walaupun cerdik pandai.

makanya; beransur-ansur lah mengubah dan berubah perangai memasing tu,tak guna tonggang tunggit solat,mengabiskan duit bersedekah,infak dan derma,berzakat,dan buat kerja amal,kalau niat tu bersalahan dalam tahu serta faham kepada al quraan serta al sunnah.

makanya; kalau pokok mengkirai yang di tanam,tak kan buah durian yang dihasilkan. atau tanamnya sepokok,dan mengharapkan hasilnya se lori.[itu lah dinamakan berangan]. macam gagak nak cantik seperti merak,sudahnya ...apa yang tuan dan mereka itu tengok lah yang gagak dapat.[faham-faham sendiri sudah].

makanya; sesal dahulu .....,sesal kemudian ......[orang tua dah kiaskan lama dahulu lagi kan].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; ada dalam kalangan tuan dan mereka itu yang sering kali bertanyakan;tok sekian atau orang tua itu,apa karahmahnya.
penting sangat ke akan kerahmah yang dimiliki oleh tok-tok yang telah lama mati tu kepada tuan dan mereka itu.

makanya; karahmah mereka yang telah lama mati itu adalah untuk diri mereka sahaja,mereka mendapatkan dengan izin allah.dan apa yang nak dibanggakan sangat dengan karahmah orang lain[dah mati pulok tu].tuan dan mereka itu yang hidup,carilah sendiri dan minta lah izin mendapatkannya dari allah,yang nak tompang kerahmah orang lain tu apa ke hal nya?.[malas sangat ke?]

makanya; iman seseorang bukannya diturunkan sebagai pesaka, kalau orang dahulu itu boleh sampai ketahap kerahmah diri,kenapa pulok tuan dan mereka itu tidak boleh buat atau tidak boleh sampai ketahap yang serupa dengan orang yang mati itu. mereka juga dahulunya sebelum mati adalah manusia biasa seperti tuan dan mereka itu.

makanya; beragan nak mempusakai karahmah orang yang dah mati tu ke?,jangan harap lah,jauh panggang dari api,kalau di tengok ke tuan dan mereka itu zaman ini. marah ke?.tak payah nak marah lah.[ kalau talipon tak pernah renggang dari diri].[jarak tuan dan mereka itu dengan mereka yang dah lama mati tu,ibarat bumi dengan langit.[ilmunya,imannya,tahunya,fahamnya];ambik galah tolong jolokkan,tak payah joloklah gerenti tak ke sampainya kalau perangai tak diubah dan tak berubah.[kalau tak pakai akai].orang tak berakai boleh pakai ke?

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; ibarat telor di hujung tanduk: ibarat je lah,tak faham juga ke?.

makanya; kalau dah disalahkan penafsirannya,sampai sudah hayat lah tak ke faham juga.sebaliknya sesudah habis hayat,akan tetap di beritakan kepada manusia yang mati itu,jadinya jangan risau[salahlaku hatidiri diceritakan dengan terang dalam masa alam satu lagi tu.[alam barzah].

makanya; ibarat tu menceritakan pasal hati diri sendiri manusia lah,yakin serta percaya hatidiri dalam islam. kata berpengetahuan dan cangih,[orang sekarang kata apa tu,generasi y; y tu bermaksud ??? ke?;[kalau macam tu generasi tak siap lah][tak siap belajar],atau manusia yang ilmunya mereka tarbantut akai.kata kasarnya [ malas],nak yang senang-senang aje dan yang ringan-ringan semata,dan yang berat dan susah boleh menyebabkan sakit kepala otak.

makanya; mana ada berat dan susahnya,kalau dah pemalas tu,bukannya boleh buat apa-apa pun.dosa yang berat sanggup dipikul pagi petang siang malam,sebab tak nampakkan?; sebab tulah yang lagi satu tu pun tak sanggup nak pikul sebab tak nampak,tapi pahala sanggup pulok, sampai disamakan dengan saham.nampak ke pahala tu?;sebaliknya kalau dilonggokkan emas atau duit atau harta karun yang berlonggok-longgok,hilang mengantuk,hilang letih,dan hilang malas tu kan.berkejar-kejar,kalau berlumba lari,kalah angin dan bunyi,angin dan bunyi tak sampai,manusia tu lagi cepat dari angin dan bunyi lariannya.[benda nampak tapi tak boleh digunakan][benda tak nampak tapi boleh digunakan];itu yang dimaksudkan dalam doa tu;[dunia akhirat] tak boleh dipilih satu antara keduanya. tak makan mati,dan makan berpada-pada untuk hidup.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; dalam islam;manusia yang tidak sanggup memikul amanah dan mengangapnya berat dan beban[termasuk;menyelewengkan amanah untuk kepentingan sendiri sahaja],sila letak jawatan dan lepaskan amanah yang di berikan itu dengan suka rela[nyatanya],dan kalau meletak jawatan sebaliknya tidak melepaskan amanah[itu menyusahkan manusia sekeliling dan makhlok lain].maka amanahnya itu akan di rampas secara ghaib[dengan kaedah yang dibenarkan atas izin allah dan rasulullah saw].dan manusia itu akan di bekukan serta di hukum dengan kifarah atau denda yang setimpal dengan salahlakunya, dan diaibkan tanpa sedar oleh hatidiri manusia itu sendiri dan orang yang ramai.[ bersandar kepada perkara rukun islam pertama][ atas sebab cuai hatidiri].

makanya;manusia yang melarikan diri dari menjalan kan tanggungjawab[amanah] yang allah berikannya kepada mereka atau merajuk atau ingkar atau ego atau zalim atau bermain-main[endah tak endah] atau membawa kepada niat yang salah dari tugas dan perkara urusan sebenar,tetap sama kaedah dan hukumannya seperti yang tersebut diatas itu.

makanya; tak percaya;buka al quraan serta alsunnah itu, baca sendiri.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; kalau tak tahu sandaran ayat dan surah dalam al quraan untuk jawapan kepada perkara pertama rukun islam;maka tak payahlah nak ego dan belagak sangat,mengaku manusia yang terkenal sebelum kita itu bapa saudara, datuk ,moyang atau kerabat yang rapat.buat kerja pedoah aje lah belaka-laka nya tu.
mereka terkenal atas kerana usaha keras diri dengan izin allah.sebaliknya anak saudara atau cucu yang permalas,yang kononnya merendah diri, lagi pedooh jelah.

makanya; kias atau kata laluan untuk keluarga keturunan sendiri yang moyang datuk sendiri tinggalkan sebagai pedoman atau klu diri pun dianggapkan sebagai sumpah atau sumpahan,berakai ke cucu cicit macam tu. ini kan pulak kias atau kata laluan atau klu al quraan,bercakap dengan nada gah boleh lah belaka.

makanya;rentikanlah buat perangai menyuruk belakan orang lain tu atau [baling batu suruk tangan]. bercakaplah atas hatidiri sendiri dan terus sandarkan kepada al quraan serta al sunnah,tak payahlah kata,nabi sebut,sahabat sebut,tabii sebut, ulama sebut atau kitab sipulan yang sebutkan.buat malu je, buat kerja serabut aje.

makanya; seluruh jawapan kepada kesemua urusan dan sejarah silam ada terpendam dalam al quraan serta al sunnah; jawapan kepada rukun islam serta rukun iman; jawapan kepada pemuda as sabu kahfi; jawapan kepada bahtera nabi noh;jawapan kepada tembok yajuj majuj; jawapan kepada turunnya adam dan hawa[tempat tinggal mereka]; jawapan kepada tanah bagi penciptaan adam;jawapan kepada dua puluh anakanak hawa dan adam; jawapan kepada tarikh kiamat;jawapan kepada dainasor;jawapan kepada dewa;jawapan kepada jin;jawapan kepada usul diri sendiri.semuanya duduknya dalam al quraan serta al sunnah. tersimpan elok akan kiasnya.[yang disebut khilaf].

makanya; ada satu lagi generasi zaman ini yang timbul: generasi z: apanya generasi z?; generasi zzzzzzz[tidur, atau lena dibuai angan-angan yang di mimpikan atau memcipta mimpi yang diangankan indah khabar dari rupa].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; berdiri lah di atas bumi yang nyata, berenti berhayal,dan mula menggunakan akal yang sempurna tu,jangan rosakkan hatidiri yang dijadikan sebagai makhlok yang terbaik dalam antara seluruh makhlok,dan kalau tak boleh nak menerima kenyataan hidup,tak payahlah nak buat kerja-kerja bodoh yang tersangat bodoh atas muka bumi ini.[kerja yang mengingkari allah].

makanya; manusia yang baik adalah manusia yang dapat menyelamatkan dirinya dan manusia lain dari terjerumus ke dalam api neraka.dan jangan menjadi seorang manusia yang dengan sengaja menjerumuskan diri sendiri dan manusia lain kedalam api neraka.

makanya; ilmu kepada tahu serta faham mesti wajib ada dalam hatidiri setiap manusia yang berhajat kembali kepada allah.

makanya; kesangsian dalam hatidiri perlu dinyahkan dari hatidiri walaupun peritnya terasa.

makanya; kebodohan hatidiri itu sebenarnya dengan sengaja dibuat-buat oleh hatidiri sendiri dari kerana ingin melepaskan diri dari sesuatu yang sendiri tidak berpengetahuan.

makanya; yakin serta percaya perlu kukuh dalam hatidiri dengan dipenuhi dengan ilmu tahu serta faham kepada al quraan serta al sunnah.

makanya; jangan jadi seperti kaldai atau baghal yang memikul bebanan kitab. dan jangan jadi seperti lalang yang mengikut tiupan angin.

makanya; matahari terbit dari timur ke barat,tidak dari utara dan tidak dari selatan,dan jangan sampai ia terbit dari arah barat. ia adalah pertanda yang disebutkan oleh rasulullah saw.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; dalam al quraan menyebutkan:

makanya; bacalah;

makanya; manusia yang berselimut;

makanya; demi masa;

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; inshaallah, sahadan kahmir, inshaallah.

makanya; inshaallah. apabila telah datang pertolongan allah dan menang. inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; hadirnya dia kepada sahabat kami, seorang perempuan yang perjalanannya dari benua jauh india.mendapatkan hak pertolongan pelepasan,beribu tahun mencari.urusan kepadanya, diselesaikan akan oleh kami,inshaallah.

makanya; dia tetap makhluk serta hamba allah jua.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; di sebutkan dalam khutbah jumaat 9/8/2019[pahang];oleh khatib; buang yang keruh ambil yang jernih;

makanya; keruhnya telah pun lama,[500 tahu keruhnya]sesama melayu,dan bukan nya dengan bangsa lain.dan yang paling keruhnya dalam 200 tahun kebelakangan,yang mana krisis membawa rebah dalam bangsa melayu sendiri.

makanya; mahukan yang jernih atau ambik yang jernih dari mana?,kalau punca keruhnya tak pernah hendak di pulihkan,tak jumpa punca jernihnya.bila keruh aje dikambus,bila keruh aje dikambus,makanya habis belaka-laka punca mata air jernihnya. sebab itulah ramai sangat yang dapat penyakit.[penyakit hati]yang tak kebah-kebah.

makanya; kalau nak ambik yang jernih,makanya yang keruh perlulah di pulihkan terlebih dahulu,jangan bercakap semata-mata,buatnya tidak juga.dalam urusan ini jangan pakai sandaran kepada durian dengan mentimun.kena kukuh dengan budibicara atas al quraan serta al sunnah.jangan buat tak faham-faham.

makanya; jangan sampai terjadi dengan hukuman sunatullah.[dah terantuk baru nak tergadah]. jadi kerja buang masa aje lah tu namanya.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; jepun negara matahari terbit.
siap lengkap sempurna kias susunannya,izin dari allah.inshaallah.

makanya; kulat @ sesal @ karat @ karah;bacakan semula sifat 20,kepada salahlaku sifat ke 16.

makanya; malas itu malah dan bahkan amat mengetahui perkara sebenar,dan sebaliknya dengan sengaja, atau tiada niat dan hajat pun untuk membuat perkara atau urusan yang benar itu.[dengan sengaja melalaikan hati diri].;dan ada dalam kalangan manusia melayu,berselindung disebalik atau belakang perkataan lain selain malas;[segan;malu;mengantuk;banyak kerja;sekejap;lain kali;besoklah;tak tanyapun;tiada siapa yang bagi tahu; dan ada lagi perkataan lainnya yang digunapakai lagi,itu semuanya adalah alasan orang bangsa melayu mengelak dari mengaku malas].

makanya;menyalahgunakan atau salahlaku yang merosakkan sifat 20 itu zaman dahulunya adalah manusia melayu.[manusia bangsa melayu kumpulan pertama] dan manusia bangsa melayu kumpulan kedua zaman ini pun dah mengikut dan hendak menjadikan diri mereka seperti melayu kumpulan pertama itu.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; [dalam cerita madu tiga];semasa jamil lari dari bini-bini kerumah bapa mertuanya bagi minta tolong,katanya;jamil:tak boleh tutuplagi lobang dah pecah.bapa mertua: mengucap istifarsambil berlari anak kearah tangga.jamil: bapak nak pergi mana?.bapak mertua:sembahyang asar.jamil: asar dah habis.bapak mertua:tolak bala.jamil: bala dah dekat.bapak mertua: sambil menoleh mendengar suara kereta,tak apa bapak ada. jamil:allah panjangkan umur bapak. bapak mertua:merentangkan tangan untuk menghalang dan cuba menyabarkan bini-bini si jamil. tapi dirempoh oleh mereka bertiga,dan jatuh terlentang bapak mertua sijamil..............[kejar mencari].jamil dapat melepas diri,dan semasa mereka bertiga itu menuruti mereka melanggar lagi bapak mertua sijamil itu,lalu kata bapak mertua:kalau aku sembahyang tadi,tak lah jatuh; sambil menggosok badannya yang sakit itu.

makanya; faham ke tidak kiasnya kepada dialog jamil dan bapak mertuanya itu?. tak faham juga. ini nak terangkan sikit. sikit aje lah.

makanya; dalam hidup ini,jangan buat kerja yang boleh mengundang celaka mala petaka kepada diri sendiri atau kepada orang lain.

makanya; kalau petaka sudah didepan mata, celaka itu tak dapat dielakkan lagi,ia akan menjadi bencana,oleh itu jangan mengundang celaka dan bala petaka. sebabnya manusia yang baik dan alim pun tak dapat menghalangnya dari terjadi kalau dah di depan mata.

makanya; telah diberi lihat sendiri, apa yang terjadi akan bencana tsunami yang melanda negeri acheh dahulu itu. satu negeri rosak dan ribu-ribu kematian.sedangkan berapa ramai ulama yang berada dalam negeri acheh itu.

makanya; habib noh telah kiaskan melalui anak buahnya, melalui cerita filem madu tiga. tengok aje lah,tak belajar apa-apa pun dari apa yang di lihat.[gelak dan ketawa kan,kelakar kan cerita tu kan].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; dua orang pemegang amanh yang diwakilkan kepada mereka yang perbezaan umurnya amat ketara sekali. yang pertamanya seorang lelaki yang sekarang berumur menghampiri 70 tahun,memegang ungkapan@kata amanah yang dia sendiri tidak tahu kata-kata ungkapan itu adalah satu cerita sejarah fekah dalam ilmu.

makanya; seorang lagi adalah perempuan yang berumar dua tahun[2 tahun]masih kanak-kanak telah di berikan tugas sebagai pemegang wakil amanah kepada sejarah dan fekah juga dalam ilmu.

makanya; kami mengambik akan kedua-duanya ungkapan amanah dari keduanya,dan telah selesai di huraikan,dibentangkan,dipulihkan dilengkapkan dan disempurnakan dari izin allah.inshaallah.

makanya; tiada bezanya dari mana sekalipun kami mendapatkannya amanah yang tidak dapat di selesaikan oleh pemagang atau wakilnya,kami tetap pulihkan serta sempurnakannya urusan yang tertangguh itu dan dikembalikan semula kepada allah.inshaallah.hanya cepat atau lambat sahaja beritanya sampai kepada pengetahuan kami.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; masjid arafah: apa kah dia nya ni?.

makanya; khutbah raya idiladha 11/8/2019 ahad [pahang]; mereka masih mesyebut dan menggunakan istilah kafir dalam ucapan mereka. dan mereka mengajak atau menyuruh orang lain bersatupadu semata dan mereka sendiri tak payah?.

makanya; kalau membazir dan haloba menguasai negara,tak kan terjadi perpaduan tu.

makanya; betulkan dahulu maksud istilah kafir tu,dan perbetulkan dalaman,dan jangan ada pilih kasih.kalau nak ikut acuan islam lah.kalau tak nak,tiada siapa pun peduli.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; tabib tua tongkat laksamana chin ho,siap pulih lengkap sempurna kias kepadanya,dari izin allah. inshaallah.

makanya; ungkapan kias ini sampainya kepada kami melalui seorang sahabat berbangsa india.

makanya; mana perginya bangsa yang mengaku melayu itu,yang katanya memegang amanah islam dan tanah melayu ini.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; telah pun sampai berita kepada kami dari pertugas dari arafah.wukuf mereka-mereka serta tuan tidak melepasi wajibnya hukum.

makanya; hari tasrik telah berlalu satu hari dan masih berbaki dua hari sahaja lagi. dan makanya;kias bayangan raja singa telahpun hadir kepada kami menyampaikan urusan berita. bersedia serta berjaga-jaga.

makanya; banyak bermain dan tanpa ilmu dalam ibadah,bukan haji sebaliknya rombongan cik kiah melawat kaabah.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; tiga jamrah untuk di lontar,satu telah selesai,dua menunggu.sejarahnya mengikut sunnah ibrahim,apa maksudnya melontar batu kepada syaitan itu?

makanya; yakinnya tidak dan takutnya lebih dalam hatidiri. ilmu tiada,ibarat percakapan orang jahiliah dahulukala: kami hanya menturuti seperti apa yang datuknenek kami ajar dan kerjakan.[ meniru lah namanya tu,tak belajarpun]

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; bayang-bayang itu tetap mengikuti manusia walau kemana sekalipun manusia itu pergi,dia menjadi teman setia,yang paling setia,siapa yang merosakkan bayang-bayang itu kalau bukan manusia itu sendiri.orang lain tidak dapat merosakkan,walau dengan kaedah apa-apa pun sekali.

makanya; bayang-bayang akan menjadi petunjuk kepada manusia[dengan nya kita dapat tahu waktu solat dan arah timur barat, ].dan bayang-bayang juga menjadi musuh[apabila kita mengangkannya sebagai kelibat hantu yang hitam dari sebab kita tidak suka kepada warna hitam atau gelap, ]. kita yang membentuknya untuk tujuan itu bukan manusia atau makhluk lain.

makanya; apa yang menakutkan serta tidak yakin hatidiri kepada hatidiri sendiri.takut fitnah,memang dah sendiri yang buat fitnah kepada diri sendiri,takut menjadi ego sombong dan lain-lani hasat dalam hati,pun sendiri yang membawa masuk kedalam hati sendiri,bukannya manusia lain.

makanya; manusia danmakhlok lain itu hanyalah atau sebagai penduga semata aje,dan akan menegakkan benang basahnya adalah diri sendiri.[menipu diri sendiri atau tertipu oleh diri sendiri].

makanya; nak takut apa boss?

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; puncanya kepada takut itu dan tidak yakin dalam hatidiri itu adalah dari sebab penyalahgunaan akal yang telah disempurnakan oleh allah. elok-elok berakal sempurna,buat-buatnya gila,tak ke bodo namanya tu. elok-elok akal sihat,buat-buatnya sakit,disakaitkan bebetul,dah disalahkan manusia lain pulok. dah diberikan keistimewaan hidup sebagai manusia yang berakal,aleh-aleh berangan nak hidup macam haiwan di padang. dan lebih burok dari haiwan itu sendiri hidupnya mereka itu..haiwan tu tak buat jantan dengan jantan,dan tak buat betina dengan betina.atau tak buat kerja diluar tabii peraturan alam. tak makan benda atau makanan haram,dan hanya makan dengan apa yang telah di benarkan kepadanya sahaja.

makanya; perbetulkan penggunaan akal dalam diri tu,baca,semak,buat kajian fikir,dan jangan ditolak mentah-mentah dengan setakat dengar cakap-cakap orang semata aje. dan jangan mencuba-cuba kepada perkara dan benda yang sah larangannya.[nanti jadi bangkai bernyawa].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; telah sampai dua pertugas memakai bayangan harimau belang[ishak semalam],dan penjaga kawasan[dua perempuan;magrib dan ishak sebentar tadi].bagi memulakan tugas,yang akan bermula selepas habisnya waktu tasrik.

makanya; jangan risaulah,tuan dan mereka -mereka itu sendiri yang mengundang sunatullah.[mencabar allah].

makanya; tiada siapa pun yang akan di beritakan ,apa yang akan di beri duga kepada tuan dan mereka -mereka itu. sebagai kifarah.dan hanya kembali kepada jalan yang benar sahaja yang dapat melepaskan diri dari azab dugaan para pertugas itu. dengan izin allah.inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; pada peringkat awalnya kami[sahabat pertugas],berceritakan hal urusan kulit sahaja[mereka sangkakan],tiada isinya dan di lebelkan sebagai versi semata.

makanya; tugasnya peringkat awal adalah memperbetulkan salah tanggapan dalam kalangan orang melayu berkenaan sejarah orang bangsa melayu atau kekeliruan orang melayu.sebaliknya sehingga kesaat ini,kelirunya hati orang melayu masih tidak terhurai dari sebab rapatnya orang melayu sendiri menutup pintu hati mereka dari menerima kenyataan.

makanya; orang melayu mengangapkan yang berita dalam al quraan itu hanyalah kisah kepada orang arab dan menceritakan sejarah nya kepada orang israil semata,dan orang melayu tidak lansung membaca kisah diri dan bangsa melayu sendiri melalui al quraan serta al sunnah itu.

makanya; orang melayu sibuk dengan pandangan sinis kepada orang bangsa lain,dan tiada lansung membuat atau menjadikan suatu pengajaran perbandingan kepada diri dan bangsa melayu sendiri.

makanya; orang melayu hanya membacakan sifat dua puluh sahaja,dan tidak kepada ilmu sifat dua puluh itu.orang melayu membuat perbandingan kepada allah,dan bukannya pengajaran salahlaku ilmu dan niat kepada diri sendiri yang menyalah gunakan sifat dua puluh itu.

makanya; ramai dalam kalangan orang melayu yang mambaca dengan betul dan berniat kepada salahlaku penggunaan serta maksud kepada al quraan sarta al sunnah yang dengan sengaja dan tapi tidak sedar yang mereka telah mencabar allah dalam kehidupan seharian mereka.

makanya; orang melayu perlu perbetulkan niat pada hatidiri kejalan yang sebenar,belajar dengan ilmu yang sebenar ilmunya dengan tahu dan faham kepada ilmu itu,dan jangan asyik berpandangan sinis kepada orang lain terutamanya kepada bangsa lain semata-mata. jadilah orang yang sebenar beradab dan beradat seperti mana mulut orang melayu mengaku dan menyebut yang mereka orang yang beradab serta beradat melayu.[ melayu islam]. dan jangan jadi ibarat seperti ayam bertelor sebiji riuh sekampong.

makanya; nak tutup pekong didada adalah dengan mengubatinya[ mencegah dari bernanah],dan bukan dengan menutup pekong dengan kain,nampaknya memanglah tidak,busuknya tetap terhidu walaupun di lumur dengan pewangi sekalipun.

inshaallah.