-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20190701

Buat apa melapah gajah oleh Neguai

seorang sahabat bertanyakan
hal mimpinya:

dia melapah gajah.

dan kami berikan kiasnya mimpi itu:
[sebagai kias jawapannya]

buat apa dia melapah gajah tu,
kan ke gajah tak boleh dimakan.
apa tujuannya dia melapah gajah?

[ianya dikejutkan oleh suara
kepada sahabat yang sedang tidur]

makanya dibacakan kepada
Ayat 105 dan 106 dari Surah ke 6
dalam Al Quraan.

[tegurannya kepada sahabat yang dibacakan
oleh suara ghaib sebelum subuh].

lalu disebutkan oleh suara ghaib itu:
mandilah sebelum subuh,
dan jangan mandi selepas azan subuh,
barulah sihat tubuh badan].

jawapannya kias itu,
telah jelas dalam ayat yang tersebut.
makanya renungkan dengan akal
yang telah disempurnakan
oleh Allah kepada manusia.

SUMBER
http://lamanpahang.blogspot.com/2019/04/penulis-pahang-sempena-bengkel-puisi.html

23 comments:

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


manusia zaman ini,dan khasnya di malaysia kursusnya dalam pahang: mereka serupalah dengan kiasnya cerita kepada tiga orang buta yang di letakkan ditengah mereka seekor haiwan,dan disebutkan kepada ketiganya orang yang buta itu;'ini adalah gajah'.

ketiga orang buta itu;seorangnya diletakkan disebelah kepala[depan],seorang diletak disebelah punggung[belakang],dan seorang diletak bahagian badan[tengah].

makanya,mereka berpendapat yang haiwan yang di namakan gajah itu adalah ibarat apa yang dapat dirasakan oleh tangan mereka sahaja, yang menyebabkan mereka akan menegakkan pendapat atau pengetahuan yang ada atau dapat dengan tangan mereka sahaja.mereka akan bergelut dengan pendapat sendiri,dan menolak pendapat satu dengan lain.

makanya, mana perginya orang yang celik dalam kalangan tuanpuan dan mereka itu yang boleh menghuraikan ketegangan pendapat kepada ilmu dalam kalangan masyarakat.

rasulullah saw telah mencelikkan manusia yang dibutakan oleh ego diri, lebih 1400 tahun yang lepas,dan manusia dari selepasnya rasulullah,berpatah kembali kepada kebutaan,sedangkan al quraan serta al sunnah masih berada dalam kalangan diri manusia hari ini,belum hilang lagi, atau belum di tarik dan di angkat kelangit lagi.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


pokok kekabu:

kalangan orang zaman ini ada yang tak pernah tengok pokok kekabu dan ada yang terus tak kenal,seperti jugalah orang kampung yang tak pernah tengok pokok asparagus.
apa kena mengenanya pokok kekabu dalam ini kias cerita,entahlah.kami hanya bentangkan aje,tuanpuan yang kena fikirkan.

isi buah kekabu,orang buatkan isi bantal dan tilam,maka sedap digunakan apabila berbaring,mudah kata;tidurlah. dan kalau zaman dahulu,pada setiap rumah atau selang dua tiga rumah,wajib ada pokok kekabu itu.sebab kekabu dahulu orang tak berjualbeli,kalau orang datang,dibagikan aje,tapi kait sendirilah. sebaliknya zaman sekarang ni,jangan dibuat kait tak tentu pasal,lebam kepala di pepoh dek tuan tanah atau tuan pokok. sebab ada herga,mahal tu.,mana yang matanya ada bentuk ringgit pada anak matanya lah.
dan kalau tidak,kekabu terbuang gitu je tak berambikpun.tak endah dik orang dan tuan tanah pun.[pokok terbiar,hidup sendiri tak bertanam lah katakan].

faham,tak faham?; cuba tengok kepada al quraan yang ada dalam rumah tu,sama lah halnya dengan terjadinya, macam cerita pokok kekabu tu. dan lebih kenal novel macam asparagus tulah. gona,betul ke tak?

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


besok adalah hari akhir bulan syawal tahun ini,makanya lebih banyak kenyang dari berlapar,masih beraya sakan,tak gitu.

dan semasa ramadhan dahulu itu juga serupa,dalam kepala mengigati;buka puasa nak makan apa,sahur nanti nak makan apa,tak sahur lapar nanti sebab puasa,dan kena cepat pergi pasar ramadhan,nanti tak sempat beli,orang dah sapu dulu.

inilah perkara yang berlegar dalam kepala.kenyangnya banyak laparnya sedikit ,dan dalam pada itu buat perbandingan dengan diri sendiri dengan diri rasulullah saw.

acu pergi tengok dan melawat kat hospital tu,siapa yang ramai berulang alik kesana,dan siapa yang ramai duduk kat sana masa ini,pelik-pelik lah kerjanya orang-orang sekarang ni.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


orang tua:

dahulunya ada ramai yang bertanyakan hal diri seorang tua yang gelaran namanya,'dandiar'.

mereka: dimanakah dia berada?

kami: untuk apa nak tahu berkenaan orang tua tu?

mereka: nak jumpa dia?

kami: jumpa dia,untuk apa?

mereka:... [macam-macam alasan dan jawapan yang diberikan,dan sampai ada yang tak tahu untuk apa nak jumpa orang tua tu].

kami: kalau setakat nak jumpa sebab nakkan ilmu yang pelik-pelik[bab dunia],tak payahlah.dari sebab dengar cerita orang tua tu semasa di istana johor,sebagai penjaga bansal kuda raja johor.


tak ada sesiapa pun yang perasakan dia,dia dah lalu dah depan muka memasing yang bertanyakan diri nya tu,siap bagi salam lagi,siap bertanya khabar,dan siap minta rokok sebatang lagi. pun masih takde sesiapa yang tahu dan mengenali akan dia.

jangan tanya akan kami tentang dia,memang dia ada bertemu muka dengan kami[untuk menyampaikan pesanan kepada kami],dan selepas dari pertemuan beberapa kali tu, kami kerab jumpa dia dari jarak-jarak..., dan tidak mendekatinya.[kami lihat dia sihat segar dari jauh sudah memadai bagi kami].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


rukun islam kelima:

harapan dari kami,moga tahun ini ada dari kalangan manusia yang pergi ke mekah untuk menunaikan haji tu,dapat menyempurnakannya,dan bukan bersangka-sangka dan juga bukannya hanya dengan sebutan moga-moga di mulut semata.

kerana pada tahun yang lepas,tiada seorangpun manusia yang nyata yang berjaya mengerjakan rukun yang kelima kerana mereka tak berhajatkan kepada allah,dari kerana ibadah mereka tidak lengkap dan tidak sempurna,maka,ibadah haji mereka di gantung atau di bekukan sehingga mereka melengkapkan dan menyempurnakan[pemulihan ibadah mereka].

seperti yang telah kami bentangkan: perbuatannya betul,sebutan bacaannya betul,tapi tak lengkap serta tak sempurna bacaan serta perbuatan.makanya apa yang tertinggal dan apa yang ditinggalkan sehingga menjadi tidak lengkap serta tidak sempurna ibadah. cari dan kesan lah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].

sambungan;[rukun islam kelima].


makanya tiada sesiapapun dari kalangan manusia nyata yang mendapat haji mabrur,dan hanya berjaya menunaikan haji sahaja je lah.

dan ada yang bertanya; macammana nak lengkap serta sempurnakannya?;

jawapannya: lengkapkan serta sempurnakan rukun pertama,kedua,ketiga,dan keempat dalam rukun islam beserta rukun iman yang enam. sebab bila masuk sahaja cerita rukun iman;ramai sangat yang timbul dalam hati mereka 50 peratus sahaja yakin serta percayanya,sampai yakin serta percaya pada diri sendiri pun hanya tinggal 50 peratus sahaja.

harap-harap dengan harapan tak sama maksudnya,inikan pulak pergi bersandar kepada moga-moga,wahai tuanpuan sekelian.

harapkan panas sampai ke petang,rupa-rupanya hujan di tengahhari,[ada faham ke ini peribahas]. wokei;maksudnya: ingatkan doa tu betul dah sebutnya,rupanya maksud terjemahnya jadi terbalik kod.
kalau kod kunci rumah adalah: 123456,dan di bila nak buka disusun 23456; ada boleh buka ka itu pintu punya rumah,makanya tidur kat depan pintulah sampai kesiang.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


rukun iman enam perkara:

percaya kepada allah: sebut tu memanglah semua orang pandai,budak belum masuk tadika pun reti sebut. macammana?,diri sendiri pun tak berapa nak percaya; bagi amanah,berkecai dibuatnya,bagi pusaka;habis dibolot satu puak aje,bagi wakaf;dah jadi macam harta sendiri.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


percaya kepada;kitab-kitab,malaikat-malaikat,rasul-rasul,gahaib,qada qadar.

berapa banyak percaya yang ada dalam diri tuanpuan dan mereka tu. 10%,30%,50%,70%,90%,100%,atau terlebih %.

memang lah susah nak dapatkan 100% tu,tapi kalau duduk statik je,terus tak dapat[tak cuba langsung],angkat lah kaki tu ,melangkah;sebaliknya janganlah sampai terlebih-lebit % nya pulak,itu nak melawak allah, namanya.

kitab-kitab; mana dianya kitab-kitab tu,sebut nama kitab bolehlah kan.
malaikat-malaikat;pandai sebut je selisih malaikat 44,apa sejarahnya mereka tu?.
rasul-rasul;apa berita atau ceritanya mereka untuk sehingga sampai kepada kita sekarang ini?.
hari kiamat; ini lah perkara yang paling-paling menjadi fitnah kepada manusia zaman-berzaman,hurai serta rungkai kan urusan ni.buat-buat bodo buat apa.
qada qadar; pandai menyebut,'sunatullah',[ketentuan allah],tapi dok juga langgar arahan.


ini semua adalah bab urusan dalam hati serta akal. yang mana disebutkan: dalam setiap diri manusia itu ada seketul daging,yang mana jika dijaga dengan baik,maka baik lah ianya,dan jika tidak dijaga,maka akan rosaklah ianya.

dan akal itu pulak adalah suatu urusan yang ghaib yang diberikan kepada manusia sebagai satu anugerah khas,dan kalau tak dijaga elok,......serupa hatilah jadinya.

bila dah yang hati dengan akal rosak[nyata serta ghaib rosak],maka jasad akan seperti senikata lagu nasyib tahun 60an 70an dulu tulah,'selimut putih', itu kalau bernasib baik,dan kalau tak bernasib baik, terlantar kat katil sepital atau katil kat rumah,ajal tak sampai lagi jasad lama merana.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


adam serta hawa:[perbahasanya].

dibentangkan;ceritanya kepada selepas perpisahan mereka sehingga pertemuan mereka keduanya.

kisah mereka dihukum,dengan dipisahkan keduanya,untuk beberapa waktu,sehingga di ketemukan semula dengan izin allah.kalau tak diizinkan oleh allah,sampai sekaranglah mereka tak akan bertemu,dan kita in atau tuanpuan dan mereka-mereka itu,ada ke tak, ujud atas muka bumu ni, kalau diingat-ingat atau dok main rasa-rasa semata-mata.

dan rasa-rasanya, tuanpuan dan mereka-mereka tu,ada peluang ke nak mengumpat,atau membawang macam sekarang ni.

makanya jangan dianggap remeh urusan adam hawa ni.

kalaulah bukan kerana doa keduanya mereka,tak ke ada manusia lain,yang reti berdoa,masing-masing bisulah,nak sebut apa,sebab tak ada orang nak ajar,jadinya nak belajar dengan siapa? mata terkebil-kebil jelah,macam orang hilang ingatan. lagi mau derhaka pada allah ke?

nak kata malaikat turun mengajar macam nabi diajar tu,itu pun malaikat jibril kena tukar diri dia jadi bentuk manusia dulu,kalau pakai dengar suara aje,lari belaka,macam nabi muhammad lari balik rumah menyuruk dalam selimut ketar seluruh badan selepas di suruh baca oleh jibril[sebab dengar suara je,orangnya tak nampak.

adam serta hawa,dijadikan bersebab,dan sebabnya sudah tertulis sebelum mereka di jadikan lagi. sebab itu di sebutkan,dalam kitab yang tertulis sejak azali lagi.sebab tulah, jangan dok main redah je mempertikaikan urusan dalam kitab al quraan serta al sunnah tu.[ main terjemah ikut sedap mulut je].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


adam dan hawa di turunkan kemuka bumi ini selepas dari permulihan bumi siap di buat,dan makanya berapa lama pemulihan bumi di buat?.

maka perlu dilihat akan sejarah banjir besar zaman nabi nuh,sebagai sandaran kiasnya. berapa lama banjir besar itu terjadi?,sehinggakan gunung yang paling tinggi sekali diatas muka bumi pun ditenggelami oleh air. tiada apa yang terlihat melainkan bahtera sahaja yang terapong-apong tiatas permukaan air.

dan yang tinggal semasa itu hanyalah 40 berserta nabi nuh,dan berapa lama pulak bahtera itu terapong hanyut dalam banjir tu?

tak payah bercerita lagi buat dimana dan mendarat dimana akan bahtera itu? atau diperbuat dari kayu apa? atau dimanakah beradanya bahtera itu sekarang ini?.

kita kembali kepada soal adam dan hawa semula;

mereka di turunkan atau mereka dikelurkan dari syurga kemuka bumi,dan bukannya dicampak keatas muka bumi,[kalau kena campak,habis berkecai seluruh badan mereka berdua tu,kalau tak percaya,cuba terjun dari tempat tinggi seperti orang jatuh terhempas badan] kat situ jugalah padam tuanpuan tu.tak sempat sebut pisang pun.tak gitu kaedahnya.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


sampuk:

apalah orang kita ni,sikit-sikit kena sampuk,yang kena sampuk tu,adalah apabila orang tua bercakap lalu di sampuk oleh orang muda,itu namanya menyampuk cakap orang tua.

dan satu lagi tersapuk,dan berjalan tak tengok lansung masa melangkah,itu yang tersampuk batu,tersampuk bendul pintu.

dan yang lainnya;dimaksudkan kepada buat sibuk atau mengacau orang yang menyebabkan orang ramai kacau.

apa ke bendanya di sampuk,kena sampuk,tersampuk dik jin,pulak.dah awokme pergi buat kacau tempat orang tu,pepah lah di dema tu.

kalau orang tua cakap,tuanpuan marah,bila kena,dah tak tentu pasal buat fitnah.

dan kepada orang yang berkebolehan tu pulak, tak kenal ke mahluk yang mereka katakan tu. makhluk tu hamba allah juga,ada dok diceritakan berita mereka dalam al quraan tu serta al sunnah tu. tak payahlah buat perasangka tak elok sangat macam tu.

betulkan jelah orang yang kena tu dan minta maaf jelah pada makhluk yang orang tu sepak tu. habis cerita,tak payah dijajakan berita tu merata dunia.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


ramai yang berlegar dalam hatinya mereka, dan juga ramai juga yang bertanya terus pakai mulut; kenapa ramai sangat yang dapat sakit,pulak tu penyakit pelik-pelik,dan ada juga yang kata biasa lah penyakit orang zaman ini kan[merujuk kepada penyakit berangkai-rangkai]kencing manis,darah tinggi,lemah jantung,gaut,strok,paru-paru,kenser.dan mempersalahkan makanan dengan menyebutkan tak jaga makan.

bukan tak jaga makan lah,sebaliknya tak jaga mulut tu,tak jaga perut tu,tak jaga hati tu,dan terutamanya tak jaga akal tu.buat ikut dan je atau ikut sedap diri sendiri je. lansung tak ambik perduli dalam bab adab,bab adat,bab fekah ,serta bab ilmu. semuanya main hentam keromok je,janji buat,kononnya.betul ke,salah ke peduli apa.buat bodo je.

alam ni kecik je,tak ada tempat nak senbunyikan diri,lagi lah kalau buat salah laku.mana nak lari da?.dan pada diri tuanpuan itu sendiri,ada beberapa orang penjaga yang bertugas 24 jam,tak tidur dan tak makan.[malaikat],mereka tak pakai sisi tv pun.

mereka catitkan semuanya peri hal kelakuan diri tu,dan kalau salah laku tu sah dah cukup tempoh dan matangnya,maka pertanyaan kenapa banyak penyakit sekarang ni tu pun sampailah,salah laku itu dibayar dengan penyakit,dengan tunai.[sah].

itu yang telah dibuat atau dilakukan oleh adam dan hawa dahulu,mereka mohonkan ampun dari allah diatas kesilapan salahlaku mereka yang menzalimi diri sendiri,dan mengikari perintah allah.

sebab itu kena belajar sejarah adam dan hawa. dan sejarah penyalahgunaan manusia kepada sifat 20 allah.kalau tidak ,mana tahu diri tu dah buat salah laku. baru bagi pinjam sandaran sifat,dah kurang ajar,dan penyakit yang diberi itu,sebagai ingatan,pengajaran,woi tuanpuan,kita ni hamba, sama je taraf nya dengan makhluk lain termasuklah hama tu[kuman]. cumanya kita ni dilantik jadi khalifah kepada makhluk lain.itu pun ego sangat dah,lansung tak boleh di tegur. tegur melenting. balas dendam. itu je lah yang retinya.betulkan urusan lansung tak .........[jawab sendiri lah].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


merajuk:

zaman ni,ramai lah sangat yang merajuk dan terasa hati bila di tegur,nak balas bercerita atau bermuzakarah tak reti,jadinya membawa hatilah kononnya,nak cakap ,'saya tak reti,malu kononnya',nanti dikatakan orang,seorang yang bodo.memangpun,ego bodo sombong,lalu dibalaskan;'tak ada tempat nak bertanya,orang tua-tua ramai dah mati.

sapa pulak suruh tanya kepada orang tua-tua?,nak tanya,mestilah kepada orang yang tahu serta reti[faham],tanya pada orang yang tak reti[tak tahu dan tak faham] buat perabis beras je.[makan nasi penuh perut lepas tu sedawa,tapi tak mengenyangkan].itu yang dikatakan oleh orang: 'makan tak lalu,mandi tak basah'.[rindu tak tahu hujung pangkal ilmu].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


rindu:[kata mereka lah];

rindu pada allah,tak kenal allah.

rindu pada rasulullah saw,tak kenal rasulullah.

rindu pada ?,tak rindu ke pada diri sendiri,tak kenal diri sendiri.

dan pada adam serta hawa tak rindu ke?,tak kenal pun kepada mereka berdua tu.

dah rukun islam serta rukun iman tak pernah diambik tahupun[apa cerita serta berita sebenarnya],setakat pandai dan tahu sebut je kan?.macam budak tadika melagukan tu. dok main hafal pada mulut je.

lagi mau kedudukan sama tempat dan sama taraf dengan rasulullah saw dalam syurga.[berkumpul bersama mengadap rasulullah]. kalau nak bertemu dan duduk dengan rasulullah dalam syurga,ilmunya mestilah sama macam rasulullah juga lah,ada faham ka itu lagu?.

irama dan lagu tak dapat dipisahkan,kalau dipisahkan,rosaklah.

rasulullah pakai lagu lain,dan tuanpuan pakai ikut lagu lain,tak ke, tak seirama lansung.

itu yang terjadi kepada kaum yang lepas tu,dari kalangan bani israil,yang di sebutkan sebagai majusi, yahudi dan nasrani. sebab pakai lagu yang tak sama dengan lagu nabi mereka.mereka rasa mereka lebih pandai dari nabi lah, katanya mereka,habis mereka pinda lagu asal ikut kehendak hati ego mereka.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


bijakbistari:

kalau tuanpuan bijakbistari silalah jelaskan maksud ini kias persoalan; dalam maksudnya ilmu,fekah,adat,adab.

hitam putih warnanya bendera pahang?

gading yang dua, amacam sebatang tombak serta kuning warnanya jata negeri pahang?.

sekian lamanya tiada lagi terjawab oleh orang.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


jarak masa di temukan adam dengan hawa berapa lama?,sehingga mereka di pertemukan diarafah.

dan selepas dari itu bab dijawab,barulah boleh bercerita pasal-pasal anak-anak keduanya mereka,terutamanya hobil qobil [akan fitnah kepada mereka].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


adam:[tuanpuan jangan risau;bab ini panjang dan tak akan habis-habis].

selagi hayat manusia ada atas muka bumi ni,selagi itulah bab adam ini tak akan putus,melainkan diri manusia itu sendiri mengenali diri adam yang sebenar.

memanglah adam,moyang manusia itu telah mati sekian lamanya dulu,itu yang termaktub dalam diri sendiri itu gona gayanya? yang tuanpuan dok selalu sebutkan sebagai keturunan adam tu?,kan ke panjang ceritanya.

betullakunya[sebagai anggapan atau konon] dan salahlakunya keturunan adam,ingkar lakunya dan zalim lakunya kepada diri sendiri serta kepada moyangnya adam dan hawa,kepada rasulullah,terutamanya kepada allah.

tak mahu balik rumah ke?,mana mau tidur ha?. atas dipan atau atas selaan.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


MASJID:

sekarang ini ramai yang berusaha mengajak manusia lain ke masjid;
jom kemasjid;
pintu masjid terbuka untuk semua;
mari berjemaah dimasjid;
solat dimasjid dapat 70 pahala;
dan berbagai lagi kaedah mengajak manusia datang kemasjid.

kami nak tanya satu soalan je;

'MASJID'; tu apa maksudnya?

kalau jawapannya: masjid adalah tempat orang islam solat atau sembahyang.
betullah jawapan sekarang ni.bolehlah diberikan 5/100 markah je,,kalau dalam peperiksaan lulus atau gagal?

dalam penulisan mungkin lulus,tapi dalam kefahaman,gagal terus.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepad;[ ].


SOLAT: [rasa-rasanya ini pembentangan kali kedua].

dalam azan disebutkan dua kali.
dalam iqamat disebutkan sekali kali.
dan sekali lagi dalam azan subuh.
maka jumlahnya sebutan solah ada berapa?

bukan bilangan sebutan solat yang kami nak tanyakan. yang kami nak tanya dan nak kan jawapannya adalah solat itu apa ke bendanya[maksudnya]?

kalau dijawab solat itu adalah sembahyang[ menyembah allah yang maha esa],itu jawapan anak kecik yang belum masok tadika pun reti jawab.

ini bapak dan atok tadika yang wajib jawab?. ini nak masok ni,rasulullah saw dah sebutkan; umat ini lebih kurang umurnya,dah bersedia ke nak masok tadika?.

manusia yang tak nak solat,lantak mereka lah,mereka pandai dah,dan boleh jawab.

ini manusia yang solat,berjemaah di masjid lagi, tak kan lah nak jawab tak tahu,tak ada sesiapa yang bagi tahu. al quraan serta al sunnah dah bagi tahu.

maka akan ada yang jawab; tak jumpa pun.
tak jumpa!!!; eh eh eh,kalau dah bapak dengan emak sama, yang mana jantan yang mana betina. [pinjam dilog cerita lakunan p ramlee jap; dalam filem pendekar bujang lapok]


Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


nama:

nama allah 100 kurang satu';makanya carilah yang kurang satu tu sampai dapat[wajib sampai dapat].

kalau tak dapat?,; akan di beritakan lepas mati nanti,sebab tu kena pukul dengan belantan oleh malaikat tu,kerana tak tahu dan kalau tak dapat'.

sapa pulak dari kalangan manusia yang memandai ubah ayat tu jadi;99 nama allah atau nama allah yang 99'; dan menjadikan lagu.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


salahguna:[amaran fekah]

ini untuk makluman keras kepada seluruh;manusia nyata dan ghaib;
segala apa yang digunakan dengan niat salah keatas penggunaan huruf serta ayat al quraan serta al sunnah,dengan berhajat merosakkan,menundukkan,menyihir[pelembut,guna-guna,kebal,lain-lain,termasoklah untuk menangkap atau menghalau yamg mereka sangka kan saka dan jin dalam perubatan mereka]terhadap manusia serta makhluk allah yang lain;itu semuanya adalah salahlaku serta ingkar kepada perintah allah kerana menzalimi diri sendiri dan manusia lain,serta mahkluk allah yang lain.

beringatlah;jika tertangkap oleh pihak pertugas allah,mereka itu berserta yang bersubahat akan di kenakan hukuman serta-merta tanpa peringatan kepada mereka lagi.

mereka tidak akan menyangka yang diri mereka di hukum oleh allah.beringat sikit.

makanya;hentikan kerja itu,dan kembali kepangkal jalan,sebelum terlambat,tiada belas kesian keatas hukuman yang akan di kenakan.

dari sebab ingkar kepada rukun iman,[dalam bab percaya kepada kitab-kitab allah][penyalahgunaan al quraan serta al sunnah oleh manusia].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].

bezanya:[diduga dan dihukum]

tidak lengkap dan tidak sempurna;bermaksud,urusan atau ibadah atau doa yang dibuat betul,dengan niat yang betul,dan dengan perbuatan yang betul,sebaliknya tidak cukup rukun,atau tidak cukup huruf,yang meyebabkan maknanya tersasar,tidak mengikut apa yang telah di sebut dan diterangkan oleh rasulullah saw dahulu itu.maka mereka perlu pulihkan,lengkapkan serta sempurnakan apa-apa yang tidak lengkap itu,kalau tidak ibadah mereka akan digantung tak bertali sehingga ianya pulih sempurna.

dan; salahguna huruf serta ayat adalah perbuatan dan niat yang jahat atau mencari kepentingan diri keatas manusia lain dengan sengaja,tidak kira diubah,ditambah atau dibuang akan huruf dan sesuatu ayat,dengan mengubahnya maka,orang itu mempermainkan urusan allah dengan disengajakan atau tidak sengaja,itu sama sahaja,tetap salah.

makanya;keduanya adalah kelalaian diri sendiri,dan apa yang mereka buat adalah menzalimi diri sendiri serta menzalimi sekeliling mereka dengan disengajakan.[sebab mereka tidak mahu memperbetulkan,dan mereka tidak fikir yang mereka telah melakukan salahlaku kerosakkan dan tidak menggunakan akal dengan sempurna]

dan makanya;perlulah mereka menerima hakikat dihukum,jika mereka melakukan salah laku.dan kalau tidak mahu menerima hakikat dihukum,tak ada masaalah pun,;allah dah sebutkan dalam al quraan:dia tidak memerlukan bantuan sesiapapun,sebaliknya manusia dan makhluk yang memerlukan bantuan darinya allah.[dia tidak meminta rezeki sebaliknya dia yang memberi rezeki].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


perbandingan dan contoh salahlaku telah di sejarahkan dalam al quraan,di beritakan dengan terang atau dengan kias,dan sebahagian besarnya di tutupkan kisah keatas mereka,yang bermula dari salahlaku oleh yang bernama azazil,kemudiannya yang bernama hawa,kemudiannya yang bernama adam,dan kemudiannya yang bernama anak-anak adam dan hawa;bagi melihat sejauh mana manusia yang hidup diatas muka bumi ini mengambil iktibar pengajaran dari kisah kias yang dijadikan sandaran keatas pernama yang tersebut,dan adakah manusia menggunakan akal memikirkannya kebenaran kisah itu. ibarat diberikan permainan teka silangkata.

jika ianya betul,maka dijadikan sempadan tauladan.
jika ianya fitnah,maka dihuraikan akan kebenarannya.
jika ianya salah,maka perlu di betulkan perkara itu.

jangan lah berpegang dalam kesamaran. yang betul lagi benar itu perlu dicari untuk diri sendiri.

kesemuanya itu hendaklah dengan izin kebenaran allah. inshaallah.