-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
MESTI BUAT SEMAKAN DAN PENGESAHAN SEBELUM MENGGUNAKAN MAKLUMAT DISINI.

20211122

Pendekatan 50: jangan tukarkan yang baik dengan yang buruk

Jangan melarikan diri 

dari panggilan Allah

untuk berbuat ibadat

semata-mata karena ingin 

memuaskan hawa nafsu syahwatnya.



Maka itulah tanda buta mata hatinya, 

sebab ia telah 

mengutamakan bayangan daripada hakikat, 

mengutamakan yang sementara 

mengutamakan yang tidak kekal abadi

mengutamakan yang rusak 

mengutamakan yang tidak kekal untuk selamanya. 

9 comments:

Anonymous said...

salam;


nak bagi tahu sikit-sikit je;


makanya; ada kalangan mereka itu yang datang berjumpa pemegang amanah,dan mengatakan mereka anak alam[alam ghaib].

makanya; nak sebutkan sikit-sikit le; makhluk alam ghaib tu tak boleh nyatakan diri mereka tanpa kebenaran allah;dan mereka itu duduknya kepada yang disebut alam barzah.

makanya; alam barzah atau alam ghaib itu amat luas,termasuk le alam jin tu,yang mana alam mereka nyatanya mereka dahulu itu telah dibubarkan,maka jasad nyata mereka di lupuskan,yang tinggal ghaibnya aje,itu yang disebut alam ghaib barzah.

makanya; alam ghaib sebenar;tiada sesiapa dikalangan manusia atau maklhuk ghaib atau nyata yang mengetahuinya selain allah.dan hanya diberitakan sedikit dalam al quraan serta al sunnah melalui nabi muhammad saw.

makanya; berangan-angan,biar bertempatnya.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


nak khaborkan sikit pada tuanpuan dan mereka tu ;

makanya; dalam berdoa,jangan le ada prokontra nya;

nak minta baik,minta untuk semua manusia.
jangan le minta baik untu sebahagian manusia,dan minta buruk untuk sebahagian manusia.

berdoa jenis apa macam tu.[macam main iklan je jadinya].
sekolah tinggi-tinggi dua tiga tingkat,atas bukit pulok tu;tapi macam tak pernah masok sekolah tadika.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


makanya;


mereka yang ber....[tuntutan] dikawasan undang;berebut apa sehingga adat di sisihkan;fekahnya tak berjalan lancar.tuanpuan diperhatikan dari jauh.

kelakarnya tuanpuan disana akan dinilai[telah dibentangkan yang tok pahang telah memberi kata dua].jangan sampai katadua menjadi muktamad.

makanya; kembali kesekolah le memasing diri,apa apa yang tuanpuan pertelagahkan di persaksikan oleh al quraan serta alsunnah.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


makannya;[dibentang kali kedua].

kerajaan melaka dipegang oleh sultan sebagai pemegang amanah memerintah[enam orang]/[yang ketujuh hanya wakil amanah;pemegang amanahnya perempuan]/dan[yang kemuadian darinya sehingga le sultan abdul ghafur adalah wakil amanah kepada melaka]/dan[yang selepas darinya juga adalah wakil amanah.[dari sultan ketujuh melaka sehingga le kepada tertubuhnya malaysia[50 tahun merdeka],melaka di tadbir oleh wakil amanah. sehingga le di serahkan amanahnya itu kepada pemegang amanah ke lapan.

makanya;pemegang amanah yang kelapan bagi kerajaan melaka,hanya mentadbir tidak memerintah.

makanya;melaka ditadbir oleh dua orang pemegang amanah yang sebenarnya[dua campur dua].[satu pemegang amanah fekah dan satu lagi pemegang amanah adat]dan [pemegang amanah adab sebagai penjaga tatasusila amanah dan satu lagi[ilmu] sebagai permerhati amanah].

makanya; tidak ada kuasa mutlak kepada pemegang amanah atau wakil amanah kerajaan melaka,melainkan budibicara dan muzakarah.[memakai keputusan yang terbaik,bukannya,siapa kuat dia .....].

makanya; tuanpuan dan mereka-mereka itu; faham tak dengan apa yang dibaca dari al quraan serta al sunnah.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;

makanya;


selepas pemegang amanah melaka ke lapan,akan disambung oleh wakil amanah wakil amanah sehingga le timbul pemegang amanah ke sembilan dan kesepuluh nanti;dan itu adalah penamat kepadanya pemegang amanah melaka.[mereka bergabung mentadbir].[sebelum kiamat].


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


makanya; kiasnya.


bila masanya amalan tuanpuan nak sampai keatas[bersimpan ke baitul makmur],kalu dah tak habis-habis membuat adudonba[fitnah le]yang tak bertempat,dan bersangka-sangka sepanjang hayat.

makanya; jangan le dok gunakan ayat"allah tahu apa yang kita buat",sebagai pelepas diri;itu dinamakan masuk angin keluar asap, atau masuk telinga kanan keluar telinga kiri.[memang le allah tahu;[benda tercatit kat kiri kanan];sebaliknya tuanpuan tahu ke?.[kekadang tu nama jiran sebelah rumah pun tak tahu].[padi,beras,nasi;merujuk kepada benda yang sama,sebaliknya berlainan tahap sebutannya,zaman ni dah ada kalangan orang melayu terutamanya anak-anak yang tak tahu turutan sebutan tu].[disebutnya pokok nasi].

makanya;ingat sikit;kita sendiri yang mencorak kain putih,menjadi putih bersih,atau bertahi lalat atau comot atau hitam kotor.

makanya; ejaan kepada;....kaya[senang lenang] dengan.. kaya[sekaya,makanan];adalah sama,,sebaliknya benda dan maksudnya berlainan.dan jangan sampai menjadi penyakit pulok,....kayap.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


kiasnya;


makanya;berpuasa,jangan le pada bulan ramadhan aje,atau isnin/khamis aje atau waktu-waktu sunat aje;puasa le bagi mengekang nafsu diri tu dari bermaharajalela.

makanya;jangan le berpuasa setakat untuk pahala aje atau melepaskan batuk ditangga aje.tapi syawat tetap melonjak,yang menyebabkan iman menjadi malab,gonna gayanya nak dapat ilmu yang bermanafaat kalu gitu.

makanya; berpuasa le dari semua segi bagi mengekang syawat tu dan nafsu wajib dikawal bagi keselamatan diri. selagi ada hayat.
[jangan pulok salahgunakan puasa tu;padah menimpa diri nanti]


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


kiasnya;


biang keladi; jangan sampai ke pangkal hati.

makanya; perangai macam tu boleh menyebabkan manusia lain meluat.[mengada-ngada yang dibuat-buat bagi menarik perhatian manusia lain]

makanya; tidak kira le kepada lelaki atau perempuan atau tua ke muda ke;memang ada udang disebalik batu le kaedah biang keladinya.

biang keladi ni bukan setakat bermaksud mengatai aje;sebaliknya banyak dan luas maksudnya,tapi orang hanya memaksudkan hanya kepada lelaki dan perempuan yang membiroh[menggatal semata].

makanya; kalu nak buat juga,biar le bertempat dan faedahnya kepada perbuatan dan perkara yang baik dan tidak merosakkan diri dan orang lain.[jangan menangguk diair yang keruh le orangtua-tua kata.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


kiasnya;


makanya;makan hati berulamkan jantung; hati dan jantung dibuat kari atau kerabu,oooo sedap berkali-kali.
tapi,kalu yang satu lagi tu,macam makan nasi dengan garam aje le rasanya.

makanya; sebab tu le perangai yang melawan kepada fekah,adat,adab serta ilmu perlu dikikis dan dinyahkan dari dalam diri.[orang putih kata; aklak yang tak bermoral]atau setupit,orang melayu telo cakap orang putih le].

inshaallah.