-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20211108

Pendekatan 48: menyingkir bencana

Siapa yang tidak dapat


menyingkir bencana

yang menimpa dirinya sendiri, 

maka bagaimanakah akan 

dapat menyingkirkan 

bencana dari lainnya. 

7 comments:

Anonymous said...

salam;


kiasnya kepada khilaf;

makanya; diserukan azan lima kali sehari dan disertakan seruan ikhamad;dalamnya ada tandanya pengabdian diri manusia kepada tuhannya.

makanya; dah kalu seruannya tak disempurnakan,apa ke tak sampainya bencana.

makanya; ada turutannya; berwuduk;solat;doa.selepas dari azan serta ikamad. dan kalu buat cacamerba je.bukan mendakatkan diri kepada tuhan,sebaliknya mendekatkan diri kepada bala le namanya.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


kiasnya kepada khilaf;

makanya; manusia ni diberikan banyak keistimewaannya,antara nya adalah;

iman
nafsu
angan-angan
akal

makanya; gunakan le dengan seelok-eloknya dan sewajarnya anugerah tu.
jangan buat main-main dengannya.

makanya; orang tua kata; sebab nila setitik,rosak susu sebelanga. tak ada faedahnya kepada diri dan masyarakat,apabila telah sampai waktunya[bala bencana].


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


kiasnya kepada khilaf;


makanya; perumpamaan orang mengatakan; hidup umpama layang-layang.

bukan setakat talinya aje yang nak kena kukuh,malah terajunya pun nak kena kukuh serta seimbang,dan pada layang-layang itu sendiri wajib dibentuk dengan tepat serta seimbang dan bahan buatannya kena yang terbaik,dan bukan dibuat dari kerangka buluh atau bahan yang rapuh atau reput.

baru le layang-layangnya tak kalah dan boleh menahan angin,dan boleh terbang melayang tinggi.[nampak kemas le].[tak le berserabai di lihat orang lain].

makanya;wau ada dua jenis;

wau bulan[di tanah melayu]
wau burung[di sumatra]

ianya sepasang.[cari le jawapannya].


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


kiasnya kepada khilaf;


makanya; manusia zaman ni banyak buat pedoohnya,dari sebab banyak dan kuat bersangka-sangka dalam diri.

makanya; kalu tak caya;semak dalam al quraan dan al sunnah.betul ke tidak apa yang disangkakan dalam diri tu.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;

kiasnya kepada khilaf;


tok abu tok ali [......]

port dikson [kota lukut @ istana lukut].

itu sejarahnya tersimpan didalamnya.


inshaallah.


Anonymous said...

salam;

makanya; kami telahpun membentangkan keseluruhannya;sejarahnya;susur keturunannya;ilmunya[fikah,adat,adab].

makanya;siapa melayu;atau apa melayu;telah dihuraikan dalam kias yang terang.

makanya;dalam kias itu le ada jawapannya;yang tuanpuan cari.
[yang dikutip dari segala ceruk rantau dari seluruh muka bumi[dunia];termasuk le sumpah atau sumpahan;mitos;lengenda; hikayat;cerita seloka;gurindam;wayang kulit;israliat;nasraniliat;berita dan kisah dari kitab ulama;cerita orang tua-tua termasuk cerita pedooh rakyat dan seluruh bangsa-bangsa atas muka bumi atau seluruh dunia].

makanya; hurai dan rungkai le kias yang di perbentangkan kepada tuanpuan itu.

makanya; termasuk le kias khilaf al quraan serta al sunnah.

makanya; tiada yang kami suruk atau sembunyikan;melainkan dibacakan dan dibentangkan dalam kias khilaf sahaja.
[atau dalam cakap lainnya dalam ilmu bayan dan satu lagi ilmu[lupa ke pulok namanya].
ilmu yang orang melayu sisikkan[ketepikan].tak mahu ambik tahu.[atau ilmu yang orang melayu sendiri mempertikaikannya].


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


makanya; bukannya fekah,adat,adab serta ilmu yang tidak jelas,sebaliknya penyelewengan dalam fekah,adat,adab serta ilmu oleh manusia sendiri yang membawa kepada tersongsangnya pegangan,keyakinan,anutan,kepercayaan,peraturan,serta perbagai lagi penyelewengan kepadanya.

makanya; sikap ego pada diri manusia yang membutatuli dalam kehidupan sehingga terbawa-bawa menjadi resam kepada cucu cicit manusia yang terkemudian.

makanya; tadsub menyelubungi diri kepada perkara-perkara yang manusia nampak dimata indah serta pelik,sedangkan,ianya ibarat bayanganyang jauh yang dilihat orang yang sedang kehausan serta kelaparan yang tersesat di tengan padang pasir atau yang hanyut ditengah lautan.

makanya; apa yang mereka nampak adalah sendiwara dari dalam diri mereka sendiri yang menyelubungi diri mereka.

makanya; penyelewengan itu yang patut di cari puncanya,dan bukannya perdebatan pendapat;siapa betul,atau siapa salah.

makanya;fekah;adat;adab;serta ilmu pada asalnya tiada yang salah atau bersalahan,sehingga le bermulanya penyelewengan padanya. dan diubah-ubah akan tatacara kaedah serta peraturan kepadanya mengikut ego dirinya manusia yang ingkar kepada allah.

makanya; dari sat itu le;kayakinan serta kepercayaan dan tahu serta faham,tidak lagi menjadi darah daging dalam diri manusia. kerana mereka hilang punca pedoman yang sebenar,walaupun pedoman itu ada didepan mata mereka.

makanya; pertelagahan pendapat menjadi semakin meruncing dan merenggangkan ilmu dengan manusia zaman ini.


inshaallah.