-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20190813

Kersi oh Keris

salam,tuanpuan.
kiasnya kepad;[ ].

mengucup atau mencium dan menjulang keris:
orang yang tak sekoloh je
yang akan kata tak boleh;
dan siapa pulok yang suruh cium
atau kucup besi buruk tu.

dan siapa pulok yang kata keris itu
senjata tradisional orang melayu.

dah tak tahu makna dan
maksud kepada keris,

itu yang kata cium keris boleh jadi syirik tu.
[lembu dengan selembu sudah bertukar,tara kenal]
orang yang tahu,
tak buat gaya dema tu,
cium atau kucup dan julang keris tu.
mata bogel tak berbaju[sarung].

yang disebutkan keris adalah apabila ianya lengkap kesemuanya;
ulunya
matanya
sarungnya
[bersekali tidak dipisahkan].

dalam al quraan telah dengan nyatanya
serta jelasnya mengajar cara kaedahnya
cium atau kucup
serta menjulang keris.
tara jumpa ka itu cerita berita kiasnya..

menjulang keris,
matanya tidak boleh ditarik keluar dari sarung
dan di hala @ ditalakan keatas.

itu disebutkan sebagai orang
yang berhajat atau memberitahu
yang mereka atau dia hendak
menderhaka atau hendak

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/19/19

2 comments:

Anonymous said...

selamat;

makanya; hidup ini kalau lah setakat reti baca aje al quraan tu,buat perabih beras je: baca al quraan dapat pahala,tak baca setakat dengar pun dapat pahala juga,baca tu baca macammana?,dan setakat dengar tu dengar macammana?.bukan baca dengan bodo aje.dan bukan dengar dengan bodo aje.

makanya; dah di beritakan pada kali pertama wahyu yang sampai kepada muhammad saw,bacalah.......;sebagai kegunaan kehidupan seharian manusia.baca lain,dengar lain;buatnya lain sangat dari apa yang dibaca dan apa yang didengar.

makanya;keris itu kiasan sebutan,yang disandarkan nama kepada senjata itu bagi mengelak dari manusia melayu lupa [melupakan atau terlupa],sebaliknya memang pun dah lupa apa kebendanya keris tu,tahu sebut aje. dan banyak lagi kiasan sebutan bersandarkan kepada benda dan perkara lain.[ ] pagar ruyung, melaka,rawa,bugis,minangkabau,jawa,arab,ajam,jepun,eropah,amarika,afrika,india,china dan,baca sendirilah,kesemuanya terjemahannya ada dalam al quraan serta al sunnah itu.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; ada dalam kalangan manusia zaman ini yang mahu diceritakan secara terang[berterus terang]: ini jawapannya kepada permintaan dan persoalan yang mereka minta itu.

makanya; dibentangkan dengan ilmu kias pun mereka tak yakin,tak percaya,tak tahu,tak faham,dan jikalau kami bentangkan dengan terang-terang,lagi lah,bukan sahaja tak,tak,tak,tak;malah ditolak mentah-mentah kerana akal mereka tak boleh menerima berita atau cerita yang pelik lagi ajaib[ghaib],dan yang dalam bahasa kias itupun dalam tak,tak,tak,tak,mereka masih salah gunakan dengan yakin.ini kan pulok dalam bahasa terang.lagilah mereka bertambah salah gunakan dengan kekukuhan yakin berlipat kali ganda.

makanya; ingkar mereka lebih tinggi lagi,bukan lagi ber raja dihati,sebaliknya bertuhan dihati. mereka akan menjadi lebih kufur dari namrut pertama[zaman sebelum nabi ibrahim] dan firaun zaman nabi musa itu.;orang nasrani mengatakan isa itu anak tuhan,dan orang yahudi pulak mengatakan mereka orang bangsa pilihan,dan ada satu suku bangsa manusia[dari zaman dahulu sehingga zaman ini] zaman ini yang mengatakan mereka itu anak tuhan[carilah suku bangsa itu,siapa ke mereka?].

makanya; manusia melayu yang lama telah salah faham dan salah guna dan salah laku niat dan perbuatan,kalau diberitakan berterus terang akan menyebabkan mereka lebih naik tocangnya dari tiga kumpulan manusia yang dinyatakan itu.

makanya; sebab itulah berita ghaib tetap ghaib dan dighaibkan menjadi rahsia dalam rahsia dalam rahsia dalam nyata.kiasnya khilaf.[hanya manusia yang berfikir dengan akalyang disempurnakan sahaja yang di benarkan,dengan izin kebenaran allah, untuk menerima hakikat ghaib dan ajaib pada tahab atau tingkatan tertentu diri masing-masing tahu serta faham kepada yakin serta percaya ilmu allah.inshaallah].

inshaallah.