-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20190825

Jawab oh Jawab

selamat; makanya;
jawab jangan tak jawab.

makanya;
tak nak jawab,
kena jawab juga.

makanya;
mengatakan soalan ini main-main,
pun tetap kena jawab juga.

makanya;
kata ini setakat acah-acah je jangan layan,
tetap wajib kena jawab juga.

maknya;
kalau tak dijawab atas muka bumi,
perlu dijawab dalam perut bumi,
kalau tidak selepas bumi digulung nanti.
tetap wajib dijawab persoalannya didepan allah robul alamin.
[tiada pilihan]
[tuan ingat tuan-tuan dan puan-puan ada masa untuk sakit kepala?]

inshaallah.

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/25/19

2 comments:

Anonymous said...

selamat;

makanya; dugaan kalau salah dikawal selia akan mengakibatkan mudarat yang besar,jangan mencuba menduga manusia lain,walaupun ilmu kita tinggi,akibatnya tidak akan disangka-sangka dengan apa yang kita akan tanggung nanti.

makanya; dari sebab itulah ulama zaman dahulu atau wali-wali allah bertemu dan bermuzakarah mengenal dan bermuafakat sesama mereka,tidak berbantah-bantah dan menjerit-jerit dalam pertemuan mereka.mereka belajar sesama mereka dan bukannya cuba mengajar diantara mereka. sebabnya mereka ada kelebihan sendiri-sendiri.

makanya;rasulullah telah mengajarkan kepada sahabat-sahabatnya kaedah yang paling terbaik dalam hal ehwal keseluruhan penghidupan manusia,pentadbiran,permasaalahan,dan sehinggalah kepada ketuhanan.

makanya; mengapa dalam zaman yang mereka sebutkan cangih dan serba cangih ini,masih ada lagi jenis manusia yang ingkar dengan kaedah pengajaran rasulullah itu[dalam kalangan orang manusia melayu di malaysia ini].

makanya; mereka berkata;islam dan rasulullah adalah yang terbaik[hanya di mulut samata],dalam hati tidak menunjukkan mereka suka dan akur dengan apa yang mereka kata pada mulut mereka itu.[ kelakuan,tindakan cara bercakap dan cara gerak badan mereka sendiri yang menunjukkan bukti yang mereka tidak berminat dan tidak suka dengan kaedah islam dan rasulullah itu.[dalam kalangan orang melayu].[mereka melakunkan babak dan dialog kebaikan di hadapan manusia melayu dan bangsa lain semata],ingat, penipuan mereka itu tercatat dalam kitab dan tetap diadili,dan bergitu juga kepada manusia yang dengan akur tidak berani menegur dan membiarkan mereka itu dalam keadaan yang merosakkan manusia lain. tetap akan di persoalkan dan diadili,kenapa dan mengapa mereka tidak, tidak berkuasa menghalang perlakuan kerosakan oleh tangan-tangan yang menjahanamkan bumi melaysia ini dalam kalangan manusia melayu itu sendiri.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; kita ini sepatutnya dijaga oleh ketua ataupun kumpulan pemerintah yang kita lantik bagi menjaga kebajikan dan tatsusila kita,dan bukannya memberi hak mutlak kepada mereka yang memerintah.dan menjadikan negara dan tanah sebagai harta dan pusaka milik peribadi dan keluarga mereka itu.
[itulah yang termaktub dalam perundangan madinah yang di pakai oleh rasulullah dan khalifah yang empat sahabat selepas rasulullah].

makanya; apa dah jadi kepada kefahaman dan akal mereka dan tuanpuan sekalian,sudah tidak mengikut landasan perundangan madinah itu lagi.

makanya; penjaga yang diberikan amanah[pemerintah] dan manusia yang memberikan amanah[rakyat],dah tak keruan dan hilang punca fekah adat adab serta ilmu.[bikin tak serupa cakap].

inshaallah.