-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20190831

Celik oh Celik

selamat; makanya;
manusia atau hamba allah
yang dikurniakan 1000 bulan
[bulan yang manusia dok kejar sangat tu,
malam lailatul qada],

hamba allah tu adalah
ayah kepada iskandar zulkarnai.
[dia lah manusia yang diberikan gelaran
iskandar zulkarnai bersama tiga anaknya].

makanya;
berita itu disandarkan dalam surah ke 97 ,
ayat: hujung ayat ke 3.

[kiasnya sedikit sahaja.

makanya;
hadis yang menghuraikan
lebih lanjut berkenaan sejarah manusia itu,

siapakah dia.

makanya
datuknya[ayah siti katurah]
adalah bersaudara
dengan ayahnya nabi ibrahim.
dan ayahnya nabi lut.
[cukup setakat itu kias sejarah kepadanya dari kami].

makanya;
cuma nak bagi celik sejarah
sikit.jangan dok melalu tak tentu pasal,
kalau tak tahu.

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/23/19

6 comments:

Anonymous said...

selamat;

makanya; kalau tak tahu jangan menyebutnya kepada orang yang ramai,dalam bab nur muhammad.dan apabila tersalah penerangan,ilmunya akan menyebabkan kefahaman bawaan oleh hatidiri manusia akan tunggang langgang,silap hari bulan boleh jadi bawak salah aliran kefahaman.[ajaran sesat lah].

makanya; baca dan belajarlah melalui sejarah israk mikraj nabi tu.kiasnya ada dalam cerita tu.dan bukannya hanya duduk dengar pengajaran sokmo umur aje.[sudahnya penceramah dengan pendengar,sama-sama masok habuk keluar asap].

makanya;bab nur muhammad adalah ilmu asas dalam fekah,dan bukannya ilmu yang tinggi melambung.kalau dalam ilmu asas dah tak faham dan tak lepas,apa ke maboknya orang melayu zaman sekarang ni.dok melagukan sebutan nur muhammad bersekali dengan muzik lagi.[dalam bab rukun iman: mengenal diri serta mengenal allah]. barulah boleh kenal nur dan muhammad.[nur muhammad]. emboh marah dik orang ni pembentangan macam ni.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; bahasa adab adat fekahnya ilmu pulih disiapkan lengkap sempurna,dari izin allah.inshaallah.

pisang emas dibawa berlayar masak sebiji diatas peti

pulau pandan jauh ketengah gunung daik bercabang dua

buah cempedak diluar pagar ambil galah tolong jolokkan

berakit rakit kehulu berenang renang ketepian

sorong papan tarik papan buah keranji dalam perahu

kalau tuan mudik kehulu carikan saya bunga kemboja

dua tiga kucing berlari manakan sama si kucing belang

pucuk pauh delima batu anak sembilang ditapak tangan

kalau ada sumur diladang boleh kita menumpang mandi.

[nakkan jadi manusia ilmu tinggi kan,ini diberikan seperti yang telah siap disusun itu,terjemahkanlah dalam fekah ilmu].[dahulunya tok tok moyang dahulu kala[ulama] mengambik dari dalam al quraan dan di bahasakan kedalam adab dan adab melayu,dan diakhir zaman ini yang bahasa adab dan adat itu wajib di kembalikan kedalam bahasa asalnya fekah[al quraan serta al sunnah].[untuk dikembalikan kesisi kepangkuan tuhan rabul alamin].

makanya; datangnya dahulu putih bersih,kembalinya wajib putih bersih juga seperti asalnya datang.walaupun berjuta abad perjalanannya manusia. seperti yang telah dikiaskan dalam al hadis nabi:[ibarat orang yang rumahnya di hadapan sungai.setiap kali pergi dan kembali dia sentiasa bersih[mandi]berenang menyeberangi sungai itu.[kalau tidak memberatkan umat ini].


inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; kembar seiras atau adik beradik seiras.hati-hati dalam pernafsiran kepada wajah dan tingkahnya mereka, jadi ibarat cempedak dan nangka.bentuknya sama rasanya berlainan baunya pun tak sama.[dalam bab berketurunan].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;

kubur kepada panglima ali perak letaknya di pengkalan balai chenor

kubur awang sin letaknya di batu bor hulu

kubur tok molek[bini pertama kepada tok merah,ibu kepada zainal abidin] letak di batu bor hulu

kubur abdullah kancil[adik beradik sultan abdullah pahang letak di batu bor hilir

kubur tok melukut[raja kerajaan kuala berang] letak di batu bor hilir

kubur tok segumpal[nenek] letak di batu bor hilir

kubur tengku yusuf[anak maulana ibrahim wali songo]letak di macang gelap

kubur sebahagian dari warga istana samudra pasai letak di machang gelap

kubur fakih muhammad sultan delhi dan keluarga letak di pesagi

kubur nakhoda dan syeh mekkah[serta keluarga mereka] yang bersama fakih sultan delhi letak di pesagi

kubur tok imam sulong letak di kuala bera.

pencarian kepada mereka-mereka itu dan yang lain,mengambik masa yang panjang dari sebab faktor perjalanan dan masa dan kewangan yang diambik kira.walau bagaimana sekalipun kami tetap akan mendapatkan kesemua mereka-mereka itu, inshaallah,walau dimana sekalipun kuburnya mereka.[ berpandu kepada maklumat yang pihak kami dapat dari perbagai sumber].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; bab nur muhammad itu adalah sebahagian dari ilmu nya martabat tujuh.dan ilmu ini tidak boleh di pelajari kalau setakat memdengar orang berkitab semata. dan ilmu ini wajib dibelajar atau di pelajari dengan tertip dan tertil,satu huruf kepada satu huruf,bagi mengelak terjadinya salah faham,atau bawaan yang salah dalam kalangan manusia. tidak kiralah dia seoarang ahli sufi,orang tarikat atau orang marifat atau syariat sekalipun. ataupun bertaraf wali atau ulama sekali pun.

makanya; dalam bab ini,apa sebenarnya yang manusia zaman ini cari dari nya.untuk urusan apa? mengukuhkan iman, atau untuk mengenal diri dan mengenal tuhan,atau selain dari nya.

makanya; zaman ini ramai yang kecundang dalam ilmu ini.yang membawa hatidiri mereka kepada ingkar dan ego.dan kebanyakan dari mereka zaman ini telah hampir-hampir di tebing jurang dari sebab salah faham dan salah bawaan dalam ilmu tersebut.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; martabat tujuh itu pulak adalah ilmu dalam al fatihah. sebab itulah al fatihah disebutkan sebagai umul kitab,dan surah-surah yang selepasnya itu adalah huraian kepadanya,dan kesemuanya adalah dalam ilmu khilaf atau kias.

makanya; sesiapa dalam kalangan manusia yang tahu serta faham,maka dia akan mendapat apa yang disebutkan sebagai mengenal diri serta mengenal tuhan.

makanya; kalau tak dapat menhuraikan surah al fatihah,itu bukanlah dari kalangan manusia yang tahu serta faham lagi namanya. dan tahu serta faham itu ada batas-batasnya dalam tinkatan manusia sendiri kepada ilmu masing-masing.

makanya; tak perlu takabur dan tak perlu merendah diri.dan tak perlu menjerit-jerit dihadapan orang yang ramai,dan tidak perlu bersunyi-sunyi diri.untuk menepuk dada yang tidak penuh isinya.kalau dalam bab rukun iman pun masih berbelah bagi hati diri sendiri.

makanya; rukun iman itu amat panjang ceritanya untuk di sandarkan dan sisabitkan kepada perkara pertama dalam rukun islam itu.

makanya; mereka itu dan tuan-tuan sedang bercerita bab rukun islam yang pertama.[mengucap dua kalimah sahadah].[dalam bab nur muhammad]

inshaallah.