-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
MESTI BUAT SEMAKAN DAN PENGESAHAN SEBELUM MENGGUNAKAN MAKLUMAT DISINI.

20190902

5 - 6 - 13 - 17

salam,tuanpuan. kiasnya kepada;[ ]. pembentangan berkenaan;rukun iman 6, rukun islam 5, rukun 13 solat, 17 rakaat solat lima waktu: kesemuanya adalah berkisar kepada diri sendiri[diri manusia itu sendiri]. yang disebutkan sebagai mengenal diri,dan dari mengenal diri itu barulah dapat mengenal allah.ini adalah asasnya ilmu,yang di perbentangkan secara kias atau disebut khilaf didalam al quraan serta al sunnah. dan rasulullah saw adalah pembawa berita bagi menerangkan dengan lengkap serta sempurna akan kaedahnya untuk mengenal ...............;dengan betul tertip tertil. dan jikalau di langgar atau di gunakan dengan salah,makanya hukumannya akan di kenakan,sukarela atau paksa rela,sama sahaja,tetap di hukum terlebih dahulu dengan adil,barulah betul. supaya manusia faham,mana yang baik,dan mana yang buruk.dan tidak menzalimi diri sendiri serta manusia lain. itu yang disebutkan oleh orang tua sebagai: sepakat membawa berkat. atau;bersatu teguh bercerai roboh.[dalam solat dah tunjuk

salam,tuanpuan. kiasnya kepada;[ ]. sambungan: 17 rakaat untuk solat lima waktu. makanya,rasulullah telah diberikan oleh allah;pada asalnya solat 50,dan dikurangkan sehingga tinggal solat 5 sahaja. dan waktu itu pulak di letakkan kepada nama-namanya subuh,zuhur,asar,magrib,ishak. sedangkan sebelumnya,umat manusia sebelum[nabi dan rasul sebelum nabi muhammad],bersolat dengan dua rakaat satu salam sahaja ,dimasa yang telah ditentukan. makanya rukun 13 itu telah di jalankan oleh nabi dan rasul serta umat terdahulu,[semenjak umat sebelum adam] dan diteruskan oleh adam pula. makanya dalam solat itu telah di pergabungkan keseluruhannya perjalanan penghidupan manusia[yang telah disempurnakan oleh rasulullah]. makanya 17 rakaat itu tetaplah 17 juga[dan menyempurnakan 50 dengan 5][dan 13 tetap 13 juga],tidak berganjak. dan sepatutnya tiada pertikaian dalam kalangan manusia hari ini tentangnya.yang perlu manusia cari adalah apakah maksud kiasnya itu dan bukan di.....[jawab lah sendiri].

salam,tuanpuan. kiasnya kepada;[ ]. tujuh belas @ [17]: kira, kira ,jangan tak kira,ke tak pernah dikira jumlah rakaat dalam solat fardu yang dibuat sehari-hari tu?. subuh 2 rakaat,zohor 4 rakaat,asar 4 rakaat,magrib 3 rakaat,ishak 4 rakaat;jumlahnya 17 rakaat. bagi solat fardu lima waktu sehari semalam.wajib.[kepada yang menggunakan akal lah,yang tak guna akal tu ikut dema lah,dah khatam dan tahfis lah agaknya]. 17 rakaat aje,bukannya 170 rakaat pun,itu pun dipecah-pecahkan kepada lima,dalam waktu yang berasingan dalam tempoh 24 jam sehari semalam,dalam pada itu pun masih lagi ada yang mengelat. yang tak buat tu lain pulak ceritanya[macam-macam jawapan di bagi oleh mereka]. nak tanya kepada yang bersolat tu dulu;17 rakaat tu apa dan untuk kias apa?,dan solat tu apa dan untuk apa?,nama-nama solat lima waktu apa dan untuk apa? tahu,atau tak?,;belajarlah, mengenali akan perkara=perkara yang tersebut tu. jangan setakat ikut apa yang orang buat[orang buat kita buat,atau orang

salam,tuanpuan. kiasnya kepada;[ ]. rukun 13: apa dia rukun 13?;angkat kening atau berkedut dahi!!!!?; tak payah pening-pening,nak diceritakan,kut-kut ada lupa punya cerita jam. rukun 13 ni adalah yang selalu tuanpuan dan mereka tu dok gunakan dalam solat atau sembahyang tu lah. kalau tak gunakan rukun 13 tu dalam solat,tak lengkaplah solat, makanya tak sahlah solat tuanpuan tu,tak gitu kaedahnya. makanya atau jadinya; kenapa tak digunakan rukun 13 dalam solat tu kepada rukun seharian dalam hidup,dan kenapa setakat digunakan untuk kegunaan dalam mendirikan solat semata. alangkah baiknya jikalau rukun 13 itu di terapkan dalam kehidupan seharian, rasa-rasanya aman dunia kalau semua manusia gunakan rukun 13 itu dalam kehidupan masing-masing. rukun 13 itu adalah syarat sah solat[taat dalam mengerjakan solat],dalam kata lain tata cara tertip atau siviknya[displin] dalam mengerjakan solat,makanya bergitu jugalah perlunya atau kata lainnya memang wajibnya lah dipergunakan ia[rukun 13

19 comments:

Anonymous said...

selamat;

makanya; kami nak bercerita sedikit tetang salah laku orang melayu[penyalahgunaan sifat dua puluh pada ilmunya] pada masa zaman kota lima puluh:

makanya; kota lima puluh itu adalah zamannya selepas banjir besar zaman nabi nuh dengan bahteranya.selepas mendaratnya mereka dan nabi nuh itu,mereka bertebar keseluruh pelusuk dunia,dan mendirikan kota masing-masing,kota mereka itu kekal dan kukuh dari sebab ilmu mereka yang berpaksikan ilmu sifat dua puluh yang mereka bawa. dan orang melayu sebahagian dari nya.maka disebutkan mitos kepada zaman itu.dan hanya hikayat yang menceritakan keseluruhan sejarah mereka.

makanya; sahabat kami telah membentangkannya sebulum pembentangan kami ini.zaman itu kekal selama tiga kurun[satu kurun berjumlah 1000 tahun]. dan dari sebab penyalahgunaan ilmu sifat dua puluh yang melampaui batas dan sumpahan dan sihir bermaharajalela di seluruh muka bumi,maka,seluruh bumi ditengelami oleh air buat kali kedua,dan yang tinggal sebagai buktinya zaman itu tidaklah banyak dan disebelah nusantara melayu ini.....,yang ada hanyalah mitos dan cerita orang tua sahaja yang disebut sebagai dongeng orang tua.

makanya; kisahnya zaman itu tidak tertulis dan tidak tersimpan dalam mana-mana kitab seperti mana juga bahtera nabi nuh itu. dan dalam al quraan telah dikiaskan dengan ayat menyatakan;' kami beritakan sebahagian dan sebahagian lagi kami tidak beritakan.

makanya; manusia yang mencari diri atau mengenal diri,pasti menjumpai berita-berita yang tersebut itu,kerana satu dari mengenal diri adalah pencarian seluruh berita zaman ke zaman mengikut tertip dan tertir perjalanan penghidupan manusia itu sendiri.

makanya; ilmu, kalau tak kenal dan tak tahu dan tak faham,tak jadi ke menda-menda lah manusia itu walaupun bijak cerdik sekalipun.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; dalam pembinaan rumah tradisianal melayu dan kiasnya yang ternyata yang di pertuntunkan dan bukannya di suruk,yang mana orang melayu tidak pernah ambik perdulipun,dan apa yang mereka tahu adalah semata-mata tradisional,permainan rakyat,seni bina melayu,selain dari itu tak ada dalam kepala otak mereka.

makanya; dalam pembinaan rumah melayu lama[kayu],ada tersimpan ilmu fekah,adat serta adab kepadanya.dan sahabat kami telah pun membentangkannya,dan diulangkan semula:

tiang yang empat,kayu yang lapan,kayu yang enam belas,kayu yang tiga puluh dua,alas yang empat,tiang seri, yang disebut dalam bahasa tukang kayu atau tukang rumah melayu.[belajar lah dari mereka itu dan sandarkan kepada ilmu al quraan].

[rasok,jenang,kasarjantan,tiang,belebas,dinding,lantai,atap,tangga,tingkap,pintu,alang,pepeleh,rabung,anak tangga,layang atap,dan nama lainnya].

makanya; bercakap aje yang reti,terjemahkan tak reti.[itu pasailah yang bercakap dengan yang mendengar sama disebut 2x5,5x2 ]. abus masuk kanan keluar kiri.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; ini titipan dari kami kepada seluruh manusia bani melayu jawi;dari izin allah.inshaallah.

rama rama cantik ikan keli sayang

ada ubi ada batas

banyak udang banyak garam

cak cekur udang gamit

emas perak tembaga suasa

hujung bendul dalam semak

ikan todak makan meranggung

kayu bongkok tepi tiang

lain dulang lain kakinya

makan nasi dengan garam

nak buru anak rusa

orang berbudi kita berbahasa

pinggan retak nasi tak dingin

quran dibaca siang malam

rosak susu kerana nila

siakap senohong gelama ikan duri

ular senduk masuk kampung

yu paus ikan pari

umbut mayang letak dibatu

tua tua keladi

tinggi rendah pangjang lebar

terima kasih daun keladi

taptibau puyuh padang

tuku takal pengacing pintu

sudah gaharu cendana pula

sici loro telu papat

sebab pulut santan binasa

satu dua tiga empat

ratib ratib buluh nipah

pokok tinggi buruk akar

pat pat nya

paku dulang paku serpih

pagi petang siang malam

murai gila jadi terkukur

lima enam tujuh lapan

lain hulu lain parang

kura kura dalam perahu

keli masuk ruan keluar

kembang jarak kembang jagung

kayu lurus tengah padang

kepal belayar dalam semak

kalau tak cengal giam

kalau padi taruh sama beras

gengdang gendut tali kecapi

guni kapur kirim pak mertua

duduk inding engang tap

daripada cempedak biarlah nangka

buah beluluk buah kepayang

berniaga buluh kasap

secupak nasi setahil berangan

dahulu parang sekarang besi

anak dara pergi kekedai

ada beras taruh dalam peti

ayam bulat makan padi beras

jauh kembara membawa diri

duduk diam dalam perahu

wang besar wang kecil.

makanya; telah diselesailah bab yang tersebut ini akan khilaf kiasnya adab adat fekah ilmu kepadanya. siap pulih lengkap sempurna dari izin kebenaran allah. inshaallah.urusannya kembali kepada yang haq tuhan rabul aalamin.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; kalau tak di pecahkan ruyungnya manakan dapat sagunya:[faham ke atau tak faham?],dan kalau tak faham,jangan buat cerita pedooh pada orang ramai.
[buat jawapan untuk orang yang mengaku keturunan pagar ruyung atau keturunan raja pagar ruyung].

makanya; pagar ruyung itu apa?.yang sebenarnya.:pagar ruyung itu ada tujuh lapisan pintu gerbang,dan istananya tidak boleh dimasuki kalau setakat berilmu abcd,dan ianya di jaga oleh seorang pentara yang bertaraf bendahara.dan sesiapa yang berhajat untuk masok,wajiblah bersih luar dalam,dan tidak akan dibenarkan keluar lagi untuk selamanya dari intana itu. itu adalah hukumnya pagar ruyung.

[makanya;

untuk masuk ke istana pagar ruyung,wajib melepasi pentara tua penjaga istana. dan untuk melepasi pintu gerbang tujuh lapis itu wajib melepasi soalan penjaga pintu gerbang setiap lapis,seramai tujuh orang dengan tujuh pintu gerbang untuk terbukanya pintu. dan kalau pintu akal dan pintu hati pun tak berapa nak terbuka[tahu serta faham],macammana pintu gerbang tujuh lapis istana pagar ruyung nak terbuka. kalau tak caya,gi tanya ulama atau sesipa yang boleh di tanya].

makanya; kalau dah tak belajar rukun iman dengan betul dan rukun islam dengan betul,jangankan nak ke istana,nak melepasi pintu gerbang pertama pun jangan haraplah.

makanya; masing-masing manusia melayu zaman ni tak membaca al quraan serta al sunnah ke?,dan ataupun kitab ulama zaman dahulu itu tersalah di tulis oleh mereka?. sampaikan manusia melayu zaman ini tak faham lansung.[apanya dia pagar ruyung].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; pagar ruyung [istana] [kerajaan],mestilah disandarkan kepada fekah[kisah yang rasulullah bercerita itu [israj mikraj] dan[satu dari ceritanya dalam al quraan]. tuan dan mereka nak mengaku jadi keturunan raja pagar ruyung,bangga dengan keturunan raja pagar ruyung,tapi perangai,ego,ingkar,malas amat tebal dalam diri tu.guana gayanya?.kerja cari pahala semata. dan menbina harta dan cari harta karun.cari dan bina diri sendiri tak juga.

makanya; samudra pasai dan minangkabau tu kerajaan atas muka bumi yang menjagakan hal urusan pagar ruyung aje. maksud minangkabau tu pun belum tentu dapat dijawab kalau di tanya. macammana boleh mengaku berketurunan pagar ruyung.

minangkabau diambik dari sebutan apa

bugis dari sebutan apa

jawa dari sebutan apa

melayu dari sebutan apa?


cukup ke empat soalan ni?.[jawab lah dulu empat soalan ni]


inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; rasulullah menyebutkan: 'gigit dengan gigi geraham';kalau tuan dan mereka itu yakin dan penuh percaya dengan apa yang hatidiri pegang,dan jangan sangsi serta berbelah bagi dalam,[ilmunya,sejarahnya, keturunannya,dan lainnya]pegang kuat-kuat dan jangan lepaskan,moga pegangan tuan itu dapat melepaskan diri tuan suatu masa nanti.dan kalau tak dapat melepaskan diri tuan,jangan tundingkan telunjuk kepada orang lain.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; dolak dalih dalam masyarakat melayu adalah salah satu dari puncanya yang disebutkan sebagai hilangnya pegangan dalam hidup. 'kalau'; manjadi pegangan utama,bukan tak percaya tapi sangsi lebih kuat dari percaya.

makanya; mereka tak percaya kalau tak nampak dengan mata mereka sendiri,sedangkan muka mereka sendiri pun mereka tak boleh lihat melainkan dengan melihat cermin.mereka takkan percaya kalau dikatakan muka mereka cantik atau kacak atau buruk atau bodoh.dan mereka akan mengadap cermin dan melihat sendiri muka mereka,adakah betul apa yang orang katakan kepada muka mereka.

makanya; kalau pada diri sendiri pun tak percaya[sangsi],bagaimana nak percayakan orang lain. jadinya sampai bila-bila lah mereka tak percaya yang mereka boleh lakukan dan boleh mencari diri mereka sendiri[sampai sudah mereka takkan kenal diri mereka sendiri].hanya yang mereka kenal adalah nama;sipulan bin sipulan[itu aje lah].

makanya; meraka hanya kenal muhammad bin abdullah @ rasulullah saw @ nabi muhammad.lain-lain berkenaan nya, ???, kelabu asap. dalam sebutan[kitab mengatakan atau ulama mengatakan].

makanya; mereka buta celik.tak caya, pergi bertanyakan kepada orang buta.buat perbandingan diantara, tuan dan orang buta itu.siapa diantara kedua tuan dan orang buta itu yang lebih celik. atau dengan orang pekak.siapa yang lebih pekak.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; perjuangan yang asasnya dalam dada dendam dan tuntutan atau kemashuran,akan mendatangkan kehancuran.tiada lansung asasnya keadilan apabila kemenangan tiba.lihat sendiri kepada negara iraq dan negara libya,sampai sekarang tak aman-aman.dan lihat sendiri negara palastin,dan yang hampir dengan kita dalam asean[...], yang jauh sikit negeri hongkong.

makanya; di malaysia sekarang ini,keadaannya menuju ke arah itu,dari sebab banyak sangat batu api nya yang membawa dendam,tuntutan,kemasyhuran dalam dada mereka. dan kalau yang alim-ulama nya mereka-mereka dalam negara tak reti nak menyejukkan dan memadamkan keseluruhan batu api-batu api yang ada,akan habis kesemuanya sekali bersekali yang alim-ulama akan turut melingkup.[ulama membawa maksud pakar dalam bidangnya].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya;mereka zaman ini mengatakan:al fatihah itu wajib dibaca dalam solat,dan kalau tak baca tidak sah solat,dalam pada itu mereka mengatakan martabat tujuh itu salah[tak boleh di amalkan],sedangkan al fatihah dengan martabat tujuh adalah benda yang sama,jadinya tentang mana yang diasebutkan bercanggah tu?.[al fatihah disebut dalam fekah syariah,dan martabat tujuh disebut dalam adat serta adab].dan[ yang boleh terbang dan kebal tu adalah ilmu perang,bukannya ilmu martabat tujuh].sten ander.

makanya; jangan menandaikan perkara yang tidak difahami oleh diri,nanti jadi fitnah dan ilmu fitnah]

makanya; yang mereka zaman ini nak belajar ilmu tu,itu bukannya martabat tujuh,sebaliknya ilmu perang yang di ambik dan di salah gunakan dari ilmu martabat tujuh atau al fatihah.

makanya; ilmu martabat tujuh atau al fatihah, adalah ilmu bagi mengenal diri dan untuk mengenal allah.untuk belajar ilmu ini,yang pertamanya kena belajar tasawuf atau adab,dan lepas itu kena belajar syariat,tarikat makrifat.[dalam ilmu mantik dan ilmu bayan],dan ilmu adat dan seterusnya ilmu fekah.dan tak boleh diambik ibarat; kas hendak kas sebut,nanti yang dapat benda lain bukan ilmu.

makanya; al fatihah pun tak habis mentelaah,dah nak belajar ilmu perang,inposibel. nak berperang dengan sapa?.berperang dengan manusia lain.tak payahlah. berperang dengan diri sendiri pun tak tentu boleh menang lagi, ini kan pulok nak berperang dengan manusia lain. ada mabok ka?.

makanya; diri sendiri pun tak kenal; syaitan pun tak kenal; iblis pun tak kenal; dajjal lagi lah tak kenal.[kenal nama gelarannya aje. ke apa yang disebutkan itu,kalau kenal cer cuba terai ceritakan sikit,siapa mereka-mereka tu dan siapa diri tuan yang sebenar?.mengikut seperti apa yang di beritakan dalam al quraan serta al sunnah.

makanya; nabi muhammad itu pun dok pandai sebut nama nya semata aje,kenalnya rasa-rasanya tak berapa kenal juga.[pembentangan kali kedua].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; khutbah jumaat[6/9/2019]pahang: berceritakan berkenaan 10 muharram.

makanya; 10 bermaksud kepada apa,dan muharram itu pulok bermaksud kepada apa.tak kan lah macam budak tadika belajar; a untuk ayam,b untuk berok,c untuk cicik,d untuk dadu.

makanya; bercerita kepada sandaran sejarah,itu sejarah manusia aje,dan asura itu apa ke dia nya membawa maksud?.asuara itu dah ada dari awal kejadian lagi,dan sabit kepada sejarah nabi-nabi tu,supaya manusia tidak lupa,itu pun di beritakan dalam al quraan kalau tak,pakat lansung tak tahulah gamaknya.

makanya;bercerita atau memberitahu, itu adalah satu dari tugas ulama fukaha,menyampaikan kepada manusia lain akan berita yang ada dalam al quraan dan al sunnah. dan yang mnejadi masalahnya kepada manusia zaman ini adalah,lansung tak belajar apa-apa dalam pemahaman pembelajaran ilmu. semuanya dah jadi pak turut belaka.atau lebai congkak.[akal tak dipungsikan lansung].[tahu apanya lebai congkak tu?].[tanyakan pada orang yang tahu].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; perjanjian yang telah dibuat kalau di abaikan akan mengakibatkan mudarat kepada seluruh pewarisannya,terutamanya perjanjian syariat fekah yang melibatkan rukun iman.

makanya; jangan salahkan manusia lain yang menolong,dari sebab keabaian keluarga sendiri dalam meneguhkan janji.dan menjadi kerja yang membuang masa serta tenaga kepada manusia yang menolong,dan menjadi kepada fitnah pula dalam hati dari sebab aibnya kelakuan kepada manusia yang mengabaikan janji itu.

makanya; dari sebab tiada ilmu dalam menyakinkan dan kepercayaan dalam pengetahuan serta kefahaman dalam hati kepada urusan ghaib[rukun iman],yang boleh menjatuhkan iman diri kepada keingkaran atau syirik hati diri.

makanya; tiada dapat ditolongkan manusia yang sebergitu,dan kami kembalikan urusan itu kepada pengetahuan allah. dan berlepas diri,dari permasalahan yang boleh mendatangkan lebih banyak keburukan dari kebaikan.

makanya; tugas kami hanyalah mengingatkan manusia yang alpa kepada janji yang telah mereka buat sebelum kelahiran mereka dahulu itu.hanya dengan kias dan khilaf al quraan serta al sunnah,kalau manusia mengetahuinya,patuhlah dan kembalilah berpegang kepada janji asal dan teguhkan kembali janji itu,serta jangan diabaikannya lagi,dan jangan di ingkarkan berulang-ulang kali,walaupun di berikan ruang untuk meminta ampun.

makanya; keingkaran yang berulang-ulang kali itu adalah kerjanya iblis,dan nerekalah tempat pembalasan kepada yang ingkar lagi ego.dengan diselakan api kepada diri mereka dalam tempoh yang lama sebagai balasan dari keingkaran dan ego mereka.[ sela bermaksud panggang hidup hidup atau dibakar tanpa dimatikan manusia itu].

makanya; diatas duania ini lagi dipertunjukkan hukuman dari sebab ingkar dan abainya seseorang manusia itu,dan tidak akan diberitahukan kepada mereka yang mereka dihukum,dari sebab itulah manusia zaman ini merasa aman dan tanpa risau dengan bala hukuman yang mereka terima.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; 10 12 1 4 8,dan asura itu berapa jumlahnya?.[ 10 muharram].

makanya; faham ke apa yang dibentangkan ni?.tak?. tanyakan kepada orang yang biasa buat bubur asura.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; asalnya 2050 dan yang tinggal sekarang hanya 125 sahaja dan dipahang hanya 3 sahaja.[azan][dalam malaysia tak sampai 20 muazim yang selayaknya seperti bilal arrabah].

makanya; muazim yang lain-lain sekarang ini tidak mencapai piawan azan fekah walaupun betul sebutannya.[hati tak menyebut lansung][dimulut samata].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; bercerita sikit berkenaan penjejak:

tugas penjejak; adalah mengesan dan mendapatkan segala urusan yang di berikan tugasan kepada mereka dan melapurkan,sepertimana para ulama zaman dahulu menjalankan nya.

makanya; para sahabat dan yang selepas dari nya sahabat rasulullah,ramai dari kalangan mereka yang telah di perintahkan menjalankan tugas sebagai penjejak keseluruh muka bumi ini. ada yang di arahkan ke negara china,ada yang diarahkan kenegara india,ke eropah,ke amerika,keasia;bagi kerja menjejak dan menyusuri langkah dan jejak yang di tinggalkan oleh apa yang di sebutkan sebagai manusia atau hamba allah yang diberkati,dan arahan atau perintah itu telah di nyatakan dalam kias al quraan serta al sunnah.

makanya; dari sebab itulah setiap hamba allah atau ulama yang bertugas sebagai penjejak,wajib membuat laporan dan membentangkan kepada manusia lain akan hasil tugasan mereka,agar manusia atau penjejak yang kemudian dari mereka dapat menyambong tugasan memjejak itu sehingga kepada titik noktah yang benar lagi betul seperti yang dikenhendaki,seperti yang tercatat dalam al qurran.

makanya; setiap penjejek akan menulis log bukunya dan buku atau kitabnya itu akan tercatat dan penerangan berkenaan penemuan kefahana pengetahuan mereka tentang ilmu,fekah,adat serta adab sejarah manusia.

makanya; catatan penjejak juga menerangkan dengan terang dalam ilmu dan bahasa kias,dan tidak dibenarkan memcatatkan dengan berterus terang akan penemuan mereka,itu kaedah perjanjian penjejak dengan allah dan rasulullah.dan sesiapa yang mengingkari dan berbuat salah dikenakan denda hukuman kerana membuka rahsia. kebijaksanaan amat perlu kepada setiap penjejak,bagi mengelak terjadinya pertenglingkahan sesama manusia yang berselisih faham atau pendapat.

makanya; angan-angan tidak diperlukan bermain dalam jiwa setiap penjejak yang sedang bertugas,yang boleh menyebabkan keadaan menjadi tungganglanggang dan porak peranda dalam kalangan manusia.

makanya; para pertugas penjejak:

diantaranya mereka adalah; imam mazhaf yang empat,imam hadis yang enam, ibnu batutah, dan disebelah sini nusantara pulok adalah sebahagiannya adalah kumpulah mereka yang membuka melaka. yang mendapatkan serta mengislamkan kerajaan samudra pasai.dan ramai lagi penjejak yang nama mereka yang tidak dapat di kesan oleh kami.

makanya; kitab catatan mereka[ulmaa atau penjejak dahulu] itu telah tidak dapat di hurai dan diterjemahkan oleh manusia zaman ini[ terutamanya cucu cict kepada penjejak sendiri],mereka hanya membaca dan mentafsir mengikut lurus tulis semata. yang menyebabkan tahu dan faham tersasar dari yang sepetutnya tahu serta faham [reti] dan orang awam yang bersama mereka turut tersalah anggapan berkenaan ilmu tahu serta ilmu faham.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; sekarang[zaman ini] adalah terletak kepada kumpulan penjejak terakhir[tiada lagi penjejak akan mendatang selepas kumpulan akhir ini]];budi bicara mereka lah yang akan membantu dengan izin allah.inshaallah. menerangkan kepada manusia yang ramai bagi memahamkan dan pengetahuan dalam urusan menyusuri jejak-jejak yang terdahulu dari sejarah keturunan fekah adat adab nya ilmu berkenaan,apa yang disebutkan dalam al quraan serta al sunnah atau yang di kiaskan sebagai rukun iman serta rukun islam.

makanya; pelaporan mereka[penjejak] itulah yang kami akan bentangkan kepada tuan serta manusia sekalian.habis sahaja tugasan mereka ,tugasan kami juga turut selesai.

makanya; terserah lah kepada hadiri tuan puan serta mereka[manusia yang zaman ini serta akan datang untuk merungkai serta memahamkan tahu serta faham nya ilmu-ilmu yang di bentangkan oleh kami itu.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; telah disebutkan kepada kami oleh hamba allah sebagai menyebut:

'wahai jiwa yang tenang kembalilah';.

makanya; jalan yang lurus itu ada didepan mata,hati yang gelora dan gundah gulana akan memburukkan lagi jiwa.al quraan serta al sunnah itu adalah penunjuk yang menyuluh jalan yang lurus itu.

makanya; baca lah dengan sebetul baca,jangan bermain-main dalam bacanya al quraan serta al sunnah. syaitan akan mengambil kesempatan diatas jiwa yang sedang gelora dan kosong.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; asas kepada untuk mendapatkan ilmu adalah belajar ilmu asasnya iaitu tasawuf atau disebutkan ilmu adab[dalamnya ada ilmu mantik dan ilmu bayan,atau lain sebutannya ilmu pantun atau santun, kias atau bidalan,sejarah atau mitos @ hikayat] selepas itu ilmu adat[yang sekarang disebut sebagai ilmu alam atau giogarfi] dan barulah ilmu fekah[disebutkan juga sebagai ilmu hukum atau ilmu peraturan atau undang-undang].

makanya; nak terus ambik ilmu tinggi melangit,itu satu pekerjaan yang bodoh lagi bodah dan teramat bodoh lah namanya.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; bercakap tu dah betul dah,perbuatannya boleh ke serupa percakapan yang disebut.

makanya; nak menjinakkan kucing yang beranggap dirinya rimau,tokeh sarkis pun pikir dua kali[akan berhati-hati],dan kalau pisang berbuah dua kali,untung lah.sebaliknya pokok pisang akan buruk dan rosak selepas berbuah sekali,dan anak pisang perlu di pulihkan bagi mendapatkan pokok yang baik seperti asal.

makanya; kerja-kerja pemulihan itu memakan masa dan kaedah yang betul,kalau tidak bayangan rimau tetap dalam pandangan kucing.dan pokok pisang tetap buruk dan rosak,dan buah pisang akan jadi seperti pisang hutan.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; [nak sangah sikit pendapat]:yang selalu menggunakan sebutan kun fayakun;[pembentangan kedua]

makanya; kun disebutkan sekali sahaja,dan fayakun itu pulok menceritakan,dan ianya diceritakan dalam al quraan[kalam itu menceritakan yang mana allah menyebut kun.dan terjadilah hanya dengan sebutan itu,seluruhnya,dan seluruhnya membawa maksud dalam masa yang telah di susun tertip serta tertil mengikut apa yang di ceritakan dalam al quraan.

makanya; selepas dari disebutkan kun itu,tiada lagi disebutkan kun untuk kali kedua,dan tidak pernah di jawab oleh rasulullah[semamsa disebutkan kun,rasulullah pun tiada lagi,macammana rasulullah nak jawab.

makanya; yang di ceritakan allah berkata dan rasulullah menjawab,itu cerita dalam bab lain,jangan salah baca sejarah nya.

makanya; pembentangan macam ni, ini mesti orang marah ni. sebaliknya,bacalah elok-elok akan cerita dalam al quraan serta al sunnah tu sebelum nak marah.

makanya; kalau tak faham cerita pada juz pertama dan juz kedua dalam al quraan tu,jangan nak marah orang lagilah.[terjemahan kepada nama tajuk surah pun tak berapa nak betul lagi,macammana nak terjemahkan ayat dalam surah].

makanya; kalau tak percaya,tuan dan mereka boleh tanyakan sendiri pada allah dan rasulullah.

makanya; kalau di sebutkan kun itu banyak kali;tungganglanggang jadinya,sudahnya tak tahu mana alif mana baa mana taa..sebab tu belajar ilmu sifat 20 tu nak kena betul,jangan buat perbandingan sifat allah kepada makhluk. atau manusia. yang meminjam sifat adalah manusia,dan yang salah guna sifat yang dipinjam,manusia. diberikan untuk kegunaan kehidupan,manusia gunakan melawan pemberi pinjam.[dibentangkan dari izin allah.inshaallah].

inshaallah.