-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
MESTI BUAT SEMAKAN DAN PENGESAHAN SEBELUM MENGGUNAKAN MAKLUMAT DISINI.

20190917

LEMBU OH LEMBU

selamat; makanya;

kalau pada pokok,
ia akan menyatakan
yang ianya telah tidak sihat atau
tidak mendapat makanan,
atau akar dan bahagian lainnya rosak,

berpandukan kepada apa
yang pokok itu tunjuk:
daunnya kuning,
daunnya layu,
pucuknya layu,
pucuknya lecuh,
buahnya tidak besar seperti selalu,
buahnya bantut,
batangnya kecut atau
pecah atau ada kutu dan hama,
tanahnya dipangkal kering atau
air bertakung. makanya;

itu adalah tanda-tanda
pokok itu bermasalah atau berpenyakit:

contoh ibarat perbandingan
kepada manusia lah tu.

makan nasi je reti,
pokoknya tak kenal.
sampai ada yang menyebut pokok nasi.
[terjemah kepada bahasa orang putih kononnya].
lembu dah jadi cow
[budak melayu dah tak reti cakap melayu]
apatu[bila ditunjukkan kepada lembu?];
kanak-kank itu sebut: cow:

tukang ajarnya siapa?.
jawab sendirilah,
sebab`yang salahnya sendiri.
konon nak ajar anak ilmu cerdik.
sebaliknya dah jadi terbalik.

inshaallah

16 comments:

Anonymous said...

selamat;

makanya; baitulmaal: [kepada pemegang amanah pertugas pelapis]; wajib di keluarkan hak-hak asnafnya,jangan nak mencekik untuk diri dan perut sendiri aje,dan jangan jadikan pusaka diri dan keluarga memasing. ramai dah kalangan pemegang amanah pertugas pelapis yang dah buntang dari sebab harta dan duit baitulmaal serta zakat dan harta/duit anak yatim termasok harta/duit wakaf diselewengkan.

makanya; hak-hak harta/duit yang tersebut itu wajib pulok di hantar kepada yang empunya hak/bahagiannya. kalau mereka tak datang meminta atau menuntut. nak pegang jawatan sebaliknya tak tahu dan tak faham tugas,dan pemalas.[kami dah bentangkan apa maksud pemalas].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; BELAJAR:[kepada pemegang amanah pertugas pelapis]; belajarnya belajar sangat. sebaliknya tak tahu ke benda belajar.lansung tak faham ke apa-apa yang di belajarkan.

makanya; yang sekarang tu kebanyakannya belajar untuk jadi kaya dan mewah,dan bukannya untuk mencari rezeki.dan cari makan dah jadi mentedarah makanan pulok.

makanya; sampaikan ilmu yang sebenar nya pun dah di gunakan untuk mecari dan mendapatkan duit dan harta. orang sekarang cakap; hidup untuk makan,dan makan untuk hidup.

makanya; untuk menafsirkan perkara hidup tak lansung di buat dah,dah sibuk cari makan dan makan aje. sampai poket baju dan poket seluar berlubang pon tak sedar,tak tahu,tak faham dan tak kisah dah. sampaikan diajarkan ilmu melalui mimpi pun tak reti-reti juga. dan diberikan pelajaran melalui sakit dan penyakit pun tak reti dan tak faham juga.

makanya; ini jenis manusia belajar ke dan berpelajaran ke?.jangan berhajat jadi insan[ insan bermaksud pelupa ].[manusia insan bermaksud manusia yang lupa][lupa bermaksud dengan sengaja meninggalkan atau menghilangkan kepada yang wajib perkaranya][konon beranggapan akan terlepas atau dilepaskan dari dihukum. tak betul lansung pemikiran yang macam tu,pakci dan makci ooi] [ itu dengan sengaja cari dosa tu ooi].

makanya; melainkan asbab dari izin kebenaran allah. inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; urusan jerebu: [kepada pemegang amanah pertugas pelapis],yang membaca kenyataan ini[makluman]: sesiapa dalam kalangannya dan sesiapa sahaja yang sudi dan berhajat dari manusia/makhluk seluruh dunia dan alam; urusan penbersihan jerebu dan pemulihan kebakaran di seluruh bumi sedang dijalankan.

makanya; tuan dan puan yang mampu dan tahu berzikir boleh membantu pertugas yang sedang jalankan urusan ini,sila hantarkan zikir tuan dan puan kepada mereka.[urusan sedang berjalan dan terus berjalan dalam seminggu ini].

makanya; zikir yang dibuat perlu di hantar ke pusat kumpulnya di guai,atas nama urusan jerebu.[ hantar zikir sahaja,dan harap jangan campur tangan dalam urusan tugas mereka.kami tidak mahu jadi pertelagahan atau pertindihan tugas].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; [anjing putih harimau belang harimau putih ular hitam] telah bergabung dan menyusun barisannya.

makanya; amaran telah keluar kepada semua [pemegang amanah pertugas pelapis] [dan seluruh manusia/makhluk].

makanya;ikut peraturan dan jangan menyeleweng lagi dari ilmu adab adat fekah nya.[kifarah nya adalah tunai,tiada hutang atau tertangguh lagi].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; [ada wali dalam kalangan manusia nyata yang sombongnya sampai ketelinga.sehinggakan tak malu dah kepada sesiapa lagi].

makanya; manusia itu telah menyalahgunakan kedudukan wali yang diberikan kepadanya,dan manusia itu telah berubah menjadi apa yang disebutkan dalam adab sebagai haruan makan anak. manusia itu bukan menjaga manusia lain sebaliknya merosakkan manusia lain dan menghilangkan keyakinan serta kapercayaan manusia lain yang nyata serta yang ghaib kepada nya diri sebagai wali mereka.

makanya; [tiada amaran lagi diberikan kepada mereka manusia yang bergitu kelakuannya,dikirimkan kata putus bicara kepada mereka-mereka jenis itu kerana mengaibkan diri sendiri dan manusia lain.[budibicara telah ditukar kepada kata putus bicara].

dari izin kebenaran allah.inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; kata dua bicara:[kepada, pemegang amanah pertugas pelapis(nyata serta ghaib)]; taat dengan perintah seperti berita dalam al quraan serta al sunnah, atau tetap dalam derhaka seperti dalam berita al quraan serta al sunnah.

makanya; amaran menggunakan rotan telah di beri,dan terus boleh di gunakan dengan izin allah. bila-bila masa dan ketika pun bermula serta merta tanpa diberikan amaran lagi kepada tuan dan puan serta mereka-mereka semua.[kami akan menggunakan rotan yang diberikan anugerah kepada kami oleh allah,sebagai jalan membetulkan tuan-puan dan mereka-mereka,inshaallah].

makanya; jangan bersangka,yang kami tidak memandang akan kelakuan tuan-puan dan mereka-mereka semua. berita sampai kepada kami setiap masa serta waktu dari segenab penjuru alam dari izin allah.inshaallah.

makanya; urusan menegakkan manusia yang sempurna, bermula,inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; [khubah jumaat 20/9/2019:pahang]:ARAK;dalam tujuh dosa besar.

makanya; pada dahulunya;sebelum nafsu sempurna,dan di masukkan menjadi sebahagian dari bahagian kedalam manusia,dia telah beberapa kali ingkar kepada tuhan dan telah di masokkan kedalam neraka sebagai hukuman keatasnya,dan selepas dia patuh dan taat kepada tuhan,barulah urusannya di sempurnakan dan di letak menjadi satu dari sebahagian kepada manusia.[ dia atau nafsu itu dahulunya minum arak ke?].

makanya; apa maksud kepada arak tu? yang sebenarnya.

makanya; arak itu diharamkan selepas minuman itu didapati menghilangkan sifat akal dan sifat iman serta sifat nafsu itu sendiri.yang menyebabkan manusia hilang diri dari mengingati dirinya sendiri,apatah lagi tuhan yang mencipta akan diri nya,dan manusia itu menjatuhkan martabat manusianya kepada tahap kehinaan yang lebih hina dari sehina-hina.[100 kali rendah lagi dari tahap martabat binatang].

makanya; cari dan huraikan maksud arak itu.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; ada hamba allah yang memberi jawapan kepada soalan perkara pertama rukun islam,ucapan dua kalimah sahadah.

jawapannya: dalam surah ali imran.

kami katakan kepadanya: tak betul jawapannya disandarkan kepada surah itu. ayat surah itu menceritakan apa yang telah atau sejarahnya dua kalimah sahadah itu sahaja akan kiasnya.

makanya; mana lebih awal terjadi diantara turunnya surah ali imran dengan kejadian israk mikraj?.[dalam israk mikraj ada dikiaskan bab dua kalimah sahadah tu.[penjaga langit bertanya: adakah dia telah di angkat,maka jawab jibril: ya sudah.][ sebanyak tujuh kali pertanyaan yang sama di ajukan dan tujuh kali jibril menjawab dengan jawapan yang sama].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; arak: bermaksud mamai atau meninggalkan/melupakan sesuatu dengan sengaja; walau pun dengan apa-apa kaedah sekalipun selain minuman yang memabukkan.[ataupun laror].yang menyebabkan lupa diri sendiri. atau mengasikkan diri sendiri sehingga lupa yang haq.

contoh: maksud yang tersalah di fahami; awan berarak,dan perarakan,dan mengarak pengantin.semuanya menggunakan perkataan arak.

Anonymous said...

selamat;

makanya; binatang: bermaksud menatang. dan bukan bermaksud kepada haiwan.

ayat sebutannya; menatang beruk,dan seperti menatang minyak yang penuh. diucapkan dalam dialek kelantan;menate beruk.

Anonymous said...

selamat;

makanya; takut dan ketar [ta ke dan ke ta]: bermaksud berselindung dibelakang atau disebalik ...sandaran ( ta ).dan ta itu,apa maksudnya?

makanya; kesemua perkataan yang tersebut itu: arak/binatang/takut@ketar;akan menjadi maksud yang bercanggah apabila di fitnahkan maksudnya dari makna yang sebenar.yang boleh menyebabkan manusia menjadi ingkar atau syirik kepada allah.[hati-hati].

makanya; keperluan membetulkan maksud faham kepada perkataan itu akan membolehkan manusia kembali kejalan yang sebenar mengikut hukum allah.inshaallah.perbetulkan salah faham kepada maksud yang sebenar sebutan adalah wajib.


inshaallah.


Anonymous said...

selamat;

makanya; telah berapa lama dan banyak yang tersimpang atau tergelincir dari faham yang sebenar dalam islam dalam kalangan tuan dan mereka. pengetahuan tahu telah hilang dalam simpanan diri.ilmu pengetahuan yang allah bekalkan terkunci jauh dalam benak yang dalam lagi gelap manusia itu sendiri.

makanya; telah disebutkan: [kembalilan wahai jiwa yang tenang]; [kalau tersesat jalan kembalilah kepangkal jalan];janganlah dari sebab egonya hati diri,akan membawa bencana kepada diri keluarga dan manusia lain. itu dinamakan sebagai zalim;zalim kepada diri sendiri dan kepada manusia serta makhluk yang lain.

makanya; sebutan atau ungkapan aku aku,dan kau kau,tidak membawa kebaikan lansung kepada peradaban manusia.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;

mereka kata,disana kubur wali,disini kubur keramat, itu orang keramat,ini orang keramat;sebaliknya bila kami pergi melawat kubur-kubur yang mereka sebutkan keramat dan wali tu.tak berjaga pun,semak dan kotor.tak di bersihkan pun oleh mereka dan mereka yang bercakap mengangungkan -agongkan itu cakap pedooh aje banyaknya.[konon,nak ambik berkat konon].

mencari dan menjejak kerbau dalam hutan pun lagi senang,dari pergi nak ziarah kubur yang mereka katakan kubur wali dan kubur orang keramat tu.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; macammana nak jadi tentera akhir zaman,kalau sifat takut@ketar,sifat arak@laror,sifat binatang masih tersemat dalam hatidiri manusia.lansung tak berguna dengan atau penuhnya ilmu didada,sebab salah pemahaman serta salah pembawakan pengetahuan dalam ilmu memasing hatidiri manusia.

makanya; hatidiri masih berhajat kepada kaya, harta,pangkat,perempuan cantik@ jantan gagah,darjat kebesaran,kuasa,baran,tuntutan,dendam,merajuk,kecik hati,hidung tinggi;yang mana semuanya di gunakan tidak bertempat[salah tempat] dan tidak berhad sempadan.[main langgar semata],yang menyebabkan hatidiri menjadi mabok,mabok tanpa sebab dan tanpa tujuan.

makanya; itu semuanya yang di sebutkan sebagai;tidak mengenal diri,dan tidak mengenal tuhan.[macammana nak jadi tentera tuhan?,acu sebut gonagayanya,kalau perangai tak senonoh masih ujud dalam hati diri tu?].

makanaya; bila ditanyakan soalan: siapa tuhan kamu?: jawapan yang diberikan,hanyalah; allah tuhanku. itu jawapan budak sekolah kebangsaan dan budak sekolah menengah.bukan jawapan manusia yang terpelajar.

makanya; hajat nak jadi kapitan yang membawa anak buah yang ramai,sedangkan watikah dan tauliah diri,masih tak tahu duduknya disandarkan di mana dalam al quraan.[pergi berperang, tapi tak tahu nak berperang dengan siapa,manusia lain berlawan pedang,diri tuan dan puan berlawan batu seremban dan congkak].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; perkara urusan; panglima harimau berantai: pulih siap lengkap sempurna.izin kebenaran allah.inshaallah.

makanya; disandarkan semula kedalam al quraan,dikembalikan kepada yang haq.


inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; [greece sepanyol turki perancis rusia brazil indonesia];perkara urusannya pulih siap lengkap sempurna. izin kebenaran allah.inshaallah.
yang haq di hantar dan dikembalikan kepada yang haq,dan yang bathil serta fitnah di bungkus dan diletak ketepi bagi urusan akhir zaman kiamat.inshaallah.

makanya; wahai jiwa yang tenang,kembalilah dengan redho allah.

makanya; gelora bermaksud marah dan diberikan namanya maran sebagai nama tempat dalam adat. bangga dan megah boleh membawa kepada gelojak api yang kalau maraknya tidak terbendong boleh mengakibatkan bencana mudarat keatas manusia.

inshaallah.