-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20190910

TAKDIR OH TAKDIR

makanya;

kalau seluang;
sejauh-jauh seluang melaut
akhirnya ketepi juga,
dan kalau bangau;
setinggi-tinggi bangau terbang
akhirnya belakang kerbau hinggapnya juga.

makanya;

sebaliknya kalau orang melayu;
orang melayu ini kalau mereka melaut
tak pernahnya nak ketepi
semula macam perahu terlepas huraiannya
dan pendayungnya tak berbawa pulok.
[dah hanyut baru nak menjerit].

dan kalau terbangnya tinggi
tak pernahnya nak berpaling kebawah
[tak pernah nak berpada-pada,
makin keatas lagi ada] takut gayat,

macam layang-layang putus tali.
[ikut angin bawak aje lah]
[banyak main-mainnya].

makanya;

mereka kata,
itu takdir dan dugaan dari allah.
molehlah sangat berfikiran
tak senonoh macam tu.

dan ini cakap orang tua-tua dahulu:
pelanduk selau lupakan jerat,
tapi jerat tak pernah lupakan pelanduk.

inshaallah.

13 comments:

Anonymous said...

selamat;

makanya; [nak sangah sikit]kepada orang yang tak renti-renti menarik harta dan duit alam ghaib.

makanya; tuan dan mereka itu tak dapat mengambik harta dan duit yang di tarik itu adalah sebab,tuan dan mereka itu salah gunakan ilmu untuk tujuan yang tak memberi sebarang faedah kebaikan kepada manusia. dan tujuan tuan dan mereka itu hanyalah memenuhkan perut dan mulut sendiri.

makanya; ilmu yang dipelajari itu sepatutnya digunakan untuk mencari diri dan mengenal diri serta allah,dan membantu manusia lain yang terdesak dan bermasaalah,dan bukannya digunakan untuk memnuhkan tuntutan ego diri.dah mengajar nafsu menjadi jahat,jahatlah jadinya nafsu dalam diri tu. dan teguran iman sentiasa disanggah oleh ego hatidiri,kecut dan mengigillah iman dalam diri tu.

makanya; kalau dah ilmu disalahgunakan,iman disalahgunakan,nafsu disalahgunakan,ego disalahgunakan dan dibawa kearah yang salah dan tak betul,jadi rosaklah hatidiri tu. itu yang menyebabkan ramai sangat manusia yang ingkar dan syirik kepada allah tanpa sedar diri.yang mereka telah ingkar dan syirik kepada allah.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; ibarat ketam mengajar anaknya berjalan turus:

makanya; telunjuk lurus,kelingking berkait:

makanya; ibarat kadok naik junjung:

makanya; dedalu di puncak pokok:

makanya; konon menjadi batu putih di puncak gunung:

makanya; miangnya ibarat lalang.

makanya; tidaklah lilin yang menyala.

Anonymous said...

selamat;

makanya; bila di beritahu akan hal-hal yang benar,mereka akan bertanya:bukan ke allah yang menilai atau tahu ibadah seseorang manusia itu lulus atau gagal.

makanyanya ; ini sedikit jawapan kepadanya: pada setiap ibadah yang manusia buat,wajib ada yakin dalam hatidiri yang mana ibadah yang telah dibuat itu benar betul lengkap sempurna,dan akan ada kerasaan dalam hatidirinya yang ibadahnya telah di terima,dan[ berharap ibadahnya tidak di tolak atau di ketepikan]. dan bukannya harap-harap ibadah diterima[kalau harap-harap diterima bermaksud hatidiri tak yakin dengan ibadah yang telah dibuat]. ada lah yang tak lengkap dan tak sempurna dalam ibadah.

makanya; ada was-was dalam melakukan ibadah,bermaksud hatidiri tak tak yakin dan tak tahu apa yang hatidirinya buat[dalam bab tahu serta faham ilmu],itu yang dikatakan pak turut atau disebutkan dalam bahasa adab kiasnya macam lalang.

makanya; kebimbangan sebenar adalah tidak diterima ibadah yang dibuat.[itu untuk manusia yang tahu serta faham].

makanya; harap-harap diterima ibadahnya.[itu untuk manusia yang menjadi pak turut.yang menyandarkan diri kepada manusia,dan bukan dirinya sendiri dan bukan kepada allah].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;

kuburnya; adik beradik kembar haji tahir indera senggara, panglima ali perak di pengkalan balai.

kuburnya; ibrahim muna dan waris orang perba jelai[perempuan] di kg nyok.

kuburnya; abdullah rawi,yang lain[perempuan] di kg telok.

kesemuanya di kawasan chenor.


inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; menjadi suatu kerja yang sia-sia membantu manusia yang tidak mahu membantu dirinya sendiri.

makanya; kami berlepas diri dari pekerjaan sia-sia yang bergitu.dalam urusan ghaib dan urusan nyata.kerana tidak lansung membawa kepada manafaat dalam penyelesaian akhir zaman ini.

makanya; dalam al quraan telah mengkiaskan: lebih kurang maksudnya,mereka sendiri yang dapat melepaskan diri mereka. belengu yang mengikat mereka ada atas perbuatan tangan mereka sendiri.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; ejaan kepada sebutan ugama dan agama.[dalam jawinya sama, tak berubah dari dahulu sehingga sekarang],dan [yang berubah sebab diubah orang adalah dalam ejaan rumi,dari ugama kepada agama].

makanya; dalam jawi huruf depan sekali adalah alif,walaupun dalam rumi diubah-ubah huruf 'U' kepada huruf 'A'.

makanya; faham ke tidak kias macam ni?.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; berkenaan wakaf: apa dia nya wakaf ni?.mereka kata wakaf adalah sesuatu yang berikan untuk kegunaan agama,dan dimanafaat untuk manusia yang ramai.betullah tu.

makanya; sebaliknya dari apa yang di perkatakan oleh mereka itu,mananya wakafnya tu?[yang disebutkan sesuatu yang diberikan untuk kegunaan dan manafaat ramai tu].

makanya; pertelingkahan bab wakaf ini,telah berlanjutan sekian lama,tidak berkesudahan. mana pemegang amanahnya,dan mana pemberi wakafnya,dan mana penerima atau yang disebutkan dimanafaatkan oleh manusia yang ramai tu?.habis berterabur belaka.

makanya; bila bercakap,mereka berceritakan sejarah cerita wakaf yang terjadi zaman rasulullah,dan dengan bangga sekali bercakap,kembang hidung dan telinga memasing.memuji para sahabat. dan zaman sekarang ni,apa yang dah terjadi kepada ilmu dan hukum wakaf yang mereka belajar tu?.

makanya; semua urusan wakaf zaman ini tak selesai,dan hasil dari wakaf itu tergantung-gantung,itu tidak termasuk yang dah kena songlap oleh pemegang amanah wakaf dan waris-waris pemberi wakaf yang bodo lagi tolol egonya mereka itu. wakaf pun menjadi rebutan dan dijadikan sesuatu untuk mencari dan mendapatkan keuntung diri.

makanya; dari sebab belajar tapi tak faham dalam bab wakaf,jadinya ali dengan abu dah tak dikenali lagi[tuah dengan buah][topi dengan tupai],diejakan dalam jawi hurufnya sama,bunyi aje yang lainnya.

makanya; sebab itu adat temenggong dengan adat pepatih,ada bezanya,keduanya hukum di ambik dari dalam al quraan,tapi jenis tak reti baca,jadinya memasing buat pandai-pandai sendiri taksirannya.

makanya; zaman-zaman yang lama dahulu.tak ada masaalah pun dalam bab wakaf ni. zaman ni aje yang bermasaalahnya dengan wakafnya denagn pusakanya dengan amanahnya dengan adatnya dengan adabnya dengan fekahnya,serta dengan ilmunya.[habis tunggang langgang belaka]. jenis yang yang yok belaka.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; islam pusaka wakaf amanah. dah jalankan sebagaimana rasulullah dan para sahabat jalankan ke?. mana perginya manusia yang ahli kepadanya?. jadi warak telor suku masak, tak boleh jadi macam tu,salah lansung. 3 suku masak, pun tak berapa boleh pakai lagi,mestilah masak dengan betul,baru lah tak mendatangkan mudarat. ini tidak bersekali dengan kulit di kunyah dan ditelannya.

makanya; dalam la quraan serta al sunnah telah disebutkan akan pembahagian atau hak-hak keatas manusia dan makhluk lain atau asnaf-asnaf dalam islam pusaka wakaf dan amanah.kenapa yang pandai-pandai mengubah[pandai sangat ke?]. tak baca sejarah dalam al quraan serta al sunnah ke memasing.apa yang dilakukan dan telah terjadi kepada @ oleh orang yahudi dan nasrani zaman dahulu tu kepada kitab dan hukum-hukum mereka?.habis di ubah oleh mereka.[mereka membuat salahlaku dan ingkar kepada nabi-nabi serta tuhan mereka]

makanya; telah di sebutkan oleh rasulullah yang maksudnya lebih kurang macam ni:[kamu akan mengikut jejak-jejak mereka sejengkal demi sejengkal sehinggalah masuk kedalam lubang biawak]. baca sendiri fikir-fikir sendiri faham-faham sendiri tahu-tahu sendiri lah akan al hadis tu.[jangan jadi ibarat; kaldai yang memikul kitab].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; ada kala; dan kala tu apa?. ia termasuk dalam bab urusan rukun iman.[sangkakala].[dalam bab kiamat].

makanya; makan minum bernafas melihat mendengar,dan lagi,dan laginya; semuanya duduk dalam bab qada serta qadar,urusan rukun iman perkara ke enam.[dan termasuklah perangai manusia tu][cumanya manusia ada pilihan, nak menjadikannya baik atau menjadikannya buruk @ jahat].

makanya; ianya macam pilihan raya lah;pilih atau pangkah yang terbaik dan betul,kalau tersalah pilih,diri sendiri yang merananya. dan kalau pilihan raya hanya lima tahun sekali,sebaliknya kepada urusan yang tersebut duapuluh empat jam,dan tertutupnya pusat undi bila terpisahnya jasad dengan nyawa.orang dah mati mana boleh mengundi,namanya dah ter keluar dari senarai. sebab itulah di perlukan anak cucu cicit yang hidup,[hidup bermaksud tahu dan faham dalam bab rukun iman], yang dapat membantu.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; tiupan sangkakala: dua perkara yang berlainan;1]sangkakala,dan 2] tiupan.apa dianya akan kedua-duanya perkara yang trsebut?dalam bab percaya kepada hari kiamat[rukun iman].

makanya; ini adalah dalam ilmu martabat tujuh. wajib tahu[dengan sebenar tahu] akan perkara-perkara dalam rukun iman serta perkara-perkara dalam rukun islam.bukan banyak pun sebelas perkara aje.[ enam dalam rukun iman dan lima dalam rukun islam].perkara-perkara ini lah yang menimgkari atau melingkongi kehidupan.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; percaya kepada kitab-kitab: guana caranya,bukan pernah jumpapun kitab-kitab melainkan al quraan,[mereka dan tuan akan jawab] betul tak?.

makanya; disitu, dengan jawapan sebergitu yang boleh menyebabkan yakin seseorang menurun. ada pernah cari dan kaji ke,akan kitab-kitab tu?.kitab al quraan serta al sunnah pun tak berapa berkaji[ sebab takut tersalah dan berdosa],setakat baca dan dengar aje kan?,sebab baca dan dengar boleh dapat pahala.itu ajelah jawapan yang boleh di berikan oleh mereka dan tuan-puan.[kalau kaji pun,bab lain yang dikajikan].

makanya; kalau tak pernah jumpa,macammana pulok rasulullah boleh selesai sempurnakan urusannya dan islam?.seperti wahyu terakhir yang sampai kepada rasulullah pada hari wukuf di padang arafah,yang disebutkan sebagai haji akbar tu.[hari ini aku sempurnakan nikmat... dan islam sebagai agama kamu.].
dan al sunnah [sampaikanlah kepada manusia yang dibelakang kamu(selepas dari kamu pada hari ini),...moga-moga mereka lebih memahami...].dengan apa yang sampai dan berlaku pada hari ini[kejadian diarafah pada haji bersama rasulullah itu].

makanya; takut biarlah bertempat dan berani biarlah kena pada tempatnya. jangan setakat takut pada mata dan berani pada telinga semata-mata.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; masjid, urusannya siap lengkap sempurna,dari izin allah.inshaallah.


makanya; masa, urusannya siap lengkap sempurna,dari izin allah.inshaallah.


makanya; air angin api tanah, urusannya siap lengkap sempurna,dari izin allah.inshaallah.


makanya; seluruh urusan yang tersebut dikembalikan kepada yang haq. dan yang bathilnya kami simpan untuk akhir zaman kiamat urusannya.inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; HUTANG: [kepada, pemegang amanah pertugas pelapis];bayar,ambik dari nyata atau ghaib,wajib di lunaskan sendiri.

makanya; bil eletrik,bil astro,bil air,bil talipon,dan boleh pakai kereta mewa,rumah mewah;hutang tak terbayar,terutamanya dengan allah.[tak ada perpindahan kifarah kepada orang lain,sendiri buat hutang ,sendirilah kena tanggung jawab bayar dan tanggung kifarah hutangnya.[dari dalam perut sampai dalam kubur,nak duduk dalam sabsidi].[tak reti-reti berdikari].

inshaallah.