-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
MESTI BUAT SEMAKAN DAN PENGESAHAN SEBELUM MENGGUNAKAN MAKLUMAT DISINI.

20201002

Apabila kurang celik maka semua benda jadi pelik

salam;

ini salah satu kepelikan orang melayu;
semua benda akan menjadi kepelikan kepada mereka.

terjumpanya fosil dinasour di tasek kenyir;
mereka pelik dan merasa bangga dengan terjumpanya bahan ekologi tersebut.

menda sangat yang jadi peliknya. disuruh belajar memahami dan mangkaji urusan tersirat dalam al quraan serta al sunnah,mereka fikirkan itu hal agama sahaja,dan dinasour itu adalah hal sains. cerdik tak boleh di ajar,itu yang menbuatkan orang melayu ni jadi babel.

perkara dinasor itu adalah satu dari urusan dalam al quraan serta al sunnah[perkara yang tersirat ghaibnya dari pandangan dan pendengaran manusia.

sebab itu lah kena belajar sungguh-sungguh ilmu al quraan serta al sunnah itu. jangan dok mencebir sebelum belajar,dan bila dah tergadah,baru nak gosok benjol pada kepala tu.

babnya itu adalah dalam urusan fekah serta adat nya ilmu kaji[alam kajian].

inshaallah.
19:31

RUJUK
http://www.astroawani.com/berita-malaysia/fosil-dinosaur-berusia-hingga-65-juta-tahun-ditemui-di-hulu-terengganu-48500

https://www.hmetro.com.my/node/9437

https://www.bharian.com.my/node/17769

https://www.nst.com.my/news/2015/09/fossils-dinosaurs-found-tasik-kenyir-area

17 comments:

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


zaman dinasor ada berapa fasa?.

dalam al quraan serta al sunnah, ada menyebutkannya dengan jelas dalam khilaf kiasnya.

makanya; manusia dan dinasor tidak boleh dan tidak dibenarkan hidup bersama dalam alam nyata bersekali diatas muka bumi ini.

dinasor; disebut dalam bahasa adatnya zaman sekarang.[zaman jurasik]

[ ? ]; dalam bahasa fekahnya disebut apa?.


nak tahu,kena belajar kenal diri dankenal allah;barulah boleh belajar mengenal dunia dan alam.

dan bukan setakat duduk pada martabat; syariat/tarikat/hakikat/makrifat aje semata.

lain yang disuruh,lain yang dibuat,lain yang diajar,lain yang digunakan.itu lah disebut belajar betul,niat tak berapa betul.

ada ke,ayat al quraan dijadikan penghalau hantu?,kenalpun tidak apa yang disebutkan hantu. alih-alih bermusuh dengan hantu[takut ke hantu]. hantu tu makhluk apa?.

makanya; bergitulah juga kepada dinasor tu. makhluk apa?

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


ramai kalangan manusia zaman ini,terutamanya orang melayu;yang menyalah gunakan dan menyalah niatkan;istifar/alhamdulillah/inshaallah/dan beberapalagi sebutan lain.

istifar; untuk memohon ampun kepada allah bagi diri sendiri;sebaliknya salahlaku masih dilakukan[tak taubat pun atas salahlaku diri].dok bermain dengan salahlaku yang diperbuat.

bersyukur[alhamdulillah];dapat yang halal disebut;dapat yang subahat,pun disebut,ambik yang orang pun sebut juga.

inshaallah;sebutan ini paling di salah gunakan, benda tak dibuatpun,dan tak bermaksud nak buat bagi melepaskan diri.[mengelak dari mengerjakan sesuatu perbuatan,terutama urusan fekah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


kun fayakun;[dalam makna][jadi maka jadi]; sebutan tu hanya disebutkan sekali aje.tiada kali kedua dan tiada kali ketiga.bagi seluruh cipta alam dan makhluk.

hanya lah ciptaan itu berperingkat-peringkat akan kejadiannya.pada masanya yang telah di tentukan dan ditetapkan.

jangan main dok hentam aje menghuraikan maksudnya dan maknanya.ingat apa, ini kerja tukang kayu ke?

dan dimana sebutan itu dibuat[duduknya dalam al quraan;dalam ayat surah mana?]sebutan dalam surah yassin tu,hanyalah menceritakan dan memberitakan kepada manusia,yang allah hanya menyebut kun semasa mencipta seluruh alam dan isinya.

makanya; sebutan kun disebutkan[terletak] dalam surah mana dalam al quraan tu?

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


apabila gajah dengan gajah berjuang,fitnahnya ditanggung oleh pelanduk ditengah. dan sekelilingnya.

apa ke nya gila mereka-mereka tu,membakar fitnah.kalau tak terbakar pun,percikkan baranya kena juga,dan kalau tak kena percikan baranya,asap tetap dihidu, memedihkan mata dan hidung.

nama aje mengaku melayu islam,perangai baik sikit aje dajjal dari mereka. sebab dajjal belum masanya dia keluar lagi;tapi mereka-mereka itu dah langgar dajjal.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;

tahu dan faham.

kenapa yang takut sangat nak terima amanah fekah tu.

kena duga sikit,dah kecut perut,tapi kalau buat maksiat tak rasa ngeri[takut] pulok.

hidup setakat nak joli atas muka bumi ni;hentikanlah.

baca lah tekun sikit al quraan dan al sunnah tu.

hidup macam makhluk yang melata dipadang tu,nak buat apa.

bumi tak terima,langit tak terima. membazirkan beras aje hidup macam tu.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


kalu berilmu yang tinggi sekalipun;kalu tak dapat melepaskan diri dan tak dapat membantu melapaskan bala,pada diri dan manusia lain[terutamanya keluarga*ayah,mak dan tok nenek serta adik beradik];tak gunapun ilmu macam tu.

nampak sangatlah ilmu yang ada pada diri tu,digunakan kearah mendapatkan dunia semata.bagi diri sendiri aje.

membantu;kalu tak boleh dengan nyata;bantulah dengan kaedah ghaib.cuma perlu ingat,jangan buat fitnah kepada makhluk lain dan kepada manusia lain.

bangunkan amar makruf nahi mungkar,tegakkan dengan nyata atau dengan ghaib. tak boleh berjemaat,buat seorang diri;jalankan peraturan fekah,adat,adab mengikut peraturan yang dinyatakan dalam al quraan serta al sunnah.

jangan termasuk dalam golongan yang celaka. dan mencelakakan manusia lain dan makhluk lain.

tahu ke apa maksud 'celaka' dalam fekah?

kalu tak tahu,jangan basahkan lidah dan bibir dengan sebutan tu.[itu namanya orang tak sekolah,kalu selalu sebut sebutan tu].

makanya; sebutan 'celaka'ini sentiasa difitnah oleh manusia zaman ini.[sebutan yang terfitnah maksudnya dan maknanya].[dan huraiannya menjadi pertuduhan salah yang zalim kepada sebutan 'celaka'].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;

tahu dan faham.


orang melayu zaman ni;sudah tak menjaga adab,adat,fekah[ilmu mereka].

pangkalnya tak tahu,dan hujungnya tak kesampaian;dan ditengahnya bersangka-sangka.

belajarnya;ambik yang disukai aje[yang boleh mendatangkan laba dunia].

belajar tak pernah khatam,dari sebab itu lah kerja dan benda atau urusan perkara yang senang,dijadikan susah.

solat yang senang disusuhkan.

puasa yang senang disusahkannya.

perkara berwuduk yang senang disusahkan.

hidup yang senang disusahkan;tak ke menyusahkan diri, namanya tu.

asalnya semuanya betul,sehinggalah disalah sangka dan disalah gunakan, sehingga menyusahkan.

rasulullah dah ajar dengan betul dan senang;macammana boleh tergelincir kelakuan.

inshaallah.



Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


ini mungkin berguna kepada tuanpuan; yang enggan/tidak mahu/menolak/takut/was-was/tak yakin/tak percaya;dengan berita yang sampai kepada diri[mimpi/ghaib/nyata];yang dianggap saka/jin/atau apa-apa yang menakutkan:

buat solat dua rakaat,dan pada sujud akhir[dalam sujud akhir sebelum salam],maklumkan/beritahu;tuanpuan menolak anugerah/pemberian/amanah kerana takut dan tak sanggup memikul tanggungjawab fekah/adat/adab.

dengan itu tuanpuan dapat mengelak dari membuat memfitnah/menuduh kepada amanah yang datang/sampai itu.dan tidak berlaku zalim kepada amanah itu.[membuat salahlaku/salah niat].

yang demikian dapat mengurangkan hukuman atas diri.[dalam bentuk penyakit].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


kepada tuanpuan yang berkenan sangat nak berilmu tinggi/menjadi tentera akhir zaman imam mahdi/berkedudukan tarikat/hakikat/makrifat; belajr dengan sebenar sehingga mendapat ilmu tahu dan ilmu faham yang sebenar,dan jangan setakat belajar hangat-hangat tahi ayam.[kena yakin serta percaya;dan jangan pakai ilmu was-was dalam diri].

dan jangan menjadi zalim/menyalah gunakan ilmu/menyalah niatkan ilmu dalam diri; jangan zalim pada diri sendiri dan kepada manusia,dan kepada makhluk allah yang lain.

manusia yang zalim kepada diri sendiri dan kepada manusia lain,dan kepada makhluk allah lain;tidak dipanggil manusia kepada mereka oleh makhluk allah dan manusia lain, melainkan digelar ......[nak sebutdisini tak berapa sesuai,tuanpuan tahu apa yang digelar orang ramai,dalam al quraan yang menyebutkan perihal keadaan mereka yang zalim itu].


inshaallah.

Anonymous said...

salam;

tahu dan faham.

BABI bukan KHINZIR:babi bukan dan bukan nama/gelaran binatang atau haiwan yang haram atau yang diharamkan.[babi bukan sejenis binatang/haiwan; khinzir adalah nama binatang/haiwan]

khinzir; adalah binatang atau haiwan yang haram dan diharam oleh islam memakan dan ...nya.[seluruh bahagiannya].[memanglah betul haram,mana sejarahnya yang menyebabkan binatang itu haram?].

babi; bukannya binatang atau haiwan;itu adalah sebutan melayu[kias] yang dinisbahkan kepada/disandarkan kepada,....???apa?.

tahu...dan boleh jawab?.ke?.apa jawapannya?.

sebutan babi ini telah dijadikan satu gurauan fitnah dan pertuduhan yang tidak munasabah oleh orang-orang melayu.

ia bukan khinzir;macammana ia boleh jadi haram.[ sebab dah terbiasa atau kebiasaan disebut haram ke?] atau[belajar tak khatam atau lari dari kelas mengaji]

siapa yang mengharamkannya?

fekah/adat/adab[ilmu tidak mengharamkannya],jika digunakan dan diambik dengan baik dan elok;dan jika digunakan dengan jahat dan paksaan,memanglah haram dan berdosa.[semua perbuatan dan urusan kalu disalah gunakan[ zalim],ia termasuk diharamkan dan berdosa].[dan yang bersubahat dengannya pun sama terlibat dosanya].

baik-baik sikit,nak menyebutkan dan menjatuhkan hukum haram kepada sesuatu sebutan atau perkataan.

berita dan cerita bab berkenaan babi;ada tertulis dalam al quraan serta al sunnah.huraian kias khilafnya panjang lebar.

sebab itulah kami selalu sebutkan;jangan jadi manusia yang celaka.[mencelakakan diri sendiri dan mencelakakan orang lain].

renungkan sejenak; kalulah tuanpuan menyebut sebutan babi sepanjang hidup tuanpuan,yang membayangkan atau menisbahkan atau menyandarkan babi kepada haiwan yang haram[khinzir].

berapa banyak haram dah lekat pada tuanpuan[berapa banyak dosa dah]?

kalu khinzir;wajib disamak dengan air tanah.sebaliknya babi;guana ceritanya ni?

itu yang disebutkan sebagai;

malam buat pahala,pagi buat dosa; pagi buat pahala,malam buat dosa.[pahala serta dosa seiring dilakukan].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;

tahu dan faham.


macammana nak menjawab persoalan maarobbuka[siapa tuhanmu] dalam lubang kubur;kalu makna/maksud/nisbah/sandaran;kepada celaka,tak tahu/kepadababi,tak tahu/kepada keris,tak tahu/kepada melayu,tak tahu/kepada arab,tak tahu/kepada manusia,tak tahu;guana cerita kita ni sebagai manusia melayu serta islam.

al quraan serta al sunnah,ada depan mata,sebaliknya tak jelas dan kabur urusan tahu dan faham diri.

inshaallah.

surah yaseen said...

Read and listen online Surah Yasin online in mp3

Anonymous said...

salam;

baca dan dengar aje;kalu tak tahu dan tak faham,dan setakat digunakan untk pendiding diri dan penghalau makhluk halus;baik jangan menyusahkan diri.

yasiin;apa maknanya sebutan tersebut?

dua huruf aje?

kalu; jawapannya, waallahuaalam; itu jawapan orang perabis beras aje.

Anonymous said...

salam;

tahu dan faham.

kalu; rasa dengan menyebut; aku dah beritahu, atau biar aku khabarkan...agar aku boleh berlepas tangan dihadapan allah nanti:

mereka yang bercakap seperti itu tidak akan terlepas dari disoal oleh allah;kerana mereka itu hanya bercakap aje dan tidak menjalankan urusan amar makruf nahi mungkar.

kerana apabila mereka diduga,mereka berlepas diri dan berkecuali atau melarikan diri dari menjalankan amanah allah.

banyak kaedahnya untuk menjalankan urusan amar makruf nahi mungkar;kalu tak belajar,mana reti nak buat.orang yang melarikan diri dari urusan amanah itu,adalah orang yang berputus asa,samalah dengan orang yang lari dari medan perang.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;

tahu dan faham.


pada fasa-fasa belajar sejarah dan belajar penyusunan keturunan adalah penting bagi urusan penafsiran kepada surah dan ayat dalam al quraan serta al sunnah.

supaya tidak tersalah sangka maksud ayat dan surah,dan tidak menjadi fitnah kepada berita dan cerita yang di maksudkan,kerana ayat dalam al quraan serta al sunnah adalah kias khilaf.

sebagai satu daripada yang tersusun dalam al quraan,berkenaan keturunan nabi-nabi atau dalam al quraan disebutkan ali imran[keluarga imran].
susur jalur lelakinya menuju kepada siapa?;dan susur sebelah maknya kepada siapa?.

lokman al hakim; siapa dia,dan dia anak siapa?

dan nabi muhammad saw susur keatasnya kepada siapa[siapa anak nabi ismail].

nabi musa dan nabi yang selepas nabi yusuf; susurnya mereka pergi kepada anak nabi ibrahim yang mana?

bini-bini nabi ibrahim,pergi susur kepada siapa?

dan nabi ibrahim sendiri pergi susurnya kepada siapa?

kesemuanya memerlukan ilmu sejarah dan sejarah wajib dipelajari,dan pemegang sejaran perlu ada,yang memegang amanah sejarah-sejarah berkenaan berita dan cerita berkenaan al quraan serta al sunnah. dan mereka itu jugalah yang memegang bab dan fasa berketurunan.

kalau; pendapat mengatakan sejarah dan susur keturunan tak penting dalam islam;makanya tuanpuan tidak akan dapat memahami sesuatu apapun dari berita dalam al quraan serta al sunnah.

sejarah melayu sendiripun ada tercatat dengan jelas akan kiasnya,dan di hurai dengan perincian yang tepat.

makanya;kami kenal susur jalur kami yang menyampaikan kami kepada melayu. dan kami kenal siapa dianya yang bergelar melayu itu.kerana kami mendapatkan pemegang amanah keturunan dan pemegang amanah sejarah melayu,untuk disahkan ilmu kami.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


dalam bab;[kita tak kenal musuh].[sebagai slogan].

hari ini seorang pertugas telah mati dipahang. kerana mati lemas dari sebab diserang penyakit sawan.semasa mencedok ikan dari kolamnya.

apa kena mengena dengan slogan tu;

dia mati kerana ajalnya telah sampai. sebaliknya penyakitnya telah lama,dan dia tidak dapat meredakan penyakitnya itu sebab dia tak kena siapa dirinya yang sebenar dan dari sebab apa dia dikenakan atau mendapat penyakit sawan.

makanya; penyakitnya sendiri yang menjadi musuhnya.

dan tiada siapa dari dalam kumpulannya yang mengenali akan dia,lalu membiarkan dia berperang sendirian.[mana pergi jemaah kumpulannya].masing-masing dalam kumpulan,tidak mengenali diantara satu dengan lain;dan adakalanya bermusuhan sensama sendiri.

makanya;kumpulan itu tidak menegakkan fekah kumpulan mereka sendiri,mereka mengegarkan dan hampir meruntuhkan satu bahagian dalam al quraan,yang mana mereka adalah penjaga kepada huruf dan perkataan dalam surah al quraan.

kalu dah tak kenal diri sendiri;makanya memanglah tak kan kenal musuh diri sendiri.;jadinya musuh sebenar kepada diri langsunglah tak kenal.

makanya; ilmu yang tinggi dalam dada itu;menjadi penbaziran aje.tak boleh pakai,tak boleh menolong,untuk diri dan untuk semua. lagi ada hajat nak berperang dengan dajjal.kononnya.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


dalam bab;[kita tak kenal musuh].[sebagai slogan].


semalam;seorang pelapis mati ,dalam kemalangan jalan raya[dipahang].

dari sebab terlelap[tidur] semasa memandu.

apa sebabnya tertidur atau terlelap semasa memandu kereta;[orang akan kata ;ajal dia dah sampai,betullah tu].

sebab musababnya tidur semasa memandu.dan adakalanya bermain semasa memandu;main talipon;dan adakalanya bergurau senda semasa memandu.

yang pergi bersengkang mata tak tidur sampai kesubuh buta tu kenapa;cari apa.

yang bermain talipon sampai tak ingat ke dunia lain tu kenapa;cari apa.

yang bersenda gurau sampai tiada tumpuan tu kenapa;cari apa.

nak salahkan jalanraya?

nak salahkan kenderaan?

nak salahkan orang lain?

dari sebab kemalangan kecuaian diri sendiri tu.

macammana manusia yang mengaku beriman,boleh melakukan kecuaian sehingga menyebabkan[malapetaka] kematian atau kecederaan yang membawa kecacatan.[ atas diri sendiri atau manusia lain atau makhluk allah yang lain].

tak baca ke apa yang tersurat dalam rukun islam serta rukun iman. atau dianggap sebagai urusan perkara yang remeh temah aje.

inshaallah.