-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20200925

Wali keramat, wali negara, wali keluarga dan wali hakim.

salam;

untuk maklumam:

zaman kewalian telah pun tamat,
tiada lagi wali dari kelangan manusia nyata yang masih ada,
kecuali wali negara,
wali keluarga dan
wali hakim.

jangan salah faham dan terpengaruh dengan akuan manusia yang mengaku atau melebelkan kewalian kepada seseorang itu.

memanglah ada dalam kalangan manusia dimasa ini yang mendapat hikmah atau kesaktian atau keistimewaan yang di anugerahkan allah kepada mereka,sebaliknya mereka bukanlah dalam golongan wali,mereka hanyalah pemegang amanah pertugas serta pelapis,yang menjalankan tugas diatas muka bumi.

golongan para wali itu sekarang hanya berada dalam kalangan mereka yang ghaib sahaja,dan golongan para pemegang amanah pertugas serta perlapis itu pulok adalah kesinabungan dari para wali.dan mereka juga ada yang diberikan karahmah oleh allah.

makanya;ramai dalam golongan pemegang amanah pertugas dan pelapis ini yang tergelincir hati dan akal mereka. mereka kebanyakannya mengadap dunia dan tidak sepenuh hati mengadap akhirat,sebab itulah mereka tidak boleh di anggap sebagai wali.

inshaallah.
07:03

18 comments:

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


kami mendapat cerita dan berita;ada dalam kalangan manusia melayu di tanah melayu ini yang mengaku,menjadi wakil yang haq kepada tuhan.

ingat sikit;wakil yang haq terakhir dah lama matinya;[1440 tahun dulu],[nabi muhammad saw],dan selepas darinya tidak di panggil wakil yang haq.

jika ada kalangan manusia yang mengaku ,dia menerima atau dilantik sebagai wakil yang haq,makanya dia atau manusia itu telah kalah dalam dugaan kepada ilmu dirinya sendiri.[itu adalah jenis orang yang tak baca punya].[tak baca al quraan serta al sunnah dan juga tak baca sejarah punya orang].

walaupun ilmunya dalam tasawuf,tinggi;tapi tak boleh pakai,dan dia ada masaalah dengan ilmu tahu dan ilmu faham dalam dirinya sendiri.
[dia membuat fitnah kepada dirinya sendiri;kepada ilmunya;kepada rukun islam;kepada rukun iman].

hati-hati;jangan lena dengan dugaan didepan mata.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


kami di beritakan oleh pemegang amanah; ada dalam kalangan pertugas yang diberikan tempoh bagi urusan pemutihan,selama 40 hari.

gunakannya masa yang sedikit itu dengan baik dan berhekmah,dan jangan membazirkan waktu yang 40 hari itu dengan urusan yang melalaikan dan leka.[jangan disalah gunakan masa 40 hari tu],kelakuan tuanpuan diperhatikan oleh pemegang amanah yang memberi tempoh. tuanpuan akan di duga dalam tempoh yang tersebut.

sebelum ini banyak masa dan waktu yang terbuang dan tidak digunakan dengan sewajarnya oleh tuanpuan dengan urusan dan tugas yang sebenar,yang di serahkan oleh allah kepada tuanpuan.[diberikan waktu 50 tahun;50 siang dan 50 malam;maka,jumlahnya 100 tahun;dan ada yang diberikan waktu yang lebih dari itu lagi]

makanya; tempoh 40 hari itu memang bercukupan dengan urusan pemulihan dan pemutihan diri tuanpuan. dan tiada sebab untuk mempertikaikannya.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


dalam kalangan manusia melayu[orang melayu dalam tanah melayu];yang tanpa pengetahuan yang sebenar dan tanpa faham yang sebenar,menghalang urusan amanah berjalan lancar[mereka menyekat amanah dari turut menurun dalam kalangan manusia melayu].

amanah allah itu bukannya harta pusaka keluarga,ia diwariskan dari manusia kepada manusia selepasnya mengikut kehendak allah,yang layak.

apabila tuanpuan menyekat amanah yang tersebut,seolah-olahnya tuanpuan menyeksa orang yang hendak balik[dalam nazak],tidak kiralah ayah atau ibu atau sesiapa sahaja.

amanah itu tidak lepas dari jasad manusia yang disekat jalan baliknya sehinggalah terpaksa digunakan kekerasan keatas jasad yang sakit itu oleh malaikat maut.

amanah itu perlu di pulihkan;dan jika reti pulihkan,silalah tuanpuan pulihkan sebelum jasad sipulan itu balik,dan jika tidak dapat dipulihkan,kekerasanlah ubatnya keatas jasad sipulan itu.bagi melapaskan amanah yang disekat perjalanannya.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


dan apabila membentangkan perkara dan urusan;ada kalangan mereka dan tuanpuan,menarik muka senyum,seolah-olah tahu dan faham benar dengan perkara dan urusan yang diperbentangkan oleh kami.

dan apabila di soal dan ditanya;tiada bunyi yang menjadi jawapannya.

dan apabila diminta untuk menyempurnakan perkara dan urusan diri dan amanah yang di pegang;pun tiada bunyi yang menjadi jawapannya.

dan apabila diminta untuk melengkapkan kesenambungan salasilah keturunan diri dan keluarga;pun tiada bunyi yang menjadi jawapannya.

tuanpuan; soal diri/soal keturunan dan keluarga/soal amanah/soal agama/soal fitnah/soal rukun islam/soal rukun iman;: kesemuanya wajib di pulihkan;disiapkan;dilengkapkan;dan disempurnakan oleh diri sendiri,sebelum diri dipanggil balik[mati].[sebelum matahari terbit dari sebelah barat;salah seorang dari waris keluarga keturunan,wajib melakukannya tanggungjawab yang tersebut]

kalau tidak;tidak akan terkumpul satu keluarga[keluarga akan terpecah-pecah;sebahagian dalam s,dan sebahagian dalam n].

telah diberitakan dalam al quraan serta al sunnah akan perkara yang tersebut. kalau tak yakin dan tak percaya;tuanpuan boleh tanyakan sendiri kepada al quraan serta al sunnah;dan kalau mereka tak berani jawab,tuanpuan boleh terus tanya sendiri kepada allah serta rasulullah.

macammana nak tanya?;

lima kali satu hari satu malam,mengadap allah,masih tak tahu macammana nak tanya ke.

setiap hari mengadap al quraan dan al sunnah,tak tahu,macammana nak tanya?

berselawat siang malam,tak tahu macammana nak tanya?

biar betul!!!;tuanpuan???.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


pihak kami menerima berbagai aduan,yang mengatakan ramai dalam kalangan orang melayu yang menyalah gunakan/menyalah niatkan ayat dan huruf al quraan serta al sunnah untuk kepentingan dunia;cari makan;cari kekayaan;cari pangkat;cari kuasa;cari harta;cari keseronokan nafsu;cari syurga;cari ilmu;cari musuh.

menggunakan dengan salah dan ingkar kepada kebenaran yang sepatutnya digunakan.

da apabila dugaan dugaan diberikan,dan tidak lakik lagi,makanya;bala dihantar dari sebab keingkaran dan membuat fitnah,dan melakukan kemungkaran yang terus menerus.kesemua manusia dan makhluk mendapat tempiasnya dari sebab orang yang melakukannya dan orang yang bersubahat dengannya,dan orang yang konon berkecuali darinya;semuanya di berikan balanya sebagai kifarah,sehinggalah manusia-manusia berenti melakukan keingkaran[taubat] dan kembali kejalan yang sebenar seperti yang termaktub dalam al quraan serta al sunnah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


amar makruf nahi mungkar itu luas pekerjaannya;

yang pertama;dengan budibicara.

yang kedua;dengan lisan.

yang ketiga;dengan tangan.

dan yang menyelesaikan dengan rela.

dan yang menyelesaikan dengan paksa.

dan diselesaikan dengan nyata.

dan diselesaikan dengan ghaib.

kesemuanya mempunyai batasannya,dan tidak berlaku zalim;tidak bersubahat;dan tidak ingkar serta tidak berlaku mungkar. serta dari izin kebenaran allah.

dan telah diberitakan melalui al quraan dan al sunnah.

baca lah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


manusia ini diberikan;


beri harapan; harapan disia-siakan.

diberi dunia;dunia disia-siakan.

diberi akal;akal disia-siakan.

diberi nafsu;nafsu disia-siakan.

diberi jasad;jasad disia-siakan.

diberi nyawa;nyawa disia-siakan.

diberi tempoh;tempoh disia-siakan.

diberi kitab[al quraan serta alsunnah];keduanya kitab disia-siakan.

diberi ilmu;ilmu disia-siakan.


hanya sekelumit manusia yang mengambik iktibar darinya;kerana mereka tahu yang mereka akan kembali kepada tuhan yang memberi.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


kami ditanya oleh pemegang amanah;

siapa hamba allah yang pertama memegang gelaran nama merah [tok merah].

dan masa bertempoh selama 40 hari[diletakkan],bagi menyelesaikan;

warisan; adat,adab,fekah serta ilmunya.[keturunannya].[untuk disempurnakan urusannya] [mengikut al quraan serta al sunnah].

makanya; kami memjejaknya bagi penyelesaian kepada urusannya.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


dalam masa tempoh 40 hari ini, tiada keperluan bagi kami untuk membicarakan berkenaan tok merah.

keturunan tok merah lah yang berkeperluan untuk membentangkannya,[warisan keturunannya merata seluruh nusantara] terutamanya dalam tanah melayu.

kami tahu dan kenal sebahagian darinya; dan ilmu mereka tinggi-tinggi belaka. sebaliknya sebahagian dari mereka itu tersekat dalam ilmu tahu dan ilmu faham. dan kebanyakannya bersangka-sangka dan membuat fitnah sesama sendiri.

kewajipan mereka adalah menggugurkan fitnah dan bersangka-sangka dalam diri mereka dan keluarga warian mereka tok merah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


guru mursyik;[mursyik bermaksud penunjuk atau yang menunjukkan].

manusia yang disebutkan mursyik hanyalah seorang;nabi muhammad saw.

dia di gelar al quraan bergerak, dan dia adalah penunjuk cahaya yang benar.

tiada manusia lain yang diberikan gelaran itu selepas darinya;yang ada;adalah diberikan sandaran sahaja[umpama],kerana mereka mengikuti jejak rasulullah;menunjuk jalan yang benar kepada manusia lain.

dan dalam talkin;di sebutkan al quraan imamku.

dan guru tu apa pulok maksudnya?.

hati-hati lah,bila mendapat tahu adalah manusia yang digelar guru mursyik pada zaman ini.
selidikilah akan dirinya terlebih dulu,sebelum menerima apa tunjukan dari mereka-mereka yang ada gelaran yang tersebut.

jangan sampai ;yang dikejar tak dapat,yang dikendong keciciran.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


fitnah canvit 19 makin meningkat dalam malaysia; apa sebenarnya yang mereka dan tuanpuan baca dari dalam al quraan serta dari dalam al sunnah, yang menyebabkan fitnah yang tersebut tidak reda,dan meningkat.

penyakit bersangka-sangka dalam dada manusia,terutamanya manusia melayu
;sesungguhnya tebal dengan perasangka yang meningkatkan fitnah.dari peringkat manusia awam sehinggalah kepada peringkat manusia yang berilmu tinggi.

apa yang dicari dalam hidup tuanpuan atas muka bumi ni,yang sebenarnya.???.

nak kata tak ada pedoman serta panduan;al quraan serta al sunnah ada.

siapa yang tuanpuan cabar sebenarnya.???.

nak kata tak kenal tuhan,hari-hari sebut nama allah.

nak kata tak kenal rasulullah,hari-hari berselawat kepada nya.

atau tuanpuan tak kenal adam serta hawa.???

atau iblis;atau dajjal;atau syaitan;atau tak kenal diri sendiri.

kalau tuanpuan tak kenal diri sendiri,bermakna tuanpuan tak kenal seluruh perkara dan urusan.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.

guru mursyik;[sambungan]; guru bermaksud @ makna;

kebiasaan orang menyebut: cikgu/ustat.

dalam fekah membawa maksud: tepat.

dan apabila disambungkan;guru mursyik,ia akan membawa maksud: tepat serta tunjuk.

makanya,manusia yang sebergitu hanyalah rasulullah saw. dan pada kalam adalah al quraan.

dan kalu dijawap oleh manusia zaman ini dengan jawapan: waallahu a'lam atau [hanya allah dan rasulnya yang lebih mengetahui], bila ditanya;kena ke tak kena dengan gelaran yang mereka sandang tu?.[atau gelaran yang diberikan kepada mereka itu].

dan yang lainnya adalah gelaran penghormatan kepada manusia selepas rasulullah saw.

makanya; jangan menjadi taksub membuta tuli tanpa tahu dan faham.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


tidak akan menyebut atau memberi gelaran kafir kepada manusia lain atau sesama manusia,oleh manusia yang tahu dan faham akan makna atau maksudnya perkataan itu kepada manusia lain.

sudah sememangnya manusia yang menggelarkan manusia lain sebagai kafir,mereka itu tiada pengetahuan dan tiada kefahaman dalam diri mereka itu sendiri.

mereka hanyalah meniru-niru dan mencedoknya dari tempat atau manusia lain. dan lalu menisbah dan menyandarkan kepada ulama atau manusia yang sebelum mereka.sebagai berkata-kata yang seperti itu.[ada akai ke manusia macam tu].[tak sekolah punya orang].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


dalam khutbah rasulullah di padang arafah semasa hajinya[perjalanan akhir ke mekkah].

dia;dalam khutbahnya menyebut; sampaikan berita ini kepada manusia dibelakangmu[orang-orang yang tidak hadir dalam himpunan pada hari itu] akan berita yang beliau sampaikan[amanat rasulullah yang terakhir].

moga-moga mereka[orang selepas dari kamu],lebih mengerti dan memahami dengan apa yang aku[rsulullah] sebutkan pada hari ini.


cari dan baca lah khutbah rasulullah tu. dan kaji lah apa yang dimaksudkan lebih mengetahui dan memahami dari manusia yang terkemudian dari kamu pada hari ini.

bacanya tak mahu;kajinya tak mahu;macammana nak reti.

yang tahunya nak syahid[mati syahid];tapi dok belajar ilmu kebal,kalu dah kebal,bilanya boleh mati syahid.tembak dan ditikam,tak lut-lut. barai.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


bila kami kata;yang orang melayu malas[tuanpuan marah kepada kami].

tapinya hakikatnya,memeng lah orang melayu zaman ini malas.

senang nak

kaya nak

syurga nak

tapi malas mencari;malas membaca;malas mengkaji;malas mengesahkan;malas bergerak;malas nak jumpa waris keluarga;serba serbi malas.

sampai nak mencari;mendapatkan;dan mengesahkan ilmu yang sebenar pun malas dan takut.

takut duit habis;takut masa terbuang;takut darjat tercemar;takut hantu jembalang; takut kepada berita cerita yang sebenar kena atas batang hidung sendiri akan mendapat aib dan malu.

makanya; biarlah,yang fitnah;yang bersangka-sangka;pertuduhan,bermaharajalela. tak berselesai.dan biarkanlah ego tetap kekal dalam hati diri.

inshaallah.

surah yaseen said...

nice and informative post, thanks for sharing it .

Aksara Misteri said...

Salam,

Seeloknya buat pembentangan akhir urusan segala dan seluruh, petugas, penjaga amanah, wakil amanah semoleknya siap sedia "real meeting" bertemu mata tak perlu bertemu lutut pun ikut hal sejagat raya leleni. Maaf. Sebelum dikunci jangan sampai tergantung. Maaf sebelum dipulangkan elok dikemaspasti. Maaf tanggung pun hamba, jawab pun hamba, hukum bukan haq hamba.

InsyaAllah.

surah yaseen said...

surah yaseen is the best surah Quran