-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20200911

Bersalahan dalam penyusunan keturunan

salam;

kesemua usul-usul dan pembentangan yang kami bentangkan bagi menerangkan salah faham salah tahunya fakta sejarah yang ada pada tuan puan dan mereka-mereka itu.[sebab itulah kami gunakan ilmu kias serta ilmu khilaf].

apabila kesalahan dalam penyusunan keturunan manusia disalah susun dan disalah bin atau bintinya,makanya; fakta sejarah akan turut salah. yang menyebabkan kekeliruan kepada manusia itu sendiri,dan tidak akan berjumpa punca kepada permasaalahan sebenar,selagi manusia itu tidak mahu mengenal diri dan tidak mahu mengenal allah.

kita kena kenal[wajib] diri dulu,barulah boleh menghurai lain-lain bab,dan dalam sejarah itulah bab mengenal diri,sebab sejarah itu menunjukkan arah keturunan atau datangnya diri kita yang sebenarnya.

makanya; keduanya perlu di susun dengan seiring serta serentak sejarahnya dan keturunannya,dan didalamnya akan jumpa bab-bab fekah adat adab,yang juga disebutkan sebagai ilmu kaji diri[mengenal diri dan mengenal allah].

barulah tak jadi manusia yang celupar.

inshaallah.

10 comments:

Anonymous said...

salam;


gambar kubur tu adalah kubur pawang nong,di ulu ceka,jerantut.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.

tahu faham sebaliknya tak yakin dan takut, dan menolak dari menerima amanah menjalankan tugas;dan ada yang menyalahgunakan amanah;kesemuanya adalah menyalahgunakan ilmu lah namanya tu.

dan bila dikenakan denda[kifarah] atas diri[penyakit sebagai hukuman],mulalah menunding kepada orang,menyihir dirinya.sedangkan mereka tahu yang mereka tidak mahu menjalankan amar makruf nahi mungkar yang diserahkan oleh allah kepada mereka.[mereka menolak mentah-mentah amanah yang dipertanggungjawabkan kepada mereka].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


nak ulangkaji bilang tahun,tak ada hal.[ulangkaji setiap bulan dan katam setiap bulan pun tak ada hal.

cuma nya bila lah yang nak katam betul-betul nya.

kalau boleh;biarlah khatamnya atau dapat khatam sekali dalam seumur hidu[sudah mencukupi].
orang tua kata,benar-benar tahu dan faham,dan tidak bersandarkan tanggapan semata-mata aje sepanjang hayat kehidupan.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


urusannya kepada pokoknya telah di genapkan;siap pulih lengkap sempurna dari izin alah. inshaallah. di meterikan akan kitabnya. seperti yang diberitakan dalam kitab al quraan serta al sunnah,adanya. dalam ilmu tahu serta faham inulyakin.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


sejarah menunjukkan siapa kita.

dan ilmu, itulah yang sebenarnya mempertunjukkan siapa diri kita yang sebenar.

dan kalau tak ada ilmu dan tak ada sejarah;tidaklah disebutkan kita ini manusia.

juga kepada mahluk lain serta haiwan dan tumbuhan.

takdir itu lurus,manusia sendiri yang merosakkan takdir mereka yang lurus lagi benar dengan melakukan ingkar,yang menyebabkan takdir berubah,dan bengkang bengkok.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


bacakanlah surah al nisa dan surah maryam;bersekali.dan lihat,apa yang tuanpuan akan dapati dari ilmunya kedua surah itu.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


tuanpuan tidak mahu dan mengelak dari menerima serta menjalankan amanah yang di anugerahkan kepada tuanpuan;tiada masalah kepada kami;dan tidak mahu serta tidak sanggup menjalankan amar makruf nahi mungkar seperti yang di nyatakan dalam kitab al quraan serta al sunnah;pun tiada masalah kepada kami.

tuanpuan hanya nak senang dan mewah hidup atas muka bumi;pun tiada masalah kepada kami;

tapinya; ingat, jangan buat kezaliman dan jangan buat kemungkaran atas muka bumi;serta jangan ingkar dengan tanggungjawab tuanpuan,seperti yang tuanpuan perteguhkan dengan allah serta rasulullah.

ingat-ingat sendiri lah;akan akibatnya apabila[melakukan] berlaku keingkaran,kemungkaran dan kezaliman. harga untuk memulihkannya teramatlah tingginya, apabila berlaku kerosakan.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


kalu nak percaya;pakai. kalu taknak percaya;abaikan. yang tanggung;diri sendiri serta keluarga sendiri;orang lain tak menanggung.


kalu kena sakit kencer @ barah;dari sebab salah laku subahat[tak kiralah sengaja atau tidak sengaja]. dan di tenggok lah bersubahat dalam hal atau bab apa.


kalu kena sakit darah tinggi; dari sebab salah laku berungut atau tak puas hati.


kalu kena sakit jantung; dari sebab salah laku salasiah wasiah atau mengenepikan sasiah keluarga.[memperkecilkan atau tak memperdulikan keluarga bab keturunan].


kalu kena sakit hati[penyakit hati]; dari sebab salah laku,suka bertangguh urusan yang mengabaikan tanggung jawab urusan.


diberikan penyakit mengikut urusan fekah,adat, adab.[menyalahgunakan ilmu dan mengabaikan amanah lah namanya tu].

ubatnya;berenti buat salah laku[taubat].dan jalankan urusan amar makruf nahi mungkar seperti apa yang rasulullah sarankan,seperti apa yang tercatat dalam al quraan tu.

kalu dah kena;kos atau harga mengubatnya tinggilah.

tak guna jadi kaya raya pun kalu dah kena. kalu miskin,kena penyakit,lagi tak berguna.

[bukan sebab makanan@minuman atau kuman@virus atau disihir. tapinya dari sebab kelakuan diri sendiri yang salah,yang sumbang,yang ingkar,yang zalim,yang mungkar.

buat apa yang buat fitnah pada makanan atau kuman. yang baik ada gi makan yang basi;buat apa. memanglah kena penyakit.

al quraan serta al sunnah,ada;sebaliknya yang gi percaya,kitab yang manusia tulis tu buat apa.[sebab tak tahu dan tak faham apa yang tertulis dalamnya al quraan serta al sunnah;betul ke tidak?]


inshaallah.

surah yaseen said...

This is really helpful information, and amazing blog.
thanks for sharing..

Surah Yaseen said...

Subhan ALLAH, Really Beneficial Article