-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
MESTI BUAT SEMAKAN DAN PENGESAHAN SEBELUM MENGGUNAKAN MAKLUMAT DISINI.

20210119

Pendekatan 1: bersandar diri

Setengah dari tanda bahawa sesorang itu bersandar diri pada kekuatan amal usahanya, yaitu berkurangnya pengharapan terhadap rahmat kurnia Allah ketika terjadi padanya suatu kesalahan / dosa.

Tidak ada Tuhan, berarti tidak ada tempat bersandar, berlindung, berharap kecuali Allah, tidak ada yang menghidupkan dan mematikan, tiada yang memberi dan menolak melainkan Allah.

Siapakah yang berkata:

a. Aku lebih baik dari dia (Adam).

b. Sesungguhnya aku mendapat kekayaan ini kerana ilmuku semata-mata.

c. Ini semata-mata dari kurnia Tuhanku, untuk menguji padaku, apakah bersyukur atau kufur.



20 comments:

Anonymous said...

salam,


tahu dan faham.


kalu diberikan pilihan,antara menjadi al nas[manusia] dengan insan[insan kamil;makanya mana pilihan,tuanpuan???.

kalu kami,kami akan kekal memilih al nas[manusia].
dan tidak akan memilih insan;kerana insan itu bermaksud lupa,dan bila disebut insan kamil,ia bermaksud; pelupa kekal.

makanya;akan menjadilah makhluk yang lupa,maka,tidak salah makhluk yang lupa kepada tuhannya,akan dilupakan oleh tuhan kepada dia.[diabaikan oleh allah akan mereka yang lupa kepada nya].
makhluk itu lupa yang dia di cipta sebagai manusia,sebaliknya dia mahu dia melupakan yang dia adalah manusia yang di ciptakan oleh allah.

itu yang dikatakan tak tahu dan tak faham bahasa atau bersangka-sangka atas fitnah yang di buat-buat sendiri makna kepada sebutan atau perkataan dalam al quraan serta al sunnah.

sedangkan manusia yang hilang ingatan atau gila itu pun tidak di ketogerikan sebagai insan;sebaliknya bagaimana manusia yang waras mahukan diri mereka menjadi insan[pelupa atau lupa].

wahai pelupa;apa yang tuanpuan talah lupakan atau buang dari diri masing-masing.

sedangkan al quraan serta alsunnah itu hanyalah suatu perbendaharaan teka teki untuk persoalan benar atau kebenaran diri dan allah.[mengenal diri serta mengenal allah].

inshaallah.

Anonymous said...

salam,


tahu dan faham.


sebahagian dari surah al quraan serta al sunnah;telah siap pulih lengkap sempurna.dari izin allah.inshaallah.

fitnah kepada nya surah dalam al quraan serta al sunnah dihurai dan dirungkai siap, ditutup;tidak di bentangkan.


inshaallah.

Anonymous said...

salam,


tahu dan faham.


ada seseorang bertanyakan,dalam bab hukuman keatas harut dan marut. dan dimana tempatnya mereka menjalani hukuman,seperti yang di ceritakan dalam sejarah @ mitos bani israil itu?

makanya; urusan mereka telah di selesaikan;cerita atau mitos sejarah mereka ditutup.dari izin allah.[ mengikut hukum yang sejak azali yang dibenarkan, yang bertulis dalam al quraan serta al sunnah] inshaallah.

dalam hadis; khutbah terakhir nabi muhammad saw: sampaikanlah kepada orang-orang yang dibelakang kamu,moga-moga mereka lebih memahami akan nya.[lebih kuranglah maksudnya].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.

makluman aje:


beberapa tahun lepas,telah kami beritakan dan maklumkan;jikalau pemegang amanah pertugas pelapis;tidak dapat lengkapkan sempurnakan urusan teka teki al quraan serta al sunnah dan pada diri;makanya kami yang akan lakukannya;dan ditutup akan urusannya itu serta dikembalikan kehadrat allah;dari izinnya.inshaallah.

makanya;sebahagian besarnya telah diselesaikan;dan sebahagian yang terlepas pandang atau masih tidak dapat dijumpai kedudukan amanahnya pada siapa akan ceritanya sejarahnya mitosnya fitnahnya.

penjejakkan keatas urusan yang terlepas pandang dan kepada mereka atau manusia yang pemegangnya amanah urusannya masih berjalan,dan kami tetap akan menjejaknya bagi pemulihannya[memulihkannya] urusan.

dalam bab mengenal diri dan mengenal allah.

jangan bersangka-sangka dan jangan membuat andaian fitnah;dalam urusan;

siapa diri tuanpuan???.

dan tuanpuan penjaga kepada huruf apa dalam al quraan???.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


dari izin kebenaran allah. inshaallah; urusan surah pertama[al fatihah] telah selesai.siap pulih lengkap sempurna. inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


ada manusia yang apabila diberikan sesuatu,mereka akan bertanyakan: apa fadilat kepada sesuatu yang diberikan kepada mereka,termasuklah ayat-ayat al quraan.

mereka tidak terfikir[tak mahu ambik tahu pun] pun untuk mentafsir menghurai memperincikan ayat yang mereka terima itu;apa yang mereka mahu hanyalah fadilatnya semata.kalau tak ada fadilatnya,mereka lupakan atau buang ketepi aje.

dan apabila, orang yang memberikan sesuatu atau ayat itu,tidak memberi penjelasan atau menyatakan kebaikannya,makanya mereka akan mencebir dan mengatakan yang orang itu kedekut ilmu,penipu,atau apa-apa yang bersamaan dengannya.

kerapkali manusia yang menerima,akan tersandung,dan pada masa itu barulah mereka mendatangi sesal dalam hati mereka,dari sebab mereka melalaikan pemberian.

makannya; bergitulah keadaannya dengan al quraan serta al sunnah;sudah terantuk baru tergadah.

makanya; mana nak dicari punca ilmunya,bila ilmu yang sebelumnya dianggap remeh oleh manusia zaman ini.[ilmu dari ulama zaman silam]. lalu mereka berkata sesama mereka;orang tua ramai yang dah mati;tok-tok guru dah tak ada nak rujuk;dan lebih kasar,mereka katakan;orang tua kedekut ilmu.

kalu orang tua dah tak ada nak dirujuk;macammana pulok,kami boleh dapat cari dapat kesan dan mendapatkan sejarah serta kisah silam;yang kami perbentangkan dalam blog ini.

setiap apa yang kami tidak faham dari apa yang kami baca dan dapat dari dalam al quraan,kami akan dapatkan dan cari pemegang amanahnya[manusia yang tahu] sehinggalah tahu dan faham timbul dalam diri kami.

makanya; tiada fadilat yang kami cari dalam sesuatu penjejakkan ilmu. kerana tiada kepentingannya fadilah sesuatu ayat atau benda kepada kami dalam urusan fekah adat adab ilmu.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


kami diberi kebenaran dari izin allah untuk tahu;akan berita cerita:
dimananya bahtera nabi nuh; makanya; apa gunanya fadilatnya kepada kami?

kami tahu dimana kedudukan dinding iskandar zulkarnai; makanya; apa gunanya fadilatnya kepada kami?

kami tahu,siapa ayahnya kepada nabi isa as; makanya; apa fadilatnya kepada kami?

kami tahu,siapa namrud dan siapa ayah nabi ibrahim,dan siapa ayah katurah; makanya; apa fadilatnya kepada kami?

tiada apa-apa;itu semua adalah sebahagian teka-teki yang kami dapat huraikan dari kebenaran izin allah kepada kami,bagi urusan mengenal diri serta mengenal allah. itu sahaja.inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


lazimnya kebanyakan manusia zaman ini,mengerti dosa bermaksud melakukan kerja mungkar;dan pahala adalah bermaksud melakukan kerja kebaikan.

itu kefahaman untuk budok tadika;tak kan lah umur dah lanjut pun,nak pakai kefahaman tu lagi;majulah sikit dalam pembelajaran ilmu diri.

makanya; macammana nak membatalkan ataupun mengurangkan dosa yang ada;dan dengan menggunakan pahala yang melambak pada diri bagi urusan itu.

dosa akan menjadi wabak penyakit bila ianya cukup nisab.[ingat apa,dalam zakat aje ke yang ada cukup nisab].

pahala yang dok simpan tak digunakan,buat apa. gunakanlah untuk membatalkan dosa pada diri sendiri tu. dan pada ahli keluarga,terutamanya kepada mak ayah.[kepada ahli keluarga yang telah mati]

jangan jadi kedekut dan tamak dalam soal pahala,dosa perlu dilangsaikan sebelum balik[mati],kalu boleh.

zikir lah dan sedekah lah berjuta-juta sekali pun;kalu tak digunakan untuk kebaikan[melepaskan dosa diri dan dosa ahli keluarga yang hidup dan yang mati;langsung tak ada gunanya.buat perabih beras aje lah.

dosa seorang manusia adalah untuk dirinya aje,bila cukup nisab. [makanya; dia diberikan tunjuk akan dosanya dengan penyakit atas diri;dinyatakan penyakit kepada diri].

dosa ramai manusia atau subahat yang berkumpul,terkumpul lalu cukup nisabnya,makanya;wabak atau bencana yang diberikan tunjuk akan dosa yang mereka telah kumpul gabungkan.

keduanya diberikan sebagai azab,dengan sedar atau tanpa sedar oleh diri manusia zaman ini dari kerana amar makruf nahi mungkar tidak di jalankan atau diselengarakan dengan baik atau betul atau terlus.

azabnya ditanggung oleh semua manusia.

makanya; nisbah antara dosa dan pahala zaman ini terlalu lebar dan luas;dari kerana manusia memasing menyimpan pahala mereka untuk diri sendiri aje dan tak mahu digunakan bagi menyalamatkan diri dan manusia lain,kononnya untuk kegunaan selepas mati.[baca,baca sangat;makanya tak faham faham,akan maksudnya].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


inshaallah,sebahagian besar dari surah ke 2;[al baqarah];telah selesai dihurai rungkaikan,dari izin kebenaran allah.inshaallah.urusannya siap pulih lengkap sempurna.inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


rukun islam lima perkara yang wajib manusia percaya;

mengucap dua kalimah syahadah:[nak sebut ke;tak payah lah kan,semua manusia tahu]

dua kalimah syahadah ni ayat penuhnya ada dalam al quraan itu dalam surah al baqarah;carilah,dok main sebut setiap hari,tapi tak tahu hujung pangkalnya,nak buat apa.

[al baqarah] tu apa maknanya yang sebenar; lembu;itu terjemahan maksud budok tadika;maksud terjemahan manusia berakalnya apa;

ini lebih kurang pandai sebut kata;[ syirik ] aje lah, tapi tak tahu makna,main ikut dengar cakap manusia lain aje.[macam lenbu di cucuk hidung aje]

makanya; mana cerita atau berita tentang islam nya dalam al quraan.
[bila disebut sebagai rukun islam].

solat lima waktu;semua manusia tahu solat dihadiahkan allah kepada rasulullah saw samasa israj miraj.

makanya; berita lima waktunya apa;

makanya; beritanya tujuh belas rakaat tu apa;

makanya; rukun 12 atau 13 dalam solat tu apa;

makanya; wajib bacaan al fatihah tu untuk apa dalam solat;

makanya; sujud yang dahi wajib pada tempatnya;mana kawasan dahi yang disebutkan,dan cerita sebenarnya apa;

makanya; tahiyat[bacanya] untuk apa[wajib tu dibaca],dalamnya ada dua kalimah syahadah pada setiap dua rakaat.

makanya; salam wajib di sebutkan sebelum memutuskan solat,tu apa;

puasa dalam bulan ramadhan[wajib];itu apa;

makanya;puasa tu apa;

makanya; ramadhan tu apa;

zakat tu apa;

makanya; zakat tu ???[pembahagiannya] [asnafnya][wajibnya kepada penerimanya dan kepada pembayarnya dan kepada pentadbirnya].

haji tu apa;

makanya; haji tu untuk tujuan apa;[wajibnya] dan ada pelepasan jika tidak mampu.

makanya; seluruh perkara rukun islam tu,ada berita,cerita,sejarah nya yang tersendiri. yang diberitakan atau diceritakan seluruhnya dalam al quraan serta al sunnah.dan ceritanya berselerak dalam al quraan serta al sunnah.

carilah; susunlah dengan tertip serta tertil.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


kebanyakannya manusia zaman ini,terkandas dalam bab rukun iman.

percaya kepada allah
percaya kepada malaikat
percaya kepada rasul
percaya kepada ghaib
percaya kepada hari akhirat
percaya kepada qadar dan qada

percaya itu adalah tahu dan faham dengan yakin[keyakinan]dalam ilmunya.

makanya; ilmu itu berada dalam al quraan serta al sunnah,dan apabila manusia membaca setakat untuk mendapatkan fadilatnya aje,lupuh dan luput lah pengaetahuan mereka dalam diri,oleh kerana mereka menapikan serta menolak untuk akal berpungsi dan memikirkan hal yang tersebut,kerana takut dan malas.

takut dan malas itu bermain dalam tubuh memasing diri,lalu diberita perumpamaan, diberikan sebagai pedoman dalam al quraan serta al sunnah sebagai salah satu kunci ilmunya kepada manusia mencari serta mendapatkan ilmu dan kebenaran dalam bab-bab rukun iman.

makanya; rukun iman dan rukun islam wajib dirungkai bagi mendapatkan jawapan sebenar diri serta allah.

dan tidak disalah gunakan dengan sewenang-wenangnya seperti manusia yang zaman dahulunya ingkar dan kufur. yang hanya mengambik fadilatnya semata bagi kegunaan diri[itu ilmu sekarat jalan lah nama tu,belajar tak tamat].

itu yang terjadi kepada kebanyakan dalam diri ahli sufi,ahli tasawuf, ahli ulamak,dan manusia zaman ini.
[menggunakan fadilat bagi mencari harta dan duit dari alam ghaib;fadilat digunakn untuk mendapatkan dan mengekalkan kuasa diri;fadilat juga digunakan sebagai fitnah[dalam membentuk sihir bagi merosakkan orang;atau disebut salah guna ilmu] [dijadikan pendiding diri kerana takut dalam diri yang bermaian-main];fadilat juga digunakan untuk mencari dan mendapatkan kemasyuran diri;dan juga berbagai perkara perbuatan yang bersamaan dengan nya.

makanya; tugas seorang diri adalah memperbetulkan dirinya[melengkapkan menyempurnakan dirinya sendiri,jangan sampai terkandas dari sebab kejahilan dalam ilmu diri dan tidak menyalahgunakan ilmu dalam diri kepada bukan urusan keperluan yang wajib terhadap diri serta allah;dan juga kepada manusia lain].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


inshaallah,dari izin kebenaran allah.inshaallah.urusannya kepada surah ke 3[ali imran];sebahagian besarnya urusannya siap pulih lengkap sempurna.inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


ali imran tu apa;

keluarga imran tu apa;
+
imran tu mana duduk ceritanya;

bab ini menceritakan salasilah[susur galur siapa[keluarga siapa] yang sebenarnya;

didalamnya menceritakan perbagai sejarah[setiap seorang keturunan dalam keluarga imran] yang tercatit dalam al quraan dan sejarah khilaf semata[tidak diceritakan dengan perincian],juga dalam al quraan.

kalau dah bab berketurunan dalam al quraan pun masih terkapai-kapai;gonagayanya,bab keturunan keluarga diri sendiri[orang bangsa melayu]yang mana adakalangan dari orang melayu,katakan,bab keturunan tak penting.

keturunan sendiri tak dapat susun;keturunan nabi pun tak lepas susun;macammana nak menyusun diri sendiri sebagai manusia sehingga kepada hawa dan adam.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


telah kami sebutkan dahulu[beberapa tahun lalu];jikalau tiada sesiapa dalam kalangan pemegang amanah dan pertugas pelapisnya urusan,yang dapat menyiapkan pulihkan lengkapkan sempurnakan urusan memasing atas diri dalam amanah yang mereka pegang dan tanggungjawab mereka,makanya; kami lah yang akan menjejak urusan itu sehingga sempurna inshaallah.

makanya; urusan itu tiada ditangguhkan lagi,dan tidak dikembalikan semula kepada pemegang yang diamanahkan dari kalangan pemegang amanah pertugas pelapis.apabila ianya urusan telah siap pulih lengkap sempurna,dan kami akan kembalikannya urusan itu kehadrad allah untuk di simpan sepenuhnya.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


kepada surah pertama kedua dan ketiga dari dalam al quraan;memberitakan akan kejadian alam,akan kejadian manusia,akan kejadian allah,akan kejadian rasulullah,akan kejadian seluruh makhluk serta alam semesta. dan susur-susur kejadian mengikut peringkatnya jadi.

didalamnya juga;diberitakan pelantikan muhammad menjadi nabi serta rasul,dan juga permulaan kejadian yang disebutkan sebagai martabat tujuh.dan juga rukun tiga belas dan juga tujuh belas rakaat[wajib].

didalamnya juga disebutkan juga sejarah kelakuan manusia,dan sejarah yang menimpa alam dan manusia[dari sebelum lahir atau belum terjadi nyata,sehingga penggantian manusia kepada manusia lain,pemulihan,salah laku yang merosakkan mukabumi.

sebaliknya manusia zaman ini,hanyalah sibuk dengan kejadian yang belum lagi terjadi,dan setiasa angkuh dengan sebutan; dunia dah dekat nak kiamat dah.dan tiada persedian lansung untuk menghadapi kejadian kiamat itu, yang kononnya mereka katakan yang mereka; tak sempat dengan masa dan hari kiamat tu,mereka dah mati dulu sebelum kiamat.

dan sebahagian manusia lain dengan angkuh;untuk mengalahkan dajjal dan yajuj majuj sebelum masa mereka timbul atas muka bumi;nak tunjuk yang mereka itu sebagai apa.???

makanya; tidak akan muncul akan mereka itu sebelum masanya ,yang mengikut hukum sejak azali;

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makanya; di nyatakan juga apa yang dimaksudkan lembu betina[al baqarah]pada tajuknya surah kedua itu.

makanya; dinyatakan peri halnya surah pertama yang dimaksudkan sebagai induk atau hati al quraan.

makanya; al quraan menunjukkan bluprint atau pelan kejadian makhluk dan seluruh alam dan isinya.[apa tuanpuan ingat,nak buat rumah je kena ada pelan]

makanya; al quraan menunjukkan apa yang dimaksudkan ghaib dan apa yang dimaksudkan nyata.[dari dan dalam kejadian].

makanya; diperikan halnya hitam dan putih,dan kepada setiap warna-warnanya.

belajarlah sikit.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


inshaallah,dari izin kebenaran allah.inshaallah; sebahagian besarnya urusannya kepada surah ke empat[al nisaa atau an nisaa];siap pulih lengkap sempurna. inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makanya; kami menjejak kitab-kitab lama dari zaman yang lama yang telah diubah,bagi urusan pemulihan kepadanya. dan disandar serta dikembalikan semula ditempat asalnya kita itu dalam al quraan.

kami bertanyakan dan rujukkan kepada mereka;apa yang sebenarnya terjadi kepada kitab mereka,dan dimana kita yang asal atau yang pertama dari kita mereka.

yang mana manusia zaman ini bertikai,dan menjadi fitnah dalam perbincangan mereka,dan tidak mendapatkan nya.

kesemua kitab-kitab itu ada dalam al quraan dalam kias khilafnya tersendiri,yang sebahagiannya disalah gunakan dan disalah tafsirkan oleh sebahagian besar akan manusia zaman ini.

dan hukum dan budibicara dalam kitab itu tidak diendahkan dan tidak terpakai,walaupun manusia zaman ini tahu itu adalah peraturan yang benar dan adil bagi penghidupan diri manusia.

kegilaan dan kelalaian yang dibuat dengan senngaja oleh sebahagian besar manusia,yang menyebabkan kita-kitab itu rosak.

dolak dalik manusia dari zaman dahulu sehingga zaman ini,dibentangkan dengan jelas dalam kias khilaf bagi mengelak manusia merasa terhina dan malu sendiri dengan kelakuan mereka yang tak senonoh lagi meng aib kan diri sendiri itu.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


orang tua-tua kata;kalau tak tahu,bertanya;kalau sesat jalan balik kepangkal jalan;sebaliknya kalu membiroh atau saja gatal mulut nak tanya atau menyudi orang[menduga] dengan pertanyaan.

tak ada sesiapa yang nak bantu jawab;dan jawapan kalu disudi, hanya akan dijawab apabila nyawa melepasi muka aje,kalu nyawa masih berada dalam badan[pada jasad],tak ke dapat jawapannya.

makanya; semasa itu semua persoalan yang dipertikaikan diabaikan diegokan ditamakkan di lagi dilagi dilagi;semuanya akan di tayangkan dengan nyata lagi jelas,kepada diri sendiri.dan apa berita atau cerita sebenar diri dan allah.
[seluruh penjelasan al quraan serta al sunnah di beritakan].

makanya; semasa itu hubungan nyawa dan jasad telah terputus;dan jawapan atau [yang mereka katakan sebagai rahsia diri dan allah] tidak dapat disalurkan lagi dari diri kepada sanak saudara yang masih hidup. dan hanya yang masih hidup sahajalah yang berkewajipan menyelesaikan dan membantu yang mati.
[sebab itulah bacaan talkin di perdengarkan;bukan untuk orang yang mati tu,sebaliknya untuk orang yang hidup,dengar[soalan yang akan dipertanyakan dalam kubur dan dipadang masyhar nanti: itukan soalan bocar yang ulama bagi kepada kita:makanya dapatkanlah jawapannya dengan baik,jangan main-main atau curi tulang].

makanya; itu yang disebutkan sebagai: hanya tiga perkara yang dapat membantu simati,solat atau ibadat[ ];sedekah[ ];anak yang soleh[ ].
ibadat dan sedekah;belum memadai bagi pelepas diri[kalau ditolak salahlaku dan subahat diri dan ego diri],???;makanya; tergantunglah kepada bantuan keluarga yang masih hidup bagi jalan penyelesaian terhadap diri simati.

makanya; kalau yang masih hidup,tak reti dan hanya beranggapan dari atau setakat dengar cerita atau belajar sekerat jalan aje;tak keharubiru simati yang terbaring dalam tanah tu kena pukul dik malaikat. apabia lidah kelu untuk menjawab persoalan[maarobbuka].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


inshaallah.dari kebenaran allah.inshaallah.sebahagian besar dari urusan surah ke lima[al maaidah];siap pulih lengkap sempurna.inshaallah.

inshaallah.