-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
MESTI BUAT SEMAKAN DAN PENGESAHAN SEBELUM MENGGUNAKAN MAKLUMAT DISINI.

20210126

Pendekatan 2: harus berusaha

Keinginan untuk tajrid (melulu beribadat, tanpa berusaha dunia), padahal Allah masih menempatkan aku pada golongan orang-orang yang harus berusaha (kasab) untuk mendapatkan keperluan sehari-hari, maka keinginanku itu termasuk syahwat hawa nafsu yang samar (halus).

Dan tanda bahawa Allah menempatkan diriku dalam golongan yang harus berusaha, apabila terasa ringan bagiku, sehingga tidak menyebabkan tertinggal sesuatu kewajipan dalam agamaku, juga menyebabkan aku tidak tamak terhadap hak orang lain.

Apabila Tuhan memudahkan bagiku keperluan hidup dari jalan yang tidak disangka, jiwaku tetap tenang ketika kekurangan, Tetapi syaitan sebagai musuhku membisikkan kepada manusia, supaya tidak puas hati terhadap apa yang telah diberikan Allah kepadaku, dan selalu membayangkan kesenangan, kemewahan dan ketenangan yang ada pada orang lain untuk membangkitkan sifat tamak terhadap apa yang bukan bahagian aku.

"Tuhan tidak melarang kita mendekati pokok khuldi supaya kita tidak mencapai tahap Malaikat. Tuhan tidak melarang kita mendekati pokok khuldi supaya kita tidak kekal dalam sorga."


(Carilah selebihnya dan kongsikan disini)


16 comments:

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


dari tanah akan kejadian jasad kita dan akan dikembalikan kepadanya semula;makanya kenapa pulok di fitnahkan sebagai menyebut kuman tanah[zaman ini].

makanya; diajarkan salah faham dan fitnah berkenaannya tanah kepada anak-anak,dan bila mereka dewasa,sangkaan yang serba salah tertanam dalam diri mereka.

makanya; sangkaan-sangka itu menjadi hayalan dalam diri; yang punca-puncanya tidak jelas,dan tanpa usul periksa.mereka hidup didalangi oleh bebayang angan-angan dan takut.

makanya; bergitu jugalah dalam bab-bab lain,dalam fekahnya,tauhidnya,adatnya,adabnya,terutama kepada ilmunya.
[hak diri disalah gunakan,apatah lagi hak manusia lain,dan terutamanya hak allah dan rasul].

lazimnya;manusia tidak akan sadar dengan salahlaku mereka sendiri;ibarat,dah terantuk baru tergadah,itupun sebahagian kecil dari manusia,dan kebanyakan benarnya hanyut semula selepas terantuk,dan kejadian terantuk itu berulang-ulang tanpa mereka hiraukan sehinggalah masa nyawa akan berlepas dari jasad.

makanya;inshaallah; dari izin kebenaran allah.inshaallah; kami diberitakan pengetahuan,akan duduknya tanah asal kejadian jasad manusia yang bernama adam itu.[dan proses jasad manusia bernama hawa itu]

makanya;berapa lama proses kejadian jasad itu;dan bagaimana proses kejadiannya dilakukan atau terjadi;dan berapa komponen bahannya untuk kejadian jasad itu.
[makanya;seluruh sejarah dan ceritanya berada dalam al quraan dan al sunaah,tiada satupun yang tercicir dari beritanya. dan kami mendapatkannya pengesahan dari pemegang amanah[manusia yang nyata].

makanya; kami tahu siapa dalam kalangan manusia zaman ini yang boleh membuat emas[akan pemegang amanahnya];sebaliknya diapun tidak menggunakannya ilmu itu, bagi mengelak terjadinya porak peranda dalam pasaran perniagaan[perdagaagan] dan menjadi fitnah dalam masyarakat manusia zaman ini,yang membolehkan terjadinya peperangan perebutan,perkelahian atau kematian dizalimi sesama manusia dari sebab tamak haloba dan ego diri.
[walaupun manusia itu tahu,sebaliknya dia tidak mengambik kesempatan fadilat dari pengetahuannya ilmu] dari sebab menjaga fekah dan aibnya manusia].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


sebahagian besar urusannya kepada surah al anaam[surah ke enam];dari izin kebenaran allah.inshaallah.siap pulih lengkap sempurna.inshaallah.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


inshaallah;berita nyata dan berita ghaib,haruslah digunakan akal yang sempurna bagi memikirkannya.

sebagaimana akal itu sendiri adalah urusan yang ghaib,

bergitu jugalah kepada pendengaran;penglihatan;pernafasan.dan juga sebagaimana sebutan atau percakapan yang bunyinya boleh keluar dari mulut,sedangkan manusia kebanyakannya tidak tahu dari mana bunyi itu timbul dari dalam mulut.dan fungsi rongga dalam badan yang kalau dilihat,lansung tiada kena mengena dengan fungsi bunyi yang diucapkan oleh manusia.

makanya; dalam pada itu,masih ramai dalam kalangan manusia zaman ini yang bersendiwara dengan dirinya sendiri.

lalu mereka sebut;hasil dari kajian sipulan-sipulan manusia lain,mendapati jawapannya.

hasil dari kajian diri sendiri;mana???;

diri sendiri yang baca al quraan serta al sunnah;sebaliknya mengambik hasil jawapan kajian orang lain. untuk dijadikan jawapan diri.

makanya; manusia zaman ini,kebanyakannya tidak menggunakan akal mereka. dan kalau mereka memikirkan dengan akal mereka,sudah tentu mereka tidak akan tergelincir dari laluan benar yang tertulis dalam al quraan itu.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


inshaallah.dari izin kebenaran allah.inshaallah;sebahagian besarnya dari urusan surah al araaf[surah ke tujuh];siap pulih lengkap sempurna.inshaallah.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


lazimnya,kebanyakan manusia zaman ini lalai,leka atau kecundang kepada bab rukun iman;percayanya meeka sekerat jalan aje;kalu tak percaya, tanya diri sendiri;betul atau tidak kefahaman diri dalam bab urusan ghaib.[malah dalam bab amar makruf nahi mungkar pun manusia zaman ini ada yang bertikai].dan menjalankan dengan berat sebelah.

apa itu dosa dan apa itu pahala; apa itu neraka dan apa itu syurga;dan diantara keduanya adalah neraca keadilan[masyhar].

ada kalangan manusia zaman ini berangapan diri mereka akan mati sekejap atau di tidurkan,berbanding dengan manusia zaman silam,tidak menunggu lama masa diantara kiamat dengan bangkit berkumpul dipadang masyhar.

makanya;salah faham itu adalah dari sebab ketidak ketentuan ilmu dalam diri manusia itu sendiri yang tidak mahu mempelajari apa yang terbentang dari dalam al quraan serta al sunnah.

seluruh manusia dri zaman yang silam dan zaman ini[manusia pertama[yang dihidupkan sehingga manusia terakhir yang dimatikan];akan ditidurkan atau dimatikan selama 70 ribu tahun mengikut masa akhirat.selepas dikiamatkan atau digulung bumi ini.

makanya;kenapa masanya manusia zaman silam dengan manusia zaman ini,sama jarak masanya[70 ribu tahun] dan tidak berbeza beza akan masanya,[mati nya adalah berbeza-besa waktu].

makanya; ini adalah dalam bab ghaib berketurunan diri. belajarlah.

makanya; setiap manusia akan tetap merasai nya kiamat yang sebenar tiada yang terlepas dari kalang seluruh manusia. dan jangan bersangka yang diri itu terlepas dari mengalami azab kiamat sebenar itu.

seperti jugalah kepada mereka-mereka yang beranggapan terhadap dajjal[dalam fitnahnya].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


apabila seronok berseloka atau bermain,makanya;menjadi barang permainan akan perkara ghaib olen manusia zaman ini.

bercerita untuk suka-suka katanya mereka;makany mereka manusia zaman ini diberikan apa yang mereka bersuka-sukaan itu;

suka berlawak pasal zombi kan,dapatlah zombinya dalam bentuk covid 19;makanya;mengeloh buat apa,yang minta dan bermain-mainnya ,tuanpuan sendiri.

kononnya; ada yang mengaku;boleh setel,kacang aje perkara zombi ni. ha,suruhlah kepada mereka-mereka yang kata perkara itu kacang,boleh setel.

memohon perkara atau urusan yang buruk dalam bentuk bermain-main tetap diberikan,sebab ada permintaan dan ada sokongan dalam kalangan manusia yang ramai seluruh dunia.[orang zaman ni kata;cukup coram,cukup nisab,dan cukup matangnya atau haurnya].

makanya; sekarang,siapa yang mengeloh.???.

belajarlah dari salahlaku tu. taubat lah dari kelakuan yang aib tu.

kaedah taubat tak mahu belajar.kelakuan aib diri dan manusia sekeliling tak mahu belajar macammana nak di bendung.

makanya; tuanpuan nak duduk dalam keadaan darurat sampai bila.tegakkanlah amar makruf nahi mungkar,jangan dok pandang sepi je.

orang tua kata;sebatang lidi,patah kalau;seikat lidi,boleh buat penyampu sampah.

nak jadi lilin,kena cukup ilmu tahu dan fahamnya. kalu setakat berangan-angan je,itu buat perabis beras aje namanya.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


inshaallah; sebahagian besar dari urusannya surah al anfaal[surah ke lapan];dari izin kebenaran allah.inshaallah;siap pulih lengkap sempurna.inshaallah.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makanya; telah diberikan rezeki yang melimpah ruah dari atas dari dalam daratan dan lautan kepada manusia diatas muka bumi ini,sebaliknya,ketamakan manusia zaman ini mendatangkan bala bencana dari sifat tamak itu.

makanya;dalam kalangan manusia zaman itu ramai yang menjadi pemuka-pemuka dari sebab halobanya membuak-buak dalam diri mereka bagi mendapatkan apa yang terhajat oleh ego nafsu diri.

makanya; ibarat bercerita dalam filem ahmad albab:

[harta itu bukan engkau yang punya,itu harta ahmad al bab yang punya,ahmad albab yang punya].

kias dalam al quraan dan al sunnah,tak faham tak reti;makanya dikiaskan dalam bahasa melayu[dalam bercerita filem lagi,pun masih tak faham tak reti-reti.

manusia ini tahu mereka hanya sebentar sahaja hidupnya atas muka bumi ni,sebaliknya,ego diri mereka mengalahkan nafsu mereka sendiri,seolah-olah;.....;[itu angan-angan dalam diri mereka].

siapa kuat dia lah....;itu cuma peribahasa;[yang kebanyakan orang bersalah anggapan kepada maksudnya.

memeng ada zaman dahulunya manusia ,dapat dengan menggunakan sogan kata itu;sebaliknya mereka-mereka seperti itu dihapuskan oleh orang yang ramai dengan izin perintah allah. sebab mereka itu menyalahgunakan ilmu yang di berikan kepada mereka dengan bersipat zalim dan mungkar. dan apabila dinasihati,mereka engan mendengarnya,makanya pelupusan akan dijalankan oleh masyarakat mereka atau bangsa lain.

berita kebenaran sejarah yang silam itu tidak pernah hilang[tersimpan dengan baik];walaupun ada dalam kalangan pemukanya yang merubah atau meminda akan sejarah itu.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


kami mengucapkan terima kasih diatas pemberitahuan maklumat;kematian jusuf bin soleh [pok soh wali],kepada hamba allah yang memaklumkan,walaupun kami mendapatnya lewat.[yang mati pada 7/1/2021].

siapa dia kepada kami[urusannya dengan kami][kami tahu akan dia dan urusannya ,dua tahun lepas][dan namanya sahaja yang terbuka hari ini,kerana dia merahsiakan namanya ],urusan kepada dia tidak dibuka lagi,maaf.

urusannya; siap pulih lengkap sempurna,dari izin kebenaran allah.inshaallah.

terima kasih.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


inshaallah;dari izin kebenaran allah.inshaallah.sebahagian besar dari urusan surah yunus[surah ke sepuluh];siap pulih lengkap sempurna.inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


dari izni kebenaran allah.inshaallah;sebahagian besar dari urusan surah al taubah@at taubah[surah ke sembilan] siap pulih lengkap sempurna.inshaallah.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


sebagai renungan dalam diri; sedangkan nabi yunus lagikan diduga;lagikan dihukum dari kelalaiannya;lagikan bertaubat dari salah silap khilaf lakunya.

makanya tuanpuan dan mereka -mereka diluar sana[ dan];siapa untuk membandingkan akan diri dengan nabi yunus itu. sehinggakan meletakkan ego pada tempat tertinggi dalam hariki diri mengalahkan nafsu.

[ego apabila dapat mengalahkan nafsu;makanya;manusia yang menegakkan egonya itu melakukan zalim dan angkuh dalam kesedaran;yang mereka tahu mereka sedang melakukan zalim dan angkuh keatas diri mereka dan manusia lain termasuk makhluk lain].

sedangkan sebagai manusia;tuanpuan dan mereka-mereka itu tak tahu dan tak faham pun apa maksud sebenar manusia.

sejarah silam itu adalah sebagai berita tauladan yang wajib dipelajari[tidak kira sejarah hitam atau sejarah putih nya mereka yang silam itu]

baik atau buruk nya perangai mereka yang silam itu adalah pelajaran berguna kepada manusia selepas dari mereka[manusia zaman ini lah][kita lah].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makanya; fadilat dan karamah,jangan disalah gunakan,apabila diberikan oleh allah kepada tuanpuan.

makanya; fadilat dan karamah itu jugalah yang akan dijadikan sebagai satu dari dugaan keatas tuanpuan,ada kah digunakan dengan betul atau disalah gunakan kepada urusan dan perkara yang kurang baik dan buruk.

makanya; ramai kalangan manusia zaman ini yang kecundang dalam dugaan yang tersebut itu;dipermain-mainkannya;dan ada yang tidak menggunakannya lansung,kerana takut dan kerana tak tahu dan tak faham;dan yang banyak@ramai sekalinya, digunakan dengan sewenang-wenangnya sehingga memudaratkan manusia dan makhluk lain.

fadilat dan karamah orang awam adalah [yang disebutkan lima pancaindera]; melihat mendengar bernapas apalagi.

fadilat dan karamah orang khas;[berilmulah];cerdik;kalu tak cerdik,mana mereka tahu macammana nak gunakannya;dan macammanan nak salahgunakannya.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


berputus asa,meninggalkan tugas separuh jalan[melarikan diri],membelakangi arahan yang sebenar;tidak mendengar nasihat dan rayuan manusia lain; itu yang diceritakan dalam sejarah nabi yunus,yang menyebabkan dia di hukum oleh allah.dari izin kebenaran allah.inshaallah.

bacalah sejarahnya dengan tertip dan tertil,barulah dapat pelajaran ilmunya untuk panduan diri. bukan bolen dok mengaku; aku islam aje.; aku melakukan solat lima waktu sehari semalam.aku mengucap dua kalim syahadah.aku berpuasa dalam bulan ramadhan. aku mengeluarkan zakat.aku telah menunaikan haji di mekah. itu adalah kata-kata budak tadika,bukan percakapan orang atau manusia yang berakal.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


inshaallah; dari izin kebenaran allah.inshaallah.sebahagian besarnya urusannya kepada surah hud[surah ke sebelas];siap pulih lengkap sempurna.inshaallah.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


sihir yang nyata;makanya;penyalahgunaan ilmu yang di lakukan oleh manusia zaman ini,kerapkali tidak dihiraukan oleh masyarakat sekeliling.[mereka pandang sebelah mata aje]

sihir itu adalah sesuatu yang ilmu sebenarnya yang disalah gunakan bagi tujuan kepentingan diri dan merosakkan manusia lain dan makhluk lain.[ilmu yang dipermain-mainkan].

zaman dahulunya;seseorang yang di dapati salah menggunakan sihir[merosakkan ilmu],akan dihukum dengan sumpahan atau sihir juga.

makanya; apa yang dimaksudkan sebutan sihir???.

dalam masa zaman namrud.sihir didalami oleh seluruh kaum dalam negeri itu,makanya;mereka diduga dengan ilmu sihir mereka sendiri,dan dihukum atas salahlaku mereka sendiri. mereka mabuk dalam ilmu yang salah itu[macam orang minum todi tu lah juga mereka tu. sedangkan mereka sedar yang mereka sedang melakukan kezaliman.

makanya; bergitu jugalah dengan penyalahgunaan ilmu al quraan serta al sunnah oleh manusia zaman ini,bacanya berlagu dan mendayu-dayu,sebaliknya betul ke,salah ke;tidak ter lintas dalam hati;untuk mengambik tahu.mereka mabuk dalam hayalan diri mereka sendiri. yang mereka tahu dan mahu,hanyalah pahalanya,fadilatnya,karamahnya;perintah dan arahan yang sebenar mereka tak mahu ambik perduli.

makanya; sebab itulah azan yang mereka laongkan dan solat yang mereka kerjakan,ibarat menuang pasir dalam makanan.

mereka nampak sihat sehari-hari;namun mereka menelan ubat dan makanan kesihatan bilang hari juga.

adakah seorang manusia yang sihat,memerlukan makanan kesihatan dan ubat-ubatan untuk ditelah setiap hari???.

makanya;tuanpuan menyisir diri sendiri dengan ubat dan makanan kesihatan itu.


inshaallah.