salam,
khilaf,
al baqarah;[....];
apabila telah selesai kefahamannya kepada fasa tajuk surah kedua itu, barulah masuk kepada fasa ayat pertama surah kedua;
ayat pertama surah kedua itu menghuraikan sejarahnya; tiga puluh kepada huruf arab serta enam kepada huruf jawi dan lapan kepada huruf yang ghaib yang hanya di pegang oleh rasul saw dan beberapa orang rasul lain [adam/nuh/ibrahim/dan ... beberapa yang lain]
[ yang mana orang melayu dikiaskan kepada selisih malaikat empat puluh empat ]
[ 30 di pegang oleh orang arab/6 di pegang oleh orang jawi melayu dan selebihnya dipegangkan dengan ghaib oleh para ambia rasul]
4 comments:
salam,
khilaf,
seperti yang tuanpuan maklum selama ini;
hurufnya dalam al quraan;
huruf itu[al quraan;jawi;dengan nyatanya telah diturunkan oleh allah bersama adam,termasuklah empaat huruf ghaib.
[jumlah yang diturunkan adalah empat puluh;dan empat lagi masih di langit bersama allah]
[hanyalah kias kepada huruf itu sahaja yang di nyatakan oleh nabi muhammad saw kepada manusia sebagai penyataannya]
zaman berubah;maka,perubahannya turut mengubah;seperti kata orang tua-tua,sekali air bah atau sekali ombak menghempas pantai, sekali pantai berubah.
[bergitulah kepada huruf-huruf yang turun bersama adam]
selain dari nabi serta rasul;ada kalangan ahli kitab yang bertukar-tukar tugas dari masa ke semasa berturutan zaman ke zaman.
[sehinggalah kehari ini,mereka ahli kitab masih ada,dibelakang tabir kehidupan manusia biasa]
[mereka ini adalah sebahagian pemegang amanah,tanpa disedari oleh masyarakat awam]
[sebaliknya;bukan pada tanggapan orang zaman ini;ahli kitab itu dimaksudkan kepada orang yang berpegang kepada kitab agama selain dari al quraan itu;bukan zabur perjanjian baru;bukan taurat perjanjian baru;bukan injil perjanjian baru;bukan veda perjanjian baru;bukan kitab perjanjian baru yang lain]
[ahli kitab;bermaksud manusia yang berpegang kepada seluruh kitab-kitab asal yang allah turunkan kemuka bumi kepada seluruh makhluk tanpa ada kesangsian dalam diri mereka]
[mereka percaya;tahu dan faham dengan segala catatan dalam semua kitab asal tanpa bantahan dalam hati mereka]
[kalau kalangannya menolak satu dari maksud[atau sebahagian dari maksud] dari kitab-kitab asal yang diturunkan oleh allah;maka mereka bukan lah ahli kitab yang dimaksudkan oleh al quraan serta al sunnah].
[ahli kitab; mereka tidak akan bertelagah dengan sesama ahli kitab,walaupun kefahaman mereka tidak sehaluan]
inshaallah.
salam,
khilaf,
dahulunya;tahun kemudiannya tujuhpuluhan,kanak-kanak dimalaysia masih lagi mempelajarinya akan huruf.
[dalam mukadam lama ada kiasnya nyata dan ghaibnya akan huruf arab yang tersebut]
[hanyalah tiada orang yang perasan,diajar dan mengajar tanpa sedar yang mereka belajar ilmu huruf arab dan jawi bersekali]
[apabila zaman masa berubah;kononnya nak upgred ilmu[konon];yang wajib jadi sunah;dan yang sunat jatuh ketepi rehal]
[buka tak boleh mempelajari kaedah baru yang boleh melancarkan lidah;sebaliknya asas kepada asalnya ilmu huruf telah di nyahkan dari ilmu diri]
[itu yang orang tua-tua sebutkan;pandai tak boleh diikut,bodoh tak boleh diajar]
[asas jati diri kepada ilmu huruf sudah terhakis dari dalam hati]
[kalau dah asas jati ilmu huruf dah tak lekat dalam diri; mana ada dah jati diri melayunya dalam diri]
[sebab melayu itu datangnya dari ilmu huruf itu sendiri yang bersama adam as yang kemudiannya disebut jawi[huruf jawi][bangsa jawi atau bangsa melayu atau bani jawi atau bani melayu jawi]
inshaallah.
salam,
khilaf,
kaedah sejarah diri ada dua[sejarah manusia ada dua jenis@ peringkat];[1];nyata atau zahir;[2];ghaib atau batin;[wajib seiring dan selari]
1]yang nyata disebut berketurunan atau bernasab.[bersandar kepada adam atau disebut bani adam@keturunan adam]
2]yang ghaib disebut [..............] diri;[ diri kepada diri kepada diri bersandar kepada allah @ dalam ciptaannya dari sejak azali].
selalu yang kita susun adalah susur berketurunan atau bernasab keturunan[itu sejarahnya kehidupan manusia diatas mukabumi][sejarah nyata beranak-pinak]
bila menyebut sejarah ghaib diri;ini yang mengelirukan dan menjadi permasalahan kepada manusia islam[ ya ke;betul ke;macam tak betul aje]
bermulanya berketurunan sanab manusia yang zahir nyata adalah dari adam serta hawa diatas mukabumi.
[sedangkan keduanya adam serta hawa di zahirkan nyata dari ghaib di[.......].[dari tiada kepada ada]
[dan manusia lepas dari mereka berdua dilahirkan[dizahirkan melalui kelahiran]
[hati-hati dengan pembentangan ini;boleh mengelirukan kalau tak faham,dan boleh menyebabkan pemberontakan dalam diri dan iman;hati-hati tuanpuan]
[kalau tak yakin dan tak percaya;jangan pakai pembentangan ini]
pembentangan ini hanya sebagai hujah membuka akal pemikiran tuanpuan supaya memikirkan dengan kajian atas diri sendiri;]
sipulan bin/binti sipulan b/bt sipulan[kepada nama ayah][ bin atau dibinti kepada lelaki masa hidup];semasa hidup;sebaliknya kenapa pulok bila mati;sipulan bin/binti sipulan b/bt sipulan[kepada nama mak]dibin/dibinti kepada perempuan bila mati]
[apa bezanya;dibin atau dibinti kepada lelaki dan dibin atau dibinti kepada perempuan]
maka; bergitu juga lah kepada sejarah zahir manusia dan sejarah ghaib manusia[keduanya tetap duduknya dalam sejarah nyata serta sejarah ghaib setiap manusia]
bila yang nyata melakukan kesalahan,maka yang ghaib juga menanggung akibatnya[jasad serta roh]
[1]sejarah jasad manusia
2]sejarah roh manusia
[nyawa adalah pengikat kepada jasad dan roh[bila nyawa di tarik;jasad dan roh akan terlerai dan terpisah.
[macam dua tebing sungai lah;yang disambungkan dengan jambatan antara keduanya,bila jambatan dihanyutkan atau runtuh;kedua tebing terpisah][boleh faham;tak faham kan;ok lah kalau tak faham]
[sebaliknya;mengaku faham,tapi................[jawapannya entah]
inshaallah.
salam,
khilaf,
sebagai pedoman;[memikirkan kajian akal]
nasab berketurunan zahir dan nyata;
[nabi muhammad saw bin abdullah bin abdul mutalib sehingga kepada nabi ismail[sebelah ayah@lelaki]
[nabi muhammad saw bin aminah binti abd manaf sehingga keatas kepada nabi ismail[sebelah mak@perempuan]
nasab susunan ghaib@kejadian
[nabi muhammad keatasnya nur muhammad]
[rahsia tetap rahsia;tidak dibuka;maaf]
[diantara nur kepada muhammad;@?@?@?@?@?]
[ada namanya ghaib @kejadian][atau disebutkan kias; kejadian @ ghaib ........ muhammad][maaf;maklumat lain ditutup][dari ghaib kejadian kepada nyata zahir]
[maka; kita pun sama lah susunan ghaib@kejadiannya;cumanya, pakai ikut turutan ghaib@kejadian adam[bagi lelaki] dan hawa[ bagi perempuan];hanyalah adam dan hawa di jadikan,dan kita dilahirkan[perbezaannya][ini dah jadi sejarah ilmu sains perbidanan ni]
[nak tahu???;cari sendiri dalam al quraan]
inshaallah.
Post a Comment