-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20250216

131 02 Yang mana orang Melayu kiaskan kepada ayat "selisih malaikat empat puluh empat".

salam,

khilaf,

al baqarah;[....];

apabila telah selesai kefahamannya kepada fasa tajuk surah kedua itu, barulah masuk kepada fasa ayat pertama surah kedua;

ayat pertama surah kedua itu menghuraikan sejarahnya; tiga puluh kepada huruf arab serta enam kepada huruf jawi dan lapan kepada huruf yang ghaib yang hanya di pegang oleh rasul saw dan beberapa orang rasul lain [adam/nuh/ibrahim/dan ... beberapa yang lain]

[ yang mana orang melayu dikiaskan kepada selisih malaikat empat puluh empat ]

[ 30 di pegang oleh orang arab/6 di pegang oleh orang jawi melayu dan selebihnya dipegangkan dengan ghaib oleh para ambia rasul]

8 comments:

Anonymous said...

salam,
khilaf,

seperti yang tuanpuan maklum selama ini;

hurufnya dalam al quraan;
huruf itu[al quraan;jawi;dengan nyatanya telah diturunkan oleh allah bersama adam,termasuklah empaat huruf ghaib.
[jumlah yang diturunkan adalah empat puluh;dan empat lagi masih di langit bersama allah]
[hanyalah kias kepada huruf itu sahaja yang di nyatakan oleh nabi muhammad saw kepada manusia sebagai penyataannya]

zaman berubah;maka,perubahannya turut mengubah;seperti kata orang tua-tua,sekali air bah atau sekali ombak menghempas pantai, sekali pantai berubah.
[bergitulah kepada huruf-huruf yang turun bersama adam]

selain dari nabi serta rasul;ada kalangan ahli kitab yang bertukar-tukar tugas dari masa ke semasa berturutan zaman ke zaman.
[sehinggalah kehari ini,mereka ahli kitab masih ada,dibelakang tabir kehidupan manusia biasa]
[mereka ini adalah sebahagian pemegang amanah,tanpa disedari oleh masyarakat awam]
[sebaliknya;bukan pada tanggapan orang zaman ini;ahli kitab itu dimaksudkan kepada orang yang berpegang kepada kitab agama selain dari al quraan itu;bukan zabur perjanjian baru;bukan taurat perjanjian baru;bukan injil perjanjian baru;bukan veda perjanjian baru;bukan kitab perjanjian baru yang lain]
[ahli kitab;bermaksud manusia yang berpegang kepada seluruh kitab-kitab asal yang allah turunkan kemuka bumi kepada seluruh makhluk tanpa ada kesangsian dalam diri mereka]
[mereka percaya;tahu dan faham dengan segala catatan dalam semua kitab asal tanpa bantahan dalam hati mereka]
[kalau kalangannya menolak satu dari maksud[atau sebahagian dari maksud] dari kitab-kitab asal yang diturunkan oleh allah;maka mereka bukan lah ahli kitab yang dimaksudkan oleh al quraan serta al sunnah].
[ahli kitab; mereka tidak akan bertelagah dengan sesama ahli kitab,walaupun kefahaman mereka tidak sehaluan]

inshaallah.

Anonymous said...

salam,
khilaf,

dahulunya;tahun kemudiannya tujuhpuluhan,kanak-kanak dimalaysia masih lagi mempelajarinya akan huruf.
[dalam mukadam lama ada kiasnya nyata dan ghaibnya akan huruf arab yang tersebut]
[hanyalah tiada orang yang perasan,diajar dan mengajar tanpa sedar yang mereka belajar ilmu huruf arab dan jawi bersekali]
[apabila zaman masa berubah;kononnya nak upgred ilmu[konon];yang wajib jadi sunah;dan yang sunat jatuh ketepi rehal]
[buka tak boleh mempelajari kaedah baru yang boleh melancarkan lidah;sebaliknya asas kepada asalnya ilmu huruf telah di nyahkan dari ilmu diri]
[itu yang orang tua-tua sebutkan;pandai tak boleh diikut,bodoh tak boleh diajar]
[asas jati diri kepada ilmu huruf sudah terhakis dari dalam hati]
[kalau dah asas jati ilmu huruf dah tak lekat dalam diri; mana ada dah jati diri melayunya dalam diri]
[sebab melayu itu datangnya dari ilmu huruf itu sendiri yang bersama adam as yang kemudiannya disebut jawi[huruf jawi][bangsa jawi atau bangsa melayu atau bani jawi atau bani melayu jawi]


inshaallah.

Anonymous said...

salam,
khilaf,

kaedah sejarah diri ada dua[sejarah manusia ada dua jenis@ peringkat];[1];nyata atau zahir;[2];ghaib atau batin;[wajib seiring dan selari]
1]yang nyata disebut berketurunan atau bernasab.[bersandar kepada adam atau disebut bani adam@keturunan adam]
2]yang ghaib disebut [..............] diri;[ diri kepada diri kepada diri bersandar kepada allah @ dalam ciptaannya dari sejak azali].

selalu yang kita susun adalah susur berketurunan atau bernasab keturunan[itu sejarahnya kehidupan manusia diatas mukabumi][sejarah nyata beranak-pinak]

bila menyebut sejarah ghaib diri;ini yang mengelirukan dan menjadi permasalahan kepada manusia islam[ ya ke;betul ke;macam tak betul aje]

bermulanya berketurunan sanab manusia yang zahir nyata adalah dari adam serta hawa diatas mukabumi.
[sedangkan keduanya adam serta hawa di zahirkan nyata dari ghaib di[.......].[dari tiada kepada ada]
[dan manusia lepas dari mereka berdua dilahirkan[dizahirkan melalui kelahiran]
[hati-hati dengan pembentangan ini;boleh mengelirukan kalau tak faham,dan boleh menyebabkan pemberontakan dalam diri dan iman;hati-hati tuanpuan]
[kalau tak yakin dan tak percaya;jangan pakai pembentangan ini]
pembentangan ini hanya sebagai hujah membuka akal pemikiran tuanpuan supaya memikirkan dengan kajian atas diri sendiri;]

sipulan bin/binti sipulan b/bt sipulan[kepada nama ayah][ bin atau dibinti kepada lelaki masa hidup];semasa hidup;sebaliknya kenapa pulok bila mati;sipulan bin/binti sipulan b/bt sipulan[kepada nama mak]dibin/dibinti kepada perempuan bila mati]

[apa bezanya;dibin atau dibinti kepada lelaki dan dibin atau dibinti kepada perempuan]

maka; bergitu juga lah kepada sejarah zahir manusia dan sejarah ghaib manusia[keduanya tetap duduknya dalam sejarah nyata serta sejarah ghaib setiap manusia]

bila yang nyata melakukan kesalahan,maka yang ghaib juga menanggung akibatnya[jasad serta roh]
[1]sejarah jasad manusia
2]sejarah roh manusia
[nyawa adalah pengikat kepada jasad dan roh[bila nyawa di tarik;jasad dan roh akan terlerai dan terpisah.
[macam dua tebing sungai lah;yang disambungkan dengan jambatan antara keduanya,bila jambatan dihanyutkan atau runtuh;kedua tebing terpisah][boleh faham;tak faham kan;ok lah kalau tak faham]
[sebaliknya;mengaku faham,tapi................[jawapannya entah]

inshaallah.

Anonymous said...

salam,
khilaf,

sebagai pedoman;[memikirkan kajian akal]

nasab berketurunan zahir dan nyata;
[nabi muhammad saw bin abdullah bin abdul mutalib sehingga kepada nabi ismail[sebelah ayah@lelaki]
[nabi muhammad saw bin aminah binti abd manaf sehingga keatas kepada nabi ismail[sebelah mak@perempuan]

nasab susunan ghaib@kejadian
[nabi muhammad keatasnya nur muhammad]
[rahsia tetap rahsia;tidak dibuka;maaf]
[diantara nur kepada muhammad;@?@?@?@?@?]
[ada namanya ghaib @kejadian][atau disebutkan kias; kejadian @ ghaib ........ muhammad][maaf;maklumat lain ditutup][dari ghaib kejadian kepada nyata zahir]

[maka; kita pun sama lah susunan ghaib@kejadiannya;cumanya, pakai ikut turutan ghaib@kejadian adam[bagi lelaki] dan hawa[ bagi perempuan];hanyalah adam dan hawa di jadikan,dan kita dilahirkan[perbezaannya][ini dah jadi sejarah ilmu sains perbidanan ni]
[nak tahu???;cari sendiri dalam al quraan]


inshaallah.


Anonymous said...

salam,
khilaf,

bani arab @ bani jawi[ ]

bani arab;membawa maksud keturunan kepada yang bertemu[pertemuan]

bani jawi;membawa maksud keturunan kepada huruf-huruf yang bertemu[bertemunya melayu dengan arab[gabungan keturunan sebelah barat dengan keturunan sebelah timur yang di pertemukan]

carilah mana sempadan sebelah barat,dan mana sempadan sebelah timur[yang menggabungkan semula keturunan nabi ibrahim dari ketiga-tiga induk[bini];sarah/hajar/katurah]

inshaallah.

Anonymous said...

salam,
khilaf,

pedoman membuka akal berfikir;

[sahabat kami pernah dikifarah dengan kaedah hujan panas dari sebab tidak siapkan urusan huruf jawi serta huruf arab[tidak siap tidak lengkap tidak pulih tidak sempurnakan urusan huruf-huruf yang turun bersekali dengan adam].

maka; tidak tahu dan tidak fahamnya orang dengan urusan huruf asal;menyebabkan urusan usul kepada.........menjadi tunggang-langgang.

maka; huruf adalah punca kepada ilmu;yang membolehkan penulisan dan membolehkan pembacaan;sebagai meriwayatkan sejarah/ilmu.

tak payahlah memikirkan,perkara; kenapa banyak sangat bentuk huruf atas mukabumi.

yang wajibnya berfikir adalah; mana dan kenapa huruf asal yang diturunkan dengan adam dirosakkan oleh segelintir orang.

kenapa huruf arab dab huruf melayu[jawi] sama; dan kenapa melalui bani arab hurufnya berjumlah tiga puluh;dan melalui bani jawi hanya enam huruf.

peredaran zaman silih berganti yang membawa kepada perubahan atau berubahnya huruf yang di bawa oleh suku bangsa manusia diatas mukabumi[tak ada keperluanpun untuk mencari,siapa yang memcipta huruf bangsa itu,dan siapa yang memcipta huruf bangsa ini;kerja buang masa yang banyak.

bangsa arab dan bangsa melayu jawi telah leka dan mamai dengan tamadun ilmu huruf bangsa mereka sendiri.
[sehingga terpaksa di tegur oleh allah]

ada empat tamadun diatas mukabumi;yang hurufnya berlainan bentuknya;
1]tamadun ababil
2]tamadun dewa
3]tamadun jin
4]tamadun manusia[khalifah]

maka; huruf arab serta jawi digunakan oleh khalifah mukabumi[ianya menjadikan ilmu huruf yang tertinggi sekali darjatnya disamping allah][paling lengkap dan paling sempurna]
[yang pergi rosakkan huruf-huruf tu buat apa?]
huruf-huruf arab@jawi adalah........[fikir sendirilah]
[konon nak modenkan huruf;kerana tak sesuai dengan peredaran zaman;mabuk ke apanya,yang boleh berfikiran macam tu]

maka;tuanpuan dan kami adalah cucu cicit kepada/dari keturunan khalifah mukabumi[adam]serta pemegang amanah[hawa].[jangan rosakkan hak diri sendiri][ini adalah pusaka dan wakaf dari mereka kepada cucu cicitnya atas mukabumi sehingga ke hari kiamat]

kalau bab/fasa huruf menjadi tak jelas;macammana yang nak disebutkan; kembali kepada al quraan serta al sunnah
[nabi muhammad saw dah pesan; dia sebutkan;aku tinggalkan dua perkara yang kamu tidak akan tersesat dengannya;al qraan serta al sunnah]


inshaallah.

Anonymous said...

salam,
khilaf,

dalam pesanan terakhir nabi muhammad saw dalam khutbahnya di arafah[padang arafah];katanya; sampaikan kepada orang dibelakang kamu[orang yang selepas kamu yang tidak hadir pada hari ini],moga-moga mereka lebih memahaminya.
[ucapan khutbah nabi itu telah berlalu 1400 tahu dah;macammana orang zaman selepas 1400 tahun peninggalan nabi,boleh jadi kucar-lana dan tak emboh faham]

inshaallah.

Anonymous said...

salam,
khilaf,

satu pertanyaan dari seorang sahabat;
soalannya; tentang perjanjian demang lebar daun dengan sang sa purba.

jawapannya;yang kami boleh kiaskan; sesiapa kalangan manusia[kedua pihak yang perjanjikan];yang melanggar rukun islam serta rukun iman[setelah mereka beriman];mereka adalah orang yang ingkar[derhaka] dan boleh dihukum[dikifarahkan mengikut hukum islam].

fikirlah sendiri;baik buruknya;apabila derhaka[mengikut hukum islam]


inshaallah.