salam,
khilaf,
al baqarah;[....];
apabila telah selesai kefahamannya kepada fasa tajuk surah kedua itu, barulah masuk kepada fasa ayat pertama surah kedua;
ayat pertama surah kedua itu menghuraikan sejarahnya; tiga puluh kepada huruf arab serta enam kepada huruf jawi dan lapan kepada huruf yang ghaib yang hanya di pegang oleh rasul saw dan beberapa orang rasul lain [adam/nuh/ibrahim/dan ... beberapa yang lain]
[ yang mana orang melayu dikiaskan kepada selisih malaikat empat puluh empat ]
[ 30 di pegang oleh orang arab/6 di pegang oleh orang jawi melayu dan selebihnya dipegangkan dengan ghaib oleh para ambia rasul]
31 comments:
salam,
khilaf,
seperti yang tuanpuan maklum selama ini;
hurufnya dalam al quraan;
huruf itu[al quraan;jawi;dengan nyatanya telah diturunkan oleh allah bersama adam,termasuklah empaat huruf ghaib.
[jumlah yang diturunkan adalah empat puluh;dan empat lagi masih di langit bersama allah]
[hanyalah kias kepada huruf itu sahaja yang di nyatakan oleh nabi muhammad saw kepada manusia sebagai penyataannya]
zaman berubah;maka,perubahannya turut mengubah;seperti kata orang tua-tua,sekali air bah atau sekali ombak menghempas pantai, sekali pantai berubah.
[bergitulah kepada huruf-huruf yang turun bersama adam]
selain dari nabi serta rasul;ada kalangan ahli kitab yang bertukar-tukar tugas dari masa ke semasa berturutan zaman ke zaman.
[sehinggalah kehari ini,mereka ahli kitab masih ada,dibelakang tabir kehidupan manusia biasa]
[mereka ini adalah sebahagian pemegang amanah,tanpa disedari oleh masyarakat awam]
[sebaliknya;bukan pada tanggapan orang zaman ini;ahli kitab itu dimaksudkan kepada orang yang berpegang kepada kitab agama selain dari al quraan itu;bukan zabur perjanjian baru;bukan taurat perjanjian baru;bukan injil perjanjian baru;bukan veda perjanjian baru;bukan kitab perjanjian baru yang lain]
[ahli kitab;bermaksud manusia yang berpegang kepada seluruh kitab-kitab asal yang allah turunkan kemuka bumi kepada seluruh makhluk tanpa ada kesangsian dalam diri mereka]
[mereka percaya;tahu dan faham dengan segala catatan dalam semua kitab asal tanpa bantahan dalam hati mereka]
[kalau kalangannya menolak satu dari maksud[atau sebahagian dari maksud] dari kitab-kitab asal yang diturunkan oleh allah;maka mereka bukan lah ahli kitab yang dimaksudkan oleh al quraan serta al sunnah].
[ahli kitab; mereka tidak akan bertelagah dengan sesama ahli kitab,walaupun kefahaman mereka tidak sehaluan]
inshaallah.
salam,
khilaf,
dahulunya;tahun kemudiannya tujuhpuluhan,kanak-kanak dimalaysia masih lagi mempelajarinya akan huruf.
[dalam mukadam lama ada kiasnya nyata dan ghaibnya akan huruf arab yang tersebut]
[hanyalah tiada orang yang perasan,diajar dan mengajar tanpa sedar yang mereka belajar ilmu huruf arab dan jawi bersekali]
[apabila zaman masa berubah;kononnya nak upgred ilmu[konon];yang wajib jadi sunah;dan yang sunat jatuh ketepi rehal]
[buka tak boleh mempelajari kaedah baru yang boleh melancarkan lidah;sebaliknya asas kepada asalnya ilmu huruf telah di nyahkan dari ilmu diri]
[itu yang orang tua-tua sebutkan;pandai tak boleh diikut,bodoh tak boleh diajar]
[asas jati diri kepada ilmu huruf sudah terhakis dari dalam hati]
[kalau dah asas jati ilmu huruf dah tak lekat dalam diri; mana ada dah jati diri melayunya dalam diri]
[sebab melayu itu datangnya dari ilmu huruf itu sendiri yang bersama adam as yang kemudiannya disebut jawi[huruf jawi][bangsa jawi atau bangsa melayu atau bani jawi atau bani melayu jawi]
inshaallah.
salam,
khilaf,
kaedah sejarah diri ada dua[sejarah manusia ada dua jenis@ peringkat];[1];nyata atau zahir;[2];ghaib atau batin;[wajib seiring dan selari]
1]yang nyata disebut berketurunan atau bernasab.[bersandar kepada adam atau disebut bani adam@keturunan adam]
2]yang ghaib disebut [..............] diri;[ diri kepada diri kepada diri bersandar kepada allah @ dalam ciptaannya dari sejak azali].
selalu yang kita susun adalah susur berketurunan atau bernasab keturunan[itu sejarahnya kehidupan manusia diatas mukabumi][sejarah nyata beranak-pinak]
bila menyebut sejarah ghaib diri;ini yang mengelirukan dan menjadi permasalahan kepada manusia islam[ ya ke;betul ke;macam tak betul aje]
bermulanya berketurunan sanab manusia yang zahir nyata adalah dari adam serta hawa diatas mukabumi.
[sedangkan keduanya adam serta hawa di zahirkan nyata dari ghaib di[.......].[dari tiada kepada ada]
[dan manusia lepas dari mereka berdua dilahirkan[dizahirkan melalui kelahiran]
[hati-hati dengan pembentangan ini;boleh mengelirukan kalau tak faham,dan boleh menyebabkan pemberontakan dalam diri dan iman;hati-hati tuanpuan]
[kalau tak yakin dan tak percaya;jangan pakai pembentangan ini]
pembentangan ini hanya sebagai hujah membuka akal pemikiran tuanpuan supaya memikirkan dengan kajian atas diri sendiri;]
sipulan bin/binti sipulan b/bt sipulan[kepada nama ayah][ bin atau dibinti kepada lelaki masa hidup];semasa hidup;sebaliknya kenapa pulok bila mati;sipulan bin/binti sipulan b/bt sipulan[kepada nama mak]dibin/dibinti kepada perempuan bila mati]
[apa bezanya;dibin atau dibinti kepada lelaki dan dibin atau dibinti kepada perempuan]
maka; bergitu juga lah kepada sejarah zahir manusia dan sejarah ghaib manusia[keduanya tetap duduknya dalam sejarah nyata serta sejarah ghaib setiap manusia]
bila yang nyata melakukan kesalahan,maka yang ghaib juga menanggung akibatnya[jasad serta roh]
[1]sejarah jasad manusia
2]sejarah roh manusia
[nyawa adalah pengikat kepada jasad dan roh[bila nyawa di tarik;jasad dan roh akan terlerai dan terpisah.
[macam dua tebing sungai lah;yang disambungkan dengan jambatan antara keduanya,bila jambatan dihanyutkan atau runtuh;kedua tebing terpisah][boleh faham;tak faham kan;ok lah kalau tak faham]
[sebaliknya;mengaku faham,tapi................[jawapannya entah]
inshaallah.
salam,
khilaf,
sebagai pedoman;[memikirkan kajian akal]
nasab berketurunan zahir dan nyata;
[nabi muhammad saw bin abdullah bin abdul mutalib sehingga kepada nabi ismail[sebelah ayah@lelaki]
[nabi muhammad saw bin aminah binti abd manaf sehingga keatas kepada nabi ismail[sebelah mak@perempuan]
nasab susunan ghaib@kejadian
[nabi muhammad keatasnya nur muhammad]
[rahsia tetap rahsia;tidak dibuka;maaf]
[diantara nur kepada muhammad;@?@?@?@?@?]
[ada namanya ghaib @kejadian][atau disebutkan kias; kejadian @ ghaib ........ muhammad][maaf;maklumat lain ditutup][dari ghaib kejadian kepada nyata zahir]
[maka; kita pun sama lah susunan ghaib@kejadiannya;cumanya, pakai ikut turutan ghaib@kejadian adam[bagi lelaki] dan hawa[ bagi perempuan];hanyalah adam dan hawa di jadikan,dan kita dilahirkan[perbezaannya][ini dah jadi sejarah ilmu sains perbidanan ni]
[nak tahu???;cari sendiri dalam al quraan]
inshaallah.
salam,
khilaf,
bani arab @ bani jawi[ ]
bani arab;membawa maksud keturunan kepada yang bertemu[pertemuan]
bani jawi;membawa maksud keturunan kepada huruf-huruf yang bertemu[bertemunya melayu dengan arab[gabungan keturunan sebelah barat dengan keturunan sebelah timur yang di pertemukan]
carilah mana sempadan sebelah barat,dan mana sempadan sebelah timur[yang menggabungkan semula keturunan nabi ibrahim dari ketiga-tiga induk[bini];sarah/hajar/katurah]
inshaallah.
salam,
khilaf,
pedoman membuka akal berfikir;
[sahabat kami pernah dikifarah dengan kaedah hujan panas dari sebab tidak siapkan urusan huruf jawi serta huruf arab[tidak siap tidak lengkap tidak pulih tidak sempurnakan urusan huruf-huruf yang turun bersekali dengan adam].
maka; tidak tahu dan tidak fahamnya orang dengan urusan huruf asal;menyebabkan urusan usul kepada.........menjadi tunggang-langgang.
maka; huruf adalah punca kepada ilmu;yang membolehkan penulisan dan membolehkan pembacaan;sebagai meriwayatkan sejarah/ilmu.
tak payahlah memikirkan,perkara; kenapa banyak sangat bentuk huruf atas mukabumi.
yang wajibnya berfikir adalah; mana dan kenapa huruf asal yang diturunkan dengan adam dirosakkan oleh segelintir orang.
kenapa huruf arab dab huruf melayu[jawi] sama; dan kenapa melalui bani arab hurufnya berjumlah tiga puluh;dan melalui bani jawi hanya enam huruf.
peredaran zaman silih berganti yang membawa kepada perubahan atau berubahnya huruf yang di bawa oleh suku bangsa manusia diatas mukabumi[tak ada keperluanpun untuk mencari,siapa yang memcipta huruf bangsa itu,dan siapa yang memcipta huruf bangsa ini;kerja buang masa yang banyak.
bangsa arab dan bangsa melayu jawi telah leka dan mamai dengan tamadun ilmu huruf bangsa mereka sendiri.
[sehingga terpaksa di tegur oleh allah]
ada empat tamadun diatas mukabumi;yang hurufnya berlainan bentuknya;
1]tamadun ababil
2]tamadun dewa
3]tamadun jin
4]tamadun manusia[khalifah]
maka; huruf arab serta jawi digunakan oleh khalifah mukabumi[ianya menjadikan ilmu huruf yang tertinggi sekali darjatnya disamping allah][paling lengkap dan paling sempurna]
[yang pergi rosakkan huruf-huruf tu buat apa?]
huruf-huruf arab@jawi adalah........[fikir sendirilah]
[konon nak modenkan huruf;kerana tak sesuai dengan peredaran zaman;mabuk ke apanya,yang boleh berfikiran macam tu]
maka;tuanpuan dan kami adalah cucu cicit kepada/dari keturunan khalifah mukabumi[adam]serta pemegang amanah[hawa].[jangan rosakkan hak diri sendiri][ini adalah pusaka dan wakaf dari mereka kepada cucu cicitnya atas mukabumi sehingga ke hari kiamat]
kalau bab/fasa huruf menjadi tak jelas;macammana yang nak disebutkan; kembali kepada al quraan serta al sunnah
[nabi muhammad saw dah pesan; dia sebutkan;aku tinggalkan dua perkara yang kamu tidak akan tersesat dengannya;al qraan serta al sunnah]
inshaallah.
salam,
khilaf,
dalam pesanan terakhir nabi muhammad saw dalam khutbahnya di arafah[padang arafah];katanya; sampaikan kepada orang dibelakang kamu[orang yang selepas kamu yang tidak hadir pada hari ini],moga-moga mereka lebih memahaminya.
[ucapan khutbah nabi itu telah berlalu 1400 tahu dah;macammana orang zaman selepas 1400 tahun peninggalan nabi,boleh jadi kucar-lana dan tak emboh faham]
inshaallah.
salam,
khilaf,
satu pertanyaan dari seorang sahabat;
soalannya; tentang perjanjian demang lebar daun dengan sang sa purba.
jawapannya;yang kami boleh kiaskan; sesiapa kalangan manusia[kedua pihak yang perjanjikan];yang melanggar rukun islam serta rukun iman[setelah mereka beriman];mereka adalah orang yang ingkar[derhaka] dan boleh dihukum[dikifarahkan mengikut hukum islam].
fikirlah sendiri;baik buruknya;apabila derhaka[mengikut hukum islam]
inshaallah.
salam,
khilaf,
dari izin allah;urusannya kepada kiasnya; perjanjian demang lebar daun dan sang sa purba;siap pulih lengkap sempurna;inshaallah.
inshaallah.
salam,
khilaf,
orang tua-tua kata berpesan;[bercakap siang hari pandang-pandang;bercakap malam hari dengar-dengar]
[jangan buang air dalam tempayan bila dengar guruh dilangit,belum tentu hujannya turun]
[air yang keruh,jangan ditangguk]
maka; jangan bentangkan,jika tak tahu hujung pangkal,aib sangat jadinya.
[terutamanya kepada kepada bab ilmu huruf yang turun bersama adam as]
apabila terjadi macam tu;tuanpuan bukan membuat tingkahlaku aib,malah menghina huruf itu sendiri;menghina diri sendiri;menghina adam as serta hawa as;menghina malaikat;menghina rasulullah saw;menghina allah swt. dan juga menghina para sahabat nabi muhammad saw.
inshaallah.
salam,
khilaf,
kias penjelasan;[nyatanya huruf]
[ghaib nya huruf;lain pulok kisahnya]
30 huruf;di jaga oleh bani arab[ ];
[melalui nabi ismail as]
6 huruf;dijaga oleh bani melayu[ ];
[melalui iskandar zulkarnai]
bila digabungkan keduanya[dijaga oleh bani jawi;[ ];
jumlahnya menjadi seluruhnya;36 yang nyata dan lapan yang ghaib[tak ada tambahan huruf,dan tak boleh di kurngkan atau di ubah hurufnya; pada bentuk;bunyi;pada apapun.
[jumla seluruhnya 44 huruf[itu yang menjadi disebutkan oleh orang melayu;selisih malaikat 44]
[kalau dah huruf jawi berjumlah 37; 37 +8=[........]?
[mana datangnya satu lagi malaikatnya]
[kalau di ubah bentuknya atau bunyinya]
[terhina dengan aib;malaikat berubah menjadi syaitan]
[perciptaan lelaki dan perempuan[ada bezanya]
[jangan memandai tompang mencipta kepada urusan yang sempurna dicipta oleh allah]
[iblis sendiri tak berani buat; macammana kalangan tuanpuan boleh terlebih tinggi beraninya dari iblis]
inshaallah.
salam,
khilaf,
tuloh[penyakit tulah]; ini ada penyakit yang paling-paling manusia tak takut.
apa sebabnya manusia tak takut;sebab mereka tak tahu pun itu penyakit apa;itu sebab ramai dari kalangan manusia zaman ini yang mengerjakannya[melakukan perbuatan salahlaku ingkar,dan juga disebut derhaka ,atau kufur,atau pun juga syirik]
penyakit tulah ini;memakan diri,dan tidak ada ubatnya melainkan bertaubat dan buat permutihan kepada diri sendiri,dan kembali kejalan yang lurus lagi benar dalam islam dari izin allah.[berubat hanyalah untuk menahan sementara akan tulah yang sudah kena pada diri]
[tulah;bermaksud;derhaka kepada perintah allah serta perintah rasulullah dalam hal amanah menjalankan amar makruf nahi mungkar]
[itulah;orang tua cakap tak mahu dengar;bila dah dapat sakit,....[fikir sendirilah][datangnya tulah tu dari sifat ego diri[ego diri le yang memakan diri sendiri]
[tak adanya orang nak sihir atau sampuk dik jin/saka;banyak lagi kerja lain orang dan jin/saka nak kena buat kerja;pada mereka sakat orang yang dah sedia ego dan ingkar;terlebih baik mereka tanam padi dan ternak ayam,daripada buangmasa mereka]
[syaitan/iblis tu memanglah dah tugas mereka;tapi dapat sakit tulah;ini bukan kerja mereka lah;itu perbuatan diri sendiri yang derhaka kepada allah dalam islam]
[atau disebutkan;manusia yang menghisab darah sesama manusia][baca lah riwayat israj miraj]
inshaallah.
salam,
khilaf,
menghina huruf; sama aje hukumnya dengan menghina al quraan serta al sunnah.
menghina huruf jawi; sama aje hukumnya dengan menghina wali allah.
[penghinaan kepada waris berketurunan manusia[susur jalur nabi ismail as dan susur jalur iskandar zulkarnai;yang bertugas menjalankan urusan amar makruf nahi mungkar tanpa sedar]
inshaallah.
salam,
khilaf,
kaisnya kepada;raja husain singapura(temasek][adat melayu] dengan kiasnya kepada s reffels[adat inggeris;[bab hukuman derhaka kepada raja];[percakapan kias mereka berdua untuk menjatuhkan hukuman kepada persalah di singapura zaman itu]
[rujuk riwayat sejarah kisah itu;jangan main serkap jarang]
kedua-dua kias itu ada betulnya dan ada kekurangannya;
keduanya mereka tahu pada maksud kias yang mereka pertuturkan; [orang lain tak perasanpun mereka berdua berkias]
maka;mereka mengambik jalan tengah,yang tidak dipandang serong oleh masyarakat semasa zaman itu;hukuman perlu dijalankan oleh mereka berdua.
inshaalah.
salam,
khilaf,
dari izin allah;kiasnya kepada ungkapan raja husain singapura dengan kiasnya kepada ungkapan s raffels; siap pulih lengkap sempurna; inshaallah.[urusannya kias selesai]
inshaallah.
salam,
khilaf,
tuanpuan; nak kena tahu lah maksud kepada raja;
[baru boleh faham maksud kepada derhaka]
raja;ambik dari sebutan perkataan apa
[tak payahlah bertepis-tepis bertikai dan bertikam lidah]
kalau tak tahu,gonagayanya
kemudiannya di ganti dengan sebutan perkataan sultan
[sultan;apa pulok maksudnya,dan diambik dari sebutan apa]
derhaka;apa maksudnya,dan diambik dari sebutan apa
semuanya kena kaji lah,baru lah tak kelamkabut
[tak adalah yang disebut;ditelah mati mak,dibuang mati ayah]
tahu makan aje,tak guna;sampai halal dan haram;pun jadi keliru.
[makan telan;makan telan; sebab sedap pada mata dan selera]
nafsu tak pelik pun;yang bermasalah adalah ego dalam diri tuanpuan sendiri.
[ego menguasai nafsu;dan ego menguasai iman;maka rosak belaka]
[tak ada kena mengena dengan syaitan dan iblis;tak caya tuanpuan tengoklah dalam bulan ramadhan[bulan puasa] ni nanti]
[disebutkan;syaitan dan iblis dibelengu dalam bulan ramadhan oleh allah]
[jadinya ;kalau dah syaitan dan iblis disimpan dalam lokap;sape pulok yang jadi pengasut kepada diri tuanpuan]
cuba; acu; cakap; tengok; sape dianya yang gantikan tempat syaitan dan iblis sebagai penghasud dalam bulan puasa.
inshaallah.
salam,
khilaf,
surah an nisaa;[kalau difikirkan]
hukum yang turun kepada semua manusia tak kira lelaki atau perempuan adalah sama;
dalam surah ini,digunakan ada budibicara hukumnya keatas wanita berbanding lelaki walaupun hukumnya adalah sama tarafnya kepada lelaki dan wanita.
[semasa jahiliah; berlaku ketidak adilan keatas wanita;maka;di jelaskan kedudukan perkaranya hukum-hukum budibicara apabila islam mengambik alih kegelapan jahilah kepada wanita]
kami tak mahu bicarakan pembentangannya;tuanpuan boleh baca sendiri dari surahnya.
[apa yang dibentangkan adalah urusan lepas pandang sejarahnya kepada syarat atau hukum kejadian hukum]
[kenapa wanita menjadi panduan kepada kejadian hukum]
anak yatim;[ ]
akil baliqh;[ ]
perkhawinan;[ ]
mengandung sembilan bulan;[ ]
susuan;[ ]
sehingga dibawah telapak kaki ibu[ ]
banyak lagi yang terlepas pandangnya.
semuanya melibatkan wanita;sehinggalah kepada bab pemerintahan negara.
[mungkin akan ada yang terlepas dari diperbentangkan oleh kami;harap maaf kalau kami terlupa]
[sebab ini adalah pembentangan kali kedua;sila rujuk pembentangan yang lepas-lepas dalam blog laman pahang]
[hanyalah kaedahnya pembentangan berlainan kali ini]
inshaallah.
salam,
khilaf,
anak yatim;baca lah dalam surahnya an nisaa;[ ].
akil baliqh;[sejarahnya kepada hukum terjadinya];
pengiraan akil baliqh adalah bermula dengan sejarahnya; siti aisah binti abu bakar yang dikhawinkan dengan nabi muhammad,semasa umurnya sembilan tahun
[itu adalah akil baliqh kepada wanita]
dan bila hendak mengira kepada akil baliqhnya lelaki;
[kena lihat sambungan sejaran perkhawinan nabi dengan siti aisah bt abu bakar]
selepas dikhawinkan siti aisah,dia masih tidak duduk sebumbung dengan nabi,dia masih menetab dengan ayahnya serta keluarganya.
selepas tiga tahun dari tahun perkhawinannya dengan nabi,barulah abu bakar menghantar anaknya siti aisah kepada rumah nabi.
[maka; jumlah sembilan tahun[akil baliqh wanita] dicampurkan dengan tiga tahun di tangguhkan[baru di persatukan keduanya];
[maka;jumlahnya dua belas tahun;itu adalah umur akil baliqh bagi lelaki]
[masuk umur tiga belas tahun;dosa pahala ditanggung sendiri oleh lelaki]
[umur sembilan tahun;dosa pahala ditanggung oleh wanita]
fikir sendiri lah,urusan lainnya.
inshaallah.
salam,
khilaf,
hukum kepada anak yatim;akli baliqh;perkhawinan;susuan;adalah dalam sejarahnya nabi yang melibatkan wanita.[sejarah paling hampir,yang boleh disandarkan]
baca lah sejarah nabi muhammad saw[sejarahnya itu satu dari sunnahnya lah]
cakap aje ikut sunnah nabi[bacanya tidak] dan hukum nya duduk dalam sunnah serta sejarahnya sunnah itu sendiri.
cinta rasul[ikut celah mananya cintakan rasul,,kalau tak nak belajar[tak nak ambik tahu] susunan atau susur keturunannya sejarah[turutan atau perjalanan sejarah kisah nabi]
sejarah dan keturunan;maksudnya sama aje;hanya digunakan kepada maksud berlainan[perkara berlainan][keturunan di nisbah kepada nasab manusia;dan sejarah dinisbah kepada perjalanan hidup manusia.
[semuanya di sebut sebagai nasab perjalanan sejarah atau nasab sejarah berketurun dari atas ke bawah sehingga kiamat]
[ber ke turun an;ber keturun;ke turun;turun]
[asalnya dari sebutan;turun;ditambah ber, ke dan an]
[turun dari mana????]
[fikir dan jawab sendiri]
inshaallah.
salam,
khilaf,
kepadanya versi lepas;[hobil dan qobil];
[fitnah......]
melakukan qurban oleh hobi dan qobil;[benar ;mereka yang melakukan;seorang diterima dan seorang ditolak qorbannya mereka;rujuk riwayat mereka]
bergaduh[merebutkan suami @lelaki]; yang menyebabkan pembunuhan dan menyebabkan matinya salah seorang dari mereka;[salah; bukan hobil qobil, yang bergaduh dan berbunuh]
yang membunuh[wanita] dan terbunuh[wanita] adalah bini kepada salah seorang dari mereka.[carilah nama mereka]
maka; kebanyakan ingkar dan salahlaku akan bersabitkan wanita;[tangan yang menghayun buai,boleh mengongcangkan dunia]
[adam sendiripun melakukan salahlaku dari sabitnya wanita]
makanya;dah berapa lama;tuanpuan mengggenggam fitnah pada bab hobil qobil ????;[ini adalah satu dari dugaan keatas manusia];[adakah berakal sempurna; atau, macam kaldai pemikut kitab]
pembunuhan pertama adalah dilakukan oleh wanita.
kematian pertama dan yang di bunuh kali pertama adalah wanita.
manusia pertama yang ditanam dalam tanah adalah wanita.
manusia yang pertama di jadikan mamia adalah wanita.
benda pertama yang dipuja dan di sembah adalah mamia patung wanita.
wanita adalah manusia pertama dihukum rejam sebab salahlaku bunuh
[semuanya adalah dalam sejarah[hobil qobil]
hanyalah; hakim pertama atas mukabumi adalah lelaki[yang disebut sebagai syid@syit@nabi syit;adik beradik kepada hobil qobil@ bini kepada mereka][yang telah menjatuhkan hukuman keatas wanita adik beradiknya dengan hukuman rejam dibawah matahari terik dengan ditanamkan separuh badan sehingga kepinggang atau keparas dada][carilah kias sejarahnya mereka itu]
[ini adalah salahlaku sifat 20[sifat ujud][ mematikan@bunuh manusia@memisahkanjasad dengan nyawa manusia tanpa benar atau dengan paksa] yang dilakukan oleh manusia pada peringkat anak-anak adam@hawa;dan[manjadikan mamia dan disembah dipuja] peringkat anak@cucu@cicit kepada wanita yang dihukum rejam itu]
tuanpuan;dugaan ilmu amat berat[tapi tak lah berat seperti yang disangkakan][nama lagi dugaan allah atas ilmu diri tuanpuan @manusia]
[ilmu perlukan akal sempurna untuk difikirkan;baca lah elok-elok][jangan baca untuk pahala semata-mata]
inshaallah.
salam,
khilaf,
bukannya kami,untuk mengatakan yang wanita adalah sebab atau punca;[untuk menduga lelaki perlukan wanita;kalau tak ada wanita,apa kejadahnya lelaki nak cari harta dan wang yang banyak;betul tak;baik kais pagi makan pagi;kais petang makan petang.
bergitu juga kepada wanita;untuk menduga nya perlukan lelaki;kaya/tampan/bergaya;kalau selekeh dan papa kedana,mana ada wanita nak. kan;kan;kan.
dugaan yang berat adalah berpasang-pasangan[yang disebut;isteri,isteri dan anak pinak[dalam al quraan]
[dugaan kepada pemegang khalifah]
maka; jangan lah nak bertelagah,menunding jari dalam kalang tuanpuan [lelaki dan wanita];siapa yang salah;[seperti persoalan;antara ayam dengan telor,yang mana dulu]
lelaki dengan ego kelakiannya;dan wanita dengan ego kewanitaannya[sama aje 2x5 5x2]
yang nak di perbentangkan adalah;banyak hukum fekah akan melibatkan wanita akan kejadiannya sejarah. itu aje.
inshaallah.
salam,
khilaf,
surah al maaidah[hidangan][surah 5 dari dalam al quraan]; [ ]
hidangan apa??????
inshaallah.
salam,
khilaf,
bacakan;surah al maaidah; ayat ke tujuhnya;
[itu adalah tuntutan keatas seluruh umat manusia,terutamanya orang islam supaya menepati janji mereka kepada allah]
[perjanjian pertama kali,diantara mansia dengan allah sebelum di letakkan diatas mukabumi dahulu;sebelum adam di zahirkan]
dan,hidangannya apa[apa yang manusia perjanjikan kepada allah]???
maka; di zahirkan hidangan kiasnya korban yang dilakukan semasa melakukan urusan ibadah haji di mekkah[baitulharam].
ingat sikit;korban tu adalah urusan yang sulit diantara setiap manusia dengan allah.
[bermain dengan urusannya;kifarah berat yang akan menimpa tuanpuan.
inshaallah.
salam,
khilaf,
ibadah haji serta umrah kepadanya kiasnya hidangan[seluruh urusan ibadah]
[maka; panjang lebarlah huraiannya;bermaksudnya kepada kias hidangan]
[membuka setiap satu hukum serta rukunnya ibadah]
yang mana;allah sempurnakan hidangannya keatas manusia;dengan ayat;[nabi sebutkan ayatnya];hari ini aku sempurnakan islam sebagai........[cari dan bacalah sendiri]
[tuanpuan bukan oku;nak di suap dalam mulut macam anak burung dalam sarang]
maka; allah telah sempurnakan nikmatnya 1400 tahun yang lepas;[melalui ayat al quraan yang di bacakan oleh nabi muhammad saw]dan tuanpuan,masih belum...[masih terkial-kial];gonagaya???
[sudah atau belum atau terkial-kial;dalam menyempurnakan hidangannya kepada allah]
[dan puasa adalah satu jalan pembersihan hati diri untuk meluruskan hasrat sempurnakan hidangan itu]
[ramadhan bukan pesta makan]
[redha;takwa dan ikhlas lah hidangan tu]
[pahala bukan lah hidangan nya di hadapkan kepada allah]
hidangan;[hidang an] atau sembahyang;[sembah yang];hadapkan;[hadap kan];sama aje maksudnya.[tukar sikit kiasnya sebutan,pun dah kelam-kabut][banyak lagi maksud yang bersamaan dengannya;digunakan mengikut selesanya ayat menyebut dengan betul.
[urusan lain.....kaji dan fikir sendiri lah]
inshaallah.
salam,
khilaf,
bacakan ayat surah al maaidah;ayat 114;115;116;[ ].
apa yang tuanpuan faham dengannya.
[minta;betul] dan [doanya betul]
[kalangan nya ada yang melebihi dan tetap ingkar,walau di berikan nikmat]
fikirlah;baik-baik;tuanpuan.
inshaallah
salam,
khilaf,
bacakan ayat surah al an'aam ;ayat 161;ayat 162;ayat 163.
[dalam surah itu adalah doa iftitah[yang di bacakan dalam solat selepas angkat takbir sebelum dibaca surah al fatihah.
[boleh fikir ke;tak nak fikirpun boleh,itu tanggungjawab kepada masalah tuanpuan lah]
inshaallah.
salam,
khilaf,
surah al an'aam;[haiwan ternakan;[ ]
[apa sangkutpautnya kan; tajuknya; dengan jalan riwayat surah ni; kan].
apa bezanya haiwan ternakan dengan haiwan liar dan haiwan terbiar.
[bukan kisah haiwan yang nak di angkat dalam pembentangan surah ni].
inshaallah.
salam,
khilaf,
ayat 6 dan ayat 11;pada surah al an'aam;adalah kias sejarahnya[yang disebutkan oleh allah[ada yang kami ceritakan dan ada yang kami tidak ceritakan]
[sejarah kepada kaum pengikut nabi nuh selepas bah atau banjir besar [tamadun 1000 tahun].[mereka pun dilupuskan oleh allah kerana kufur]
[kalau fahamlah;kalau tak nak faham,tak payah faham]
bertebaranlah diatas mukabumi[pergilah tengok tinggalan sejarah seluruh dunia,bukan setakat kat tanah arab tu aje[mereta tempat]
[semuanya allah lupuskan dan gantikan umat lain dan tamadun lain;atas sebab kufurnya mereka kepada allah
[kalau sebut kufur;bermaksud semua salahlaku lah atau yang ingkar]
[tak payah lah nak tanya[berbincangkan];dosa besar atau dosa kecik[semua sekali salahlaku].
kumpulan satu[umat nabi adam]
kumpulan dua;[umat nabi nuh]
kumpulan tiga;[umat nabi ibrahim]
dan kita zaman ini adalah kumpulan keempat dari umat manusia[ umat nabi muhammad saw]
inshaallah.
salam,
khilaf,
boleh tak tuanpuan,berenti dari menyebutkan kafir kepada memanggil kufur;
[kafir tu dari sebutan kufur][yang bermaksud ingkar atau tak dengar kata;kepada allah dan rasulullah]
[nampak sangat bantai main ikut sebut aje;ilmu tak ada]
tuanpuan nak terjun gaung apa ke?
[tak sedap didengar lansung;bila sebutan kafir disambungkan dengan sebutan laknat]
[ini bukan kaldai lagi ini dah jadi baral[yang terbarai,tuanpuan sendiri lah]
islam mengajar sopan berbahasa,walaupun pada musuh;tapi kalau gunakan mulut celupar menyebutnya dengan bunyinya jadi kasar dan kurang ajar[kurang belajar lah namanya].
[tak gitu kaedahnya].
inshaallah.
salam,
khilaf,
disandarkan kisah kaum yang meminta kepada nabi isa as[yang sebelumnya meminta kepada nabi musa as];diibaratkannya kias kepada kaum itu seperti haiwan ternakan[jangan lah terjadi hal yang semacam itu kepada manusia zaman ini[orang melayu].
[kalau terjadi juga;samalah sifat tak senonohnya dengan kaum yang ingkar tu][itu aje].
[diberikan makan kepada ternakan;tapi masih berperangai haiwan]
mereka meminta kepada nabi mereka untuk hidangan yang diturunkan dari langit untuk menambah keyakinan dalam diri mereka.
maka; nabi mereka berdoakan akan permintaan kaum itu,dan diperkenankan oleh allah.
maka; kalangan kedua kaum itu ada yang ingkar dan kembali ingkar dengan tipu muslihat mereka[mereka hanya bermain-main dalam diri mereka.
dan kaum yang lain pulok;bertambah yakin dengan iman mereka;maka teguhlah hati mereka kepada islam.
dan tuanpuan serta mereka zaman ini nak duduk dan berdiri atau nak condong kemana?
maka; allah menyebutkan jawapannya kepada permintaan kaum;dia akan memberikan hidangan;maka; bertakwalah kepadanya[sebaliknya jika mereka[kaum] berpaling selepas diberikan rezeki[hidangan] kepada mereka;hukuman berat lah akan di kenakan keatas mereka [kaum]
maka; berentilah dari berkata; harta ini aku yang punya;haa haa haa;bukan engkau yang punya.
[jangan ego dan jangan ingkar kepada allah]
inshaallah.
salam,
khilaf,
dalam surah;ada satu ayat yang menyebutkan; kun fayaku;[carilah ayat tu ddan amatikannya dengan baik]
maka;sebutan kun fayakun bukan setakat disebutkan dalam surah ya siin,juga ada di sebutkan dalam surah lain]
[cari dan baca]
inshaallah.
Post a Comment