INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20150101

Tok Mengkarak Di Pahang

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

yang di sebut sebagai
tok mengkarak itu[dipahang]
adalah orang yang sama
dengan nama yang disebut
dimelaka sebagai bendahara tun perak.

tok bayan@syed hashim
[ayah tok mengkarak] itu
adalah adik-beradik dengan
sultan muhammad pagar ruyung dan
yang disebut sebagai
adik perempuan sultan muhammad itu
adalah bini tok bayan.

syed kuning
@tok naning
[orang yang sama]
adalah adik beradik
dengan tok mengkarak.
[syed kuning ini berbini ramai]

anak lelaki syed kuning
[3 orang]
berkhawin dengan
anak perempuan
[3 orang]
tok mengkarak.

tok mengkarak
tiada anak lelaki,
dia hanya mempunyai
anak perempuan 3 orang.

waris ini di panggil dengan gelaran
orang tiga beradik[?]

keluarga@waris
hang tuah tidak akan didedahkan,,
harap maaf
[tiada kebenaran dari kerabatnya]

sultan alauddin shah melaka itu
anak tiri sultan mansur shah melaka.
beketurunan kepada
sibongkok tanjung puteri.

[kilaf@kias]

24 comments:

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

hendaklah kedua ibubapanya menyuruh anaknya mengerjakan sembahyang dan...
mengerjakan SEMBAHYANG,itu BUKAN setakat dimaksudkan kepada solat semata-mata,ianya lebih luas maksudnya,,,
termasuklah, mengesakan allah, buat yang baik dan tinggal yang dilarang.PATUH KEPADA ALLAH,ISLAM,RASULULLAH.

"maka hadapkanlah mukamu dengan betul kepada agama,ciptaan tuhan yang telah dijadikannya manusia sesuai dengan agama itu."[maksud kepada ar-rum:30]

"setiap bayi dilahirkan diatas fitrah,maka kedua ibubapanyalah yang menyebabkannya menjadi...[maksud kepada sabda rasulullah saw].

"diangkat pena dari tiga; anak kecil hingga ia baligh, orang yang tidur hingga ia sedar,dan orang gila hingga ia siuman.[maksud dari sebuah hadis].

kilaf@kiasnya kepada...

sultan abd ghafur pahang itu adalah cucu-cicit kepada sultan mahmud mangkat dijulang[dialah keturunan dari sultan mahmud shah melaka dengan tun teja.

bendera putih hitam pahang itu lah yang juga bendera kerajaan empayer melaka.

pahang itu bukan di ambil dari nama pokok, sebaliknya nama itu adalah nama sebutan perkataan FAHAM

dibawah empayer melaka ada tujuh gabungan negeri yang dimaksudkan;
pattani[siam]
kelantan[kilatan]
terengganu[kuala berang]
johor[johor tua]
negeri sembilan[bukit payung]
kedah[anak bukit]
pahang[faham]
negeri yang ditubuhkan oleh wali tujuh tanah melayu.

[APABILA FAHAM AKAN MAKSUD MELAKA]
[baca@eja dalam jawi]

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

"yang mana satu dari kunia tuhan yang kamu hendak mendustakan?
[ayat 47/49/51/53/55/57/59/61/63/65/67/69/71/73/75/77;maksud terjemahan surah ar-rahman].


kilaf@kiasnya kepada...
fitnah huruf jawi@kalam.

huruf jawi kesemuanya ada 36 huruf+4huruf penjaga=jumlahnya 40 huruf.
ada diantaranya telah diubah oleh mereka,,,
bunyinya.
bentuknya.
dan ada yang dihilangkan dari senarai huruf.

huruf-huruf ini ada bentuk rumahnya masing-masing. dan ianya turun bersama nabi adam@hawa kemuka bumi.

amat besar kilafnya,,,hati-hati tuan@puan dalam menafsir ilmu ini, ianya menyebabkan fitnah yang besar dan dugaan yang besar tanpa sedar.

perbetulkan semula apa-apa yang tersilap yang disengajakan atau yang tidak disengajakan.

barulah rahmat serta rahim allah akan sampai, apabila fitnah di keluarkan dari senarai hidup manusia[sebagai hambanya kepada allah].

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

"diturunkan al-quran ini,dari allah yang maha kuasa,lagi maha bijaksana."[maksud terjemahan surah al-ahqaaf:2]

habil dan qobil...[kisah seluruh anak-anak nabi adam@hawa][cerita kepada:kilafnya/kiasnya/fitnahnya]

1.cerita qurban manusia yang kali pertama dilakukan.
2.cerita peselisihan antara manusia yang pertama.
3.cerita pembunuhan manusia yang pertama.
4.cerita hukuman manusia yang pertama.
5.cerita nabi syit yang menangkap dan menjalankan hukuman keatas;persalah [manusia] yang melakukan pembunuhan pertama kali diatas muka bumi.
6.cerita manusia yang pertama mati atas muka bumi[dibunuh].
7.cerita manusia yang kedua mati atas muka bumi[dihukum bunuh].
8.cerita manusia yang pertama di awet beku/disembah@dipuja oleh manusia lain.

kesemua cerita-cerita diatas adalah berkait-mengait dan berkilaf[perlakuan kisah@sejarah kali pertama pada manusia diatas muka bumi].perlu dibaca keseluruhan sejarahnya dan jalan ceritanya, bagi mengurai fitnah didalamnya.

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

"sesungguhnya kami telah menurunkannya pada malam kemuliaan.
dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu.malam kemuliaan itulebih baik dari seribu bulan."
[maksud terjemahan surah al-qadr:1,2,3].

kilaf@kias nya kepada...

cerita seribu bulan adalah menceritakan perihal seorang hamba allah yang[dikunia] untuk beribadah selama 80 tahun selepas dia berperang menegakkan agama allah selama 80 tahun sebelumnya.

hamba allah itu saudara kepada nabi ishak dan nabi ismail.

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...
JIHAT DAN NAFSU...

maksud dari satu hadis;
semasa dalam perjalanan balik dari satu peperangan,nabi menyebutkan [maksud terjemahannya;"kita baru balik dari berjihat yang kecil dan akan memasuki satu jihat yang lebih besar".,,,

berperang itu tidaklah suatu jihat yang besar dan berat, sebaliknya melawan nafsu itu terlebih berat dan besar lagi jihatnya.

kerana jikalau bukan disebabkan nafsu yang buas dan ganas serta zalim[tamak,sombong,dengki@irihati,berdendam],,,tidak akan terjadinya peperangan dan berbunuh-bunuhan dikalangan manusia.

umat terdahulu dari kita dilupuskan dari muka bumi ini atas sebab nafsu menjadi raja dalam diri.[mereka mengikutkan nafsu yang bermaharajalela].

negeri dinusatara menjadi hancur atas sebab ini.
perebutan tahta antara waris dan kerabat.
perebutan harta untuk menjadi kaya dan berkuasa.

cobaan dan dugaan fitnah dihantar bagi melihat adakah mereka kembali kejalan yang sebenar.

kita telah diberi beberapa peringatan dan amaran sebelum ini dan peringatan dan amaran yang tegas diberi adalah pada tahun 2014[tahun lepas],,,

ingatlah tuan@puan dan berfikirlah bagi kebaikan.

Rahmat Abdullah said...

Tq kepada yg menulis...x susak untak saya faham...

Anonymous said...

salamun,,, tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

kami...[tiada ilmu],[ilmu itu milik allah yang mutlak dan kami hanya dipinjamkan sekilas dari ilmunya dengan izinnya juga].

kami diminta untuk membentangkan urusan yang tersebut[kilaf@kias] kepada tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara berikutan terlalu ramai dikalangan waris-waris yang telah meninggalkan urusan amanah yang sepatutnya mereka jalankan bagi pihak kerajaan melaka@pagar ruyung[allah@islam@rasulullah] sebagai pemegang amanah dan ada dikalangan waris-waris, sehingga menyebabkan bertelagah sesama sendiri.

setiap dari tuan@puan ada kelebihan@keistimewaan masing-masing yang dimiliki dan kelebihan@keistimewaan itu tidak lah sama diantara seorang-dengan lain.
ada yang pandai silat.
ada yang pandai ubat.
ada yang pandai agama.
ada yang pandai ilmu.
ada yang pandai adat.

itu semua kelebihan dalam diri masing-masing dan tak perlu bertelagah, apa yang penting,kerjasama atau muzakarah bagi urusan kebaikan@islam[bagi urusan makmurkan bumi].

Anonymous said...

salamun,,, tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

dalam satu riwayat, dikatakan azazil tidak sujud hormat kepada adam apabila di minta oleh allah untuk melakukannya...

betul...dan dia telah dihukum [dihalau kebumi dan dilarang memasuki surga].

[beberapa waktu berlalu]selepas dari kejadian itu, hawa dicipta sebagai pasangan adam.

dalam riwayat satu lagi,hawa dan adam telah dipujuk@hasut oleh iblis memakan buah pokok kuldi yang di tegah allah dari dimakan oleh hawa@adam.

tempoh waktu kejadian pertama dengan kejadian kedua itu dikatakan lebih kurang antara 100 ke 300 tahun,masa diakhirat.

telitikan kisah riwayat yang tersebut,jangan sampai memegang fitnah tanpa sedar.

Rahmat Abdullah said...

Salam boleh tak ceritakan pasal sejarah mukin penyor di pekan...

Anonymous said...

salamun,,, tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

"katakanlah:dialah allah,yang maha esa.[maksud terjemahan surah al-ikhlas:1]

kilaf@kiasnya kepada...

berita dan cerita sahabat nabi yang bernama bilal arabah yang disiksa dengan teruk telah sampai kepengetahuan nabi dan sahabat yang lain.seorang sahabat telah membeli bilal dan mermedekakan akan dia.

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

dihujung muara sungai pahang atau pahang tua dipanggil sekarang,,,disana terletaknya satu kerajaan lama, sebelum wali tujuh membuka negeri,[itu kerajaan sebelum 2000-3000 tahun keatas yang lepas,,,kesan negerinya telah lenyap ditelan zaman dan kisahnya hanya disimpan oleh pemegang amanah melaka@pagar ruyung sahaja, kami tidak ada kebenaran untuk mendapatkan riwayat kerajaan yang tersebut.

demikian juga riwayat kepada kerajaan padang saujana.

demikian juga riwayat kerajaan lembah bujang.

demikian juga riwayat kerajaan kilatan.

demikian juga riwayat kerajaan lebak belengu.

demikian juga riwayat kerajaan semantan temerloh.

demikian juga riwayat kerajaan bugis kota makasar tua.

demikian juga riwayat kerajaan sembawah tua dan kerajaan mambang kuning tua.

demikian juga riwayat kerajaan puteri jingga.

demikian juga riwayat kerajaan-kerajaan lain yang telah dilenyapkan seperti kerajaan ababil.

tuan@puan perlu rujuk dalam al-quran dan al-hadis untuk mendapatkan riwayat kerajaan yang lepas-lepas[sebab ceritanya mengunakan bahasa kilaf@kias semata-mata]

maaf dan maaf.

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

"binasalah kedua tangan abu lahab dan sesungguhnya dia akan binasa."[maksud terjemahan surah al lahab:1]

nama dia sebenarnya bukan lahab,,,itu sandaran nama dan ayat itu dimaksudkan kepada kedurjanaan tangan-tangan manusia-manusia dari zaman adam hingga kiamat nanti yang melakukan kerosakan atas muka bumi.

dan abu lahab adalah nama sebagai contoh kerana kejadiannya terjadi pada zaman nabi muhammad saw dan juga bapa saudara nabi.

tangan-tangan manusia pada zaman lain,contohnya:
namrud.
kaum tasmud.
kaum aad.
firnaun masa zaman nabi musa.
hamman.
karun.

kalau zaman ini, perlakuan seperti itu dibuat juga,maka orang itu memang tak sedar dirilah namanya.[dia zalim kepada dirinya sendiri dan orang lain].

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

'MELAYU' dan 'BUGIS'

renungkan dan fikirkan, siapa mereka berdua ini.[dalam fekah]

siapa sebenarnya melayu?
[gelaran nama kepada siapa]

siapa sebenarnya bugis?
[gelaran nama kepada siapa]

masih tidak jelas ke urusannya dalam perkara ini kepada tuan@puan?

kedua-dua nama ini ada terjelas dalam al quran dan al hadis.
[cukup-cukup jelas][dalam bahasa kilaf@kias]dan [janganlah dijadikan nama mereka berdua ini, termasuk dalam urusan fitnah tanpa sedar atau disengajakan].


"kitab ini tidak ada keraguan padanya, petunjuk bagi mereka yang bertaqwa."[maksud terjemahan surah al- baqarah:2]

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...
TOK TANGGUK,
[tuan@puan kena tahu riwayat dia mendapat nama tangguk itu,kalau tak tahu macammana nak kata dia tu moyang dan siapa nama sebenarnya dan siapa yang beri nama kepada dia]

di sungai lembing dia menggunakan nama gelaran yang berlainan,,,

diampangan pecah kuala kubu, namanya lain.

disimpang palangai, namanya lain

dikedah, namanya lain.

diperak, namanya lain

tok parit@tok cangkul,itu nama dialah.[sebahagian dari namanya dipahang]

dibentong,namanya lain.

dia anak kepada siapa dan waris cucu@cicitnya siapa, tuan@puan sendiri yang dapat merasakannya.[kalau tuan@puan berjalan mencari, dan tidak hanya bertelegu di depan tv semata].

waris dan saudara-mara tidak akan dapat dipertemukan dan susurgalur tidak dapat di huraikan selagi tuan@puan tidak berhubung dan tidak berziarah-menziarahi antara satu sama lain.





Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...
[ditulis dan dibaca dalam huruf jawi]@[tidak dalam huruf rumi].[maaf tiada sistem berhuruf jawi]

alif,ba,ta,sa,jim,ha,ho,ca,dal,zal,ro,zai,sin,sim,sot,dot,tor,zor,ain,reng,ror,fa,pa,kop,kap,ga,lam,mim,nun,wau,ja,haa,lam-alif,hamzah,ya,nya.

tiga puluh enam huruf semuanya,,,mengikut tertib susunan huruf yang turun.

empat lagi huruf[mohon@doa kepada allah],,,usaha tangga kejayaan seorang islam@mukmin.

macammana ,cerita wayang orang putih tu, memecahkan kod de-vinci,,,begitulah tuan@puan perlu berpungsi,menterjemahkan.

Rahmat Abdullah said...

Slow2,laju sangat masuk Ni...

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...
JOKER @ [NAMA FEKAHNYA] @ [NAMA ADATNYA]...

pada setiap zaman akan ada seorang yang sepertinya, dia ini tidak pernah lari dari disandarkan kepada fitnah,yang akhirnya dan hingga sekarang[dimana letaknya nama joker].
nama ini sebagai gelaran, yang orang ramai bagaikan dia sebagai badut, tetapi siapa dia yang sebenarnya.
sebahagian dari kisah dan riwayat adalah datangnya dari dia[pemegang kepada amanah dan penasihat diraja kepada salah seorang firaun mesir(bukan zaman nabi musa) cerita@riwayat@lengenda]
sebagai contohnya: cerita 1001 malam.

Anonymous said...

salamun,,,tuan@Puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...
SAIDINA @ SYED @ SYEH @ SIDI @ GELARAN YANG LAIN...

sebutan diatas membawa makna@maksud TUAN...apabila kita memanggil TUAN SYED, sebutan itu akan menjadi tuan-tuan atau akan menjadi syed-syed.

panggilan gelaran diatas adalah sebagai panggilan penghormatan kepada pewaris yang bersusur kepada nasab nabi atau raja.

perlu diingat,ramai pewaris yang tidak menggunakan gelaran seperti diatas tetapi mereka juga waris yang kanan dan keding dari susur nasab nabi.mereka ini tidak mahu peningkan kepada disebabkan gelaran itu.

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

mona lisa[potretnya]

seperti mana wajah gambar wali sogo yang dilukis@dilakarkan oleh orang@pelukis yang tak pernah melihat wajah wali-wali tu ,bergitu jugalah pelukis yang melakarkan gambar wajah mona lisa,,,

jangan dikafirkan orang yang selain orang islam, mereka juga waris dari adam@hawa.

kalau nak dikafirkan,mereka adalah dari golongan orang khawarih[yahudi@nasrani@majusi,seperti yang tertulis dalam al quran@al hadis][orang yang nyata membantah arahan [allah@islam@rasulullah]

tuan@puan kenal mona lisa?
[seperti pak belalang bertanya kepada ahli nujum kerajaan pasai dalam cerita nujum pak belalang....dato kenal hang tuah?]
jawapannya...???!!!...

ilmu tahu dengan ilmu faham,perbandingannya macam bumi dengan langit.kedua-duanya perlu ada dalam diri setiap orang islam@muslim.

selepas dari itu baru bertawakal...
urusannya bukan pada untuk mendapatkan pahala, sebaliknya bagi tujuan mendapatkan redho@keampunan@ikhsan allah...bagi mereka yang mengambil pengajaran darinya[pada akhir zaman ini].

Anonymous said...

salamun,,, tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

pembahagia harta@rezeki@kekayaan...

apabila@setelah, ZAKAT telah selesai dikeluarkan,,,masih ada pembahagian yang perlu dalam harta, pada setiap pemilik dari kalangan ahli bait@ahli waris nusatara, yang perlu di agih-agihkan.

ada lima bahagian kesemuanya[seperti juga pembahagian asnaf zakat].

1.1/5bahg.=5/10kepada orang tua dan 5/10kepada anak yatim.

2.1/5bahg.=[sabil 1]5/10kepada tentera mempertahankan agama dan 5/10kepada tentera mempertahankan tanah air.

3.1/5bahg.=[sabil 2]kepada musafir yang mengajar agama.

4.1/5bahg.=kepada ahli bait [waris rasul@nabi muhammad saw].

5.1/5bahg.=kepada orang yang bertugas kepada kerajaan melaka@pagar ruyung[pemegang amanah/pertugas/pelapis],mereka ini bertugas di balik tabir.dengan izin@perintah allah semata-mata.

setakat zakat sahaja dan sedakah sahaja,tiada melepaskan tugas kifayah@ain atas tuan@puan.

ini salah satu dugaan@fitnah,,,kalau mereka orang yang berfikir,,,mereka tetap diperhatikan,,,
["tuhanmu tiada meninggalkan kamu dan tiada benci kepadamu"maksud terjemahan surah adh-dhuha:3]


kilaf@kiasnya kepada...
harta baitulmal,,,

sudah terlalu lama harta waris-waris dan anak yatim tidak berserah@dikembalikan, yang terpendam dalam baitulmal pada setiap kawasan.

pemegang amanah@pengendali baitulmal hanya boleh menggunakan@mengambil bagi sekadar keperluan pengurusan dan sara hidupnya.[2 hingga 8peratus sahaja, dari harta.tak cukup ke sebanyak itu,rasa-rasanya jumlah itu,lebih dari banyak dah],[sekadar itu hanya sekali pada setiap satu tahun dan bagi tempoh sara hidup setahun,,, tetapi dalam pada masa yang sama[wajib]atas dia, perlu mencari/menghantar/mengembalikan harta-harta yang dalam amanahnya dikembalikan kepada pemilik@waris empunya harta].

mereka[pemegang amanah baitulmal] adalah perlu tahu @ mahir dalam bidang penyusunan susur keturunan.

mereka lah yang sebenarnya,yang perlu bergerak menyerah harta dan mencari pewaris harta, dan bukannya menunggu waris-@pewaris datang [waris dan pewaris dah lama tak kenal susur keturunan mereka]@[tidak pernah tahupun mereka ada harta pusaka yang bersimpan dalam baitulmal].

Putera Ah QUI Tok Bak Kata PEpatah said...

SALAM,SALAMAN.
TOK BERBULU LEBAT
ATAU SAPE2 JE
SAYA ASAL USUL DISABAH...
ADA TAHU KETURUNAN YG HEBAT2 DISANA?
YG LEMAH2 SAYA TAHULAH,DAN ITU ADALAH SAYA....
SEMOGA DISERAP DARI TUAN2 YG BERDARJAT TINGKAT TERTINGGI MENBAHASNYA...
KIAS PUN BOLEHH....
SAYA SUKA KENA HENTAM BERTUBI2 SAMPAI BERLUMUT...
ADA SIHATNYA JUGA TUU....

SEKIAN,TERIMA KASIH
SAYA ORANG BIASA
JGN BERSELISIH...
TUMBANG BANGUN BERDIRI....

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

perbentangan ini akan berkesudahan [yang mula akan ada akhirnya].

sebahagian dari fitnah telah dibuka dengan kilaf@kias,,,terserah kepada tuan@puan untuk mencapai penerangannya@kebenarannya,,,dan sebahagian darinya kilaf@kias,kami simpan untuk kemudian masa, untuk dibuka dan dibentangkan kepada tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara[apabila sampai waktu ketikanya kelak,apabila diizin dengan perintah allah].

bermuzakarah lah dengan meraka, ahli dalam fekah,ahli dalam sejarah,ahli dalam ilmu,ahli dalam adat, ahli dalam sanad susur keturunan.

"apabila langit terbelah.
dan patuh kepada tuhannya,dan sudah semestinya langit itu patuh.
dan apabila bumi diratakan.
dan dilemparkan apa yang ada didalamnya dan menjadi kosong.
dan patuh kepada tuhannya, dan sudah semestinya bumi itu patuh.
hai manusia, sesungguhnya kamu telah bekerja dengan sungguh-sungguh menuju tuhanmu, maka pasti kamu akan menemuinya."
[maksud terjemahan surah al-insyiqaaq:ayat1,2,3,4,5,6].

Rahmat Abdullah said...

Salam...nak Tanya APA maksud melaka tu

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada... MELAKA.

dengar dan sebut betul-betul, akan selawat khutbah pada setiap hari jumaat, dan jangan tidur.

carilah maksudnya melaka dalam selawat itu.
dan setiap minggu bilal@muazim membacakannya selawat itu.
itu adalah akujanji orang islam kepada allah dan rasulullah.(baca dan eja lah dalam jawi)baru lah jumpa.