INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20150624

orang perba jelai yang pertama

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara... kilaf@kiasnya kepada...
 orang perba jelai yang pertama atau tok rompin ini adalah orang yang sama dan di semantan dia memakai gelaran lain. dia adalah adik beradik kepada

raja melukut@tok bukit segumpal,tok gombak@raja bukit payung@raja tanah adik[diperak], tok sulong@raja kelantan@raja tanah abang[diperak],tok mekong@raja pattani@tok siam,tok johor@raja johor@tok hitam dan tok muda gunung semanggul@raja anak bukit[dikedah

.[wali tujuh tanah melayu]dan [gelaran]puteri tujuh itu adik perempuan dia termasuk ibunya[pemerintah dipulau sumatra]. ayah nya adalah maharaja rumbak[saudara kepada maharaja bukit seguntang]permeritah@pemegang amanah kepada istana pagar ruyung serta tanah tadbir dinusatara.

kesemua mereka mempunyai gelaran SYED di depan nama sebenar mereka[NAMA FEKAH].dan yang disebut di atas adalah nama adat sahaja. on Bahtin Saridun

Anonymous
on 12/31/14

4 comments:

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

haa miim[ayat1]

diturukan kitab ini dari allah yang maha perkasa lagi maha mengetahui[ayat2]

yang mengampuni dosa dan menerima taubat lagi keras hukumnya; yang mempunyai kurnia.tiada tuhan selain dia. hanya kepadanyalah kembali[ayat3]

surah al mu'min(orang yang beriman)[ke40,85ayat].

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

kayap itu salah satu fitnah pada mulanya(bermula pada zaman yang telah lepas dan jauh dari kita ,zaman nabi-nabi sebelum nabi muhammad) dan pada masa sekarang,disebelah sini ia dijadikan satu dari nama penyakit.

penyakit kayap kalau tidak diubati dengan jangka masa yang segera,boleh membawa maut.(bukan kisah penyakit kayap yang hendak dibentangkan).

kayap yang disebut sebagai fitnah itu telah bermula lama dahulu, ianya berkaitan dengki dan irihati diantara adik beradik.mereka yang digelar kayap ini adalah dua beradik kembar sepasang dan akibat dari fitnah yang dilemparkan kepada@keatas mereka itu, menyebabkan mereka dipulaukan dan dibuang dari keluarga.mereka disisihkan di hujung dunia dan tidak diperdulikan oleh sebhagian dari adik beradiknya yang lain.

kisah mereka ini tidak pernah dikisahkan oleh sesiapapun,kerana telah dilupakan akibat terlalu lama.ianya sebahagian dari kisah atau riwayat fekah yang di sembunyi yang agar manusia mencari serta befikir bagi mencari kisah siapa kah ini dan kilaf@kiasnya ada didalam kitab.

kisah ini perlu diintai serta dicari dalam al quraan dan al hadis.seperti mana kisah nabi ayob yang diduga oleh allah dengan penyakit,maka bergitulah mereka itu telah diduga oleh allah tetapi kisah mereka lebih awal dari kisah nabi ayob itu sendiri.

kisah fitnah keatas mereka ini setara dengan kisah fitnah keatas habil dan qobil dan setara dengan fitnah keatas nabi syih oleh ahli keluarganya.(agar manusia mengambil iktibar dan belajar dari kisah kejadian mereka itu sebagai pedoman diakhir zaman).



Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf2kiasanya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

haa miim[ayat1]

diturunkan dari tuhan yang maha pemurah lagi maha penyayang[ayat2]

kitab yang dijelaskan ayat-ayatnya, yakni bacaan dalam bahasa arab, untuk kaum yang mengetahui[ayat3]

yang membawa berita gembira dan yang menbawa peringatan, tetapi kebanyakan mereka berpaling: maka mereka tidak mendengar[ayat4]

mereka berkata:"hati kami berada dalam tutupan apa yang kamu seru kami kepadanya dan ditelinga kami ada sumbatan dan antara kami dan kamu ada dinding, maka bekerjalah kamu; sesungguhnya kami bekerja"[ayat5]

katakanlah:"bahwasanya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu,diwahyukan kepadaku bahawasanya tuhan kamu adalah tuhan yang maha esa, maka tetaplah pada jalan yang lurus menuju kepadanya dan mohonlah anpun kepadanya. dan kecelakaan yang besarlah bagi orang-orang yang mempersekutukan,[ayat6]

orang-orang yang tidak menunaikan zakat dan mereka kafir akan adanya akhirat[ayat7]

surah fushshilat(yang dijelaskan)[ke41,54ayat].

................

ilmu sifat 20 adalah penting dan mesti dipelajari oleh kita dan mereka itu bagi mengenal dan mengukuhkan keimana dalam hati.

ilmu ini rasanya telah lama tidak di perdengarkan di kebanyakan masjid dan surau dalam ceramah-ceramah yang mereka adakan.

ilmu sifat 20 ini hendaklah di ambil perhatian dan bertujuan menghilangkan kesangsian hati dan was-was hati kepada hak mutlak allah. dan ilmu ini jugalah yang membolehkan atau memupuk hati kepada keyakinan.maka perdalamikanlah ilmu sifat 20 ini selagi ada peluang. didalamnya ada 1001 ilmu yang lain jika di huraikan lebih mendalam.

Anonymous said...

salamun...tuan2puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf2kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

haa miim[ayat1]

ain siin qaaf[ayat2]

dmikianlah allah yang maha perkasa lagi bijaksana, mewakyukan kepada kamu dan orang-orang yang sebelum kamu[ayat3]

kepunyaannya lah apa yang ada dilangit dan apa yang ada di bumi. dan dialah yang maha tinggi lagi maha besar[ayat4]

surah asy syuura(mesyawarat)[ke 42,53ayat].

................

dalam zaman dahulukala semasa zaman (sejarah ditanah jawa kuno;kisah asalnya tenggiling), ada seseorang dari kerabat pemerintah yang telah dipenjarakan diatas kesalahan yang dia sendiri dengan sengaja lakukan keatas orang ramai.
yang mana dia berjaya menarik perhatian orang ramai(kata lainnya menghasud lah)agar mengikuti dia dan menentang kerajaan semasa itu, dimana semasa itu tanah jawa kuno diperintah oleh ratu.

perbuatannya itu telah dapat dikesan oleh siratu dan dia telah ditangkap dan dibicarakan oleh siratu, sebelum negara menjadi porak peranda.

maka dia telah dijatuhkan hukuman penjara(hukuman yang dimaksudkan penjara itu adalah di taruh akan dia didalam satu bekas kulit cengkerang yang dia tidak dapat melepaskan akan dirinya walaupun dengan memakai ilmu kesaktian sekali pun)dan hanya akan di lepaskan apabila dia insaf lagi bertaubat dari melakukan huruhara dalam negeri dan kepada masyarakat.

yang mana dia dihukum oleh neneknya sendiri, oleh kerana malu dengan hukuman yang dikenakan keatasnya dia telah memasuki hutan dan menghilang kan dirinya. dan apabila temppoh hukumannya telah tamat dia telah terlupa akan dirinya yang terpenjara dalam kurungan itu kerana telah lupa dan lekanya diri didalam hutan.

zaman dan pemerintahan telah berganti dan pada tempoh tamatnya hukuman dia itu pemerintah telah mencari dia bagi urusan pelepasan tetapi dia gagal dijumpai walaupun bertahun dicari kerana mereka yang mencari tidak lagi kenal akan dia itu, walaupun dia lalu didepan mata sebagai bentuk haiwan tenggiling atau kurungan yang berjalan.(ini adalah sebahagian dari kisah mitos manusia purbakala dinusatara dari kota 50)dan versi di tanah jawa berkemunkinan berlainan dari apa yang kami bentangkan ini.