INFO YANG DITERBITKAN (atau dipetik) MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. MARILAH KITA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI. Tetapi cepat-cepatlah sedar jika muncul mengenal 'manusia' yang akan menyuruh kita bergaduh sesama kita.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[CETAK dan SEMAKAN DAFTAR PENGUNDI]

20171030

G

Tujuh

8 comments:

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

panglima lawi adalah waris keturunan kepada orang perba jelai yang pertama[bini di jelai atau lipis].dan anak kepada tok demu diraub adik beradik kepada cik nik kampung penjong[dengan nama asalnya bergelar tengku],dan meninggalkan pahang pergi ke acheh.

maka carilah waris tok demu yang boleh membuka akan susunan salasilah kepadanya.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

panglima muda jempul itu datang kepahang dalam masa krisis perebutan diantara wan ahmad dengan tun mutahir.[krisis perang saudara pahang]

[tidak ada dan tidak boleh dilebelkan pertuduhan derhaka kepada mereka-mereka yang berperang semasa krisis perang pahang itu;dari kedua belah pihak yang bertetangan],perdamaian diantara kedua belah pihak telah di laksanakan di masjid pulau tawar[baca pembentangan yang lepas].

maka dia dan abangnya telah terlibat dalam krisis persaudaraan di pahang, dan dia telah kembali ke tempat asalnya di jempol,sementara abangnya tetap tinggal dipahang.

makakan,orang yang membentangkan berkenaan panglima muda jempul[derhaka] itu dalam bloknya di intenet adalah gamit kepada panglima muda jempul itu sendiri.akibat dari tak tahu dan tak reti dan tak teliti bercakap yang ikut sedap mulut aje,makanya; moyang sendiri diistihar dan di pertuduh sebagai derhaka. apa ke jenis keturunan waris pun tak tahu lah mereka ini.[itu!, macammana dia nak minta ampun dengan moyang dia tu? [tak ada pakai akai langsung].

konon; ambik yang jernih buang yang keroh,konon. baca al fatihah 17 kali sehari semalam dalam solat fardu,konon.baca dan dengar hadis,konon.[apabila mendapat sesuatu berita ddari orang yang...maka selidikilah dahulu,konon.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

maka disebutkan orang yang ramai akan kubur-kubur itu yang 11 di kuala bera itu adalah,anak buah atau pengikutnya atau tentera kepada hang tuah, tak betul lah.[jangan main gamak-gamak atau main congak-congak semata lah].

hang tuah tak lalupun ikut sungai bera,takde kerjanya dia, banyak lagi laluannya yang lain yang boleh dilalui dari ikut sungai bera tu.

makanya;11 kubur tu adalah kubur panglima atau hulubalang kepada kerajaan negara daik yang mati akibat kena penyakit malaria semasa mereka membuat serbuan atau serang hendap untuk menguasai pahang dulu,zaman terkemudian dari zaman hang tuah.[semak perbentangan yang lalu berkenaan cerita hulubalang ali,hulubalang daik].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

keturunan[:khilaf @ kias dalam al quraan dan dalam al sunnah@al hadis].

renungan pembentangan semata;[nak renung boleh,nak termenong pun boleh,dan kalau tak nak direnung pun ikut suka hatilah].

dalam al quraan,ada dua surah yang dinamakan dengan nama;[1]ali imran(keluarga ali);[2]lokman(lokman al hakim).dan didalam hadis juga ada menceritakan juga peri hal itu.

maka nya; dikisahkan peri hal keluarganya ali imran dan juga peri halnya lokman beserta anaknya. sebagai satu khilaf perwarisan susur keturunan yang di sebutkan dalam al quraan dan al sunnah.

makakan mereka-mereka yang terkemudian telah mengambilnya sebagai satu kaedah penyusunan dan lalu disusun menjadi susunan nabi-nabi dari adam sehinggalah kepada nabi muhammad saw.

makanya dari pembentangan yang dibuat oleh mereka-mereka itu,yang di gambarkan cantik oleh orang yang ramai sekarang ini di dinding-dinding masjid serta surau akan salasilah nabi-nabi itu;maka, kenapa tiada sebutan nama lokman al hakim dalam senarai salasilah itu,dan mana yang disebutkan sebagai keluarga ali atau ali imran itu.

maka ini adalah soalan dan jawapan kepada mereka-mereka yang bertanya dan mempersoalkan,,bab urusan susunan salasilah keturunan[teremba keturunan];atau pasal keturunan tidak bawa kekubur,atau pertikaian bab berketurunan,atau soal keturunan tidak penting dan kulit sahaja bukan isi.

makanya; dalam al quraan sendiri memberitakan peri hal urusan keturunan,dan bagaimana manusia atau orang ramai zaman ini menolak dan mengenepikan satu dari persoalan dan huraian fekah khilaf@kias keturunan,yang mana allah sendiri menceritakan dan membentangkan melalui al quraan.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kisah;penghisab darah.

kisah yang tidak dilipatkan dalam sejarah manusia;[aibnya akan riwayatnya kisah dia];maka zaman kejadiannya juga di tutup,malah bangsanya sendiri telah memadamkan ingatan mereka kepada kisah aibnya dari kotak otak bangsa mereka sendiri.[zaman yang jauh dari zaman nabi muhammad saw,satu dari kisah bani israil].

kisah seorang yang menghirup darah bangsanya sendiri dalam masa pembinaan piramit. yang mana dia seorang yang menjadi ketua dalam kerja pembinaan piramit,dan dia telah memerah keringat keluarga dan bangsanya sendiri[bani israil].[ piramit yang mana satu,entahlah?].

kalau qorun,kisahnya mencuri harta kazanah kerajaan mesir atau firaun @raja mesir, untuk dirinya sendiri tanpa memperdulikan bangsanya@keluarga sendiri@bani israil;dan sebaliknya dia ini telah memerah kederat,keringat dan darah keluarga dan bangsanya sendiri@bani israil. sehinggakan kebuluran bangsanya dikerjakan atau diperbuatkan atau diperbudakkan olehnya.malah dia sendiri tidak pernah mengakui yang dirinya itu berketurunan dari bani israil.maka dari sebab itu bangsa yahudi tidak pernah mencatatkan kisah perihal kelakuan salah seorang dari bangsa mereka itu[dari sebab aibnya perbuatannya]. maka jangan ditanyakan kepada mereka,mereka tidak akan menjawab dan menafikan nya.

maka;namanya tidak akan dibuka kepada orang yang ramai,dan urusan fitnah kepadanya telah dirungkai dan diselesaikan,dan kami simpan akan kisah akan nya itu,sebagai satu dari rahsia ilmu allah yang di berikan kebenaran izin kepada kami untuk dibacakan sebagai satu pengajaran sandaran manusia masa akhir zaman ini.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

khilaf urusan terlepas pandang[kepada salah laku yang lepas-lepas].

kepada hamba allah itu[yang zamannya yang lepas],[salah laku fitnah], [telah dirungkai dan diselesaikan],[maka kembali kepada asal fitrah],[jangan kembali kedalam fitnah dan lengkapkan ilmu diri].

nama dan tempat fitnah,dan waris keluarganya sekarang,kami tutup sebagai melindungi aib dirinya hamba allah itu.dibentangkan sebagai sandaran pengajaran semata kepada warisnya dan manusia lain akhir zaman ini.

ada kalangan waris keluarganya yang menanggung derita sakit yang kuat,yang perlukan pertolongan dengan kadar segera,dan apabila waris tidak dapat menyusun nasab susunan keturunan mereka, dan tidak dapat mengenal satu sama lain dalam kalangan ahli waris yang keluarga,maka pertolongan tidak dapat di berikan,kerana mereka mengangapkan tiada kepentingan dalam kalangan mereka itu.

maka;salah laku-salah laku moyang-moyang keluarga mereka yang telah lalu itu tidak dapat di rungkai dan di huraikan dan fitnahnya tidak dapat ditarik serta dibatalkan. maka;sengsara mereka menanggung hukuman tidak dilepaskan,kalaupun hukuman telah selesai mereka jalani,dari sebab cucu cicit mereka tak mengerti kaedah yang sepatutnya mereka buat,sedangkan masing-masing berilmu yang tinggi-tinggi lagi ulama.[yang mana kaedah itu telah di beritakan dalam al quraan dan dijelaskan oleh rasulullah saw sendiri].

bacakan dan terjemahkan[fahamkan] sandaran berita ini kepada al quraan;ayat 16 dalam surah 2.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

khilaf kepadanya;[dalam fekah],[ini kias adat dan adabnya].

keris lok 2 keris lok 5 keris lok 7 pedang 7 pedang 9 pedang 16.

[maka disusun lengkap serta sempurna.inshaallah.]

maka; diceritakan urusan sejarahnya,huraiannya, fekahnya serta tertip adabnya dan ilmunya khilaf yang tersebut.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.
sekeping tembaga berbentuk siling[bergambaran dan berkalimah] sebagai ingatan sandaran dirinya dan amanah olehnya itu.
[untuk dibacakan khilafnya kepada cucu cicit melayu dan manusia yang kemudian dari zamannya].

sebaliknya mereka-mereka itu yang diberikan gambaran nya itu, tidak terhurai jawapan khilaf darinya.[makakan mereka menatap al quraan dan al sunnah bilang hari].

khilaf kepada dia;[bukti yang dia hidup ujud pada zamannya, tahun 600 masihi,disebelah nusatara asia ini,maka sejarahnya tidak tertulis dalam mana mana hikayat atau mitos nusatara.[jangan cari,takkan jumpa,dan kalau nak cari juga;carilah dalam al quraan akan khilaf dia].

maka dianya adalah penjaga dan pemegang amanah kepada dua beradik yang memerintah zamannya itu.[apa gelaran tuanpuan nak sebutkan untuk dia, ikut suka hatilah,jangan sampai menghina,mengfitnah atau mencerca akan dia, tanpa ilmunya fekah, sudahlah].[atau disebut sebagai pawang@bentara@pentara dalam istana pagar ruyung diraja maharaja kedua beradik;(ayah kepada gunung daik bercabang tiga dan ayah kepada anak daik tujuh beradik@wali 7 tanah melayu serta puteri enam@,13 beradik)].

dia adalah penjaga wakil amanah kepada urusan fekah dan urusan adat zaman nya itu. tinggalnya istananya di boneo kalimantan. bertugasnya di istana pagar ruyung disumatera,maka dia juga seperti bendahara maharajanya[kalau sekarang ini;orang sebutkan perdana menteri dan setiausaha lah],mereka berdua berulang alik dari tempat tinggal mereka ke istana pemerintah di sumatera.