KOMEN HEBAT DARI PENGUNJUNG BLOG INI.

zulkefli Ahmad Razali said...Apa yang sebenar dimahukan ?apakah untuk menaikkan byk benda yang tak betul? Byk yang katanya tahu,pandai tapi semuanya tak mengerti apa dimaksudkan atau yang tersurat serta tersirat. Biarkanlah ia mencari cari jalan,kerana tiada usaha yang mudah untuk berjaya kerana semuanya itu kehendak allah. Jgn hanya pandai berkata kata tapi hakikat nyatanya ada sesuatu yang terselit serta punya kepentingan. Maka kajilah dulu sebelum menyatakan kerana zaman sekarang byk tipu daya dari yang benar....06:50

Ibnu manaf said...assalamualaikum tuan laman pahang menggeletek hati saya baca post tuan2 ni semua dalam mencari ni bro...,lu tak boleh sombong bongkak takabbur suka suki lu aja campak pergi jauh Batin Terjali,lu orang ingat orang tua tu suka - suki pecah2 anak Maharaja Alif tu.... dah jumpa ke Biduanda Waris Nan Jerneh Luak Jelebu?? dah bukak ke terombo Biduanda Waris ngan waris tetua?? jangan luper ada ungkapan kalau tok undang jelebu naik "waris sarin putus2 adat,waris kemin berterabur adat,waris jelebu tersusun adat" schantekkk lu susun ayat kat sini fuhhh....bravo3 naik menggerutu wa tengok....sorry lah bahasa kasar. 11:55

Ibnu manaf said...tahu pun ad rahsia dalam rahsia saya bukan suka hati je nak sauk sana sini saya tanya dengan sopan,jawab dengan sopanlah. tahu pun orang tua2 berpusing sana sini mencari maklumat. dalam berpusing mencari maklumat mereka berapat kaki,peha ke peha,berbisik kalau perlu tahu pun ada yg macam2 niat. yg ad "niat" tu manusia,pihak tuan sendiri pun manusia.jngan lupa hakikat tu ye :) tahu pun ada kisah yg disimpan orng2 tua tapi kenapa tak terfikir ada banyak lagi maklumat yg tak terkumpul dari yg sedia ada sedapkan menunding jari?? :) semoga terbuka seluas-luasnya cara pihak tuan meneliti keadaan dan maklumat semoga Allah membuka Rahmat seluas-luasnya pada pihak tuan "hakikat diri manusia" sila jangan lupa perkara itu terpulanglah pada tuan,saya benar2 sakit hati dan terkilan dengan sikap tuan mana perginya integriti sebagai "pemegang amanah"? dalam hal perkara2 ni,ada ramai lagi di luar sana yg memegang amanah(sila ingat tu :) ) jazakallah...18:04

Koment pilihan. ANGGAPLAH APA YANG MEREKA TULIS ADALAH BETUL SEMUANYA. Batalkan niat anda untuk terus mambaca disini.

20140423

Balai Seni Lukis Pahang - rajawaliartgallery - Galeri Rajawali

Inilah Perkampungan Pelukis 'Balai Seni Visual Negeri Pahang' yang terbaru. kini pelukis-pelukis Kuantan Pahang berteduh dibawah tedohan pokok akasia disatu kawasan Bukit Akasia di Perkampungan Cenderawasih Kuantan Pahang. Perkampungan pelukis Kuantan/Pahang ini diusahakan oleh Galeri Rajawali Kuantan (Rajawali Art Studio). Galeri ini ada berhadapan dengan Rimba Bukit Akasia tempat Pelukis 'Balai Seni Visual Negeri Pahang' berteduh.

Cadangan membina 5 unit balai seni lukis di tanah milik Jabatan Pengairan dan Saliran Kuantan (JPS Kuantan). Diusahakan oleh Bert Ramli, Azizi Md. Zain, Munif Md.Nor, Abdullah Hamdan (acai), Hj. Zakaria Adam.

Pemaju: Rajawali Arts Group Internationale
Kontraktor: Nazri Chot (M) Bhd.
Arkitek: Tetuan Nazri Chot

Tarikh mula: 8.1.2014
Tarikh siap: 20.12.2014

Rajawali Art Studio adalah sebuah studio lukisan yang secara bebasnya menjemput siapa sahaja yang berminat dalam apa juga jurusan seni untuk datang dan berkarya dipremisnya. Rajawali Art Studio hanya menyediakan tempat.Segala keperluan untuk berkarya adalah tanggungan pelukis yang berminat.
 Rajawali Art Studio tidak mengenakan apa-apa bayaran atau yuran keahlian atau apa-apa bayaran tersembunyi. Rajawali Art Studio juga tidak mengambil sebarang peratusan dalam mana-mana karya telah dibeli.
 Rajawali Art Studio adalah bebas dari membuat sebarang keuntungan.Tetapi segala bayaran bil air,bil letrik,bil internet juga sewa premis adalah tanggungan Rajawali Art Studio. Pelukis tidak terikat dengan bayaran tersebut.
Cadangan membina 5 unit balai seni lukis di tanah milik Jabatan Pengairan dan Saliran Kuantan (JPS Kuantan). Diusahakan oleh Bert Ramli, Azizi Md. Zain, Munif Md.Nor, Abdullah Hamdan (acai), Hj. Zakaria Adam. Pemaju: Rajali Arts Group Internationale. Kontraktor: Nazri Chot (M) Bhd. Arkitek: Tetuan Nazri Chot. Tarikh mula: 8.1.2014. Tarikh siap: 20.12.2014. PROJEK INI T I D A K  MELIBATKAN  KERAJAAN NEGERI PAHANG.
 Rajawali Art Studio akan berusaha mengadakan pameran lukisan setiap bulan. Siapa sahaja boleh mengadakan pameran lukisan masing-masing di sini. Tetapi buat permohonan sekurang-kurangnya 3 bulan sebelum tarikh pameran. Tiada sebarang peratusan yang akan dipotong dari hasil jualan dipameran.
 Dia yang tidak tebang pokok adalah dia yang kami sayang.
 Rajawali Art Studio diuruskan oleh Acai,Abu Yusof,Abdul Malik Maliki dan Nur Najihah Lee Abdullah. Untuk pertanyaan boleh cuba hubungi mereka.
doc ali - 013 934 2121
najihah - 013 907 0798
acai - 012 954 4094
abu yusuf - 012 951 4325
 Rajawali art studio bertegas menyatakan bahawa mereka tidak pernah menerima apa-apa bantuan kewangan dari mana-mana ,kerajaan atau swasta kecuali sekali dari Balai Seni Lukis Negara.
 Adalah amat-amat diharapkan Rajawali Arts Group Internationale berjaya memajukan tempat ini bagi menghimpunkan pelukis-pelukis di Kuantan Pahang dibawah satu lokasi yang berangin, santai dan tenang. Sesuai untuk pelukis-pelukis menghasilkan karya-karya yang dapat menunjukkan keunikan pelukis 'Balai Seni Visual Negeri Pahang'.
 Selain terhimpunnya tukang-tukang lukis di Perkampungan Pelukis Lereng Bukit Bersebelahan Sekolah Cenderawasin ini turut menompang bertelor adalah Burung Tukang Kubur, Burung Tukang Padang atau Burung Tukang Malas (Night Savannah). Kami berharap burung tukan ini berjaya menetaskan telornya dengan dikelilingi oleh tukang-tukang lukis.
 Usaha Rajawali Arts Group Internationale bagi membina balai-balai untuk pelukis di Perkampungan Cenderawasih ini bukanlah usaha yang mudah. Mungkin banyak pihak yang boleh memberi sokongan kata-kata hikmat tetapi 'kata-kata hikmat' tersebut kadang-kadang tidak cukup.
Kepada sesiapa yang berminat untuk melihat perkembangan usaha membina 5 unit balai seni lukis di tanah milik Jabatan Pengairan dan Saliran Kuantan bolehlah datang melawat. Sesuatu yang amat seronok jika kita dapat melihat rupanya balai seni ini sebelum siap dan selepas siap. 

Mungkin juga Syarikat-syarikat pelancongan dan pemandu pelancong boleh membawa pelancong melawat tempat ini. Walaupun balai seni ini belum siap sepenuhnya tetapi BSVNP juga ingin turut terlibat dalam menjayakan Tahun Melawat Malaysia 2014. Mungkin ada orang berpendapat 'nak tengok apa ... kalau benda tak siap?". Tapi itulah yang ada pada masa ini. BSVNP bersedia menerima pelawat dari seluruh dunia untuk melihat suatu keunikan dunia pelukis yang ditonjolkan oleh Rajawali Arts Group Internationale.

Sokonglah Rajawali Arts Group Internationale dengan cara yang anda mampu.

20140420

Anak Wali Tujuh Tanah Melayu

Maharaja Perba Jelai yang pertama tu bukan dari Kota Minangkabau.

Dia keluar dari Pagar Ruyung sebelum tertubuhnya Suku Minangkabau.

Dia salah seorang dari anak Daik Tujuh Beradik (Wali Tujuh Tanah Melayu)
daripada
13 wali (enam lagi adalah puteri).

Dia ada nama lain dengan gelaran Tok Rompin.

Dia ada tiga bini;
satu di Bukit Betong (Jelai).
satu di Semantan.
satu di Rompin.

Anaknya ada sembilan orang.
waris keturunannya merata dalam Pahang

Burung2 Taman Negara Pahang - Burung Cekup, Cenderawasih, Cenok, Cinenen, Cok, daun, dendang, enggang gagak, dan hantu

Program: Bird Count 2014 Taman Negara Pahang
Tarikh: 15 - 16 Mac 2014 (Sabtu-Ahad)
Masa: 6.30 pagi
Tempat: Tempat letak kereta Kuala Tahan
Anjuran: Persatuan Pengusaha Pelancongan Taman Negara Pahang
1.Ada banyak lagi jenis-jenis burung cekup contohnya adalah 1.Burung Cekup Layang
2.Burung Cekup Mahkota Coklat 3.Burung Cekup Padi 4.Burung Cekup Paya Besar 5.Burung Cekup Paya Kecil 6.Burung Cekup Perepat 7.Burung Cekup Perut Kuning 8.Burung Cekup Ranting
9.Burung Cekup Rasam 10.Burung Cekup Rumput
2.Burung yang amat susah nak jumpa adalah Burung Cenderawasih. Burung Cendrawasih dikenali juga sebagai Burung Surga atau Bird of Paradise. Cendrawasih ini bisa dijumpai di Indonesia bagian timur, pulau-pulau selat Torres, Papua Nugini, dan juga Australia timur.
3.Maung juga ramai yang tidak pernah mendengar nama burung cenok. Burung ini ada banyak jenis iaitu: 1.Burung Cenok 2Burung Cenok Api 3.Burung Cenok Birah 4.Burung Cenok Kecil 5.Burung Cenok Kera
6.Burung Cenok Kerak 7.Burung Cenok Perut Hitam
4.Tidak seperti nama burung cenok, nama burung ciak adalah nama burung yang biasa kita dengan. Sebenar nya ada banyak jenis burung ciak iaitu: 1.Burung Ciak 2.2urung Ciak Arnab 3.Burung Ciak Jawa 4.Burung Ciak Leher Merah 5.Burung Ciak Padang 6.Burung Ciak Tempua 7.Burung Ciak Urasia
5.Ada dua nama burung yang pelik iaitu Cinenen  dan Cok, bolehlah kita cuba mencari burung Burung Cinenen Belukar, Burung Cinenen Kelabu, Burung Cinenen Merah dan Burung Cok Padang.
6.Antara burung yang dikawal dan tidak boleh dipelihara adalah burung daun. Burung daun dilindungi sepenuhnya. Kata Encik Ismail Mamat (Ketua kumpulan mutiara) boleh kena denda sampai RM50,000. Jenis-jenis burung daun adalah seperti berikut: Burung Daun Bakau, Burung Daun Besar, Burung Daun Kecil, Burung Daun Paruh Oren, Burung Daun Sayap Biru
7.Burung juga pandai berdendang. terdapat banyak nama burung dendang kadang ianya adalah burung yang sama tetapi nama berlainan. Jensi-jenis burung dendang: Burung Dendang Air, Burung Dendang Selayang, Burung Dendang Gajah, Burung Dendang Nilai, Burung Dendang Kaki Merah, Burung Dendang Kecil, Burung Dendang Laut dan Burung Dendang Muka Hitam
8.Burung enggang adalah antara burung yang bersaiz besar. Terdapat banyak jenis burung enggang, berikut adalah senarai burung-burung enggang:
 1.Burung Enggang Badak
2.Burung Enggang Belantara
3.Burung Enggang Belukar
4.Burung Enggang Belulang
5.Burung Enggang Berkedut
6.Burung Enggang Bukit
7.Burung Enggang Buluh
8.Burung Enggang Gatal Birah
9.Burung Enggang Gunung
10.Burung Enggang Jambul Hitam
11.Burung Enggang Jambul Putih
12.Burung Enggang Jawa
13.Burung Enggang Kedut
14.Burung Enggang Kelingking
15.Burung Enggang Mengilai
16.Burung Enggang Merantau
17.Burung Enggang Papan
18.Burung Enggang Paruh Merah
19.Burung Enggang Tangling
20.Burung Enggang Tebang Mentua
9.Burung Gagak dikaitkan dengan sesuatu hal yang buruk. Di Eropa, Gagak dianggap sebagai burung peliharaan Tukang Sihir. Di kawasan kita ada yang anggap kehadiran Gagak Hitam dikatakan sebagai penjemput ajal. Bila Burung Gagak berputar putar di atas rumah, konon akan ada penghuni rumah yang segera meninggal. Bila ada orang sedang sakit lalu terdengar bunyi burung Gagak Hitam itu dikononkan orang yang sakit akan meninggal dunia. Dongeng ini dikatakan berpunca dari keupayaan burung gagak yang dikatakan dapat menghidu bau bangkai dari jarak yang jauh. Itu semua adalh kepercayaan berkaitan gagak hitam, ada banyak jenis gagak antaranya adalah:
1. Burung Gagak Gunung
2. Burung Gagak Kambing
3. Burung Gagak Paruh Besar
4. Burung Gagak Rumah
10.Ada juga burung yang telah dijadikan hamba iaitu hamba kepada kera. nama burung ini adalah Burung Hamba Kera atau Drongo Cuckoo. Ada juga yang memanggil burung hamba kera ini dengan nama burung Sewah Sawai, Sewah Cecawi, atau Sawai.
11.Burung juga ada yang berhantu. Terdapat 216 spesies burung hantu di seluruh dunia tetapi hanya terdapat 17 jenis sahaja di Malaysia. burung hantu makan katak, serangga, ulat dan haiwan kecil seperti tikus, ikan, cicak dan tupai. Burung hantu meniru bunyi ular tidak boleh mendengar bunyi sendiri.
1.Burung Hantu Bersiul
2.Burung Hantu Bertanduk
3.Burung Hantu Betemak
4.Burung Hantu Bubu
5.Burung Hantu Carik Kafan
6.Burung Hantu Coklat (phodilus Badius)
7.Burung Hantu Gunung
8.Burung Hantu Ikan
9.Burung Hantu Kalung
10.Burung Hantu Kecil
11.Burung Hantu Kuning
12.Burung Hantu Mantanani
13.Burung hantu jalur
14.Burung ketampi rimba,
15.Burung ketampi kelabu,
16.Burung berbintik dan
17.Burung pungguk kerdil.

Masih terdapat banyak lagi burung-burung hantu dalam Bahasa Melayu, mungkin ada yang mempunyai dua nama tetapi burung yang sama. Antaranya adalah Burung Hantu Kembara, Burung Hantu Kuning, Burung Hantu Kening Putih, Burung Hantu Kerdil, Burung Hantu Ketumbuk Ketampi (ketupa Ketupu), Burung Hantu Kuang Kuik, Burung Hantu Kubur, Burung Hantu Kuning, Burung Hantu Mantanani, Burung Hantu Merah, Burung Hantu Punggor, Burung Hantu Punggur, Burung Hantu Reban, Burung Hantu Rumput, Burung Hantu Telinga Panjang, Burung Hantu Telinga Pendek burung Burung Hantu Tuli.

Burung2 Taman Negara Pahang - helang, berkek, hujan dan takau

Program: Bird Count 2014 Taman Negara Pahang
Tarikh: 15 - 16 Mac 2014 (Sabtu-Ahad)
Masa: 6.30 pagi
Tempat: Tempat letak kereta Kuala Tahan
Anjuran: Persatuan Pengusaha Pelancongan Taman Negara Pahang
1.Ada juga burung yang bernama berkek antara mereka ini adalah Burung Berkek, Burung Berkek Besar, Burung Berkek Bintik, Burung Berkek Ekor Kipas ,Burung Berkek Malam dan Burung Berkek Tirok
2.Helang mempunyai sistem pernafasan yang berkesan dan mampu untuk membekalkan jumlah oksigen yang banyak yang diperlukan ketika terbang. Jantung burung helang terdiri daripada empat kamar seperti manusia.

Jenis-jenis burung helang adalah:
Burung Helang,  Burung Helang Alap Jambul (accipiter Trivigartus),  Burung Helang Baza, Burung Helang Berjambul,  Burung Helang Hitam, Burung Helang Kangok, Burung Helang Kembara Hitam,   Burung Helang Kepala Kelabu,  Burung Helang Kinabalu, Burung Helang Lebah, Burung Helang Malam,  Burung Helang Merah,  Burung Helang Pipit, Burung Helang Putih, Burung Helang Selat dan  Burung Helang Tiram
3.Burung Hupo Tunggal adalah burung pengembara yang kebiasaannya terdapat di Sumatera dan Kalimantan utara. Aktif di kawasan terbuka dan lembab, mencari makan dengan menusuk-nusukan paruh yang panjang ke permukaan tanah. Jambulnya akan menegak bila merasa ada bahaya dan bila akan hinggap. Mungkinkah ada harapan untuk burung hup tunggal ini mengembara sampai ke Taman negara Pahang.
4.Burung Hujan-hujan juga dikenali sebagai burung Takau Ekor Panjang atau Psarisomus dalhousiae. Burung Hujan-hujan adalah burung hutan yang makan serangga. Burung Hujan-hujan hidup berkumpulan dan terbang dalam kawanan yang besar dan bising kecuali semasa musim mengawan. Di Malaysia Burung Hujan-hujan merupakan spesies burung yang dilindungi sepenuhnya.

20140418

D27: Cerita kerajaan Negara antah (asal@perak@anak bukit kedah)


Selepas kerajaan antah bubar diserang oleh orang , ianya telah diganti oleh kerabat lain dan orang lain, maka terdirilah rembau dan jelebu dan johol  bagi waris asalnya (-----)waris lain telah melarikan diri dan mendirikan kerajaan antah kedua dikawasan (sekarang ini dalam negeri perak) dan sebahagian dari mereka meninggalkan perak dan naik bertapak diatas  gunung kerian ,kedah.(ada satu  peperangan disana dengan nama perang golek batu).selepas perang itu kerabat itu telah mendirikan istana di(bermukim)anak bukit(yang disebut istana anak bukit) dan mereka telah disemenda oleh keturunan orang (kerabat) siam.

Selepas dikianati oleh pembesar yang dipecat dengan dibantu oleh orang, orang antah telah berpecah dua, keluarga raja antah dan pembesarnya seramai empat puluh empat orang(44 orang) meninggalkan negeri antah (yang sampai keperak hanya 40 orang sahaja dan 4orang lagi mati dipetengahan jalan, salah seorang yang mati adalah bendaharanya), maka tinggallah tiga puak (3 puak@ 3 selonggok) dibelakang dan mereka ini mendirikan rembau, jelebu dan johol dengan bantuan orang tempatan (serangan orang  dan pembelot ) keatas 

Negara antah  ini lah yang membawa kepada kemasukan (-----)di rembau,

Puak rembau, mereka bermukim dimasjid kuning…warisnya (-----)
Puak jelebu, mereka bermukim dititi serong…warisnya uteh lengok
Puak johol, mereka bermukim dibatu kikir… warisnya seman buyung

Puak yang  pergi masih kekal menggunakan adat temenggong, diperak atau dikedah, tetapi puak yang tinggal tidak diketahui , mereka menggunakan adat yang mana satu.

Puak yang bermukim diperak……..(-----)
Puak yang bermukim dikedah…….anak bukit

20140416

Osman Limat berkarya di Galeri Rajawali Cenderawasih Kuantan

Kini Osman Limat - Pelukis Burung Walit - Dimana Ada Rezeki - Disitulan Dia Terselit, berpeluang untuk 'memondok' di pondok nombor 4 di Balai Rimba Seni Lukis Pahang yang diusahakan oleh Galeri Rajawali Kuantan.di Perkampungan Cenderawasih. Galeri Rajawali (Balai Rimba Seni Lukis Pahang) ini bersebelahan dengan Sekolah Cenderawasih.
Osman Limat adalah orang yang paling gembira apabila berjaya membantu Abu Samah Abd Waha menjadi priseden Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM). Abu Samah bergelar Presiden PKBM pada 1990 dan tidak pernah dicabar dan sentiasa menang tanpa bertanding. Nama  Abu Samah Abd Wahab sudah cukup sebati dengan diri saudara Osman Limat kerana saudara

Kini saudara Osman Limat aktif dalam bidang seni lukis setelah meninggalkan tugas jurulatih pasukan lumba basikal Pahang.

  Osman Limat sering mengenangkan nasib beliau sebagai Peukis Burung Walit, dimana ada rezeki, disitulah dia terselit...begitulah kehidupan Osman Limat sekarang.
Osman Limat sering berpindah dari satu galeri melukis ke satu galeri melukis. Berbeza dengan burung walit yang seronok dapat menetap lama di satu-satu tempat yang disediakan oleh 'tuannya'. Tetapi kehidupan Osman Limat sebagai pelukis tidak menetap. Sering terpaksa menompang melukis dan menjual di 'celah' tempat yang terselit. Pernah juga menjual di pasar tani.
Inilah kehidupan yang ditempoh oleh Osman Limat. Melukis tidak boleh dijadikan kerja sepenuh masa kerana pelukis burung walid menyebabkan beliau terpaksa juga membuat kerja mengoreng pisang selain melukis. Nak buat macam mana, terpaksalah cari makan dengan dua kerja. Bukan suka-suka tetapi terpaksa. masih boleh diteruskan kerana minat mendalam dalam seni lukis.
Kali terakhir Osman Limat menompang melukis adalah di Kedai Bingkai Gambar Maju berhampiran Shahputra dan Kolej Komuniti Kuantan dan Santoria Harta. Lebih kurang setahun Osman Limat tak maju. Kedai gambar tu terus maju kerana namanya Kedai Bingkai Gambar Maju.
Banjir yang melanda bandar kuantan telah ditakdirkan kena pada rumah Osman Limat yang menyimpan pelbagai bahan-bahan untuk melukis. Banjir telah merosakkan semua bahan-bahan tersebut. Orang lain sedih kerana banyak rosak barang-barang dan perabut. Tetapi Osman Limat susah hati kerana barang-barang melukis untuk mencari rezeki habis 'dimakan' oleh banjir.
Orang meletakkan Osman Limat sebagai OKU. Osman Limat tidak malu. Dengan semangat Orang Kuat Umno (OKU) Osman Limat mencuba nasib dengan mengadu kepada YB Shafik. Dengan izin Allah SWT terbuka hati YB Shafik untuk memberikan bantuan RM1,000 bagi Osman Limat membeli semula peralatan melukis untuk meneruskan tugas mencari rezeki yang tak seberapa.
Ini adalah lukisan yang dihasilkan oleh Saudara Osman Limat pada tahun 60an ketika beliau berumur 21 tahun. Bingkai gambar turut dihasilkan sendiri oleh Osman Limat. Lukisan ini disimpan di Balai Rimba Seni Lukis Pahang. Balai seni lukis ini akan menjadi Perkampungan Pelukis Bukit Akasia di Perkampungan Cenderawasih Kuantan. Balai Rimba Seni Lukis Pahang di Perkampungan Pelukis Bukit Akasia ini diuruskan oleh Galeri Rajawali Kuantan. Balai Pelukis di Bukit Akasia ini mendapat kunjungan dari peminat seluruh dunia. Ianya bukanlah pondok yang mewah dan TIDAK mendapat geran kewangan dari pihak tertentu. Semua pelukis menyediakan sendiri pondok seni masing-masing. Tetapi perlu mendapat kebenaran Galeri Rajawali Kuantan.

JABATAN SEJARAH DAN DOKUMENTASI ISTANA SILINDUANG BULAN PAGAR RUYONG DARUL QORROR

sumber gambar: https://twitter.com/AtrilRajaAceh

Assalamualaikum..salam persaudaraan
JABATAN SEJARAH DAN DOKUMENTASI
ISTANA SILINDUANG BULAN
PAGAR RUYONG DARUL QORROR

Himbauan dan Hebahan

...kami..mewakili keluarga besar Waris dan Kerabat Istana SiLinduang Bulan Kerajaan Pagar Ruyong Darul Qorror dan Pejabat Perhubungan Kerabat DiRaja Pagar Ruyong di Malaysia@Nusantara

...sejarah telah ditulis adanya begitu

...khusus bagi Waris - Kerabat dan Waris Datuk Datuk kita yang berasal dari Pagar Ruyong yang berada di seluruh pelosok Negeri Neger di Malaysia dalam lingkup sejarah masa lalu yang cemarlang gemilang dan terbilang keseantero Nusantara...

Bawha telah tiba dan cukup masa dan bilangan tahun nya yang kuriek itu kundi yang merah itu saga. Setinggi tinggi terbang nye bangau hinggap nya di kubangan juo

....WARIS DAN KERABAT PAGAR RUYONG MARI KITA JALIN KEMBALI HUBUNGAN TALI SILATURRAHIM..pesan dan Amanat dari pada Moyang kita sentiasa tergiang giang di telingga kita

...penceritaan semasa kecil oleh Atuk dan Nenek kita sebelum tidor tentang kisah sedih dan gumbira yang masih terberkas di hati dan kerinduan yang membawa ke tirisan air mata sebak dan kesal

..kenapa dan mengapa
..perkara ini terjadi
...ada hikmah di sebalik nya
...di tinggalkan kampung halaman yang dicintai .di tinggalkan tahta dan pangkat dan gelar bangsawanya demi kelangsungan ketrunanan nya
...lautan sakti rantau bertuah..lain lubuk lain belalang nya
...tapi yang pasti
.. Taj Waris Pagar Ruyong merantau jiklau Indak barisi
..baik ilmu ugama mahupun elmu kebathinan dan Elmu kependekaran
...yang tak lapuak dek hujan dan tidak lekang dek paneh
...Adat Raja Turun Temurun Adat Putisunduik basunduik
..Beriek Biriek turun ka Sasak dari Sasak turun ka laman
..dari Niniek turun ka mamak
..dari Mamak tutun ka Kamanakan
..Sako jo Pusako di jago Elok dalam Nagari
...Kampuang Jo Tearatak berserta Dusun di jago- i
.. Umah Gadang jo Umah dan Dangau di paliharo
...urang Kampuang di patengangang-kan...baru sanang Denai bajalan..

Denai yang menjalan kan perentah

ttd

 YM Atril Raja Aceh - Pagar Ruyong
 ----------------------------------
 YM Menteri Bendahara Paduka Raja

Menjunjung Titah
KDYMM Tuanku Sultan DAULAT YANG DIPERTUAN RAJA ALAM PAGARUYUNG DARUL QORROR dan Persemakmuran
67 Kerajaan-Kerajaan bersama Pagar Ruyong di selruh Alam Nusantara
Yang Termajtub dalam pembilangan Adat
SAPIEH BALAHAN KUDUANG KARATAN
KAPAK RADAI TIMBANG PACAHAN

 Wassalam.
http//ATRIL RAJA ACEH on Facebook.com


daripada
Atril Raja Aceh PAGAR RUYONG said...
twitter.com/AtrilRajaAceh

20140415

PROMOSI: Senarai Penjual Maajun Anggun Bistari di Pahang


BENTONG -Bentong - Pn Siti 012-9370826
BERA- Kerayong - Puan Norlin 013-9533427
BERA-Kerayong, Felda Mayam, Felda Kumai, Felda Sebertak, Felda Rentam dan Felda Tementi - Puan Noorfazliana 014-5111000/ 013-6661000
BERA-Perniagaan Al-Wahida, Bandar Bera - Pn Hanani 013-9534313
BERA-Tmn Jerna Indah, Bera - Puan Azlin 013-9533427
BERA-Triang, Kemayan, Bera - Puan. Rosnawati 019-9414777
JENGKA - Puan Norsalawati 019-9156411
JERANTUT - Puan Norsalawati 019-9156411
KUANTAN - Bandar Kuantan - Feenaz 013-4809069
KUANTAN -Alor akar - Puan syahida 019-2059587
KUANTAN -Balok - Puan JEE 013-980 5098
KUANTAN -Balok - Puan Rohaya 013-9016167
KUANTAN -Balok Perdana - Puan Nani 014-5378875
KUANTAN -Bandar Kuantan - Sya 013-2190853
KUANTAN -Bandar Kuantan, Balok, Beserah, Sg Karang & Semambu - Puan Zalleha 019-9697571 (ada juge stok Madu Habatussauda & MBU)
KUANTAN -Batu 4, Jalan Gambang - Puan Aida 013-9464737
KUANTAN -Batu Hitam - Puan Edira 012-9644900
KUANTAN -Damansara Kuantan - Puan Siti 019-2246414
KUANTAN -Gambang - Puan Dah 013-9077453
KUANTAN -Inai sari Butik & Spa 09-4471980/012-9856875
KUANTAN -Inderapura - Puan Gee - 019-9427257
KUANTAN -Inderapura/Indera Sempurna - Puan Hazwani 019-9012037 (Madu Habatussauda)
KUANTAN -Jaya Gading - Puan Nurul 019-661 6030
KUANTAN -Permatang Badak - Puan Nurul 019-9485346
KUANTAN -Semambu - Puan Ayu 013-9687121
KUANTAN -Sg Soi, Bdr Kuantan (Mahkamah) - Puan Rohani 019-9355943
KUANTAN -Taman Dato Rashid - Puan Ima 011-12152124
KUANTAN -Taman Impiana - Asma 012-9029964 / 013-9891907
KUANTAN -Taman Impiana, Indera Mahkota - Nurul 013-9955861
KUANTAN -Taman Kg. Padang - Puan Zie 011-29378171
KUANTAN -Tanjung Api - Puan Za 013-9204411
LIPIS- Sg.Koyan, Pdg.Tengku, Kuala Lipis: Umi 017-6819705
LIPIS-Kuala Lipis - Puan Saripah 019-9184248
MARAN-Bandar Maran - Pn Mariatun 019-9100551
MENTAKAB - Puan Norsalawati 019-9156411
PEKAN - Bandar- Puan Yanti 013-9849598
RAUB-Raub- Puan Noraidah 019-9790496
ROMPIN- Keratong - Puan Noraidah 019-9790496
ROMPIN-Muadzam Shah - Puan Nadia 012-9297000
TEMERLOH-Taman Sri Semantan, Mentakab dan Temerloh - Puan Bashah 013-2495877 / 018-8719210
TEMERLOH-Tmn Sri Semantan, Mentakab dan Temerloh - Puan Bashah 013-2495877

20140413

Burung2 Taman Negara Pahang - ayam, bangau, barau, belatuk, belibis dan berek-berek.

Program: Bird Count 2014 Taman Negara Pahang
Tarikh: 15 - 16 Mac 2014 (Sabtu-Ahad)
Masa: 6.30 pagi
Tempat: Tempat letak kereta Kuala Tahan
Anjuran: Persatuan Pengusaha Pelancongan Taman Negara Pahang
1.Nama-burung yang bermula dengan A adalah Angsa Kanada, Angsa Hitam, Angsa Mesir, Ayam-ayam
Ayam, Ayam Belanda, Ayam Hutan, Ayam Mata Merah, Ayam Pegar
2. Nama burung bangau yang ada di Malaysia adalah Burung Bangau,  Burung Bangau Alba, Burung Bangau Bakau,  Burung Bangau,  Batu,     Burung Bangau Besar,     Burung Bangau Cina,     Burung Bangau Kecil,     Burung Bangau Kendi,     Burung Bangau Kerbau,     Burung Bangau Keria,     Burung Bangau Leher Hitam, dan Burung Bangau Paya.
3.Burung barau ada dua iaitu Burung Barau Bukit dan Burung Barau-barau.
4.Burung bayan yang ada adalah
5.Burung belatuk adalah  Burung Belatok Belang,     Burung Belatok Biji Nangka,     Burung Belatok Gajah,     Burung Belatok Kecil,     Burung Belatuk Awan,     Burung Belatuk Bakau,     Burung Belatuk Baldu,     Burung Belatuk Belacan,     Burung Belatuk Belacan Kecil,     Burung Belatuk Belang,     Burung Belatuk Besar Tengkuk Kuning,     Burung Belatuk Biji Nangka,     Burung Belatuk Bulan,     Burung Belatuk Buluh,     Burung Belatuk Daun,     Burung Belatuk Daun Rintik,     Burung Belatuk Gunung,     Burung Belatuk Hijau,     Burung Belatuk Jati,     Burung Belatuk Kasturi,     Burung Belatuk Kecil,     Burung Belatuk Kecil Melayu,     Burung Belatuk Kecil Tengkuk Kuning,     Burung Belatuk Kelabu,     Burung Belatuk Kerdil Api,     Burung Belatuk Kerdil Bintik,     Burung Belatuk Kerdil Kening Putih,    Burung Belatuk Kuda,     Burung Belatuk Maharaja,     Burung Belatuk Mas,     Burung Belatuk Merah,     Burung Belatuk Perut Putih,     Burung Belatuk Pinang Muda,     Burung Belatuk Pinang Rimba,     Burung Belatuk Pinang Tua,     Burung Belatuk Punggur,     Burung Belatuk Ranting,     Burung Belatuk Ranum,     Burung Belatuk Rimba,     Burung Belatuk Sisik,     Burung Belatuk Sunda,     Burung Belatuk Tengkuk Kuning Besar,     Burung Belatuk Tengkuk Kuning Kecil,     Burung Belatuk Tonggek, dan Burung Belatuk Tuki-tuki

6.Ada juga burung yang namanya  Burung Belibis Kecil, Burung Belibis Kembang dan Burung Bentet Kelabu

7.Burung berek-berek juga ada banyak jenis:Burung Berek-berek Carik Dada,     Burung Berek-berek Dada Coklat,     Burung Berek-berek Janggut Merah,     Burung Berek-berek Pirus, Burung Berek-berek Rengkung Biru,     Burung Berek-berek Sawah dan Burung Berek-berek Senja.