INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20160826

gong kerajaan asal telah dipalu

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

Dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang

Maha suci allah yang ditangan nyalah segala kerajaan dan dia maha kuasa atas segala sesuatu. [ayat1]

Yang menjadikan mati dan hidup supaya dia menguji kamu, siapa diantara kamu yang lebih baik amalnya. dan dia maha perkasa lagi maha pengampun. [ayat2]

Yang telah mencipta tujuh langit berlapis-lapis. kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan tuhan yang maha pemurah sesuatu yang tidak seimbang. maka lihatlah berulang-ulang, adakah kamu lihat sesuatu yang tidak seimbang. [ayat3]

surah Mulk(kuasa pemerintahan) merupakan surah yang 67 didalam al-quran, mengadungi 30 ayat.

susunannya bagi mereka

tengku ahmad bin
tengku cik@tengku sulaiman bin
tengku yusuf bin
tengku abdullah bin

(empat beradik dari diraja kerajaan ? dan memerintah empat negeri kecil, satu setiap seorang)

(gong kerajaan asal telah dipalu,maka istiadat telah diselesai...inshaallah)

20160824

Tengku Panglima Ariff dan makam tersembunyi

Salamuallah salaitallah ...
Asalamualaikum....wbt...

saya Daeang hazree
dri susun jalur bknda
Tun koris panglima bujang
panglima kalok
panglima lontarak
hingga kebawah
jenang rion
jenang login ....
moyang saya Fatimah login .....

masalah kami....
mencari moyang lelaki kami Ariff ...

yg mengikut kisah moyang lari ketika perang saudara....

Dn difahamkan salah seorang dri panglima Pahang...
tengku panglima Ariff ....

yg kami x thu makamnya dimana....
dn kami x DPT kupas ....
smpai kedalam....
yg kami thu
bawah istana Pekan
ada makam tersembunyi
yg boleh merungkai Wasilah keturunan

on Senarai Koment A1
by Hazree Zaihan
on 8/19/16

Rahsiakah Mat Kilau dari Pagaruyung?

Assalam.
Sy ada terbaca blog yg mengatakan
mat kilau tu keturunan asalnya
dr pagaruyung.

Juga disebut nama
tok sidang. Mahira dan lain2.

 Bukn itu masalahnya.
Yg sy musykil
apa yg disembunyikn sebenarnya??
takut apa??

on Kedai Makan Tok Empat Abdul Rahman Di Sungai Lembing
by Anonymous
on 8/22/16

Raja Hitam Kampung Sempalit Raub.

assalamualaikum

Saya berketurunan Bugis
Moyang saya Raja Shahbudin &
datuk saya Raja Hitam
yang bermastautin di Sempalit Raub.

Ingin mencari salsilah keturunan ini
16:32

drpd komen tuan tsebut...
bolehkah sy mbantu tuan dlm mcari waris dan
salsilah ym raja shahbudin dan
ym raja hitam dikmpg sempalit..

bgaimana sy mahu mghubungi tuan..?
seelok nye kne bersua muka..
mohon maaf jika ada terkasar bahasa..tq

on Kedai Makan Tok Empat Abdul Rahman Di Sungai Lembing
by CCIL
on 8/22/16

20160821

Bangsal Sendeng Kuala Sanggang - sekitar

Majlis Perasmian Memutus Bangsal Sendeng Kuala Sanggang telah berlangsung pada pada 12.3.2015.
Ahli jawatankuasa yang terlibat adalah:
Penaung:YM Tengku Dato Shaifuddin b Tengku Dato Jamaluddin
Pengerusi Penyelaras: Mohd Zaki b Mat Lias
Timbalan Pengerusi: Abd Wahab b Ali (Guru Utama Sendeng Asli Pahang)
Persiapan Bangsal: Mohd Mazlan Ghazali dan Nordin Taha
Penasihat Agama: Ahmad Khadri b Dahan
Persiapan Kanopi: Ahmad Saiful Bahari dan Mohd Zamri (Kelab Belia Warisan Sanggang)
Alat Siaraya: Hamidin dan Jabatan Penerangan Temerloh
Wakil Tuan Rumah: Kidam b Long
Keselamatan: Abdul Majid b Hashim dan Momamad b Ismail
Hiasan Bangsal: Mohd Shahrul Nizam
Jamuan: Abu Bakar, Saparuddin dan Jefri Rosnin
Jurufoto: Mohd Kusmardi
 01.
 02.
 03.
 04.
 05.
 06.
 07.
 08.
 09.
 10.
 11.
12.
sumber gambar: mkmy dan wokme

20160819

katak oh katak kenapa engkau panggil hujan.

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

(maaf, kami pinjam sementara senikata berikut)
katak oh katak kenapa engkau panggil hujan.

aku tak panggil hujan,aku menjerit
minta tolong sebab ular kejar aku.

ular oh ular kenapa engkau kejar katak.

aku bukan kejar katak, aku tengah cari makan, terserempak dengan katak, dia terperanjat kut.

tanya pula mereka kepada kerbau yang sedang terbaring mengerang sakit.

kerbau oh kerbau kenapa engkau terbaring.

aku malas nak jawab, pergi tanya perut.

perut oh perut kenapa engkau sakit.

sakit, siapa sakit, masuk angin je. korang pergi tanya, apa benda yang aku telan tadi, nasi ya ya nasi.

nasi oh nasi perut komplen, engkau menyebabkan dia sakit.

nak komplen aje diaorang ni, tengoklah dulu kalau nak makan, ini tak menyempat, main telan je. tanya lah kayu ke api ke.

nak tanya yang mana satu ni.

tanyalah kedua-duanya sekali.

tanya kayu dulu lah.

kayu oh kayu kenapa nasi suruh tanya kepada engkau.

apa, nasi suruh tanya aku.apa ceritanya.

tak tahu. dia suruh tanya aje.

tak tahu!. tak apa aku jawab jugalah. mengikut senikata yang sedia ada. korang dah tahu. ini jawapan lain sikit.

aku ni kayu dan api tu benda lain. bila aku dah terbakar barulah dipanggil kayu api.

pergi tanya api pula lah.kut-kut dia ada jawapan.

tapi, api tak ada dalam senarai.

cuba semak betul-betul, tertinggal kot.

tak apa,tak apa,kita tanya hujan aje lah.

hujan oh hujan, nak tanya boleh ke. pening kepala kami bertanya. orang sana suruh tanya orang ni.dan orang ni suruh tanya orang tu. dan orang tu suruh tanya orang sana. berpusing-pusing, bila nak selesai pun tak tahu, kalau macam ni.

hujan berkata; masa panas minta hujan, masa hujan minta panas. dan ada masa minta serentak hujan dan panas. yang mana satu engkau orang nak minta ni.

kalau kau orang tanya api, api pun akan jawab seperti aku jawab ni lah.

yang katak tu, panggil hujan dia sebut,
ong,ong,ong
dan dia minta tolong pun, dia sebut
ong,ong,ong.

aku ingat dia panggil aku, jadi aku turunlah.

jadi nak tanya siapa lagi ni?

korang tanyalah pencipta korang
(Allah, tuhan pencipta sekelian alam)

macam mana nak tanya?

al-quran dan al hadis kan dah ada tunjuk. baca dan ....inshaallah.

20160818

Mengikut kiraan orang tua

0132256133 wasap.


Saya berminat hendak
tahu lebih mendalam.

Sebab nasab keturunan saya sampai.

Mengikut kiraan orang tua
dan bapa saudara saya.

on Siapa Dato Bahaman (11) Cerita saya
by muhammad li
on 8/18/16

20160814

Bangsal Sendeng Kuala Sanggang - ketibaan

Majlis Perasmian Memutus Bangsal Sendeng Kuala Sanggang telah berlangsung pada pada 12.3.2015.
Ahli jawatankuasa yang terlibat adalah:
Penaung:YM Tengku Dato Shaifuddin b Tengku Dato Jamaluddin
Pengerusi Penyelaras: Mohd Zaki b Mat Lias
Timbalan Pengerusi: Abd Wahab b Ali (Guru Utama Sendeng Asli Pahang)
Persiapan Bangsal: Mohd Mazlan Ghazali dan Nordin Taha
Penasihat Agama: Ahmad Khadri b Dahan
Persiapan Kanopi: Ahmad Saiful Bahari dan Mohd Zamri (Kelab Belia Warisan Sanggang)
Alat Siaraya: Hamidin dan Jabatan Penerangan Temerloh
Wakil Tuan Rumah: Kidam b Long
Keselamatan: Abdul Majid b Hashim dan Momamad b Ismail
Hiasan Bangsal: Mohd Shahrul Nizam
Jamuan: Abu Bakar, Saparuddin dan Jefri Rosnin
Jurufoto: Mohd Kusmardi
 01.
 02.
 03.
 04.
 05. Tetamu kehormat disambut oleh Pemanah Melayu Pahang.
 06. Gimik serangan musuh ketika tetamu kehormat hampir tiba di bangsal.
 07.
 08.
09. 
sumber gambar: mkmy dan wokme

20160812

Yang disebut sebagai anak yatim

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

yang dimaksudkan atau disebut sebagai anak yatim:
anak yang belum akhir bahlig yang kematian kedua bapa dan ibunya.(anak yatim)
dan jikalau seorang diantara keduanya sahaja yang mati,anak itu tidak dikira sebagai anak yatim dan piatu itu hanya disambung sebut oleh orang melayu semata-mata dan tiada dalam fekah.(bukan anak yatim)

ambil contoh kepada diri rasulullah sendiri;bila ayahnya mati dia belum disebut anak yatim lagi tetapi apabila ibunya mati dengan sertamerta dirinya disebut anak yatim. dan mejadi hak wajib kepada keluarga bagi menjaga dan menyaranya.

apabila salah seorang dari bapa dan ibu yang mati,maka yang masih hidup berkhawin lain atau baru untuk kali kedua dan atas sebab perkhawinan kedua itu sianak mendapat bapa atau ibu yang baru sebagai pengganti dan penjaga kepada anak itu.(buka semula bab hukum nasab dan pusaka dan zakat dan tali kekeluargaan).

16:45

20160811

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Ada sesiapa tahu
tentang
adik beradik Mat Kilau
atau
orang yang bernama
Mat Kudin?

on Nama yang ada kaitan dengan Mat Kilau
by Tak Ada Nama
on 8/11/16