INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20161209

bergitulah dalam bidang fikah dan adat dan ilmu dan keturunan

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

perumpaannya kepada bidang pertanian.
dalam pertanian ada pertanian itu sendiri.ada perikanan. ada penternakan.

kalau kita mahu bercucuk tanam, kita perlu berjumpa pakar pertanian. kalau kita mahu menangkap ikan kita tanyakan orang yang pakar memancing atau menjala. kalau kita mahu haiwan ternakan kita gemuk sihat daging dan susunya kita rujuk kepada mereka yang mahir atau gembala haiwan ternakan.

bergitulah dalam bidang fikah dan adat dan ilmu dan keturunan.

tak menurun darjat seseorang tu yang mengotorkan kakinya mengharuk bendang@sawah@paya disebabkan lumpur melekat di dikaki.

darjat adam tidak gugur walaupun dia dikeluarkan dari surga ke bumi dunia. dia masih digelar@panggil dengan gelaran nabi adam @ bapa manusia @ khalifah pertama muka bumi.

tuan@puan tidak berasa malu ke kalau seorang nabi "nabi adam",sendiri pun berjalan dimuka bumi sambil berdoa memohon keampunan@belas kasihan@rahmat@rahim allah. yang mana kesalahannya diceritakan dalam al-quran dan seluruh anak-cucunya tahu akan kesalahannya.

kita ni apa lah sangat berbandingnya dengan nabi adam,moyang kepada segala manusia tu.

setanding kah kita, sampaikan ego@bangga dalam diri kita menghalang kita dari menundukkan diri dari memohon keampunan@rahmat@rahim allah.

20161206

Panglima Muda Lok (Pahang) berkahwin di Pahang bermastautin di Jelebu

Panglima Muda Lok (Pahang) berkahwin di Pahang bermastautin di Jelebu.
Salasilah yang diketahui setakat ini adalah seperti dibawah :-

1) Ajar
2) Dayang (mempunyai 5 orang anak)
a) Md Zin
- Tod
- Hj Ahmad
- Temah
- Pudin
- Suhor
- Zainal
- Busu

b) Jaapar
- Awang Long
- Md Jani
- Jalil
- Abbas
- Kamariah
- Betiah
- Lamah
- Sumun

c) Tiada
- Hj Dollah
- Tiarum
- Md. Aris
- Majid
- Bakir
- Bijak
- Tiawan
- Puan
- Sidek
- Rahmat
- Jaya

d) Md. Shah
i) Munah
- Md. Yusof
- Md. Nasir
- Dermah
- Noriah
- Kalsom
- Senyum

ii) Supiah
- Md. Rasul
- Rajemah
- Shahari
- Hashim
- Kamsiah

iii) Itam
- Md. Bidin
- Derma
- Lemah
- Salehudin
- Nordin
- Daharun
- Tamrun
- Baharom
- Ramli

iv) Uteh
- Alias
- Kamariah
- Ibrahim
- Yahya
- Zainab
- Zainon

v) Tijah
- Mat Ludin
- Maharum
- Jamaludin
- Maharus

e) Halijah
i) Nong
- Juhara
- Asmah

ii) Bakar
- Harun
- Semali
- Hamidah

iii) Md. Som
- Baharudin
- Simai

iv) Jaelah
- Samah
- Saemah
- Jemah
- Zainon

v) Abd Hamid
- Hj Aziz
- Siti Nuri
- Rohana
- Suriah

3) Minah
4) Andak
5) Panglima Besar Ahmad

Kalau ada salah dah silap tolong diperbetulkan. Terima kasih.

on J30 Keturunan Panglima Muda Kenaboi Undang Abdullah
by suriana syuhada
on 12/5/16

20161202

Membalut kain di batu nisan

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

hidup kita ni penuh dengan warna-warni. dari mula lahir hingga lah akhir nyawa.

penafsiran kepada warna-warni ni macam-macam.

dalam fekah@adat ada beberapa warna yang ada membawa maksud dan satu darinya:-

warna kuning bermaksud keturunan (bukan bermaksud raja atau warna diraja)

warna putih bermaksud...bla...bla...bla.

warna merah bermaksud...bla...bla...bla.

warna biru
bermaksud...bla...bla...bla.

warna hitam
bermaksud...bla...bla...bla.

warna coklat
bermaksud...bla...bla...bla.

warna hijau
bermaksud...bla...bla...bla.

membalut kain@mengikat kain pada batu nesan di kubur itu hanya untuk memberitahu bahagian yang diikat itu adalah sebelah kepada simati@jenazah. tak dibalut kedua-dua batu nesan. nanti orang tak tahu mana kaki mana kepala.

kalau orang tahu mana arah kiblat,dia tahulah yang mana sebelah kepala mayat. tak payah balut@ikat kain pada nesan.

maksud warna yang lain tu, kami kilafkan kemudian jika ada kesempatan...inshaallah.

20161129

Senarai Buku Yang Diperakukan Haram Oleh Mesyuarat Jawatankuasa Penapisan Jakim (2012)

1.
Agama Politik: Nalar Politik Islam
Pengarang: Ahmad Vaesi
Penterjemah : Ali Syahab
Perniagaan Jahabersa 15,Jalan Dataran  3/3, Taman Kempas 81200 Johor Bahru, Johor
Cadangan :Dikenakan Perintah Larangan
Alasan: Berunsur Syiah

2.
Akhirnyaku Temui Kebenaran
Karya: Dr. Ahmad Al-Tijani Al-Samawi
Terjemahan : Kumpulan Pengajian Islam Uia,Malaysia 1995. Percetakan Darul Iman, Jalan Tok Pulau Manis, Kuala Terengganu, Terengganu
Cadangan :Dikenakan Perintah Larangan
Alasan: Promosi Syiah

3.
Jirannya Jin
Penghantar : Saleeh Bin Hamzah Ci Wong Enterprise, As-84, Jalan Hang Tuah 4, Salak South Garden 57100 Kuala Lumpur
Cadangan :
Ditahan/Dilupus Dan Tidak Disebarkan. Makluman Ke Bahagian Penerbitan

4.
Saling Memberi Saling Menerima
Karya: Sayyid Mahdi As Sadr
Penterjemahan:Ali Bin Yahya
Penerbit Zahra Ji. Batu Ampar Lii No. 14 Condet Jakarta 13520
Cadangan : Diperakukan Haram
Alasan: Berunsur Syiah

5.
Sakit Apakah Ubatnya Penelitian Daripada Al
-
Quran Dan Hadis
Penghantar : Wan Md Jamil B. Haji Wan Md Saman
Wjsb Resources, C2-1 Jalan Selaman 1, Dataran Palma Off,Jalan Ampang 68000 Selangor
Cadangan :Diperakukan Haram
Alasan:Berunsur Tahyul/Khurafat

6.
Imamul Muhtadin Ali Bin Abi Thalib
Karya: H.M.H Al-Hamid Al-Husaini
Penyunting: Abdullah Hasan
Pustaka Hidayah Bandung, Indonesia
Cadangan : Diperakukan Haram
Alasan: Berunsur Syiah / Mencela Sahabat


7.
Fatwa-Fatwa Soal Jawab Seputar Muamalah Ahli Bait
Karya: Ayatullah Al-Uzhma Imam Ali Khamenei
Penterjemah :Muhsin Labib
Penerbit Al-Huda P.O Box. 7335 Jkspm 12073,Jakarta
Cadangan : Diperakukan Haram
Alasan: Berunsur Syiah

8.
The Golden Laws : History Through
The Eyes Of The Eternal Budhha
Pengarang :Ryuho Okawa
Penerbit: Lantern Books, New York
Cadangan : Diperakukan Haram Menghina Islam Dan Nabi

9
Memories Of Muhammad Omid Safi Harperone
Cadangan : Diperakukan Haram
Alasan: Berunsur Syiah/Menghina Nabi

sumber:
pmb.terengganu.gov.my

20161125

munyatul musolli/oleh,shekh daud abdullah al-fathoni

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dalam satu cerita berkenaan ANU SYIRWAN@(RAJA FARSI), dimana beliau mempunyai seorang guru yang mengajar ilmu adab kepadanya sehingga ia menjadi masyhur dalam ilmu itu.

pada suatu hari guru tersebut memukulnya dengan ketiadaan dosa(tiada kesalahan) lalu ia menyimpan marah didalam hatinya.

maka takala beliau menaiki tahta kerajaannya beliau berkata kepada gurunya, apakah yang membebankan engkau sehingga memukul aku pada hari sekian-sekian dengan kezaliman jua.

maka kata gurunya:'takala itu aku lihat engkau sangat menggemari ilmu dan aku harap engkau memiliki kerajaan selepas bapa engkau, maka aku kasihkan engkau, lalu aku rasakan kepada engkau kezaliman supaya engkau tidak berbuat zalim kepada seseorang.

maka berkata anu syirwan:"elok,elok".

dari kitab(munyatul musolli/oleh,shekh daud abdullah al-fathoni)
20160221

20161123

Loket Berkalimah Allah dan Ayat Kursi

Assalam alaik..
sye pun de loket yg sma mcm ni..
sye jumpe mse sy kcik2
dulu..lama da sy smpan ni..
lokasi sy jb...
lbih lnjut bleh email sy..
neidaya@yahoo.com

on Loket Berkalimah Allah dan Ayat Kursi
by Unknow (Nir Hidayah)
on on 11/22/16 

Moyang Mukim Ibrahim Kampung Gintong Jerantut Pahang

Assalamualaikum

Saya merupakan keturunan Bugis
Di Kg Gintong Jerantut.
moyang pertama saya bernama Mukim Ibrahim.

Saya berminat ingin menjejaki
susur galur Mukim Ibrahim ni.
siapakh dia dan
dari keturunan mana..
harap ada yang boleh membantu

on Susur keturunan yang terkemudian 
by Anonymous
on 11/22/16

20161118

dua jenis kancil dan dua jenis rusa.

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

sekarang ini,untuk beberapa tahun kebelakang telah ada dua jenis kancil dan dua jenis rusa.

kedua-dua nya menggunakan nama yang sama tetapi berlainan fungsi dan kaedahnya.

satunya;yang hidup didalam hutan dan boleh dimakan.

satu lagi; yang diperbuat dari besi dan hanya hidup apabila dihidupkan tetapi tidak boleh dimakan.

mana yang sedap dan mana yang lazat diantara kedua kancil dan juga rusa tersebut.

begitu jugalah apabila mendengarkan bacaan ayat al-quran yang dikumandangkan atau di baca diperdengarkan di corong-corong pembesar suara masjid-masjid dan surau-surau.

mana yang lebih afdal dan baik.

yang datangnya dari suara tuan punya tubuh itu sendiri atau datangnya dari sajian rakaman.

inilah yang perpatah melayu lama ada berkata "seperti ketam mengajar anaknya berjalan lurus".

moden dan teknologi itu tidak salah, sebab teknologi sekarang tidaklah secanggih teknologi yang allah telah anugerahkan kepada mahluknya.(tetapi jangan lah disalah gunakan teknologi dan moden tu)

asalnya sains itu di ambil dari dalam al-quran dan al-quran itu datangnya @pemberian daripada allah.
20160221

20161111

dari sejak lahirnya manusia dari kedua ibu-bapanya ke muka dunia

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

UMUR MANUSIA:
KEADAANNYA DAN PERGOLAKANNYA.

oleh; imam habib abdullah haddad(kitab;sabiilul-iddikaar wal-I'tibaar bimaa yamurru bil-Insaan wa-yanqadhii lahu minal a'maar atau buku terjemahan;peringatan tentang umur insan, oleh; jabatan hal ehwal agama islam negeri kelantan)

dari sejak allah mencipta adam dan dibekalkan zuriat pada tulang punggungnya. diantaranya zuriat yang bahagia dan zuriat yang celaka.

maka zuriat itu pun berpindah-pindah terus-menerus dari tulang sulbi lelaki ke dalam rahim wanita dan dari rahim wanita ke tulang sulbi lelaki, sehingga lahirlah tiap-tiap orang dari antara ayah dan ibunya.

dari sejak lahirnya manusia dari kedua ibu-bapanya ke muka dunia, sehinggalah masa wafatnya dan keluarnya dari alam dunia ini.

dari keluarnya manusia dari alam dunia ini dengan wafat, sehingga ia dibangkitkan allah setalah ditiupkan shur@sangkakala, iaitu masa menunggunya manusia dialam barzakh.

dari sejak keluarnya manusia dari kubur, ataupun dari masa perintah allah untuk ditiupkan shur@sangkakala pada hari kebangkitan, sehingga tiba hari manusia sekalian dikumpulkan dihadapan pengadilan allah untuk ditimbang semua amalannya serta dihisab.

sesudah itu meniti shirath, menerima kitab masing-masing dan sebagainya dari berita hal-ehwal kiamat, keadaannya, kesudahannya dan kesulitannya yang bermacam-macam.

dari sejak kemasukan manusia kedalam syurga untuk kekal didalamnya. itu umur yang tiada hujung dan akhirnya.

ataupun dari sejak kemasukan ahli-ahli neraka kedalam neraka, sedang keadaan mereka ini, satu dengan yang lain tidak sama.

ada yang kekal didalamnya buat selama-lamanya, tidak ada batas atau akhir lagi, iaitulah orang-orang kafir.

mereka itu pula berbeza-beza jenis-jenisnya. ada yang bernasib baik, dapat keluar dari neraka, iaitu orang-orang yang berdosa dari golongan ahli tauhid, samada dengan mendapat syafaat, mahupun tidak dengan syafaat, sebagaimana yang akan diterangkan kelak, apabila kita membicarakan tentang umur manusia.

tuan@puan sendiri lah kena mentelaah akan kitab atau terjemahan buku dari kitab beliau ini.

kami hanya menunjukkan akan arahnya sahaja...inshaallah.

20161107

Tuanku Ma'lim dan Puteri Lindungan Bulan

Asslaamualaikum semua
 Apa pandangan semua
mengenai Tuanku Ma'lim
dan
Puteri Lindungan Bulan.

sumber gambar: jejakwaris.com

Sila Bagi pencerahan
bagi yang tahu Ya

Azmi Othman

on Salasilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung
by Anonymous
on 11/3/16
----------------------------------------------
LINKS:
1. laman pahang
2. sejarah nagara kedah
3. sinar harian
4. jejak waris