-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20231130

Pendekatan 99: Ada amalan yang dibalas segera didunia dan ada yang ditangguh diakhirat.

Maha agung Tuhan, jika seorang hamba beramal maka tidak ditangguh (segera) akan dibalas kemudian hari. 

[ Setiap amalan ada balasannya. Ada yang segera dan ada yang ditangguhkan.

Panjang angan-angan boleh melupakan akhirat dan mengikut hawa nafsu itu menentang yang hak. Dunia sudah berjalan meninggalkan kita dan akhirat akan tiba. Masing-masing ada pengikut, maka jadilah pengikut akhirat dan jangan menjadi pengikut dunia.

Hari ini beramal tetapi tidak ada hisab. Bila sampai masa hisab tetapi tiada amal. Maka banyakkan amal sekarang sebab belum tentu dapat beramal hari esok.]


11 comments:

Anonymous said...

neguai,
salam;


Membuat fitnah untuk menyelamatkan diri sendiri atau menyelamatkan manusia lain Dan makhluk lain,pun tetap menjadi kesalahan pada adab,Dan tetap dikenakan hukuman atau kifaraf; ini Kan pulok membuat fitnah yang menyebabkan kerosakan Dan kematian.



Inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


kiasnya bercerita azazil:[pembentangan ke2]



azazil adalah seorang makhluk berbangsa jin,yang hidupnya berjuta tahun zamannya dahulukala.

dia adalah seorang dari keturunan diraja jin yang kuat agamanya,ibadahnya

semasa trajedi peperangan bangsa jin,dia telah dilantik oleh kerajaannya untuk menjadi panglima angkatan perang,untuk memerangi bangsa jin yang bertelagah dan merosakkan muka bumi[zaman jin lah].

selain dari jin yang menjadi sodadunya,termasuklah kumpulan malaikat,yang diarah oleh allah bagi membantu azazil menyelesaikan pertelingkahan antara jin.

setelah selesai peperangan,dia dilantik sebagai penguasa kepada alam jin zamannya.

semasa zaman pemerintahannya lah zaman dan alam nyata bangsa jin aman[itu adalah penghujun zaman jin sebelum di barzahkan oleh allah.

dan semasa zaman damai itu lah dia melakukan ibadah sehingga diangkat darjatnya dari atas muka bumi dan di dudukkan dilangit pertama,sebagai ijazah kepadanya.[ada riwayat mengatakan,ibadahnya diatas muka bumi sebelum diangkat kelangit pertama berjumlah satu juta tahun,riwayat lain mengatakan 70 ribu tahun,dan riwayat lain mengatakan 700 ribu tahun].[boleh pakai belaka,pendapat itu].





inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;



kedudukan azazil meningkat dari masa kemasa dari sebab ibadahnya kepada tuhan;dia ditauliahkan ijazah dari satu peringkat kesatu peringkat langit sehingga kelangit ketujuh.[ sekurang-kurangnya,azazil memiliki tujuh ijazah tauliah].[tujuh martabat].[dan setiap martabat dia beribadah selama 70 ribu tahun pada setiap tingkat langit].

dilangit ketujuh itu dia dilantik menjadi penghulu kepada para malaikat,dan bersamanya empat ratus malaikat menjadi murid.

lalu memohon dia kepada allah;untuk mengulangi ibadahnya diatas muka bumi seperti yang telah dia lakukan sebelum nya.

maka di perkenankan oleh allah;dan bersertanya para muridnya dari kalangan malaikat yang 400 itu memohon untuk turut serta dengan gurunya azazil untuk turun kemuka bumi mengiringi dan beribadah bersama;juga diperkenankan oleh allah.

turunlah mereka kemuka bumi,dan berabat-abat lamanya bumi aman[zaman mereka lah].dan mereka layaknya naik turun bumi kelangit,tiada sekatan.

sehinggalah terjadinya apa yang di kisahkan dalam al quraan berkenaan allah hendak menjadikan seorang khalifah diatas mukabumi;dan dibentak oleh azazil.

azazil dihukum dari sebab bantahannya dan dihalau dari langit[syurga].dia menerima hukumannya di atas muka bumi,,dalam satu bentuk makhluk sebagai penjara kepadanya.

setelah ketiadaannya[dalam hukuman];muka bumi menjadi huruhara,perang antara bangsa jin berlualuasa yang menyebabkanrosak mukabumi.

maka zaman alam jin di kiamatkan seluruhnya dengan perintah allah,seluruhnya di masukkan kedalam alam berzah.



kalau tuanpuan nak tengok jin atau berkawan dengan jin,kenalah masuk alam berzah.
[selalunya orang yang masuk alam berzah tu orang yang dimatikan oleh allah]
sebab tu di sebut,meninggal dunia[dunia nyata,dan di masukan kealam berzah atau alam ghaib.

barulah tuanpuan dapat bertemu dengan azazil.

sekian kias bercerita dari kami berkenaan sejarah azazil secara ringkasnya.




inshaallah.



Anonymous said...

Salam,

Kiasnya kpd asbab penyakit, kerosakan, kematian, fitnah,
Salahlaku tak berilmu.Tiada pengetahuan,tiada kefahaman. Tindakan keputusan salah diambil tika itu, sedia terima hukuman utk kebaikan semua..
Tau dan Faham

InshaAllah

Anonymous said...

neguai,
salam;


kiasnya bercerita kepada; dua orang jawi yang membantu richat the lion menyelamatkan england dari pemberontakan dan rampasankuasa.[kisah yang tidak di dendangkan sebagai catatan sejarah england].

dalam masa perperangan salib;semasa itu,sultan salahudin al ayubi dari tentera islam dan richat the lion dari tentera salib.

peperangan terhenti,apabila sultan selehudin mendapat khabar yang richat mendapat sakit,dan berkurung dalam khemahnya.

maka,dihantarkan dua orang tentera kepercayaannya dari tentera pasukan jawi pergi merawat richat.

semasa itu telah sampai berita kekecohan pemberontakan di england kepada richat.

setelah sembuhnya dari sakit,dia telah berenti dari terlibat dalam perang salib dan bergegas pulang untuk menyelamatkan negara dan kerajaannya dari rampasankuasa dan pemberontakan.

[semasa itulah sultan salahudin telah diserahkan kunci kota baitul maqdis oleh richat the lion,walau di bantah oleh tenteranya,yang menamatkan perang salib semasa itu].

[tengoklah kisah robinhood tu kalau nak tahu kisah kekicuhan england zaman tu].

semasa richat hendak kembali dari baitul maqdis ke england,sultan salahudin telah mengarahkan kedua orang tentera jawi itu pergi mengiringi richat,sebab di bimbangi richat di kianati atau diserang hendap atau dibunuh di dalam perjalanan.dan kedua tentera jawi itu juga di arah melindungi serta membantu richat menyelesaikan krisis england zaman itu.

kedua tentera jawi itu keluar dan meninggalkan england setelah selesai tugas mereka setelah richat berkuasa menjadi raja england.

keduanya tentera jawi itu meninggalkan england, tanpa ada sesiapa yang mengetahuinya selain richat dan ......[pemegang amanah istana kerajaan england].

[nak percaya boleh,tak percaya boleh,dengan kias cerita ni]

dalam catatan,hanya disebutkan seorang yang berbangsa afrika berkulit hitam mengikuti dan membantu richat kembai ke england.

catatan itu bukan nak menipu tuanpuan;sebaliknya,minta di kaji kesahihan kisah sebenar catatan perjalanan sejarah tersebut.[bukan untuk dibanggakan atau bukan untuk menunding jari]

siapa kedua tentera jawi tu,kami simpan sebagai kisah sejarah yang tidak didendangkan.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


memang telah sampai dahulunya zaman perang salib semasa sultan salahudin al ayubi,satu pasukan dari tanah melayu[kedah tua]seluruh bangsa melayu nusantara seramai 10 ribu orang.

semuanya tinggal di sana,melainkan 10 orang yang kembali ketanah melayu termasuklah dua tentera orang jawi.

apa yang mereka [orang di baitul maqdis itu sekarang ini tunggu adalah penyambung kepada dua orang jawi tersebut;keturunan dari nya].

jikalau tuanpuan rasa tuanpuan dari keturunan jawi yang dua orang itu;nyatakan susurnya sejarahnya huraiannya.

[hanya beringat,jika benar tuanpuan dari susur keturunan itu,tuanpuan mungkin tidak akan dibiarkan dan akan di jejak oleh orang].

dan jejaklah keturunan pasukan tentera orang dari tanah melayu kedah tua yang ada di baitul maqdis sana.bangsa atau bani apa yang mereka gelar keatas diri mereka.[mereka masih kekal disana sehingga kemasa ini].

mereka telah di lupakan oleh manusia zaman ini,sebaliknya sejarah mereka tetap sejarah[mereka itu adalah pasukan yang telah mengembalikan baitul maqdis kepada pangkuan orang islam].




inshaallah.

PN said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Salam,


Kebanyakan dah di territory dalam Lan pahang.

Cari Dan Baca.

PN said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

salam,

tokki wen dan tok bedui tu,nama dia sape.

itu nama gelaran apa.

nama kias adat,atau nama kias adab,atau nama kias fekah.

keatasnya pergi kesusur keturunan sape.

PN said...
This comment has been removed by the author.