INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20150925

Abdul Kadir Jailani dan Syeh Abdullah Kumairi Jailani

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

keluarga nabi saw.
syeh abdullah@abdul kadir jailani dan
syeh abdullah kumairi jailani[kedah]
adalah adik beradik
dari susur keturunan
saidina hassan
bin saidina ali
bin abu talib
bin abu muttalib.

syed husiin jamadil qubro[ayah maulana ibrahim@wali sogo]
dan syed nuruddin[acheh]
adalah adik beradik
dari susur keturunan
saidina hussin
bin saidina ali
bin abu talib
bin abu mutalib.

[kilaf@kias]

Anonymous
on 12/17/14

10 comments:

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

sesungguhnya pada pertukaran malam dan siang itu dan pada yang diciptakan allah dilangit dan dibumi, benar-benar terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang bertakwa.

dan apabila manusia ditimpa bahaya dia berdoa kepada kami dalam keadaan berbaring, duduk atau berdiri, tetapi setelah kami hilangkan bahaya itu daripadanya, dia melalui, seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada kami untuk bahaya yang telah menimpanya. begitulah orang-orang yang melampaui batas itu memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan.

kemudian kami jadikan kamu penggati-pengganti dimuka bumi sesudah mereka, supaya kami memperhatikan bagaimana kamu berbuat.

maka siapakah yang lebih zalim daripada orang yang mengada-adakan kedustaan terhadap allah atau mendustakan ayat-ayat nya? sesungguhnya, tiadalah beruntung orang-orang yang berbuat dosa.

maka setelah allah menyelamatkan mereka, tiba-tiba mereka membuat kezaliman dimuka bumi tanpa yang benar.

hai manusia, sesungguhnya kezalimanmu akan menimpa dirimu sendiri; itu hanyalah kenikmatan hidup duniawi, kemudian kepada kami lah kembalimu, lalu kami khabarkan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.

sesungguhnya perumpamaan kehidupan duniawi itu, adalah seperti air yang kami turunkan dari langit, lalu tumbuhlah dengan suburnya kerana air itu tanam-tanaman bumi, diantaranya ada yang dimakan manusia dan binatang ternak. hingga apabila bumi itu telah sempurna keindahannya, dan memakai perhiasannya, dan pemilik-pemiliknya mengira bahwa mereka pasti menguasainya, tiba-tiba datanglah kepadanya azab kami diwaktu malam dan siang,lalu kami jadikan laksana tanam-tanaman yang sudah disabit, seakan-akan belum pernah tumbuh kemarin. demikianlah kami menjelaskan tanda-tanda kekuasaan kepada orang-orang yang berfikir.



dan apabila ayat-ayat al quraan yang mereka baca dan sebut itu disalah gunakan atau di niatkan kepada perkara yang salah, yang digunakan bagi menzalimi manusia lain, maka mereka-mereka itu, akan sisehkan hati mereka dari jalan kebenaran dan menjadilah mereka sebahagian dari orang yang fasik, sehinggalah mereka kembali kepada jalan kebenaran dan mendapat pengampunan allah.

dalam kalangan mereka-mereka itu masih ada lagi yang merosakkan ayat-ayat al quraan dengan niat menyihir orang lain,maka kecelakaanlah besarlah atas diri mereka itu apabila mendapat azab dari allah. dan dalam kalangan mereka-mereka itu juga masih ada yang tergantung-gantung kefahamannya,yang akibatnya mereka membuat salah laku tanpa disedari dan tanpa ilmu telah memfitnah ayat-ayat al quraan. sedangkan mereka-mereka itu berilmu dengan ilmu makrifat, ilmu hakikat, ilmu terikat dan ilmu syariat.

apakah tidak jelaskah lagi tanda-tanda kekuasaan dan keesaan allah? jika mereka memikirkannya dengan akal yang disempurnakan.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka.

allah menyeru ke darussalam, danmenunjuki orang yang dikehendakinya kepada jalan yang lurus.

katakanlah:" siapakah yang memberi rezki kepadamu dari langit dan bumi, atau siapakah yang kuasa pendengaran dan penglihatan, dan siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup, dan siapakah yangmengatur segala urusan?" maka mereka akan menjawab:" allah". maka katakanlah:"mengapa kamu tidak bertakwa?".

dan kebanyakan mereka tidak mengikuti kecuali persangkaan saja. sesungguhnya persangkaan itu tidak sedikitpun berguna untuk mencapai kebenaran, sesungguhnya allah maha mengetahui apa yang mereka kerjakan.

yang sebenarnya, mereka mendustakan apa yang mereka belum mengetahuinya dengan sempurna padahal belum datang kepada mereka penjelasannya. demikianlah orang-orang yang sebelum mereka telah mendustakan. maka perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang zalim.

diantara mereka ada orang-orang yang beriman kepada al quraan, dan diantaranya ada orang-orang yang tidak beriman kepadanya. tuhanmu lebih mengetahui tentang orang-orang yang berbuat kerosakan.

jika mereka mendustakan kamu, maka katakanlah:"bagiku pekerjaanku dan bagimu pekerjaanmu. kamu berlepas diri terhadap apa yang aku kerjakan dan akupun berlepas diri terhadap apa yang kamu kerjakan".

dan diantara mereka ada orang yang mendengarkanmu, apakah kamu dapat menjadikan orang-orang tuli itu mendengar walaupun mereka tidak mengerti.

dan diantara mereka ada orang yang melihat kepadmu, apakah dapat kamu memberi petunjuk kepada orang-orang yang buta, walaupun mereka tidak dapat memperhatikan.

sesungguhnya allah tidak berbuat zalim kepada manusia sedikitpun, akan tetapi manusia itulah yang berbuat zalim kepada diri mereka sendiri.

ingatlah, sesungguhnyakepunyaan allah apa yang ada dilangit dan dibumi. ingatlah, sesungguhnya janji allah itu benar, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui.

dia lah yang menghidupkan dan mematikan dan hanya kepada nya lah kamu dikembalikan.

hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu palajaran dari tuhan mu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman.



setiap yang mula ,akan ada pengakhirannya dan setiap penyakit, akan ada akan ubatnya, sebaliknya mereka-mereka itu suka mencabar tanpa menyedari dan tanpa pengetahuan yang jelas akan perkara yang ghaib yang mereka hanya bersangka-sangka semata-mata. dalam kalangan mereka-mereka itu tidak menggunakan ilmu yang ada pada diri mereka untuk parkara yang baik dan diredho oleh allah. sebaliknya lebih kepada mencari untung diri sendiri semata. mereka itu melakukan salah laku dan fitnah terhadap allah, tanpa mereka sedari. sedangkan al quraan terbentang dihadapan muka mereka.

orang tua-tua berkata:"kalau tersesat jalan,maka kembali kepangkal jalan".
yang pergi redah hutan belukar macam orang mabuk tu buat apa? marah ke apa? ke siapa?, dan singbord kan ke ada, macam mana boleh terbabas dan sesat jalan ni?

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

apakah dugaan orang-orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap allah pada hari kiamat? sesungguhnya allah benar-benar mempunyai kurnia atas manusia, tetapi kebanyakan mereka tidak mensyukuri.

kamu tidak berada dalam suatu keadaan dan tidak membaca suatu ayat dari al quraan dan kamu tidak mengerjakan suatu pekerjaan, melainkan kami menjadi saksi atasmu diwaktu kamu melakukannya. tidak luput dari pengetahuan tuhanmu biarpun sebesar zarrah dibumi ataupun dilangit.tidak ada yang lebih kecil dan tidak yang lebih besar dari itu, melainkan dalam kitab yang nyata.

dialah yang menjadikan malam bagi kamu supaya kamu beristirahat padanya dan siang terang benderang. sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang mendengar.

katakahlah:" sesungguhnya orang-orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap allah tidak beruntung".

dan allah akan mengokohkan yang benar dengan ketetapan nya, walaupun orang-orang yang berbuat dosa tidak menyukai.

maka jiaka kamu berada dalam keragu-raguan tentang apa yang kami turunkan kepadamu, maka tanyakanlah kepada orang-orang yang membaca kitab sebelummaku. sesungguhnya telah datang kebenaran kepadamu dari tuhanmu, sebab itu janganlah sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu-ragu.

dan sekali-kali janganlah kamu termasuk orang-orang yang mendustakan ayat-ayat allah yang menyebabkan kamu termasak orang-orang yang rugi.



perumpamaan kepada anak burung;apabila menetasnya dia,hanya mengaga mulut menunggu untuk disuapkan makan oleh ibunya sambil berteriakan bising.

perumpaan kepada anak ayam; apabila menetasnya dia,belajarlah dia mengais dan mematuk seperti ibunya untuk mendapatkan makan.

bergitulah juga kepada mereka-mereka itu(sebagai kias), yang mencari jalan pulang dan untuk mendapatkan keredhoan allah.

dan ada dua cara untuk mendapatkan ikan;
1. mengail dan menjala di sungai@laut dengan sabar dan tekun.
2. beli dipasar,tetapi ingat.........dugaan dan musibahnya besar.

dalam longgokan yang banyak di pasar, hanya juahari yang mengenal,mana baik dan mana buruk. maka carilah juahari yang jujur dan baik budinya sebagai pedoman dan penunjuk jalan.

Anonymous said...

inshaallah.kami dan mereka,

kepada allah lah kembalimu, dan dia maha kuasa atas segala sesuatu.

ingatlah sesungguhna memalingkan dada mereka untuk menyembunyikan diri daripadanya. ingatlah, diwaktu mereka menyelimuti dirinya dengan kain, allah mengetahui apa yang mereka sembunyikan dan apa yang mereka lahirkan, sesungguhnya allah maha mengetahui segala isi hati.

dantidak ada suatu binatang melatapun dibumi melainkan allah lah yang memberi rezkinya, dan dia mengetahui tempat berdiam binatang itu dan tempat penyimpanannya. semuanya tertulis dalam kitab yang nyata.

dan jiaka kami rasakan kepada manusia suatu rahmat dari kami, kemudian rahmat itu kami cabut daripadanya, pasti dia menjadi putus asa lagi tidak berterima kasih.

dan jika kami rasakan kepadanya kebahagiaan sesudah bencana yang menimpanya, niscaya dia akan berkata:"telah hilang bencana-bencana itu daripadaku"; sesungguhnya dia sangat gembira lagi bangga.

kecuali orang-orang yang sabar dan mengerjakan amal-amal soleh; mereka itu beroleh ampunan dan pahala yang besar.

jiak mereka yang maku seru itu tidak menerima seruanmu itu maka ketahuilah, sesungguhnya al quraan itu diturunkan dengan ilmu allah, dan bahwasanya tidak ada tuhan selain dia, maka mahukah kamu berserah diri?.

dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang membuat-buat dusta terhadap allah? mereka itu akan dihadap kepada tuhan mereka, dan para saksi akan berkata:" orang-orang inilah yang telah berdusta terhadap tuhan mereka". ingatlah, kutukan allah atas orang-orang yang zalim.

mereka itulah orang-orang yang merugikan dirinya sendiri, dan lenyaplah dari mereka apa yang selalu mereka ada-adakan.



dan apabila telah siap akan persiapan,maka berangkatlah mereka semuanya berkajang dengan segala alat permainan kelengkapan kerajaan, lalu berenti hinggap dibangi,mendirikan istana berihat dengan segala pengikut rakyatnya dan bersemenyih mereka kepada anak negeri disitu beberapa purnama,dan setelah puas bermain maka berangkatlah mereka ke pagar ruyung mengadap yang dipertuan disana.dengan sembah salam lagi takzimnya mereka berdakapan bersaudara.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

perbandingan kedua golongan itu, seperti orang buta dan tuli dengan orang yang dapat melihat dan dapat mendengar. adakah kedua golongan itu sama keadaan dan sifatnya? maka tidakkah kamu mengambil pelajaran?

(sebahagian ayat);dan sesungguhnya kami telah mengutus nuh kepada kaumnya;

(sebahagian ayat);dan kepada kaum ad, saudara mereka huud;

(sebahagian ayat);dan kepada tsamud,saudara mereka saleh;

(sebahagian ayat);dan sesungguhnya utusan-utusan kami telah datang kepada ibrahim dengan membawa khabar gembira,mereka mengucapkan: "selamatlah."

(sebahagian ayat);dan tatkala datang utusan kami itu kepada luth,

(sebahagian ayat);dan kepada madyan;saudara mereka syuib;

dan sesungguhnya kami telah mengutuskan musa dengan tanda-tanda kami dan mujizat yang nyata.

itu adalah sebahagian dari berita-berita negeri yang kami ceritakan kepadamu; di antara negeri-negeri itu ada yang masih kedapatan bekas-bekasnya dan ada yang telah musnah.

sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat pelajaran bagi orang-orang yang takut kepada azab akhirat. hari kiamat itu adalah suatu hari yang semua manusia dikumpulkan untuknya, dan hari itu adalah suatu hari yang disaksikan.



al quraan ditangan, maka bacalah dengan kebenaran dan izin allah, dan jangan hanya bersangka-sangka dengan nafsu.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

(sebahagian ayat);ketika yusuf berkata kepada ayahnya: wahai ayahku,

(sebahagian ayat);ayahnya berkata:'hai anakku,

dan demikian tuhanmu, memilih kamu dan diajarkan nya kepadamu sebahagian dari tabir mimpi-mimpi dan disempurnakan nya nikmat nya kepadamu dan kepada keluarga yaqub, sebagaimana dia telah menyempurnakan nikmat nya kepada dua orang bapakmu sebelum itu, ibrahim dan ishak, sesungguhnya tuhanmu maha mengetahui lagi maha bijaksana.

"yang demikian itu agar dia mengetahui bahwa sesungguhnya aku tidak berkhianat kepadanya dibelakangnya, dan bahwasanya allah tidak meridhai tipu daya orang-orang yang berkhianat.

dan aku tidak membebaskan diriku, kerana sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh tuhanku. sesungguhnya tuhanku maha pengampun lagi maha penyayang.

ya tuhanku, sesungguhnya engkau telah menganugerahkan kepadaku sebahagian kerajaan dan telah mengajarkan kepadaku sebahagian tabir mimpi. pencipta langit dan bumi. engkaulah pelindungku didunia dan diakhirat, wafatkanlah aku dalah keadaan islam dan gabungkanlah aku dengan orang-orang yang soleh".

dankamu sekali-kali tidak meminta upah kepada mereka, itu tidak lain hanyalah pengajaran bagi semesta alam.

dan banyak sekali tanda-tanda dilangit dan dibumi yang mereka melaluinya, sedang mereka berpaling daripadanya.

apakan mereka merasa aman dari kedatangan siksa allah yang meliputi mereka, atau kedatangan kiamat kepada mereka secara mendadak, sedang mereka tidak menyedarinya?

katakanlah:"inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak kepada allah dengan hujjah yang nyata, maha suci allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik".



kami hanya mengulagi berita-berita al quraan kepada mereka-mereka itu, dan ilmunya,dan sejarahnya, dan keturunannya keluarga manusia yang terdapat dalam al quraan, sebagai ulangkaji, agar kami dan mereka-mereka kembali kepangkal jalan serta tidak tergelincir dari landasan islam.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

dan dibumi ini terdapat bagian-bagian yang berdmpingan, dan kebun-kebun anggur, tanaman-tanaman dan pohon korma yang bercabang dan yang tidak bercabang, disiram denganair yang sama. kami melebihkan sebahagian tanam-tanaman itu atas sebahagian yang lain tentang rasanya. sesungguhnya yang demikian itu terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.

(sebahagian ayat)dan jika yang kamu herankan,maka yang patut mengherankan adalah ucapan mereka:"apabila kami telah menjadi tanah, apakah kami sesungguhnya akan menjadi mahluk yang baru?,

yang mengetahui semua yang ghaib dan yang nampak; yang maha besar lagi maha tinggi.

(sebahagian ayat);bagi menusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran, dimuka dan dibelakangnya, mereka menjaganya atas perintah allah.

(sebahagian ayat);dan guruh itu bertasbih dengan memuji allah,

(sebahagian ayat);hanya bagi allah lah doa yang benar.

hanya kepada allah lah sujud segala apa yang dilangit dan dibumi, baik dengan kemahuan sendiri ataupun terpaksa bayang-bayangnya diwaktu pagi dan petang hari

(sebahagian ayat);katakahlah:"siapa tuhan langit dan bumi?" jawabnya:"allah".




perumpamaan yang ditunjukkan, tak di endahkan mereka-mereka, dan apakah jenis keyakinan yang harus ditunjukkan kepada mereka-mereka kalau al quraan itu sendiri tidak difahami oleh mereka -mereka itu,dan sedangkan mereka -mereka itu dalam tingkatan keilmuan syriat, tarikat, hakikat dan makrifat.

dan mereka-mereka itu ada yang dikenakan kifarah, sebaliknya masih tidak merasa yakin dihati mereka,dan setiap kifarah ada tempohnya yang ditentukan, dan setiap kifarah itu dikenakan diatas sabit kesalahan yang mereka-mereka buat.

pada setiap orang yang menfitnah akan dikenakan kifarah mengikut beratnya kesalahan fitnah yang di lakukannya. dan kifarah itu dijatuhkan keatas mereka-mereka tanpa mereka-mereka sedarinya dalam bentuk penyakit atau wabak atau bala bencana.

dan sama saja kepada mereka-mereka yang membuat sumpah, yang menyusahkan dirinya atau menyusahkan orang lain @ mahluk lain. itu juga sebagai satu salah laku dan akan dikenakan kifarah.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

(sebahagian ayat);dan orang-orang yang tidak memenuhi seruan tuhan, sekiranya mereka mempunyai semua yang ada dibumi dan sebanyak isi bumi itu lagi besertanya, niscaya mereka akan menebus dirinya dengan kekayaan itu.

adakah orang yang mengetahui bahwasanya apa yang diturunkan kepadamu dari tuhanmu itu benar sama dengan orang yang buta? hanya orang-orang yang berakal saja yang dapat mengambil pelajaran.

orang-orang yang memenuhi janji allah dan tidak merusak perjanjian.

dan orang-orang yang menghubungkan apa-apa yang allah perintahkan supaya dihubungkan, dan mereka takut kepada hisab yang buruk.

dan orang-orang yang sabar kerana mencari keridhaan allah, mendirikan solat, dan menafkahkan sebahagian rezeki yang kami berikan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan serta menolak kejahatan dengan kebaikan; orang-orang itulah yang mendapat tempat kesudahan.

"salamun,alaikum bima shabartum", maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu.



Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

orang lebih menyukai kehidupan dunia dari akhirat, dan menghalang-halangi dari jalan allah dan menginginkan agar jalan allah itu bengkok. mereka itu berada dalam kesesatan yang jauh.

dan tatkala tuhanmu memaklumkan:" sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti kami akan menambah kepadamu, dan jika kamu meingkari, maka sesungguhnya azab ku sangat pedih".

(sebahagian ayat);belum sampaikah kepadamu berita orang-orang sebelum kamu kaum nuh,ad',tsamud dan orang-orang sesudah mereka. tidak ada yang mengetahui mereka selain allah.

(sebahagian ayat);"kami tidak lain hanyalah manusia seperti kamu, akan tetapi allah memberi kurnia kepada siapa yang dia kehendaki diantara hamba-hamba nya.

(sebahagian ayat)mengapa kami tidak akan bertawakal kepada allah padahal dia telah menunjukkan jalan kepada kami,

dan mereka memohon kemenangan dan binasalah semua orang yang berlaku sewenang-wenang lagi keras kepala.

dan mereka semua akan berkumpul mengadap kehadrat allah, lalu berkatalah orang-orang yang sombong: sesungguhnya kami dahulu adalah pengikut-pengikutmu, maka dapatkah kamu menghindarkan daripada kami azab allah sedikit saja? mereka menjawab:" seandainya allah memberi petunjuk kepada kami, niscaya kami dapat memberi petunjuk kepadamu. sama saja bagi kita, apakah kita mengeluh ataukah bersabar. sekali-kali kita tidak mempunyai tempat untuk melarikan diri".

tidakkah kamu perhatikan bagaimana allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya kelangit.

dan perumpamaan kalimat yang buruk seperti pohon yang buruk, yang telah dicabut dengan akar-akarnya dari permukaan bumi; tidak dapat tetap sedikitpun.

tidakkah kamu perhatikan orang-orang yang telah menukar nikmat allah dengan kekafiran dan menjetuhkan kaumnya kelembah kebinasaan?.



dalam kalangan mereka-mereka itu, ada yang tahu serta faham apa yang kami maksudkan, sebaliknya mereka-mereka itu, buat-buat seperti orang cacat pendengaran,cacat penglihatan, cacat mulut dan lidah. tapi masih lagi marah apabila kena pada batang hidung mereka, macammana orang yang buta, pekak serta bisu boleh mengetahui orang lain mengumpat mereka sedangkan mereka cacat.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

katakanlah kepada mereka hamba-hamba ku yang telah beriman:"hendaklah mereka mendirikan solat, menafkahkan sebahagian rezki yang kami berikan kepada mereka secara sembunyi ataupun terang-terangan sebelum datang hari yang pada hari itu tidak ada jual beli dan persahabatan".

(sebahagian ayat);allah lah yang menciptakan langit dan bumi dan menurunkan air hujan dari langit,

dan dia telah menundukkan bagimu matahari dan bulan yang terus menerus beredar; dan telah menundukkan bagi mu malam dan siang.

dan dia telah memberikan kepadamu dari segala apa yang kamu mohonkan kepadanya. dan jika kamu menghitung nikmat allah, tidaklah dapat kamu menghinggakannya. sesungguhnya manusia itu, sangat zalim dan sangat mengingkari.

dan janganlah sekali-kali kamu mengira,bahwa allah lalai dari apa yang diperbuat oleh orang-orang yang zalim. sesungguhnya allah memberi tangguh kepada mereka sampai hari yang pada waktu itu mata terbelalak.

mereka datang bergegas-gegas memenuhi panggilan dengan mengangkat kepalanya, sedang mata mereka tidak berkelip-kelip dan hati mereka kosong.



ada dalam kalangan mereka-mereka itu,yang merasakan mereka masih belum mumayih,maka bagaimana mereka itu hendak beramanah, beradat,beradap,berfekah. dan ingatlah hukum allah tidak melepaskan mereka,walau apapun alasan yang mereka bentangkan.

dan bagi mereka yang mengetahuinya kedudukannya,maka tempohnya empat puluh tujuh hari (tangguh) telah bermula bagi urusan, permulihan,dan penjaga kepada (......) bermulanya tugas, mereka sepuluh dari kumpulan(pasukan) kedua, dibantu oleh kumpulan(pasukan) ketiga dan kumpulan(pasukan) pertama, inshaallah.

dan yang mamai di simpan(sejuk bekukan) dalam peti ais, dan hanya keluarkan bila telah pulih(selesai dari hukuman kifarah),walaupun duduknya dikerongkong nanti. dan yang ingkar serta zalim dihukum,dan yang malas dan tidak berdisplin di gantung tugas. dan jerubu ini membawa bersama nya kifarah sebagai ingatan allah kepada mahluknya. dan agar manusia kembali ke laluan yang benar dan lurus.