INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20151023

Wali 7 Tanah Melayu dan Anak Daik 7 Beradik

salamun,,, tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

gelaran kepada wali 7 tanah melayu@anak daik 7 beradik.

tok johor-buka johor
tua tok gombak-buka bukit payung@seri menanti
tok mekong-buka pattani
tok muda-buka anak bukit[kedah]
tok melukut-buka kuala berang
tok yang sulung.-buka kelantan
tok rompin-buka bukit betong@jelai pahang.

mereka ada gelaran nama lain lagi
dan ada nama adat dan ada nama fekah.
dan ada nama samaran.
dan adik-beradik perempuan mereka seramai 6 orang memerintah@berkhawin di tanah sumatra menggunakan gelaran puteri 7.

puteri ketujuh itu adalah ibu kepada wali 7 tanah melayu dan puteri 6 di sumatra.

mereka ini[13 orang] adalah pemagang amanah istana@kerajaan pagar ruyung.

nama-nama puteri ini guna gelaran bunga
atau selendang mengikut warna masing-masing.

mereka datang membuka negeri sebelum negeri melaka dibuka@ditubuhkan, untuk membuka laluan bagi pembinaan empayar kerajaan melaka.[kilaf@kias]

Anonymous
on 12/17/14

15 comments:

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

sesungguhnya tuhanmu benar-benar esa.

bahkanmereka menjadi heran danmereka menghina kamu.

dan apabila mereka diberi pelajaran mereka tiada mengingatinya.

dan apabila mereka melihat sesuatu tanda kebesaran allah, mereka sangat menghinakan.

dan tahanlah mereka kerana sesungguhnya mereka akan ditanya;

"kenapa kamu tidak tolong menolong?"

maka sesungguhnya mereka pada hari itu bersama-sama dalam azab.

sesungguhnya mereka dahulu apabila dikatakan kepada mereka:"laa ilaaha illallah", mereka menyombongkan diri.

sebenarnya dia telah datang membawa kebenaran dan membenarkan rasul-rasul.

sesungguhnya kamu pasti akan merasakan azab yang pedih.

jikalau tidak kerana nikmat tuhanku pasti aku termasuk orang-orang yang diseret.

maka apakah kita tidak akan mati?

kerana sesungguhnya mereka mendapati bapak-pabak mereka dalam keadaan sesat

lalu mereka sangat tergesa-gesa mengikuti jejak orang-orang tua mereka itu.

maka apakah anggapanmu terhadap tuhan semesta alam?

kenapa kamu tidak menjawab?

padahal allah lah yang mencipta kamu dan apa yang kamu perbuat itu.

maka mereka mendustakannya, kerana itu mereka akan diseret.

kecuali hamba-hamba allah yang dibersihkan.

apakah yang terjadi padamu? bagaimana kamu menetapkan?

atau kamu mempunyai bukti yang nyata?

maka bawlah kitabmu jika kamu memang orang-orang yang benar.

maha suci allah dari apa yang mereka sifatkan.

kecuali hamba-hamba allah yang di bersihkan dari.




apakah mereka=mereka itu sudah tidak reti untuk rukuk dan sujud kepada allah, sehingga memaksa orang banyak memohon kesejahteraan keatas mereka-mereka itu.

dan apakah mereka-mereka yang satu kumpulan lagi itu tidak takut kepada allah dik kerana bersubahat dengan mereka-mereka itu. sehingga orang banyak diketepikan.

dan apakah kelebihan mereka-mereka itu dengan orang yang banyak.

dan mereka itu manusia dan orang banyak itu juga manusia.

dan sesiapa yang berlaku zalim dikalangan manusia, mereka-mereka itu sendiri atau orang yang banyak, semuanya akan di kifarah atau diazab.(sama saja,tiada dibezakan)

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

sebenarnya mereka ragu-ragu terhadao al quraan ku, dan sebenarnya mereka belum merasakan azab ku.

atau apakah mereka itu mempunyai perbendaharaan rahmat tuhanmu yang maha perkasa lagi maha pemberi?

atau apakah bagi mereka kerajaan langit dan bumi dan yang ada diantara keduanya?, maka hendaklah mereka menaiki tangga-tangga.

(sebahagian ayat);"janganlah kamu merasa takut; adalah dua orang yang berpekara yang salah seorang dari kami berbuat zalim kepada yang lain; maka berilah keputusan antara kami dengan adil dan janganlah kamu menyimpang dari kebenaran dan tunjukilah kami ke jalan yang lurus.

(sebahagian ayat); dan sesungguhnya kebanyakan dari orang-orang yang berserikat itu sebahagian mereka berbuat zalim kepada sebahagian yang lain, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang soleh; dan amat sedikitlah mereka ini".

(sebahagian ayat); sesungguhnya kami menjadikan kamu khalifah dimuka bumi,maka berilah keputusan diantara manusia dengan adil dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu, kerana ia akan menyesatkan kamu dari jalan allah. sesungguhnya orang-orang yang sesat dari jalan allah akan mendapat azab yang berat, kerana mereka melupakan hari perhitungan.

patutkah kami mengaggap orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang soleh sama dengan orang-orang yang berbuat kerosakan dimuka bumi? patutkah kami menganggap orang-orang yang bertakwa sama dengan orang-orang yang berbuat maksiat?

ini adalah sebuah kitab yang kami turunkan kepadamu penuh dengan berkah supaya mereka memperhatikan ayat-ayatnya dan supaya mendapat pelajaran orang-orang yang mempunyai fikiran.




apakah dalam kalangan mereka-mereka itu ,benar-benar kembali kepada al quraan, al hadis(sunnah) atau mereka hanya bersangka-sangka dalam hati mereka.

dan kerana al quraan dan islam itu telah disempurnakan oleh allah melalui nabi muhammad saw, telah sekian lama dahulu.(1400 tahun).

apakah mereka-mereka itu tidak dapat memahaminya? atau mereka-mereka itu menghalang-halangi diri mereka dari yang demikian itu? atas sebab ego nya diri dengan ilmu yang melangit. atau angkuhnya diri untuk mengaku tidak mengerti? atau hati mereka itu telah tiada dalam jasadnya, maka mereka jarang menggunakan budibahasa fekah dan budibicara fekah dalam berkeputusan.


Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

(sebahagian ayat);ingatlah, hanyakepunyaan allah lah agama yang bersih.

dia menciptakan kamu dari seorang diri kemudian dia jadikan daripadanya isterinya dandia menurunkan untuk kamu delapan ekor yang berpasangan dari binatang ternak. dia menjadikan kamu dalam perut ibumu kejadian demi kejadian dalam tiga kegelapan. yang demikian itu adalah allah, tuhan kamu, tuhan yang mempunyai kerajaan. tidak ada tuhan selain dia; maka bagaimana kamu dapat dipalingkan?

dan apabila manusia itu ditimpa kemudaratan dia memohon kepada tuhannya dengan kembali kepada nya; kemudian apabila tuhan memberi nikmat nya kepadanya lupalah dia akan kemudaratan yang pernah dia berdoa untuk sebelum itu, dan dia mengada-adakan sekutu-sekutu bagi allah untuk menyesatkan dari jalan nya. katakanlah:"bersenang-senanglah dengan kekafiranmu itu sementara waktu; sesungguhnya kamu termasuk penghuni neraka".

(sebahagian ayat);katakanlah:"adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran.

a9sebahagian ayat); dan bumi allah itu adalah luas. sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tampa batas.

katakanlah:"hanya allah saja yang aku sembah dengan memurnikan ketaatan kepada nya dalam agama ku".

dan orang yang menjauhi thaghut tidak menyembahnya dan kembali kepada allah,bagi mereka berita gembira;sebab itu sampaikan berita itu kepada hamba-hamba ku.

yang mendengar perkataan lalu mengikuti apa yang paling baik diantaranya. mereka itulah orang-orang yang telah diberi allah petunjuk dan mereka itulah orang-orang yang mempunyai akal.

(sebahagian ayat);apakah kamu tidak memperhatikan, bahwa sesungguhnya allah menurunkan air dari langit,

maka apakah orang-orang yang dibukakan allah hatinya untuk agama islam lalu ia mendapat cahaya dari tuhannya. maka kecelakaan yang besarlah bagi mereka yang telah membatu hatinya untuk mengingat allah. mereka itu dalam kesesatan yang nyata.

allah telah menurunkan perkataan yang paling baik al quraan yang serupa lagi berilang-ulang, gementar kerananya kulit orang-orang yang takut kepada tuhan nya, kemudian menjadi tenang tenang kilit dan hati mereka diwaktu mengingat allah itulah petunjuk allah, dengan kitab itu dia menunjuki siapa uang dikehendaki nya. dan barang siapa yang disesatkan allah, niscaya tak ada baginya seorang pemimpinpun.

orang -orang yang sebelum mereka telah mendustakan, maka datanglah kepada mereka azab dari arah yang tidak mereka sangka.

maka allah merasakan kepada mereka kehinaan pada kehidupan dunia. dan sesungguhnya azab pada hari akhirat lebih besar kalau mereka mengatahui.

sesungguhnya telah kami buatkan bagi manusia dalam al quraan ini setiap macamperumpamaan supaya mereka dapat pelajaran.

al quraan dalam bahasa arab yang tidak ada kebengkokkan supaya mereka bertakwa.

(sebahagiana ayat);segala puji bagi allah tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui.

sesungguhnya kamu akan mati dan sesungguhnya mereka akan mati.

kemudian sesungguhnya kamu pada hari kiamat akan berbantah-bantah dihadapan tuhanmu.

maka siapakah yang lebih zalim daripada orang yang membuat-buat dusta terhadap allah dan mendustakan kebenaran ketika datang kepadanya? bukankah dineraka jahannam tersedia tampat tinggal bagi orang-orang yang kafir?




mereka -mereka itu menjadikan diri mereka seperti tikus yang membaiki labu.
sunguh aibnya mereka berperangai.

Anonymous said...

inshaallah.kami danmereka,

dan orang yang membawa kebenaran dan membenarkannya, mereka itulah orang-orang yang bertakwa.

sesungguhnya kami menurunkan kepadamu al kitab untuk manusia dengan membawa kebenaran; siapa yang mendapat petunjuk maka untuk dirinya sendiri, dan siapa yang sesat maka sesungguhnya dia semata-mata sesat buat dirinya sendiri, dankamu sekali-kali bukanlah orang yang bertanggungjawab terhadap mereka.

katakanlah:"hanya kepunyaan allah syafaat itu semuanya. kepunyaan kerajaan langit dan bumi. kemudian kepada nya lah kamu dikembalikan.

maka apabila manusia ditimpa bahaya ia menyeru kami, kemudian apabila kami berikan kepadanya nikmat dari kami ia berkata:" sesungguhnya aku diberi nikmat itu hanyalah kerana kepintaranku". sebanarnya itu adalah ujian, tetapi kebanyakan mereka itu tidak mengetahui.

dan tidkkah mereka mengetahui bahwa allah melapangkan rezki dan menyempitkan bagi siapa yang dikehendaki nya? sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan allah bagi kaum yang beriman.

katakahlah:"hai hamba-hamba ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri,janganlah kamu berputus asa dari rahmat allah. sesungguhnya allah mengampuni dosa-dosa semuanya.
sesungguhnya dia lah yang maha pengampun lagi maha penyayang.

dan kembalilah kamu kepada tuhanmu, dan berserah dirilah kepada nya sebelum datang azab kepadamu kemudian kamu tidak dapat ditolong

dan ikutilah sebaik-baik apa yang telah diturunkan kepadamu dari tuhanmu sebelum datang azab kepadamu dengan tiba-tiba, sedang kamu tidak menyedarinya,
supaya jangan ada orang yang mengatakan: amat besar penyesalanku atas kelalaianku dalam terhadap allah, sedang aku sesungguhnya termasuk orang-orang yang memperolok-olokkan.

atau supaya jangan ada yang berkata: kalau sekiranya allah memberi petunjuk kepadaku tentulah aku termasuk orang-orang yang bertakwa.

atau supaya jangan ada yang berkata ketika ia melihat azab;kalau sekiranya aka dapatkembali, niscaya aku akan termasuk orang-orang berbuat baik.

benar, sesungguhnya talah datang keterangan-keterangan ku kepadamu lalu kamu mendustakannya dan kamu menyombongkan diri dan adalah kamu termasuk orang-orang yang kafir.

allah mencipta segala sesuatu dan dia memelihara segala sesuatu.

kepunyaan nya lah kunci-kunci langit dan bumi. dan orang-orang yang kafir terhadap ayat-ayat allah, mereka itulah orang-orang yang merugi.

kerana itu, maka hendaklah allah saja kamu sembah dan hendaklah kamu termasuk orang-orang yang bersyukur.




apa lagi yang mereka-mereka itu hendakkan,ruang bagi kembali dibuka dengan luasnya oleh allah. dan apakah mereka masih hendak menyombongkan diri mereka? dan kalau bergitulah, maka biarkanlah mereka dengan kesombongan mereka itu sehingga waktu yang ditentukan kepada mereka.

mereka dengan urusan mereka. dan kami dengan urusan kami, dan kami mohon perlindungan dan ampunan allah dari apa yang mereka perbuatkan.

Anonymous said...

inshaallah.kami dan mereka,

yang mengampuni dosa dan menerima taubat lagi keras hukuman nya; yang mempunyai kurnia.tiada tuhan selain dia.hanya kepada nya lah kembali.

(sebahagian ayat);yang memikul arsy dan malaikat yang berada disekeliling nya bertasbih memuji tuhannya dan mereka beriman kepada nya serta meminta ampun bagi orang-orang yang beriman;

sesungguhnya orang-orang yang kafir diserukan kepada mereka:"sesungguhnya kebencian allah lebih besar daripada kebencianmu kepada dirimu sendiri kerana kamu diseru untuk beriman lalu kamu kafir"

dia lah yang memperlihatkan kepadamu tanda-tanda nya dan menurunkan untuk mu rezki dari langit. dan tiadalah mendapat pelajaran kecuali orang-orang yang kembali.

maka sembahlah allah dengan memurnikan ibadat kepada nya, meskipun orang-orang kafir tidak menyukai.

berilah mereka peringatan dengan hari yang dekat ketika hati sampai dikerongkong dengan menahan kesedihan. orang-orang yang zalim tidak mempunyai teman setia seorangpun dan tidak mempunyai seorang pemberi syafaat yang diterima syafaatnya.

dia mengetahui mata yang khianat dan apa yang disembunyikan oleh hati.

(sebahagian ayat);dan apakah mereka tidak mengadakan perjalanan dimuka bumi,

dan orang yang beriman itu berkata: "hai kaumku sesungguhnya aku khawatir kamu akan ditimpa seperti peristiwa kehacuran golongan yang bersekutu.

hari kamu berpaling ke belakang, tidak ada bagimu seorangpun yang menyelamatkan kamu dari allah, dan siapa yang disesatkan allah, niscaya tidak ada baginya seorangpun yang akan memberi petunjuk.

orang-orang yang memperdebatkan ayat-ayat allah tanpa alasan yang sampai kepada mereka. amat besar kemurkaan disisi allah dan disisi orang-orang yang beriman, demikianlah allah mengunci mati hati orang yang sombong dan sewenang-wenang.

(sebahagian ayat);bagaimanakah kamu, aku menyeru kamu kepada keselamatan, tetapi kamu menyerukan keneraka?

kelak kamu akan ingat kepada apa yang kukatakan kepada kamu. dan aku menyerahkan urusanku kepada allah. sesungguhnya allah maha melihat akan hamba-hamba nya.

untuk menjadi petunjuk dan peringatan bagi orang-orang yang berfikir.

maka bersabarlah kamu,kerana sesungguhnya janji allah itu benar, dan mohonlah ampunan untuk dosamu dan bertasbihlah seraya memuji tuhanmu pada waktu petang dan pagi.

sesungguhnya orang-orang yang memperdebatkan tentang ayat-ayat allah tanpa alasan yang sampai kepada mereka tidak ada dalam dada mereka melainkan hanyalah kebesaran yang mereka sekali-kali tiada akan memcapainya,maka mintalah perlindungan kepada allah. sesungguhnya dia maha mendengar lagi maha melihat.

sesungguhnya penciptaan langit dan bumi lebih besar daripada penciptaan manusia akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.

dan tidak sama orang yang buta dengan orang yang melihat, dan tidaklah orang-orang yang beriman serta mengerjakan amal soleh dengan orang-orang yang durhaka. sedikit sekali kamu mengambil pelajaran.

sesungguhnya hari kiamat pasti akan datang, tidak ada keraguan tentangnya, akan tetapi kebanyakan manusia tiada beriman.

(sebahagian ayat);akan tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur.

yang demikian itu adalah allah,tuhanmu,pencipta segala sesuatu, tiada tuhan melaikan dia; maka bagaimanakah kamu dapat dipalingkan?.





kalangan mereka-mereka itu telah lupa, yang mereka itu dahulunya seperti juga orang yang banyak, daif lagi berharap, sebaliknya apabila mereka telah mencapai pucuk,mereka melupakan tanah yang dibawah. dan tanah tidak layak berharap kepada mereka.

mereka sangkakan yang cahaya itu hanya dikongsikan sesama pucuk semata-mata dan tidak kepada tanah dibawah. sedangkan langit itu masih terlalu jauh untuk dicapai oleh pucuk. kalau mereka dapat memikirkannya dengan akal yang telah disempurnakan.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

(sebahagian ayat);kitab yang dijelaskan ayat-ayatnya,

yang membawa berita gembira dan yang membawa peringatan,tetapi kebanyakan mereka berpaling;maka mereka tidak mendengar.

(sebahagian ayat);dan kecelakaan yang besarlah bagi orang-orang yang mempersekutukan.

orang-orang yang tidak menunaikan zakat dan mereka kafir akan adanya akhirat.

katakanlah:" sesungguhnya patutkah kamu kafir kepada yang menciptakan bumi dalam dua masa dan kamu adakan sekutu-sekutu bagi nya? demikian itulah tuhan semesta alam".

dan dia menciptakan dibumi itu gunung-gunung yang kukuh diatasnya. dia memberkahinya dan dia menentukan padanya kadar makanan-makanannya dalam empat masa. bagi orang-orang yang bertanya.

kemudian dia menuju kepada penciptaan langit dan langit itu masih merupakan asap, lalu dia berkata kepadanya dan kepada bumi:"datanglah kamu keduanya menurut perintah ku dengan suka hati atau terpaksa". keduanya menjawab:"kami datang dengan suka hati".

maka dia menjadikannya tujuh langit dalam dua masa dan dia mewahyukan pada tiap-tiap langit urusannya. dan kami hiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang yang cemerlang dan kami memeliharanya dengan sebaik-baiknya. demikianlah ketentuan yang maha parkasa lagi maha mengetahui.

dan sebagian dari tanda-tanda kekuasan nya ialah malam,siang,matahari dan bulan. janganlah bersujud kepada matahari dan janganlah kepada bulan, tetapi bersujudlah kepada allah yang menciptakannya,jika kamu hanya kepada nya saja menyembah.

jika mereka menyombongkan diri,maka mereka yang disisi tuhanmu bertasbih kepada nya dimalam dansiang hari, sedang mereka tidak jemu-jemu.

sesungguhnya orang-orang yang mengingkari ayat-ayat kami, mereka tidak tersembunyi dari kami. maka apakah orang-orang yang dilemparkan kedalam neraka lebih baik ataukah orang-orang yang datang dengan aman sentosa pada hari kiamat?. perbuatlah apa yang kamu kehendaki; sesungguhnya dia maha melihat apa yang kamu kerjakan.

sesungguhnya orang-orang yang mengingkari al quraan ketika al quraan itu datang kepada mereka, dan sesungguhnya al quraan itu adalah kitab yang mulia.

yang tidak datang kepadanya kebatilan baik dari depan mahupun dari belakangnya, yang diturunkan dari tuhan yang maha bijaksana lagi maha terpuji.




bermusyawarah lah mereka-mereka itu hendaknya, dalam fekahnya,adabnya dan adatnya,itu lebih baik dari mereka bersangka-sangka dihati.

bersangka-sangka itu satu dari kesombongan dan ego dalam diri manusia. jika mereka ada memikirkannya.

Anonymous said...

inshaallah.kami dan mereka,

(sebahagian ayat);hampir saja langit itu pecah dari sebelah atasnya,

dan orang-orang yang mengambil pelindung-pelindung selain allah,allah mengawasi mereka; dan kamu bukanlah orang yang diserahi mengawasi mereka.

(sebahagian ayat); demikianlah kami wahyukan kepadamu al quraan dalam bahasa arab supaya kamu memberi peringatan kepada

(sebahagian ayat);dan kalau allah menghendaki niscaya allah menjadikan mereka satu umat.

atau patutkah mereka mengambil pelindung-pelindung selain allah? maka allah, dialah pelindung dan dia menghidupkan orang-orang yang mati, dan dia adalah maha kuasa atas segala sesuatu.

tentang sesuatu apapun kamu berselisih, maka putusannya kepada allah. itulah allah tuhanku. kepada nya lah aku bertawakal dan kepada nya lah aku kembali.

(sebahagian ayat);pencipta langit dan bumi,

(sebahagian ayat);kepunyaan nya lah perbendaharaan langit dan bumi,

(sebahagian ayat); dia mensyariatkan bagi kamu tentang agama apa yang telah diwasiatkan nya kepada nuh dan apa yang telah kami wahyukan kepadamu dan apa yang telah kami wasiatkan kepada ibrahim, musa dan isa;

(sebahagian ayat);dan mereka tidakberpecah belah melainkan sesudah datangnya pengetahuan kepada mereka kerena kedengkian antara mereka,

maka kerana itu serulah dan tetaplah sebagaimana diperintahkan kepadamu dan janganlah mengikuti hawa nafsu mereka dan katakanlah:" aku beriman kepada semua kitab yang diturunkan allah dan aku diperintahkan supaya berlaku adil diantara kamu. allah lah tuhan kami dan tuhan kamu. bagi kami amal-amal kami dan bagi kamu amal-amal kamu. tidak ada pertengkaran antara kami dan kamu, allah mengumpulkan antara kita dan kepada nya lah kembali.

allah lah yang menurunkan kitab dengan kebenaran dan neraca. dan tahukah kamu, boleh jadi hari kiamat itu dekat?

dan dia lah yang menurunkan hujan sesudah mereka berputus asa dan menyebarkan rahmat nya. dan dialah yang maha pelindung lagi maha terpuji.

dan apa saja musibah menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan allah memaafkan sebagian besar.

dan kamu tidak dapat melepaskan diri dimuka bumi, dan kamu tidak memperolehi seorang pelindungpun dan tidak pula seorang penolong selain allah.

dan orang-orang yang menjauhi dosa-doasa besar dan perbuatan-perbuatan keji, dan apabila mereka marah mereka memberi maaf.

dan orang-orang yang menerima seruan tuhannya dan mendirikan solat, sedang urusan mereka dengan musyawarat antara mereka; dan mereka menafkahkan sebahagian dari razki yang kami berikan kepada mereka.

sesungguhnya dosa itu atas orang-orang yang berbuat zalim kepada manusia dan melampaui batas dimuka bumi tanpa hak. mereka itu mendapat azab yang pedih.

tetapi orang yang bersabar dan memaafkan, sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan.



apakah mereka lupa, siapa diri mereka-mereka itu?, dan ataupun mereka memang tak tahu siapa diri mereka-mereka itu?.
ataupun mereka malas mencari dan malas mengetahui siapa diri mereka-mereka itu? sedangkan bayang-bayang diri mereka itu pun patuh sujud kepada allah.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

dan sesungguhnya al quraan itu dalam induk al kitab disisi kami, adalah benar-benar tinggi dan amat banyak mengandung hikmat.

dan sesungguhnya kami akan kembali kepada tuhan kami.

dan apakah patut orang yang dibesarkan dalam perhiasan sedang dia tidak dapat memberi alasan yang terang dalam pertengkaran.

atau adakah kami memberikan sebuah kitab kepada mereka sebelum al quraan, lalu mereka berpegang dengan kitab itu?

maka kami binasakan mereka maka perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang mendustakan itu.

apakah mereka yang membagi-bagi rahmat tuhanmu? kami telah menentukan antara mereka penghidupan mereka dalam kehidupan dunia dan kami telah meninggikan sebahagian mereka atas sebahagian yang lain beberapa darjat, agar sebahagian mereka dapat mempergunakan sebahagian yang lain. dan rahmat tuhanmu lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan.

barangsiapa yang berpaling dari pengjaran tuhan yang maha pemurah,kami adakan baginya syaitan yang menjadi teman yang selalu menyertainya.

dan sesungguhnya syaitan-syaitan itu benar-benar menghalangi mereka dari jalan yang benar dan mereka menyangka bahwa mereka mendapat petunjuk.

maka apakah kamu dapat menjadikan orang yang pekak bisa mendengar atau kamu memberi petunjuk kepada orang yang buta dan kepada orang yang tetap dalam kesesatan yang nyata?

maka berpegang teguhlah kamu kepada agama yang telah diwahyukan kepadamu. sesungguhnya kamu berada diatas jalan yang lurus.

dan sesungguhnya al quraan itu benar-benar adalah suatu kemuliaan besar bagimu dan bagi kaummu dan kelak kamu akan diminta pertanggung jawab.

sesungguhnya allah dia lah tuhan kamu,maka sembahlah dia, ini adalah jalan yang lurus

maka beselisihlah golongan-golongan diantara mereka: lalu kecelakaan yang besarlah bagi orang-orang yang zalim iaitu siksa hari yang pedih.

teman-teman akrab pada hari itu sebagiannya menjadi musuh bagi sebagian yang lain kecuali orang-orang yang bertakwa.

sesungguhnya kami benar-benar telah membawa kebenaran kepada kamu tetapi kebanyakan diantara kamu benci pada kebenaran itu.

bahkan mereka telah menetapkan satu tipu daya, maka sesungguhnya kami menetapkan pula.

apakah mereka mengira, bahwa kami tidak mendengar rasia dan bisikan-bisikan mereka? sebenarnya dan utusan-utusan kami selalu mencatat disisi mereka.




kami berkias tentang keturunan sebagai pelajaran dan pengajaran, sebaliknya mereka menjadikan keturunan sebagai kebanggaan dan keegoan atas diri.

kami berkias tentang adat sebagai pelajaran dan pengajaran, sebaliknya mereka menjadikan adat sebagai kebanggaan dan keegoan atas diri.

kami berkias tentang adab sebagai pelajaran dan pengajaran, sebaliknya mereka menjadikan adab sebagai kebanggaan dan keegoan atas diri.

dan perkara-perkara yang tersebut diatas itu sepatunya disandarkan semula kepada urusan fekah bagi memurnikan diri untuk mengadap allah. dan bukannya sebagai satu kesombongan dalam hati, pada akal dan dengan mulut.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

(sebahagian ayat);dan sesungguhnya kami lah yang memberi peringatan.

pada malam itu dijelaskan segala urusan yang penuh hikmah.

(sebahagian ayat);urusan yang besar dari sisi kami.

sebagai rahmat dari tuhanmu. sesungguhnya dia lah yang maha mendengar lagi maha mengetahui.

tuhan yang memelihara langit dan bumi dan apa yang ada diantara keduanya, jika kamu adalah orang yang meyakini.

tidak ada tuhan melainkan dia, yang menghidupkan dan yang mematikan, tuhanmu dan tuhan bapak-bapakmu yang terdahulu.

tetapi mereka bermain-main dalam keragu-raguan.

maka tunggulah hari ketika langit membawa kabut yang nyata.

yang meliputi manusia. inilah azab yang pedih.

(sebahagian ayat);dan janganlah kamu menyombongkan diri terhadap allah.

dan sesungguhnya aku berlindung kepada tuhanku dan tuhanmu, dari keinginanmu merejamku.

maka langit dan bumi tidak menangisi mereka dan merekapun tidak diberi tangguh.

dan sesungguhnya telah kami pilih mereka dengan pengetahuan atas bangsa-bangsa.

dan kami telah memberikan kepada mereka diantara tanda-tanda kekuasaan sesuatu yang didalamnya terdapat nikmat yang nyata.

dan kami tidak menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada antara keduanya dengan bermain-main.

kami tidak menciptakan keduanya melainkan dengan haq, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui.

sesungguhnya pohon zaqqum itu.




mereka-mereka itu telah diberikan ingatan berkali-kali pada setiap kali mereka membaca dan mendengar ayat-ayat dari al quraan dan al hadis, sebaliknya mereka-mereka itu tidak cermat dan gelojoh.

dan mereka-mereka itu juga telah ditegur dengan perbagai penyakit dan bencana sebagai amaran, sebaliknya mereka masih lagi tidak cermat dan gelojoh.

dan mereka-mereka itu juga telah dihadapkan bala, sebaliknya mereka masih juga tidak cermat dan gelojoh.

tidak cermat dan gelojoh itu satu dari penyakit sombong dan ego dalam diri manusia. jika mereka fikirkan dengan akal yang tenang.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

(sebahagian ayat);tanda-tanda kekuasaan allah untuk orang-orang yang beriman.

(sebahagian ayat);tanda-tanda untuk kaum yang meyakini.

(sebahagian ayat);tanda-tanda bagi kaum yang berakal.

itulah ayat-ayat allah yang kami membacakannya kepadamu dengan sebenarnya; maka dengan perkataan manakah lagi mereka akan beriman sesudah allah dan keterangan-keterangannya.

kecelakaan yang besarlah bagi tiap-tiap orang yang banyak berdusta lagi banyak berdosa.

dia mendengar ayat-ayat allah dibacakan kepadanya kemudian dia tetap menyombongkan diri seakan-akan dia tidak mendengarnya. maka beri khabar gembiralah dia dengan azab yang pedih.

dan apabila dia mengetahui barang sedikit tentang ayat-ayat kami, maka ayat-ayat itu dijadikannya olok-olok. merekalah yang memperoleh azab yang menghinakan.

ini adalah petunjuk. dan orang-orang yang kafir kepada ayat-ayat tuhannya bagi mereka azab iaitu siksaan yang sangat pedih.

katakanlah kepada orang-orang yang beriman hendaklah mereka memaafkan orang-orang yang tiada takut akan hari-hari allah kerana dia akan membalas sesuatu kaum terhadap apa yang telah mereka kerjakan.

kemudian kami jadikan kamu berada diatas suatu syariat dari urusan itu, maka ikuti syariat itu dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui.

al quraan ini adalah pedoman bagi manusia, petunjuk dan rahmat bagi kaum yang meyakini.




dalam kalangan mereka-mereka itu mengatakan atau alasannya; mereka tidak tahu akan perkara ini(fekahnya,adatnya,adabnya) dan disebaliknya yang lain mereka boleh bercerita hal-hal yang keji dan aib diri sendiri dan aib orang lain dengan lancar.

dan adakah lidah mereka itu dulunya tidak pernah sekalipun menuturkan kalimah allah?
dan adakah telinga mereka itu dulunya tidak pernah mendengarkan ucapan kalimah allah?
dan adakah hati mereka itu dulunya tidak pernah walaupun sekali terdetik menyebut kalimah allah?

memang mereka-mereka itu sengaja menyombongkan diri mereka?

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

(sebahagian ayat);katakanlah:"terangkanlah kepada ku tentang apa yang kamu sembah selain allah;

dan siapakah yang lebih sesat daripada orang yang menyembah sembahan-sembahan selain allah yang tiada dapat memperkanankan nya sampai hari kiamat dan mereka lalai dari doa mereka?

dan apabila mereka dikumpulkan niscaya sembahan-sembahan itu menjadi musuh dan mengingkari pemujaan-pemuajaan mereka.

(sebahagian ayat);dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat kami yang menjelaskan,

(sebahagian ayat); dan mereka tidak dapat petunjuk dengannya maka mereka akan berkata:"ini adalah dusta yang lama".

maka mengapa yang mereka sembah selain allah sebagai tuhan untuk mendekatkan diri tidak dapat menolong mereka. bahkan tuhan-tuhan itu telah lenyap dari mereka? itulah akibat kebohongan mereka dan apa yang dahulu mereka ada-adakan.

hai kaum kami, terimalah orang yang menyeru kepada allah dan berimanlah kepada nya, niscaya allah akan mengampuni dosa-dosa kamu dan melepaskan kamu dari azab yang pedih.

dan orang yang tidak menerima orang yang menyeru kepada allah maka dia tidak akan melepaskan diri dari azab allah dimuka bumi dan tidak ada baginya pelindung selain allah. mereka itu dalam kesesatan yang nyata.





dan kami ini hanyalah mengingatkan diri kami dan diri mereka-mereka itu dengan kilaf-kilaf ayat-ayat al quraan yang dulunya telah di sampaikan oleh nabi muhammad saw. agar tidak lupa diri dan tidak mamai dan tidak kelabu mata dan hati dan akal. yang kita semua tetap kembali kepada allah.







Anonymous said...

inshaallah. kami danmereka,

hai orang-orang yang yang beriman,jika kamu menolong allah,niscaya dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.

dan orang-orang yang kafir maka kecelakaanlah bagi mereka dan allah menyesatkan amal-amal mereka.

maka apakah orang yang berpegang pada keterangan yang datang dari tuhannya sama dengan orang yang menjadikan dia memandang baik perbuatannya yang buruk itu dan mengikuti hawa nafsunya?

dan diantara mereka ada orang yang mendengarkan perkataanmu sehingga apabila mereka keluar dari sisi mu mereka berkata kepada orang yang telah diberi ilmu pengatahuan:"apakah yang dikatakan tadi?" mereka itulah orang-orang yang dikunci mati hati mereka oleh allah dan mengikuti hawa nafsu mereka.

maka ketahuilah,bahwa sesungguhnya tidak ada tuhan melainkan allah dan mohonlah ampunan bagi dosamu dan bagi orang-orang mukmin, laki-laki dan perempuan. dan allah mengetahui tempat kamu berusaha dan tempat tinggalmu.

(sebahagian ayat); taat dan mengucapkan perkataan yang baik.

maka apakah kiranya jika kamu berkuasa kamu akan membuat kerosakan di muka bumi dan memutuskan hubungan kekeluargaan?

mereka itulah orang-orang yang dilaknati allah dan ditulikan nya telinga mereka dan dibutakan nya penglihatan mereka.

maka apakah mereka tidak memperhatikan al quraan ataukah hati mereka terkunci?

sesungguhnya orang-orang yang kembali kebalakang sesudah petunjuk itu jelas bagi mereka, syaitan telah menjadikan mereka mudah dan memanjangkan angan-angan mereka.

atau apakah orang-orang yang ada penyakit dalam hatinya mengira banwa allah tidak akan menampakkan kedengkian mereka?

dan sesungguhnya kami benar-benar akan menguji kamu agar kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar diantara kamu; dan agar kami menyatakan hal ehwalmu.

hai orang-orang yang beriman taatlah kepada allah dan taatlah kepada rasul dan janganlah kamu merosakkan amal-amalmu.





apakah dalam kalangan mereka-mereka itu, yang berilmu telah hilang atau setakat menjaga perut semata-mata.

mereka yang telah sampai kepada ilmu makrifat,ilmu tarikat,ilmu hakikat ilmu syariat itu, masih tidak memahami lagi ke urusan fekah akhir zaman ini.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

dia lah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin supaya keimanan mereka bertambah disamping keimanan mereka. dan kepunyaan allah lah tentera langit dan bumi dan adalah allah maha mengetahui lagi maha bijaksana.

(sebahagian ayat);dan supaya dia mengazabkan orang-orang munafik laki-laki dan perempuan dan orang-orang musyrik laki-laki dan perempuan yang mereka itu berperasangka buruk terhadap allah.

supaya kamu sekalian beriman kepada allah dan rasul nya, menguatkan nya, membesarkan nya, dan bertasbih kepada nya diwaktu pagi dan petang.

(sebahagian ayat); dia menahan tangan manusia darimu dan agar hal itu menjadi bukti bagi orang-orang mukmin dan agar dia menunjuki kamu kepada jalan yang lurus.

dan yang lain yang kamu belum dapat menguasainya yang sungguh allah telah menentukan nya. dan adalah allah maha kuasa atas segala sesuatu.

sebagai suatu sunnatullah yang telah berlaku sejak dahulu, kamu sekali-kali tiada akan menemukan perubahan bagi sunnatullah itu.




masih lagi dalam kalangan mereka-mereka itu, menggunakan bahasa yang keras dalam urusannya. dan adalah lebih baik mereka itu beradab dan bersopan dalam penggunaan bahasa dan suara semasa menyeru agama allah. dan tidaklah menjerit dan berbentak meninggikan suara mereka. kalau mereka masih berfikiran dan berakal yang sempurna.

atau mereka-mereka itu telah didatangi penyakit kepada suaranya dan tekaknya atau mereka itu bukan kalangan yang penyabar hatinya.

al quraan itu mengajar kepada sopan dan adab yang baik lagi sempurna budipekerti.

Anonymous said...

inshaallah.kami dan mereka,

(sebahagian ayat);dan janganlah kamu berkata kepadanya dengan suara keras sebagagaimana kerasnya sebahagian kamu terhadap sebahagian yang lain, supaya tidak hapus amalanmu sedangkan kamu tidak menyedari.

(sebahagian ayat);maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.

dan jika adadua golongan dari orang-orang mikmin berperang maka damaikanlah antara keduanya. jika salah satu dari kedua golongan itu berbuat aniaya terhadap golongan yang lain maka perangilah golongan yang berbuat aniaya itu sehingga golongan itu kembali, kepada perintah allah; jika golongan itu telah kembali,maka damaikanlah antara keduanya dengan adil dan berlaku adillah. sesungguhnya allah menyukai orang-orang yang berlaku adil.

sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertakwalah kepada allah supaya kamu mendapat rahmat.

hai orang-orang yang beriman, janganlah suatu kaum mengolok-olokkan kaum yang lain boleh jadi mereka lebih baik dari mereka dan jangan pula wanita-wanita, wanita-wanita lain boleh jadi wanita-wanita lebih baik dari wanita dan janganlah amu mencela dirimu sendiri dan janganlah kamu panggil memanggil dengan gelar-gelar yang buruk. seburuk-buruk panggilan ialah yang buruk sesudah iman dan barang siapa yang tidak bertaubat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.

hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebagian kamu menggunjing sebagian yang lain.sukakah salah seorang diantara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. dan bertakwalah kepada allah. sesungguhnya allah maha penerima taubat lagi maha penyayang.

hai manusia, sesungguhnya kami mencipta kamu dari seorang laik-laki seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal.sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi allah ialah orang yang paling bertakwa diantara kamu. sesungguhnya allah maha mengetahui lagi maha mengenal.




apabila dikatakan kepada mereka-mereka itu, rentikan dari melakukan fitnah,mereka tetap juga berkata akan perkataan yang mereka sendiri tidak ada ilmunya.
dan apabila dikatakan kepada mereka-mereka itu, bersopan dan beradab lah dalam berbahasa, mereka tetap memceluparkan mulut mereka.
dan apabila dikatakan kepada mereka-mereka itu, bersabarlah,mereka tetap lagi bermain dengan berbolak-balik hati mereka.

dan apakah mereka-mereka itu sudah berenti membaca al quraan? atau mereka sendiri tidak faham apa yang mereka bacakan? atau mereka menyekat dari menerima ilmu yang baik dari meresap dalam hati mereka?

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

sebenarnya, mereka telah mendustakan kebenaran tatkala kebenaran itu datang kepada mereka, maka mereka berada dalam keadaan kacau balau.

maka apakah mereka tidak melihat akan langit yang ada diatas mereka, bagaimana kami meninggikannya dan menghiasinya dan langit itu tidak mempunyai retak-retak sedikitpun?

dan kami hamparkan bumi itu dan kami letakkan padanya gunung-gunung yang kokoh dan kami tumbuhkan padanya segala macam tanaman yang indah dipandang mata.

untuk menjadi pelajaran dan peringatan bagi tiap-tiap hamba yang kembali.

(sebahagian ayat);dan kami hidupkan dengan air itu tanah yang mati. seperti itulah terjadinya kebangkitan.

maka apakah kami letih dengan penciptaan yang pertama? sebenarnya mereka dalam keadaan ragu-ragu tentang penciptaan yang baru.

dan sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya.

tiada suatu ucapanpun yang diucapkannya melaikan ada didekatnya melaikat pengawas yang selalu hadir.

dan datanglah sakaratul maut dengan sebenar-benarnya. itulah yang kamu selalu lari daripadanya.

sesungguhnya kamu berada dalam keadaan lalai dari ini, maka kami singkapkan daripadamu tutup matamu, maka penglihatanmu pada hari itu amat tajam.

allah berfirman:"lemparkanlah olehmu berdua kedalam neraka semua orang yang sangat ingkar dan keras kepala.

yang sangat menghalagi kebajikan, melanggar batas lagi ragu-ragu.

yang menyembah sembahan yang lain beserta allah maka lemparkanlah dia kedalam siksaan yang sangat".




apakah kilaf-kilaf yang tersebut dalam al quraan itu tidak dapat melembutkan hati mereka-mereka itu?
mereka-mereka itu benar-benar suka mencabar sesuatu tanpa ilmu pengetahuan.

maka kematian mereka tidak melepaskan salah laku mereka itu semasa hidup mereka itu.