INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20161104

Ilmu Panji Semerang Selendang Merah, Ilmu Langkah Seribu, Ilmu Puteri Tujuh, Ilmu Ulit Mayang dan Kiay Saleh

salamun... tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

ada seorang ibu dan enam orang anak perempuannya yang diberi akan amanah bagi menjaga kerajaan pulau beratus-ratus tahun dahulu dan mereka ini mempelajari ilmu mereka (memperolehi ilmu ini) dari wali sembilan semasa zaman itu.

keenam-enam anak perempuan telah diberikan oleh ibunya sehelai selendang setiap seorang dan yang tinggal pada ibu sehelai dan mereka telah menukar nama mereka dengan gelaran bunga mengikut warna selendang yang mereka miliki.

sehingga sekarang, anak cucu mereka ada yang masih memegang warisan ilmu ini dan ada dikalangan anak cucu mereka ini yang menyalahguna akan ilmu yang tersebut dan ada dikalangan anak cucu mereka yang membuang ilmu ini kerana mengagap mereka lebih tinggi ilmunya dari moyang mereka.

salah seorang yang telah menyatakan@memperlihatkan akan ilmu ini adalah semasa darurat, disebut oleh orang sebagai kiay saleh.

selepas dari kiay saleh ada dikalangan dari muridnya mempergunakan ilmu ini dengan salah (untuk cari makan sahaja) dan (yang benar-benar memegang ilmu ini hanya mendiamkan akan diri kerana bimbang dituduh membawa ilmu salah oleh orang ramai sebagai fitnah atas diri mereka dan atas islam@fekah@adat)ilmu ini tiada salahnya tetapi orang yang membawanya adakala menyalahgunakan ilmu ini.

mereka hanya memegang dan menjalankan amanah moyang mereka puteri tujuh dari sumatra bagi menjaga islam dan kerajaan semata-mata.

inilah ilmu yang apabila di sebut kepada orang,,,orang memtertawakannya, kerana perkara ini kelakar atau perkara ini memalukan mereka.

ada beberapa nama disebut orang;-

1] ilmu panji semerang selendang merah(mengikut warna).

2] ilmu langkah seribu(inilah yang diketawakan oleh orang ramai).

3] ilmu puteri tujuh.

4] diterengganu, lain pula gelarannya (ulit mayang)

ilmu ini apabila digunakan akan menyebabkan bergoncang bumi ini.
jangan salah guna akan ilmu seperti ini kerana ianya adalah datangnya dari dalam al-quran itu sendiri.(kenapa pula nak pandai-pandai mengubah perkara yang bukan dalam urusan kita).

9 comments:

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat trgelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



maka yang hidup akan dimatikan,dan selepas kematian,mereka akan di tayangkan berita yang diperselisihkan semasa mereka hidup.

maka tidak berguna lagi berita yang mereka lihat itu kepada mereka,dan mereka tidak dibenarkan menyampaikan berita yang sebentar tadi mereka lihat itu kepada orang yang masih hidup,kerana alam mereka dan alam orang yang hidup telah berbeza.suara mereka memberitahu sebagai amaran kepada orang yang hidup tidak akan didengari.

maka dipangil orang sebagai peribahasa; sudah jatuh ditimpa tangga atau sudah tersandung terantuk pula.

maka semasa hidup lah seharusnya mengetahui akan urusannya,dan bila telah mati sudah tidak berguna lagi.



kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda kami disegenap penjuru dan pada diri mereka sendiri,sehingga jelaslah bagi mereka bahwa al quraanitu adalah benar,dan apakah tuhanmu tidak cukup bahwa sesungguhnya dia menyasikan segala sesuatu?[ayat 53;surah 41]

ingatlah bahwa sesungguhnya mereka adalah dalam keraguan tentang pertemuan dengan tuhan mereka.ingatlah,bahwa sesungguhnya dia maha meliputi segala sesuatu.[ayat 54;surah 41]


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



ada kalangan mereka yang masih berubah-ubah keyakinannya dan tidak yakin untuk bersandar kepada al quraan dan al hadis terlebih dahulu, sebaliknya mereka menyandarkan urusan mereka kepada kitab lain sebagai rujukan terlebih dahulu dan selepas dari itu barulah mereka menatab al quraan dan al hadis.

maka tiada bezanya mereka dengan orang yang ramai atau orang awam.

maka cari dan sahkan urusan yang kita cari itu dengan orang yang tahu, (tidak kiralah mereka itu tua atau muda),dan bukan semestinya dengan orang tua-tua sahaja.(tidak semestinya mereka tahu).

mereka leka menyusun keturunan dan mencari pahala sehingga mereka lupa akan tujuan sebenar hamba dengan allah.


tuhan masyik dan magrib,tiada tuhan melainkan dia,maka ambillah dia sebagai pelindung.[ayat 9;surah 73]

maka bagaimanakah kamu akan dapat memelihara dirimu jika kamu tetap ingkar kepada hari yang menjadikan anak-anak beruban.[ayat 17;surah 73]

langit menjadi pecah belah pada hari itu.adalah janji allah itu pasti terlaksana.[ayat18;surah 73]

sesungguhnya ini adalah suatu peringatan.maka barang siapa yang menghendaki niscaya ia menempuh jalan kepada tuhannya.[ayat19;surah 73]


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



'al insaan' bermaksud 'lupa @pelupa'[surah76] dan 'an naas' bermaksud 'manusia'.[surah 114]


bukankah telah datang atas manusia satu waktu dari masa,sedang dia ketika itu belum merupakansesuatu yang dapat disebut?.[ayat1;surah 76]

sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dari setetes mani yang bercampur yang kami hendak mengujinya,kerana itu kami jadikan dia mendengar dan melihat.[ayat 2;surah 76]

sesungguhnya kami telah menunjjukinya jalan yang lurus;ada yang bersyukur dan ada pula yang ingkar.[ayat 3;surah 76]


inshaallah.


Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salahbetulkan tanggapan yang salah itu.



sesungguhnya kamu benar-benar dalam keadaan berbeza-beza pendapat.[ayat 8;surah 51]

dipalingkan daripadanya orang yang dipalingkan.[ayat 9;surah 51]

terkutuklah orang-orang yang banyak berdusta.[ayat 10;surah 51]

orang-orang yang terbenam dalam kebodohan lagi lalai.[ayat 11;surah 51]

dan pada harta-harta mereka ada hak untuk orang miskin yang meminta dan orang miskin yang tidak mendapat bahagian.[ayat 19;surah 51]

dan dibumi itu terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang yakin.[ayat 20;surah 51]

dan pada dirimu sendiri,maka apakah kamu tiada memperhatikan?.[ayat 21;surah51]



inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.


1] telah lima kali pertukaran pentadbiran pemerintahan minangkabau;

pertama; sebelum bertukar nama kepada minangkabau.[di sebut negeri linggi)

kedua;menantu kepada sultan linggi.[linggi adalah namanya dan nama fekahnya rujuk kepada istana minangkabau sekarang]

ketiga; diserahkan kepada kerabat.[perselisihan dalam istana kali pertama]
[yang disebut sebagai lawan laga kerbau,maka ditukar kepada minangkabau]

keempat; diserah kepada kerabat.[perselisihan dalam istana kali kedua]

kelima; diserah kepada kerabat.[perselisihan kali ketiga] dan(keluarga yang memegang tampuk pemerintahan hingga sekarang)



2] telah tiga kali pertukaran pentadbiran pemerintahan jambi.

pertama; sultannya adalah sultan jambi.[jambi itu adalah nama dan nama fekahnya rujuk kepada istana kerajaan jambi sekarang]

kedua; diserah kepada menantunya.

ketiga;diserah kepada kerabat.[perselisihan dalam istana,dan memerintah sehingga sekarang]


kedua-dua negeri ini adalah dibawah tadbir empayar samudra pasai.[semasa itu.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



dan apabila matahari memunculkan dirinya diawal hari,maka cerahlah hari dikawasan dia muncul,lalu gelap akan melarikan diri,bergitulah allah menunjukkan maha keagungannya sebagai pelajaran kepada orang yang ingin mempelajarinya.

sebaliknya kebanyakan orang tidak mengambil pelajaran darinya.mereka masih lagi duduk di bawah tempurung,mengharapkan kunang-kunang.sedangkan kunang-kunang hanya berterbangan di malam hari,tidak disiang hari dan tidak dibawah tempurung.

maka tiadalah sudu akan sampai ke mulut membawa makanan,melainkan tangan sendirilah yang wajib bekerja.dan jika tangan yang lain yang menggerakkan sudu,itu tandanya hari balik semakin dekat,maka tiada lagi hari yang cerah,dan semakin hari semakin kelam sehingga terkatup kelopak lalu gelap dan terus lenyap.

maka al quraan dan al hadis yang tertutup tidak dibuka,tidak akan mencerahkan orang yang menatapnya.maka kutukan sahaja yang sampai sebagai balasannya al quraan dan al hadis kepada pembacanya,dari sebab muda sehingga ke tua dibaca tanpa tahu apa yang dibaca sebenarnya. maka sebab itu disebut baca betul,niat tergelincir.


inilah sebuah kitab yang diturunkan kepadamu,maka janganlah ada kesempitan di dalam dadamu kerananya,supaya kamu memberi peringatan dengan kitab itu,dan memjadi pelajaran bagi orang-orang yang beriman.[ayat 2;;surah 7]


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



'makam' bermaksud 'martabat'


makam bukan bermaksud kubur yang orang anggapkan,sebaliknya makam adalah mertabat diri seseorang manusia atau hamba allah yang di angkat oleh allah sebagai anugerah, pada kedudukan yang mulia,terpuji dan dipercayai. sesuai dengan ketakwaan mereka. seperti rasul-rasul,nabi-nabi,wali-wali,para sahabat rasul(itu yang dimaksudkan makam).

makam rasul-rasul
makam nabi-nabi
makam wali-wali
makam para sahabat

dan bukannya bermaksud

kubur rasul-rasul
kubur nabi-nabi
kubur wali-wali
kubur para sahabat

kubur itu adalah tempat disemadikan atau ditanamkan jasad-jasad mereka-mereka itu.

seperti yang tuan puan selalu bacakan doa kepada rasulullah pada setiap selepas mendengar azan.(atau tuan puan tak baca apa-apa pun,setakat mengangat atau menadah tangan sebagai lakunan semata-mata,sebaliknya tidak membacakan selawat atau doa kepada rasulullah)(atau tidak faham atau tidak tahu,yang mana satu).

makakan melalui tv dan radio sentiasa dibacakan doa itu selepas berkumandangnya azan waktu solat.

dalam doa itu [sebahagiannya]; disebut;makam yang terpuji yang engkau telah janjikan.(penghujung doa yang tersebut).



inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jikasalah betulkan tanggapan yang salah itu.



murtad:

kata fekah; bermaksud salah sebut.@ menyebut perkara yang tidak betul.

kata orang yang ramai; bermaksud terkeluar dari agama.

kata undang-undang keluarga; ?.


mereka itulah orang yang membeli kesesatan dengan petunjuk,maka tidaklah beruntung perniagaannya dan tidaklah mereka mendapat petunjuk.[ayat 16;surah 2]

cakap jangan sebarang cakap,ibarat tersilap makan ubat,yang merana seluruh badan.dan dalam syariat,apabila salah sebut (tanpa ilmunya),bala yang sampai.

maka jangan bercakap olok-olok atau seloroh yang tidak kena pada tempatnya.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.


zina:

kata fekah; bermaksud salah laku terburu-buru.

kata orang yang ramai; melakukan persetubuhan sebelum nikah. atau bukan suami isteri..

kata undang-undang keluarga; ?.


ingatlah,sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang membuat kerosakan, tetapi mereka tidak sadar.[ayat 12;surah 2]


orang tua-tua kata;malas@tak mahu bertanya sesat jalan.
maka kalau bergitulah rentaknya,haiwan dihutan akan lebih bertamadun.


inshaallah.