INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20161125

munyatul musolli/oleh,shekh daud abdullah al-fathoni

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dalam satu cerita berkenaan ANU SYIRWAN@(RAJA FARSI), dimana beliau mempunyai seorang guru yang mengajar ilmu adab kepadanya sehingga ia menjadi masyhur dalam ilmu itu.

pada suatu hari guru tersebut memukulnya dengan ketiadaan dosa(tiada kesalahan) lalu ia menyimpan marah didalam hatinya.

maka takala beliau menaiki tahta kerajaannya beliau berkata kepada gurunya, apakah yang membebankan engkau sehingga memukul aku pada hari sekian-sekian dengan kezaliman jua.

maka kata gurunya:'takala itu aku lihat engkau sangat menggemari ilmu dan aku harap engkau memiliki kerajaan selepas bapa engkau, maka aku kasihkan engkau, lalu aku rasakan kepada engkau kezaliman supaya engkau tidak berbuat zalim kepada seseorang.

maka berkata anu syirwan:"elok,elok".

dari kitab(munyatul musolli/oleh,shekh daud abdullah al-fathoni)
20160221

9 comments:

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



dan sesungguhnya kami telah berikan kepadamu tujuh ayat yang dibaca berulang-ulang dan al quraan yang agung.[ayat 87;surah 15]

janganlah sekali-kali kamu menunjukkan pandanganmu kepada keni'matan hidup yang telah kami berikan kepada beberapa golongan diantara mereka,dan janganlah maku bersedih hati terhadap mereka dan berendah dirilah kamu terhadap orang-orang yang beriman.[ayat 88;surah 15]

sebagaimana, kami telah menurunkan kepada orang-orang yang membagi-bagi.[ayat 90;surah 15]

orang-orang yang telah menjadikan al quraan itu terbagi-bagi.[ayat 91;surah 15]

maka demi tuhanmu,kami pasti akan menanyai mereka semua.[ayat 92;surah 15]

tentang apa yang telah mereka kerjakan dahulu.[ayat 93;;surah 15]


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat trgelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.


salah satu dari sebab di berikan penyakit atau kifarah yang tidak diketahui@ misteri,adalah apabila mulut dan hati dengan suka-suka menyumpah atau memaki ahli keluarga dengan fitnah yang tanpa ilmu.

walaupun ahli keluarga yang mereka tidak kenal,tetapi mereka masih tetap waris keluarga. inikan pulak keluarga yang dikenali,dan dituduhnya dengan sumpah seranah.

maka mereka yang melakukannya, akan dikenakan bencana,yang disebut orang yang ramai; di makan sumpah.

walau sebagaimana buruk atau jahat sekalipun waris keluarga dan keturunan,mereka tetap warisan dari darah daging keturunan kita.maka jangan memandai menyumpah atau membuat pertuduhan tanpa pengetahuan.

sumpah atau sumpahan, itu hak allah.bukan hak makhluk.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



dibawah telapak kaki ibu.

kepada adatnya, bahasa ini adalah berkenaan penderhakaan anak kepada orang tua mereka.

kepada fekahnya, salah laku yang dilakukan oleh mereka, dalam salah laku kasih sayang, mereka telah merosakkan kasih sayang makhluk lain, manusia lain dan kasih sayang allah kepada mereka,dengan melakukan kata-kata yang keji atau perbuatan yang keji secara terang-terang ataupun sembunyi-sembunyi(sama saja). tetap merosakkan kasih sayang itu.

maka ayat pertama dalam surah al fatihah itu lah yang mereka telah rosakkan atau nafikan. tanpa sedar atau dengan sedar,mereka bermain-main,kononnya tak sengaja atau suka-suka semata. mereka berkata tanpa adanya pengetahuan berkenaannya.(maka berhati-hati dalam membuat lawak jenaka walaupun untuk dijadikan pengajaran kepada orang yang ramai)

maka mereka telah dengan tidak sedar, telah menghina al quraan dan al hadis.

sabit dari itu;dalam sedar mereka memuji allah dan rasulullah,sebaliknya (tanpa pengetahuan serta ilmu)dalam tidak sedar mereka menghina allah dan rasulullah.

maka sebab itulah kebanyakan dari doa-doa mereka tidak diterima.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



qorun berkata: "sesungguhnya aku hanya diberi harta itu, kerana ilmu yang ada padaku". dan apakah ia tidak mengetahui,bahwasanya allah sungguh telah memebinasakan umat-umat sebelumnya yang lebih kuat daripadanya,dan lebih banyak mengumpulkan harta? dan tidaklah perlu ditanya kepada orang-orang yang berdosa itu,tentang dosa-dosa mereka.[ayat 78;surah 28].

maka kami benamkanlah qorun beserta rumahnya ke dalam bumi. maka tidak ada baginya suatu golonganpun yang menolongnya terhadap azab allah. dan tiadalah ia termasuk orang-orang membela.[ayat 81;surah 28]

negari akhirat itu, kami jadikan untuk orang-orang yang tidak ingin menyombongkan diri dan berbuat kerosakan di bumi. dan kesudahan itu adalah bagi orang-orang yang bertakwa.[ayat 83;surah28]

sesungguhnya yang mewajibkan atasmu al quraan,benar-benar akan mengembalikan kamu ke tempat kembali. katakanlah: tuhanku mengetahui orang yangmembawa petunjuk dan orang yang dalam kesesatan yang nyata.[ayat 85;surah 28]


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



ayah kencing berdiri anak kencing berlari.
ayah@bapak burit anak rintik.

apa yang bermain dalam kepala atau fikiran tuan puan?.

kebanyakannya adalah disandarkan kepada perkara yang selalunya orang yang ramai fikirkan. betul ke, tidak?. contoh tak baik yang ditunjukkan.

tasiran itu salah. sebab itu orang-orang itu sentiasa porakperanda, sebab menafsirkan sesuatu perkara atau peribahasa tanpa usul periksa dan tanpa ilmu yang sebenar. mereka lebih suka bertanggapan semata. maka sebab itu ilmu mereka tidak kesampaian.

dan apabila di uji atau diduga dengan kebaikan, maka mereka tidak yakin yang sampai itu adalah kebaikan,telah lagi kalau di uji atau di duga dengan bencana,apakah yang bermain dalam dada dan akal fikiran mereka?.

maka sebab itu mereka-mereka tidak berjaya dalam melaksanakkan amanah yang diperturunkan kepada mereka oleh nenek moyang mereka, mereka takut dengan amanah yang di bayangkan depan mata mereka.seperti mereka nampak hantu,sedangkan mereka tidak pernahpun kenal atau tidak pernahpun berjumpa dengan apa yang mereka sebutkan sebagai hantu itu.

buruk sangat ke atau jahat sangat ke hantu tu,berbanding dengan mereka yang gagal menjalankan amanah allah yang sepatutnya mereka laksanakan.

maka mereka akan memberi jawapannya:

kami tidak tahu, kami tak diberitahu pun, itu bukan tugas kami, kami hanya buat ibadah aje, biar orang lain je yang buat,urusan itu urusan allah, saka tu, taknak ambik tahulah, ataupun eeee untuk takut atau seram atau geli geleman atau apa?.

ini adalah perkara isi dalam kulit,sebab isi dan kulit itu sepasang,tidak boleh dileraikan. seperti dua ulas bibir,kalau seulas bibir maka tak boleh bercakap,maka disebut sepasang bibir,bagi membantu memudahkan bercakap,makan,menguap dan ....


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang slah itu.



budibicara perlu digunakan dengan bijaksana, janganlah pula disalah guna. lalu menyuruk dibelakang jari telunjuk,dan kelingking pula mengaik seperti duri.

dan jangan sampai bara menjadi api. angin bertiup memarakkannya,maka walau pun musim hujan,tidak berguna hujan yang mencurah,kerana tidak akan memadamkan api yang marak menyala.

maka menang jadi abu dan kalah jadi arang. keduanya tidak berguna dan membazir. masing-masing rugi dunia akhirat.

hokok itu lebih buruk dari tamak haloba dan kedekut bakhil.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



dan orang-orang yang ingkar maka kecelakaan begi mereka dan allah menyesatkan amal-amal mereka.[ayat 8;surah 47]

maka apakah orang yang berpegang pada keterangan yang datang dari tuhannya sama dengan orang yang menjadikan dia memandang baik perbuatannya yang buruk itu dan mengikuti hawa nafsunya? [ayat 14;surah 47]

dan diantara mereka ada orang yang mendengarkan perkataanmu sehingga apabila mereka keluar dari sisimu mereka berkata kepada orang yang telah diberi ilmu pengetahuan:"apakah yang dikatakannya tadi?".mereka itulah orang-orang yang dikunci mati hati mereka oleh allah dan mengikuti hawa nafsu mereka.[ayat 16;surah 47]


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

bacabetul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jikasalah betulkan tanggapan yang salah itu.



maka apakah kiranya kamu berkuasa kamu akanmembuat kerosakan dimuka bumi dan memutuskan hubungan kekeluargaan?.[ayat 22;surah 47]

mereka itulah orang-orang yang dila'nati allah dan ditulikan nya telinga mereka dan dibutakan nya penglihatan mereka.[ayat 23;surah 47]

maka apakah mereka tidak memperhatikan al quraan ataukah hati mereka terkunci?.[ayat 24;surah 47]

sesungguhnya orang-orang yang kembali kebelakang sesudah petunjuk itu jelas bagi mereka. syaitan telah menjadikan mereka mudah dan memanjangkan angan-angan mereka.[ayat 25;surah 47]

atau apakah orang-orang yang ada penyakit dalam hatinya mengira bahwa allah tidakakan menampakkan kedengkianmereka?.[ayat 29;surah 47]


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



dalam cerita dari filem lakunan p ramlee, dengan tajuk ahmad albab.
kisahnya memang lawak. maka dalam pada lawak itu ada sindiran yang diutarakan sebagai pelajaran.

maka tengok dan teliti semula akan cerita filem yang tersebut,dan apakah pelajaran yang tuan puan akan dapat?

satu dari plot ceritanya:

kadam atau gadam, mari.
jawab kadam: saya tuan.
pergi pos ofis,.
kata kadam: pulus.tuan.
pakai duit sendiri.
kata kadam:pulus takde. tuan.
pinjam pos master.
kata kadam:baik tuan.
bodoh.


inshaallah.