-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20120520

14 Tok Shahibudin dengan Fakeh Yusuf Abd Salam di Batawi

Cerita 14
Tok Shahibudin dengan Fakeh Yusuf Abd Salam di Batawi (dari sejarah islam Pahang)

Sebahagian sedutan ceritanya

Pesan tok ismail bangau,”wahai shahibudin, jika kauhendak belajar dengan seorang guru, mintalah pada guru tersebut menyembelih telur ini, jika boleh maka belajarlah, jika tidak carilah guru lain.” Dan dia juga dibekalkan dengan 40 masalah agama oleh gurunya tuan haji ismail @tok bangau.

Pada hari ketiga dia belajar dengan fakeh yusuf,…dia membawa sebiji telur dan sebilah pisau wali kecil. Apabila tiba maka duduklah dia ditepi pintu rumah tuan guru,maka hairanlah sekalian murid yang ada melihat tingkahlakunya.apabila ditanya orang kenapa datang, maka dijawab oleh dia untuk mengaji, padahal apa yang dibawanya itu bukan alat mengaji.

Sejurus kemudian tibalah tuan guru, apabila sampai dimuka pintu dia member salam. Tuan guru bertanya,”apa hal dan apa hajat”. Mendengar pertanyaan tuan guru itu maka diapun berkata,”ada satu hajat besar, saya minta tolong kepada tuan guru.” Tuan guru pun berkata,”silakan”, maka diapun mengeluarkan sebiji telur dan sebilah pisau sambil berkata,”saya minta tuan guru sembelihkan telur ini dengan pisau ini.” Dengan tidak membuang masa tuan gura berkata,” pegang kaki dan kepaknya segara supaya kita sembelih akan dia(telur itu)”.

2 comments:

mazru said...

salam..

hebat sungguh org dulu2..

Atiqah Sulaiman said...

apa yang dimaksudkan dengan kisah ini ya ?