-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20120530

15b Koming Mertua dan Koming Menantu Versi 2

Cerita 15b
Koming Mertua dan Koming Menantu (seorang imam dan seorang panglima)

Ini adalah beberapa rangkap cerita dari warisnya.(sudi menyudi)

Versi 2
mertua telah mengajak menantu kehutan mengakait petai yang pokoknya 70 ke 80 kaki tingginya, sesampainya mereka disana, maka dibuat sigai untuk naik (benda macam tanggalah).

Panjatlah menantu akan pokok petai itu sampai ketempat yang dia boleh tenggek di celah dahan, lalu dikait akan petai itu. telah separuh petai telah dikait dan diturunkan dari atas pokok.

Mertua yang berada dibawah pun mengutip akan petai dan dikumpulkan, selepas siap dikumpul petai itu , mertua dengan selambanya melepaskan sigai yang bersandar pada batang pokok itu dan berlalu dari situ balik ke rumah tanpa sepatah kata pun.

Menantu yang berada diatas pokok termangu-mangu dan hanya menggaru akan kepalanya melihat akan permainan(sakat) oleh mertuanya itu. (bagaimana menantu turun dari pokok petai yang tinggi itu, tuan dan puan fikir-fikir lah sendiri).menantu sesampainya dirumah melihat mertua sedang berihat dipelantar rumah. Tiada kata-kata (kelahi)yang diucapkan oleh mereka berdua ,cumanya hanya sengeh sahaja yang mengirigi akan pandangan antara kedua mereka.

1 comment:

mazru said...

hahaha..test power sakan deme neh yak?