INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20160401

Kalau mengaku waris Tok Tangguk

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

TOK TANGGUK,
[tuan@puan kena tahu riwayat dia mendapat nama tangguk itu,
kalau tak tahu macammana nak kata dia tu moyang
dan siapa nama sebenarnya
dan siapa yang beri nama kepada dia]

di sungai lembing dia menggunakan nama gelaran yang berlainan,,,
diampangan pecah kuala kubu, namanya lain.
disimpang palangai, namanya lain
dikedah, namanya lain.
diperak, namanya lain tok parit@tok cangkul,
itu nama dialah.[sebahagian dari namanya dipahang]
dibentong,namanya lain.

dia anak kepada siapa
dan waris cucu@cicitnya siapa,

tuan@puan sendiri yang dapat merasakannya.
[kalau tuan@puan berjalan mencari,
dan tidak hanya bertelegu di depan tv semata].

waris dan saudara-mara tidak akan dapat dipertemukan dan susurgalur tidak dapat di huraikan selagi tuan@puan tidak berhubung dan tidak berziarah-menziarahi antara satu sama lain

Anonymous
on 1/4/15

10 comments:

Anonymous said...

salamsejahtera'shahihnya;

maaf kata;

hadisnya; allah tidak akan mengambil kembali ilmu dengan mengambilnya dari manusia,tetapi mengambilnya kembali dengan kematian para ulama sampai tidak bersisa,lalu orang-orang akan mengambil orang-orang bodon sebagai pemimpinnya yang bila orang-orang itu bertanya kepada mereka,mereka akan memberikan jawapan-jawapan yang tidak didasarkan pada ilmu.maka merka akan berada dalam kesesatan dan menyesatkan orang-orang.


kata hamba allah; orang bodoh dan orang munafik berlaku zalim dengan hatinya,hati mereka menjadi kotor dan busuk dan lidah mereka berbolak-bolak dan kegundahan.(berkata dengan melulu).

Anonymous said...

salamsejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya; iman meliputi lebih dari enam puluh cabang atau bagian.dan al-haya adalah sebuah cabang dari iman.

hadisnya; seorang muslim adalah orang yang tidak merugikan muslim lainnya dengan lidah maupun dengan tangannya.dan seorang muhajir adalah orang yang meninggalkan semua larangan allah swt.

hadisnya; akan datang suatu zaman harta yang paling baik bagi seorang muslim adalah seekor domba yang ia gembalakan di atas puncak gunung atau di lembah-lembah tempat hujan turun,sedangkan ia menjauhkan agamanya dari fitnah.

hadisnya; berikan baiat alian kepadaku untukk:
tidak mempersekutukan allah
tidak mencuri
tidak melakukan zina
tidak membunuh anak-anakmu
tidak memfitnah atau berdusta
tidak meninggalkan perintah untuk melakukan perbuatan ma'ruf.

siapa pun yang memenuhi janjinya,allah 'azza wa'jalla akan memberinya pahala dan siapa pun yang melakukan perbuatan-perbuatan ini,lalu ia memperoleh hukumannya di dunia ini,maka hal itu merupakan penghapus baginya.jika seseorang melakukan perbuatan-perbuatan ini dan allah menutupi,terserah kepada nya untuk menghukumnya atau memaafkannya.maka kami pun membaiatkan rasulullah saw atas dasar itu.

kata seorang hamba allah; sebahagian besar dari mereka-mereka itu kagum kepada ibadah dan amal mereka..mereka mengharapkan pujian dan sanjungan.sebabnya adalah mereka berdiri bersama hawa nafsu mereka.

seandainya bukan kerana taufik nya nescaya kita dan mereka-mereka itu tidak solat,tidak puasa dan tidak sabar.

dia yang meletakkan,yang memberikan pertolongan dan dia lah yang memudahkan. seandainya tidak kerana nya nescya kita,kami dan mereka-mereka itu tidak mengetahuinya.

al-quraan; dan kami balik-balikkan mereka ke kanan dan ke kiri[surah al kahfi,ayat 18].

hadisnya; sesungguhnya hati ini berkarat dan yang menghilangkan karatnya itu adalah membaca al-quraan,ingat mati dan menghadiri majlis-majlis zikir.

Anonymous said...

salam;

maaf kata;kiasny, kepada ilmu fekah;


bukit merbau
bukit akar
bukit panau
bukit abu
dan selising ditengah-tengah.


bukit kiatu@piatu
bukit timbul
dan anak-anak di lembah antara keduanya.

Anonymous said...

salamsejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya; ya rasulullah!siapakah yang akan menjadi orang yang paling beruntung,yang akan memperoleh pertolonganmu dihari kiamat?

rasulullah saw bersabda; abu hurairah! aku telah menduga bahwa tidakk adaseorang pun yang akan bertanya tentang hal itu sebelummu,kerana aku mengetahui kehendakmu yang kuat untuk mempelajari hadis.orang yang paling beruntung yang akan memperoleh pertolonganku pada hari kiamat kelak adalah seseorang yang dengan tulus berkata dari hatinya,'tidak ada tuhan selain allah'.

hadisnya;; rasulullah saw berkata,'subhanallah!berapa banyak al-fitan telah diturunkan malam ini dan berapa banyak harta telah disingkapkan!pergi dan bangunkanlah para penghuni rumah ini untuk shalat.
yang berpakaian bagus didunia boleh jadi telanjang dihari kiamat.'

hadisnya; apakah kalian menyedari malam ini? seratus tahun setelah malam ini tidak ada seorang pun yang sekarang bersamaku masih hidup.

kata hamba allah; bentuk kenabian telah lenyap tapi maknanya tetap sampai hari kiamat.jika tidak, maka untuk apakah empat puluh orang dari mereka tinggal dibumi?orang yang padanya ada salah satu makna kenabian,hatinya seperti hati seorang nabi.dari mereka ada wakil-wakil allah dibumi.

hadisnya;ulama itu pewaris para nabi.

sesungguhnya mereka mengaku sebagai ulama dan zuhud, sebaliknya masih menuntut dan cinta dunia,bertawakkal kepada mahluk dan lupa akan urusan sebenar antara dia dengan al-khaliq.

perumpamaannya; sabar terhadap iman seperti kepala terhadap tubuh.

seperti tukang bekam,kamu keluarkan penyakit orang lain,sedang didalam dirinya sendiri terdapat penyakit yang tidak di keluarkan.sesungguhnya ilmu lahir@zahir mereka-mereka itu bertambah dan ilmu batinnya tidak.[batin mereka buntu].sebab mereka-mereka itu menjadikan cita-citanya itu dunia dan bukan akhirat.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;

hadisnya; aku telah mengingat dua macam ilmu dari rasulullah saw.satu diantaranya telah kuberitahukkan kepadamu dan jika yang satunya lagi kkuberitahukan kepadamu aku akan dibunuh.

hadisnya; tolong suruh mereka memperhatikan.
janganlah menjadi kufur setelah kepergianku dengan saling berbunuhan satu sama lain.

dari satu ungkapan soalan; siapakah orang yang paling mengetahui?
allah yang paling mengetahui.
kemudian rasulullah,dengan izin allah.
kemudian seterusnya.....dengan izin allah.

nabi musa as ditegur oleh allah atas sebab tersilap jawapannya yang di berikan.

di pertemuan dua laut ada seorang hamba diantara hamba-hamba ku yang lebih berilmu dibanding engkau.

rujuk riwayat kisah; pertemuan nabi musa dengan nabi khaidir.[pertemuan diantara dua laut]. seandainya ia(nabi musa) lebih dapat bersabar tentulah kita akan memperolehi lebih banyak pelajaran dari kisah itu.


kata hamba allah; ditanyakan kepada sebahagian ulama dahulu kala zaman nya;dengan apakah kamu memperoleh ilmu yang ada padamu? lalu diantaranya menjawab, dengan;-

dengan kepagian burung gagak,
dengan kesabaran unta,
dengan kelobaan babi,
dengan gongongan anjing.

kami berpagi-pagi dipintu ulama sebagaimana burung gagak terbang pagi-pagi.
kami bersabar atas penderitaan sabarnya untu membawa beban berat.
kami loba untuk mencari ilmu seperti lobanya babi terhadap sesuatu yang akan dimakannya.
kami menggongong kepada mereka seperti gongongan anjing di rumah pemiliknya sehingga ia memberinya makanan.

ilmu itu hidup,sedangkan kebodohan itu mati.

Anonymous said...

salam sejahtera shahihnya;

maaf kata;


hadisnya; apakah perbuatan yang paling baik itu?

nabi saw jawab; beriman kepada allah dan rasulnya.

kemudian apa?

nabi saw menjawab; jihad dijalan allah.

kemudian apa?

nabi saw menjawab; haji mabrur.


hadisnya; apabila dua orang muslim bertikai satu sama lain dengan menggunakan pedang mereka,yang membunuh dan yang terbunuh dalam pertikaian itu akan masuk neraka.
abu bakrah berkata; ya rasulullah!nereka layak untuk sipembunuh tetapi mengapa yang terbunuh?
rasulullah saw menjawab; sebab didalam hatinya ia punya niat membunuh musuhnya.


kata hamba allah; nasihatlah manusia dengan ilmu dan perkataan..hai juru nasihat,nasihatilah manusia dengan kejernihan rahsiamu dan ketaqwaan hatimu.janganlah kamu menasihati mereka dengan kebaikan lahirmu serta keburukan rahsiamu.


kufur membawa maksud ingkar,(dan dalam bahasa melayu disebut kafir,dan kami tidak mengetahui mereka-mereka itu maksudkan kepada apa atau sandaran kepada maknanya).dan dalam kitab al-quraan sebutan kufur disebut dengan perkataan yang lain,membawa maksud yang sama juga iaitu ingkar.

sejarahnya; kejadian yang membawa kepada istilah kufur disandarkan kepada sejarah anak atau cucu nabi adam(zaman yang lampau);

dia telah membunuh saudaranya,lalu dia membunuh dirinya sendiri.keingkaran dia untuk kembali kepada tuhannya dan melanggar larangan tuhan nya dari membunuh manusia lain tanpa hak dan membunuh dirinya tanpa hak.

dia tidak mendengar nasihat dan tidak bertaubat,yang sepatutnya dia menerima hukuman diatas salah lakunya,maka dia telah melakukan dua kesalahan kepada tuhan nya.

Anonymous said...

salamsejahtera'shahihnya;

maaf kata;


seekor burung layang-layang terbang dan hinggap diatas pinggiran perahu dan memasukkan paruhnya satu atau dua kali kedalam air.
khidhir berkata: ya musa! ilmu ku dan ilmumu seperti setetes air yang dihirup burung layang-layang itu dan tidak akan mengurangi ilmu allah yang bagaikan lautan mahaluas.

khidir berkata; aku memiliki beberapa ilmu yang telah diajarkan nya kepadaku dan yang tidak kau ketahui,sedangkan kau pun telah diberi ilmu oleh nya yang tidak kuketahui.


kata hamba allah;; orang-orang awam tidak mengetahui wangmu yang palsu,sedang juru tukar wang mengetahui wangmu palsu. kemudian orang-orang awam mengetahuinya sehingga mereka memperingatkan kamu.

Anonymous said...

salam sejahtera 'shahihnya;

maaf kata;


ketika heraclius menyedari bahwa mereka(orang romawi)membenci islam dan harapannya agar mereka memeluk islam sia-sia,ia memberi perintah,bawa mereka kembali kepadaku. dania berkata;apayang baru kukatakan pada kalian kumaksudkan sebagai ujian terhadap keyakiana kalian dan aku telah melihatnya.
orang-orang yang sebelumnya terlihat tidak berdaya dihadapannya menjadi berubah gembira,dan inilah akhir dari kisah heraclius.


hadisnya; seorang muslim adalah orang yang tidak merugikan muslim lainnya dengan lidah maupun dengan kedua tangannya,dan seorang muhajir adalah orang yang meninggalkan semua larangan allah swt.

kata hamba allah; bersamamu perbendaharaan yang disimpan sedangkan kamu berdesakan dengan orang fakir atas biji-bijian dan sebesar semut kecil.apabila kamu meninggal maka terbongarlah rahsiamu,nampaklah simpananmu,dan kamu dikutuk dari sampingmu.


syirik membawa maksud ego,sombong dan bongkak,(dan syirik dalam sebutan melayu tidak dapat dipastikan makna kepada nya kerana mereka-mereka memterjemahkan berlainan),dan dalam al quraan selain darinya ada di sebut sebutan dengan sebutan lain yang membawa maksud yang sama,ego sombong bongkak.

sejarahnya; sandaran nya kepada sejarah(zaman yang lampau); kisah seorang yang telah membunuh saudaranya(isteri) tanpa hak dan dia melarikan dirinya dari dikenakan hukuman oleh nabi syih.dia merasakan dirinya gah dan tidak mahu kembali kejalan yang diampuni dan diredha allah.dan dia hidup lebih aib dari haiwan.tiada berpedoman.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya; manusia senantiasa akan bertanya kepada kalian tentang ilmu hingga mereka berkata, ini allah,lalu siapakah yang menciptakan allah?,abu hurairah berkata; sewaktu saya berada didalam masjid,tiba-tiba ada beberapa orang datang kepada saya dan berkata,wahai abu hurairah,ini allah yang menciptakan kita,lalu siapakah yang memciptakan allah?,,kemudian abu hurairah mengambil segenggam batu dan melemparkan kepada mereka seraya berkata, pergi,pergilah,benarlah kekasih saya.(benarlah apa yang telah di sebut oleh rasulullah saw tentang itu).

al quraan;; ayat surah wal asri,(baca dan fahamkan dengan betul-betul) dan ayat surah al fatihah.

mereka-mereka yang bertanyakan hal sedemikian adalah orang yang dalam was-was akan dirinya sendiri,dan tanyakan diri mereka itu dari apa mereka diciptakan dan dari apa mereka dijadikan sebagai manusia.

mereka-mereka itu lebih buta dari orang buta dan mereka lebih pekak dari orang pekak.urusan dirimereka sendiri pun mereka tidak dapat melepasi,inikan pula urusan tuhan nya yang menciptakan mereka dari tiada kepada ada.sungguh takbur mereka menanyakan soalan yang sebegitu.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;;

maaf kata;


hadisnya; tidak akan masuk surga orang yang didalam hatinya terdapat sifat sombong walaupun sebesar atom.
seorang lelai bertanya; sesungguhnya,seseorang senang pada pakaian bagus dan sandal yang bagus,
hadisnya;; sesungguhnya,allah adalah indah dan mencintai keindahan;
yang dimaksudkan sombong adalah menolak perkara yang benar dan meremehkan orang lain.

kata hambaallah; jika mereka mengetahui bahawa kenikmatan-kenikmatan yang ada disisi mereka itu dari allah maka dimanakah syukur mereka kepada nya? dan jika mereka mengetahui bahawa dia telah menciptakan mereka maka dimanakah ibadah mereka kepada nya dalam mengikuti perintah-perintah nya,
mencegah dari larangan-larangan dan sabar atas cubaan nya?

al quraan; dan orang-orang yang berjihad untuk kami,benar-benar akan kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan kami.[surah al ankabut,ayat 69]


dalam kalangan mereka ada yang berkeinginanan kepada ilmu kebal,dan dalam masa yang sama mereka berdoa untuk mati dalam syahid di medan perang.

maka tidakkah mereka itu berakal,jika dah kebal dan tak lut oleh senjata dan peluru, macam mana nak dapat mati syahid.

yang demikian itu mereka itu kebanyakannya sedang leka dan bermain-main dengan amal ibadah dan amal kebajikan mereka.walaupun dalam kalangan mereka itu tinggi ilmunya.

dan nabi nuh dahulunya membina bahtera dengan ditunjuki oleh allah, dan bukan dia pandai-pandai sendiri.