INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20160429

Pelukis gambar mona lisa dan wali sogo

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...
mona lisa[potretnya]
seperti mana wajah gambar wali sogo
yang dilukis@dilakarkan oleh orang@pelukis
yang tak pernah melihat wajah wali-wali tu ,

bergitu jugalah pelukis
yang melakarkan gambar wajah mona lisa,,,

jangan dikafirkan orang yang selain orang islam,
mereka juga waris dari adam@hawa.

kalau nak dikafirkan,
mereka adalah dari golongan orang khawarih[yahudi@nasrani@majusi,

seperti yang tertulis dalam al quran@al hadis]
[orang yang nyata membantah arahan [allah@islam@rasulullah]

tuan@puan kenal mona lisa?
[seperti pak belalang bertanya kepada ahli nujum kerajaan pasai dalam cerita nujum pak belalang....

dato kenal hang tuah?]
jawapannya...???!!!...

ilmu tahu dengan ilmu faham,
perbandingannya macam bumi dengan langit.
kedua-duanya perlu ada dalam diri setiap orang islam@muslim.

selepas dari itu baru bertawakal...
urusannya bukan pada untuk mendapatkan pahala,
sebaliknya bagi tujuan mendapatkan redho@

Anonymous
on 1/5/15

5 comments:

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya;beberapa orang sahabat nabi saw,datang,lalu bertanya kepada beliau,sesunguhnya,kadang-kadang tersirat suara dalam hati kami suatu hal yang berat untuk kami katakan.

rasulullah bertanya; apakah hal demikian sudah terjadi padamu?

mereka menjawab; ya.

rasulullah bersabda;itulah pertanda iman yang sebenarnya.


hadisnya; seorang mukmin tidk boleh tersengat dua kali dalam satu lubang.


hadisnya; di dalam tidurku,aku melihat mangkuk penuh susudiberikan kepadaku dan aku meminumnya hingga membasahi sebagian jemariku.kemudian aku memberikan sisinya kepada umar bin khathab.

sahabat bertanya;apa tafsir anda ya rasulullah?

nabi saw menjawab; itulah ilmu.


kata hamba allah; kemana ia menghadap ia terantuk kepada hal itu sebagai siksaan terhadap kelalaian dalam taat kepada tuhannya,dan kesibukannya kepada dunia dn makhluk.

al quraan; mengapa allah akan menyiksamu,jika kamu bersyukur dan beriman? dan allah adalah maha mensyukuri lagi maha mengetahui,[surah an nisa,ayat 147]

kata hamba allah;; dan tidak boleh seseorang berhujah atasnya dengan qadha dan qadarnya.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya; kami berjalan bersama rasulullah saw,antara mekkahdan madinah,lalu kami melewati sebuah lembah.
setelah itu,beliau menanyakannya;lembah apakah ini?,
mereka menjawab;lembah azraq.
lalu beliau bersabda;seolah-olah aku melihat musa as(beliau menyebut akan bentuk raub wajah dan tubuh musa),dan sedang meletakkan kedua jarinya ditelinganya dan membaca talbiyah dengan nyaring kepada allah swt sambil melewati lembah ini.
kemudia kami meneruskan perjalanan hingga kami sampai disuatu bukit,beliau bertanya;bukit apakah ini?
mereka menjawab;bukit harsya atau laft.
lalu beliau bersabda;aku seolah-olah melihat yunus as sedang mengenderai untu merah,memakai jubah wol,tali kekangnya dari serabut,dia melalui lembah ini sambil membaca talbiyah.

hadisnya; nanti,ada empat orang yang akan dikeluarkan dari api neraka,lalumereka dihadapkan kepada allah,tetapi seorang diantara mereka menoleh lagi dan berkata; wahai tuhanku,setelah engkau keluarkan aku dari api neraka,janganlah aku dikembalikan lagi kedalamnya. kemuadian allah menyelamatkan orang itu darinya.


kata hamba allah; ikhlas itu inti perkataan dan perbuatan,kerana apabila perkataan dan perbuatan kosong dari keikhlasan maka perkataan dan perbuatan itu menjadi kulit tanpa isi.sedangkan kilit tidak layak kecuali untuk api.

apabila berkobarlah naluri,hawa nafsu dan syaitanmu lalu akan hilanglah agamamu,iman dan keyakkinanmu.janganlah kamu mendengarkan perkataan orang-orang yang membuat-buat dan berhias.


mereka masih tercari-cari akan diri mereka yang sebenar melalui susur keturunan atau lembaran teremba yang ditinggalkan oleh mereka yang lepas,dan mereka tertahan dari mengetahuinya dari sebab egonya yang tersimpan dalam hati mereka sendiri.
mengapa mereka tidak mencarinya dalam al quraan dan al hadis yang mereka bacakan pada setiap masa itu,dan adakah mereka tidak percaya dan tidak yakin?

mereka akan menyatakan;orang tua dah ramai mati,tiada tempat merujuk lagi.
mengapa mereka dengan sengaja enggan merujuk hal yang demikian kepada allah dan rasulullah melalui al quraan dan al hadis?,adakah mereka tidak percaya dan tidak yakkin?

mereka mengatakan; itu tugas ulama,dan ulama telah ramai yang menghuraikan akan hal itu.
adakah mereka malu atau malas bertanya atau mereka tak tahu bagaimana hendak bertanya? adakah mereka tidak percaya dan tidak yakin kepada al quraan dan al hadis?

ego itulah yang menyebabkan hati terbakar hangus atau menjadi keras.maka dari sebab ego dalam diri manusia;,dan disisihkan amanah,redho,syukur,ikhlas serta islam dan tidak dapat ditempatkan dalam hati.

mohonlah dan merayulah kepada allah,agar diluputkan ego dalam diri dan dimasukkan amanah,redho,syukur serta islam dalam hati dan mohonlah pelindungan dari allah. inshaallah, jika sabar dan mengikut jalan yang benar.

Wak Kang said...

askm. bagaimana saya nk hubungi admin. nak email

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya; tidak akan masuk surga orang yang tetangganya tidak merasa aman dari kejahatannya.

hadisnya; sesorang akan dapat merasakan nikmatnya iman jika dia menerima dengan tulus,allah sebagai tuhannya,islam sebagai agamanya dan muhammad sebagai utusan allah.

hadisnya; saya pernah bertanya,wahai rasulullah,katakanlah kepada sya suatu ucapan yang tidak perlu saya tanyakan lagi kepada seorang pun sesudah engkau..
rasulullah menjawab, katakanlah,saya beriman kepada allah, kemudian beristiqamahlah kamu.


kata hamba allah;; tidak ada yang menentukan dan memutuskan selain dia.tidak ada yang menjadikan mulia dan hina selain dia.tidak ada yang berkuasa dan menundukkan serta tidak ada yang dapat memaksa kecuali dia. dia memperlihatkan kepada mereka apa yang disisi nya lalu mereka melihatnya dengan mata hati dan sirr mereka maka dunia dan kerajaannya disisi mereka tidak mempunyai nilai dan timbangan.

al quraan;; ya tuhan kami,berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka.[surah al-baqarah,ayat 201].

hadisnya; mahukah aku ajarkan kepadamu sesuatu yang menjadi penyakkitmu? maka mereka menjawab, ya,wahai rasulullah. beliau bersabda;

penyakitmu dosa dan ubatmu adalah taubat.


adalah enam susur lantikan negeri itu dan yang ketujuhnya adalah raja pemerintahnya.(dalam kalangan susur yang enam)
dan raja pemerintahnya dilantik dari susur yang enam itu dan susurnya adalah seperti berikut;(lantikan adalah mengikut turutan pada setiap susur akan berpusing dan tidak merosakkan amanah serta daulat yang dianugerahkan oleh allah kepada mereka) dan(pengabaian pada amanah serta daulat akan menyebabkan waris keturunan mereka bermasalah ,terputus@terhenti atau rosak tiada berzuriat selama seratus tahun)

1]dari susur melaka mengikut bini keduanya.
2]dari susur kelantan
3]dari susur bukit payung (yang sekarang ini seri menanti)
4]dari susur gunung semanggul
5]dari susur johor
6]dari susur pahang.


urusan perkara sepuluh budak hitam telah selesai dan dipulihkan...inshaallah.


Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya; orang-orang berkata bahwa abu hurairah telah meriwayatkan terlalu banyak hadis. bukankah didalam al quraan terdapat dua ayat berikut;

sungguh mereka yang menyembunyikankan apa yang telah kami turunkan,berupa keterangan-keterangan dan petunjuk-petunjuk, sesudah kami terangkan kepada mereka dalam al kitab, mereka dilaknat allah,dan dilaknat orang-orang yang menjatuhkan laknat.kecuali mereka yang bertaubat memperbaiki diri dan membuktikannya. merekalah yang ku terima taubatnya. dan aku meha penerima taubat,maha penyayang(al baqarah,ayat159&160).

sesungguhnya saudara-saudara kami dari kaum muhajirin sibuk dengan usaha perniagaan mereka dipasar-pasar dan saudara kami dari kaum anshar sibuk mengelola tanah miliknya.tetapi abu hurairah selalu menyertai rasulullah saw,untuk mengenyangkan perutnya,dan menghadiri yang tidak mereka hadiri dan mengingat apa yang tidak mereka ingat.


kata hamba allah; bersegeralah kamu kepada dasar,apabila kamu telah mengukuhkannya maka bersegeralah kepada bangunan.air dasar adalah fekah dalam agama,fekah hati,bukan fekah lisan.

kamu sia-siakan waktumu untukmencari ilmu sedangkan kamu tidak mengamalkannya.kamu diatas tapak kami kebodohan dengan berkata tanpa fikir kamu melayani musuh-musuh allah dan bersekutu dengan mereka.

dia maha kaya tidak memerlukan kamu dan yang menjadi sekutumu.kamu tidak mengetahui bahawa kamu hamba sahaya orang yang memegang kendalimu.

janganlah kamu menuduhnya kerana diabukan yang layak untuk dituduh.dia lebih tahu daripada kamu tentang kemaslahatanmu,kereka dia maha tahu sedangkan kamu tidak tahu.

wahai allah terangilah hati kami dan tunjukkanlah hati kami kepada mu,dan luruskanlah sirr kami dan dekatkanlah kepada mu...inshaallah.



ilmu tuan-tuan dan puan-puan dengan ilmu kami ini adalah sama,kerana ilmu itu telah diberikan oleh allah sama rata dan sama banyak kepada seluruh manusia,dan siapa diantara manusia yang tahu memahami diantara mereka sahaja yang diizin allah,boleh membuka dan menterjemahkan hal-hal kerasiaan yang nyata dan yang ghaib,dan kelebihan-kelebihan diantara manusia itu adalah tidak sama diantara seorang dengan seorang yang lain. sebab itulahmereka di gelar ulama-ulama atau dalam bahasa modennya pakar-pakar dalam bidang masing-masing,cumanya jangan disalah gunakan ilmu atau kepakaran yang dianugerahkan oleh allah kepada mereka kepada jalan yang salah dan jangan ingkar kepada allah.