INFO YANG DITERBITKAN (atau dipetik) MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. MARILAH KITA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI. Tetapi cepat-cepatlah sedar jika muncul 'manusia' yang akan menyuruh kita bergaduh sesama kita.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH

20180213

SENARAI NAMA PENULIS-PENULIS PAHANG (140 ORANG)

Senarai Penulis Pahang

1. -A.Rahim Ali
2. -Abdul Kadir Abdul Manaf@L.Man Kadir Shamsi (Lanchang) Novel. Harakah.
3. -Abdul Kadir Manan
4. -Abdul Kaha Ismail@Aki
5. -Abdul Karim Abdullah, Bung Karim [-5.2.2001] (Temerloh)
6. -Abdullah Tahir (Kuantan)
7. -Abdul Mutalib Ghani (Jerantut)
8. -Abdul Rahman bin Haji Muhammad @ Arman Sani [24.12.1930-](Kg. Tengah-Temerloh) Sastera.
9. -Abdul Rahman bin Haji Yusof @ Rahman Yusof [8.9.1940-] (K. Kuala Bera-Bera) Sastera
10. -Abdul Rahman Zainal Abidin, Drs.
11. -Abu Hassan bin Mohd Sham, Prof. Dato’ Dr. Haji [27.7.1945-](Kg. Tengah-Temerloh)
12. -Adam Abdul Kadir, Tan Sri (Kuantan)
13. -Ahmad Kotot [10.6.1894-] (Tanjung Besar-Lipis)
14. -Ahmad Nazri Sham@Nazri Sham (Chenor-Maran)
15. -Alang Ahmad Teh, Haji.(Kuantan) Wartawan Utusan Melayu.
16. -Amaruzati Noor Rahim (Pekan). Novel, cerpenis, skrip drama dan penyair. Novel:- Keranamu Aku Menangis- Sindiket Pengemis Cilik- Camar Terbang Senja - Siti Johanna- Bila Sena Kembali Berbunga- Bila Sena Kembali Berbunga 2 - Hidayah Si Gadis Cilik- Kasih Sedingin Salju
- Dulu Satu Kini Dua- Episod Cinta Di Tanah Hijrah.
17. -Ami Masra @ Dr. Aminuddin Mansor (Temerloh)
18. -Aminuddin Alias (Jerantut)
19. -Anuar Ismail
20. -Aripin Said, Dato [11 Disember 1948](Kg. Batu Bor-Bera)
21. -Azman @ Adnan A.Sani
22. -Badaruddin bin Mat Zakaria, Badaruddin M.Z. [ 3 Mac 1954-](Kg. Relong-Lipis)
23. -Baharuddin Mohd. Sidi @ Baharuddin C.D.(novel dan cerpen). Arca berdiri senja1978 and 1986, Doa kerana kebenaran cerpen 1993 and 1997, Sesudah fajar, sebelum senja 1982, Perjalanan pertama 1982, Hanya ada setitis kenangan : antologi 1987, 
Simfoni cinta pertama1981, Hijrah musafir : antologi puisi penulis Pahang 2008- bersama Rahman Haji Yusof , Sukan membina perpaduan 1984, Storms of yesterday by Khadijah Hashim 1981, Rembang bunga ranjang 1987.
24. -Dzulkifli Ismail
25. Elias Hj Idris (Guru di Chenor dan Bera)-novel
26. -Faizah Azaman (Temerloh)-Cerpen
27. -Faizal Dzasrik [3.10.1982-](Kuantan)Novel 
28. -Fang Huaijing [1951-] Novel
29. -Fatimah Musa
30. -Fatinilam Sari Ahmad @ Najwa Dania Danial @ Fateen Najwa.[10.10.1965-](Lanchang-Temerloh)
31. -Fudzail Mohd. Nor (Pahang). Sajak. Hadiah Sastera Darul Takzim 1999 Johor.
32. -Ghaffar Muhammad (Kuantan)
33. -Hamedah bt Wok Awang Buku: Motivasi untuk guru
34. - Hairiah Awang,
35. -Hadi Mat Diah,
36. -Hamer Habeeb Mohd
37. -Hasanuddin Md Isa @ Hasanuddin Isa [1 Januari 1961] (Kuala Atok-Raub) Guru Sekolah Menengah Dong. Novel, Mereka yang Tertewas (1989), Gelora Kehidupan (1990), Salman Al-Farisi & Abu Dzar Al-Ghifar Jilid 6 (1990), Sembilu (1991), Pulangnya Camar
38. Hasnah binti Yusoff (Kuantan) (Ech Wai) (12 September 1959 - Pasir Mas, Kelantan) Skrip drama radio, kritikan seni, esei, cerpen dan puisi (Pejabat Pos Mini Batu 5, Jalan Gambang, 25150 Kuantan)(1991), Fatimah az-Zahra (1992), Sembilu (1994), Hirisan (1994), Mencari Kekasih (1994),Al-Abrar (1995), Halangan dan Rintangan (1999),Mereka yang Tertewas 2 (2001), Sentuhan(2001),Bidadari Cinta (2004)
39. -Hasnah bt Yusoff
40. - Hassan Hj. Abu Bakar (Hasni)
41. -Ibrahim Omar [1936-29.10.2010](Kg Mela-Lipis) Novel Desa Pingitan (1964) Pemenang hadiah kedua dalam Peraduan Mengarang Novel anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).
42. -Ibrahim Yaakub@Iskandar Kamil (Temerloh)
43. -Ikhtiman Ismail (Temerloh) Novel: Keliru. Lagu: ‘Apo Kono Eh Jang’  Skrip: Villa Rakit (TV3)
44. -Inda Sako,
45. -Ishak Haji Muhammad, Pak Sako[September 1909-7 November 1991](Temerloh) Putera Gunung Tahan (1937) dan Anak Mat Lela Gila (1941), Kamaludin Muhammad (Keris Mas), Sasterawan Negara yang pertama dengan novelnya, Pahlawan Rimba Malaya (1946) dan Korban Kesuciannya (1949)
46. -Jaafar Husain. Novel: Kebenaran
47. -Jamaludin Dahlan (Kuantan)
48. -Jamilah Ibrahim,
49. -Jazam Jusoh
50. -Jihati Abadi (Lipis?)
51. -Kahar Ismail (teater)
52. -Kamaluddin Mat Lela
53. -Kamaludin bin Muhammad, Keris Mas[10 Jun 1922-9 Mac 1992] (Bentong)
54. -Kamariah binti Singah @ Maria Kajiwa/Camelia (Kg. Mengkarak-Bera). Buku, Novel,Antologi.
55. -Kamaludin Endol@Pelita Di Dalam Kaca (Pekan)
56. - Kamilah H.M.
57. -Khaidir Ahmad. Wartawan (Temerloh)-Novel: Khulu.
58. -Khairiah H.A.(Kuantan)
59. -Khairul Bariah Maarof
60. -Liyana Zahim (Pekan)-Novel: Rindu Awak 200%,
61. -M. Mahendran @ M.Prabhu (Bentong)-Cerpen. 
62. -Maimunah Ali(Temerloh) Munali
63. -Maimunah Manan(Lipis)
64. -Marsli N.O. Ramli bin Selamat (Marsli N.O) Anugerah : i. Hadiah Puisi Kebangsaan Esso Gapena ii. Hadiah Cerpen Maybank-DBP 1992/93 iii. Hadiah Sastera Perdana Malaysia 1996/97 (Puisi) iv. Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2000/2001 (Cerpen) v. Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2003 (Cerpen) (7 Oktober 1957 - Kerteh, Terengganu) Cerpen, puisi, novel dan skrip drama radio.  Kumpulan puisi: Negeri Ini, Anak, kumpulan cerpen: Biduan, Jenama, Tulang Belakang, Akar Umbi Teater Terengganuya-karya lain yang telah disiarkan dalam pelbagai media penerbitan (Rumah : No 246, Lorong 9, Balok Maju, 26100 Kuantan, Pahang)
65. -Mat Nordin b. Md. Salleh, Hj
66. -Mat Pian Hj Idris. Rencana
67. -Mazuen Yahaya [22.3.1980-] (Bera) Buku: Islam Pilihanku.
68. -Mohamad Fudzail Mohd Nor (Rompin)
69. -Muhammad Jafri Ahmad [](Rompin) Buku: Dari Malaya Ke Himalaya
70. -Mohd Amin Hj Abdullah
71. -Mohd Azli Lee bin Abdullah(Pekan) (Mohd Azli Lee bin Abdullah @ Lee Cheong Beng) Anugerah : i. Anugerah Sastera Kelantan 2003 – Kategori Cerpen Eceran ii. Tempat Ketiga Hadiah Sastera Pelbagai Kaum – DBP (puisi, 2003) iii. Hadiah Sastera Utusan Melayu - Public Bank (1996 – 2002) iv. Hadiah Menulis Esei Sempena Tahun Belia Antarabangsa Peringkat Negeri Kelantan 1985 dan 1986 (1959 -Salor, Kota Bharu, Kelantan) Puisi dan cerpen. Antologi Puisi: Harum Perawan, antologi cerpen: Kehadiran Yang Dilupakan, Menuai Awan, Memijak Taufan. Guru Sekolah Menengah Kebangsaan Pekan.
72. -Mohd Khairuddin Mohd Kawi, Dato. [3.8.1928-20.1.2013] (Jerantut)
73. -Mohd Nor Haji Idris
74. -Mohd Taib Akil
75. -Mohd. Hashim Zabidi@Bung Hashim
76. -Mohd. Mansor Abdullah,Dato Dr @ M.Asyikin (Pekan). Datin Amelia Hashim adalah isteri beliau juga seorang penulis novel yang memakai nama Liana Afiera Malik.
77. -Mohd. Nor Ismail (Kuantan)
78. -Mokhtar Baginda, Dato. Pencerita sejarah
79. -Monalita Mansor (Temerloh)
80. -Muhd Mansur Abdullah. Buku
81. -Muhamad Nor Ismail
82. -MZ Alias (Lipis)
83. -Naharuddin Ali
84. -Nazri Nong Samah (Jerantut)
85. -Nilam Sari,
86. -Nor Humairah Idris
87. -Nor Afliza Arshad,
88. -Norafizah bt Abdul Razak. (Lipis) Guru SK Seri Biram Pekan. Menulis buku bacaan awal.
89. -Norazmi,
90. -Normala Nassan
91. -Omar Muhammad (Maran)
92. -Radzwan Yusof (Kuantan)
93. -Rafar Muhammad,
94. -Rahman Hj Yusof. Novel, Cerpen
95. - Rahimah M. Said,
96. -Ramali b Ngah
97. -Ramli Akil@Daeng Ramli Akil (Maran)
98. -Ramli Yahya,Cikgu (Kuantan) Sajak
99. -Razak Buman (Temerloh)
100. -Razali Abd Ghani (Jerantut)
101. -Rodziah bt Mat Akil (Kuantan -Guru SMK Sg Isap Murni) Novel, Cerpen, Sajak 
102. -Rokiah Abu Bakar(Kuantan)
103. - Rokiah Awang Sarit,
104. -Rosni Malatsia (Kuantan)
105. -Saedah bt Md. Shariff
106. -Saedon Ibrahim (Lipis) (Puisi)
107. -Saiyed Ahmad bin Saiyed Abdullah @ Sahmad Malaya [28.12.1929-17.7.2009] (Temerloh)
108. -Sahidan Jaafar (Jerantut) Wartawan. Majalah Mastika.
109. -Sahrunizam bin Abdul Talib (Bera) (15 Jun 1970 - Kg. Kuala Triang, Pahang) Puisi dan rencana. (Rumah Kg. Bukit Imam Sulung, 28200 Mengkarak, Bera, Pahang) (Guru Sek. Men. Keb. Bera, Bandar 32, 28300 Triang, Pahang)
110. - Samaruddin Bumam,
111. -Samsiah Mohd Nor (Kuantan - 21 September 1965) Sekolah Menengah Perempuan Methodist, Kuantan Novel. Tangisan Bulan Madu, Sindora, Bebunga Lalang, Kemboja Berguguran, Riana, Koqin Karemo, Selimut Malam, Helang Bebas di Angkasa, Anggerik Kota, Anom Suraya, Maya Pusara, Sangkar, Sebening Langit Senja. Cerpen Sindora -URTV, Lazuardi-Berita Minggu. Kembali Ke Perut dan Jangan Kau Menangis adalah penerima hadiah saguhati HSKU 2001 dan 2002 bagi kategori Cerpen Umum.
112. -Shahrom Tok Muda Sulaiman @ Shahrom TM Sulaiman [23 April 1962-] (Pekan)
113. - Sopiah M. Yasin,
114. -Siti Aminah Hj Yusof (Temerloh)
115. -Siti Zuraiha Husin (Kg. Simpang Pelangai-Bentong) -Puisi, Cerpen, Buku kanak-kanak dan Novel remaja.
116. -Subari Ahmad, Arisel Ba (Lipis)
117. -Sudirman Haji Arshad [25 Mei 1954-22 Februari 1992](Temerloh)-Penulis
118. -Suhaili bt Samsudin. (Jerantut) Menulis buku bacaan awal kanak-kanak. Guru SK Seri Biram Pekan.
119. -Suriati Ghazali [21.6.1961- ] (Temerloh)-Buku: Menyusukan bayi: mengatasi halangan mental dan sosial.
120. -Syafiq Aizat (Kuantan) Buku:Ajaib
121. -Syamimi Amanollah@Antaya Balqis (Kuantan)
122. -Syed Ibrahim bin Syed Ahmad [18.1.1967-](Kg. Kuala Tekal-Temerloh) Penterjemah kitab. ADUN Kawasan Kerdau.
123. -Syikin Zainal (Felda Selendang, Rompin)-Novel: Suamiku Encik Sotong
124. -Tengku Marian
125. - Tengku Alauddin Tengku Abdul Majid.
126. -Teo Wei Sing (Kuantan).Sajak, Buku:Suara Anak Pahang.
127. -Yaakub Isa, Dato (Pekan)Sastera rakyat
128. -Yaakub Yunus (teater)
129. -Yassin Salleh (Bentong) Sajak, Skrip: Dia Ibuku
130. -Yazid Idris (Maran)
131. -Zaharah Manan (Lipis)
132. -Zaharan Manan (Zahrama)
133. -Zainal Abidin Yaakub,Drs.
134. -Zainuddin b. Jumaat, Dato
135. - Zaliha Nor,
136. - Zaimah Husin,
137. -Zakaria Adam,Cikgu (Maran)
138. -Zakaria Ariffin [22 Julai 1952-](Kuantan) Skrip,
139. -Zakaria Hitam, Pak Zek (Pekan)-Penulis
140. -Zamri Mohamad, Dato (Temerloh) Buku: Kembara Umrah
141 - Badli Shah Bin Alauddin (Kg. Berkat Maran) - Seni Dakwah Kontemporari
----------------------------------------------------------
Kemaskini terbaru: 8.6.2016-17.2.2015 - 31.8.2016 - 28.11.2016 - 12.2.2018 - 4.6.18
----------------------------------------------------------
Senarai ini dikesan berdasarkan:
1. Maklumat yang ada dalam internet.
2. Maklumat yang diberikan oleh orang ramai
3. Maklumat yang diberikan oleh penulis sendiri
4. Maklumat yang diberikan oleh kenalan penulis

Bentuk penulisan: Buku, Rencana, Berita, Sajak, Lagu, Skrip yang telah dicetak dan diterbitkan.
Asal Penulis: Lahir di Pahang, Mak atau ayah orang Pahang atau menulis di Pahang atau tinggal di Pahang atau dikebumikan di Pahang.

{Mohon bantuan bagi buat semakan seterus dapat dibuat penambahan dan pembetulan}
----------------------------------------------------------
Rujukan internet
----------------------------------------------------------
2. dpmp-wadah-perjuangan-penulis-pahang
3. direktori_penulis_timur
4. Utusan Malaysia

48 comments:

Anonymous said...

USTAZ AUNI MOHAMED.

sekarang kalau lihat perkiraan ini,sekarang sebab itulah amerika dan sekutu2 yahudi dan dajjal menubuhkan 'the genome project'.mereka ada 5 projek besar
1.the beam project
2.the genome project
3.star wars project
4.pandora project
5.philadelphia project
di bwh genom projek ini,mereka mencari salasilah&keturunan satu2 bangsa diseluruh dunia.dan genome project milik Israel yg terlampau dekat dgn kita skrg berada di bwh selatan Johor.di Singapura ada genome projek.sebelum ini variant DNA org yahudi Israel bila ditemukan dgn bangsa Melayu di nusantara,secara rawak mereka menemukan 29% gen bangsa Melayu sama dgn DNA varian yahudi Israel.29% secara rawak,bila genome dibuat di singapura terbukti peratusan lebih tinggi,69.7% gen yahudi sama dgn gen bangsa Melayu.dan Nabi Ibrahim pernah ke bumi ini utk melihat tanah jauh sbgmn pernah meninggalkan Siti Hajar & Nabi Ismail AS di kota Mekah.dan pernah berhijrah menhenjakkan kaki ke bumi ini utk melihat tempat tinggal cucucicit keturunan dpd isteri yg ke 3 dgn meninggalkan sebilah.........
Senjata yg sekarang kita namakan sebagai KERIS.sebenarnya bukan keris,tapi ia adalah tanduk...tanduk apa yg mcm bentuk luk keris,binatang apa?..RUSA@KIJANG
sebab itulah Cik Siti Wan Kembang Tanah Rendah Sekebun Bunga menjadikan binatang ini sbg perlambangan negeri Kelantan.kenapa dia membuat Kota di Gua Musang,bukan Kota Bharu?Gua Musang apa ada?hutan & gua.apa yg dia nk?sama dgn cucunda dia,Rasulullah SAW.dia ingin bertahanutts di gua2 tersebut.dgn kijang adalah perlambangan sbg binatang yg memiliki Kantung Kasturi.lihat sejarah,pasti ada perkaitan antara satu sama lain.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

the genome projek?,apa ke bendanya tu?,orang ilmu tinggi kalau dah melalut bercakapnya,cakap kepada orang yang ramai pulok tu.sikit lagi dapat penyakit isin lah tu.tahu tak apa dianya penyakit isin tu?

merawan atau sasau atau ......!, jaga baik-baik. lain yang di beritakan dari dalam al quraan, lain pulok yang di terjemahkan kepada orang yang ramai, pakai akai yang sempurna untuk berfikir dan menterjemahkan sesuatu perkara.

inilah yang dikatakan;"apa bila didengari berita dari seseorang,maka selidikilah dahulu,jangan main tangkap muat bubuh dalam kepala otak,entah ke betul,entah ke salah cerita tu.

mereka itu,dapat dari dalam kitab mana?, siapa orang yang disebelah mereka yang membisikkan cerita dan berita itu kepada mereka tu?,dan kalau nak bercerita dengan perkara yang pelik dan ajaib pun, nak kenal diri dulu,nak kena kenal allah dulu,nak kena kenal dajjal tu dahulu[kalau setakat kenal luaran dajjal aje,baik tak payah,itu fitnah namanya],dan barulah boleh nak mengumpat pasal dia,faham ke tak ni?.

mereka itu nak menakutkan orang yang ramai ke, atau nak beri penjelasan ke,atau nak menghancurkan manusia dengan cerita mereka tu.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.


dan apabila harta amanah dijadikan harta pusaka;

dan harta wakaf dijadikan harta pusaka;

dan amanah dijadikan mutlak;

maka tak payah lah mengabiskan air liur dan suara.

sebab takut lebih kuat dari takwa.

kesian tak ada dalam urusan fekah,yang ada hanyalah budibicara.

maka sebab itu ego diri kena di tinggalkan,dan barulah akan berjumpa jalan pulang. dengan izin kebenaran allah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ??? ].


tak faham.....satu hal.

tak nak faham...satu hal.

tak memahami...satu hal.

tak emboh faham...satu hal.

buat tak faham...satu hal.

buat-buat tak faham...satu hal.

apa ke tak faham-faham lagi ke...satu hal.

faham-faham le...satu hal.

faham ke tak faham....satu hal.

faham le tapi...satu hal.

tak faham,tak faham...satu hal.

dan ada lagi yang tak faham...satu hal.

macam mana nak faham,dah orang bercakap kat depan, yang mendengar tidur dalam celik. nak buat macammana kan. dan kekadang tu orang yang bercakap dengan orang yang dengar sama-sama tidur dalam celik.

makanya, kena tahu dan ambik tahu perkara yang sebenarnya,barulah boleh faham,dan barulah tak mengumpat tak tentu pasal. dan tak buat fitnah dan sebarkan fitan[khabar angin].

Anonymous said...

Petikan dari Penulis Buku Pulau Besar

Silsilah Sultan Al Arifin Syeikh Ismail R.A

1.Saidina Muhammad Rasulullah SAW
2.Saidina Ali k.a.w dan isterinya Saiyidah Fatimah Al Zahra
3.As Saiyid Imam Hassan al Sibthi r.a
4.As Saiyid Hassan al Mussana r.a
5.As Saiyid Abdullah al Mahdhi r.a
6.As Saiyid Musa al Jauni r.a
7.As Saiyid Abdullah r.a
8.As Saiyid Musa r.a
9.As Saiyid Daud r.a
10.As Saiyid Imam Muhammad r.a
11.As Saiyid Yahya al Zahid r.a
12.As Saiyid Imam Abdullah r.a
13.As Saiyid Abi Solih Musa al Jankardusti r.a
14.As Saiyid Muhyiddin Syeikh Abdul Qadir al Jailani r.a
15.As Saiyid Solih r.a
16.As Saiyid Abdul Jabbar r.a
17.As Saiyid al Syeikh Abdul Qadir r.a
18.AS SAIYID SULTAN AL ARIFFIN SYEIKH ISMAIL R.A

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

petikan ini tak lengkaplah. mananya yang lengkap.

no 3 nak bersambung dengan no 2 tu macammana?

dan letak susun no 2 tu tak betul,terbaliklah.

fatimah al zahra yang binti ke muhammad saw, dan ali bin kesapa?,ayahnya mana,nama sapa?,takut nak sebut ke?

no 18 tu,sultan arifin pulau besar ke?, kalau ya, siapa nama ayahnya?


buku penulis pulau besar di tulis oleh siapa?

Anonymous said...

W,salam.

Petikan penyusunan silsilah yg diambil adalah sama dari buku menyingkap misteri pulau besar dgn menggunakan nama pena Ana Faqir/Safuan Abu Bakar.antara kandungannya penceritaan sejarah pulau besar yg dikongsi dari koleksi muzium koleksi nurul ala,kuang,selangor.

antara koleksi muzium kuang ini adalah kitab berbahasa arab bertajuk Haza Maulidu Tuhfatul Abrar Fi Manaqib Ahlu Pulau Besar yg ditulis oleh syeikh muhyiddin abi bakar al safi cetakan madras,india 1957.merupakan satu2nya penulisan yg masih tinggal yg menceritakan riwayat hidup sultan al arifin syeikh ismail dan mereka yg bersama dengannya bermukim di pulau besar

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

makanya buku beliau itu tidak lengkap lah.

sultan al arifin syeikh ismail itu satu nama, dan syeikh ismail itu bukannya nama ayahnya,sebaliknya nama beliau[sultan arifin sendiri].

tuanpuan boleh tanyakan kepada kerajaan minangkabau, atau kerajaan jambi,siapa dianya sultan arifin tu.[itu pun kalau mereka berani nak jawabnya].

dan pulau besar itu takde misterinya,kalau tahu cerita sebenar akannya.


rujuk semula perbentangan kami yang lepas,bab susunan pemerintahan dalam kerajaan minangkabau dan kerajaan jambi.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[lembut tulang dari lidah].


betul ke atau mereka itu atau tuanpuan atau kita ini,setakat nak ambik hati orang atau nak tunjuk yang....,semata?.
apabila bercakap akan mengeluarkan sebutan atau buah yang berikut;

sumpah, saya; atau demi allah,saya;atau saya ikhlas;atau saya buat kerana allah;atau sebutan atau ayat yang serupa makna dan seumpama dengannya.

dan;kita kena ikhlas;atau kita kena amanah;atau kita kena yakin;atau kita kena percaya;atau yang senmpama makna dengannya.

renungkan sikit urusan lidah dan bibir itu.jangan sampai menyesal dikemudian hari,atau disebutkan;sesal dahulu pendapatan,sesal kemudian tidak berguna.

manusia yang tahu akan gelakkan aje,sebaliknya mereka hanya memerhatikan sahaja gelagak manusia yang sebergitu itu dan tidak akan campur tangan.

sebabnya masing-masing telah belajar dan diajar bab-bab fekah dari dalam al quraan serta al sunnah.

Anonymous said...

terjemahan dari buku pengembaraan Rihlah Arab

Di Basrah dahulu,ada seorang lelaki daripada suku quraisy telah keluar daripada sana sewaktu keruntuhan Bandar tersebut. Dia menuju Siraf dan kebetulan terdapat sebuah kapal yang hendak belayar ke Negeri China. lelaki tersebut menumpang kapal itu sehingga sampai ke China. Sesampainya disana, dia memutuskan untuk mengadap Raja Agung. Maka dia berjalan menuju ke Khumdan dari Bandar Khanfu dalam tempoh lebih kurang 2 bulan.
Sesampainya maka dia pun duduklah di hadapan pintu raja dalam jangkamasa yang agak lama dengan mengangkat potongan kain yang menyebutkan bahawa dirinya adalah daripada Ahlul Bait nabi bangsa Arab. Setelah beberapa lama, maka raja pun menitahkan agar ditempatkan lelaki itu di sebahagian tempat tinggal dengan diberi rawatan yang diperlukannya. Raja pula menulis sepucuk surat kepada penguasa yang ditugaskan di Khanfu untuk menyelidik dan bertanya-tanya kepada para saudagar di sana tentang dakwaan kekerabatan dengan Nabi SAW oleh lelaki berkenaan.
Tidak berapa lama, maka sampailah surat balasan daripada penguasa Khanfu memberitahu bahawa benarlah dakwaan nasab itu. maka raja mengizinkan dia masuk mengadap serta mengurniakannya harta yang banyak sehingga dia dapat kembali semula ke Iraq. Lelaki itu adalah seorang syaikh lagi baik kefahamannya. Dia telah memberitahu kepada kami bahawa tatkala dia masuk mengadap itu maka Raja pun menyoalnya berkenaan bangsa Arab dan bagaimana mereka dapat mengalahkan bangsa ‘ajam [*bangsa-bangsa lain selain bangsa Arab].
Maka jawabnya.”dengan pertolongan Allah Yang Maha Agung sebutanNya dan dengan sebab orang Ajam itu menyembah api serta bersujud kepada matahari dan bulan, bukannya kepada Allah”
Raja berkata kepadanya “Sesungguhnya bangsa Arab itu telah mengalahkan kerajaan yang paling agung, paling luas tanah suburnya, paling melimpah hartanya, paling cerdik rakyatnya dan paling jauh jangkauan titahnya”
Kemudian raja menyambung soalannya.”Apakah kedudukan seluruh raja-raja pada sisi kamu?”
“aku tidak ada ilmu tentang hal itu”, jawab lelaki tersebut.
Raja lalu berkata kepada penterjemahnya.
”.katakan padanya bahawa sesungguhnya kita menghitung raja-raja itu ada lima semuanya. Yang paling luas kerajaannya adalah raja yang menguasai Iraq,kerana Iraq itu terletak di tengah-tengah dunia dan segala segala raja-raja itu disekelilingnya. Dan kami dapati namanya di sisi kami*[*yakni dalam pengetahuan kami] adalah *raja segala raja.[*Kerajaan Abbasiyyah]. Setelah raja itu adalah raja kami ini. Kami mendapati baginda disisi kami adalah raja manusia kerana tidak ada seorang pun daripada para raja yang terlebih bijak siasahnya daripada kami serta paling teliti berbanding ketelitian raja kami,dan tidak ada rakyat jelata yang lebih taat kepada raja-rajanya berbanding rakyat kami. Maka kami adalah raja manusia.
Setelah kami adalah Raja Binatang Liar, ia itulah Raja Turki yang berdekatan dengan negeri kami ini. Setelah mereka adalah Raja Gajah, ia itulah Raja Hind. Kami mendapatinya disisi kami adalah Raja Hikmah disebabkan hikmah itu berasal daripada mereka.
Selepasnya ialah Raja Rom. Ia itulah disisi kami sebagai Raja Lelaki disebabkan tidak ada dibumi ini yang lebih sempurna jasmani dan kacak rupa seperti kaum lelakinya. Maka mereka itulah raja-raja terhebat, sementara raja-raja yang lain dibawah mereka itu.”

Anonymous said...

salam,tuanpuan.


teliti semula kias cerita itu;,apa yang dimaksudkan arab ./ ajam ./ china ./ iraq ./ turki ./. hind ./ dan rom . itu? [yang di sebut lima...dan raja].

Anonymous said...

Kemudian raja itu bertitah lagi kepada penterjemahnya.
“Katakan padanya adakah dia kenal sahabatnya – yakni Rasulullah SAW – seandainya dia melihatnya?”
Aku lalu menjawab.”bagaimana aku dapat melihat baginda sedangkan baginda kini disisi Allah SWT”. Maka titah raja.”Bukan itu maksudnya. Yang aku maksudkan melalui rekodnya”.lalu sambung raja itu:”baiklah!”. Lalu diperintahkan untuk dibawa keluar suatu peti dan diletakkan dihadapannya. Baginda lalu mengambil suatu gulungan*[kertas @ sesuatu yang ditulis atasnya] sambil berkata kepada penterjemahnya. “Tunjukkan kepadanya sahabatnya* itu”[yakni Rasulullah SAW]. Aku lalu melihat padanya para Nabi,lantas aku pun menggerakkan kedua-dua bibirku berdoa untuk mereka. Mereka tidak mengetahui bahawa akulah paling arif berbanding mereka. Baginda lantas berkata kepada penterjemahnya:”Tanyakan dia mengapa dia menggerakkan bibirnya kumat-kamit?”
Penterjemah bertanyaku, lalu aku katakan.”aku berdoa untuk para nabi itu”. Lalu tanya baginda:”dari mana engkau kenal mereka?”.maka jawabku:”daripada gambaran perkara mereka. Ini Nuh dalam kapal, terselamat bersama pengikutnya ketika mana Allah Yang Maha Agung SebutanNya telah memerintahkan air agar menenggelamkan seluruh bumi dan penduduknya, sedang Allah menyelamatkan baginda dan pengikutnya.”
Raja itu ketawa tiba-tiba seraya bertitah.”adapun Nuh, maka betullah namanya engkau sebutkan itu. Tapi tentang tenggelamnya bumi keseluruhannya itu maka tidaklah kami mengetahuinya. Hanyasanya taufan banjir itu berlaku pada sebahagian bumi sahaja, dan tidak sampai pun di bumi kami ini, demikian juga tidak sampai di bumi Hind”.
Aku [lelaki quraisy] berasa takut untuk membalas dan berlawan hujah akan kata-kata raja itu kerana aku sedia maklum pasti baginda akan menolaknya. Kemudian aku pun berkata “Ini Musa dengan tongkatnya serta Bani Israil”. Maka titah raja itu: “Ya.dibumi yang sempit dimana dia berada*[di padang pasir yang mana mereka tersesat selama 40 tahun] serta keburukan kaumnya.
Aku berkata lagi ”ini pula Isa, sedang berada diatas keldai bersama para hawariyyun mengikutinya”.Titah Raja: “sesungguhnya pendek tempoh masanya. Perkaranya itu hanya sekitar 30 bulan lebih sedikit saja.”
Dia lalu menceritakan satu persatu mengenai para Nabi itu yang kami ringkaskan dengan menyebut sebahagian saja. Dia yakin bahawa dia telah melihat di atas setiap rekod Nabi itu terdapat tulisan yang panjang pada hematnya tulisan itu menyebutkan nama-nama para Nabi, tempat negeri mereka serta sebab-sebab diutuskan mereka. Kemudian katanya:
Aku telah melihat rekod Nabi SAW sedang berada di atas unta Baginda sedang para sahabatnya mengelilingi baginda di atas unta mereka. Kelihatan sandal arab pada kaki mereka dan dipinggang mereka ada terikat kayu siwak. Aku lantas menangis. Maka raja segera bertitah kepada penterjemahnya:”Tanyakan kepadanya apa sebab dia menangis”? Maka kataku.”Inilah Nabi dan Penghulu kami dan anak pakcikku*[lelaki quraisy itu adalah keturunan drpd salah seorg bapa@ibu saudara Rasulullah SAW drpd anak Abdul Mutallib. kerana itulah Rasulullah SAW dirujuk sebagai anak pakcikku yakni Abdullah bin Abdul Mutallib ] ,Salam atas Baginda”.
Titah Raja.”benar katamu. Sungguh baginda dan kaumnya telah menguasai semulia-mulia kerajaan, tetapi baginda tidak dapat menyaksikan sendiri kerajaannya itu, sebaliknya dapat disaksikan oleh orang sesudahnya.

Anonymous said...

Aku telah melihat rekod-rekod para Nabi yang ramai bilangannya. Antara rekod tersebut, ada yang mengisyaratkan dengan tangan kanannya sambil mempertemukan ibu jari dan jari telunjuknya seolah-olah menunjukkan dengan isyarat itu kepada kebenaran. Ada pula yang berdiri sambil menunjukkan dengan jari-jarinya ke langit dan lain-lain lagi yang mana penterjemah itu meyakini bahawa mereka itu adalah daripada para Nabi mereka dan Nabi-nabi Hind.
Kemudian baginda bertanyakan kepadaku tentang para Khalifah, pakaian mereka dan banyak darihal Syariat dan bentuk-bentuknya sekadar apa yang aku ketahui tentangnya. Setelah itu raja bertitah pula.” Berapakah umur bumi pada kalian?” Jawabku “ Sesungguhnya itu suatu hal yang diperselisihkan. Sebahagian mengatakan 6000 tahun, sebahagian lagi mengatakan kurang dari itu. Sebahagian pula mengatakan lebih sedikit daripada itu.” Maka meletuslah ketawa Raja itu, begitu juga menterinya yang berdiri disitu, menunjukkan bahawa baginda mengingkari hal itu. Lalu titahnya “Aku tidak menyangka bahawa Nabi kamu mengatakan demikian”. Aku berasa goyah dan aku jawab:”Bahkan baginda memang mengadakan demikian”. Dan aku dapat melihat riak ingkar pada wajahnya.
Kemudian baginda pun bertitah kepada penterjemah. “katakan padanya perhatikan betul-betul percakapanmu. Sesungguhnya para raja tidak bertitah melainkan dengan sesuatu yang berasas. Adapun apa yang engkau percaya bahawa kalian berselisih pendapat itu, maka sesungguhnya kalian hanya berselisih pendapat pada perkataan Nabi kalian. Sedangkan apa yang diperkatakan oleh para Nabi itu tidak boleh diperselisihkan, bahkan hendaklah diterima bulat-bulat. Maka hendaklah engkau berjaga-jaga daripada hal ini dan yang seumpamanya pada menceritakannya”.
Baginda telah menyebutkan pelbagai perkara lainnya yang banyak telah aku lupa kerana sudah lama. Kemudian baginda bertanya kepadaku. “Mengapakah engkau berpaling dari rajamu sedangkan dia lebih dekat kepadamu dari segi negeri dan nasab berbanding kami?”.
Lalu aku berujar:”disebabkan apa yang telah berlaku ke atas Basrah, lalu aku pergi ke Siraf dan terlihat disana ada sebuahkapal dalam persediaan untuk belayar ke China. Serta apa yang telah sampai kepadaku kemulian Raja China dan banyaknya kebaikan baginda. Dengan sebab itulah aku berasa sangat suka jika dapat datang dan menyaksikan sendiri. Seterusnya aku pulang ke negeriku dan kerajaan anak pakcikku* dengan membawa berita tentang apa yang telah aku saksikan drpd kemuliaan raja ini dan keluasan negerinya. Dan aku mengucapkan segala hal-hal yang baik-baik dan memuji segala hal yang indah-indah”
Mendengarkan itu, raja kelihatan begitu gembira. Baginda lantas memerintahkan agar aku dikurniakan anugerah yang berharga dan agar aku dinaikkan diatas baghal yang khusus untuk urusan kiriman pos menuju ke Bandar Khanfu. Raja juga menuliskan kepada Raja Khanfu supaya memuliakan aku dan mengedepankan aku bebanding orang lain-termasuk para raja-dalam bandarnya, serta menyediakan tempat tinggal untukku sehingga sampai waktu aku berangkat keluar dari sana. Maka aku ketika itu berada dalam kehidupan yang serba mewah dan penuh kenikmatan sehinggalah aku keluar daripada negeri China.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

yang dikatakan gambar para nabi itu adalah[gambaran] kias perihal yang di sejarahkan dari satu ilmu yang di berikan kepada seseorang yang orang lain tidak diberikan.

contohnya,kepada pengkisahan nabi khaidir,iskandar zulkarnai,.

makanya, cerita itu satu dari urusan ghaib yang di dapati dari raja china.

maka disebutkan:oleh sunnah nabi: akan berikut: belajarlah walaupun sampai kenegeri china.

maka,jangan disalah tafsir atau disalah gunakan urusan yang kita tidak mengetahuinya[jangan jadikan ianya satu fitnah]

Anonymous said...

salam,tuanpuan.


kias kepadanya;[pantang].

dahulu-dahulunya,orang memegang pantang,agar melarang atau mengelak dari terjerumus kedalam maksiat,segi fekahnya,adatnya,dan adabnya,maka mereka dahulu itu berilmu.

sebaliknya sekarang ini,mereka-mereka itu berpantang juga tetapi lagi kuat dari orang zaman dahulu.

percaya ke tidak ni?;tak caya?

pantang jumpa
pantang tengok
pantang dahi licin
pantang ditegur
macam-macam pantang yang menunjukkan ego mereka,
maka semuanya membawa kepada maksiat dan ingkar kepada allah.

Anonymous said...

RAJA RAJA DUNIA DAN KERAJAAN MEREKA SEMENJAK PERMULAAN ZAMAN

zaman dahulu,Afridun*[افرىدون] telah membahagikan kwsn bumi kpd 3 org puteranya. Salam@Syaram dilantik sbg raja dibahagian barat/maghrib.maka raja raja Rom dan Sughd adalah drpd anak keturunannya.

Thusy,iaitu Thuj pula dilantik menjadi raja di timur/masyriq.maka segala raja raja Turk dan China anak keturunannya.

Manakala Iran,iaitu Iraj pula dilantik menjadi raja di Iransyahr,Iraq. Maka segala Kisra yg menjadi raja di Iraq adalah drpd zuriat keturunannya.

Penyair mereka telah berdendang..

Telah kami bahagi kerajaan dizaman kami
Umpama membahagikan daging diatas bekas hidangan..

Kami jadikan Syam dan Rom,
Sampai ke barat utk pemuda trampil,Salam..

Buat Thuj pula diberikan Turk
Sedangkan China dikuasai sepupu kami..

Dan kerajaan Parsi kami tawankan utk Iran,
Lalu kami berjaya dgn limpahan kenikmatan

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada.[zaman]


hanya ada empat zaman manusia. [

1] zaman adam.
2] zaman nuh.
3] zaman ibrahim.
4] zaman muhammad saw.[yang disebutkan; akhir zaman].

makanya pembahagian tiga kawasan dunia kepada tiga kerajaan pemerintahan itu duduknya dalam zaman mana?

makanya;itu berita yang di kias beritakan oleh mereka itu, dan makanya dimana berita kias yang lainnya dari berita yang sebelumnya bersimpan,dan makanya kenapa tidak dapat dihuraikan oleh mereka=mereka selepasnya lagi?.

makanya berita merekanya,kesemuanya telah dicatatkan dalam al quraan seluruhnya dalam khilaf@kias ayatnya.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kias kepadanya.[orang berilmu dan orang tak berilmu].


fitnah yang di buat oleh orang tak berilmu atau[bersubhat],maka mereka di panggil orang bodo.

dan sebaliknya; fitnah yang dibuat oleh orang yang berilmu atau [bersubhat],mereka-mereka itu orang yang bangang. sebab mereka menyalahgunakan ilmu pada mereka untuk memfitnah orang dan bersubhat dengan orang yang membuat fitnah.[salah laku pada ilmu],[tak belajar fekah ke apa ke mereka-mereka ni?].

buat fitnah dan bersubhat dalam fitnah,dan dalam masa yang sama,berdoa mohon ampun dan sejahtera dunia akhirat.apa ke sihat atau tak sihat mereka-mereka itu?

Anonymous said...

KEMBARA SALLAM AT TURJUMAN KE TEMBOK ZULQARNAIN

Al Watsiq Billah,khalifah abbasiyyah telah bermimpi seolah2 tembok yg dibina Zulqarnain telah terbuka.Baginda telah memerintahkan agar satu ekspedisi pergi ke tembok zulqarnain dan membawa pulang khabar tentang hal tembok tersebut. Ekspedisi itu disertai oleh Sallam At Turjuman yg mampu berbicara dalam 30 bahasa dgn diiringi seramai 50 org pemuda gagah.

Ekspedisi ini dibiayai oleh khalifah dgn segala belanja kemudahan kewangan,makanan,pengangkutan dan sebagainya. Mereka bertolak dari Surra Man Ra'a dgn membawa surat daripada Tuan Khalifah kepada Penguasa Armenia,Ishaq bin Ismail.Wlubgmnpn Ishaq bin Ismail tidak mampu mengikuti ekspedisi tersebut lalu menulis surat minta bantuan sokongan kepada Penguasa As Sarir,yg kemudiannya menulis kpd Raja Al Lan,yg menulis pula kpd Filan Syah.seterusnya kpd Raja Khazar,Torkhan.

Raja Khazar mengirimkan 5 org penunjuk jalan dan meneruskan perjalanan selama 26 hari sehingga sampai ke tempat tanah hitam yg busuk.sebelum masuk ke kwsn tersebut,ekspedisi tersebut telah diberikan cuka utk dihidu bagi menghilangkan bau busuk tersebut.Mereka berjalan melintasi kwsn yersebut selama 10 hari sehingga sampai ke beberapa buah bandar gersang yg tidak berpenghuni.menurut penunjuk jalan itu, bandar2 ini telah dimusnahkan oleh Yakjuj Makjuj dan dan bandar2 dilintasi selama 20 hari.

Sambungan....

Anonymous said...

Ekspedisi itu bergerak lg dan sampai ke sebuah bandar bernama Aikah. Ia mempunyai pintu kota besi dgn pengawal pintu di atasnya. Di dlm bandar tersebut terdapat ladang2 dan bukit2 kecil. Di bandar inilah yg ditempati oleh Zulqarnain dan tenteranya. Jarak antara bandar itu dan tembok yakjuj makjuj adalah 3 hari perjalanan.

Mereka meneruskan perjalanan dan akhirnya tiba ke sebuah gunung tinggi yg mempunyai kubu.di situlah letaknya tembok yg dibina Zulqarnain iaitu sebuah celahan di antara 2 buah gunung.

Zulqarnain telah menggali dasar tembok itu sedalam 30 hasta lalu membina tapak tembok itu menggunakan campuran besi tembaga sehingga sama rata dgn permukaan bumi. Kemudian diperbuat. 2 batang tiang cerucuk di kedua2 sisi celahan gunung itu.lebar setiap tiang itu adalah 25 hasta dgn ketebalan 50 hasta. Bahagian yg terlihat ke luar pintu pd bahagian bawahnya adalah 10 hasta.

Binaan keseluruhannya adalah drpd bongkahan besi yg dipasakkan ke dlm tembaga. Ukuran sebongkah besi adalah sehasta setengah darab sehasta setengah dan tebalnya 4 jari. Palang besi yg dilintangkan diatas 2 batang tiang cerucuk itu panjangnya 120 hasta,disusun diatas setiap satunya dlm jarak 10 hasta,yg lebarnya 5 hasta.

Diatas palang besi itu dibina suatu binaan drpd bongkahan besi tembaga sehingga ke puncak gunung. Tingginya sejauh mata memandang. Diatas sana terdpt puncak binaan besi yg terdapat 2 tanduk dihujung puncak besi yg setiap satunya condong ke arah yg satu lagi.panjang setiap puncak adalah 5 hasta X 4 hasta dan di atas itu terdpt 37 puncak.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepadanya; [pembentangan].


pembentangan ini diatas,belum lengkap,lengkapkan.

cerita tembok itu adalah kias lapuran yang di buat oleh ketua expidisi[pegawai kerajaan abbasiah];

ianya lebih kurang dikiaskan sandarannya;

1] kias kepada kisah israj dan mikraj. dan kias kepada pagarruyung @ melaka; maka beritanya lapuran itu duduknya di tengah antara keduanya.

lapuran itu di buat untuk melapangkan atau mengembirakan hati khalifah semasa itu[khalifah yang bermimpi itu dari rasa ketakutan dari sebab mimpinya].

makakan berita tembok itu adalah urusan ghaib,yang hanya di kiaskan dalam al quraan dan al sunnah sahaja. dan sedikit sekali yang sejarahnya di pegang pusaka sebagai wasiat oleh bani israil.[ itu pun banyak yang dipinda beritanya]

sebagai cerita contohnya adalah kepada;[untuk kiasan bercerita]:

orang asli di malasia ini;kalau ditanyakan kepada mereka;maka mereka akan mengatakan:

dulu-dulunya kita ada kitabnya,tapi dah terbakar.jadinya tak tahu dah.
dan satu lagi; dulunya kitab tu tebal,dah disiat selai-selai buat teduh kepala dari hujan,habis semuannya basah,sebab tu guna daun keladi buat teduh kepala.

lapuran itu untuk bacaan sahaja bolehlah, sebaliknya kalau untuk di percayai[digunapakai];kena selidik lah dulu.

jangan jadi seperti; perjanjian damai diantara saidina ali dengan muawiyah.berat sebelah.yang membawa kepada fitnah yang besar.

Anonymous said...

Sambungan Kembara Tembok Zulqarnain
Adapun pintu besi itu mempunyai 2 daun pintu yg tergantung.lebar setiap daun pintu adalah 50 hasta,tebalnya 5 hasta.engselnya seperti kadar palang pintu itu. Angin tidak dpt menembusi pintu@gunung itu,seolah2nya suatu binaan yg satu.
Diatas pintu itu terdpt mangga pintu sepanjang 7 hasta berbentuk bulat dgn ketebalan 1 depa.mangga pintu tidak mampu diangkat dgn tenaga 2 lelaki.tinggi mangga itu drpd tanah adalah 25 hasta.sekira2 5 hasta diatas drpd mangga itu,terdpt selak pintu yg lebih pjg drpd mangga tadi.2 gelung selak itu setiapsatunya berukuran 2 hasta.
Diatas selak itu,tergantung pula anak kunci yg pjg 1 1/2 hasta.anak kunci itu memiliki 12 gerigi yg setiap satunya serupa pengetuk pintu.ukur lilit anak kunci itu adalah 4 jengkal.ia tergantung pd suatu rantai terbenam di pintu.pjg rantai itu 8 hasta dgn ukurlilit 4 jengkal.lingkaran yg terdpt pd rantai itu seumpama lingkaran manjanik.
bendul pintu itu lebarnya 10 hasta dgn keluasan 100 hasta tidak termasuk bhgn yg di bwh 2 tiang cerucuk.bsahgian yg jelas kelihatan drpdnya 5 hasta.semua ukuran hasta ini disebut 'hasta as sauda'.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[nombor dan hasta].


2 tu apa?
5 tu apa?
7 tu apa?
1 tu apa?
25 tu apa?
12 tuapa?
8 tu apa?
4 tu apa?
10 tu apa?
100 tu apa?
50 tu apa?
dan hasta as sauda tu apa?

maka perlunya dibaca fikir dalam fekah.ada jawapannya dalam al quraan dan al sunnah.

lebih kurang pencarian bahtera nabi noh lah tu.

Anonymous said...

Menurut penterjemah Hasta As Sauda (الذاع السوداء) tidak diketahui adakah ini nama bagi ukuran hasta biasa @ lainnya,Wallahu a'lam.
Bersama pintu itu,terdpt 2 buah kubu yg setiap satunya berukuran 200 hasta darab 200 hasta. Pd pintu kedua buah kubu ini,terdpt 2 btg pokok dan suatu mata air tawar. Pd salah satu kubu itu,terdpt alat2 yg digunakan utk membina tembok tersebut,antaranya periuk2 dan senduk2 besi. Diatas setiap tungku terdpt 4 periuk seperti keadaan yg digunakan dlm pembuatan sabun.disitu terdpt bongkahan2 besi yg telah bercantum akibat karat.

Ketua bagi kubu tersebut akan memeriksa tempat itu pd setiap hari isnin dan khamis.hal itu telah mereka warisi turun temurun sama seperti para khalifah mewarisi urusan khalifah sebelumnya. Pada hari2 tersebut,ketua kubu itu akan dtg diiringi oleh 3 org lelaki sambil membawa tukul besi. Pd pintu itu terdpt suatu tingkat utk dinaiki dan mereka lalu memukul mangga pintu dgn satu kali pukulan pd waktu pagi.
Apabila tiba waktu zohor,maka dipukul sekali lagi dan bunyi tersebut lebih kuat drpd pukulan sebelah pagi.begitu seterusnya pada waktu asar.setelah itu mereka menunggu sehingga matahari terbenam sebelum beredar. Tujuan mereka mengetuk pintu itu adalah utk memberi amaran kpd Yakjuj Makjuj yg sebalik pintu bhw ada pengawal yg memantau mereka supaya tidak melakukan sesuatu kpd pintu itu.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

tuanpuan-tuanpuan, alangkan kisah[baru seribu empat ratus tahun] yang sepatutnya manusia percaya serta yakini pun,manusia ingkar; inikan pulak cerita berita yang dah beribu-ribu tahun zamannya itu.

berita dalam al quraan dan dalam al sunnah pun manusia kebanyakannya hanya melagukan aje,tak faham apa ke bendapun.setakat menjadi halwa telinga.

yang sebenar-benarnya manusia ini mencari apa?

mencari diri dan kebenaran, atau mencari seperti qorun, hamman dan firaun zaman nabi musa dan ataupun namrud zaman nabi ibrahim,mencari?.

maka mereka telah dapat apa yang mereka hajati itu.

Anonymous said...

Berhampiran dgn tempat ini,terdpt sebuah kubu dgn keluasan 100 farsakh.pada pintu tembok tersebut terdpt satu rekahan kecil umpama benang halus dan Mereka yg ada dikubu tersebut tidak risau kerana tebal pintu itu 5 hasta ukuran hasta iskandar,menyamai satu setengah hasta al aswad. Sallam menghampiri pintu itu dan mengikis sedikit drpd bhg rekahan itu dan diletakkan kedalam saputangan utk diserahkan kpd khalifah al watsiq billah nanti.

Pd sebelah atas daun pintu yg kanan tertulis dgn besi dlm bahasa dahulukala.ayat itu tidak dipastikan tetapi penulis kembara ini mengatakan ia merupakan surah al khafi ayat 48. Mereka meneliti binàan tembok dgn keseluruhan garisan2 berwarna kuning tembaga dan hitam besi.di gunung itu,terdpt sebuah lubang yg digali sbg acuan pintu dan tempat utk diletakkan periuk2 bg mencampurkan tembaga timah.setiap periuk ada 3 simpulan rantai dan cangkuk bg mengangkut tembaga ke atas tembok.

Anonymous said...

Mereka mengatakan bhw ada sekali pernah terlihat beberapa org dari Yakjuj Makjuj sedang berada diatas gunung.tetapi tiba2 angin hitam melanda terus menghumbankan mereka jatuh ke sebalik sana. Ukuran mereka kira2 sejengkal setengah memurut matakasar. Ukuran ini adalah dl jarak jauh ketika yakjuj makjuj itu diatas gunung,sedangkan org yg melihat yakjuj makjuj itu berada di kaki gunung. Pada gunung itu tidak terdpt sebarang kwsn datar atau sebarang tumbuhan. Ianya gunung yg menjulang,licin dan putih.

Setelah itu,ekspedisi ini telah beredar. Pemandu mereka membawa ke arah Khurasan sehingga sampai ke Samarqand setelah menempuh perjalanan selama 8 bulan. Mereka sampai ke Asyibab lalu menyeberang sungai Balkh sehingga sampai ke Syarusanah,Bukhara,Tirmiz dan Naisabur.seramai 20 org telah meninggal dunia semasa ekspedisi ini.ketika pulang 14 org meninggal dunia.ada yg sakit ditinggalkan di kampung2 yg mereka singgahi. Akhirnya mereka berjaya kembali ke Surra Man Raa. Sallam telah mengadap Khalifah Al Wasiq dan mengemukakan laporan pengkisahan mereka.dia menyerahkan serbuk besi dikikis dpd pintu tembok itu.Baginda lantas memuji Allah dan memerintahkan agar dikeluarkan sedekah.baginda memberi anugerah sebanyak 1000 dinar setiap org.

Perjalanan yg ditempuhi memakan masa selama 16 bulan dan perjalanan pulang mengambil masa 12 bulan dan beberapa hari.Sallam At Turjuman menceritakan sendiri perkhabaran ini kpd penulis,kemudian beliau membacakan sekali lagi kpd penulis drpd kitab yg beliau tuliskan utk khalifah Al Watsiq Billah.

Tamat.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.


apabila orang yang berilmu melapurkan,maka dia akan mengamankan orang yang dalam gelisah.

itulah yang terjadi diantara pegawai khalifah dan khalifahnya itu.maka tiada sesiapa yang merugi dalam hal itu.

lapuran itu telah di simpan oleh kerajaan abbbasiah,dan apa kias yang dikitabkan oleh pegawai khalifah itu,tiada terbuka huraiannya oleh orang selepasnya.makanya mereka yang selepasnya hanya menterjemah semata.

berita dan ceritanya telah siap ada dalam al quraan dan al sunnah.cari lah.jangan dok duduk tunggu semata.[tunggu dan lihat],itu kerja yang mengabiskan beras aje.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada,maksudnya.


hasta as sauda:[fekah] bermaksud mencukupi[mencukupkan atau cukup lengkap sempurna],[mana-mana suka lah yang mana nak ikut][kalau faham].

hasta:[adat] bermaksud ukuran atau mengira sesuatu mengikut ukuran.

hasta[adab] bermaksud sesuatu yang ada pada jasad yang di gunakan sebagai kiasan sandaran perpandingan.[nisbah].

hasta[ilmu] bermaksud; buka dan cari dalam al quraan serta al sunnah.[kena usaha dan cari sendiri,sebab kefahaman itu dari diri sendiri,dan bukannya di fahamkan oleh orang].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kias kepadanya;[dari hal fitnah].


makakan kepada dia,walaupun seorang yang baik,dari sebab membuat fitnah keatas dirinya sendiri bagi melepaskan diri[menyelamatkan diri] dari di aniaya oleh orang yang bermusuh denganya,maka dia telah dihukum oleh allah[dikifarah],kerana membuat pengeaniayaan kepada diri sendiri[memburukkan diri sendiri].

makanya telah lagi,kalau membuat fitnah kepada orang lain,lagilah akan dihukum oleh allah.dan kalau fitnah itu membawa bencana yang besar lagilah berat hukumannya.

siapa dianya orang atau manusia itu?. cari dan rujuklah dalam mana-mana kitab, terutamanya al quraan dan al sunnah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ulama atau wali].

mereka yang mati,mati dahlah mereka itu.makanya ulama atau wali allah mestilah cukup jumlahnya bertukar ganti dan silih berganti[mencukupi pada setiap masa,tidak boleh tidak].[ada yang mamai dari tanggungjawab][itu yang jadi tak cukup pertugas tu].

sebaliknya mereka-mereka itu sedar atau tidak yang mereka itu ada dan sedang dan mesti menjalankan kewajipan tugas bagi pihak atau mewakili allah menyelaras urusan diatas muka bumi ni?

jumlah wali diakhir zaman telah dikiaskan dalam al quraan serta al sunnah. jumpa ke tidak?

yang mati dah tetap mati,sebaliknya yang gantikan tempat yang dah mati tu mana dia?,lelap lagi ke?[kalau faham kias khilafnya dari al quraan dan al sunnah]

dan kalau tak faham kias khilafnya, tak boleh nak kata apa-apalah.sebabnya masing-masin dah belajar dan dah diberi tunjuk ajar oleh rasulullah saw lama sangat dah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[sumpah tak boleh makan ikan tapah].


urusan itu telah selesai dan dibatalkan itu[damai keduanya].

telah diselesaikan oleh empunya diri,maka urusan itu di tutup dan dilipat simpan kemas. maka waris dari susur keturunannya, bersyukurlah,dan kembali kelaluan yang diredai allah.[mengikut apa yang rasulullah saw tunjuki].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[moyangnya]


dari sebab cucu cicit kepadanya tidak mengenal akannya,maka urusan kepadanya tidak selesai[makanya dia terkapai-kapai minta ditolong][tahlil dan al fatihah cucu cicit tak sampai kepadanya].[sesungguhnya telah menjadi satu peraniayaan keatasnya oleh cucu cicitnya dan manusia yang mengaku saudara se islam].

al quraan dan al sunnah itu nampak nyata akan tulisannya,dan sebaliknya ianya juga adalah urusan ghaib yang dinyatakan oleh allah kepada manusia agar berfikir dengan akal yang telah disempurnakan oleh nya,supaya mencari dan menjadi pedoman].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[hao siim atau kou siim].


dalam bahasa cina membawa maksud gembira,

datang asalnya dari baijing china,dan itu adalah namanya disana[moyangnya].[maaf kalau salah ejaan].waris keturunannya[kumpulan kedua] telah meninggalkan tanah besar china menyelamatkan diri.dan kumpulan pertama yang meninggalkan tanah besar china,[tidak akan di beritakan disini,maaf],[bukan berahsia,cuma melindungi keberadaan mereka dalam kalangan tuanpuan][siapa yang tahu,tahulah,dan siapa yang tak tahu,tak tahu lah].

warisnya yang terkemudian,sudah lama tidak mengenali akan nya, dan hanya pemegang amanah baginya sahaja yang memegang akan tahunya mereka itu.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya;[taubat]


pada sesuatu perkara dan urusannya dahulunya semuanya benar,betul dan lurus,dan sebaliknya apabila di lencongkan dan ditergelincirkan oleh makhluk dengan sengaja atau dengan tidak sengaja[sama sahaja].

makanya,perbetulkan yang dilencongkan atau terlencong[tergelincir atau digelincirkan] itu,[itu yang disebutkan kembali kepada jalan yang lurus atau kembali kelandasan yang sebenar].

makanya,ramai yang tahu dan telah tahu dan yang mengetahui,[dalam kata lain,bila bersalah dan tersedar dari kelakuan yang tidak baik itu,maka, kembalilah kepangkal jalan atau taubat atau tinggalkan akan perkara buruk itu].

makanya,sebaliknya yang terjadi kepada ramai orang,mereka meninggalkan akal yang telah disempurnakan allah, pemberian allah kepada manusia itu.

maka mereka sebutkan; tunggu dan lihat:

apa yang mereka nak tunggu dan apa yang mereka nak lihat dahulu, tak diketahuilah?.

tidak ada jalan pintas,dan jalan kembali itu luas. dan jalan itu tidaklah sejauh yang mereka sangka-sangkakan, depan mata sahaja.

berapa jaraknya tuanpuan mengadap al quraan dan al sunnah?.itulah jaraknya jalan kembalinya.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[amal]


hendaknya,janganlah menjadi manusia yang amalnya hanya boleh sampai setakat ke langit ke tujuh sahaja, itu akan membazir dan merugikan diri sendiri semata.

amal yang baik adalah amal yang boleh sampai ke siratulmuntaha dan disimpan serta tersimpan di baitulmakmur dengan izin rehda allah,inshaallah.[sebelah atas lagi dari langit ketujuh].

untuk sampai itu,maka hendaklah amal kita lengkap serta sempurna.

dan lengkap serta sempurna itu,tak boleh bersangka-sangka semata,ianya mestilah diyakini sepenuh hati.

tak bolehlah menjadi macam orang yang buta pekak dan tuli;semata mengikut cakap-cakap manusia lain dengan bodo semata. itu dinamakan bodo sombong kepada allah.

amal yang bodo sombong;hanya akan menyebabkan amal itu dihumbankan kembali ke batang tengkok manusia itu sendiri dengan celaan dari para malaikat.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[kifarah].


dalam al quraan kepada surah al 'ashr[masa].

makanya manusia lupa akan sejarah dan kejadian yang lepas atas diri masing-masing,dari itu diberikan ingatan dalam kehidupan,dan kalau tak ingat juga,maka diberikan kifarah sebagai tanda ingatan.

maka,kaedah memberi ingatan itu berulang-ulang dilakukan sebagai kiasnya kepada manusia supaya kembali kepada urusan sebenar dan matlamat asal. dari satu keturunan kepada keturunan yang seterusnya sehingga akhir zaman[kiamat].

dan bila manusia itu lupa dari ingatan dan lupa juga walaupun di berikan kifarah,maka di berikan bala keatas mereka itu kerana dengan sengaja buat-buta dari ingat.

maka mereka berkata sesama mereka; nanti tua esok tobatlah,allah tahu manusia itu lemah dan perlupa.[kaum ini lagilah akan dihukum bala yang berat kerana bermain-main dengan peringatan allah]

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[dendam]


kejadiannya telah berlalu 1000 tahun yang lepas,maka manusia atau kaum yang zalim dahulu itu telah di hukum oleh allah,dan waris keturunannya turut dihukum kerana sombong dari kelalaian untuk memperbetulkannya[itu urusan allah],maka manusia yang dahulu dizalimi tidak perlu berdendam lagi. waris yang dizalimi itu jika berdendam,maka serupalah mereka macam kaum manusia yang pernah menzalimi keluarganya 1000 tahun dahulu itu.

padamkan bara dalam sekam itu sebelum terlambat,dan berpegang kepada pegangan yang betul,tidak kiralah apa sekali pegangan mereka,dan jangan rosakkan pegangan yang dipegang itu.[tiada pegangan yang mengajar pemegangnya buat kerosakan atau membuat penganiayaan,dan membuat zalim.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[berilmu atau meniru].


makanya, kita sepatutnya boleh menilai diri sendiri adakah kita ini berilmu ataupun setakat meniru-niru semata.

tak percaya?,jawab soalan yang sentiasa didengar ini;


marobuka atau siapa tuhan kamu?

ramai yang akan kata, soalan kacang je ni.

ya ke soalan itu kacang?

dalam jawapannya bukan setakat allah tuhanku[satu jawapan aje,itu tak lengkap,jawapannya mestilah lengkap serta sempurna.

kalau jawab; allah tuhanku,itu jawapan budak tadika je tu, yang di ajar oleh cikgunya, suruh hapal.

tak kanlah nak duduk setanding budak tadika sepanjang hayat kut?

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[berilmu atau meniru]


soalan kacang kedua; siapa nabimu?


kalau jawapannya nabi muhammad saw[betul juga]tetapi [itu jawapan budak tadika].

yang lengkapnya mana?,muhammad dapat gelaran rasul dan nabi tu,mana watikahnya. soalan dan jawapan kepada nya watikah nabi muhammad saw tu ada di kiaskan dalam al quraan dan dalam riwayat israk mikraj. jangan kata takde sebelum mencari. tak jumpa? tak ada guru bercerita?,entahlah???.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ lupa ].


perkataan lupa ini lah yang kerapkali manusia gunakan sebagai alasan apabila tidak membuat sesuatu perkara;

makanya disebutkan; terlupa atau lupa pulak, tak sengaja tak apa kan.

kalau diberikan lupa oleh allah. itu barulah di sandarkan sebagai terlupa. sebaliknya kalau dah mengejar sesuatu dunia yang menyebabkan lupa kepada yang wajib,itu bukannya lupa,itu babei namanya.

dari sebab mengejar kaya atau kerja dunia,maka dilupakan perkara yang wajib, kalau tak memudaratkan,tak apa lah,sebaliknya kalau memudaratkan sehingga menyebabkan bala atau petaka,guane gayanya tu?[menangis tak berlagu lah mereka].

manusia yang diberi lupa oleh allah,bersyukur lah mereka.[diberikan kelonggaran atas mereka].
sebaliknya kalau lupa dari sebab mengejar dunia,itu satu tamparan pengajaran kepada mereka,maka insaf lah.[mereka ditegur oleh allah, dari sebab kelalaian mereka]

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[berilmu atau meniru].


marah ke persoalan ini diperbentangkan.[kalau marah;tepuk dada tanya selera].

soalan kacang ketiga: siapa imammu?

maknya ramai yang tak fikir banyak,lalu menjawab:al quraan,[betul tu jawapannya] alhamdulillah.

itu je ke jawapannya,pindek dan ringkas sangat lah jawapan tu. tak lengkap dan tak sempurna langsung lah.

apa sebab al quraan jadi imam,ada fikir tak apa sebabnya?,[ada & takde] atau malas nak fikir.

soalan itu dan jawapan itu adalah bersekali.maka lihat dan perhatikan soalan dan jawapan nya dalam al quraan.

nabi muhammad saw menyebutkan bergini:aku tinggalkan dua perkara yang kamu tidak akan sesat jika di ikuti dengan betul;al quraan dan al sunnah.

[makanya ikut dengan betul,dan jangan melencongkan maksudnya,dan carilah apa yang dimaksudkan; maksud yang betul dan sebenar].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[berilmu atau meniru].


soalan kacang keempat: siapa saudaramu?.[jangan jadi seperti kacang lupakan kulit].

orang islam, ya betul dah jawapan nya tu.[ringkas dan padat]

makanya siapa yang dimaksudkan dengan orang islam tu?. orang islam atau manusia islam.

habis tu,kenapa pulak ada kelas-kelas dalam masyarakat sekarang ni?[berkasta-kasta pulak].

atau disebutkan pepatahnya;kijang selalu lupa pada jerat sebaliknya jerat tidak pernah melupakan kijang.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[jawapan dan soalan].

pembentangan kali kedua.


diantara keduanya itu; jawapan yang di kiaskan dahulu dan selepas dari itu barulah soalannya,dan itulah[soalan] yang disebutkan dengan kilaf atau kias.

dan pada setiap jawapan di letakkan soalan[bersekali dengannya],dan jawapan itu di letakkan merata dalam al quraan dan al sunnah,agar supaya manusia mencari dan memikirkan kebenaran dan keagongan kebesaran allah yang maha mutlak.[maka disebutkan orang yang tua-tua sebagai ilmu allah].

hanya kepada manusia yang mencari dan berfikir dengan akal yang disempurnakan sahaja yang di izinkan dan dibenarkan oleh allah,untuk dapat akan urusan itu,dengan izin allah.

mereka ingin kembali kepada sisi allah, dengan keampunan serta redha dari allah,dan bukan dengan sebab pahala.[maka itu disebutkan dengan; mereka redha kepada allah,dan allah redha kepada mereka].dan itu juga disebutkan dengan [ikhlas].atau[tiada tuntutan dari mereka,dan tiada tututan dari allah kepada mereka].

selagi ada soalan dalam diri manusia,itu yang di maksudkan tututun dari mereka{manusia],dan allah akan menuntut jawapannya yang telah diberitahu dahulunya, dia beri kepada manusia,.[maka sesiapa manusia yang dapat menjawabnya,maka manusia itu dilepaskan dan terlepas dari murka allah].

contoh kepadanya;[perbandingan dan ibarat]

apabila diajarkan guru pelajaran, dan kemuadiannya di adakan ujian kepada murid,lalu murid tidak dapat menjawab dengan betul,maka murid yang tidak dapat menjawap dengan betul itu, akan di hukum atau didenda oleh guru.[makanya kaedahnya telah digunapakai oleh manusia hari-hari kan???]

jadi macammananya mereka kata, mereka tidak diajar atau tidak ada sesiapa mengajar akan mereka atau tak pernah dengarpun atau entahlah atau atau atau???.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[salah guna]dalam[berilmu atau meniru].


makakan al quraan dan al sunnah ditatap pada bilang masa,dalam masa yang sama menyalahgunakan nya. berakal atau tidaknya mereka-mereka itu.

mereka menggunakan ayat-ayat dari al quraan dan al sunnah kepada urusan yang membawa dunia kepada mereka.

penawar mereka jadikan racun,dan racun mereka balas dengan racun,tidak ditawarkan dan tidak dipulihkan.atau madu di balas dengan tuba,dan mereka tukar tuba dengan racun kimia,bisanya tidak dibuang,dan mereka menanbah kerosakannya lagi.

yang sepatutnya mereka[warisnya] baca dan dihadiahkan tahlil dan al fatihah kepada nenek moyang mereka[bagi membantu arwah],sebaliknya mereka jadikan roh nenek moyang mereka sebagai kadam hamba bagi menjalankan urusan dunia mereka,lebih terok lagi mereka penjarakan roh nenek moyang mereka sendiri,sebab mereka katakan itu hantu atau saka,apake jenis keturunan pun tak tahu lah?

fikir-fikir lah sendiri.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[pulau][fitnah pemulauan].


ada manusia yang hajatnya membuat pemulaan tanpa ilmu dan tanpa hak kepada manusia lain,mereka memandai-mandai dengan niat mereka itu. jangan dari sebab hajat dari niat itu,maka menyababkan tuanpuan mendapat malu yang besar dari allah dan di balas hukuman yang memalukan diri sendiri.

maka itu yang di gelar; membalas dendam.[dendam apa yang hendak di balas,tidak lah diketahui,maka amat membazir zikir dan ibadah nya mereka itu dari sebab hendak membalas dendam].
hentikan membalas dendam sebelum terlambat;ibarat orang tua berkata;

kail sejengkal,lautan dalam jangan @ hendak diduga,jangan sampai nasi menjadi bubur.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[sakai].

maksud dalam bahasa,orang ramai menterjemahkan dengan maksud yang menjelekkan atau maksud yang terhina.

sebaliknya dalam maksud melayu kuno, sakai membawa maksud raja.

makanya perbetulkan tanggapan yang tersalah dalam diri masing-masing.cari akan puncanya tersilap itu dan dapatkan berita ayang benar dan sahih.

jangan duduk dalam kekeliruan selamanya,balik ke pangkal jalan.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[sandaran perbandingan].


burung kakak tua,atau satu lagi tiong batu,
maka di ajarkan bercakap oleh mereka,makanya berkata-kata lah akan burung itu mengikut apa yang didengar dan diajar,lalu diajuk oleh si burung akan sebutan kata-kata itu.

si burung itu tidak akan membantah dengan apa yang diajarkan kepadanya itu,dan menuruti sahaja segalanya,sebabnya si burung itu tiada masa nak berfikir atau memikirkan kata-kata yang diajar kepadanya,lalu diajuknya kata-kata itu bulat-bulat.

maka siburung diberikan budi sebagai habuan,atau di hamun jika tidak reti mengajuk apa yang di ajarkan kepadanya.

itu yang di panggil oleh orang yang ramai sebagai; meniru. maka bergitulah keadaannya manusia hari-hari pada zaman ini sekarang.