INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20130211

F8 Dialog dengan Aki Cu


Ng;”salam aki cu, koi ni datang melawat awok aki. Lama dah nak kemarinya,tak lepas sebab…” (umurnya,mengikut kad pengenalan adalah 98 tahun dan umur sebenarnya, wallahuallam*maklumat yang koi dapat, umurnya kurang lebih sikit 200 tahun, orangnya sihat dan segar .Cuma, bila ditanya, dia buat-buat tak dengar, bukan pekak sebab dia mengelak dari menjawabkan soalan yang dia tidak dibenarkan bercerita.jawapan yang dia beri, banyak guna kias dan mantik)

Pa/p.6;”salam”. (dalam senyumnya, dia memang dah sedia menunggu kome diluar rumahnya semasa kome sampai tu. Dan isteri nya,(wan) memang dah siap menyediakan juadah untuk kome bersekali makan nasi lagi. Menung jap koi dibuatnya dengan keadaan tu. 

Bila diajukan soalan, dia akan jawab, katanya;” koi tak tahu tu, koi tak kenal, tu cerita orang lama , peraih ayah dan aki koi tu. 

Bila ditanya dengan isterinya (wan) dan cucu sedaranya, mereka kata;”lama sangat dah, anak cucu cicitnya tak datang melawat dia. Setiap bulan dia memanggil anak cucu cicitnya tapi tak datang-datang. Cara dia memanggil anak cucu cicit dia , (maaf tidak dibincangkan). 

Pada akhir sesi tu dia mintak koi pergi cari dan jumpa rodongnya (pembantunya) di… dengan nama si pulan bin si pulan.
sumber gambar: tetawak-dan-gendang-lama

pemegang amanah/petugas.6;(pahang)

No comments: