INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20160325

Siapakah Melayu dan Bugis

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

'MELAYU' dan 'BUGIS'
renungkan dan fikirkan,
siapa mereka berdua ini.[dalam fekah]
siapa sebenarnya melayu? [gelaran nama kepada siapa]
siapa sebenarnya bugis? [gelaran nama kepada siapa]

masih tidak jelas ke urusannya dalam perkara ini kepada tuan@puan?
kedua-dua nama ini ada terjelas dalam al quran dan al hadis.
[cukup-cukup jelas]
[dalam bahasa kilaf@kias]
dan [janganlah dijadikan nama mereka berdua ini, termasuk dalam urusan fitnah tanpa sedar atau disengajakan].

"kitab ini tidak ada keraguan padanya,
petunjuk bagi mereka yang bertaqwa.
"[maksud terjemahan surah al- baqarah:2]

Anonymous
on 1/4/15

6 comments:

Anonymous said...

salamsejahtera'shahihnya;

maaf kata;

nabi muhammad saw telah menyelesaikan tugasnya beberapa bulan sebelum dia wafat,iaitu berumur enam puluh empat tahun.dia menjalankan perintah dari allah kepadanya, dan dia memulakan tugasnya semasa berumur empat puluh tahun.

maka dia bertugas menyelesaikan urusan dalam masa dua puluh empat tahun,kurang atau lebih sedikit. dan dia mendapat ilmu sedikit demi sedikit dalam masa dua puluh tahun lebih.

ilmu yang pertama di beri kepadanya adalah belajar atau iqrak,dan ilmu yang terakhir diberi kepadanya adalah telah sempurna atau islam telah sempurna sebagai agama umat manusia.

dan mereka-mereka itu ada diantaranya telah melebihi umur nabi saw, dan adakah mereka telah menyelesaikan tugas yang diamanahkan oleh allah kepada mereka. dan ada dikalangan mereka-mereka itu yang masih belum memulakan tugasnya sebagai khalifah atas muka bumi ini.

dan kalangan mereka-mereka itu ada yang diberikan rezeki yang lebih dan melimpah ruah,maka adakah mereka-mereka itu telah lupa, untuk tujuan apakah rezeki yang lebih itu diberikan kepada mereka-mereka itu.

al-quraan; maka barangsiapa yang mengerjakan kebaikan sebesar atom pasti ia akan melihatnya,dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar atom pasti ia dapat melihatnya.

al-quraan; dan inilah sebuah kitab yang telah kami turunkan,yang diberkati,maka ikutilah dia dan bertakwalah kamu supaya kamu mendapat rahmat.

al-quraan; dan ikutilah semua yang diturunkan ke[ada kamu dari tuhan kamu,dan janganlah kamu ikuti pemimpin-pemimpin selain daripada nya,tetapi amat sedikit diantara kamu yang ingat.

al-quraan; dan hendaklah kamu ikuti sebaik-baiknya apa yang telah diturunkan kepada kamu dari tuhan kamu sebelum datang kepada kamu seksa secara mendadak padahal kamu sekalian tidak sedar.

al-quraan; inilah kitab yang telah diturunkan kepadamu supaya engkau mengeluarkan manusia dari gelap gelita kepada cahaya dengan izin tuhan mereka kejalan tuhan mereka yang maha perkasa lagi maha terpuji.

takwa = takut lah kepada allah dengan mengikut segala perintah nya dan meninggalkan segala larangan nya.

dan adakah masih tersemat takwa di hati mereka-mereka itu?

kalau ada,maka mengapakah mereka masih lagi berserabut?

Anonymous said...

salasejahtera'shahihya;

maaf kata;


keramat = karahmah[perlu di tulis jawi] atau pun orang yang diberikan oleh allah kelebihan atau diberikan rahmat atau keistimewaan melebihi orang lain.

seperti orang-orang yang lain juga diberikan rahmat,dan mereka diberikan kerahmatan yang lebih diatas yakinnya mereka kepada allah.(mereka meyakini urusan mereka dan mereka meyakini urusan allah yang mereka jalankan).

pada setiap hari mereka menyebut bismilllahirahmannirohim(perlu ditulis dalam jawi),dan yang dibaca rahman itu lah membawa maksud nya,dan mereka tidak yakin dengan apa yang mereka sendiri ucapkan.

umat yang bukan islam juga diberikan rahmat,tapi hanya dalam bentuk rezeki sahaja bagi mengapung penghidupan diatas muka bumi,dan juga seluruh mahluk-mahluk yang lain juga diberi rezeki sebagai tanda...,

maka umat islam diberikan rahmat yang selebihnya atau ditambah lagi,rezekinya dan yang utama sekali iman dan islam.

sebaliknya ramai dari kalangan mereka-mereka itu yang tidak yakin dengan apa yang mereka sebutkan setiap hari.dan apabila keyakinan tidak terpahat dalam hati,lama kelamaan hati akan menjadi pudar dan menyebabkan iman terhakis sedikit-demi sedikit sehinggalah menjadi kelam,dan pada masa itu perbagai penyakit akan menerjah masuk kedalam hati.

maka jiwa akan menjadi sakit dan dari hati yang sakit merebak keseluruh badan dengan berbagai-bagai penyakit lain seperti kerosakan hati,kerosankan paru-paru,kerosankan jantung,kerosakan urat saraf,kerosakan otak,kerosakan darah dan kerosakan badan dan tulang.

dengan kerosakan bahagian badan itu yang disebut sebagai penyakit kenser atau barah,lemah jantung,darah tinggi kencing manis,demam kuning dan bermacam-mcam nama penyakit lagi.maka tidak hairanlah kalau umat islam dilanda dengan perbagai jenis penyakit diatas sebab tiada keyakinan dalam hati mereka.

mereka lebih yakin kepada fitnah dari urusan allah.dan kalangan mereka itu bermain-main dengan urusan keyakinan iman mereka sendiri.

maka berfikirlah dengan akal yang telah disempurnakan.

Anonymous said...

salam,

maaf kata;

ini adalah sejarah yang kalau boleh diberikan perhatian oleh ahli warisnya,agar membetulkan dan menyambung siratulrahim.
sebagai tauladan dan pedoman;

gelaran nya adalah tok polin(di kuala lipis dan saudara kepada wan tanjung dan wan chik) dan (di bera diberikan gelaran tok tunggal bera).
nama nya adalah haji wan daud @ orang kaya haji.
jawatan nya orang kaya indera pahlawan.
duduk nya bertempat di bukit segumpal chenor.
kubur nya di tebing tinggi bera(tapak pondok polis pertama@lama).
anak nya yang bergelar tok jebek @ orang kaya berlapan yang menghilangkan diri ke mekkah dengan beberapa orang yang lain,dan tok madun(tok muda@penghulu).(sebahagiaan darinya).

Anonymous said...

salamsejahtera'shahihnya;


hadisnya; umar bin al-khaththab r.a. pernah berkata; aku mendengar rasulullah saw bersabda,"segala amal perbuatan bergantung pada niat dan setiap orang akan memperoleh pahala sesuai dengan niatnya,maka siapa saja yang berhijrah dengan niat mencari keuntung duniawi atau mengawini seorang perempuan,hijrahnya sesuai dengan niatnya itu."

al quraan; bagaimana al-quraan diturunkan kepada rasulullah saw.allah swt.berfirman: aku telah menurunkan wahyu kepadamu sebagaimana aku telah menurunkannya kepada nuh dan nabi-nabi sesudah dia.[surah al-nisa'ayat 163]

maaf kata;

kata nasihat dari seorang hamba allah(sheikh abd qadir jailani).

barangsiapa merasa dirinya mulia kerana mahluk maka ia telah hina.
faham tanpa diamalkan itu tidak berguna sedikitpun.
amal tanpa keikhlasan itu adalah tamak.
dengarkanlah hai orang yang berakal, kamu masih selalu membuat orang-orang miskin marah pada hal kamu menghendaki redha allah,maka redha nya tidak turun padamu,tetapi kamu terbalik dalam kemurkaan nya.

Anonymous said...

salam;

maaf kata;


tok jebek itu gelaran dibukit segumpal chenor dan dia juga di panggil tok gajah tunggal,itu sebelum dia menghilangkan diri kemekah mengikut orang besar indera senggara,haji tahir bin zainal. dan selepas dia kembali dari mekah,dia menggunakan gelaran tok sila dan terus menetap di daerah kuala lipis.nama sebenarnya.........( ).

MH MZ said...
This comment has been removed by the author.