INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20160422

Gelaran SAIDINA @ SYED @ SYEH @ SID

salamun,,,tuan@Puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...
SAIDINA @ SYED @ SYEH @ SIDI @ GELARAN YANG LAIN...

sebutan diatas membawa makna@maksud TUAN...
apabila kita memanggil TUAN SYED,
sebutan itu akan menjadi tuan-tuan atau akan menjadi syed-syed.

panggilan gelaran diatas adalah sebagai panggilan penghormatan kepada pewaris yang bersusur kepada nasab nabi atau raja.

perlu diingat, ramai pewaris yang tidak menggunakan gelaran seperti diatas tetapi mereka juga waris yang kanan dan keding dari susur nasab nabi.

mereka ini tidak mahu peningkan kepada disebabkan gelaran itu.

Anonymous
on 1/4/15

10 comments:

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maafkata;


hadisnya; mencaci maki orang islam adalah perbuatan fasik,sengkan membunuhnya adalah kufur.

hadisnya; apabila seorang hambashaya kabur(melarikan diri) dari tuannya,shalatnya tidak diterima oleh allah swt.

hadisnya; ketahuilah bahwa keluarga ayahku,iaitu sifulan, bukan pelindungku;; sesungguhnya,pelindungku hanyalah allah dan oranng-orang mukmin yang baik.

hadisnya; tidak akan masuk surga orang yang didalam hatinya terdapat sifat sombong(ego) walaupun sebesar atom.
lalu seorang leki-laki bertanya; sesungguhnya,seseorang senang pada pakaian bagus dan sandal yang bagus.
lalu rasulullah menjawab; sesungguhnya, allah adalah indah dan mencintai keindahan;yang dimaksud sombong adalah menolak perkara yang benar dan meremehkan orang lain.

hadisnya; ada dua perkara yang dapat menyebabkan orang menjadi kufur,iaitu mencemarkan nasab orang dan meratapi maut.


kata hamba allah; bangunan-bangunan itu hancur dengan kemaksiatan-kemaksiatan.tidaklah kamu lihat tempat-tempat yang hancur itu hancur kerana kemaksiatan-kemaksiatan penduduknya?

kerana kemaksiatan-kemaksiatan itu merobohkan negara dan membinasakan hamba.

hati yang ada bida'ahnya,bagaimana dapat melihat kepada allah?

janganlah kamu berbuat bida'ah dan mengada-adakan sesuatu yang tidak ada di dalam agama allah.ikutlah dua petunjuk yang adil aiitu al quraan dan al sunaah. kerana keduanya menyampaikan kamu kepada tuhanmu.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya; apabila allah swt ingin berbuat kebaikan kepada seseorang, dia akan memberinya pemahaman terhadap agama.akku hanyalah orang yang menyampaikan tetapi allah azza wa jalla yang memberikan pahalanya. bahwa umat ini akan tetap mengikuti perintah-perintah allah.

hadisnya; ringankanlah orang-orang,dan janganlah membuatnya menjadi sukar bagi mereka dan berilah mereka khabar gembira dan janganlah membuat merka melarikan diri.

hadisnya; janganlah ingin menjedi seperti orang lain kecuali seperti duaorang ini.
pertama, orang yang diberikan allah kekayaan berlimpah dan dia membelanjakannya secara benar.
kedua, orang yang iberi allah al hikmah dan dia berperilaku sesuai dengannya dan mengajarkannya kepada orang lain.

hadisnya; ilmu(agama) akan diambil,ketidak tahuan dan al fitan akan muncul,dan harj bermaharajalela.
seseorang bertanya; apakah harj itu?
rasulullah menjawab; dengan isyarat tangan bererti kepada(pembunuhan).

kata hamba allah; ketika itu setiap keping dirham menjadi seribu misqal, dari sesuatu yang mirip emas dijadikan emas.inilah tujuan secara umum.asli dan kekal.

sopan santun yang baik itu mendekatkan kamu dan perilaku yang buruk itu menjauhkan kamu.berbudi baik itu taat kepada allah sedangkan berperilaku yang buruk itu maksiat(derhaka) kepada nya.


ikhlas itu suatu urusan atau perkara yang ghaib yang terlalu sedikit di beritakan kepada manusia(ilmu dan pengetahuan berkenaannya amat sedikit diberikan) dan ianya adalah urusan allah(hak milik allah). dan ikhlas itu hanya diberikan allah kepada hamba-hamba nya yang dia mahu berikan sahaja.maka kita atau manusia perlu memohon agar diberikan ikhlas kedalam diri kita dan menjadi sebahagian dari yang dianugerahkan ikhlas diantara hamba-hamba nya yang dipilih dengan izin nya inshaallah.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya; tanda orang munafik ada tiga,iaitu apabila berbicara,dia berdusta; apabla berjanji,dia tidak menepati;apabila dia dipercayai,dia berkhianat.

al quraan; mengapa kamu menyuruh orang lain kebajikan,sedangkan kamu melupakan dirimu sendiri,padahal kamu membaca kitab? tidakkah kamu mengerti?[surah al-baqarah,atay 44].

al quraan; wahai manusia! telah dibuat suatu perumpamaan,[surah al-hajj,ayat 73].

al quraan; sesungguhnya allah tiada segan membuat perumpamaan,[surah al baqarah,ayat 26]

kata hamba allah; padanya yang haram maka haramlah, yang halal maka halallah, yang makruh tetap makruh, yang mubah(harus) tetap mubah,adakalanya mubah itu berubah kepada hukum yang lain dengan alasan yang kukuh.

walaupun mereka mujahadah bersungguh-sungguh,sesekali nafsu jahat itu memberontak juga.oleh sebab itu,golongan ini sering tergelincir,kadang-kadang melangar syariat.

mereka sebnarnya mahu islam berdaulat.mereka tidak mahu bendera kufur berkibar megah.

tetapi sayangnya mereka kalah oleh hawa nafsu. mereka ibarat dan apa yang mereka lakukan laksana nila yang setitik tetapi rosaklah sebelanga susu. sebahagian daripada mereka terdiri daripada orang-orang yang mementingkan diri sendiri tetapi kepentingan itu dikautnya dari islam.

contoh, mereka berniaga diatas nama islam tetapi diurus dengan riba.mereka mengurus urusan haji,ramai orang yang tergendala dibuatnya.merekaselewengkan wang zakat dan baitulmal.mereka guna jenama islam pada barang-barang yang syubhat.

golongan itu hendaklah diawasi gerak-gerinya.mata masyarakat hendaklah celik melihat gelagat mereka.telinga hendklah peka mendengar perkhabaran diri mereka.hendaklah kita sentiasa berhati-hati terhadap mereka.jangan sampai umat islam yang jujur tertipu oleh tipu daya mereka.

pemimpin-pemimpin islam yang siddiqin hendaklah berani bertindak keatas golongan ini kalau diketahui dengan pasti mereka melakukan penyelewengan,dan tidak tidak teragak-agak bertindak memberi tarbiah kepada mereka dengan tanzir atau peringatan-peringatan keras.

tegasnya,apabila pemimpin terdiri dari orang bertakwa(takut kepada allah serta taat kepada allah) dan pentadbir terdiri daripada orang soleh maka rakyat akan dapat berkat,dengan itu muncullah dunia baru islam.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


mereka berkata mereka ikhlas,sebaliknya mereka tidak pernah memohon sifat ikhlas di masukkan kedalam hati mereka semasa mereka berdoa kepada allah. dan mereka berkata mereka redha,syukur, sebaliknya mereka tidak memohon sifat yang tersebut di masukkan kedalam hati jiwa mereka.
mereka memohon ampun kepada allah,sebaliknya sifat pemaaf dan ampun tidak pernah di pohonkan bagi di masukkan dalam hati dan diri mereka.

oleh kerana itu ramai dari kalangan manusia sekarang tidak dapat memaafkan manusia lain(tidak maaf- memaafi) dan tidak redho,tidak mensyukuri sesama manusia. dan bagaimana mereka(manusia itu) akan kembali kepada allah jika sekiranya mereka sesama mereka tidak melaksanakan satu dari tuntutan islam. sekatan inilah (salah satu daripadanya) yang menyebabkan mereka tidak dapat melangkah bagi meniti titian sirat untuk menyeberagi lautan api neraka.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


bagi ilmu itu ada dua pembahagiannya;

pertama;perkara ilmu yang nyata.
kedua;perkara ilmu yang ghaib..

perkara ilmu yang nyata itu ramai yang tahu dan dilaksanakan dengan jelas kepada hukum dan fardunya.
sebaliknya perkara ilmu yang ghaib pula ramai yang terkeliru dan ada yang bercelaru dan kebanyakan mereka tidak berapa yakin atau ada yang tidak yakin, sedang kan perkara ghaib itu satu dari rukun yang perlu dipercayai dan diyakini dengan sepenuh hati.

kedua-dua nya perlu dijalankan dengan serentak dan bersekali pada kedua rukun islam dan rukun iman sebab didalamnya ada perkara ilmu nyata dan ada perkara ilmu ghaib. kalau tak yakin salah satu darinya ,macam mana mereka itu solat,macammana mereka mengucap dua kalimah syahadah,macammana mereka puasa,macammana mereka melakukan haji,macammana mereka menunaikan zakat.

maka yang nyatanya jasad dan yang ghaibnya nyawa dan roh.
kita boleh melihat dengan mata tetapi yang memberi sampai dapat melihat itu dari mana pula?(bukankah itu perkara ghaib?)
kita boleh mendengar dengan telinga tetapi yang memberi sampai dapat mendengar itu dari mana pula?(itupun satu dari perkara ghaib?)
dan otak itu nyata jika di keluarkan dari kepala kita,sebaliknya fikir dan akal itu ghaib dan dari mana kedudukankan dalam seluruh anggota jasad manusia ini?

maka berfikirlah dengan akal yang telah disempurnakan, yang telah allah berikan sebagai anugerah kepada manusia, kerana manusia itu adalah hamba allah yang terbaik dalam segala makhluk ciptaan allah.

Anonymous said...

salamsejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya; dari ali bin abi thalib;demi zat yang menumbuhkan biji dan menciptakan manusia,sesungguhnya, jaminan dari nabi saw,kepada saya ialah,'tidak akanmencintai saya,kecualiorang mukmin,dan tidak akan membenci saya,kecuali orang munafik.

hadisnya; nabi bersabda tentang orang ansar;'tidak akan mencintai mereka,kecuali orangmukmin,dan tidak akan membenci mereka,kecuali orang munafik;barang siapa mencintai mereka,allah akan mncintainya,dan barang siapa membenci mereka,allah akan membencinya.

hadisnya; sesungguhnya,,iman itu akan kembali ke madinah,sebagaimana ular kembali kedlam lubangnya.

hadisnya; penduduk yaman telah datang.mereka adalah orang-orang yang berperangai halus dan berhati lunak;iman ada pada oranorang yaman dan himah ada pada orang-orang yaman;ketenangan ada pada pengbala kambing,sedangkan kebanggaan dan kesombongan ada pada orang-orang badui arah timur.

hadisnya;; kekerasan dan kekasaran hati ada di arah timur,sedangkan iman ada di penduduk hijaz.


EGO itulah sifat yang menjahanamkan kebanyakan makhluk dan hamba allah dari dahulu kala sehingga sekarang ini dan sehingga diakhir hari kiamat nanti.

azazil dihalau dari surga disebabkan sifat egonya dia kepada allah.

kisah habil dan kobil menjadi satu fitnah dari sebab egonya manusia untuk mencari jawapan sebenar dari kisah itu.

makhluk yang diberi gelaran iblis itu disebabkan egonya dia kepada allah.

kaum yajuj dan majuj itu di hukum penjara oleh allah disebabkan sifat ego mereka sendiri yang ingkar arahan agar tidak menyalahkan sihir.

dan mereka-mereka yang digelar kufur,syirik syaitan-syaitan dari kalangan jin dan manusia itu telah dihukum dan dihina oleh allah adalah disebabkan sifat ego yang mereka menyalah gunakannya untuk perbuatan-perbuatan yang melanggar perintah allah.

nafsu dihukum campak kedalam neraka sebanyak empat kali disebabkan sifat egonya yang menyombongkan dirinya apabila bercakap kepada allah.

kalau tuan dan puan nak merasa duduk dalam neraka, maka pakailah sifat ego dalam diri dalam segala hal. dan kalau tidak mahu dicampak kedalam api neraka maka tinggalkan sifat ego dari hati dan diri masing-masing dan kembali kejalan yang telah di tunjuk@diajak oleh nabi muhammad saw.

mohonlah perlindungan dari allah, dan dijauhkan sifat ego dari meresap dan bersarang dalam hati serta diri kita. inshaallah.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


al quraan; aku telah menurunkan wahyu kepadamu sebagaimana aku telah menurunkan kepada nuh dan nabi-nabi sesudah dia,[surah al-nisa,ayat 163].

kata hamba allah; ilmu pelita diri(hati).

nabi muhammad saw itu seorang yang umi, dan dia diberikan ilmu dalam bentuk wahyu. maka dia diarahkan oleh allah menyampaikan ilmu -ilmu itu(wahyu) kepada seluruh makhluk alam.

ilmu itu telah ujud sebelum manusia wujud.

dan ilmu-ilmu yang diturunkan kepada rasul-rasul dan nabi-nabi bagi memperbetulkan ilmu-ilmu yang telah disalah gunakan atau ilmu-ilmu yang telah di rosakkan oleh makhluk dibumi terutamanya yang dirosakkan oleh jin dan manusia.


kisah kejadian si tenggang atau malim deman atau kejadian di kuala bera atau di chenor atau dikampung nahokda batu cave,(kisah mereka ini adalah sama cuma kejadiannya yang berlainan tempat dan masanya).

kesemua mereka telah disumpah oleh ibu mereka masing-masing dan mereka telah menjadi batu atau menjadi burung enggang (mitos atau riwayat ini adalah satu ilmu yang hendak disampaikan oleh seseorang hamba allah kepada orang yang banyak atau orang ramai berkenaan amanah.(dengan perintah serta izin allah sebagai perumpamaan ilmu bagi amanah).

mitos ini sebagai sandaran cerita di bumi; apabila seorang anak menderhaka kepada ibunya dan kemarahan ibunya menyebabkan sianak dihukum dan disumpah sebagai bala kifarah keatasnya..
dan bila disandarkan kepada al quraan dan al hadis(ke langit);apabila seorang hamba @makhluk menderhaka kepada allah dankemarahan allah menyebabkan si hamba dihukum dan disumpah lebih lagi dari apa yang perumpamaan siibu sumpahkan,dan sebagai bala kifaran,mereka akan dikenakan dua bala kifarah satu dibumi(diatas muka bumi dan dalam kkubur) dan satu diakhirat(di padang masyhar dan dalam neraka).




Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya; pengibaratan petunjuk dn ilmu pengetahuan yang diberikan allah kepadaku adalah seperti hujan deras yang diturunkan allah ke permukaan tanah. sebahagian adalah tanah yang subur yang menyerap air hujan itu dan di atasnya tumbuh rumput dan sayur-masur. sebahagian lagi tanah keras yang menahan air itu dan orang-orang dapat menggunakannya sebagai air minum. yang lainnya tanah yang tandus yang tidak dapat menyerap air dan sayur-mayur tak dapat tumbuh di atasnya. yang pertama adalah contoh orang yang memahami agama dan memperoleh keuntungan yang diturunkan allah swt. kepadaku kemudian mempelajari dan mengajarkannya kepada orang lain. yang terakhir adalah contoh orang yang tidak memperdulikannya dan tidak memperoleh petunjuk allah yang diturunkan kepadaku.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya; nabi saw memberitahukkan,'awal wahyu yang datang kepadanya,adalah berupa mimpi yang benar pada waktu tidur;

dan wahyu yang kali pertama diberitakan kepadanya oleh malaikat adalah bacalah(iqra)maka turunlah sebahagian ayat iqra;

beliau bertanyakan hal itu kepada isterinya khadijah,maka diberikan jawapan yang berikut oleh isterinya;;kerena engkau suka menyambung tali persaudaraan,berkata benar,menolong orang yang tertimpa kesusahan,menghormati tamu, dan membela orang yang kesulitan untuk menegakkan perkara kebenaran.

dan dirujuk kepada bapa saudara khadijah(seorang ahli kitab zaman itu;waraqah) dan huraiannya; inilah malaikat jibril yang telah diuruskan kepada nabi musa bin imran,dan katanya lagi;; aduhai,sekiranya aku masih gagah perkasa,dan aku masih hidup sewaktu kaummu mengusirmu. lalu nabi saw bertanya,apakah kaumku nanti akan mengusirku?,waraqah menjawab;ya,siapa pun yang diberi wahyu sepertimu ini,pasti dia akan dimusuhi,andaikan aku berusia panjang sampai harimu itu,aku pasti akan membelamu dengan sekuat tenagaku.

kata hamba allah; setiap orang yang tidak mengikuti nabi saw dan tidak memegangi syariatnya disatu tangannya dan al quraan yang diturunkan kepada nabi dengan tangannya yang lain dan jalannya ia tidak sampai kepada allah, ia binasa dan binasa.

ia sesat dan sesat, kerana keduanya adalah petunjuk jalan kepada allah. al quraan petunjuk jalanmu kepada allah sedangkan sunnah adalah petunjukmu kepada rasulullah saw.

"seandainya takutnya orang mukmin dan harapannya itu ditimbang nescaya keduanya seimbang."

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maafkata;


hadisnya; abu dzarr menceritakan;,saya pergi mendatangi nabi saw,tetapi saya mendapatkan beliau sedang tidur dengan pakaian putih;kemudian saya pergi mendatangi beliau lagi,dan ternyata beliau masih tidur,kemudian saya mendtangi beliau lagi dan beliau sudah bangun;lalu beliau bersabda, setiap hamba allah yang mengucapkan kalimah'la ilaha illallah,' lalu dia meninggal dengan memegang teguh kalimah itu,niscaya dia masuk syurga,"
sya menanyakan; walaupun dia berbuat zina dan mencuri?
nabi menjawab; ya,walaupun dia berbuat zina dan mencuri.'
saya menanyakan lagi, walaupun dia berbuat zina dan mencuri?
nabi menjawab; ya,walaupun dia berbuat zina dan mencuri..
tanya-jawab ini berlansung hingga tiga kali,lalul pada yang keempat kalinya nabi bersabda; meskipun abu dzarr tidak suka. lalu saya keluar sambil berkata,meskipun abu dzarr tidak suka.

kata hamba allah; belajarlah ilmukerana ibadah tanpa ilmu itu tidak baik,dan tidak baik pula yakin tanpa ilmu.belajarlah dan beramallah maka kamu berbahagia dunia dan akhirat.

cinta sirr tidak boleh..adam ketika hatinya sibuk dengan cinta syurga itu dan senang tinggal padanya maka dia pisahkan antara dia dan syurga itu dan dikeluarkan dari syurga dengan sebab ia makan buahnya.

hatinya condong kepada hawa maka dia pisahkan antara dia hawa dengan perjalanan 300 tahun,adam di sarandib dan hawa di jeddah.

yaakub ketika tenang kepada anaknya yusuf.dia pisahkan antara yaakub dan yusuf.

nabi saw.ketika condong kepada aisyah maka terjadilah tuduhan zina atas aisyah dan beliau beberapa hari tidak melihatnya.