INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20120622

Daeng, Tok Bugis, Ketua Bugis dan Raja Bugis

Susur dari keturunan Minang dan Bugis dan juga keturunan yang lain akan turut dipaparkan bersama-sama bagi mendapatkan kebenaran yang mungkin telah disalah anggapan oleh generasi yang terkemudian dan bagi memperbetulkan kesalahan tafsiran dikalangan ramai orang. Terutama ahli waris.
DAENG adalah gelaran kepada ketua-ketua Bugis tetapi raja bugis sebenar tidak menggunakan gelaran itu, masih menggunakan nama RAJA pada pangkal nama mereka dan dipahang dia menggunakan gelaran atau pangkal nama  TOK. Keturunannya masih ada dan menggunakan nama orang kebanyakan.

BUGIS PATANI EMPAT BERADIK
Ayah & Ibu dari tanah Bugis >
 HAJI ABDULLAH SERBAN HIJAU+
[1] HJ AMINAH bt katib mohd amin,
[2] SARA (org Jelam),, / ABD MALEK ,,/ OSMAN,, / (

[Versi ] TOK BANGAU [Raja Ismail ](*ayah +ibu raja ?) membuang diri di pahang disebabkan  sengketa adik beradik dan selepas kematian adik beradiknya, dia enggan naik tahta,dan menyerahkan tahta dan harta kepada rakyat.

*[ ¾ gantang emas dibahagi kepada rakyat dan ¼ gantang emas lagi dibuang kelaut, dan tidak akan jejak kaki ke tanah asal lagi] itu adalah sumpah nya.

TOK MADIAH + Tok Shabudin [berhala gantang].
Seorang warisnya [ budin namanya] telah diambil buat menantu oleh raja perak.

42 comments:

Anonymous said...

mama kata saya keturunan raja Bugis, lebih kurang macam kisah ni. Guna nama orang biasa, kawasan kami tinggal dekat sungai lembing...

Muhamad Din nama moyang saya...

betul ke? kita kena tahu asal
usul keturunan untuk kenal Tuhan...
bila jadi sesuatu yg pelik tu,
sebab kehendak Allah dan melalui
keturunan juga?

Laman Pahang said...

Keturunan - Keilmuan - Ketuhanan. Susun asing-asing, bila sampai masa kita kena boleh cantum ketiganya menjadi satu. Jadi apa? Semua orang boleh memberikan jawapan yang berbeza. Saya sendiri, masih banyak yang saya tidak tahu.

Anonymous said...

insyaallah, keluarga yatim kami ni, hidup berdagang di bumi asing, yang dipanggil pulang kepada Tuhan telah selesai tugas mereka di dunia.

Tapi kesan doa mereka sampai sekarang, bila teringat moyang kita, mesti air mata ni tak berhenti. jika saya tak silap, yang lebih keinginannya untuk dekat pada Allah, yang itulah dulu akan dapat petunjuk...allahu a'lam

Laman Pahang said...

"YANG LEBIH KEINGINANNYA UNTUK DEKAT PADA ALLAH, YANG ITULAH DULU AKAN DAPAT PETUNJUK". Terima kasih 'keluarga yatim'. Sama-samalah kita tujukan keinginan kita supaya lebih dekat dengan Allah SWT.

Anonymous said...

Saya berketurunan Bugis Moyang saya Raja Shahbudin & datuk saya Raja Hitam yang bermastautin di Sempalit Raub. Ingin mencari salsilah keturunan ini

Laman Pahang said...

Semoga Tuan Anonymous berjumpa dengan salasilah keturunan Raja Shahbudin & Raja Hitam. Mana-mana yang berkaitan dan ada diterbitkan di Laman Pahang ini Tuan boleh cuba semak. Mungkin ada berkaitan. Apa yang dapat saya ulang adalah kena betul-betul pastikan itu adalah jalur keturunan kita yang sebenar. Jangan termasuk jalur orang lain. Tuan Anonymous kena semak (1) Raja Shahbudin & Raja Hitam tu ada berapa orang guna?. Yang mana jalur Tuan Anonymous. (2) Raja Hitam tu nama atau gelaran? kalau gelaran, apa nama sebenarnya. (3) Raja Shahbudin & Raja Hitam tu diguna semasa dimana dan pada masa bila? Kami harap, dengan izin Allah swt, Tuan Anonymous jumpa apa yang dicari. "YANG LEBIH KEINGINANNYA UNTUK DEKAT PADA ALLAH, YANG ITULAH DULU AKAN DAPAT PETUNJUK"

Anonymous said...

SAYA ANAK PAHANG BERCAMPOR KETURUNAN BUGIS DAN RAWA . DARI SUSUN BUGIS WALLAHUALAM SALAH SORANG MOYANG SAYANG BERGELAR RAJA INDERASAKI YANG MENINGGALKAN MAHKOTA(TAKHTA).DIKETAHUI MELALUI PERANTARAAN..SEOLAH OLAH KAMI BUGIS YANG DI SOROKKAN
PERNAH JUMPA DALAM FB SORANG MENDAKWA KETURUNAN YANG SAMA

Anonymous said...

TENTANG DENDAM...BARU SEKARANG SAYA DAPTA JAWAPAN....JIKA IKUT PERANTARAAN ADA DENDAM KETURUNAN ....MENGGUNAKAN IBLIS MENGGANGGU KETURUNAN....WALLAHUALAM...BAB NAMA RAJA INDERASAKTI...NAMA SEBENAR TIDAK DI KETAHUI..HAIRAN JUGA ADA PULAU DI PERAK NAMA PULAU INDERASAKTI DI SUNGAI PERAK....PERNAH BERMIMPI AGONG SEKARANG(SULTAN KEDAH)SEANGKAAN BESAR MENAIKI GAJAH DARI ARAH RAUB KE BENTONG.....MIMPI PENUH BIAR SAYA DIAMKAN...MUNGKIN PERTANDA MUNGKIN MAINAN TIDUR

Anonymous said...

TENTANG DENDAM...BARU SEKARANG SAYA DAPTA JAWAPAN....JIKA IKUT PERANTARAAN ADA DENDAM KETURUNAN ....MENGGUNAKAN IBLIS MENGGANGGU KETURUNAN....WALLAHUALAM...BAB NAMA RAJA INDERASAKTI...NAMA SEBENAR TIDAK DI KETAHUI..HAIRAN JUGA ADA PULAU DI PERAK NAMA PULAU INDERASAKTI DI SUNGAI PERAK....PERNAH BERMIMPI AGONG SEKARANG(SULTAN KEDAH)SEANGKAAN BESAR MENAIKI GAJAH DARI ARAH RAUB KE BENTONG.....MIMPI PENUH BIAR SAYA DIAMKAN...MUNGKIN PERTANDA MUNGKIN MAINAN TIDUR

LP said...

Tuan, kalau boleh ingin saya berkongsi kisah dalam mimpi tersebut. Nyatakan cerita tersebut sebagai cerita dongeng.

Mungkin kita dapat manafaat dari cerita dongeng tersebut. Mungkin juga ada yang mendengar cerita dongeng yang seakan-akan.

Mungkin kita boleh huraikan misterinya.

Anonymous said...

mimpi berkaitan kedah ,,,,1. penyerahan kuasa pemerintahan sultan kedah kepada seseorang dgn baginda bergajah dengan pengiring yang berjalan kaki ramai dari raub ke bentong di tunggu orang berkenaan di simpang ketari .....orang berkenaan bagi alsan baju kebesaran yang patut di pakai tertinggal (sebenar dia tidak mahu terima)....orang berkenaan beritahu agong. raja kedah tetap agong sebab dia tak nak sekadar amanah . ..agong kata terus pun tak pa...kelihatan tengku intan begitu bersungguh dengan org tu dgn banyak syor kerja kebajikan rakyat kedah....orang tu ada syor kepada agong sesuatu untuk faedah dan kebajikan rakyat


lagi 2 mimpi berkaitan pedang tercacak di batu di atas gunung mat cincang langkawi dan mimpi berkaitan pahat raja( didakwa milik sultan kedah tanda kuasa /alatkebesaran raja kedah yang di sembunyikan lebih kurang ..
wallahualam..mimpi semata mimpi

Anonymous said...

1. penyerahan kuasa pemerintahan sultan kedah kepada seseorang dgn baginda bergajah dengan pengiring yang berjalan kaki ramai dari raub ke bentong di tunggu orang berkenaan di simpang ketari .....orang berkenaan bagi alsan baju kebesaran yang patut di pakai tertinggal (sebenar dia tidak mahu terima)....orang berkenaan beritahu agong. raja kedah tetap agong sebab dia tak nak sekadar amanah . ..agong kata terus pun tak pa...kelihatan tengku intan begitu bersungguh dengan org tu dgn banyak syor kerja kebajikan rakyat kedah....orang tu ada syor kepada agong sesuatu untuk faedah dan kebajikan rakyat
2. mimpi berkaitan pedang tercacak di batu di atas gunung mat cincang langkawi dan mimpi berkaitan pahat raja( didakwa milik sultan kedah tanda kuasa /alatkebesaran raja kedah yang di sembunyikan lebih kurang ..
wallahualam..mimpi semata mimpi
-----
Terima kasih kerana berkongsi.

Adakah ada mungkinan, saudara yng bermimpi kenal:
1. Tok Guru Sungai Tiang
2. Tok guru Cik Mat Din
3. Haji Daud Kuala Kedah
4. Nazri .....

Mungkin mimpi 1 adalah untuk saudara, supaya saudara jangan ....

Mimpi 2 adalah peringatan bahawa mereka yang salahlaku akan ditegur.

Itu kias tok. koi tukang tulis je. Maap kalau koi salah dengar ayat-ayat tok. Anggap je semuanya disini mitos/dongeng. koi pun selalu kena tegur.

Anonymous said...

Kepada yang berkata: "mama kata saya keturunan raja Bugis, lebih kurang macam kisah ni. Guna nama orang biasa, kawasan kami tinggal dekat sungai lembing...Muhamad Din nama moyang saya"

Adakah mama pernah nyebut pasal tok mat tekong, tok mat pahang, tok mat jelir atau tok tangguk.

mungkin waris mama ada di tmn sri semantan temerloh pahang. mungkin.

Anonymous said...

erm...harus juga sementelah dugaan hiduo kon....

boleh tuan secara jelas huraikan teguran yg di maksudkan....adakah termasuk membongkar asal usul kon

Nak tahu juga pasal Raja Inderasakti...

lupa nak bagi tahu mengenai pedang....seolah pedang ghaib itu hanya boleh dicabut oleh yang berhak,,imbasan seorang pemuda di alor setar/kota setar,,,

Ini juga kawan bagi tahu seorang yang kawannya seorang perempuan kedah ngaku keturunan sah kesultanana kedah...kon kata kalau dia tahu ibu kota kedah dan pintu masuk kota kedah sah lah dia keturunan sultanan kedah..kon bisukan mengenai pedang

nama nama di sebut kon tak kenal dan kon minat nak berkenal sambil mendapat tunjuk ajar ilmu akhirat

pernah pergi ke tg dawai

seperkara adakah pak long mempaga yang aok sebut tu yang di lakum selalu bawa orang gi umrah?

Anonymous said...

salam...tuan tak bernama dari raub,,,

untuk mimpi tuan,,, tuan kena berjumpa dengan salah seorang dari dua pawang diraja kedah[ pawang penjaga negeri atau pawang penjaga raja] untuk rujukan dan pengesahan.

dan terima kasih atas maklumat mimpi tuan.

Anonymous said...

salam...tuan,,,

raja inderasakti itu ada anak yang bergelar tok buaya putih [satu dari empat beradik],,, tuan perlu berhubung dengan[pemegang amanah] keluarga dan seluruh susunan tok buaya putih,,, baru tuan boleh dapat cerita dan siapa raja inderasakti tu.

shah said...

erm...tak kenal mereka...dan ada kah mimpi bercerita atau bagaimana...apakah menjadi wajib...

Anonymous said...

persoalan..apa kaitan mimpi ittu frngan saya dengan kedah dan rajanya

lamanpahang said...

Anonymous 22:28
boleh tuan secara jelas huraikan teguran yg di maksudkan....adakah termasuk membongkar asal usul kon
JAWABNYA:
Tok tau kita sembahyang atau tidak. Tok tau kalau kita ada buat kerja 'menarik'. Kalau kita orang yang bertakwa, jangan risau apa.
... mencari (membongkar) asal usul adalah salah satu jalan untuk membawa kita kepada mengenal Allah (mengenal diri).

nama nama di sebut kon tak kenal dan kon minat nak berkenal sambil mendapat tunjuk ajar ilmu akhirat...22:28
JAWABNYA:
Kami di Laman Pahang, selalu diberi nama yang tidak betul betul, tempat yang tidak betul dan cerita yang tidak betul ... tapi kami masih dapat cari semuanya dengan izin Allah swt.

shah said...
erm...tak kenal mereka...dan ada kah mimpi bercerita atau bagaimana...apakah menjadi wajib...00:02
JAWABNYA:
Rujuk jawapan diatas.

Anonymous said...
persoalan..apa kaitan mimpi itu frngan saya dengan kedah dan rajanya...00:05
JAWABNYA:
Kalau tuan kata (1)ADA KAITAN ... tuan kenalah cari kaitannya, dengan izin Allah swt ..dapat.. Kalau tuan kata (2)TAK ADA KAITAN (cerita pelik) tuan tidak perlukan jawapannya. Persoalannya tuan letak diri tuan dimana.

Perkara ini ditujukan kepada semua pembaca Laman Pahang. kami hanya boleh tolong buka sikit-sikit, selebihnya terletak pada kehebatan diri masing-masing (yang telah diberikan oleh Allah SWT).

Kami tidak boleh berikan (bongkar) semua jawapan disini. Tuan puan perlu berhadap/bersemuka/berdepan dengan pemegang amanah masing-masing. Kerana Allah swt telah tugaskan MUSUH kita untuk lalaikan kita.

Tuan/puan semua adalah orang yang HEBAT. Gunakanlah untuk membantu sesama kita/Melayu/Islam/BaniJ/manusia.

Sentiasa minta perlindungan dari Allah swt dari musuh utama kita.

Maaf kalau tersalah cakap. Saya hamba Allah yang kerdil.

Anonymous said...

ermmmm.....uan menambah muskil kawan lak,,,,,

Bagaimana nak hubungi mereka dibawah ini (kalau boleh deme kongsi)
1. Tok Guru Sungai Tiang
2. Tok guru Cik Mat Din
3. Haji Daud Kuala Kedah
4. Nazri ..... Bab pememgang amanah tok buaya putih ...bagaimana nak hubungi..dimana diamnyaSebab perlu jumpa ...ketahuan semua ini sebab dugaan dugaan mendatang dan mengikut perantaraan masa kawan sekolah lemas katair terjun pancing dia lah yang ngapuskan semua di dalam air sebab kawan lemas..wallahualam...

Apakah benar Ratu Roro Kidul.LautSelatan(iblis laut) tidak akan berada bila mana keturunan inderasakti berada dekat air sebab takut di persalahkan jika berlaku apa apa

Jawapan tuan kawan faham ...tuan maksudkan "TOK " tu sapa..keliru kawan...maaf nanya

Bab Kedah boileh tuan jelaskan hal ehwal tanjung dawai......

Boleh tuan jelaskan hal ehwal kg besul dan kg sepial.....ikutkata (wallahualam) di sepial di surau lama ada panglima/pahlawan (mungkin hang tuah) diam di situ...perlihatkan diri untuk yang ingin diperlihatkan,,,adakah benar.....dan siapakah wanita zaman dulu di kawasan tembeling yang boleh terbang dengan bismillah sahaja.....

Kalau ikut cerita arwah bapa saudara ...puak sebelah bapa semas aninggalkan kampong halaman berpecah 4 kumpulan besar...antaranya ke kedah selain pahang....dll ....bab kaitan ada ke dak memang kawan muskil,,sebab kawan tak tahu sangkutnya...mohon tuan bimbing kawan

pernah di kelantan seorang tua nanya kawan ni bugis ke....dia akui dia pun bugis...

seperkar anak nanya juga siapa di kuala semantan....sebab kawan pernah di sapa seorang lelaki minta duit di masjid raub....anehnya selepas itu baru kawan tersedar dah 2 kali kawan jumpa dia di situ..alasan dia nak pergi KL anak saudara kawen....kawan lihat dia nuju kawan kawan agak dah dia mesti nak amik jemmuran dia dan nak minta duit..hati mula nak bagi rm3 je..pas 3 bila dia minta kawan bagi rm 2 je..dia minta lagi singgit,,,kawan bagi la......masa 2 kawan ada rm3 je...bila kawan dah bertolak dari situ baru kawan tersedar memang kawan niat nak bagi dia rm 3 memula..
bagaimana andangan TOK tuan....?


Siapa tuan maksudkan Pak Long Mempaga....boleh kawan jumpa dia?




23:54

Anonymous said...

salam...tuan [kawan],,,

inshaallah ta'ala... persoalan tuan itu tidak akan di jawab dalam blog ini,,,maaf...
tuan kena bertemu dan bercakap dengan ... LP dan jawapannya hanya diberi mengikut situasi tuan. pemegang amanah tuan ada dalam kalangan keluarga kerabat tuan sendiri.

diraub ada seorang
di lipis ada seorang

berkenaan pak long tu, tuan kena berjumpa dan berusul dengan LP berdepan dan nyata...maklum.

Anonymous said...

SALAM...TIDAK MENGAPA..CAMANA NAK HUBUNGI DAN JUMPA LP

Anonymous said...

salam....saya emailkan no tel saya,,untuk tujuan berusul,,,shah

lamanpahang said...

Maaf terlewat menjawab. Kami baru balik memusing Pahang. No telefon Tuan Shah akan saya serahkan kepada yang berkenaan. Harap sangat yang berkenaan memahami tujuan tuan untuk berusul.

Mendapatkan cerita dari orang yang tidak mahu bercerita memang dirinya tersimpan cerita-cerita yang 'menarik'

Mendapatkan cerita dari orang yang 'tahu' macam macam dan suka bercerita macam-macam cerita memang dirinya tidak tersimpan cerita-cerita yang 'menarik'.

Kalaulah boleh tuan kenalah bersabar lagi.

Kami sendiri pun banyak yang tidak tahu dan kami tidak pula perlu tahu semuanya. Tuanlah yang lebih berhak.

shah said...

salam...baru email no hp...ingat dah email upanya lom...no hp 016..608

Cikgu Rahman said...

Assalamualaikum wbt Tuan Admin,mohin izin bertanya siapakah Tok Utih ( panggilan) yg pernah menjadi bangsawan di Mersing dan dimakamkan di sana? Beliau dikatakan bangsawan dari Tanah Bugis yg berpecah dua keturunannya ke Pahangvdan Johor. Satu lagi nak tanya Raja Dandiar, wali misreri berkhidmat dgn Raja2 Johor berketurunan Bugis itu siapa sebenarnya?

lamanpahang said...

Walaikumsalam warah matulahi wabarakatuh.

Cikgu Rahman.

Kami akan minta petugas buat semakan dan pengesahan. Kita sama-sama tunggu ceritanya.

proton hunters protoncars said...

Emm berdebar hati baca blog ni... Alhamdulillah mmg rezeki sya dpt baca smua komen di blog ni.

Hati sya berbelah bahagi utk berkongsi mimpi yg mungkin hanya mainan tidur ini. Secara jujurnya,jika mengikut keturunan,
Saya bukan sesiapa jika dbandingkan dgn mereka yg memberi komen d blog ini sblm sya. Kalau dberi kesempatan sya cuma mahu melihat2 kiranya mata hati ini mampu membolosi sesuatu yg tersirat.

Ringkasan dr mimpi - dari atas sebuah yg indah suami memandang ke kawasan perkampungan/bandar yg penuh dgn lampu2 mbil berkata 'seluas2 mata memandang itulah jajahan kanda'.

Dia bawa sya ke aras 2 kapal itu sambil memandang ke arah laut lepas dan berkata 'pandanglah ke hujung garisan laut tu, diseberang garisan itu masih lagi jajahan kanda'

Lalu kami naik ke aras 3 kapal tersebut. Dia tinggalkan saya d sini bersama pembantunya. Pembantunya td bawa saya menaiki kenderaan dan melawat kawasan sekitar yg di kiri kanannya hutan yg tersusun indah. Semua pemandangan itu terlalu damai dan menyenangkan. Pembantu td berkata kpd sya bahawa 'semua yg sya nampak ni baru sedikit jajahan suami sya, dan semua itu secara logiknya itu semua milik saya.

Suatu hari ditakdirkan Allah sya smpi ke pekan, pahang dan semua hampir keseluruhan mimpi itu terzahir dsitu. Tanpa sya sedar seblm ini, setiap kali sya menjejakan kaki ke pahang, ada satu suara yg mengatakan ini bahawa ini adalah hak sya.. (mungkin agak melampau bunyinya)

Saya harap tak ada siapa yg memberi tanggapan salah pd sya. Harap ada yg boleh berkongsi buah fikiran atau memberi teguran kiranya mimpi itu menyelahkan kekurangan diri sya.

lamanpahang said...

Terima kasih proton hunters protoncars kerana mahu menunjuk diri dan berkongsi cerita.

Harap ada yang mahu menolong atau mengembangkan monolog ini.

Jangan risau jika ada orang yang akan mengeluarkan kata yang amat kasar dan kesat sehingga menguris luka lama yang tersembunyi dalam sanubari.

Orang-orang yang suka menegur dan marah orang memang ada dimana-mana sahaja. Mereka ada alasan yang hebat-hebat untuk untuk mereka marah.

Orang macam kita selalu memikirkan marah Allah dan marah orang kepada kita. Orang macam mereka selalu memikirkan marah mereka kepada orang lain tanpa hiraukan marah Allah kepada mereka.

Blog Laman Pahang hanyalah bertujuan untuk membuka laluan 'perhubungan' supaya anda bertemu persamaan disini. Itupun jika ada yang mahu menunjuk diri (bukan memperkenalkan diri)

Kalau ikutkan hati, dah lama kami nak tutup blog ini. Tapi tok kata, biarkanlah mereka dan kami masih teruskan mentadbir blog ini walaupun hati dam mula terluka dan luka dan luka dan lama berdarah.

Sama-sama kita mohon supaya Allah swt berikah Rahmatnya kepada semua penulis, penerbit dan pembaca blog ini. Amin.

Anonymous said...

salam...tuan@puan,,,

cikgu rahman,,, tok utih,kubur dimersing asal bugis dua beradik;
cerita bugis ada beberapa versi dan peringkat
peringkat zaman tok mengkarak[mereka]yang keluar dari pagar ruyung.
peringkat zaman parang melawan belanda atau perang padri dan semasa perang saudara pahang.
kedudukakan dan kehadiran mereka dari peringkat zaman mana diantara kedua tadi.

wali misteri@raja dandiar,berhikmat dengan raja-raja johor,,,maaf,,,jawapannya tidak boleh di siarkan dalam ruangan ini.
tuan kena berdepan@berjumpa dengan LP [bersemuka]sebab itu termasuk dalam urusan fekah.

proton hunter,,,mimpi tuan harus ditafsirkan melalui fekah dan utk mendapatkan penjelasan bagi mimpi itu ,tuan kena tengok semula keturunan suami tuan melalui jalur ayah dan keturunan suami tuan melaui jalur ibu. disusun serenta dan tertip.dan susur keturunan tuan sendiri dari kedua jalur ibu dan ayah[kedua jalur ibu dan ayah sama kerasnya]
contohnya keturunan nabi,,,nasabnya... keturunannya untuk sampai kepada nabi melalui anak perempuannya siti fatimah binti muhammad rasullullah.
dan kalau melalui menantu nabi ali bin abu talib(bapa saudara nabi) bin abu mutalib(datuk nabi)...salam.

Anonymous said...

"mimpi tuan harus ditafsirkan melalui fekah"

Info yang menarik. Terima kasih.

kuntau bentan said...

Salam.... tabik hormat kat laman phg... harap dpt di teruskn laman ini sampai bila2....

kuntau bentan said...

Salam.... tabik hormat kat laman phg... harap dpt di teruskn laman ini sampai bila2....

lp said...

Tuan Kuntau Bentan,

Terima kasih kerana memberi motivasi kepada Kumpulan Laman Pahang.

Saya bukan admin yang asal, bukan yang pertama. Admin sebelum ini rasa terkilan dengan koment yang menguris hati, maka diminta saya jadi admin.

Saya seterusnya diminta menjaga blog ini sebagai Admin. Saya hanya terbitkan bahan yang diserahkan kepada saya.

Penulisnya ada yang saya tidak kenal.

Kalau ada yang ikhlas bertanya dan pelu dijawab, saya akan hubungi tukang jawab. Tukang jawab boleh memilih untuk tidak menjawab.

Sebagai admin blog, tugas saya tidak memerlukan saya keluarkan banyak duit sendiri.

Bagi kumpulan pencari, penyusun dan pengesah... mereka perlu bergerak dengan duit untuk mendapatkan bahan yang boleh diterbitkan. Kadang2 kerja tertangguh kerana ekonomi tak cukup.

Sekali lagi terima kasih kepada Tuan Kuntau Bentan kerana dapat memahami keadaan mereka.

kuntau bentan said...

Sy doakn pd semua warga di laman phg (admin, tukang jawab, kumpulan pencari, penyusun dan pengesah) semoga di beri ketabahan, kesabaran, di permudahkn segala urusan, di beri kesihatan yg baik dan di murahkn rezeki.... amin.....

sixsick said...

salam...ingin tahu sejarah bugis di KG. Catin Mentakab :)

P.U.R.B.A said...

assalamualaikum kepada LamanPahang dan kerabat kerja yang menyelia segala urusan berkaitan laman blog ini..syabas diucapkan kerana berjaya menerbitkan satu ruang untuk para pengkaji dan yang mencari identiti khususnya buat anak-anak dari negeri pahang atau pun dari luar negeri pahang amnya.

Saya tertarik dengan beberapa komen2 yang dituliskan disini,ingin saya mohon pencerahan kepada yang berkenaan tentang seseorang yang lebih dikenali sebagai Tok Merah/To' Merah.

Mohon jasabaik sekiranya ada yang sudi memberi sedikit pencerahan tentang individu tersebut.

Saya telah lama mencari berkenaan Tok Merah ini.Harap ada yang sudi membantu dan bertukar pandangan disini atau bleh e-mel kepada saya di azlan77@gmail.com

saya dahului dengan ucapan terima kasih dan Assalammualaikum.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

ada beberapa orang yang menggunakan gelaran tok@to' merah ni;

sorang ditanah jawa (buka kisah seorang wali@pendakwah yang berperang dan mengalahkan jin raksasa di gunung tanah pulau jawa)

sorang semasa zaman kerajaan melaka yang berperang di naning.asalnya dari pahang.

sorang lagi di pahang(membuka pondok agama) dan kuburnya tidak bertanda ada di seberang temerloh, waris keturunan tok linggi,datang nya dari negeri sembilan.

semoga berjaya mejejak mereka...inshaallah.

P.U.R.B.A said...

Assalammualaikum sekalian pembaca dan juga kerabat kerja LamanPahang,semoga rahmat dan kasih sayangNya sentiasa menaungi kita semua. Amien Allahumma Amien.

Anonymous terima kasih berkongsi maklumat tuan...semoga Allah memberi kesihatan walafiat dan ilmu yg luas supaya dapat memberikan lagi pencerahan.

Siapakah dia wali tersebut yang melawan raksasa?adakah Syeikh Subakir yang tuan maksudkan?

Waris Keturunan Tok Linggi?Membuka pondok agama,tuan agak2 timeline/waktu/tahun beliau ke Pahang sekadar yang tuan bole beri pencerahan?

Saya dahulukan dengan ucapan terima kasih atas budi baik tuan
Selawat313.99.33.13.9.3

Anonymous said...

SaLaaM Buat Penegang Itrah AhLuL-Bayt


Mari buktikan Keunggulan Al-Qur'an.

Setelah Solat Tahajjud, Bacalah Ayat 17:111 Sehingga tertidur dalam keadaan berwudhu' .. Insya ALLaH .. sampai...

Sungguh mulia budi bahasa Adinda Tunku proton hunters protoncars C*=.
Lagi tinggi DarajaT kita, lagi dalam dahi ini ditekan rapat ke tanah, MengESAkan ALLAH Yang Maha Esa dan Penuh keta'aziman berSelawaT ke atas Nenda Kita, Maharaja Segala Raja, Muhammad bin Aminah SAW - Rahmatan Lil 'AaLaMiiN.

Sesungguhnya Baginda SAW Bersabda yang bermaksud, "Sesungguhnya Aku Diutuskan Untuk Menyempurnakan AkhlaQ"

Wajarlah sesiapa yang terbangun mengenali ciri-ciri Bangsa Sendiri......


Mengapakah kita? AdaB , 'ILMU dan AkhlaQ dari Leluhur 'Arab yang BerSatu dengan Budaya Indah, Kasih dan Sayang Bangsa 'Ajam dari Timur sebagai Penyelamat Bumi, Insya ALLaH =)

Ayuh, Satu PerSatu kita bongkarkan Rahsia ALaM Semesta Bersama Bangsa TaMiM ...Alter Ego Bangsa melayu

Nama yang diANUGERAHkan oleh Nenda Muhammad bin Aminah SAW kepada Cucunda akhir Zamaan...

Kelak akan diperjelaskan dengan Ayat-ayat Suci Yang Terang menegnai melayu vs TaMiM

Insya ALLaH


Muhammad



Sutan Silo said...

Asslm . . Salam persaudaraan utk smuanya. Sy ada kisah yg sampai yg saya alami kira2 2 tahun yg lalu. Tepatnya di awal 2013 tanggalnya sy lupa tp itu terjadi saat siang menjelang sore. Saat itu sy sedang plesiran ke Istana Pagaruyung,lalu singgah ke batu kasur lalu ke makam2 raja ustano rajo alam dan mengirimkan doa,setelah itu sy lanjut ke batu batikam dilanjutkan ziarah ke makam Adityawarman. Disana di makamnya sy sempat berdoa dan berkata dalam bathin: Siapapun engkau dan agamamu pd saat itu aku akn Hadiahkan enkau doa&@lfatehah. Lalu sy merasakan Sensasi yg luar biasa yg belum pernah sy alami selama ini. Ada getaran aliran listrik masuk ke dalam dada saya lalu merambat ke kaki dan rambatan ini benar2 terasa sampai ke persendian Tulang. Dari kaki naik sampai keatas kepala dan sampai ke Ubun2. Dan energie yg merambat ini sangat kuat hingga sy bergetar sambil pada besi pembatas makam. Sy sampai saat ini tidak mengerti akan makna gejala n arti dari tafsir tersebut? Krn beberapa orang yg sy tanyakan tidak memberikan jawaban yg dpt menjawab rasa penasaran sy. Mereka hanya tersenyum penuh arti tanpa memberi jawaban yg gamblang? Mohon sekiranya ada yg dapat memberikan jawaban yg baik dan Benar.

CCIL said...

assalamualaikum Anonymous said...
Saya berketurunan Bugis Moyang saya Raja Shahbudin & datuk saya Raja Hitam yang bermastautin di Sempalit Raub. Ingin mencari salsilah keturunan ini
16:32

drpd komen tuan tsebut...bolehkah sy mbantu tuan dlm mcari waris dan salsilah ym raja shahbudin dan ym raja hitam dikmpg sempalit..
bgaimana sy mahu mghubungi tuan..? seelok nye kne bersua muka..
mohon maaf jika ada terkasar bahasa..tq