INFO YANG DITERBITKAN (atau dipetik) MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. MARILAH KITA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI. Tetapi cepat-cepatlah sedar jika muncul 'manusia' yang akan menyuruh kita bergaduh sesama kita.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH

20180430

Nakhoda Klang bin Panglima Hitam

Salam 
saya ingin membantu 
pak cik saya 
menyelidik keluarga 
Nakhoda Klang bin panglima Hitam

mohon jika anda punya sumber 

emailkan kepada saya via 
hafizanasriah@gmail.com 

on H05 PANGLIMA HITAM TIGA SERANGKAI
by hafiza nasriah
on 4/26/18

57 comments:

Anonymous said...

salam,tuanpuan.


siapa namanya nakhoda klang dan panglima hitam tu,[itu gelaran bukannya nama mereka].
mereka mestilah ada namanya dan tempat tinggal dan tempat bertugasnya[bertugas dengan negeri mana?sultan@raja mana,dan zaman mana?]tak gitu?

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[yang menyampai][salam kepada tuan; abdullah].


terima kasih diatas pembetangan tuan dalam bab itu, perinciannya diulas akan datang sebagai muzakarah dan bukan sebagai debat,[cumanya tolong di tuliskan bentangan tuan dalam bahasa inggeris atau bahasa melayu(rumi)dan bukan jawi].inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ];[ini bukan jawapan;hanya pembentangan].


jalan yang lurus itu hanya ada satu sahaja,tiada dua dan tiga.
makanya apabila menyempang dari jalan yang lurus itu,ia dipanggil menyeleweng.dan makhluk yang menyeleweng,mak hendaklah kembali ke pangkal jalan yang lurus itu semula,atau akan di luruskan oleh makhluk lain yang berada dalam jalan yang lurus. dan jika diluruskan juga tidak berkesan,makanya akan dipatahkan egonya makhluk yang menyeleweng itu dengan baik atau dengan kekerasan.
makanya mereka -mereka yang bersekonkol dengan makhluk yang menyeleweng itu, akan di heret bersekali kerana tidak menjalankan urusan nahi mungkar.

perkara seperti ini telah berulang-ulang banyak kali,sebaliknya manusia tidak mengambil tauladan dari sejarah yang lepas itu. yang tertulis dalam al quraan dan sejarah kitab bangsa manusia. inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


ada yang bertanyakan, bagaimana nak martabatkan islam.
maka jawapan kepada soalan itu, kembali kepada asas [mengenal perkara asas dan asal islam].iaitu; mengenal diri dan mengenal allah. rasulullah saw telah meninggalkan pesanannya 1400 tahun yang lalu, kamu tidak akan tergelincir,selagi kamu berpegang kepada al quraan serta al sunnah.dan gigit dengan kemas@kukuh akan tali islam.

dan dalam wahyu akhir allah kepada rasulullah;maksudnya lebih kurang bergini: hari ini aku redha serta sempurnakan islam sebagai agama bagi kamu.

dan makanya kalau manusia tak sempurnakan serta tak redha akan islam dan allah dan rasulullah dan adam dan hawa.[hak mereka itu].macammana nak mertabatkan islam itu.

maka;asasnya islam itu apa yang sebenarnya?

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[warna].


sambungan bab kiasnya warna.

hitam; bermaksud persilatan[yang sebenarnya bab diri]

putih; bermaksud bab ikhlas

hijau; bermaksud bab islam

kuning; bermaksud bab keturunan, [bukan warna diraja]

biru; bermaksud bab langit[alam]

merah;bermaksud bab perubatan

cokelat; bermaksud bab tanah[bumi]

kesemuanya adalah kias adat dan disusun mengikut adab.[yang diatas ini tidak mengikut susunan sebenar].

maka,hukum dan ilmu berkenaan dengan bab warna-warna ini ada tertulis dalam al quraan dan al sunnah.

maka, dimana ceritanya bab-bab berikut dalam al quraan itu.


dalam bab mengenal diri dan mengenal allah. dengan izin kebenaran allah. inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[keluarga enam puluh sembilan].

kami meminjam tajuk kepada filem lakonan p ramlee;keluarga 69.

memanglah perkhahwinan mereka tunggang terbalik,tapinya;mengikut hukum ianya adalah sah,cumanya apabila kita hendak menyusun salasialah keturunan atau teremba keluarga,maka,jurai-jurai susunan sanad keluarga mereka itu memeningkan kepala. dan nampak lintang pukang dan tak masuk diakal atau bercelaru.

maka,dalam sejarah ditanah melayu ini,sememangnya ada susunan keluarga 69 ini.

makanya telah dikiaskan oleh habib noh dan anak buahnya dalam filem lakonan p remlee tahun 60an itu.

dan apabila waris keturunan keluarga 69 itu sudah tidak mengenal waris keluarga mereka sendiri.maka dari sebab petaka yang akan menemukan sesama mereka-mereka sekeluarga. dari sebab dengan baik dan tersusun tidak dapat menemukan atau dijalinkan tali kekeluargaan mereka.

dengan izin serta kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].

susunan pewarisan kepada tok jergoh[nama sebanarnya,maaf tidak dibentangkan disini].[dato shah bandar pahang semasa bendahara habib abd majid dan bendahara ali]


ayah tok jergoh bersusur kepada orang perba jelai pertama@tok rompin.
ibu tok jergoh bersusur kepada keluarga toku paloh.

bini 1; dikedah bersusur kepada sultan mahmud mangkat dijulang yang lari ke perak.
dan beranakkan dua orang perempuan.

bini 2; dipahang bersusur kepada keluarga toku paloh.
dan beranakkan dua orang perempuan.

maaf yang lainnya[maklumat],kami pegang simpan,dan tidak dibentangkan disini.[hanya yang datang bertemu muka sahaja yang akan di bukakan berita yang selanjutnya]dengan izin kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].

makluman;[yang sampai kepada kami]

seorang waris tuanpuan,dari susur tok jangut kelantan[cicit],telah mati malam tadi.[di temerloh].

Anonymous said...

salam,tuanpun.

kiasnya kepada;[ ].[bab keturunan][kuning]


makanya ramai kalangan manusia masa ini yang tidak mahu ambik tahu akan urusan bab keturunan.
kata mereka itu;dan ada yang berkata;

tak ada faedahnya.
menyusahkan dan memeningkan.
kalau boleh dapat harta yang banyak,tak apalah juga.
aku dari keturunan.
semua kita ini asal dari adam.
bermacam-macam lagi alasan [tak ambik tahu] dan [ego]

bab keturunan ini adalah satu dari usul fekah dan tercatit dalam al quraan,yang wajib dipelajari dan diketahui oleh manusia,sekurang-kurangnya sanadnya sampai kepada nabi ibrahim.

dalam al quraan;diberitakan secara kias akan keturunan;

lokman al hakim.
imran.
iskandar zulkarnai.
nabi ibrahim.
nabi nuh.

tuanpuan,kalau nak mengenal diri dan mengenal allah,makanya wajib lah tahu akan urusan keturunan dan berketurunan yang ada dalam al quraan itu.kerana bab ini adalah bab asas yang penting dalam islam.

bukan bertujuan untuk membanggakan diri,memegahkan diri sehingga menjadi manusia yang ego kepada allah,dan bukan pula untuk merasa terhina dengan keturunan.

dan kalau keturunan kita dahulu ada ulama,maka mengapa kita sekarang ini tidak mengikut jejak itu,dan sebaliknya kalau keturunan kita dahulu ada penderhaka kepada allah,maka mengapa tidak diperbetulkan.

salah satu dari akibat penyakit yang sampai atau dihidapi oleh manusia sekarang ini adalah dari akibat bab ini.

tak ambik tahu.
tak perbetulkan.
menghina atau mengfitnah keturunan sendiri.

maka dalam fekah,perbuatan salah laku ini adalah kelakuan yang tidak mengikut perintah allah serta ingkar kepada allah.

amar makruf nahi mungkar yang di pelaongkan oleh manusia-manusia itu,tidak dijalankan,makanya macammana nak mertabatkan islam,kalau dalam bab asas ini pun,tidak ditunaikan oleh manusia.


Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ] [mengenal diri][hitam].[persilatan; dengan kata lainnya,silap atau betul langkah manusia].


apabila kita telah menyusun sanad,jurai kepada keturunan kita.makanya dari situlah kita akan dapat mengenal diri,siapa diri kita yang sebenarnya,akan asal usul kita,sejarah kita,kehidupan kita dan akan kejadian diri kita yang bersandarkan dengan apa yang telah di catitkan dalam al quraan tentang diri kita memasing[cerita atau sejarah diri kita sendiri dalam al quraan].
[dengan kata lain;catatan sejarah diri serta kejadian manusia].

akan pergolakan kehidupan manusia atas muka bumi ini,telah berulang-ulang akan kejadiannya dari mula sehingga kepada kiamat nanti.maka dugaan yang diulang-ulang itu bagi melihat akan diri manusia,apakah langkat atau tindakan yang di perbuatkan apabila dugaan di letakkan atas diri mereka.mereka mengikut jalan yang lurus@langkah yang betul atau mereka mengelincirkan diri mereka@ mencampakkan akan diri mereka kedalam keingkaran yang jelas.

maka atas sebab itu,angan-angan di letakkan keatas diri manusia sebagai satu urusan yang mana menjadi pilihan kepada diri manusia sendiri memasing,bagaimana hendak mempergunakan angan-angan yang dianugerahkan kepada mereka oleh allah. dengan cara yang betul atau dengan cara yang salah. maka natijahnya[baik atau salah] adalah ditanggung atau dipertanggungjawabkan oleh diri sendiri.bukan kepada orang @ manusia lain. oleh kerana kesempurnaan akal telah dianugerahkan oleh allah kepada manusia.makanya tiada alasan bagi diri sendiri mempersalahkan sesiapa dari kalangan makhluk allah yang lain.

Anonymous said...

salam tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ][ikhlas][putih].


dan apabila telah siap penyusunan kuning dan hitam,maka putih atau ikhlas dalam diri kena dan wajib di bentuk.agar kita dapat meletakkan diri kita dalam suasana meredhakan dan diredhakan,dan dapat bersyukur serta mensyukuri nikmat anugerah allah kepada diri.

maka keyakinan dalam diri perlu teguh,dan tiada was-was dalam kesemua bentuk hal serta urusan[zahir serta batin]. oleh itu rukun islam dan rukun iman perlu di dalami akan maksudnya bagi mendapat kefahaman yang jitu,dan tiada sangsi walau sehalus zarah atom sekalipun.

pergolakan iman dan nafsu,akan tetap ada,dan diatas keteguhan yakin dengan tahu serta faham dalam dirilah[berilmu dengan betul][dan tidak disalah gunakan dan tidak disalah fahamikan oleh diri] yang akan membawa diri kepada ikhlas terbentuk.

ikhlas itu adalah satu perkara atau urusan yang ghaib yang tidak kelihatan dimata kasar,sebaliknya kepada orang yang mengetahui bab ini,mereka dapat mengenali dengan jelas keadaan orang atau manusia yang ikhlas.
[adakah seseorang itu ikhlas atau berlakon ikhlas].
dan manusia itu tidak dapat melindungi atau menutup diri mereka dari aib diri serta hati mereka dari pengetahuan orang yang jauhari,walaupun mereka melapisi diri mereka dengan dinding besi yang tebal sebagai perisai diri dan hati.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ] [biru dan coklat]atau[langit@alam dan bumi].


keduanya adalah berkait,dan apabila di sebut langit,maka bumi akan bersekali,dan bergitu juga sebaliknya disebut bumi,maka langit akan bersekali.
atau disebut orang tua; dimana bumi dipijak disitu langit di jujung.

membaca dan memahami akannya ilmu keduanya mestilah dengan sejarah,sains,ilmu alam@giogarfi juga matematik yang telah tertulis dalam al quraan. ianya mengisahkan akan kejadian,termasuklah bersekali kejadian manusia dan juga makhluk-makhluk yang lain.atau disebutkan juga ilmu kaji diri.agar manusia tidak merasa ego dengan kejadian diri mereka.atau agar manusia tidak merasa rendah diri.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ] [merah][perubatan].


merah ini juga di sandarkan kepada pemulihan[dalam diri],ia berkaitan dengan darah dan juga angin dalam diri[marah].bab perubatan atau permulihan telah di kiaskan dalam al quraan dan dalam al sunnah,dan apabila ditimpa sesuatu penyakit atau wabak,maka kaedah atau pemulihannya adalah bergini,dan ada tertibnya,dan bukan main ikut sedap hati je.

ianya adalah sabit dengan salah laku atau ingkarnya diri kepada allah,dan kaedah perubatannya adalah dengan kembali kepangkal jalan.[mohon,keampunan,lihat salah laku apa yang telah dibuat dengan sengaja atau dengan tidak sengaja].

maka sebab itu,disebutkan dari dalam al quraan; setiap sesuatu ada penjaganya,dan kalu penjaganya dirosakkan[penjaga itu wakil allah kepada diri manusia].maka allah akan memberi pengajaran kepada manusia itu yang telah merosakkan wakilnya.


Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ] [hijau] atau agama @ islam].


disinilah letaknya atau kita sebagai manusia wajib meletakkan diri sebelum kiamat,dan warna yang lainnya itu sebagai bersekali dan mengiringi kepadanya sebelum mata di pejamkan.[atau kembali kepada islam]

maka barulah tahu apa itu mengenal diri dan mengenal allah.dan kalau tak faham dan tak jelas apa itu islam,dan setakat mengaku semata,itu dinamakan tiru atau meniru.[atau ikut-ikut].

makanya kesemua warna-warna itu tidak boleh di salah ertikan dan tidak boleh disalah gunakan ikut pandangan dan pendapat sendiri.ia mestilah bersandar kepada apa yang tercatat dalam al quraan dan al sunnah. dan ianya juga disebut tujuh warna pelangi dan perlu di pegang kesemuanya dengan kukuh,dan bukannya dipilih-pilih,mana yang kita hendak kita ambil dan mana yang kita tak mahu,kita buang dan ketepikan.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ][dari sebab pincangnya amar makruf nahi mungkar yang manusia laongkan].


manusia ini kalau meninggalkan amar makruf nahi mungkar,maka akibatnya,mereka akan di kifarah dan diberikan pengajaran,setimpal dengan alpanya diri mereka[kelakuan itu,dengan sengaja atau tidak sengaja atau buat-buat lupa,maka itu semuanya sama aje].kerana mereka ingkar dari berbuat baik dan tidak meninggalkan larangan dengan bersubahat dengan salahlaku itu.

mereka hanya mengejar pahala yang banyak semata,dengan hanya mengerjakan ibadah untuk diri sendiri lalu mereka meninggalkan urusan yang lain dari hukum allah.

maka salah faham mereka-mereka itu menjerumuskan diri mereka kedalam jurang yang merbahayakan diri mereka sendiri dan orang sekeliling mereka.maka tidakkah mereka belajar sesuatu dari sejarah manusia yang lepas dari kisah yang dibentangkan dalam al quraan itu.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ][salah laku kasihsayang].


salah laku inilah yang paling[yang sepatutnya manusia patut elakkan terjadi keatas diri].
salah laku ini yang menyebabkan ramai manusia dari, adam dan hawa,manusia warisan keturunannya mereka sehingga [kebanyakan]manusia akhir zaman menjadi inkar kepada perintah allah.
dan salahlaku inilah yang menyebabkan muka bumi menjadi tempat berkelahi umat manusia dari dahulu sehingga sekarang dan akhir nanti.
salahlaku ini lah juga yang menjadi penyebabnya kerosakan muka bumi.
salahlaku inilah juga yangt menyebabkan pembunuhan dan peperangan dalam kalangan manusia.
salahlaku inilah juga yang menyebabkan amar makruf nahi mungkar menjadi pincang dan tidak tertegak oleh manusia.
dan salahlaku inilah juga oleh manusia, yang merosakkan sebutan nama allah;[al rahman al rahim].

lihat kembali akan sejarah yang diceritakan dalam al quraan;dari salah laku adam dan hawa,semasa memakan buah kuldi yang di larang allah;bukan setakat dilarang makan ,malah sebaliknya dilarang mendekati pohon kuldi.

dan dalam sejarah mitos melayu,disebut dalam peribahasa; seperti ulat dalam batu,setenggang,jong-jong inai,ular alai atau tanah merah. ini semuanya berkait dengan salah laku kasihsayang,yang menyebabkan ingkarnya manusia kepada perintah amar makruf nahi mungkar yang allah perintahkan.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].pemutihan diri,dan elak dari kifarah keatas diri dan ahli keluarga]

kepada ahli waris seluruhnya,terutamanya[pemegang amanah,pertugas,pelapis].
urusan pemutihan pada atau keatas diri,wajib di buat,agar dapat diletakkan diri dilaluan perjalan yang dikehendaki allah.[jalan yang lurus dan tidak tergelincir dari tahu dan faham islam dengan sebenar-benar tahu serta faham dan bukan hanya setakat ikutan atau sandaran kepada orang lain].

al quraan itu adalah imam,dan itulah panduan ikutan manusia dari tergelincir dari landasan,dan jika ada yang tergelincir,maka berpandukan al quraan serta al sunnah,dan di turuti dengan perincian dari para ulama[penerangan yang betul],kewajipan untuk mengembalikan diri kepada perjalan dan laluan yang sebenar, wajib di ikuti serta dituruti.

tiada alasan untuk mengelak dari urusan ini,kerana kifarannya diberikan kalau tidak pada diri sendiri,maka akan disabitkan kepada keluarga[anak,cucu cicit],makanya jangan merasa menyesal dan mempersalahkan manusia lain atau hamba allah yang lain, melainkan salahkan diri sendiri lah atas bala yang dikenakan.

makanya,apa itu pemutihan diri?; tanyakan kepada ulama dan adib dan habib,dan kaedahnya bagaimana hendak melakukannya pemutihan diri itu.

dalam fekah,ianya disebutkan sebagai membersihkan hati dari dosa-dosa,dengan memohon keampunan yang mutlak kepada allah dan meninggalkan salah laku yang sengaja dan tidak sengaja dengan secara serta merta tidak bertangguh dan tidak melakukannya semula[orang tua kata: taubat nasuha lah tu].

makanya ramai dari kalangan mereka-mereka itu yang gagal dengan sengaja dalam pemutihan diri[buat-buat gagal atau menangguhkan dengan sengaja tanpa alasan fekah dan tanpa ilmu].
dan apakah kematian itu ditangguhkan atas diri mereka atau mereka merasakan diri mereka itu,........? atau mereka telah tahu akan tarikh kematian diri mereka?[pikir dan jawab dengan sendiri.

makanya, ramadhan telah pun berakhir bagi tahun ini,dan adakah kelakuan salahlaku yang lama itu hendak di perbuat semula oleh diri,sedangkan sebulan meminta tangan menadah kepada allah. makanya tidak adakah rasa, ujudnya sesal dalam hati diri tuanpuan itu dalam tempoh sebulan ramadhan.

dengan izin serta kebenaran allah.inshaallah.



Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].

ini jawapan yang diberikan oleh seorang dari pelapis;berkenaan: alif laam miim.


1] pengertian yang di dapati dari dalam pendapat ulama khalaf[katanya]:

alif; yang bermaksud nikmat kurniaan allah kepada makhluk.

laam; yang berti bersifat lemah lembut.

miim; yang memberi erti kerajaan atau kekuasaan.

2] dan pendapat lain;

alif; akulah allah.

laam; malaikat jibril.

miim; nabi muhammad saw.

maka;tersusun kalimah ini membawa maksud;

al quraan diturunkan oleh allah swt melalui malaikat jibril kepada nabi muhammad saw.

............

maka kami jawab dengan pendapat juga;

maksud yang di perbentangkan itu: bak kata orang yang tua;

jauh panggang dari api,tak kena langsung makna dan maksud kepadanya.


itu huraian pendapat oleh manusia.[tak lengkap lansung]

yang kami mahukan adalah jawapan lengkap dari dalam alquraan serta al sunnah[yang tercatat dalam al quraan serta al sunnah]: apa itu alif laam miim? dan bukan setakat huraian pendapat.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ][muzakarah]
[makanya kami ulangi semula soalan kepada kilaf al quraan serta al sunnah]


soalan kepadanya:[berita sebenarnya?]

1]dua kalimah syahada
2]solat
3]puasa
4]zakat
5]haji

dan jawapan kepada?,[yang tercatat dalam al quraan serta al sunnah].

soalan kepadanya:[berita sebenarnya?]

1]al fatihah
2]alif laam miim
3]ayat 2 hingga 5 dari surah al baqarah
4]ayat al kursi
5]ya siin
6]al baqarah
7]kun

dan jawapan kepadanya?,[yang tercatat dalam al quraan serta al sunnah]

dan apa yang allah turunkan dalam al quraan serta al sunnah,keseluruhannya adalah jawapan[dalam bentuk khilaf atau kias].
bagi melihat,adakah manusia dapat menghuraikan kebenarannya diri sendiri.
seperti yang telah diperjanjikan pertama kali dahuhu itu.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


nak pergi; itu niat.

pergi; itu hajat.

buat; itu tunaikan niat dan hajat.

tunaikan yang wajib diri serta keluarga.lengkap dan sempurnakan urusan fekah,adat dan adab.serta keturunan,mengikut aturan yang di catatkan dalam al quraan dan al sunnah.

dan kalau setakat nak aje,tapi tak pergi dan tak buat.tak ada kebaikan pun yang akan dapat atau yang akan diberikan.[tak ada pahala pun]. sebabnya tak berbuatpun setakat angan-angan aje.

lengkapkan urusan diri serta sempurnakannya,jangan angan-angan semata aje.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


dalamnya dia berdoa kepada allah;[surah 19 dalam al quraan].

sebaliknya ada kalangan mereka-mereka[zaman ini] yang menyalahgunakan doanya itu untuk dunia mereka sendiri. dari hokok[tamak haloba diri]dalam diri mereka sendiri.

maka mereka melakukan fitnah dalam berdoa.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ]filem melayu dahulu.


filem melayu lakonan p ramlee,dengan tajuk enam jahanam.

makanya,kalau dah kias dari kumpulan habib nuh dalam filem melayupun,orang melayu sekarang tak dapat rungkaikan,macammana atau telah lagi yang lain dari sebelum itu.[mitos dan lengenda nya bangsa melayu].

dan apatah lagi, al quraan dan al sunnah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


dan apabila perjanjiannya demang lebar daun dengan [ ], telah dicabuli oleh anak cucu waris demang lebar daun.maka mereka telah derhaka kepada allah.

mereka telah membuat pembaziran dengan sewenang-wenangnya diatas muka bumi,mereka menzalimi diri mereka dan menzalimi hak manusia dan makhluk lain di atas muka bumi.

maka berkata perpatah lama: baling batu sembunyi tangan.
menjadikan, laba sebagai haloba diri.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[jalur yang hilang dilupakan anak cucu]


dua helai rambut,dari sebelah kiri,datangnya dalam mimpi.
sepuluh budak hitam pada bahasa adabnya.
bilangan kelapan dari adik beradiknya,yang laki-laki.berita adatnya.
cecawi ayam selasih sebagai panduan kuncinya,beserta bilah pisau bercabang dua.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada,[ ].


daing keraing aji adalah datuk kepada raja haji ali fisabililah. berkhawin dengan anak raja pulau boon,dan menggunakan gelaran nama daieng keraing aji,nama sebenarnya lain.dan anaknya berkhawin dengan anak perempuan raja riau.

ibu raja haji ali fi sabilillah adalah anak sultan riau.

dan yang selebihnya susur galur itu, tuanpuan carilah sendiri.

ada faham ke,tade faham ke.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


al sunnah yang dibacakan adalah wajib bersandar kepada ayat al quraan.
kerana sebab keluarnya al sunnah atau al hadis dari rasulullah adalah dari sebab turunnya ayat al quraan atau wahyu:[bagi tujuan penerangan yang menjelaskan wahyu yang turun],wahyu atau al quraan yang turun beransur-ansur,maka al sunnah atau al hadis juga akan mengikuti secara beransur-ansur juga dari rasullullah.


maka dugaan dan mimpi dan kias yang sampai kepada manusia, wajib di hurai atau dirungkai dengan jelas lagi benar dengan kebenaran yang sempurna.
dan bukannya,seperti cerita pendekar bujang lapuk tu.[ dugaan,,,dugaan,,,dugaan].
bagi mengelak salah sangka atau bersangka buruk atau yang mudah cakapnyalah; fitnah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


manusia ni,selagi tak datang burung hitam patuk batang hidung,selagi itu lah dia orang tak mahu sedar dan tak nak ambik tahu akan kebenaran berita dan ceritanya,fekah,adat,adab dan ilmu yang pada depan muka mereka tu.

dok juga bergayut pada fitnah.
itu yang disebutkan; sudah telentang baru tergadah.[nyawa dah sampai pada muka].

Anonymous said...

salam, tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


zaman dan abad pun bertukar hari dan masa.

sebaliknya manusia ini,masih ramai yang tak mahu bertukar perangai,duduklah dalam gelap,hari dah siangpun masih duk sembunyi dalam selimut.

macam kata orang tua; seperti katak bawah tempurong.
kalau tak keluar dari bawah tempurong tu,tak jumpa cahaya.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].

ada manusia mengikat diri kepada ehsan allah,dan

ada manusia mengikat diri kepada ehsan manusia lain.

makanya ,mana yang lebih baik diantara kedua yang diatas tu?.

tepuk dada,dan tanyalah diri sendiri?.

Anonymous said...

salam ,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


adalah dalam kalangan manusia sekarang ini,yang berkata:

senang je nak dapat malam lailatulkadar.

buat ibadah tiap malam,dapatlah.

dapat ke bertemu dengan apa yang mereka sebutkan senang je tu?.

kalau lengkap serta sempurna ibadah diri, itu betul kalau sebut senang je,dan kalau setakat berangan je sebaliknya ibadah tak lengkap serta sempurna,takkan ke jumpa sepanjang hayat pencarian tuanpuan.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada; [ ].


ibadah yang lengkap serta sempurna;

yang disebutkan oleh rasullullah saw,para sahabat,tabi'i serta tabi'i-tabi'i,dan seterusnya para ulama sebagai;

kenal diri serta kenal allah.[asasnya tauhid].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[kemana perginya jalur keluarga dibawah ini?]

puteri tujuh mayang mengurai bidan tujuh mayang mengurai.

abdullah sani hulubalang ali latif simad hulubalang ali.

cucu cicit akan kedua keluarga ini perlu lengkapkan serta sempurnakan salasilah keturunan mereka.

susunan fekahnya telah kami lengkap serta sempurnakan,inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[dibentangkan,dengan izin kebenaran allah,inshaallah]

bidan tujuh@puteri tujuh;mayang mengurai:

bukit mertajam,[menyusur dari sana lalu menurun kepada keluarganya yang bermastautin dalam pahang].


abdullah sani@latif simad;hulubalang ali:

kerdau,[melalui bini sutan muakat dalam pahang]

kedua urusan susur keturunan keluarga yang tersebut itu; selesai,inshaallah.
kilaf@kias kepadanya;[fekah,adab,adat,maka ilmunya lengkap sempurna];inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


dahulu,orang tua-tua ada berkata kepada kami:

kalau nak menyusur susur galur keturunan atau menyusun ilmu,mestilah habis selesai tahu sehingga sampai ke pahang.

kalau tak sampai ke pahang,tak habis lagi lah menuntutnya.

penghabisan nya mestilah di pahang.


faham ke,tak faham. kias ni?.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].

menjadi orang awam.


mereka berdoa untuk bersama dengan rasulullah saw dalam syurga.sebaliknya mereka masih duduk di martabat orang awam tanpa hendak menjadikan diri mereka;[orang tua kata]: duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan rasulullah saw.


orang awam[maksud kepada mereka]; mereka ini ibarat [fekahnya] buih dilaut.
dan[ adatnya] umpama lalang ditiup angin,tiada pendirian.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[].[susur disusun melalui jalur perempuan].


seri kampung atau namanya puteri naila @ [ ],bini kepada tok jambi;berasal dari serawak atau boneo,dan anak perempuan kepada bujang senang @ putera antu,anak maharaja awang bertatar.

dan tok jambi pula adalah anak kepada sultan samudera pasai yang terakhir.

maka warisannya mereka berdua ini ramai,di malaysia. susunlah dengan baik dan teliti akan pewarisan nya kedua mereka tidak kucar kacir.


Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[gelaran:panglima garang].


dalam pahang,pada masa itu lah; ada tiga orang yang diberikan gelaran tok panglima garang:

1]panglima garang dalam
2]panglima garang luar
3]panglima garang lengkap

kalau ikut perjawatannya:

1]pentara dalam
2]pentara luar
3]pentara urusan atau ketua bagi mereka bertiga atau mungkin ada nama jawatan lain bagi dia.

dan gelaran lain bagi mereka juga adalah panglima hitam.

siapa mereka?, maaflah. tiada kebenaran untuk di umumkan nama mereka bertiga.maaflah sekali lagi.


Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[waris patih gajah mada]di tanah melayu@dan khasnya pahang.


pewarisan kepadanya terputus,cucu cicit kepadanya tak dapat menyambung sanad keluarga,kifarah sedang di alami oleh warisan cicit cuit kepadanya.

kemana perginya bersembunyinya ketua keluarga yang kekanan warisan ini.
dan kenapa tidak di pertolongkan oleh mereka yang tua-tua dari keluarga ini sendiri. adakah sudah hilang budibicara dari hati mereka.untuk membantu cuit gamit keluarga sendiri yang sedang sakit menderita.

Anonymous said...

salam tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[kitab lima puluh dua].


adab nya dikiaskan kepada kitab lima puluh dua.

dan apabila kepada fekahnya disandarkan kepada ayat 9 dalam surah la baqarah.dan dibacakan juga ayat 8,dan 10 singga ayat 20 dari surah al baqarah.

adat nya dikiaskan kepada susur keturunannya yang asalnya dari negeri tanah melayu,sebaliknya cucu cicitnya tidak langsung ambik perduli,malah mereka mengatakan mereka berasal dari pulau sumatra.

maka banyak dari kalangan mereka mengabaikan ilmu serta al quraan@al sunnah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[dalam setandan kelapa].


tun bija sura itu adalah perempuan,anak kepada patih gajah mada bin patih udara.
yang berkhawin dengan tun abu rahman atau abu waa yang dijelai itu.

ini adalah pertembungan atau pertemuan dua keluarga,yang terjadi semasa pahang tua.

maka tidak disebut melaka dan tidak disebut pahang,jika tidak memahami duduk perkaranya. pergolakan kedua melaka dan pahang itu,kalau di salah tafsirkan, membawa fitnah yang bahaya.

makanya cucu cicit keduanya keluarga yang tersebut,masih sibut dengan angan-angan mereka,untuk menguasai dunia,sehingga akhirat pun mereka jadikan perniagaan dan permainan.

mereka tak berjumpa akan tepinya ego diri,seolah-olah mereka bebas dari,...[apa yang di persebutkan dalam al quraan serta al sunnah]. kesemuanya menjadi permainan bagi mereka, dengan kitab 52, dalam permainan 400.

budoh sombong diri mereka-mereka itu.

telah disebutkan:

berjudi itu haram
bertenung nasib itu haram
membunuh itu haram
makan riba itu haram
berzina itu haram
minum arak itu haram
mengadu dumba itu juga haram.

sebaliknya, haram mereka tak jumpa dan tidak diperdulikan perkara yang ditegah. kecuali mereka yang kembali dan dengan yakin ingin kembali kejalan yang sebenar.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[pahang tua dalam khilafnya,seperti yang tercatit dalam al quraan dan al sunnah adanya]

telok romania tanjung sembawah tanjung kelubi pahang tua bukit segumpal bukit jugra batu hampar kampar guai.

dalamnya nama dan juga susur keturunannya pewarisan pahang tua.[pahang sebelum melaka].

dan selepas dari itu barulah pahang di hulu[hulu pahang][bendehara mamat],dan kuala pahang[ahmad kuala pahang],dan diakhiri dengan pahang pekan atau pekan pahang[yang ada sekarang ini][keluarga wan ahmad].

dan tanah ini di jaga amanahnya oleh enam sultan melaka dan seorang perempuan anak kepada bendehara mamat,dan yang kelapannya.[tuanpuan carilah dari susur pewaris pahang tua melaka minang kabau bugis arab.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[sambungan]pelengkap menyempurnakan urusan.


saleh wade tanjung manis pulau pasir mandi pulau manik.

menurut lurus fekah adat adab tertil ilmu yang azali seperti yang tercatitnya perkara dalam al quraan serta al sunnah.amiin,inshaallah.

satu haribulan ogos tahun dua ribu lapan belas,malam khamis.[sembilan belas zulkaedah tahun satu ribu empat ratus tiga puluh senbilan hijriah].[tamat].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[kias fekah yang disebutkan dalam adat].
[lebih kuranglah bunyi ayatnya][yang diberikan oleh syeh ahmad dari kampar secara wakilnya kepada kami].


kalau kencing manis darah tinggi betik matau dua inci lima kali sehari.

kalau ghaut ubi gadang di serap bisanya.

cubalah pada diri sendiri,kalau dah baik datang jumpa saya.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[perlembangan bayangan kias dari salah laku kitab 52,permainan 400]


sepasang badan singa dan harimau yang terpenggal kepalanya, diasingkan badan dan kepalanya dengan lapisan pagar hitam dua lembar,dijaga oleh dua pohon pokok ara dihujung kedua belah pagar. kepala keduanya di disandarkan kepada batu putih,dan badannya kedua yang mengadap antara satu sama lain di biarkan ditengah padang yang memutih.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].

dibacakan istifar beberapa kali,dan
buatkan solat dua rakaat.[bukannya sunat dua rakaat,ini bukannya solat sunnat]

dalam rakaat pertama dibacakan surah selepas bacaan surah al fatihah;
surah ke 103[al ashr],dan surah ke 110[an nashr].

dan dalam rakaat kedua dibacakan surah selepas bacaan al fatihah;
surah ke 108[al kautsar],dan surah ke 112[al ikhlash].

dan bacakan surah al fatihah sebagai doanya selepas salam.

solat ini tidak boleh dibacakan ayatnya secara singkatan,ayat-ayat yang dibaca perlu penuh lengkap dan sempurna bacaannya,termasuklah doa iftitah,dan selawat dalam tahiyatnya,dan salamnya.

inshaallah,akan jumpa kias @ berita sebenarnya.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


renungkan oleh tuanpuan akan ayat 14,dalam surah ke 5,dalam al quraan.
kalau boleh dan mengerti,huraikanlah,dan kalau tak reti,buatlah solat dua rakaat seperti yang di beritahukan diatas.

niat solat:[sahaja aku solat dua rakaat kerana allah taala].[ini solat mutlak]

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


jangan menjadi seperti batu ditepi jalan.[tak membantu,malah merbahayakan lagi ada].
nak kata dibuang, tidak juga;nak kata terbuang, tidak juga;nak kata berguna,tidak juga;nak kata apa pun tak tahu dengan jenis manusia yang macam tu.

kalau lalang; jenis ikut tiupan angin.
kalau pungguk; jenis merenung bulan mengambang dilangit.
kalau jagung; jenis mendongak kelangit.
kalau padi; ada dua jenis:
1] jenis padi berisi.[boleh pakailah]
2] jenis padi angin atau kosong.[hampas je,lansung tak boleh pakai,harap ke pokok je nama padi tapi tak berisi].

jenis tak ada sivik dan tak ada displin.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


dalam siaran rancangan ikim fm radio;[malam 15/8/2018:jam 7 ke jam 8 malam];
menceritakan;

maksud yang lebih kurang bergini: rasulullah saw mengadu kepada allah;yang umatnya ramai yang meninggalkan al quraan.[makanya itu aduan rasulullah saw 1400 tahun yang lalu][yang diambik dari hadis rasulullah dan berita dari sahabat].

dan dalam perjanjian 1000 tahun yang lalu,oleh raja-raja yang di tanah melayu [tujuh orang semuanya di negeri bukit payung atau sekarang ini di sebutkan sebagai seri menanti]

perjanjian amar makruf nahi mungkar sesama raja-raja melayu telah di meterai.[al quraan serta al sunnah].

maka selepas dari itu beberapa tengka tahunnya barulah melaka di nobatkan sebagai negara.

makanya perjanjian ini masih terpakai oleh pewaris-pewaris raja-raja yang sekian itu. dan tidak pernah terbatal atau dibatalkan.dan hanya batal apabila terbitnya matahari dari sebelah barat.





Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


dia membayangkan segugus anggur pada satu tanggainya dan sekuntum bunga kenanga,sebagai perlembangan keluarga yang satu.

sebaliknya cucu cicitnya buat tak endah dengan berita bayangan yang di berikannya.sedangkan mereka[cucu cicitnya],ramai yang berilmu tinggi.

bayangan fekahnya/bayangan adatnya/bayangan adabnya/bayangan ilmunya,dihantar oleh nya;lansung mereka tak memperdulikan,seolah-olah mereka tak mengetahuinya akan ilmu mantik dan ilmu bayan itu.
sedangkan mereka membaca al quraan serta al sunnah bilang hari.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


dalam rukun islam yang pertama;renungkan .

disebut dan ditulis dalam jawi atau arab;[maaf,tiada sistem jawi arab].

allah serta muhammad; itu orang tua kata sebagai ;mohor.

ucapan dua kalimah syahadah; itu sumpah serta bait manusia kepada allah serta rasulullah.

makanya; mananya yang disebutkan watikah[ayatnya dalam al quraan] perlantikan atau mengangkat muhammad menjadi nabi serta rasulullah?

makanya,jangan sedap sebut dimulut aje;cinta rasul cinta allah.sebaliknya tak kenalpun.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


dalam siaran ikim fm radio;[20/8/2018:malam,jam 8 ke 9]; ada menyebutkan bab solat dua rakaat yang telah kami bentangkan,yang di ambik dalam al quraan akan ayatnya:[bunyinya lebih kurang ];

jika seseorang telah melakukan dosa,maka berwuduklah dengan sempurna dan dirikan solat dua rakaat,dan bermohonlah keampunan kepada allah.[ayat sebenarnya tuanpuan carilah dalam al quraan].

apa yang kami hairankan adalah, mereka bercakap,sebaliknya mereka tak faham apa yang mereka cakap,hanya menyebutkan sahaja.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


orang tua berkata;
iman tidak boleh dijualbeli,tidak turun menjadi pusaka.
maka,mereka berdoa akan kebaikan untuk anak cucu mereka,sebaliknya,mereka alpa untuk berdoa untuk diri sendiri.
maka mereka berselawat dengan hati yang berhajatkan pahala[atau berselawat untuk dapatkan safaat dari rasulullah*rasulullah kenal akan tuanpuan,dan sebaliknya tuanpuan kenal ke rasulullah?],dan bukan berselawat dengan ikhlas,sama juga lah kepada ibadah laiannya mereka.

kalau budak kecil atau kanak-kanak;itu betullah,diumpan untuk melakukan kebaikan sebagai pelajaran kepada mereka itu,dan sebaliknya;orang tua atau dewasa yang berakal sempurna,dok masih bermain kelib sebelah mata atau ciku-ciku cak.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[haiwan korban]perbentangan.[kali kedua]

selamat menyambut aidiladha.
tentunya seronok bila menyambut aidiladha,kerana dapat melihat,telibat dan mengerjakan korban.
dalam pada seronok itu,kenalah tahu juga bab haiwan korban dalam sejarahnya.

kami tak mahu bercerita bab sejarah pertama yang dilakukan oleh habil dan qobil itu.dah banyak kali diceritakan oleh ... dan didengari olen....,betulkan,kan,kan.

ini adalah berita tentang haiwan yang dijadi haiwan korban.

semasa adam di keluarkan dari syurga oleh allah,dia diberikan atau disediakan dengan tiga pasang haiwan[maknanya enam ekor haiwan lah;tiga jantan dan tiga betina].

maka tiga pasang haiwan ini diternak dan dibiakkan oleh adam untuk kegunaannya.dan haiwan inilah yang dijadikan haiwan korban oleh manusia, sepatutnya[maka wajiblah diketahui akan nama haiwan-haiwan itu.betul tak.
kerana haiwan ini dibawa keluar oleh adam dari syurga bersama-samanya kemuka bumi ini.

dan haiwan korban yang manusia jadikan sebagai ibadah korban sekarang ini kebanyakannya adalah sandaran semata melainkan lembu dan kibas,kerana keduanya adalah pemberian allah kepada adam itu.[haiwan yang bersekali dengan adam keluar dari syurga keatas muka bumi sebagai haiwan ternakan]

dan kambing,biri-biri itu adalah sandaran kepada kibas.[satu bahagian]
dan kerbau,unta itu sandaran kepada lembu.[tujuh bahagian]
dan haiwan ketiga yang menjadi pemberian allah kepada adam,yang keluar bersama adam dari syurga sebagai ternakan adam diatas muka bumi ini, apa dia namanya?[berapa bahagian dalam haiwan ketiga itu]

cari lah dahulu jawapannya dalam al quraan serta al sunnah. inshaallah jumpa kalau sabar serta tekun mencarinya.

selamat berjaya mencari jawapan.



Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[dugaan atau kifarah].[pembentangan kali kedua].


pernahkah tuanpuan melihat,tanda amaran banjir yang diletak di tepi jalan berdekatan dengan sungai-sungai.
tanda amarannya seperti ini; putih[klu ada],kuning,jingga,merah,dan hitam[klu ada];
tanda amaran kuning itu tanda berjaga-jaga.
dan tanda amaran merah itu pulak tanda berbahaya.
dan kalau melebihi paras merah itu tandanya petaka.

makanya;manusia ini suka kan cabaran yang exterim,dari sebab itu mereka mencabar kuasa allah,untuk melihat,adakah benar atau tidaknya,apa yang telah dicatatkan dalam kitab-kitab,terutamanya al quraan.[dengan sengaja atau tidak sengaja,sama sahaja akibatnya].
manusia cuba menduga kekuasaan allah.

maka,kesemua urusan mereka bermain-main sebagai mencabar kuasa tuhan yang menjadikan mereka dan yang memberikan rezeki kepada mereka.

dan apabila permainan cabaran mereka dijawab oleh allah,maka mereka beranggapan itu semuanya dugaan dan kejadia alam yang semula jadi.dan bukannya denda atau kifarah sebagai pengajaran kerana amarannya telah melebihi tanda amaran merah. dan kalau telah sampai kepada tanda amaran hitam;tuanpuan rujuklah kepada sejarah yang di beritakan dalam al quraan.

makanya ;kalau tanda amaran banjir,bolehlah dilihat dengan mata kasar atau diberitakan oleh pemerintah melalui semboyan,dan sebaliknya,amaran dari allah,macammana tuanpuan nak mengetahuinya.

tuanpuan;tanda amaran dari allah sama juga seperti mana yang di gunapakai oleh manusia itu,[sebab ilmu nya datang dari allah],sebaliknya manusia beranggapan......; itupun kalau perasan atau diberikan pengetahuan.

makanya;jangan sampai yang disebutkan oleh orang tua sebagai: yang dikejar tak dapat,yang dikendong keciciran.
sudah terantuk baru nak tergadah.dan atau nasi telah menjadi bubur.

makanya; urusan amar makruf,nahi mungkar adalah wajib kepada manusia serta diwajibkan mengikut budibicara,hukum adat,adab serta ilmu,untuk di jalankan,keatas seluruh manusia.tanpa dikecualikan.dari sebab manusia itu adalah khalifah yang dilantik,dan akuan manusia sendiri yang menyanggupi[sanggup bertanggungjawab menerima] akan jawatan khalifah diatas muka bumi.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


laluan penarik padang saujana gong kedak gong kedak padang saujana laluan penarik.

[26/8/2018,ahad,14 zulhijah 1439],inshaallah.

Anonymous said...


Salam Tuan Amin

perkongsian kredit cerita dari laman lain

Mitos Raja Syamsul Alam dan Zainal Abidin

Kisah rakyat ini direkodkan oleh penduduk Kampung Paloh, Kuala Terengganu dengan tambahan maklumat daripada penduduk Kampung Jenagor, Hulu Terengganu dan Kampung Padang Saujana, Setiu.

Diceritakan semasa zaman Nabi Sulaiman AS, sebuah kerajaan telah terbina di Terengganu atau lebih tepatnya di Bukit Bintang, Setiu. Raja ini telah berkuasa di lembah Sungai Setiu pada zaman itu dan mempunyai rakyat yang ramai dan jajahan takluk yang luas.

Raja Syamsul Alam bersemayam di Bukit Bintang manakala permaisuri baginda bersemayam di Lembah Sungai Setiu. Tempat persemayaman permaisuri berkenaan ini diingati oleh penduduk setempat dan menjadi asal-usul nama Kampung Permaisuri.

Namun, Raja Syamsul Alam bukanlah raja yang adil. Akibat daripada campur tangan kaum Jin yang dikatakan menjadi penasihat kerajaan, Raja Syamsul Alam telah bertindak zalim menurut nafsu, menyesatkan orang ramai daripada agama yang dibawa Nabi Sulaiman dan sentiasa berbuat jahat.

Disebabkan oleh kerosakan yang dibawa oleh Raja Syamsul Alam yang mana telah dipandu oleh hasutan penasihat kerajaannya, Nabi Sulaiman telah mengutuskan seorang pahlawan perang yang bernama Zainal Abidin. Kelengkapan dan tentera perang telah dikumpulkan dan Zainal Abidin telah datang untuk menyerang kerajaan Raja Syamsul Alam daripada laut.

Raja Syamsul Alam telah bersedia untuk menerima ketumbukan tentera Nabi Sulaiman yang dipimpin oleh Zainal Abidin dan telah menempatkan tentera di hilir lembah yang berhadapan dengan Kuala Setiu untuk menghalang Zainal Abidin daripada menakluk ibu kota kerajaan Raja Syamsul Alam di Bukit Bintang.

Akibat daripada itu, berlakulah pertempuran yang sengit di tempat berkenaan. Akibat daripada ketumbukan tentera yang lebih besar dan lebih bersemangat daripada pihak Zainal Abidin, akhirnya Raja Syamsul Alam berjaya dikalahkan dan Bukit Bintang berjaya ditakluk. Manakala, tempat pertempuran itu hancur sejauh mata memandang dan dinamakan sebagai Padang Saujana.

Akhirnya, Bukit Bintang dibuka kembali dengan pemurnian agama Nabi Sulaiman di Kalangan penduduknya.

PERBEZAAN VERSI

Daripada penceritaan penduduk Kampung Jenagor di Hulu Terengganu dan Kampung Padang Saujana di Setiu, menyatakan bahawa keseluruhan Kerajaan Raja Syamsul Alam merupakan kerajaan makhluk halus (bunian).

Daripada penceritaan penduduk Kampung Paloh, Kuala Terengganu (Syed Abdillah Bin Tuan Sulong) menyatakan bahawa Raja Syamsul Alam merupakan manusia biasa, tetapi penasihat kerajaan berkenaan merupakan makhluk jin.

Rujukan:

Syed Abdillah bin Tuan Sulong, Kampung Paloh Kuala Terengganu.
Penduduk Kampung Jenagor, Hulu Terengganu.
Penduduk Kampung Padang Saujana, Setiu
Navigasi kiriman
← Masjid Kampung TuanBukit Puteri →

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[mitos raja syamsul dan zainal abidin].


tidak kiralah mereka itu makhluk halus atau manusia atau orang bunian ke. yang hendak diberitakan oleh mitos itu adalah kisah atau riwayat kepada tempat itu dan hamba allah itu sebagai kata kunci pencarian yang diakhirnya mitosnya itu,boleh tak di sandarkan kedalam al quraan serta al sunnah?.

dan kalau tak dapat disandarkan,makanya,tak selesailah lagi kerja atau urusan tuan itu.[mitos itu bahagian orang yang lepas,dan dimananya bahagian yang perlu disambung dan diselesaikan oleh tuan pulak?.

dan mitos itu nak beritakan apa,yang sebenarnya?,maka,kenalah rungkai dan selesaikan teka-teki atau kias mitos tersebut. jangan dipegang separuh jalan. kerana ia boleh menyesatkan minda dan keyakinan diri.