-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20240927

Pendekatan 122: Antara wirid (Laksana tuntutan Allah) dengan warid (Terima kurniaan Allah)

Tidak akan perlekehkan wirid (aurad) kecuali orang bodoh yang sangat tolol. Warid (Kurnia Allah) terdapat di akhirat tetapi wirid akan habis dengan habisnya dunia. Sebaik-baik yang harus diutamakan adalah yang tidak pernah habis.

Wirid (persediaan Hati) itu sebagai perintah Allah kepadamu, sedang warid (Kurniaan Allah) itulah menerima keperluan dari Allah. Maka dimanakah letak bandingan antara perlaksanaan perintah Allah dengan pengharapan kepada Allah ?

Wirid adalah perlaksanaan perintah Allah melalui segala macam ibadat lahir batin, baik yang wajib maupun sunnat.

Sedang Warid adalah pemberian Allah dalam hati hamba yang berupa ketenangan, nur cahaya dan kesenangan berbuat ibadat, taufiq dan hidayatNYA. 

Sebaiknya seorang hamba melonjak-lonjak jalankan kewajibannya berbanding melonjak-lonjak kepada apa yang menjadi hak Allah semata-mata. Sebab wirid (melakukan kebaikan) hanya berlaku semasa hidup di dunia ini saja. Sedang warid (Kurniaan Allah) akan lanjut sampai ke akhirat. 

Rasulullah SAW. telah bersabda : Amal yang sangat disukai oleh Allah ialah yang dawam (terus menerus) meskipun sedikit.


Al-Hasan Al Basry berkata : 

Siapa yang sama hari ini dengan semalam maka dia rugi 

Siapa yang hari ini lebih buruk dari semalam 

maka ia mahrum (tidak dapat rahmat)

Siapa yang tidak bertambah bererti berkurang 

Siapa yang makin berkurang amalnya 

maka mati lebih baik baginya. 

Ketika Al-Junaid ditegur orang sebab ada tasbih di tangannya : Tuan dalam kedudukan yang demikian itu masih saja guna tasbih. 

Jawab Al-Junaid :Alat yang telah sampaikan kami, maka tidak saya tinggalkan. 

Al-Junaid berkata : Orang Arif menerima semua amal (wirid) itu sebagai tugas dari Allah. Sebab itu mereka akan kembali menghadap Allah dengan kebiasaan wirid (ibadat) yang ditugaskan oleh Allah itu. Dan andaikata seribu tahun tidak akan mengurangi sedikitpun dari amal wiridku, kecuali jika ia terhalang untuk melakukannya. 

----------

KAJIAN TAMBAHAN

SUMBER RUJUKAN [https://www.angelfire.com/journal/suluk/warid5.html]


ANTARA WIRID DAN WARID


WIRID

Yang dimaksudkan dengan wirid mereka ialah apa sahaja perbuatan/pekerjaan yang ditujukan kerana Allah mengikut apa yang dituntut dan digalakkan oleh syarak. Tidaklah ianya semata-mata ditujukan kepada mereka yang mengamalkan zikir-zikir yang khususiyah dengan kadar dan bilangan yang tertentu atau dengan tertib masa dan ketikanya.  Wirid boleh ada dalam pelbagai wajah dan bentuk.

Berterusan sembahyang sunat di waktu siang atau malam

Berterusan puasa pada umpamanya setiap hari Isnin dan Khamis,

Berterusan membaca al-Qur'an

Berterusan bertasbih,  berzikir,  bertahmid dan beristigfar pada waktu-waktu yang khusus atau di mana-mana sahaja

Berterusan menuntut ilmu akhirat,

Berterusan merujuk Kitab-kitab Ilmu

Berterusan Takafur dan Muhasabah

Berterusan membuat kebaikan dan kebajikan kepada manusia lain seperti:

-suka bersihkan tandas dan kawasan surau tanpa disuruh atau upahan.

-Suka membuang sampah dan sesuatu yang membahayakan di jalan-jalan yang dilalui oleh orang ramai

-Suka hulurkan bantuan tenaga dan fikiran apabila dipinta;

-Suka banyak memberi tetapi sedikit meminta

-Suka pelbagai sifat-sifat baik perangai lain sebagaimana yang tercermin pada diri orang-orang Sholeh,  Aulia,  Ambiya dan Mursalin.


WARID

Adapan yang dikatakan Warid itu ialah sesuatu yang berupa bentuk limpah kurnia Allah Taala yang diisi ke dalam hati seorang hamba dengan berbagai-bagai perasaan seperti;

- Suka dan seronok dalam berbuat ibadat,  atau

- Rasai manis dan lazat untuk sentiasa beribadat atau

- Rasa kecut atau takut dengan Kekuasaan Allah atau

- Mudah memahami sesuatu Ilmu yang tinggi-tinggi dan yang susah bagi kebanyakan orang,  atau

- Rasa Kasih dan Cinta kepada Allah yang amat sangat.

8 comments:

Anonymous said...

salamun,
kias,
kepada fitnah;

ketam mengajar anaknya berjalan lurus.
ada udang sebalik batu.
menegakkan benang basah.
kalau ayah kencing berdiri,anak kencing berlari.
kalau tak ada angin,tak kan pokok bergoyang.
duri dalam daging.
tumbuk rusuk.
api dalam sekam.
disangka panas sampai kepetang,rupanya hujan di tengah hari.
kerbau berkubang di hulu,dihilir yang keruh.

Anonymous said...

salamun,
kias,
kepada ego;

bukan setakat kepada ujub atau bangga diri[hidung tinggi],juga termasuk nya;
penakut.
was-was.
subahat.
merajuk.
kecik hati.
malas.
celupar.
dendam.
bersangka-sangka.

Anonymous said...

salamun,
kias,
versi,

katurah ibu keturunan melayu; ???

bukan katurah lah, ibu keturunan melayu, katurah penyambung kepadanya sahaja.

ada perempuan lain sebelum katurah yang memegang gelaran ibu keturunan melayu.

buka lah al quraan dan al sunnah tu,buka akal tu,jangan dibaca lurus bendul. nanti salah bercakap,salah lah pembentangan kepada orang ramai masyarakat,fitnah dan ego lah tu namanya.

sebab tu nak kena belajar sejarah siapa melayu yang sebenar,jangan dok main terjah dan serkap jarang dalam sejarah fekah.

inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
kias,
versi,

takkan melayu hilang didunia;

rupanya tak faham juga orang zaman ni dengan ayat tu.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
kias,

dari izin allah;urusannya kepada;[selepas perang saudara pahang;di masjid pulau tawar pahang;semua kedua belah pihak membuat janji;ayat janji nya berkias]; orang pahang hanya taatsetia kepada raja pahang sahaja.urusan tersebut siap pulih lengkap sempurna.inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
kias,

urusan yang tersebut diatas[perjanjian masjid pulau tawar pahang];dari izin allah.menyelesaikan kias;raja adil raja disembah raja zalim raja disanggah,siap pulih lengkap sempurna. inshaallah.

maka kedua kiasnya yang tersebut dikembalikan simpan kedalam al quraan. tidak dibuka dan tidak dihuraikan lagi.akan fitnah kepada kiasnya tersebut.[maaf].

inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
kias,

apabila sampai tempohnya yang perlu di bawa balik[tiada sesiapa dari kalangan tuanpuan yang menyelesaikannya];pemegang amanah akan menyelesaikannya dan di kembalikan kedalam al qoraan,selepas mendapat izin allah bagi urusan siap pulih lengkap sempurna di lakukan.

maka urusan yang tersebut akan ditutup dan tidak lagi akan di huraikan kepada masyarakat ramai manusia.

ilmu-ilmunya akan dibekukan[buat sementara waktu sehingga ada kalangan manusia zaman ......men datang yang lebih memahaminya dan tidak membuat fitnah kepada ilmu-ilmu yang mereka tidak tahu serta tidak faham dari dalam al quraan serta dari dalam al sunnah],bukan ditutup atau bukan diangkat kelangit,mengelak dari al quraan serta al sunnah menjadi fitnah bualan yang lebih berat dilakukan oleh masyarakat manusia zaman ini.

ilmunya akan ditutup berperingkat-peringkat;dan akan dibuka juga berperingkat-peringkat,sehingga kalangan manusia yang tahu serta faham;dari sedikit menjadi ramai yang tergolong mengetahui serta memahami ilmunya al quraan serta al sunnah.
kaedahnya akan bergitu sehingga kiamat nanti.

maaf.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
kias,

dalam kisah nujum pak belalang;soaljawab tekateki nujum baginda masai dengan nujum pak belalang;persoalan datuk panglima hang tuah.

nbm;kekuatan datuk laksamana hang tuah terletak dimana?,pada kerisnya,pada tangannya,dimana kekuatannya......?

npb;kekuatan datuk laksamana hang tuan tidak terletak dimana-mana,kekuatannya terletak pada huruf taa.
diejakannya dalam jawi;lalu di buat pertanyaan,kalau huruf taa diganti dengan huruf baa,tuah akan jadi buah[dalam eja jawi]

npb;datok kenal dengan datuk laksamana hang tuah?

nbm;tidak,sambil menggelengkan kepalanya.

maka nya bergitu lah keadaannya kebanyakan manusia melayu dimalaysia zaman ini,malah cucu cicitnya sendiri tak mengenali akan diri hang tuah moyang mereka.[seperti nujum baginda masai itu lah perangainya mereka]


inshaallah.