-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20101022

Siapa Dato Bahaman (1) Penonton

Pada 8.7.2010 telah diadakan satu program Pengkisahan Sejarah tentang Dato Bahaman. Tokoh yang dijemput memberikan ceramah sudah tentu orang-orang lama. Manakala penonton yang mendengarnya pula juga orang-orang lama ada yang lebih lama makan garam daripada penceramah. Orang-orang muda yang kelihatan adalah kakitangan Perbadanan Perpustakaan Awam Pahang. Ini kerana kebetulannya program yang dinamakan 'Jejak Bahaman' ini diadakan di Dewan Perbadanan Perpustakaan Awam Pahang.
06
Saya ni, walaupun tak dijemput tetapi amat berminat untuk turut hadir bagi meramaikan penonton. Bukan pasal nak makan. Tak makan pun makanan yang dihidangkan. Tengok pun tidak. Perkara yang paling penting saya nak rakamkan gambar-gambar orang-orang lama yang hadir pada hari ini. Supaya saya boleh kenal. Juga supaya pembaca Laman Pahang boleh kenal. Kerana mereka yang hadir adalah mereka yang berminat dengan cerita Dato Bahaman.
05
Saya datang pun dah lewat. Program dah pun bermula. Seorang penceramah sedang menceritakan pengalaman beliau. Pandang kiri dan pandang kanan, saya nampak seorang dua yang saya kenal. Dengan alasan ada orang yang saya kenal, saya terus masuk dan duduk. Masuk pun ikut pintu belakang dan duduk pun kat belakang.
04
Sebelum menghadiri program ini saya rasa saya mempunyai sedikit sebanyak pengatahuan tentang Datuk Bahaman. Dalam program ini orang-orang lama telah bercerita tentang pelbagai perkara berkaitan dengan Dato Bahaman Pahlawan Pahang. Baru sedikit cerita yang saya dengan saya dapat rasakan bahawa 'rupanya banyak sangat yang saya tak tau'.
03
Memang betul ... makin lama saya rasa pengatahuan yang saya ada tentang Dato Bahaman makin kecil dan makin tak berguna untuk orang lain. Semua orang bercerita tentang perkara yang kemungkinan orang lain tak tau. Memang betul sekali lagi ... banyak sangat yang saya tak tau.
02
Jangan kata nak bercerita tentang Jejak Dato Bahaman, malah lebih teruk lagi, saya tak boleh nak ceritakan semula pada orang lain siapa sebenarnya Dato Bahaman. Asal usul Dato Bahaman ada beberapa cerita. Kesudahannya (meninggalnya) pun ada beberapa cerita.
01
Saya tak layak untuk berkata tentang pendapat atau pengatahuan saya tentang Dato Bahaman. Kerana apa yang saya tahu amat amat amat sedikit. Apa yang boleh saya ceritakan adalah cerita-cerita orang lama. Semuanya yakin dengan cerita masing-masing. Bagi saya pula .. saya yakin mereka yakin dengan cerita mereka. Saya dengar ajalah. Jangan pandai-pandai nak beri pendapat.

No comments: