INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20110413

Kayuhan Gunung Senyum (10) Badruhisham

Saudara badrul hisham ni dah mengayuh bermula tahun 1992, sekarang ni dah hampir 20 tahun mengayuh. Bermula dengan basikal MTB besi, basikal MTB cromoly dan sampai sekarang basikal MTB aloi. Selama ni dah membeli sebanyak 7 buah basikal. Sekarang bercita-cita nak beli basikal yang terbaik yang mampu di beli, kalau boleh nak beli MTB Cannondale tapi belum cukup berani menghabiskan sampai 3 atau 4 ribu ringgit untuk sebuah basikal.
10
Saudara badrul hisham ini boleh di kategorikan sebagai orang minat mengayuh (bukan minat basikal). Tak jadi masalah bagi beliau mengayuh basikal besi atau basikal aloi murah. Yang penting kayuh. Bagi sesetengah orang yang penting adalah basikal yang mahal sampai ribu-ribu-ribu harganya. Tapi badrul tak kisah. Pasal dia minat mengayuh basikal bukan minat basikal.
09
Kerap kali orang bertanya," lama sangat koi nengok awok ngayuh tapi ngapa tak kurus-kurus". Jawab badrul "kira kurus lan ni. yang penting koi tak bertambah gemuk ... maintain ... pasal koi ngayuh la. kalau koi tak ngayuh dah lama koi bertambah gemok. ni kira kurus la ni". Tapi apapun ... orang kurus ke , orang gemuk ke ... yang penting sihat. Sentiasa bersenam. Ada hobi yang boleh mengeluarkan peluh.
08
Selama ni dah banyak tempat mengayuh. kebanyakannya bersama abang nizam perpustakaan dan cik zainal risda. Tempat yang pernah sampai dengan mengayuh adalah:
1. Gunung Senyum, bermula masa zaman jalan ke gunung senyum masih batu kawi.
2. Rumah rehat Jerantut
3. Bandar Jengka
4. Felda Lurah Bilut
5. Kampung Pandan, Kuantan
6. Rantau Abang, Kuala Terengganu.
7. Bukit Rengit, Lanchang
8. Kampung Perlok Raub.
9. Tasik Bera
07
Kalau orang yang kuat akan berbangga dengan berapa cepat dan pantasnya mereka boleh sampai ke satu-satu tempat. Tapi bagi orang macam badrul, yang penting adalah sampai. Nak kayuh laju-laju tak larat. Kayuh perlahan-lahan sambil melihat kawasan yang dilalui.

Pernah di satu kampung di bentung, kami ditahan oleh orang kampung dan ajak kami panjat pokok buah. Panjatlah. pas tu mereka bagi kami satu guni buah-buah. Terhayung-hayang cik zainal risda mengusung seguni buah-buahan pemberian orang. Sepanjang jalan kerja kami bersedekah buah-buah tersebut kepada orang-orang yang kami temui sepanjang jalan.

Sebenarnya masa muda-muda kami tiap-tiap tahu kayuh ke gunung senyum. Ada satu ketika tu, semasa kayuh ke gunung senyum, tak ingat tahunnya. Kami kena kejar dek lembu. Ada seorang yang nama Pok Din tak sempat nak pecut laju-laju. Dia tinggalkan basikal dan terus panjat pokok.
06
Pada hari Kayuhan Gunung Senyum ni badrul mengayuh bersama abang nizam. Ada kumpulan mengayuh dari kuantan, jerantau dan temerloh. Tapi mereka semua kayuh laju-laju, kami berdua perlahan aja, janji sampai. Pada hari ini kami telah mengayuh sejauh 85km. Kami pergi naik jambatan temerloh dan kami balik naik jambatan kuala krau.
05
Sepanjang perjalanan balik kami sempat melihat kesibukan orang berkempen untuk PRK Kerdau. Terima kasih kepada orang-orang ditepi jalan yang memberikan sokongan kepada kami untuk menamatkan kayuh gunung senyum kami sejauh 85 km.
04
Kebiasaannya badrul akan mengayuh dalam kumpulan yeng kecil. Antara tiga orang hingga lima orang sahaja. Antara sebabnya adalah susah nak cari rakan mengayuh yang mahu mengayuh seiring dalam satu kumpulan. lagi satu, kalau ada yang tak larat, boleh lah kami tompang lori pickup kecil, cukup untuk lima orang. Kami pernah nompang lori batang getah, lori tong gas, lori kontraktor buat jalan dan lori tokey cina cari madu lebah.
03
Pesanan badrul pada orang yang baru nak minat mengayuh:
1. Tentukan adakah anda minat mengayuh atau minat basikal. Kalau minat mengayuh, beli apa-apa je dulu basikal dan terus ngayuh. Cari kumpulan yang suka cerita pasal mengayuh bukan cerita pasal basikal dia yang mahal.
2. Tentukan anda nak kayuh sampai bila. Kalau nak kayuh sampai tua, marilah kayuh dengan kami. basikal tak perlu mahal, tapi minat ngayuh.
02
Apakah kebaikan yang didapati melalui mangayuh basikal?
1. Ada orang yang kuat mental tetapi fizikal tak kuat.
2. Ada orang yang kuat fizikal tetapi mental tak kuat.
3. Ada orang yang kuat mental dan kuat fizikal.
Mengayuh basikal telah menjadikan saya kuat mental dan kuat fizikal.

Apa tu kuat mental dan kuat fizikal?
Mengayuh sejauh 85 km kalau tak kuat mental dan tentu mintak kereta iring kat belakang. Bila tak daya boleh naik kereta. Mengayuh sejauh 85 km kalau tak kuat fizikal tentu tak sampai balik kerumah.
01
Apa kata isteri jika badrul sibuk mengayuh?
Mak (belum kawin) saya tak kisah. Lagipun aktiviti mengayuh masikal bukan kerja jahat. Mungkin orang kata kerja bahaya. Tapi itu semua tak jadi hal. Saya dah banyak kali jatuh. Patah cermin mata. Pecah topi keleda. Koyak baju dan seluar. Sakit badan jangan nak cerita. Tapi dengan izin Allah SWT semuanya tu menjadikan saya makin cekap mengenali tanda-tanda bahaya. makin tabah. Tapi semua tu mungkin hanya sesuai untuk orang macam saya dan abang nizam aja. Jangan kat mesti sesuai untuk orang lain.

Akhir sekali, kalau nak mengayuh JANGAN MEROKOK.

No comments: