INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20140314

D19: merong mahawangsa, buaya putih, muzafar shah, raja bersiong, puteri saadon dan awang selamat

Cerita diistana lama maharaja bukit seguntang @ imbang jaya(langkasuka/derbar) (pulau pandan jauh ketengah/pagar ruyung).

Merong mahawangsa  yang dikatakan pengasas kepada kerajaan kedah tua itu adalah dari keturunan maharaja bukit seguntang dan menjadikan, istana asalnya berada dikedudukan dikedah dan istana di pulau pandan atau pagar ruyung (nama terkemudian baginya) adalah istana akhir dibukit seguntang dalam pulau Sumatra(yang dipusakai oleh kijang putih atau anak bongsunya).

Istana ini disuruk dari diketahui oleh musuhnya terutama dari maharaja  suran diindia selatan kerana mereka adalah musuh ketat.

Setelah terdirinya kerajaan dikedah oleh merong mahawangsa dan (merongmahawangsa@buaya putih))telah memelok islam dan menukar namanya kepada  muzafar shah dan mengguna atau mamakai gelaran sultan bagi menggantikan sebutan maharaja yang digunakan sebelum ini. (sultan muzaffar shah) dan orang yang bernaung dibawahnya telah membuat akujanji, dimasa selepas itulah bangsa melayu telah diistiharkan atau dalam lain kata sebagai (-----) yang diistiharkan oleh syeh  (bangsa melayu ini banyak semendanya dari suku-suku keturunannya).

Raja bersiong adalah raja ketiga memerintah dan waris kepada buaya putih. Dia ini telah berlaku zalim dan di halau oleh rakyatnya dan dia telah membuka satu negeri pula di kawasan  (sekarang ini dipanggil Kelantan/pattani. Puteri saadon itu adalah anaknya dan awang selamat itu adalah pengasuh nya.

Yang dikatakan raja sakti itulah sebenarnya raja bersiong.

1 comment:

Anonymous said...

salam tuan@puan...

ingkar perintah/bangga/sombong diri,,,hukum...annya.

buka@sandarkan kepada cerita riwayat azazil yang inkar perintah allah supaya sujud@memberi penghormatan kepada nabi adam. dan

cerita riwayat habil dan qobil yang dihasut iblis yang menyebabkan kepada pembunuhan manusia untuk kali pertama dimuka bumi.