-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
MESTI BUAT SEMAKAN DAN PENGESAHAN SEBELUM MENGGUNAKAN MAKLUMAT DISINI.

20210223

Pendekatan 6: mintalah menurut apa yang ditentukan

Janganlah lambatnya pemberian Tuhan kepadamu 

sedang engkau bersungguh-sungguh berdoa 

menyebabkan engkau putus harapan. 

Allah akan menerima semua doa 

dalam apa yang ia kehendaki untukmu, 

bukan menurut kehendakmu 

dan pada waktu yang ditentukanNYA, 

bukan pada waktu yang engkau tentukan.

Abubakar Assiddiq meminta afiyah dan mati kena racun.

Umar bin Khattab meminta afiyah dan mati dibunuh.

Usman bin Affan juga meminta afiyah dan mati ditikam.

Ali bin Abi Thalib meminta afiyah juga mati dibunuh.


Maka bila aku meminta afiyah kepada Allah, mintalah menurut apa yang ditentukan oleh Allah untuk aku. Sebaik-baik hamba ialah mempercayai bahawa yang diberi oleh Allah itulah yang terbaik bagi aku walaupun tidak sesuai dengan hawa nafsu aku.

41 comments:

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


inshaallah; dari izin kebenaran allah.inshaallah;sebahagian besarnya kepada urusan surah ke 14[surah ibrahim];siap pulih lengkap sempurna.inshaallah.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makanya; fitnah itu adalah salah satu ilmu yang telah menjadi akar umbi dalam kehidupan manusia[disengajakan atau tidak disengajakan][yang buruk atau yang baik];sama saja dan tetap dihukum mengikut tahap fitnah yang di reka tambah.

makanya; kerana mereka tidak sanggup[bimbang] menyatakan amar makruf nahi mungkar,maka; mereka bersubahat kedalamnya.[salah guna ilmu].

makanya;taubat mereka ditangguhkan,sehinggalah hukuman keatas mereka selesai mereka jalani.[semasa hidup atau lepas mati][ada hukuman yang diperlihatkan semasa hidup, dan ada yang di disembunyikan,itu dilakukan selepas mati].


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makanya; sihir itu adalah satu dari ilmu,yang disalah gunakan,dan tidak digalakkan untuk di gunapakai,walaupun untuk tujuan kebaikan.ia mendorong ego manusia,yang menyebabkan diri menjadi kupur,sedangkan iblis sendiri pun tidak berani menggunakannya. macammana pulok manusia dengan sewenangnya menggunakan sihir bagi merosakkan manusia lain.

makanya;ada dalam kalangan manusia zaman ini menjadikan ayat dari al quraan dan al sunnah,untuk digunakan sebagai ilmu sihir.

tara shcool punya orang.

inshaallah.

pojiemohd said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

salam;


tuan,


apa yang tuan minta itu tak boleh dibincngkan secara umum dalam blog.

minta tuan bersabar,pihak kami akan inshaallah,usahakan,inshaallah.


kami tidak pernah memberhentikan atau menutup blog ini,melainkan cuti rehat oleh pertugas yang menjaga blog sahaja,harap maklum.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


untuk makluman;

tulisan dan sebutan syahadah tidak digalakkan ditulis dalam ejaan rumi.[boleh menyebabkan kesalahan dalam maksudnya].

[hati-hati]

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


inshaallah; dari izin kebenaran allah. inshaallah;sebahagian besarnya urusan kepada surah ke 15[surah al hijr],siap pulih lengkap sempurna,inshaallah.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makanya;dari sebab penggunaan aora lah[salahguna dan ego dalam penggunaan aora] yang menyebabkan orang melayu kumpulan pertama dilupuskan seluruhnya oleh allah[pada zaman yang lepas].[yang ditinggal hidup hanyalah tidak sampai 100 pasangan[tidak melebihi 200 orang].

makanya; mereka menyalahgunakan ilmu yang dianugerahkan oleh allah kepada mereka.[kononnya mereka memiliki kesaktian] dan berperang dan beramok sesama sendiri bagi menunjukkan kesaktian diri memesing.

makanya; aora seperti itulah yang kebanyakan manusia orang melayu zaman ini ingin dapatkan dan cari-cari.

makanya;apa tujuannya,tak dapat dikenal pasti akan sebab musababnya.

makanya; ilmu yang baik,tidak berapa mahu dipelajari;sebaliknya ....[fikir dan jawab lah sendiri dalam hati].apa tujuan dan faedah kepada diri dan manusia lain serta makhluk lain.

makanya; ilmu mengenal diri serta mengenal allah,adalah wajib di ketahui dan difahami,[bukan setakat dipelajari semata aje],bergitu juga ilmu salasilah diri[keturunan][diri dan keluarga].


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tuan,pojiemohd;


bukan akidah yang hendak diperbetulkan; pengetahuan dan kefahaman berakidah itu yang menjadi wajib atas diri setiap manusia.[untuk di pelajari].

selalunya salah faham dan salah atau serbasalah pengetahuan dan ego dalam diri,yang menyebabkan diri terumbang ambing dalam akidah.

otak menyimpan ilmu,dan akal menyaring[menapis] ilmu.lalu di susun tertip serta tertilnya,dan hati berkata;ya atau tidak nya ilmu-ilmu yang didalam dada.

kalu ya jawapannya;kekal dengannya.

kalu tidak jawapannya; perbetulkanya, kerana itu fitnah dalam ilmu[cari dan jejak dimana salah dan betulnya fitnah ilmu itu.

ibarat nya kepada;solat, puasa,zakat,haji;semuanya perlukan yakin diri dan ada tertip serta tertil dalamnya.

kalu tidak mengabihkan beras aje lah jadinya hidup.



inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tuan;


dimana keberadaan tuan.[daerah negeri mana]

asal keluarga tok dan nenek sebelah ayah dan sebalah mak.

kami,inshaallah akan cuba mengesan pemegang amanah tuan[kedudukan mereka],agar tuan dapat bertemu dengan mereka[berbincang].

ilmu itu wajib diambik ,kaedah darah ke darah,bukan murid ke guru.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


makanya; darah ke darah; bermaksud;


ilmu yang tuan ambik atau belajar itu adalah ada pertalian keluarga[guru atau orang tua yang tuan tuntut dengannya].

makanya; tuan wajib mengenal siapa dia yang mengajar tuan itu [akan susur keluarga diantara tuan dengan nya].[dimana pertemuannya pertalian darah antara tuan dengan guru atau manusia yang memberi ilmu][pada moyang yang bernam apa].

makanya; itu barulah disebutkan sebagai mengenal guru,orang tua.atau manusia yang menyalurkan ilmu.[barulah ijazah ilmu akan diperolehi[disahkan atau kebenaran memiliki serta menggunapakai ilmu dalam diri].

makanya;itu adalah kaedah bai'ah ilmu mengikut tertip dan tertilnya.fekah adat adab.

makanya; menyusun ilmu dan menyusun salasilah keturunan adalah serentak. tidak boleh dulu kendian.


inshaallah.

pojiemohd said...
This comment has been removed by the author.
pojiemohd said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

salam;


kami telah minta tolong pertugas di kuantan untuk berhubung dengan tuan;harap-harap dia tak lupa.

kami akan semak,asal datuk sebelah ayah tuan[dari jawa],dan asal mak[kemaman].


menjejaknya mengambik masa juga,harap sabar.kami perlu berhubung[berbincang] dengan pertugas dan pemegang amanah,bagi mendapatkan kebenaran menjejak.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tuan,


susur sebelah ayah[jawa];

melalui anak ketiga patih gajah mada.


susur mak[kemaman];

melalui tok ku paloh.


pertugas di kuantan akan mengambik dan kendalikan urusan tuan;dia akan berhubung dengan tuan. kalu dia diizinkan.lambat atay cepat bergantung atas budibicaranya,harap maklum.


inshaallah

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


inshaallah;dari izin kebenaran allah.inshaallah;sebahagian besar urusan kepadanya surah ke 16[surah an nahl @ lebah],siap pulih lengkap sempurna.inshaallah.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makanya;ibarat lebah itu, dia membising berbunyinya,akan tapinya dalam bisingnya itu ada madu serta racun padanya,yang keduanya madu dan racun itu boleh membantu dirinya dan makhluk lain.

makanya; bergitu jugalah kepada ilmu dalam diri setiap manusia.
jangan setakat mengabiskan beras untuk mengenyangkan perut semata.

makanya;gunakan ilmu untuk selamatkan diri,keluarga dan manusia lain[termasuk makhluk lain],kalu tahu dan faham dengan ilmunya.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makanya; dalam kalangan manusia melayu zaman ini yang diberikan pengetahuan dalam ilmu kitab 13,menyalahgunakan akannya.sebagai sihir dan kesaktian diri.

makanya;jadi-jadi lah buat kerja pedooh macam tu.tuanpuan diberikan keistimewaan dalam ilmu itu,pergunakan dengan betul.[sedangkan manusia lain hanya berpengetahuan sebagai rukun solat yang 13 sahaja].itu pun ada yang curi tulang dalam melakukan rukun 13 solat.

makanya; kamipun tak berapa nak faham dengan kelakuan tuanpuan tu.

tak yakin ke

tak percaya ke

was-was ke

taksub ke

atau atau atau ke???.[ego tu lah yang sebenarnya dalam diri].


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham;


makanya; taubat lah,dari perbuatan dan percakapan yang fitnah dan pedooh tu.

makanya;disebutkan;taubat itu diterima jika manusia memohonnya[meninggalkan yang bathil;itu dalam urusan amar makruf nahi mungkar]

makanya; ditutup pintu taubat,apabila terbitnya matahari dari sebelah barat.

makanya;janganlah di permainkan hadis yang tersebut,kalu tak tahu maksud perjalanan kejadiannya.[hanya orang yang putus asa dan ego aje yang tak mahu taubat].

inshaallah.

pojiemohd said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makanya; seseorang guru atau pemegang amanah;wajib tahu,bab rukun islam yang pertama[fekahnya,adatnya,adabnya,ilmunya][sejarah].[dalamnya letaknya rukun iman].[dan, islam adalah penjaga kepadanya]

dan yang lain menurut kemudian.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


inshaallah; dari izin kebenaran allah.inshaallah;sebahagian besar urusannya kepada surah ke 17,siap pulih lengkap sempurna.inshaallah.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makanya;surah al israa;menceritakan sejarah....????[yang sebenarnya].

kias dan khilafnya.[dibaca dengan hati-hati,baru jumpa].


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makanya; dalam al quraan serta al sunnah,menyebutkan;

'ada yang kami ceritakan[beritakan],dan ada yang kami tidak ceritakan[tidak diberitakan],kisah sejarahnya,fekahnya,adatnya,adabnya,ilmunya.

bukan tak dikisahkan,sebaliknya di khilaf atau di kiaskan kisahnya kepada ....[sebagai perbandingan;pengajaran cerita].

sebab tulah,disebut pada penghujung ayat dan surah bergini; [kepada kaum atau orang-orang yang mahu berfikir atau yang mahu menggunakan akal]. atau[mereka yang mahu kembali kepada pangkuan allah]. lebih kuranglah maksudnya.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makanya;ini sesuatu ceritanya;

kias yang diberikan kepada sebahagian besar pemegang amanah pertugas pelapis,yang mereka tak lepas menghurainya.

yang dihantar oleh hamba allah[zaman yang lepas] untuk minta pertolongan,[untuk melepaskan akan dia dari hukuman[penjara] yang dia telah selesai jalani].


makanya; dia[pertugas/pelapis],telah 4 tahu diberitakan kias kepadanya oleh orang tua itu. dan dia menganggapkan itu danlah ganguan syaitan atau jin atau saka,yang menyebabkan dia sakit.[setiap kali dia membuat sambal bilis,dia akan mendapat sakit].

makanya; orang tua itu mohon melalui dia/kepada dia,bagi urusan pelepasannya dari terpenjara yang memerangkap dirinya walaupun hukuman atas nya telah lama selesai.

makanya;kalu dia tak tahu dan tak faham;dia perlu mandapatkan pemegang amanah yang tahu dan faham bagi urusan menghurainya,dan bukan bersangka-sangka.

makanya;dari izin kebenaran allah.inshaallah;urusan kepadanya telah kami selesaikan,sebaik mendapat berita yang tersebut itu.inshaallah.[satu dari urusan terlepas pandang] yang dijejak oleh kami.

makanya;wali kota;wali negara;wali kawasan @penghulu kawasan@imam kawasan; dalam kalangan pemegang amanah,pertugas,pelapis zaman ini,ramai yang terleka denagan hiasan dunia,maka;ilmu serta tugasnya telah terhakis dari dalam diri mereka.

makanya; buatlah pemutihan pada diri memasing,agar urusan amanah dapat di jalankan diselasaikan dan di selaraskan,bagi kesenambungan urusannya berjalan lancar.[dari jenerasi ke jenerasi seterusnya],dan [tidak lagi bersalah faham dalam urusan fekah adat adab ilmu].


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makanya;mengikut tahap martabat, islam adalah pada kedudukan kedua selepas mutlak[yang mengawal selia martabat yang lain].[dari izin kebenaran yang mutlak].


makanya;syariat tarikat hakikat marikfat,adalah di bawah penyelian islam,termasuklah amanah syukur redho ikhlas.

makanya;pada kedudukan mertabat yang di sebutkan diatas itu,dugaan kepada pemegangnya adalah tinggi.[diduga oleh yang mutlak].

[dan ditunjukkan yang indah-indah,atau,dan ditunjukkan yang buruk-buruk];

seperti yang disebutkan sebagai; percakapan atau pertanyaan malaikat jibril kepada allah. [dalam bab perhiasan depan syurga dan perhiasan depan neraka].

cari dan baca akan sirahnya itu.


inshaallah

pojiemohd said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makanya; al quraan dan al sunaah itu bercerita@memberitakan dalam bentuk khilaf dan kias.

makanya; macammana ke kias atau khilaf disebut sandaran.

sandaran bermaksud meletak berita bayangan.

bayang-bayang;kita boleh pegang ke.[dok main sandar pada bebayang semata,tak jadi kerja lah]

macam rasulullah saw menegur kumpulan ahli zikir itu lah.[cari dan baca sirah hadisnya.

makanya;wajib dihurai sandaran itu bagi mendapat berita sebenarnya,baru boleh berpegang teguh pada al quraan serta al sunnah. [tak gitu kaedahnya].

makanya;kalu ditanya;memang mengambik masa lama lah untuk siap;tergesa-gesa,nak gi mana.

biar sedikit,tapi tahu dan faham kandungan sandaran beritanya.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


inshaallah;dari izin kebenaran allah.inshaallah;sebahagian besar kepada urusan surah ke 18,siap pulih lengkap sempurna.inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makanya; al khafi,itu adalah sebuah sejarah berceritakan peri hal mereka yang di tidurkan oleh allah;[sampai sekarangpun,pertikaian jumlah yang berada dalam gua masih di debatkan]

makanya;sejarah itu,semua manusia zaman ini, tahu; yang mereka tak berapa nak ambik tahu dan tak berapa nak ambik faham,adalah;mereka yang ditidurkan itu,nak dikisahkan kepada sejarah siapa yang sebenarnya.

makanya;kisah al khafi itu adalah sejarah dalam sejarah[satu kisah dari beberapa kisahnya dalam satu sejarah yang besar;kisah sejarah nabi mana].

makanya; dalamnya kisah sejarahnya itu,beberapa kias fitnah yang wajib dihuraikan,bagi mendapatkan kisah sebenarnya.kalu tidak sampai bila-bila lah tuanpuan berpegang kepada fitnah dan bersangka-sangka.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


inshaallah; dari izin kebenaran allah.inshaallah;sebahagian besar urusan kepada surah ke 19[surah maryam],siap pulih lengkap sempurna.inshaallah.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makanya;perhiasan dunia menghalang diri[tuanpuan],dari mendapatkan kebenaran[berita yang sebenar].

makanya;perhiasan dunia itu lah yang menyebabkan manusia melayu menjadi ego.

makanya;perhiasan dunia itu lah juga yang menyebabkan manusia melayu kecundang dan ketinggalan.
[mereka lebih sayangkan hiasan dunia dari diri mereka sendiri].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makanya;disebutkan, maryam adalah anak imran,yang di jaga oleh zakaria.

makanya; anak maryam[isa binnya siapa;ayahnya];al masih,itu gelaran yang di anugarah kepada dia oleh allah.

makanya; keluar kan lah diri tuanpuan dari kias@khilaf fitnah yang bersangka-sangka itu;dan cari serta dapatkan berita yang benar.[sebahabian dari amar makruf nahi mungkar].

makanya;diri sendiri yang menanggungnya bila pulang;bukan uztat,bukan tuan guru,bukan ulama zaman dulu,bukan iblis dan syaitan;dan bukan orang atau kitab sandarannya berita.[hati-hati].
[sesal dahulu pendapatan,sesal kemudian tara guna punya].


inshaallah.

pojiemohd said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

salam;

nak repair akidah;kena mengadab nyata dengan nyata;melalaui intenet,boleh menyababkan diri terkeliru.

belajar akidah mengambik masa,dukan boleh main cedok-cedok. wajib kena mengadap pemegang amanah[gurunyatanya][suka tak suka wajib jumpa mereka].walaupun ilmu itu dah sampai dengan ghaib,kena sahkan denagan yang@orang nyata].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


pokok tak bergoyang,kalu angin tak tiup atau makhluk gongcang.

itu ibarat dan perbandingan mitos;hikayat;legenda.

sabar dan tekun kena kekal;dan angin marah dan ego kena ketepikan,dari diri. baru boleh lepas.


inshaallah

pojiemohd said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

salam;

makanya; ya; itu sebabnya,jawapan ya,wajib disahkan dengan pemegang amanah nyata.dan tak boleh jawapan ya yang tercatat pada intenet atau blog semata;dan tidak boleh di guna pakai,serta merta.


makanya; mengesahkan ilmu pada atau dalam diri,adalah wajib.

[pembentangan dalam blog,adalah pembandingan atau kias atau pembayang,kepada ilmu yang sebenar eja]. ilmu yang sebenar duduknya pada pemegang amanah nyata.

makanya; berhati-hati,dalam mendapatkan pemegang amanah itu.jangan sampai terpedaya.


inshaallah

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makanya; menjejak dan membentang,adalah berpandukan al quraan serta al sunnah,yang sejarahnya berpandukan berita mitos,hikayat,legenda,tahyol,gurindam,pantun,syair,teka-teki;dari semua bangsa seluruh dunia,bukan setakat melayu semata,yang termasuknya cerita israilliat[yang mereka kata cerita pedooh tu].

makanya;didalam seluruhnya yang tersebut diatas itu ada berita benar yang dimasukkan fitnah kedalamnya oleh....
tugasnya,adalah mengasingkan yang benar dan yang fitnah;mengurainya dan membatalkannya yang fitnah,lalu menyiapkan memulihkan melengkapkan sempurnakan berita atau cerita yang benar itu. dan urusan yang telah sempurna di kembalikan ke hadrat allah.

inshaallah.

Aksara Misteri said...

Salam,

Apa yang tak diterima akal pada masa sekarang. Apa yang mustahil? Jangan main sebut tiada yang mustahil bagi Allah, dan mustahil bagi manusia kebanyakan itulah bukti nyata. Al-Quran yakni kebenaran itulah. Terang tak payah disuluh lagi.

InsyaAllah.

Aksara Misteri said...

Salam,

Yaa Siin يس . Sebutan nya gone gaya? Yes? Yaasiin? Isa? Esa?

Yang buat fitnah/sampah tu sape? Beritahu semua untuk kutip balik fitnah tu sebelum fitnah tu cari mereka sendiri dan dipaksa makan fitnah/sampah sendiri.

Yang di laman ini pun satu hal, benar belaka betul semua cara tu tapi sebaliknya masing-masing pun was-was teragak-agak. Bercakap tak pernah bertentang mata, tak pernah bertemu jasad dan jasad, cuma batin ke batin aje bicara. Jadi, macam mana nak kata redha terima hakikat?

Bila dah sampai masa dijanjikan, maka nak tak nak keluar juga kenyataan yang jelek ni. Yang namanya kebenaran yang digelar Al-Quran yang pandai-pandai duk sebut-sebut sekian lama tu balas gone gaya?

Inilah yang diberi gelaran Al-Quran tu, inilah yang dikatakan Al-Haq tu. Ini lah juga buktinya yang Esa tu. Nak kena hukuman ringan pun boleh aje, tampor pipi kiri kanan sendiri, cubit paha kiri kanan sendiri, genyeh mata, garu kepala, tidur bangun, tidur bangun, kencing berak sampailah sedar diri belake, harapnya sebelum kiamat. Ringan dah tu hukuman. Jadi tarik dulu semua kunci yang belum diguna dan aku kembalikan sementara pada pemilik/pemberi asalnya.

Sekali dah keluar kenyataan ini, tak dapat ditarik balik lagi, dan aku tanggung kenyataan/hakikat itu dan aku kena jawab kenyataan itu bukan jawab pertanyaan.

InsyaAllah.

Sadaqallahaladzim.

Ins