-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20230630

Pendekatan 76.7: Ibrahim bin Adham ra. berkata

 

76.7) Ibrahim bin Adham ra. berkata : 

Seorang tidak akan mencapai darajat orang sholihin, sehingga melalui enam rintangan : 

1. Menutup pintu kemuliaan, membuka pintu kehinaan

2. Menutup pintu nikmat, membuka pintu kesukaran

3. Menutup pintu istirahat, membuka pintu perjuangan

4. Menutup pintu tidur, membuka pintu jaga

5. Menutup pintu kekayaan, membuka pintu kemiskinan

6. Menutup pintu harapan, membuka pintu bersiap menghadapi maut. 

17 comments:

Anonymous said...

neguai,
salam;


apabila membacakan ayat al quraan dalam solat,hormatlah sikit;

ada ayat yang wajib dibacakan bersekali tak boleh ditinggalkan,malu lah pada rasulullah saw.

membacakan hak dia[hak rasulullah saw] hanya separuh,ayat utama tak dibacakan,hanya baca ayat sambungannya belakang aje.[tak ada lah tertip serta tertilnya kat situ,pada orang atau imam yang membacakan ayatnya]
[silap haribulan dilaknat oleh makhluk ghaib dan para malaikat dilangit]



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


moyang osman[samarannya diri];datang mengadu kepada pemegang amanah,cucu cicitnya berbuat fitnah kepadanya.


celaka punya cucu cicit;[nak tahu kenapa kami kata macam tu].

sebab cucu cicit nya kepada moyang mereka, osman[gelaran samarannya yang diberikan kepada kami];telah menyembelih diri dia.[dengan pertuduhan teramat aib].

moyang sendiri dikatakannya anak haram[anak luar nikah];banggang punya cucu cicit.[kalau ilmu tentang moyang sendiri tak ada,jangan celupar mulut tu]

kalau moyang tu anak haram,,,,tuanpuan tu cucu cicit haram lah jawabnya;tolol punya cucu cicit.[cucu cicit dari baka anak luar nikah lah jadinya].[lansung tak sedar diri diuntung punya cucu cicit].

tuanpuan ingat senang ke nak minta ampun dengan moyang sendiri,kalau tak kenal siapa dirinya yang sebenar.[jangan kata nak masuk surga,nak meniti titi sirat tu pun tak dapat,asik-asik terjun dalam neraka][boro punya orang].

sejarah menceritakan kisahnya,yang bercampur -campur.[betul dan salah bersekali],yang tuanpuan pergi sambung fitnah sehingga menjadi pertuduhan tu tanpa ilmunya,dan tanpa budibicara;kenapa???.[kenapa???] [kenapa???].



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


jangan kerana nyamuk sekor,habis kelambu dibakar oleh tuanpuan.

orang lain yang buat salah,moyang sendiri yang dipertuduhkan.

lembu punya susu,sapi punya nama.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


sejarah aib trajidi di jeram besu;[kenapa dibangkitkan semula];urusan itu telah di tutup dan telah selesai,yang cucu cicit mereka disana tu bangkitkan semula,hendak ke apa dia???

jangan lah jadi kan aib itu sebagai pertuduhan yang melampau-lampau.

kalau mereka tidak ada,tuanpuan tak hidup zaman ini atas muka bumi ni.[apa ke sangap sangat cucu cicit]

cari kesah sebenar moyang ,trajidi jeram besu tu;perbetulkan salah tanggapan terhadap moyang sendiri. sampai buat pertuduhan melulu tanpa pengetahuan buat apa.

kalau pun betul dia ada bersalah sekalipun;selamatkan lah dia dari seksaan kubur,yang biar dia terendam dalam jeram tu buat apa.

cucu cicit nya tak mengaji al quraan dengan al sunnah ke? atau tak pernah mengucap dua kalimah syahadah.[ hanya tahu baca aje kalimah tu].

osman tu moyang tuanpuan,matinya berkaedah betul ataupun kaedah salah,itu urusan dia dengan allah bukan urusan tuanpuan,urusan tuanpuan selamatkan dia dari azab kubur,atau ada dalam kalanan tuanpuan cucu cicitnya itu yang mempergunakan sakanya untuk tujuan sihir merosakkan manusia lain??

marah betul dia kepada tuanpuan cucu cicitnya kerana menuduh dia dengan kehinaan,sedangkan tuanpuan adalah darah dagingnya.

tak guna lah tuanpuan tunggang tunggit mengerjakan solat,dan berdoa,dan bersedekah,dan berkorban,dan berselawat,dan berzikir;kalau perangai tuanpuan mengalahkan iblis lagi.dengan moyang sendiri pun ego teramat sangat[konon suci sangat lah cucu cicit,dan tak nak mengaku dia adalah moyang kerana merasa jijik]

jijik apa nya;tuanpuan zahir dari air mani lelaki dan perempuan yang disatukan,yang tuanpuan sendiri malakukan urusan itu.

dan kematian itu telah ditentukan oleh allah;ingat dia nak sangat ke mati macam tu[sebagai trajidi mengyayat hati].

boro punya cucu cicit;belajar je lebih,akal dan budi pekerti kosong.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


untuk renungan;[kata pemegang amanah]

dalam diri kami[seorang pemegang amanah yang bersusur kepada],ada tercantum darahnya namrud,firaun;yang tuan puan pertuduhkan sebagai.......;

dan kami tetap menerimanya sebagai moyang kami,sebab dengannya lah juga kami dapat hadir diatas muka bumi ini sebagai manusia,kami tetap akan bantu dia walau sebanyak mana hukuman yang dikenakan keatasnya;sekurang-kurangnya ringan sikit siksaan keatasnya dalam kubur.[hukuman di akhirat dan padang masyhar,itu cerita lain lah pulok][hukumannya masih belum habis].

sama lah juga dengan nabi muhammad saw;tetap menolong bapa saudaranya abu talib,walaupun di tegur oleh allah;dan tetap bertanya khabar bapa saudaranya abu lahab[ada kah engkau telah merasa balasan tuhanmu].

jangan buat penhinaan/pertuduhan/fitnah;tanpa ilmu yang sebenar.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


pada sesetengah riwayat mengatakan;sebutan rawi ada digunakan keatas orang jawi[dipanggil dengan orang rawi].

maksud perubahan menyebut atas sebutan jawi itu tidak dapat dipastikan.

bergitu lah juga berubahnya sebutan jawi kepada jawa dan jawi kepada rawa.

kena lah tanya kan kepada; jauhari yang mengenal manikam.
[ada hikmahnya yang disembunyikan oleh ulama zaman dahulu itu]




inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


kalau nak tahu,diri tuanpuan itu dalam keluarga bani jawi atau pun tidak,susur lah sejarah keturunannya siapa lelaki arab yang bersusur kepada kelurga syeh adik beradik jalaini[syeh kadir] yang berkhawin dengan perempuannya pagar ruyung.

yang mengistiharkan bani jawi itu adalah syeh kadir jalaini di[.......]cari dan jawab sendiri

dua susur yang bercantum keluarga iskandar zulkarnai[satu dari susur adipurta dan satu dari susur inderaputra] dengan keluarga nabi muhammad[satu jalur dari saidina hassan dan satu dari saidina hussin].

keluarga ini lah yang diistiharkan sebagai bani jawi di tanah melayu[peristirahannya di negeri kota......[apa di tanah melayu][bukan di malaysia]

empat jalur ini lah tonggak bercantum menjadi satu,dan mengetuai susur keturunan melayu akhir zaman ini.

sebab itu kena tahu moyang tuanpuan siapa,bila.............[susur lah dengan baik,jangan pakai cedok-cedok dan tampal orang punya kepada salasilah diri tuanpuan,itu fitnah lah namanya.



inshaallah.

Anonymous said...

negui,
salam;


ada beberapa arahan oleh syeh kadir jalaini yang telah diistiharkan yang tiada dalam mana-mana kitab sejarah melainkan hanya dalam arahan kias khilaf sahaja[cari lah];[itu adalah tugas syeh abd kadir jalaini sebagai ketua@penghulu para wali][ dia lah anak sulong kepada raja mekkah,yang disebut orang anak raja mekkah tiga beradik]


1] mengistiharkan bani jawi[ditanah melayu dan nusatara]
2] mengistiharkan perang keatas tentera salib di plastin[ menghantar 10 ribu tentera dari tanah melayu nusatara ke sana, membantu serta menghantar sultan salehudin al ayubi]
3] mengistihar dan menghantar anak saudaranya[syeh subakir atau di gelar tok merah tanah jawa] ketanah pulau sunda[yang disebut pulau jawa sekarang ini] yang di hantui oleh makhluk puaka untuk diperangi dan dihapuskan yang membunuh manusia
4] mengistiharkan dan mengarahkan penubuhan kerajaan melaka[ dan mengarahkan memindahkan pentadbiran dari samudra pasai di sumatra ke tanah melayu]
5] mengistihar dan melantik raja sultan pertama melaka.
6] dan dia lah juga yang mengarahkan untuk penjejakan keluarga dari keturunan iskandar zulkarnai diseluruh nusatara.[dan dia lah raja mekkah sebelum melepaskan jawatan raja kepada adiknya syeh wahab untuk menjadi raja mekkah yang teakhir].

[alih=alih orang melayu boleh pandai-pandai ubah dan pinda tulisan jawi yang diistiharkan oleh syeh abd kadir jalaini penghulu para wali]

puas hati dah dengan jawapan pembentangan ini.[atau sangsi]

tak percaya dan sangsi?; tuanpuan boleh tanya syeh abd kadir jalaini sendiri.[betul atau tidak;arahan serta peristiharan tu.][jangan tanya orang lain]




inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


dan satu lagi arahan syeh abd kadir jalaini adalah;

mengarahkan dan menghantar anak saudaranya[syeh subakir] untuk pergi mengubati richat the lion yang sedang sakit semasa perang di plastin,dan mengarahkan anak saudaranya itu pergi mengikuti richat kembali ke england, dan membantu richat mengamankan england dari kekacauan dan rusuhan.

tuanpuan ingat ,itu kerja siapa???

kerja orang tua syeh kadir lah.sebagai raja mekkah,sebagai penghulu para wali.


lain-lain tuanpuan fikir sendiri lah.
[itu baru disebutkan;keramat para wali;karahmah][bukan dok berbangga wali boleh terbang dan wali boleh berjalan atas air].



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;

selepas kematian syeh wahab jalaini sebagai raja mekkah[beberapa tahun kemudian][tak tahulah berapa lamanya];kabbah diserang oleh satu kumpulan badui;dan mencuri batu ahja aswat serta kitab tulisan syeh wahab. dan membawa lari ketengah padang pasir.

berpuluh tahun ahja aswat yang dilarikan itu,barulah dikembalikan serpihannya sahaja,dan bukan sepenuhnya oleh waris puak badui itu.

yang selebihnya,gimana???.[dimana letaknya???.][kitab syeh wahab yang dilarikan tu dimana???]

jangan jadi persoalan yang memeningkan kepala otak. kaji dan cari lah,jangan menunding jari seumur umur.

kalau kami yang menejejaknya;inshaallah jumpa.
[tapi itu adalah sebahagian kerja dan tugas tuanpuan;bukan tugas kami].

sebagai ingatan tulusikhlas dari pemegang amanah.




inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


setelah selesai menyusun salasilah keturunan yang tuanpuan kehendaki;sampai ke, tujuan yang dikehendaki oleh adat,dan oleh fekah.

tak ada keperluan pun untuk membanggakan salasilah keturunan tu. yang tak seberapa.

kemana arah seterusnya???

hidup dengan kebanggaan berketurunan atau menyampaikan diri sehingga kepada nabi ibrahim[sekurang-kurangnya]

yang sebaiknya sehingga kepada hawa as serta adam as.

dimana pertalian darah untuk sampai kepada nabi ibrahim,kalau tuanpuan tidak dapat mencapai sejarah berketurunan.[untuk kesampaian kepada nabi ibrahim dan nabi adam,tiada keperluanpun untuk membuat ujian d.n.a.];termasuk lah pertalian kepada nabi muhammada saw.

kalau betul-betul menilai sejarah berketurunan dalam diri;tuanpuan akan menjumpai sambungan darah pergi kepada mereka tanpa was-was.

tak payah pun tunggu mendapat martabat makrifat[dapat martabat yakin sudah mencukupi]

ramai yang mengatakan mereka yakin;sebaliknya bila diajukan urusan,mereka akan jawab;waullahhualam misawab[betul ke ejaan tu]kalau tak betul tolong betulkan ejaannya.

manusia yang yakin atau berkeyakinan,tidak akan sekali-kali menjawab dengan jawapan tersebut,sebaliknya akan mengkiaskan khilaf jawapan berpandukan al quraan serta al sunnah,dan sejarah yang boleh di jadikan penunjuk rujuk sebagai bayangan kepada sesuatu jawapan yang tidak boleh di sebut dengan tepat.[sebagai melindungi rahsia allah dan rasulullah] dari di permainkan oleh sesetengan manusia yang,atau mencuba ke kepada sesuatu yan g menyimpang jalan sebenar.




inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


hidup sebagai manusia,kalau tak kenal siapa manusia,dan tak menjadi manusia,macammana nak balik kepangkuan allah.

allah hanya menerima manusia sebagai tetamunya diakhirat.
maka;jadilah manusia;jangan menjadi selain dari manusia atau insan.
[kalau jadi insan;ibarat kata orang tua; kacang lupakan kulit]

nak bersuka-suka,boleh, bukannya tak boleh,janganlah menyimpang,dan jangan lah tak sopan dengan hidup sendiri.[jangan ego]

orang tua kata; kalau pagi berpergian,senja balik,malam ke masjid.

air tu mengilir sebagai sungai kelaut,yang kembali naik kelangit air yang bersih,dan turun sebagi air hujan,yang berkelodok tinggal di perut,lantai laut.

tuanpuan pulok;hari-hari bergelumang,mana bersih,dan mana was-wasnya.dan adakala yang kotorpun sesetengan manusia hantam juga.

mana letaknya akal mereka.




inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


wukuf dah selesai;
korban dah selesai;
haji dan umroh dan selesai;


kemana arahnya tuanpuan nak bawa anak cucu cicit tuanpuan???

lebih kurang 70 tahun orang melayu di tanah melayu terumbang ambing;dan 30 tahun tiada ketentuan semasa penubuhan malaysia; sekarang ini,tuanpuan nak bergerak ke mana[arah tujuan tuanpuan]???]

pemegang amanah bertukar ganti yang tuanya telah mati,dan tuanpuan sekarang telah mengambik alih umur mereka[tua]. kalangan tuanpuan ada yang menolak menjadi pemegang amanah dan pertugas. maka;pemegang amanah semakin berkurangan,dan diganti dengan wakil amanah;sebalik pertugas tidak mengenal dirinya sendiri,macammana nak bertugas dan menjaga amanah yang tuanpuan beranggapan dan sangsi kepada urusan fekah;urusan adat;urusan adab;dan urusan ilmu allah pun kalangan tuanpuan zaman ini mempertikaikan.

mempertikaian sebab bercanggah pendapat sahaja;maka urusan al quraan serta al sunnah atas diri terbengkalai jadinya.

bagaimana tuanpuan hendak berjawab dengan generasi kemudian[anak cucu cicit tuanpuan]

nak bagi jawapan; wallahualam misawab aje ke???[jawapan yang tergantung yang tiada penamat dan tiada muktamat serta tiada matlamat hari muka]

masing-masing berkata;kiamat hampir dekat;mananya persedian untuk bertemu hari kiamat tu; takkanlah nak jawab wallahualam misawab juga.

maka; mana alif baa taa nya??? kalau dah semuanya tergantung dengan jawapan wallhualam misawab.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


kalau tak tahu apa sebenarnya maksud israil,dan maksud yahudi;[jangan angkat muka,berbicarakan tentang kedua-dua sebutan itu]; bodoh lah namanya orang bercakap tu].

al quraan serta al sunnah,maksudkan lain;dan orang-orang yang bercakap,maksudkan lain.

rosaklah terjemahan al quraan,kalau pakai bantai aje,ikut sedap bibir nak sebut.
[tak tahu dosa pahala ke?];orang bercakap tu.



inshallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


sebelum ini,mereka kata generasi x;

sekarang,mereka kata mereka jenerasi y;

lepas ni, mereka nak mengaku generasi z ke?
[jenerasi tidur dan bermimpi 24 jam]

apa ke sudahnya,jadi kepada orang melayu,kalau banyak tanya,dan lepas tu tidur serta berangan dalam mimpi.[tiada urusan fekah yang selesai;sebab banyak tanya; tiada urusan adat yang selesai;sebab banyak berangan dan tidur; tiada urusan adab yang selesai;sebab tak ada ilmu].

semua ilmu yang nabi muhammad saw tunjuk dan ajar,habis di pertikaikan tanpa sebab, dan disalah tafsirkan dan disalah guna.pincang islam dibuat dik golongan.........[jawab sendiri]



inshaallah.

Anonymous said...

negguai,
salam;


bahasa melayu sepatutnya menggunakan tulisan jawi,bukan tulisan rumi.

bila orang cerdik-cerdik,pandai-pandai tukar dari jawi ke rumi;semua ejaan melayu berterabur.

dalam bahasa melayu hurufnya wajib ada 36 huruf jawi[huruf asal];dan bila ditukar kepada rumi, nak di samakan macammana???.
[sebaliknya huruf rumi hanya ada 26 huruf sahaja,tak cukup huruf lah namanya]

huruf lama dahulu ada tanda baris atas pada hurufnya[sebagai penggantian,dan bila dimodenkan,dibuang tanda baris atas;semuanya bunyi melayu hilang

[saye[huruf e tu adalah etanda diatas];bila di modenkan;saya,bunyinya jadi baku[beku @ kaku][itu bunyi dialek bahasa daerah,bukan bahasa melayu].

nak modenkan huruf,tak kena tempat;dah menyusahkan diri sendiri.

hilang bani jawi,bila huruf jawi di ketepikan oleh orang melayu.[nak salahkan orang lain juga ke???]



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


tuanpuan nak jadi bani jawi atau nak jadi orang melayu;

kalau nak jadi bani jawi,perkasakanlah jawi tu;perbetulkan jawi yang dah di salahgunakan tu.

kalau nak jadi orang melayu sampai kiamat,tiada masalah,duduklah dalam keadaan melayu tuanpuan yang tak keheruan hujung pangkal;dan jadi pak turut dan mak turut.dan jangan perdulikan jawi.

alangkan orang arab dan orang bangsa lain dok mencari dan tercari-cari, mananya bani jawi atas muka bumi ni. sebaliknya tuanpuan orang melayu pandang sepi je.macam cicak berak kapur.

jawi tak tahu hujung,melayu tak tahu pangkal,arab tak tahu sambungan;sebab itu israil berjalan dalam gelap,sebab tamim tak diketahui maksudnya;sampai eropah kena balik membawa ............

hanya berbangga dengan cerita mitos dan hikayat yang disalah anggap.
[tak gugur intan permata dari langit,selagi jawi tuanpuan tak betul;berdoalah sampai mabuk air liur sekalipun].

rahmat allah meliputi semasta alam,tak kira taat ataupun ingkar,diberikan rezeki.

sebaliknya; kalau tak tahu apa itu;TAMIM ISRAIL JAWI;siksaan kubur yang menanti tuanpuan.

tanyakan pada para ulamak zaman ini apa yang dimaksudkan susunan tersebut diatas.[jangan dok kata waullahualam misawab][al quraan serta al sunnah depan mata][jawapan ada dalamnya].




inshaallah.