-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20100514

Semelai Bukit Rok (13) BERA

Orang Asli Semelai ni adalah orang asli yang dikelompokkan dalam puak Melayu Proto. Orang asli Semelai ini hanya ada di dua penempatan sahaja di Malaysia iaitu:

1. Pos Iskandar(Tasik Bera), Kampung Gemuroh, Kampung Bukit Rok, Kampong Bongkok, Kampung Chuat dan Lubuk Tambangan, Daerah Bera, Pahang, Malaysia.

2. Kampung Sungai Sampo & Kampung Sungai Lui, Jempol, Negeri Sembilan

Di Negeri Pahang ni, anak-anak mereka bersekolah rendah di Sk Iskandar, Sk Bukit Rok dan SK Bukit Gemuroh. Sekolah-sekolah ini kebiasaan menempatkan hampir 100% pelajar orang asli Semelai.

Di Negeri Sembilan pula saya tak sempat buat kajian. Harap 'Aku Salina' boleh bagi tau.

05
04
03
02
01
Rujukan:
http://akusalina.blogspot.com/2009/09/orang-asli-semelai.html

1 comment:

Aku Salina said...

Terima kasih kepada pihak Laman Pahang, kerana telah memberi saya idea untuk di muatkan di dalam blog aku salina. Saya akan cuba secepat mungkin untuk mencari maklumat mengenai masyarakat Orang Asli di negeri sembilan. Sila kunjungi ke blos saya iaitu akusalina.blog.spot --tq-