03hb Mei 2014 (SABTU)
10.00 pagi Karnival bermula
2.00 petang Ketibaan para tetamu,media dan masyarakat kampong
2.30 petang Ketibaan tetamu VIP dan para jemputan
2.45 petang Ketibaan Perasmi- Ahli Parlimen Lipis YB Dato' Hj Abdul Rahman Bin Hj Mohamed
3.00 petang Ucapan Alu-aluan Pengerusi Majlis
3.10 petang Ucapan Pengarah Program IEncik Mohd Rushdi Bin Abdul Ghani
3.20 petang Ucapan Perasmian oleh Ahli Parlimen Lipis YB Dato' Hj Abdul Rahman Bin Hj Mohamad
3.40 petang Gimmik Perasmian
3.45 petang Persembahan Silat
4.00 petang Menjemput perasmi melawat tapak karnival
4.30 petang Minum Petang
10.00 pagi Karnival bermula
2.00 petang Ketibaan para tetamu,media dan masyarakat kampong
2.30 petang Ketibaan tetamu VIP dan para jemputan
2.45 petang Ketibaan Perasmi- Ahli Parlimen Lipis YB Dato' Hj Abdul Rahman Bin Hj Mohamed
3.00 petang Ucapan Alu-aluan Pengerusi Majlis
3.10 petang Ucapan Pengarah Program IEncik Mohd Rushdi Bin Abdul Ghani
3.20 petang Ucapan Perasmian oleh Ahli Parlimen Lipis YB Dato' Hj Abdul Rahman Bin Hj Mohamad
3.40 petang Gimmik Perasmian
3.45 petang Persembahan Silat
4.00 petang Menjemput perasmi melawat tapak karnival
4.30 petang Minum Petang
4.45 petang Persembahan Tarian Tradisional
5.00 petang Persembahan Muzik Tradisional Persembahan Permainan Tradisional
6.00 petang Karnival Rehat
5.00 petang Persembahan Muzik Tradisional Persembahan Permainan Tradisional
6.00 petang Karnival Rehat
8.30 malam Persembahan Dato’ Ariffin Said
9.00 malam Persembahan Puisi
9.30 malam Tayangan Wayang Pacak
11.00 malam Karnival Rehat
9.00 malam Persembahan Puisi
9.30 malam Tayangan Wayang Pacak
11.00 malam Karnival Rehat
Hulu keris pula, dalam ianya diukir indah dengan hiasan pendokok dan kadang-kadang dihiasi pula dengan batu permata sebenarnya menyimpan rahsia tempur. Hulu keris Melayu selalunya diperbuat dari jenis-jenis kayu yang mempunyai nilai perubatan seperti kemuning. Hulu kerdas Bugis bukan sahaja amat selesa digenggam, bahkan mampu digunakan sebagai senjata. Jika musuh memegang tangan bersenjatakan keris, maka jambul atau paruh hulu kerdas boleh mematuk tangan dan ketika itu musuh terdorong ke hadapan bagi memberi laluan kepada mata untuk menyampaikan maksudnya dibahagian leher.
SUMBER: http://khalifahgayong.wordpress.com/2010/02/11/rahsia-keris-aring-dan-hulu/
Nama hulu Keris:
hulu ayam teleng akar baha
hulu tajung kemuning hitam
hulu patah tiga berukir separuh kemuning emas
tajung gerahang gajah
hulu burung kakak tua
hulu tajung gading gajah
hulu makara
hulu jawa demam perak
hulu pekaka gading gajah
hulu tajung kemuning hitam
hulu patah tiga berukir separuh kemuning emas
tajung gerahang gajah
hulu burung kakak tua
hulu tajung gading gajah
hulu makara
hulu jawa demam perak
hulu pekaka gading gajah
SUMBER:
http://kemuningwarisan.blogspot.com/2009/12/hulu-keris.html
Alat senjata pusaka boleh dianggap sebagai lambang sahaja bahawa keluarga dan keturunan tersebut pernah menjalankan tugas sedemikian pada zaman-zaman dahulu. Sekarang tidak lagi.
Kita tidak perlu susah payah menuntuk sesuatu yang sudah terlepas. Sampai masa nanti giliran tersebut akan kembali semula. Tapi, bolehkan kita tidak lalai seperti tok-tok moyang kita dahulu-dahulu. Tugas tidak dijalankan tetapi amanah dipegang akhirnya semua kerja tak siap. Maka kita terus jadi begini. Percaya kepada hak yang ada pada keris dan senjata lama tetapi lupa hak yang ada pada Allah.
keris sakti boleh membunuh musuhnya hanya dengan menikam bekas tapak kaki MUSUH. Kemudiannya keris juga dipercayai boleh memindahkan api dari sebuah rumah yang sedang terbakar kepada tempat lain dengan mengarahkan ujung keris di tempat rumah terbakar itu ke tempat yang lain. Dan banyaklah cerita-cerita yang tentang kesaktian sebilah keris.
sumber: http://warisansenipurba.blogspot.com/2012/04/jenis-jenis-keris-dikenalpasti-jenis.html
Ini adalah contoh keris hiasan untuk dijual. Keris pusaka biasanya tidak dijual dan perlu disimpan oleh pihak tertentu. Kadang-kadang ada tukan simpan keris yang bukan pemilik keris. Dia hanya sebagai tukang simpan atau Tukang Pegang bagi pihak orang lain. Bila sampai kepada anak cucu, mereka merasakan keris tersebut adalah hak keturunan mereka. Keris dikatakan keris Sultan Mansor Melaka, bila ada pada keluarga dia, maka dia pula dikatakan pewarisnya.
Ketika Darurat menyelubungi Tanah Melayu dari 1948 hingga 1960, masyarakat Banjar menyatukan bangsa Melayu di Sungai Manik, Perak menentang ancaman Komunis. Kebangkitan di Sungai Manik adalah contoh peperangan gerila dan penggunaan Lading begitu menonjol dalam kempen yang digelar Perang Sabil, atau Perang Sungai Manik.
SUMBER:http://warisanhanafiusj.blogspot.com/2008/07/huraian-parang-lading.html
SUMBER:http://warisanhanafiusj.blogspot.com/2008/07/huraian-parang-lading.html
Keris dan senjata Melayu kita ini sering menjadi rebutan antara semasa kita. Kadang-kadang lebih parah jika terjadi rebutan antara Pak Sedara da Anak Sedara yang berpunca dari sebilah keris. Masing-masing mahu hak ketuanan keris tersebut menjadi milik mereka untuk dikuasi dan ditunjukkan kepada orang lain.
Persengketaan sesama keluarga kerana keri bole berlarutan sampai baranak cucu. Dan seterusnya perselisihan terus di sambung oleh genari mereka seterusnya. Bila bercerita tentang keakraban sesama keluarga kita tidak nampak persengketaan dalam keluarga. Masing-masing dengan bangga bercerita pasal keturunan Tok Gajah, Tok Harimau, Tok Buaya dan macam-macam tok. Bila disebut keris...terus bermasam muka.
No comments:
Post a Comment