-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20140615

rajawaliartgallery - Osman Limat

Saudara Osman Limat telah mempunyai balai melukis di Balai No. 5 Balai-balai Seni Lukis Negeri Pahang yang berada di Perkampungan Cenderawasih. Lokasi Balai-balai Seni Lukis Negeri Pahang ini adalah di Lereng Rimba Akasia bersebelahan Sekolah Cenderawasih.

 Bagi Osman Limat, beliau adalah Pelukis Burung Walit - Dimana Ada Rezeki - Disitulah beliau Terselit. Inilah kehidupan sebenar diri beliau setelah lama melukis. Dan Osman Limat tidak malu untuk mengakuinya. Tetapi dalam hati mungkin masih berharap untuk menjadi kaya dengan melukis. Beliau tidak mahu ada ibubapa yang akan menentang keras cita-cita dan minat anak-anak mereka untuk menjadikan pelukis sebagai
 "Osman Limat pelukis miskin.." kata Mr Jeffery,Konsultan Hospital Besar Kuantan. Osman dikatakan miskin, dalam konteks ini, diisbatkan kepada 'rumah murahnya',kereta kancilnya' dan murahnya harga karya beliau.

Osman Limat adalah pelukis yang paling mudah untuk kita berurusan. Jika karya beliau berharga RM500 dan kita minta kurangkan harganya kepada RM200. Berbincang lebih kurang dengan beliau dan Osman Limat akan jual dengan harga RM200. Ini kerana Osman Limat adalah pelukis produktif. Osman Limat boleh menghasilkan bepuluh karya dalam masa sebulan.Tetapi menuduh beliau pelukis miskin adalah satu kenyataan yang terpaksa dihadapi dengan reda oleh beliau.
 Pelukis boleh menjadi bodoh sombong apabila hanya berharap untuk pembeli datang berjumpa tanpa ada usaha untuk berjumpa dengan pelanggan bagi memasarkan diri. Osman Limat adalah pelukis unit yang jarang ditemui kerana Osman Limat boleh melukis dengan kedua-dua tangan dalam masa yang sama.
 Mungkin 'rumah murah','kereta kancil' dan murah karyanya menjadi sebab untuk dilabelkan Osman Limat pelukis miskin. Apa itu kaya dan apa itu miskin adalah subjektif. Dengan tinggal dirumah murah dan memandu kereta kancil tanpa sebarang hutang. Bercerai dengan isteri Indonnya telah menamatkan tugas beliau balik ke kampung isteri Indon di Indonesia pada setiap bulan.

Mungkin kepada sesetengah orang, rumah dan kereta besar pula adalah kejayaan dalam kerjaya,lalu tidak adil bagi siapa pun menuduh mereka yang tidak memiliki apa yang kita miliki sebagai miskin.

Bukan membela Osman tetapi nada 'osman limat pelukis miskin' saya lihat sebagai satu bentuk "pukulan padu' kepada semua pelukis yang seperti beliau. Kata-kata ini boleh 'dilihat' dan 'dirasakan' oleh siapa sahaja yang panjang usaha. 
Osman Limat juga boleh melukis dengan kaki kiri sambil berstokin. Walau bagaimana pun, beliau tidak boleh melukis dengan kaki kanan dengan berstokin atau tanpa stokin. Osman Limat juga boleh melukis menggunakan mulut.

TV3 pernah membeli lukisan kecil beliau dengan harga RM15,000.

No comments: